ATEN 4Op het podium gaat de knop om' Dylan 'unplugged' op kerstavond DE STEM ZATERDAG 24 DECEMBER 1994 DEEL D Deuren 'Python' Gilliam vertelt 't verhaal van een eeuw film Platenmaatschappij Arcade start een eigen tv-zender brwerken Dschilder 236253/236255 Ierkoop de stem naakdienst lliteit biedt? 236253/236255 Eerkoop de stem i/sleutels lersleten? 236253/236255 trwerken ssen Imerik tel. 076-650573 iJizingen or de kleintjes kn Zonwering Homosex voor 2 06-9751 Gratis telefoonsex voor vrouwen 06-4366 of 4622 rtservice rtservice Escortservice Alternatieve kerstshow Paul de Leeuw Kerstzang in trein Goes-Borssele lertus Staigerpaip tien jaar ambassadeur van West-Brabant f SCHERMING BREDA E O: (N JONGERENTELEFOON: ACHTEN (STADSGEWEST BREDA): |S VOOR MOEDERS LIE OMBUDSMAN REDA. ÏUGERSWERK BREDA 076-71271! 076-222590 06-0432 076-205205 06-0228070 070-3563563 076241000 076215744 t u de i deze tijd??? Laat het onze ^le klanten, weten door een ze rubriek te plaatsen. Inelle service heeft en een b dat mensen uw boodschap fis dè manier om uw klanten I informatie over uw bedrijf pn en sleutels maken kan, ^w advertentie direct binnen i plaats een advertentie rubriek. lERKOOP DE STEM firs. Tel. 076-225370 [Breda. Tel/Fax: 076-601966 pn- buitendeuren, i onze showroom. gen, deuren, kozijnen, ramen, ds en verlichting. I uw verhuizingen, Idelig en verzekerd, pfferte: 076-653439 da (zie Gouden Gids pag 487) rinen en buiten lingen 076-143128 (ƒ1,- p.m.) Jack off 06-9735 Telefoonsex 06-9835 Draai eerst 06-320 en dan: SM voor 2 Bi-sex Travestie Studenten Darkroom Jongens-sex Gay Super Transsexueel Jack off privé Gaysex Brabant 325.10 323.36 325.09 327.56 324.16 325.19 329.16 321.36 321.16 325.73 Nieuw MAG DA 18j, SAM 19j, 7dgn /wk. 12-04u. 25-12 1-1 open. Koninginnestr.83 Dordrecht Live Sex. 1gpm. WENDY ook op zat. en zon. aanwezig. Tel. 076-144790. Angela, Tina, Sasja, Liset wensen u fijne feestdagen. zo-ma op afspr 01682-2167 mannen bellen voor 1,- P ,-,-in£-Q713 telefoonsex super sex sex direct sexcontact sex plezier voor 2 live sex regiosex 06-9713 06-9716 06-9718 06-9635 06-9894 06-320.325.00 06-320.325.92 ESCORT Beauty, meisjes v. 18 jr. 150,- p.u. 500,- hele nacht., 06-52876021. voor de rubriek gen contante betaling aan itoren worden opgegeven tie verplicht). et excl. BTW: 13,93 Zaterdag 15,32 ef excl, BTW: g 3,24 Zaterdag 3,54 Advertenties voor de rubriek kunnen uitsluitend *e9®" contante betaling aan d balie van onze kantoren worden opgegeven, (leg' matie verplicht). Regelt3/1 excl. BTW: Ma. t/m vrij. 13,93 Zat. 15,32. MM.-tarief excl. BTW Ma- t/m Vrij. 3,24 Zat. 3,54- t Bertus Staigerpaip kent al zeven jaar een vaste driemans bezetting Ruud Broeders (mid den), drumbroertje Edwin Broeders (rechts) en bassist Willem Sprick. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP Door Emile van Rooij Ruud Broeders, alter ego Bertus Staigerpaip, geboren 4 november 1956 te Geertruidenberg, 1.90 meter lang meter, 95 kilo zwaar, oprich ter, zanger, gitarist en leider van de band Bertus Staigerpaip. Deze maand bestaat die tien jaar. Tijdens het interview verslindt hij pakjes kauwgom omdat ie anders zijn huig niet in de goede richting kan hou den. „Zingen en praten zonder een snoepje in mijn mond of een stukje kauwgom lukt niet. Ik weet niet wat dat is maar dat doet er niet toe, als het maar helpt." Een antwoord dat ook zijn muzikale werk typeert: Recht voor z'n raap, geen omwegen. „Ze zeggen van Bertus Staigerpaip van alles. Minderwaardig bandje, boeren met een gitaar, aftreksel van Normaal en zulke dingen. Maar ik ga m'n eigen gang. Een Nederlander heeft toch altijd kritiek. De kritische Nederlander is of lui of heeft een gebrekkige woorden schat, zo zie ik dat. Kijk, de muziek van The Nits is niet helemaal mijn smaak maar ik respecteer ze wel. Het gaat dan met Staigerpaip misschien wat langza mer maar wij komen er, dat weet ik zeker." Ruud Broeders en kornuiten dragen het Westbrabants dialect dus al tien jaar tot ver over de grenzen van 'links de klei en rechts het zand'. Een jubileum met een cd-randje want er is net een verzamelaar uitgebracht en een nieuwe singel-cd (De Handelaar Met Broeders tegenover je is meteen de tafel vol. Hij oogt enigszins vermoeid. In een vorig interview met De Stem antwoordde hij op de vraag hoe lang hij nog door zou gaan: 'Als de rock en roll uit je ogen is, als je paps wilt worden van drie kinderen, dan is het over'. Hij is inmiddels vader van twee koters en zijn ogen staan alleen op 'moe'. „Dat prachtige spul houdt me meer van de straat als ik ooit gedacht zou hebben, ja. Met dat 'echte paps' bedoelde ik dat lekker degelijke. Stropdasje om en al leen maar lachen als de buurvrouw in huis is. Getver. Zo'n paps met zijn eigen stoel, weet je wel. Gélukkig heb ik zulke neigingen niet." Hij is ook druk met de plannen rond de verhuizing naar Dussen waar hij een boerderij heeft gekocht die hij gaat inrichten als studio annex manege. „Daar ga ik mijn koninkrijk bouwen, ha, ha, ha. Ze noemen mij er de loco burgemeester omdat ik eens een plaatje heb gemaakt met de lokale muziekge zelschappen. In een optocht hebben we er toen gauw een stuk of duizend ver kocht. Feest man." Bovendien sluit Staigerpaip het 'Quo-jaar' af. Hij rijdt 100.000 kilometer per jaar. Van stoppen is, ondanks het 'paps' zijn, dus voorlopig geen sprake. Broeders stond voor het eerst op het podium toen hij vier was. Zijn vader speelde saxofoon in een band. „Ik mocht met ons vader mee en terwijl hij saxofoon blies stond ik daar met een klarinet in m'n mond. Veel zever, geen geluid maar wel 'n echte popster, man." Ruud Broeders kreeg pianoles maar telkens als er een etude de mist in ging trok zijn leraar hem aan zijn oren. Dat kon dus niet. Hij richtte met wat klas genootjes een bandje op en 'samen dansten we de Bostella', want dat speel den ze toen. Op zijn dertiende kreeg ie zijn eerste gitaar. Van lessen had ie zijn buik vol. Hij luisterde naar platen van o.a. Rory Gallagher en oefende zo zijn gitaarriffs. Daarna kwam Tidy, een rockbandje uit Made. Het was de tijd van Hé, schoon wijveke. Tarantula was de laatse band alvorens Ruud Broeders naar Ede ging om er een kraanmachinisten-opleiding te gaan volgen. Daarna ging hij in dienst en tekende voor zes jaar bij de Marechaus see in Arnhem. Hij richtte er de band 'Vane' op en omdat niemand wou zin gen deed Broeders dat maar. Voor het eerst werden er eigen nummers ge speeld en stond hij in voorprogramma's van Power Play en Vitesse. Ruud Broe ders was toen 26. „Het werd allemaal te veel naast mijn werk en toen het dienst verband eindigde ben ik teruggegaan naar Geertruidenberg en deed helemaal niks meer aan muziek. Mijn broer Edwin wou altijd al drummen maar mocht, vanwege die herrie, nooit een drumstel kopen van mijn ouders. Ik heb er toen een voor hem gekocht (Edwin ontkent: „Ik heb er ijsselsteentjes voor moeten bikken en de rest van hem moeten lenen, ja") en heb voor hem een bandje samengesteld. Daarna wou ik me terugtrekken maar uiteindelijk is dat dus Bertus Staigerpaip geworden." We schrijven november 1984. In zijn vrije tijd is Ruud Broeders kraanmachi nist bij Schapers waar hij de naam Staigerpaip krijgt aangemeten, een tra ditie binnen de wegenbouwerswereld. „Met een steigerpijp sloeg ik de as van de kraanbak eruit en dat zagen die knakkers." Het begon dus in Geertruidenberg en omstreken. Repeteren in het Fort en met de ruis en het gejank in de oren naar bed. „Toen we voor het eerst op tv waren kon je in Geertruidenberg en Raamsdonksveer een kanon afschieten. Iedereen zat voor de buis. Maar toen we steeds bekender werden zijn ze ons daar gaan negeren. Waardoor dat komt weet ik niet maar ik vind het wel jammer. Nou wordt een artiest in eigen land zelden geëerd maar ze hoeven ook niet te doen of ze je niet kennen. Ik hou 't er maar op dat ze zelf verlegen zijn en niet goed weten hoe ze ermee om moeten gaan. Ik ben in elk geval niks veran derd." Hij gaat verder: „De eerste zes jaar moest er, ondanks heel veel optre dens en platensucces, dik geld bij. Je hebt veel investeringen. Goed geluid is een groot deel van de basis." De eerste hit was Had ik maar een vak geleerd (1985). Daarna volgden Rits (1985), De veurplaat van de Donald Duck (1987), Ik zat effe nie op te lette (1989), De jongens van den bouw (1991 en tot nu toe 40.000 exemplaren ver kocht) en Hou je kop (1994). De ideeën ontstaan vaak in het café. „Na die eerste hit hebben we ongeveer 150 keer in het voorprogramma van Normaal gespeeld. Hardstikke geinig natuurlijk. We hadden ook dezelfde manager, Nick Froeling. Toen kwam er ruzie tussen Normaal eh Froeling en wij werden het 'kindje van gescheiden ouders'. De kontakten tussen Normaal en ons zijn toen compleet spaak gelopen doordat we geen keuze hebben ge maakt. Jammer, maar zo is het nou eenmaal." Het platencontract met EMI werd op datzelfde moment verbroken en Staigerpaip ging naar het kleine label Bunny Music. „Het is nu niet helemaal zoals ik het me had voorgesteld maar ik wil ook met niks ruilen. We zitten goed, hebben platenmaatschappijen voor het uitzoe ken en nemen op wat wij willen, daar heeft nog nooit een platenbaas moeilijk over gedaan." Ruud Broeders blijkt een sociaal bewo gen mens. „Ik vind het allemaal maar beangstigend als ik zo om me heen kijk. Je kunt de televisie niet aanzetten of de krant lezen en je ziet mishandeling, diefstal, ellende en geweld. Waarom zoekt dat tuig geen gezonde uitlaatklep. Laatst zag ik een uitzending over oude renzorg. Werden die oudjes vier keer per dag 'uitgelaten' op de wc.. Dan schrik ik toch wel even, hoor. Gaat het dan die kant op? Ik heb een stel paar den en het kan vriezen dat het kraakt, ik kan doodziek zijn maar die dieren gaan een keer per dag naar buiten. Dat hebben ze nodig. Een goudvis in een kommetje? Een vogeltje in een kooi? Pure mishandeling. Ik zou daar best eens wat over willen zingen en we hebben wel eens een nummer opgeno men waarin die ellende ter discussie werd gesteld, maar Jeroen van Inkel zei, toen ie de tape hoorde: 'Dit is Staiger paip niet. Mooi hoor, maar jullie zijn een feestband. Niet doen dus'. Ik voel me er niet door opgesloten hoor, dat is weer het andere uiterste, maar ik zou het best allemaal eens aan de kaak willen stellen. Eenmaal op het podium valt al die ellende echter van me af en draai ik de knop om." Tijdens een optreden in Soest (zo onge veer in de achtertuin van tekenaar Rien Poortvliet die het komdende jaar zijn model-eekhoorntjes wel van heel ver zal moeten halen door het gigantische volu me van de band - E.v.R.) maakt hij dit niet helemaal waar. „Wie hèt er hier op Janmaat gestemd? Niemand? Goed zo!" Ook gitarist 'Sjel Snurk' laat zich niet onbetuigd. „Ik ben zo monogaam als een jachthond. De wereld is gek." Broeders' vrouw Nathalia is het zakelij ke brein achter Staigerpaip. „Zij luis tert naar ons geouwehoer. Duizend ideeën vliegen over tafel. 999 zijn de grootst mogelijke kwatsj. Zij zegt niks tot de volgende ochtend. Dan zegt ze: 'Zeg Ruud, gisteren had je het daar en daar over. Zou dat niks zijn? Ik heb het eens uitgerekend en het kan, hoor.' En prompt is het raak. Zij regelt de con tracten en gaat een keer per jaar met de floppies naar de belastingen. Tot nu toe kwam ze er altijd fluitend van terug." Bertus Staigerpaip kent al zeven jaar een vaste driemansbezetting die naast Ruud Broeders bestaat uit drumbroertje Edwin Broeders (28) en bassist Willem Sprick (39). De bijnamen uit de bouw werden hier ook doorgevoerd en zo heet Willem Sprick 'James Blond'. Voor spe ciale projecten worden extra muzikan ten ingehuurd. Het Status Quo-jaar werd onlangs afgesloten en dus ver dwijnt gitarist Mario van Schijndel (alias Sjel Snurk) voorlopig van het podium. Bertus Staigerpaip ziet de komende 10 jaar met vertrouwen tegemoet. „We speelden onlangs in het voorprogramma van Status Quo en werden met compli menten om de oren geslagen. Je komt overigens gemakkelijker bij de paus in de buurt als bij die lui van Quo hoor. Maar het is weer eens wat anders als een pianoleraar die aan je oren trekt." „Een Kerstuitzending voor alle niet-gelovigen", om schrijft Paul de Leeuw het programma waarmee hij za terdag op de proppen komt. Veel meer wil de cabaretier niet kwijt, omdat zijn eerste alternatieve Kerstshow een verrassing moet blijven. Het sleutelwoord is samenzang. Maar of De Leeuws typetjes An nie en Bob de Rooij hun zojuist op. cd uitgekomen kerstnummer gaan uitvoeren, is nog maar de vraag. De gedachte achter deze speciale kerstaflevering is im mers iets te doen met het gevoel van niet-religieuze mensen die töch ergens bij willen horen. Die iets eigenzinnigs willen on dernemen dat in de kerstsfeer ligt. Het enige dat vanavond vaststaat is dat het combo van Cor Bakker een en ander muzi kaal begeleidt. De Leeuw mocht dit jaar van de Vara kiezen tus sen Oudjaar of Kerst. „Omdat ik vorig jaar al Oud en Nieuw heb gedaan, wilde ik nu graag iets Paul de Leeuw FOTO CLEMENS RIKKEN nieuws", verklaart hij zijn keu ze. Sonja Barend staat nu bij de Vara voor Oudejaarsavond ge programmeerd. In een speciale aflevering zal zij onder anderen Joop van den Ende ontvangen en hem exclusief interviewen over de jongste mediaperikelen. (Ned. 3, 23.00 uur) Van onze verslaggever Terry Gilliam, filmregisseur en ooit een van de legendarische Monty Python-leden, vertelt op Eerste Kerstdag de geschiede nis van de film. Met de thema-avond The Last Machine haakt de VPRO in op het eeuwfeest van de film, dat in 1995 wereldwijd wordt gevierd. Noch Thomas Edison noch de gebroeders Lumière hadden honderd jaar geleden veel ver trouwen in hun uitvindingen. Ze verwachtten dat de belangstel ling van het publiek voor hun nieuwtje spoedig zou verflau wen. Evenals vele andere pio niers lieten ze de nieuwe vinding daarom al snel over aan zaken lieden en ondernemers uit de showbusiness. Zij zagen de mogelijkheden wel. In hoog tempo werd film een zeer winstgevende bedrijfstak, een droomfabriek die vooral de massa's in de grote steden ont spanning bood. In The Last Machine, een co-produktie van BBC en VPRO, schetsen de ma kers de beginjaren van de cine ma. Het is het verhaal van een fantastische tijdmachine, die het mogelijk maakte als een soort Jules Verne naar onbekende ver ten te reizen. Door de film kregen de grote stad en de gangster een nieuw image, evenals de vrouw: als kenau en als sex-symbool. The Last Machine vertelt aan de hand van uniek filmmateriaal en gespeelde scènes, het verhaal van de talloze mythen rond de geboorte van de cinema. (Ned. 3, 21.18 uur) Door onze redacteur Leo Nierse Strak in het pak, een goed gedrilde band achter zich en weer redelijk goed bij stem. Bob Dylan is weer toonbaar. Na een jarenlange periode buiten de schijnwerpers - waarin het excentrieke six- ties-idool zowel artistiek als persoonlijk danig leek te ver loederen - is de man die 'de popmuziek hersens gaf dit jaar al vaker op tv te zien geweest dan ooit te voren. Na Woodstock II, the Great Mu sic Experience (Japan), de Willie Nelson Tribute en een heus news item op CNN, volgt vanavond een unplugged-concert op MTV. Begeleid door zijn driekoppige tourband plus een gelegen heidspianist (grunge-producer Brendan O'Brien) zingt de nu 53-jarige aartsvader van de hui dige singer/songwriters geduren de een klein uur hits en enkele mindere bekende nummers uit zijn pakweg 500 composities tel lende repertoire. Uit de 23 num mers die hij op 17 en 18 novem ber in de New Yorkse Sonystu- dio's voor een klein publiek op nam, selecteerde Dylan er acht voor uitzending, waaronder de deze maand uitgebrachte 'nieuwe' song Dignity. Verder onder meer The Times they are a-changin', Knockin' on Hea ven's Door, Rainy Day Women Everybody must gest stoned) en een tien minuten durende versie van zijn meest legendarische compositie Like a rolling stone. Uitgebreid met drie niet-ver- toonde nummers, wordt het con cert in februari op cd uitge bracht. Zoals MTV's programmaformule aangeeft, is het gehele optreden volledig akoestisch, dus zonder dat er op elektrische muziekin strumenten wordt gespeeld. In Dylans geval is dat niet zonder ironie. Terwijl het voor de mees te rockartiesten tot voor kort zeer ongebruikelijk was om niet op hun versterkers in te pluggen, is dat voor de oude bard de normaalste zaak van de wereld. De voormalige folk- en protest zanger - die in 1965 zijn publiek onthutste door met een elektri sche gitaar het podium op te gaan - is' ook als roek-artiest toch altijd akoestisch blijven spelen. Bovendien heeft Bob Dylan, als verklaard tegenstan der van de kunstmatige studio technologie, verreweg de meeste van zijn ruim vijftig (officiële) albums live opgenomen. Waar MTV's unplugged-concerten de artiest meestal van een onverwachte kant laten zien, verschijnt de onvoorspelbare Dylan hier dus in zijn meest normale doen. Al even karakteristiek is zijn ti ming. Ofschoon hij reeds in 1986 de terugkeer van de 'stekkerloze' popmuziek voorspelde, treedt de oude rebel pas in het wereldwijd uitgezonden tv-programma op, nu de unplugged-rage zo onge veer op haar eind is gelopen. De tijden mogen veranderen, Bob Dylan blijft wie hij is: grillig en dwars. ■'Bob Dylan Unplugged', MTV 21.00-22.00 uur. Eerder dan Endemol/Veronica en RTL/VNU Van onze verslaggever Nieuwegein/Zoetermeer - De platenmaatschappij Arcade heeft een licentie aangevraagd voor een commercieel televisie station. Arcade wil het station in april starten. zoek binnen is, controleert OCW of de platenmaatschappij aan de voorwaarden van de Mediawet voldoet. Het is de bedoeling dat Arcade vijf maanden eerder in de lucht is dan de veel besproken com merciële combinatie van Veroni- ca/Endemol en RTL/VNU. Het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschappen (OCW) had vrijdag de aanvraag nog niet ontvangen. Als het ver- Bob Dylan, hier in 1992: ironie troef. FOTO AP In tegenstelling tot de in septem ber 1995 startende commerciële zenders (vier in getal, waarvan twee nieuwe), wil platenmaat schappij Arcade geen volledig pakket aan nieuws, achtergron den en entertainment geven. Zij wil zich profileren als een doel groepzender. Om welke groep het gaat is nog niet bekend. Volgens reclamedeskundigen hebben doelgroepzenders een grote toekomst. Arcade heeft een omzet van 500 miljoen gulden. De maatschappij denkt het project uit eigen zak te kunnen financieren. Tot het Ar- cadyconcern behoren de platen labels CNR Music, Arcade TV en Vanguard Classics. Het bedrijf bezit ook een keten van platenwinkels en een aantal commerciële radiostations: Ra dio 10 Gold, Love Radio en Clas sic Radio, Van onze verslaggever Gids Kerstzang vanuit een trein. Dat brengt de NCRV op Eerste Kerstdag onder de titel 'Geen sporen zonder dwarsliggers'. Gekozen is voor de spoorlijn Goes-Borssele, dwars door Zuid-Beveland. In de stoomtrein worden bekende kerstliederen gezongen met begeleiding van het Stafmuziekkorps van het Leger des Heils. In actie komen het Scheldeloodsenkoor uit Vlissingen, het Westkapels Dameskoor, het vocaal Ensemble Sint Laurens en een kinderkoor. Gerda Havertong neemt een solo-optreden voor haar rekening. Ook het kerstverhaal wordt gezongen in beeld gebracht. Mensen die langs de spoorlijn wonen, zeggen welke betekenis het kerstverhaal voor hen heeft. Deze mensen hebben aan het verhaal van Jezus een eigen verhaal toegevoegd. Daaruit blijkt dat hun keuzes in het leven niet vanzelfsprekend zijn. De titel van het kerstzangprogramma verwijst ook naar de volgelingen van Jezus, die vaak dwarsliggers waren. (Eerste Kerstdag, Ned. 1,17.16 uur)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 45