ATEN
4Op het podium gaat de knop om'
Dylan 'unplugged' op kerstavond
DE STEM ZATERDAG 24 DECEMBER 1994 DEEL D
Deuren
'Python' Gilliam vertelt 't
verhaal van een eeuw film
Platenmaatschappij Arcade
start een eigen tv-zender
brwerken
Dschilder
236253/236255
Ierkoop de stem
naakdienst
lliteit biedt?
236253/236255
Eerkoop de stem
i/sleutels
lersleten?
236253/236255
trwerken
ssen
Imerik tel. 076-650573
iJizingen
or de kleintjes
kn Zonwering
Homosex voor 2
06-9751
Gratis telefoonsex
voor vrouwen
06-4366 of 4622
rtservice
rtservice
Escortservice
Alternatieve
kerstshow
Paul de Leeuw
Kerstzang in trein Goes-Borssele
lertus
Staigerpaip
tien jaar
ambassadeur
van
West-Brabant
f SCHERMING BREDA E O:
(N JONGERENTELEFOON:
ACHTEN (STADSGEWEST BREDA):
|S VOOR MOEDERS
LIE OMBUDSMAN
REDA.
ÏUGERSWERK BREDA
076-71271!
076-222590
06-0432
076-205205
06-0228070
070-3563563
076241000
076215744
t u de
i deze tijd??? Laat het onze
^le klanten, weten door een
ze rubriek te plaatsen.
Inelle service heeft en een
b dat mensen uw boodschap
fis dè manier om uw klanten
I informatie over uw bedrijf
pn en sleutels maken kan,
^w advertentie direct binnen
i plaats een advertentie
rubriek.
lERKOOP DE STEM
firs. Tel. 076-225370
[Breda. Tel/Fax: 076-601966
pn- buitendeuren,
i onze showroom.
gen, deuren, kozijnen, ramen,
ds en verlichting.
I uw verhuizingen,
Idelig en verzekerd,
pfferte: 076-653439
da (zie Gouden Gids pag 487)
rinen en buiten
lingen 076-143128
(ƒ1,- p.m.)
Jack off 06-9735
Telefoonsex 06-9835
Draai eerst 06-320 en dan:
SM voor 2
Bi-sex
Travestie
Studenten
Darkroom
Jongens-sex
Gay Super
Transsexueel
Jack off privé
Gaysex Brabant
325.10
323.36
325.09
327.56
324.16
325.19
329.16
321.36
321.16
325.73
Nieuw MAG DA 18j, SAM
19j, 7dgn /wk. 12-04u.
25-12 1-1 open.
Koninginnestr.83 Dordrecht
Live Sex. 1gpm.
WENDY ook op zat. en zon.
aanwezig. Tel. 076-144790.
Angela, Tina, Sasja, Liset
wensen u fijne feestdagen.
zo-ma op afspr 01682-2167
mannen bellen voor 1,- P
,-,-in£-Q713
telefoonsex
super sex
sex direct
sexcontact
sex plezier voor 2
live sex
regiosex
06-9713
06-9716
06-9718
06-9635
06-9894
06-320.325.00
06-320.325.92
ESCORT Beauty, meisjes v.
18 jr. 150,- p.u. 500,-
hele nacht., 06-52876021.
voor de rubriek
gen contante betaling aan
itoren worden opgegeven
tie verplicht).
et excl. BTW:
13,93 Zaterdag 15,32
ef excl, BTW:
g 3,24 Zaterdag 3,54
Advertenties voor
de rubriek
kunnen uitsluitend *e9®"
contante betaling aan d
balie van onze kantoren
worden opgegeven, (leg'
matie verplicht). Regelt3/1
excl. BTW: Ma. t/m vrij.
13,93 Zat. 15,32.
MM.-tarief excl. BTW Ma-
t/m Vrij. 3,24 Zat. 3,54-
t Bertus Staigerpaip kent al
zeven jaar een vaste driemans
bezetting Ruud Broeders (mid
den), drumbroertje Edwin
Broeders (rechts) en bassist
Willem Sprick.
FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP
Door Emile van Rooij
Ruud Broeders, alter ego Bertus
Staigerpaip, geboren 4 november
1956 te Geertruidenberg, 1.90 meter
lang meter, 95 kilo zwaar, oprich
ter, zanger, gitarist en leider van de
band Bertus Staigerpaip. Deze
maand bestaat die tien jaar. Tijdens
het interview verslindt hij pakjes
kauwgom omdat ie anders zijn huig
niet in de goede richting kan hou
den.
„Zingen en praten zonder een snoepje
in mijn mond of een stukje kauwgom
lukt niet. Ik weet niet wat dat is maar
dat doet er niet toe, als het maar helpt."
Een antwoord dat ook zijn muzikale
werk typeert: Recht voor z'n raap, geen
omwegen.
„Ze zeggen van Bertus Staigerpaip van
alles. Minderwaardig bandje, boeren
met een gitaar, aftreksel van Normaal
en zulke dingen. Maar ik ga m'n eigen
gang. Een Nederlander heeft toch altijd
kritiek. De kritische Nederlander is of
lui of heeft een gebrekkige woorden
schat, zo zie ik dat. Kijk, de muziek van
The Nits is niet helemaal mijn smaak
maar ik respecteer ze wel. Het gaat dan
met Staigerpaip misschien wat langza
mer maar wij komen er, dat weet ik
zeker."
Ruud Broeders en kornuiten dragen het
Westbrabants dialect dus al tien jaar
tot ver over de grenzen van 'links de
klei en rechts het zand'. Een jubileum
met een cd-randje want er is net een
verzamelaar uitgebracht en een nieuwe
singel-cd (De Handelaar
Met Broeders tegenover je is meteen de
tafel vol. Hij oogt enigszins vermoeid.
In een vorig interview met De Stem
antwoordde hij op de vraag hoe lang hij
nog door zou gaan: 'Als de rock en roll
uit je ogen is, als je paps wilt worden
van drie kinderen, dan is het over'. Hij
is inmiddels vader van twee koters en
zijn ogen staan alleen op 'moe'. „Dat
prachtige spul houdt me meer van de
straat als ik ooit gedacht zou hebben,
ja. Met dat 'echte paps' bedoelde ik dat
lekker degelijke. Stropdasje om en al
leen maar lachen als de buurvrouw in
huis is. Getver. Zo'n paps met zijn eigen
stoel, weet je wel. Gélukkig heb ik
zulke neigingen niet."
Hij is ook druk met de plannen rond de
verhuizing naar Dussen waar hij een
boerderij heeft gekocht die hij gaat
inrichten als studio annex manege.
„Daar ga ik mijn koninkrijk bouwen,
ha, ha, ha. Ze noemen mij er de loco
burgemeester omdat ik eens een plaatje
heb gemaakt met de lokale muziekge
zelschappen. In een optocht hebben we
er toen gauw een stuk of duizend ver
kocht. Feest man." Bovendien sluit
Staigerpaip het 'Quo-jaar' af. Hij rijdt
100.000 kilometer per jaar.
Van stoppen is, ondanks het 'paps' zijn,
dus voorlopig geen sprake.
Broeders stond voor het eerst op het
podium toen hij vier was. Zijn vader
speelde saxofoon in een band. „Ik
mocht met ons vader mee en terwijl hij
saxofoon blies stond ik daar met een
klarinet in m'n mond. Veel zever, geen
geluid maar wel 'n echte popster, man."
Ruud Broeders kreeg pianoles maar
telkens als er een etude de mist in ging
trok zijn leraar hem aan zijn oren. Dat
kon dus niet. Hij richtte met wat klas
genootjes een bandje op en 'samen
dansten we de Bostella', want dat speel
den ze toen. Op zijn dertiende kreeg ie
zijn eerste gitaar. Van lessen had ie zijn
buik vol. Hij luisterde naar platen van
o.a. Rory Gallagher en oefende zo zijn
gitaarriffs. Daarna kwam Tidy, een
rockbandje uit Made. Het was de tijd
van Hé, schoon wijveke.
Tarantula was de laatse band alvorens
Ruud Broeders naar Ede ging om er een
kraanmachinisten-opleiding te gaan
volgen. Daarna ging hij in dienst en
tekende voor zes jaar bij de Marechaus
see in Arnhem. Hij richtte er de band
'Vane' op en omdat niemand wou zin
gen deed Broeders dat maar. Voor het
eerst werden er eigen nummers ge
speeld en stond hij in voorprogramma's
van Power Play en Vitesse. Ruud Broe
ders was toen 26. „Het werd allemaal te
veel naast mijn werk en toen het dienst
verband eindigde ben ik teruggegaan
naar Geertruidenberg en deed helemaal
niks meer aan muziek. Mijn broer
Edwin wou altijd al drummen maar
mocht, vanwege die herrie, nooit een
drumstel kopen van mijn ouders. Ik heb
er toen een voor hem gekocht (Edwin
ontkent: „Ik heb er ijsselsteentjes voor
moeten bikken en de rest van hem
moeten lenen, ja") en heb voor hem een
bandje samengesteld. Daarna wou ik
me terugtrekken maar uiteindelijk is
dat dus Bertus Staigerpaip geworden."
We schrijven november 1984. In zijn
vrije tijd is Ruud Broeders kraanmachi
nist bij Schapers waar hij de naam
Staigerpaip krijgt aangemeten, een tra
ditie binnen de wegenbouwerswereld.
„Met een steigerpijp sloeg ik de as van
de kraanbak eruit en dat zagen die
knakkers."
Het begon dus in Geertruidenberg en
omstreken. Repeteren in het Fort en
met de ruis en het gejank in de oren
naar bed. „Toen we voor het eerst op tv
waren kon je in Geertruidenberg en
Raamsdonksveer een kanon afschieten.
Iedereen zat voor de buis. Maar toen we
steeds bekender werden zijn ze ons daar
gaan negeren. Waardoor dat komt weet
ik niet maar ik vind het wel jammer.
Nou wordt een artiest in eigen land
zelden geëerd maar ze hoeven ook niet
te doen of ze je niet kennen. Ik hou 't er
maar op dat ze zelf verlegen zijn en niet
goed weten hoe ze ermee om moeten
gaan. Ik ben in elk geval niks veran
derd." Hij gaat verder: „De eerste zes
jaar moest er, ondanks heel veel optre
dens en platensucces, dik geld bij. Je
hebt veel investeringen. Goed geluid is
een groot deel van de basis."
De eerste hit was Had ik maar een vak
geleerd (1985). Daarna volgden Rits
(1985), De veurplaat van de Donald
Duck (1987), Ik zat effe nie op te lette
(1989), De jongens van den bouw (1991
en tot nu toe 40.000 exemplaren ver
kocht) en Hou je kop (1994). De ideeën
ontstaan vaak in het café.
„Na die eerste hit hebben we ongeveer
150 keer in het voorprogramma van
Normaal gespeeld. Hardstikke geinig
natuurlijk. We hadden ook dezelfde
manager, Nick Froeling. Toen kwam er
ruzie tussen Normaal eh Froeling en wij
werden het 'kindje van gescheiden
ouders'. De kontakten tussen Normaal
en ons zijn toen compleet spaak gelopen
doordat we geen keuze hebben ge
maakt. Jammer, maar zo is het nou
eenmaal." Het platencontract met EMI
werd op datzelfde moment verbroken
en Staigerpaip ging naar het kleine
label Bunny Music.
„Het is nu niet helemaal zoals ik het me
had voorgesteld maar ik wil ook met
niks ruilen. We zitten goed, hebben
platenmaatschappijen voor het uitzoe
ken en nemen op wat wij willen, daar
heeft nog nooit een platenbaas moeilijk
over gedaan."
Ruud Broeders blijkt een sociaal bewo
gen mens. „Ik vind het allemaal maar
beangstigend als ik zo om me heen kijk.
Je kunt de televisie niet aanzetten of de
krant lezen en je ziet mishandeling,
diefstal, ellende en geweld. Waarom
zoekt dat tuig geen gezonde uitlaatklep.
Laatst zag ik een uitzending over oude
renzorg. Werden die oudjes vier keer
per dag 'uitgelaten' op de wc.. Dan
schrik ik toch wel even, hoor. Gaat het
dan die kant op? Ik heb een stel paar
den en het kan vriezen dat het kraakt,
ik kan doodziek zijn maar die dieren
gaan een keer per dag naar buiten. Dat
hebben ze nodig. Een goudvis in een
kommetje? Een vogeltje in een kooi?
Pure mishandeling. Ik zou daar best
eens wat over willen zingen en we
hebben wel eens een nummer opgeno
men waarin die ellende ter discussie
werd gesteld, maar Jeroen van Inkel zei,
toen ie de tape hoorde: 'Dit is Staiger
paip niet. Mooi hoor, maar jullie zijn
een feestband. Niet doen dus'. Ik voel
me er niet door opgesloten hoor, dat is
weer het andere uiterste, maar ik zou
het best allemaal eens aan de kaak
willen stellen. Eenmaal op het podium
valt al die ellende echter van me af en
draai ik de knop om."
Tijdens een optreden in Soest (zo onge
veer in de achtertuin van tekenaar Rien
Poortvliet die het komdende jaar zijn
model-eekhoorntjes wel van heel ver zal
moeten halen door het gigantische volu
me van de band - E.v.R.) maakt hij dit
niet helemaal waar. „Wie hèt er hier op
Janmaat gestemd? Niemand? Goed zo!"
Ook gitarist 'Sjel Snurk' laat zich niet
onbetuigd. „Ik ben zo monogaam als
een jachthond. De wereld is gek."
Broeders' vrouw Nathalia is het zakelij
ke brein achter Staigerpaip. „Zij luis
tert naar ons geouwehoer. Duizend
ideeën vliegen over tafel. 999 zijn de
grootst mogelijke kwatsj. Zij zegt niks
tot de volgende ochtend. Dan zegt ze:
'Zeg Ruud, gisteren had je het daar en
daar over. Zou dat niks zijn? Ik heb het
eens uitgerekend en het kan, hoor.' En
prompt is het raak. Zij regelt de con
tracten en gaat een keer per jaar met de
floppies naar de belastingen. Tot nu toe
kwam ze er altijd fluitend van terug."
Bertus Staigerpaip kent al zeven jaar
een vaste driemansbezetting die naast
Ruud Broeders bestaat uit drumbroertje
Edwin Broeders (28) en bassist Willem
Sprick (39). De bijnamen uit de bouw
werden hier ook doorgevoerd en zo heet
Willem Sprick 'James Blond'. Voor spe
ciale projecten worden extra muzikan
ten ingehuurd. Het Status Quo-jaar
werd onlangs afgesloten en dus ver
dwijnt gitarist Mario van Schijndel
(alias Sjel Snurk) voorlopig van het
podium.
Bertus Staigerpaip ziet de komende 10
jaar met vertrouwen tegemoet. „We
speelden onlangs in het voorprogramma
van Status Quo en werden met compli
menten om de oren geslagen. Je komt
overigens gemakkelijker bij de paus in
de buurt als bij die lui van Quo hoor.
Maar het is weer eens wat anders als
een pianoleraar die aan je oren trekt."
„Een Kerstuitzending voor
alle niet-gelovigen", om
schrijft Paul de Leeuw het
programma waarmee hij za
terdag op de proppen komt.
Veel meer wil de cabaretier
niet kwijt, omdat zijn eerste
alternatieve Kerstshow een
verrassing moet blijven.
Het sleutelwoord is samenzang.
Maar of De Leeuws typetjes An
nie en Bob de Rooij hun zojuist
op. cd uitgekomen kerstnummer
gaan uitvoeren, is nog maar de
vraag. De gedachte achter deze
speciale kerstaflevering is im
mers iets te doen met het gevoel
van niet-religieuze mensen die
töch ergens bij willen horen.
Die iets eigenzinnigs willen on
dernemen dat in de kerstsfeer
ligt. Het enige dat vanavond
vaststaat is dat het combo van
Cor Bakker een en ander muzi
kaal begeleidt. De Leeuw mocht
dit jaar van de Vara kiezen tus
sen Oudjaar of Kerst. „Omdat ik
vorig jaar al Oud en Nieuw heb
gedaan, wilde ik nu graag iets
Paul de Leeuw
FOTO CLEMENS RIKKEN
nieuws", verklaart hij zijn keu
ze.
Sonja Barend staat nu bij de
Vara voor Oudejaarsavond ge
programmeerd. In een speciale
aflevering zal zij onder anderen
Joop van den Ende ontvangen en
hem exclusief interviewen over
de jongste mediaperikelen.
(Ned. 3, 23.00 uur)
Van onze verslaggever
Terry Gilliam, filmregisseur en ooit een van de legendarische
Monty Python-leden, vertelt op Eerste Kerstdag de geschiede
nis van de film. Met de thema-avond The Last Machine haakt
de VPRO in op het eeuwfeest van de film, dat in 1995
wereldwijd wordt gevierd.
Noch Thomas Edison noch de
gebroeders Lumière hadden
honderd jaar geleden veel ver
trouwen in hun uitvindingen. Ze
verwachtten dat de belangstel
ling van het publiek voor hun
nieuwtje spoedig zou verflau
wen. Evenals vele andere pio
niers lieten ze de nieuwe vinding
daarom al snel over aan zaken
lieden en ondernemers uit de
showbusiness.
Zij zagen de mogelijkheden wel.
In hoog tempo werd film een
zeer winstgevende bedrijfstak,
een droomfabriek die vooral de
massa's in de grote steden ont
spanning bood. In The Last
Machine, een co-produktie van
BBC en VPRO, schetsen de ma
kers de beginjaren van de cine
ma. Het is het verhaal van een
fantastische tijdmachine, die het
mogelijk maakte als een soort
Jules Verne naar onbekende ver
ten te reizen.
Door de film kregen de grote
stad en de gangster een nieuw
image, evenals de vrouw: als
kenau en als sex-symbool. The
Last Machine vertelt aan de
hand van uniek filmmateriaal en
gespeelde scènes, het verhaal
van de talloze mythen rond de
geboorte van de cinema.
(Ned. 3, 21.18 uur)
Door onze redacteur
Leo Nierse
Strak in het pak, een goed
gedrilde band achter zich en
weer redelijk goed bij stem.
Bob Dylan is weer toonbaar.
Na een jarenlange periode
buiten de schijnwerpers -
waarin het excentrieke six-
ties-idool zowel artistiek als
persoonlijk danig leek te ver
loederen - is de man die 'de
popmuziek hersens gaf dit
jaar al vaker op tv te zien
geweest dan ooit te voren.
Na Woodstock II, the Great Mu
sic Experience (Japan), de Willie
Nelson Tribute en een heus news
item op CNN, volgt vanavond
een unplugged-concert op MTV.
Begeleid door zijn driekoppige
tourband plus een gelegen
heidspianist (grunge-producer
Brendan O'Brien) zingt de nu
53-jarige aartsvader van de hui
dige singer/songwriters geduren
de een klein uur hits en enkele
mindere bekende nummers uit
zijn pakweg 500 composities tel
lende repertoire. Uit de 23 num
mers die hij op 17 en 18 novem
ber in de New Yorkse Sonystu-
dio's voor een klein publiek op
nam, selecteerde Dylan er acht
voor uitzending, waaronder de
deze maand uitgebrachte
'nieuwe' song Dignity. Verder
onder meer The Times they are
a-changin', Knockin' on Hea
ven's Door, Rainy Day Women
Everybody must gest stoned) en
een tien minuten durende versie
van zijn meest legendarische
compositie Like a rolling stone.
Uitgebreid met drie niet-ver-
toonde nummers, wordt het con
cert in februari op cd uitge
bracht.
Zoals MTV's programmaformule
aangeeft, is het gehele optreden
volledig akoestisch, dus zonder
dat er op elektrische muziekin
strumenten wordt gespeeld. In
Dylans geval is dat niet zonder
ironie. Terwijl het voor de mees
te rockartiesten tot voor kort
zeer ongebruikelijk was om niet
op hun versterkers in te pluggen,
is dat voor de oude bard de
normaalste zaak van de wereld.
De voormalige folk- en protest
zanger - die in 1965 zijn publiek
onthutste door met een elektri
sche gitaar het podium op te
gaan - is' ook als roek-artiest
toch altijd akoestisch blijven
spelen. Bovendien heeft Bob
Dylan, als verklaard tegenstan
der van de kunstmatige studio
technologie, verreweg de meeste
van zijn ruim vijftig (officiële)
albums live opgenomen.
Waar MTV's
unplugged-concerten de artiest
meestal van een onverwachte
kant laten zien, verschijnt de
onvoorspelbare Dylan hier dus
in zijn meest normale doen. Al
even karakteristiek is zijn ti
ming. Ofschoon hij reeds in 1986
de terugkeer van de 'stekkerloze'
popmuziek voorspelde, treedt de
oude rebel pas in het wereldwijd
uitgezonden tv-programma op,
nu de unplugged-rage zo onge
veer op haar eind is gelopen. De
tijden mogen veranderen, Bob
Dylan blijft wie hij is: grillig en
dwars.
■'Bob Dylan Unplugged', MTV
21.00-22.00 uur.
Eerder dan Endemol/Veronica en RTL/VNU
Van onze verslaggever
Nieuwegein/Zoetermeer - De platenmaatschappij Arcade
heeft een licentie aangevraagd voor een commercieel televisie
station. Arcade wil het station in april starten.
zoek binnen is, controleert OCW
of de platenmaatschappij aan de
voorwaarden van de Mediawet
voldoet.
Het is de bedoeling dat Arcade
vijf maanden eerder in de lucht
is dan de veel besproken com
merciële combinatie van Veroni-
ca/Endemol en RTL/VNU.
Het ministerie van onderwijs,
cultuur en wetenschappen
(OCW) had vrijdag de aanvraag
nog niet ontvangen. Als het ver-
Bob Dylan, hier in 1992: ironie troef.
FOTO AP
In tegenstelling tot de in septem
ber 1995 startende commerciële
zenders (vier in getal, waarvan
twee nieuwe), wil platenmaat
schappij Arcade geen volledig
pakket aan nieuws, achtergron
den en entertainment geven. Zij
wil zich profileren als een doel
groepzender. Om welke groep
het gaat is nog niet bekend.
Volgens reclamedeskundigen
hebben doelgroepzenders een
grote toekomst.
Arcade heeft een omzet van 500
miljoen gulden. De maatschappij
denkt het project uit eigen zak te
kunnen financieren. Tot het Ar-
cadyconcern behoren de platen
labels CNR Music, Arcade TV en
Vanguard Classics.
Het bedrijf bezit ook een keten
van platenwinkels en een aantal
commerciële radiostations: Ra
dio 10 Gold, Love Radio en Clas
sic Radio,
Van onze verslaggever
Gids
Kerstzang vanuit een trein. Dat brengt de NCRV op Eerste
Kerstdag onder de titel 'Geen sporen zonder dwarsliggers'.
Gekozen is voor de spoorlijn Goes-Borssele, dwars door
Zuid-Beveland.
In de stoomtrein worden bekende kerstliederen gezongen met
begeleiding van het Stafmuziekkorps van het Leger des Heils. In
actie komen het Scheldeloodsenkoor uit Vlissingen, het Westkapels
Dameskoor, het vocaal Ensemble Sint Laurens en een kinderkoor.
Gerda Havertong neemt een solo-optreden voor haar rekening.
Ook het kerstverhaal wordt gezongen in beeld gebracht. Mensen die
langs de spoorlijn wonen, zeggen welke betekenis het kerstverhaal
voor hen heeft. Deze mensen hebben aan het verhaal van Jezus een
eigen verhaal toegevoegd. Daaruit blijkt dat hun keuzes in het leven
niet vanzelfsprekend zijn. De titel van het kerstzangprogramma
verwijst ook naar de volgelingen van Jezus, die vaak dwarsliggers
waren.
(Eerste Kerstdag, Ned. 1,17.16 uur)