Hamburgers, sportschoenen, cd's en spijkerbroeken DE STEM KERST'94 Danyel de Wit, 23 jaar, student Pabo in Breda. 'Zo leer je nog iets waarderen' Hoeveel geld hebben jon geren te besteden? Waar geven ze het liefst hun centen aan uit? Houden ze hun handje op bij hun ouders? Of zijn ze niet te beroerd om zelf voor een extra zakcentje te werken? 'Elke dag een cd-single' 'geef me maar die schoen in die maat' 'Bad+Mad en Cars het populairst' Wiebe Stijnman, 19 jaar, dienstplichtig soldaat. #i - ■i „Dat lange haar van mij heb ik niet om ergens bij te horen, ik vind het gewoon leuk zo. Mijn kledingstijl heb ik wel een beetje gekozen: gewoon een spijker broek met een spijkerjas, of een leren jas. Ik heb verder altijd kist jes aan, vanavond zijn dat Dr. Martins. Die zijn wel wat goedko per dan legerkistjes want daar betaal je al gauw 190 gulden voor. Mijn broeken koop ik altijd bij Levi's Store, gewoon omdat die het lekkerst zitten. Ook nog nu met dat stuk op mijn knie, heeft mijn oma er trouwens in gezet. Waar ik de rest koop, maakt me niet uit eigenlijk." „Ik hou van Metallica, the Cult The Doors, Pearl Jam en zo. Oh ja, ook Slayer, Therapy en Green Day vind ik goed, die moeten er zeker bij. Ik draag daar expres geen em blemen van, word je gelijk in zo'n hoekje geduwd. Zelf speel ik gi taar in een bandje, meer het ste vige werk zoals rock, metal, grun ge-rock, funk en ook blues. De meeste bandleden hebben trou wens ook lang haar." „Ik heb LTS en MTS electronica gedaan maar dat interesseert me geen zak. Nu doe ik de Pabo. Ik wil echt onderwijzer worden, het liefst groep 7 en 8 van de basis school, dat vind ik leuk." „Die foto mag zo wel in de krant, interesseert me niks. Als er maar wel bijstaat dat ik een paar pilsjes op heb. Ik ben nu wel tamelijk wazig en ik moet trouwens gi gantisch zeiken." mo*««vmMNSEN ZATERDAG 24 DECEMBER 1994 E4 Aan een tafeltje in de hoek van de McDonald's aan de van Beethovenlaan in Roosend aal zitten een jongen en een meisje wat hamburgers en patat te eten. De jongen, John, ziet er niet ouder uit dan zestien, zeventien jaar, maar claimt 23 te zijn. John (vet, naar achteren gekamd bruin haar, schipperstrui en gouden kettinkje om de nek) is bankwerker. „Alleen ik werk niet op een bank, maar op een constructiebedrijf. Dat snap je wel hè?" Hij zit flink te schrokken van een Bic Mac, stukjes gefrituurde McNug- getskip en franse frietjes. Voor zijn portie fast food heeft hij ongeveer vijftien gulden betaald. Iets dat hij naar eigen zeggen niet vaker dan een keer in de drie maanden doet. Is dat alles wat hij aan snacks spendeert? „Eh...nou ja, als je de patatboer mee rekent dan geef ik er wel 25 gulden per maand aan uit." Zijn tafelfgeno- te Anneke (een veertienjarige MA- VO-scholiere met lang blond haar en een smal gezichtje) beperkt de uitga ve voor snelle happen tot een tientje in de maand. Wat zijn maandelijkse inkomen is, wil John niet kwijt. Anneke doet minder moeilijk over het bedrag dat zij maandelijks te besteden heeft: veertig gulden. Ongeveer de helft daarvan verdient zij zelf met baby sitten en meehelpen in de hobbywin kel van haar moeder. De rest ont vangt zij in de vorm van zakgeld. Per maand geeft Anneke een gul den of twintig uit aan cd's. De andere helft van haar inkomen besteedt zij aan het kopen van cadeautjes. Verder koopt ze van haar geld 'zo eens in het half jaar een trui'. Als ze daarnaast nog meer kle ren nodig heeft, dan betalen haar ouders die. Haar kleren hoeven niet van een bekend merk te zijn. John koopt gemiddeld één cd per maand. Zijn smaak is heavy metal en nederlandstalig repertoire. Ver der geeft hij geld uit aan brommer onderdelen en stappen. „Aan kleren bijna niks." De thuiswonende John betaalt zijn ouders ook kostgeld. Na aftrek van alle uitgaven weet John ongeveer 500 gulden per maand te sparen. „Ik wil toch alvast een beetje onder grond kweken om later een eigen huis te kunnen kopen." Enkele tafeltjes verder roken Daisy (vijftien, kort donkerblond haar) en Marieke (vijftien en lang lichtblond haar) een sigaretje na een hambur- germaal. Ze zijn beiden lhno/vbo- scholier en wonen in St. Willebrord. Aan fast food spenderen ze 'rond de vijf procent' van hun maandelijkse inkomen. Voor Daisy bestaat dat in komen alleen uit 25 gulden zakgeld per week. Marieke verdient onge veer honderd gulden per maand met oppassen en ontvangt daarnaast nog 250 gulden kleedgeld van haar ou ders. Van het kleedgeld betaalt Marieke overigens ook nog zo'n vier pakjes sigaretten per week. Ze schat dat ze van haar geld, na aftrek van de kos ten voor snacks en sigaretten, onge veer driekwart besteedt aan uitgaan ('vooral in de disco') en een kwart aan het kopen van kleren. Favoriet zijn daarbij jeans van Levi's en shirts van O'Neill. Waarom per se merkkleding? Marieke: „Tja, het speelt toch wel mee dat al mijn vrienden daar ook in lopen. En zo'n broek van Levi's zit ook gewoon lek ker." Daisy zegt ongeveer de helft van haar geld uit te geven aan kleren en de helft aan uitgaan. Voor haar speelt het merk van de kleding nau welijks een rol. „Als zo'n broek maar lekker zit. En ik draag toch altijd wat over mijn kont. Dus dat merkje zie je niet eens." Merkartikelen krijgt ze wel op haar verjaardag, bij voorbeeld trainingsschoenen van Nike. De grote wens van beide meisjes is momenteel een bromfiets. Daisy weet daar ongeveer zeven gulden per week voor te sparen. Het grootste deel van het bedrag krijgt ze van haar ouders. De benzine zal ze zelf moeten betalen. Ze heeft daarom on langs gesolliciteerd naar een week endbaantje bij de Edah-supermarkt. „Die hebben nu niks voor me. Ik moest maar weer komen als ik mijn school heb afgemaakt." Marieke en Daisy houden allebei van muziek, maar cd's kopen ze zelf eigenlijk nooit. Marieke: „De cd's die mijn zus koopt, vind ik meestal ook mooi. Dus dan hoef ik ze niet meer te kopen." Daisy krijgt wel 'ns een cd'tje kado van haar ouders. „Maar alleen als ik iets goeds gedaan heb. Afgewassen Door Samir Suudi vierhonderd gulden in zijn kassa storten. Terwijl hij rondloopt door zijn zaak, wijst Jansen de populairste artikelen aan: trainingspakken van Nike en Fila („de naam kan er niet groot ge noeg op staan voor die gastjes"). Of de kleding van Umbro. „Vooral dat Ajax-spul, dat wordt verschrikkelijk hard verkocht." Het absolute topartikel is en blijft voor hem de Nike Air Max-schoen. „Als dan de nieuwste uitvoering binnenkomt, bijvoorbeeld de Air Max 2, dan ontstaat er echt een enorme run op die dingen." Voor de iets oudere uitvoering, de Air Max 1, bestaat op zo'n moment niet zo gek veel belangstelling meer. Maar geen nood volgens Jansen, hij prijst ze flink af en 'dan is het weer echt knallen met die dingen'. Het gigantische verkoopsucces van de Air Max-schoenen verbaast hem niet echt. Jansen wijst achteloos op een paar jongens die op de stoep voor zijn zaak staan. „Kijk, van de op de merkengekte lijkt Johan te zijn, een wat slungelige, magere jon gen met zwart haar en een dun vlas snorretje. De dertienjarige leerling van een lagere agrarische school heeft net een paar zwarte Converse schoenen aangeschaft. Misschien niet de meest trendy schoen, maar voor honderd gulden goed genoeg voor Johan. De oude sportschoenen die hij nu nog draagt, zijn bijna tot op de draad versleten. Boven de schoenen draagt hij een simpele grijs katoenen joggingbroek. Het geld voor de schoenen heeft Jo han van zijn vader gekregen. „Ik moet van hem letten op de prijs. Hij zegt me gewoon 'je moet het maar doen met dat bedrag'. Per jaar koopt hij vier of vijf paar sportschoenen, zo verklaart Johan. Voor de aanschaf van kleren ont vangt hij maandelijks ongeveer vijf tig gulden van zijn ouders. Verder krijgt hij 25 gulden zakgeld, waar van hij ongeveer een tientje besteedt aan patat en hamburgers en een bijvoorbeeld. Of een goede prestatie op school. 'Op die manier leer je nog iets te waarderen' zegt mijn vader dan altijd. Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens..." Die jonge gasten van een jaar of achttien moeten echt het nieuwste van het nieuwste hebben. Het is werkelijk ver schrikkelijk. Die sportschoenen kunnen voor hun niet duur genoeg zijn. Zakelijk gezien is W. Jansen, be drijfsleider van 'Aktie-Sport' in het winkelcentrum Roselaar in Roos endaal, natuurlijk blij met het koop gedrag van zijn jonge klanten. Maar toch verbaast hij zich dagelijks over het gemak en de regelmaat waarmee veel jongeren peperdure trainings pakken, sportschoenen en shirts aanschaffen. „De meeste doen slechts drie of vier maanden met een paar schoenen van driehonderd gul den. Het zal je zoontje maar we zen Hij zegt zo langzamerhand de ge zichten van veel vaste klanten te kennen. Geen wonder ook, want er zijn velen die maandelijks drie-, vier jongens daar dragen er drie de Air Max." Jongens van een jaar of zeventien, achttien blijken in veel gevallen ook zeer gemakkelijke klanten te zijn. „Ze zeggen gewoon 'geef me maar die schoen in die maat.' Dan passen ze hem niet eens, maar rekenen af en lopen zo met de doos de winkel uit'." De dwang om mee te moeten doen aan de merkgekte is enorm onder kinderen, zo weet de bedrijfsleider. „Als je geen Air Max - of sowieso geen Nike-schoenen - hebt, wordt je op school gewoon uitgelachen. Moe ders vinden dat vaak sneu, dan ge ven ze hun kinderen toch maar geld om die schoenen te kopen." Een tamelijk nuchtere uitzondering FOTO'S ARYAN JANSEN zelfde bedrag aan cd'tjes ('beetje house, beetje pop'). Wat hij dan nog over heeft, spaart Johan of hij koopt er sigaretten voor. „Af en toe vind ik het wel vervelend dat ik voor geld altijd moet aanklop pen bij mijn vader," meldt Johan. Daarom heeft hij zich opgegeven voor een bijbaantje als berzorger van folders. Een vriend van hem doet hetzelfde werk en verdient daar zestig gulden per maand mee. He laas moet Johan nog even wachten tot hij veertien is, voordat hij het be- zorgwerk mag doen. „Maar dan ben ik straks in ieder geval financieel wat onafhankelijker. En ik heb ook wat meer te besteden." Jongeren van dertien tot achttien jaar hebben een gemiddeld maandinkomen van 239 gulden. Voor jongeren van achttien jaar en ouder (de leeftijdsgroep die ook studiefinanciering kan ontvangen) is dit gemiddeld 697 gulden. Het bedrag is opgebouwd uit de volgende posten (tussen haakjes het bedrag voor jongeren van achttien en ouder): Zakgeld 46 (39) Kleedgeld 40 (22) Reisgeld 7 (3) Extra geld (van ouders) 22 (36) Baantje 96 (201) Vakantiebaantje 28 (70) (omgerekend naar maandbedrag) Studiefinanciering 0 (326) Het gemiddelde bedrag dat jonge ren onder de achttien maandelijks uitgeven bedraagt 253 gulden (606 gulden voor jongeren van achttien en ouder). Enkele van de belangrijkste uitga- veposten zijn: Snacks 20 (35) Frisdrank 14 (32) Alcohol 25 (81) Uitgaan 19 (50) (excl. consumpties) Cd's/platen/cassettes 15 (26) Kleding 35 (82) Roken 11 (22) Snoep 14 (17) Sparen 48 (85) Bron: Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting Of jongeren van nu meer geld uitgeven aan cd's dan jonge ren een jaar of tien geleden?" Roland van Reenen (30), me dewerker van de Free Record Shop in de Ridderstraat in Breda denkt van wel. „Ik spaarde vroeger vier weken voor een elpee van twintig gulden. Nu zie ik een grote groep vaste klanten onder de twintig jaar die elke week een cd van veertig gul den komen kopen. Er zijn er zelfs veel die elke dag een cd-single van zestien gulden aanschaffen." Jongeren zijn overigens wel 'arbeids intensieve klanten in verhouding tot wat ze uitgeven'. Of, zoals van Ree- ook ben geweest." Ze krijgt ge9l zak- of kleedgeld en heeft geen bij. baantje. „Mijn moeder betaalt alles," Die geeft Maike onder meer dertig gulden per week voor shag. Verder huurt Maike vier of vijf films pg maand, van Jean Claude van Daim® en Arnold Schwarzenegger tot Mis- ter Bean. Of de kleding die ze koopt een be kend merkje heeft, vindt ze totaal niet belangrijk. Hoewel, Gap Star truien vindt ze wel mooi. Maike is op zoek naar een bijbaantje, „Maakt niet uit wat. Als het maar geld verdient. Ik wil niet altijd geld blijven vragen aan mijn moeder. Daa voel ik me zo verwend." Haar vijftienjarige vriendin Rachel (blond haar) werkt nu al naast haar Mavo-opleiding. Op vrijdagmiddag en zaterdag helpt zij mee op de brood- en kaasafdeling van Albert Heijn. Ze ontvangt hier ruim twee honderd gulden per maand voor. Naast dit bedrag krijgt ze ook nog vijftig gulden kleedgeld van haar ou ders. Aan kleding spendeert ze zo'n hon derd gulden per maand. „Spijker broeken moeten wel altijd van Levi's zijn. Ze zitten erg lekker. Maar het is ook wel status, ja." De aankoop van make-upspullen kost haar maande lijks ongeveer een tientje. Verdere uitgavenposten zijn bioscoopbezoek ('twee keer per maand; liefst naar films van Disney of Kevin Costner) en dansles bij Tiggelman. Het bedrag dat ze maandelijks houdt, ongeveer vijftig spaart Rachel. Voor eer voor een bijdrage in de reiskosten naar Oss. Hier wil ze het afmaken van de Mavo een oplei ding tot dierenverzorgster gaan vol gen. nen het omschrijft: 'veel luisteren, maar lang niet altijd kopen.' „Het is een geliefde bezigheid voor scholie ren hè. Tijdens een tussenuurtje even een cd'tje beluisteren. Ik weet er al les van, ik heb het zelf vroeger ook veel gedaan." Het is zijn ervaring dat jongeren pas vanaf hun zestiende regelmatig cd's gaan kopen. „Dan hebben ze zelf een beetje geld, van een krantewijk of zo." Jongens en meisjes onder de twintig kopen volgens hem ongeveer even veel cd's, al is hun muzikale voorkeur duidelijk verschillend. „Bij de meisjes zijn het vooral de tiener groepjes. Take That, East 17 en vroe ger the New Kids on the Block. Vre selijk populair, vooral in de leeftijds groep van twaalf tot zeventien." Jongens zien meer in rap en house, vooral de harde gabber house. „Cd's als Hellraiser en Thunderdome 1 tot en met, - op hoeveel zitten we inmiddels? - 7. Als daar de nieuwste van uitkomt, dan staan er al dagen vantevoren geïnteresseerden voor in de winkel. En een groep als Nirvana verkoopt ook nog steeds heel goed." Voor Mavo-scholiere Maike (donker blond lang haar, bril en 'bijna zes tien') was de groep Take That het tot voor kort inderdaad helemaal. Ei genlijk schaamt ze zich er nu wel een beetje voor, maar ze geeft toe dat ze deze zomer nog vijfhonderd gulden spendeerde aan videobanden van haar idolen. „Maar dat is nu helemaal over hoor! Nou ja, ze wil nog één video kopen. „Van een concert van ze waar ik zelf Het kost haar enige moeite om uit te komen boven de snoei harde housemuziek. Toch weet bedrijfsleidster Astlid van Vught (24) duidelijk te maken dat jongeren de belangrijkste klan tengroep vormen van spijkerbroe kenwinkel Cool Cat in de Ginneken- straat in Breda. „Zeker zeventig pro cent is jonger dan twintig." Ook hier is er een grote groep klan ten die elke maand wel een keer langskomt, verklaart Van Vught. De ze 'vaste klanten' geven dan gemid deld zo'n hondervijftig gulden per bezoek uit. Favoriete kledingstukken zijn, bij de jongens, de polar fleece- shirts en de houthakkershemden. Meisjes kopen op dit moment «1 korte strakke truitjes met zilverprint en - ondanks het koudere weer - kor te rokjes. Populaire merken zijn bij beide geslachten onder meer Bad+Mad (sweaters) en Cars (spij kerbroeken). Hoewel de merkvoorkeuren volgens Van Vught vrij regelmatig verande ren, zijn er ook kledingstukken die het jarenlang goed .blijven doen. Als voorbeeld noemt ze de shirts, jassen en caps met de officiële emblemen van de NFL en NHL, de Amerikaan se voetbal- en ijshockeycompetities. Opmerkelijk, omdat de prijzen voor deze kledingstukken niet misselijk zijn: minimaal honderd gulden voor een shirt en 250 tot 300 gulden voor een jack. Naar zoiets is de vijftienjarige Mavo scholier Anton (kort blond krullen» haar, zeiljack en spijkerbroek) op dat moment niet op zoek. Eigenlijk wij hij een paar boxershorts ('met taille I aanschaffen, maar die kan hij bij Cool Cat niet vinden. Wel slaagt hl] regelmatig voor shirts (Oxbow) en sweaters (Bad+Mad). Van dat laatste merk draagt hij er op dat momen een onder zijn jack, zo wil Anton wel even tonen. Spijkerbroeken koopt hij elders; die zijn vrijwel altijd van Levi's. Du soort aankopen bekostigt hij van zij» vijftig gulden kleedgeld per maand. Daarvan moet hij ook winterjassen en schoenen betalen. Naast ne kleedgeld ontvangt hij nog een tien tje zakgeld per week. Aan compact discs geeft hij een gW- den of vijftig per maand uit. „House- greatest hits, hard-core. Van alles Als het maar herrie is." Toch houd hij bij uitgaan ook wel van iets rusti- gers. Naast disco's bezoekt hij ook a dansschool voor lessen stijldansen. Alles bij elkaar geeft hij aan deze ac tiviteiten ongeveer twintig guk>e per week uit, zo schat Anton. Zaterdags werkt Anton als verkop bij een bloemist op de markt. Hij ve dient daar op zo'n dag vijftig gul" mee. Het geld dat hij na de bekos ging van kleding en hobby's ov houdt, spaart hij. „Hoeveel? wisselend. Tussen de vijftig en tw honderd gulden per maand. Daar ik straks een scooter van kopen. „Ik zie er niet uit vergeleken bij het publiek dat binnen is, zeiden de portiers van 't Hart van Breda. Mijn maten zijn nu wel binnen. Met twaalf man van de verbin dingen bij het Korps Commando Troepen zijn we van de kazerne in Roosendaal hier naartoe geko men. Onderweg zagen we een paar grietjes in een Fiat Panda en die gingen naar het Hart dus dat deden wij ook maar." „ik voel me gewoon prettig in de kieren die ik aanheb. Maar als je hardrock goed vindt, hoefje na tuurlijk niet per se van die emble men te dragen. De meeste die ik heb zijn van Iron Maiden maar ik heb ook wel wat anderen. Van The Red Hot Chilli Peppers zit er ook een op mijn jas ondanks dat het misschien niet echt hardrock is. Ik vind het gewoon goeie mu ziek." „Ik kan me wel voorstellen dat mensen mij er zo agressief uit vin den zien, vooral met zo'n zwart T-shirt met opdruk. Maar ik bén niet agressief. De hanger van Pentagram die ik omheb, vond ik gewoon mooi en daarom heb ik hem gekocht. Ook die bokkekop op mijn kraag heb ik niet vanwe ge het symbool. Dat staat zelfs voor een sekte die in de tweede wereldoorlog bij Stonehenge in Engeland mensen offerde. „Er zijn maar weinig vrienden van mij die van hardrock houden, de meesten zijn meer house. Ik ben de enige met dit soort kleren. Nu ik hier zo gedwongen buiten sta, voel ik me eerlijk gezegd wel een outcast ja. Maar Breda is tot nu toe de enige stad waar ik een tent niet binnenkom." e°toa* 'Y*nMNi fse

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 30