IPS 'Comedy is gewoon werk' 3 'Echt gebeurd is nooit goed genoeg' Groot Dictee viert het eerste lustrum Sjoukje Hooymaayer terug als centrale figuur in serie 'Zonder Ernst' Geen maatregelen na incident met Tineke Marian Rolle de ster bij Visser Friends Wanhopige asielzoeker geeft uitleg in 6 Sporen' GROTE GIDS de Kerst nog n over één van ïformatielijn: Kerst Frans Lopulalan waagt zich aan een tweede hoek: 'Dakloze herinneringen' et audio. Resoluties aced. Vlakke beeld- MPR-II. ;ers voor multimedia :rgy Star Power Digitaal antwoord- uet afstandsbediening, teid voor 2 uitgaande t. Opnamecapaciteit nin. LED-informatie- 'ersoonlijke toegangs- ijfers). on voor volledige bewe- ctieradius tot 200 m. t automatische beveili- voorkomt dat anderen ebruik maken. et groot functie voor ie aan- en uitschakeling, een abonnementskosten. 329,-). VOLVO VOLVO 360 GLS bj. '84, i.g- s.t. vr. pr. 1950,-Tel. 07b- 215326. VOLVO 460 DL, noy_92, met.blauw/groen, km, 27.500,- 01150-17974 Volvo 244 GL, juni '81, ben zine, APK gek. t/m 7-95- bevr.tel. 01615-5303. Motor/scooter SUZUKI Calvacade ze®r spec. uitv. bj. 1986 i-Pr-® 16.500,-Tel. 076-146274, SUZUKI GS500E, bj. '89. met laser uitlaat, vr.p ƒ6.500,-. Na 18 uur' 01640-48769 651057. b.g.g- 076- T.K. zeer goede en mooie brommer Zundapp Ks 750,-, 01148-2156. Z.g.a.n. DAMESFIETS tn'- Light-Roasterm. hanar. 076-87774 na 4.30u. Door Maarten van de Rakt Sjoukje Hooymaayer is na twee jaar in de luwte terug aan het front. Lekker uitgerust speelt ze nu in de comedy 'Zonder Ernst', die draait om drie generaties vrouwen onder één dak. Met dertien seizoenen Zeg 'ns MA-ervaring in haar bagage voelde ze zich snel thuis in de NCRV-reeks die al twee jaargangen beleefde. Sjoukje Hooymaayer trekt de kar als de 'nieuwe' Jet. „Ik" werd gevraagd om een scr eentest te doen samen met een stuk of acht anderen. En dan is het gewoon afwachten of je het wordt", vertelt Sjoukje Hooy maayer in alle bescheidenheid. „Het verhaal van 'Zonder Ernst' sprak me aan. Je ziet niet zo vaak dat vrouwen de toon bepa len. Het zijn uitgesproken figu ren. Klaartje, de naïeve, open, afhankelijke dochter. Frederique de beschermende moeder. En Jet die door hèar moeder onder de voet dreigt te worden gelopen maar zeer wel in staat is voor zichzelf op te komen. Je ziet dat die drie personen karaktertrek ken hebben van elkaar. Jet is het cement. Zij houdt die botsende karakters bij elkaar. De manier waarop ze dat doet, heb ik naar me toegetrokken. Dat is mijn inbreng." „Natuurlijk is het een prachtige kans om van dokter Van der Ploeg af te komen, maar dat was voor mij geen extra reden. Luis ter, het is in de eerste plaats gewoon werk en hartstikke leuk werk, want de sfeer is fantas tisch. Dat zie je er ook van af." Verschillen „Deze rol is voor mij een leuke uitdaging. Jet regelt alles in huis; het is ook haar huis. Ze is de centrale warmtebron. Een beetje naïeve vrouw en lang niet zo geëmancipeerd als dokter Van der Ploeg. Die stond heel anders in het leven, er meer middenin", schetst de actrice de verschillen. Een uitgesproken voorkeur voor dokter Lidy van der Ploeg of Jet heeft ze niet. „Ik vind Jet sym pathieker, maar dat komt waar schijnlijk vooral omdat 'Zeg 'ns AAA' alweer twee jaar geleden is. Dan zakt het weg." Wie van de twee dichter bij haar zelf ligt? „Dat willen journalisten altijd weten. Ik gebruik aspecten van mijn eigen persoon en daar voeg ik wat aan toe. Ik ben veel directer, harder en nuchterder dan Jet. Ik moet zoeken naar facetten van mijn eigen wezen om aan Jet toe te voegen. Het moet uiteindelijk geloofwaardig zijn dat die drie vrouwen het met elkaar uithouden in dat huis." Berehard Hooymaayer is de opvolgster van Trudy Labij die twee seizoe nen Jet gestalte gaf en koos voor het theater. „Ik heb niet naar haar gekeken. Daar moet je niet aan denken, want dan zet je jezelf klem. Ik heb ook niet het gevoel in een rijdende trein te moeten stappen, al moest ik in de eerste week ontzettend in de vierde versnelling. Het was weer wennen aan het ritme. Maar co medy is in feite gewoon werk. Ik heb dit werk al langer gedaan dan Ellen Vogel en Ellemijn Veldhuizen van Zanten (moeder en dochter in de serie) bij elkaar. De manier van werken ken ik van haver tot gort. Met mijn ervaring, rust en know-how was mijn binnenkomst soepel verlo pen. We spreken eikaars toneel- taal. Ellen heeft aan een half woord van mij voldoende." „Ik ben weer lekker bezig. Drie maanden lang, vijf dagen per aflevering", klinkt het energiek uit Hooymaayers mond. „Dat is berehard doorwerken. Lezen, le zen, repeteren, repeteren en dan vrijdags de opname met het pu bliek. Het is best ingewikkeld om precies 22 minuten televisie te maken. En dan moet het in één keer raak zijn, als het even kan. Huis en haard De actrice (25 jaar getrouwd, vier kinderen) heeft niet bewust gezocht naar een reeks met een grote dosis familiegevoel. „Nee, dat telt niet mee. Maar het ge voel gebruik je wel. Ik kan dat zo oproepen. Da's heel simpel. Als Ellemijn bij me op de bank zit, doe ik alsof het mijn eigen dochter is. Ze schelen ook maar twee jaar. Dit is ook weer heel anders dan 'Zeg 'ns AAA'. Die draaide om twee kernen, het doktersgezin en de Dobbelste nen, twee heel verschillende leefwerelden. 'Zonder Ernst' gaat over drie vrouwen om wie mannen heen draaien als plane ten om zonnen." In de verkwikkende windstilte na 'Zeg 'ns AAA' heeft Sjoukje Hooymaayer zich beziggehouden met 'kleine dingetjes' en de fa milie: „Met huis en haard. Ik was best wel moe. Vanaf 1965 sta ik op het toneel. Ik heb dertien jaar 'Zeg 'ns AAA' ge daan. Dubbelop werken doe ik niet meer. Dat is slopend. Ik vond het dus niet zo erg om even niet te moeten." /mp» Sjoukje Hooymaayer: „Ik vond het niet erg om na al die jaren toneel en 'Zeg 'ns AAA' even niet te moeten.foto anp Alternatieven voor de rol iri 'Zonder Ernst' had ze niet achter de hand. „Als er verder niets op mijn weg was gekomen, had ik iets moeten ondernemen. Met een stuk de boer op ofzo. Hoe het verder gaat, ik heb geen idee. De toekomst is in nevelen ge huld", zegt ze met een gespeelde mysterieuze blik. Koerswijziging De nieuwe Jet, die nu twee keer te zien geweest is, maakt deel uit van een koerswijziging, die NCRV en producent Joop van den Ende voor de comedy heb ben uitgestippeld. Onder meer omdat 'bij de NCRV de behoefte leefde om te doen waarvoor we zijn opgericht: ons richten op de Nederlandse cultuur', zoals eindredacteur Renske Popken verwoordt. De eerste reeksen waren geba seerd op de Engelse scenario's van 'After Henry'. De volgende scripts bleken minder sterk te zijn. Dus werden de schrijvers Jan Riem en Jan Simon Minke- ma benaderd om een eigen draai te geven aan de comedy. „Veel actie zat er niet in. Er gebeurde weinig. We hebben geprobeerd de serie meer vaart te geven", stelt Riem. „Het is ook gemakke lijker nieuwe teksten te schrij ven dan bestaande te bewerken. Het thema van de drie generaties in een huis blijft natuurlijk het uitgangspunt. Maar wij hebben bijvoorbeeld de drie vrouwen en de boekhandelaar een vriendje gegeven." Zo zien we dit seizoen Hugo Metsers, Hans Comelissen (ooit de tv-zoon van dokter Van der Ploeg), Yorick van Wageningen en Ton Kuyl verschijnen. Minder zichtbaar is het werk van regis seur Robin Pera, die in de voet sporen treedt van Berend Boude- wijn. Voorts ondergingen decors, intro en muziek een renovatie. De NCRV hoopt de kijkcijfers wat op te krikken. De eerste reeks trok gemiddeld 850.000 kijkers, de tweede een kleine 700.000. De waardering steeg van 7,0 naar 7,3. Popken daar over: „Frappant is dat onder de kijkers de NCRV-leden overver tegenwoordigd zijn. De serie blijkt bij uitstek te passen bij de achterban. Dat is ook een reden om door te gaan. Maar we mik ken op een algemener, breder publiek. 'Zonder Ernst' moet geen onderonsje zijn van de NCRV." 'Zonder Ernst', elke zondag, Ne derland 1,21.48 uur Zodra buiten het afsterven toe slaat, wordt het leven naar bin nen verplaatst. De bladeren zijn gevallen, de eerste planten be vriezen in de grond en dus spijkert iedereen groen, hulst en naalden aan de muur. Het wordt Kerst en nieuw leven wordt binnenshuis voorbereid. Niet met beschuit met muisjes, maar met gezelligheid. Een uitgelezen kans voor uit de kinderen gegroeide beschaafde dames wier handen eerder dan hun hoofd de ledigheid proberen te verdrijven om van hun hobby nering te maken. De aangewezen plek is de Kerstmarkt. Een uit Duits- en Engeland met wisselende winden overgewaaid fenomeen. Een plaatselijk toegepast museum, een I beschut historisch pleintje of een aan kerke raad en diaconie herinne- rend gebouwtje is genoeg. Vijftien rood-groene kraampjes, opgetrok ken uit macramé, zijdeschildering en zelfgemaakte broches zijn toereikend voor sfeer, anijslucht en vijfhonderd zondagse bezoekers. I Plaatselijke middenstand, scharrelaars in oud en brocant en verko pers van pleet en kunstig namaakflora zorgen voor omzet. De lokale aquarelliste verzorgt met verkleumde handen een demonstratie, een half-time pottenbakster laat zien hoe op de mechanisch aangedreven draaischijf met naam gegraveerde asbakjes geproduceerd kunnen worden en een kantkloster bederft haar ogen onder de sfeerverlich ting. Het rustieke ambacht als aankondiger van het nieuwe begin. Het Leger des Heils vraagt aandacht voor de minder bedeelde medemens, maar ook met eeuwigdurend groen voorzien van rode besjes. De dominee roept zijn actieve gemeenteleden op mee te helpen aan de opschik van zijn kerk. Wederom groen, ballen en rood lint. Het theater werft met sneeuw- en hulstaffiches voor speciale familie voorstellingen. Marco Bakker, de Marco Borsato van dames na de overgang, presenteert 'Wien bleibt Wien'. Een mix van wijn, Dreivierteltakt en gezellige lustigheid. De Nederlandse Opera brengt Johann Strauss' Fledermaus, weliswaar meer carnavals- dan kerstoperette, maar evenvol schuimwijn, polka en Oostenrijk. De kleinere schouwburgen blijven niet achter. Zij bieden 'Kerst in WenenHeren in glimmend laken, walsmelodietjes en een glaasje sekt in de pauze. Bezinning op nieuw leven kan blijkbaar slechts in van enige luxe en stemming voorziene gezelligheid. Zelfs het nichten-theatercircuit kan niet zonder champie, gala en boa. Georgette Dee is op Weihnachtstoernee. De meer aan Relus ter Beek dan aan vrouwelijkheid herinnerende travestie-koningin uit Ham burg doet, bijgestaan door een stiff upperlippige Britse begeleider, in december Nederland aan. Geen avond vol matrozen aan de Alster, Zarah Leander of Reeperbahn, maar van Veuve Clicquot Ponsardin overgoten en door as van filtersigaretten bemorst commentaar op Kerstmis. Cynisch, vulgair en toch met damesallure. Kerst kan niet I zonder schijn van upperclass. Kerstmis is de tijd van het jaar waarin ieder een keer doet of hij Von j Turm und Taxis is. Geld speelt geen rolwanhoop en dood evenmin. Ze zijn weggedrukt door eeuwige sneeuw, onsterfelijk groen en vrede rond de rijkvoorziene dis. Kerstmis gaat niet over nieuw leven. Dat is aanleiding. Het is een moment om onrust, gebrek en bedreiging te ontkennen. De enige dagen van geaccepteerde schone schijn in een jaar. Door Victor Joseph „Een boek is een huis, een weeshuis. Een schrijver als ik probeert daarin zijn herinne ringen een veilig onderkomen te bieden." Tien jaar na zijn succesvolle de buutroman Onder de sneeuw een Indisch graf is van de Molukse schrijver Frans Lopulalan (41) bij uitgeverij In de Knipscheer Dakloze herinneringen versche nen. De nieuwe uitgave bevat vier reeds gepubliceerde artike len en voordrachten zoals Wees huis, Zwijn met parelketting, Dakloze herinneringen, De stilte van David en En voor het kind richten wij een visioen in. Een aantal hiervan is voor deze uit gave bewerkt. Lopulalan: „Het is een visitekaartje en een tussen stop naar wat nog komen zal." In Dakloze herinneringen komen ondermeer het overlijden van, de verhalen van en de fictieve ge sprekken. met zijn vader aan bod. Hij was soldaat in het Ko ninklijk Nederlands Indische Leger (KNIL). In Onder de sneeuw een Indisch graf wordt soldaat Lopulalan geportret teerd, gezien door de ogen van het zoontje. Het verschil met Dakloze herinneringen is dat het jongetje inmiddels zelf vader is geworden. Met het vaderschap komt de overlevering van gene ratie op generatie nadrukkelij ker om de hoek kijken, zegt de schrijver in zijn flatwoning in Utrecht. „Wat heb ik van mijn voorouders meegekregen? Wat is er nog over aan verhalen? Dit zijn vragen die mijn kinderen en kleinkinderen steeds zullen stel len." Vader Lopulalan kwam in 1951 op dienstbevel met het schip de Kota Inten in Nederland aan. Hij was er stellig van overtuigd -zoals alle andere 12.500 Mo lukse KNIL-militairen en hun gezinnen - dat het om een 'tijde lijk verblijf' ging. Wat deze mili tairen uit de tropen vooral niet wisten, was dat zij bij aankomst in het verre, kille Holland ont slagen zouden worden. „Afge dankt als overtollig personeel van het koloniale rijk." Frans Lopulalan: „Schrijven is een eenzaam beroep. foto els kirst Het gezin Lopulalan kwam na vestiging in Woerden uiteinde lijk in Leerdam terecht. Frans trok uit de Molukse woonwijk van Leerdam weg naar de Dom stad voor een studie andragogie en filosofie. Hij was 19 jaar oud toen zijn vader op 52-jarige leef tijd overleed. „Ik was puber toen hij met groot verlof ging." Vra gen die hij aan zijn vader had willen stellen komen in zijn werk terug. Zo laat Lopulalan bijvoorbeeld in En voor het kind richten wij een visioen in oom David de vragen van Bing (alter ego van Frans) beantwoorden. Enkele passages hieruit: 'Vertel het kind dat er verhalen zijn, die, mits met de juiste woorden verteld bij dat kind de zuivere emotie zul len oproepen. En alleen in zijn zuivere emotie kan de mens zich met God meten..'En toen kwam het dienstbevel tot insche ping, Bing. We gingen naar Ne derland omdat het een dienstbe vel was. Maar we gingen ook omdat we dachten dat ons eer toekwam, aardse idioten die we waren(...) En wij dachten: Die Blanken, schitterend van supe rioriteit, die edele Hollanders, met macht bekleed, die kennen de geheimen van barmhartig heid. Die weten wat een mens rechtens toekomt... Maar, nee... nee, Bing, nee...je oom stelt geen vertrouwen in dit volk. Het heeft ons afgedankt. Het sluit de ogen voor de eigen geschiedenis.' Lopulalan: „Met de verhalen wil ik die soldaten uit de vergeet hoek halen, zodat mensen in Geldermalsen of in Eindhoven ervan kennis kunnen nemen. In dit geval gaat het om KNIL-sol- daat Lopulalan uit het dorp Por to van het eiland Saparua die in Nederland aan zijn kinderen het normbesef overbrengt dat hem op de Molukse archipel is bijge bracht. Van het met elkaar de len, het daadwerkelijk begaan zijn met het lot van anderen. Dat als je niet genoeg hebt, je toch het laatste weggeeft wat je hebt." Ordenen Zijn schrijverstalent beschouwt hij als een zegening, als een kadootje van God'. Lopulalan: „Schrijven betekent voor mij het ordenen van wat er leeft en wat je beleeft." Auto-biografische elementen worden in de verhalen verwerkt. „Maar echt gebeurd", voegt hij er veelbetekenend aan toe „is nooit goed genoeg, omdat VRIJDAG 16 DECEMBER 1994 Van onze rtv-redactie Het Groot Dictee der Nederlandse Taal viert zijn eerste lustrum. Vanavond leest Philip Freriks op televisie weer de zinnen voor aan zestig geselecteerde deelnemers, onder wie dertig prominente Neder landers en Vlamingen uit de wereld van de politiek, sport, literatuur, theater en televisie. De overige kandidaten komen voort uit een voorronde die werd georganiseerd door De Volkskrant en De Standaard. Zo doen onder anderen mee Simone Kleinsma, Jack Spijkerman, Gert Jan Dröge, Peter Bosz, Frans Weisglas, Catherine Keyl, Harmen Siezen, Frans van Deursen, Paul Koeck en Ben Crabbé. De jury, die het dictee samenstelt en beoordeelt, bestaat uit mr. H. van Mierlo, prof. C. Fens, prof. M. van den Toom en prof. G. Geerts. Als norm geldt de woordenlijst van het Groene Boekje uit 1954. Het Groot Dictee der Nederlandse Taal, dat gelijktijdig door de NOS en BRT vanuit de Ridderzaal in Den Haag op het scherm wordt gebracht, wil speels en serieus inspelen op de belangstelling voor taalproblemen en spellingperikelen. De afgelopen jaren stond het Groot Dictee in het teken van Artis, reizen per trein, het restaurant wezen en het 'decembergevoel'. 'Het groot dictee der Nederlandse taal', Nederland 3 en België Ned. 2, 20.27 uur Van onze rtv-redactie Het krantekopje was even kort als dramatisch: 'Man steekt zich in brand'. De Iraanse asielzoeker Hamid besprenkelde zich op 13 juli 1994 voor het gemeentehuis van Soest met benzine en stak zichzelf in brand. Uit angst naar Iran te worden teruggestuurd. KRO's 'Sporen' reconstrueert van avond de wanhoopsdaad van Hamid en tracht zijn beweegre denen te achterhalen. Op het moment van zijn daad zat Hamid al meer dan een jaar in de kaartenbakken van de Ne derlandse opvang- en hulpverle ningsinstanties. Over zijn toe komst als asielzoeker was nog steeds niet beslist. De vrees te rug te moeten naar Iran, waar hij werd gemarteld en gevangen gehouden, bleef hem achtervol gen. Voor zijn wanhoopsdaad in Soest had de man al vier keer eerder geprobeerd een einde aan zijn leven te maken. De bran dende Hamid werd in de ge meentevijver gegooid, waarna het vuur al snel doofde. Toen hem werd gevraagd of hij niet blij was, antwoordde hij: „Nee, eigenlijk niet. Mijn problemen zijn nog steeds niet opgelost. Ik moet nog steeds wachten." 'Sporen: Man steekt zichzelf in brand', Nederland 1, 22.48 uur Van onze rtv-redactie Hilversum - RTL5 neemt geen extra maatregelen om te voorkomen dat de gasten in het live programma Lijn 5 kunnen worden beledigd. de eigen inbreng dan ontbreekt. Door dingen opnieuw te laten gebeuren met een causaliteit wordt je een schrijver en heerser van je eigen universum." Eigenzinnig, driftig en kortaan gebonden zijn typeringen van de Frans Lopulalan in zijn jeugd. „Ik snapte vaak niet waarom anderen mij niet snapten". Wat de volwassen Frans kenmerkt, is zijn gevatheid en cynisme. In Dakloze herinneringen bijvoor beeld schopt Lopulalan tegen een aantal Molukse heilige huis jes. Organisaties als het In spraakorgaan Welzijn Moluk- kers ('weerzinwekkende hoogge leerde kletsmajoren', 'goedbe taalde aanstelleritis-lijders') en het Moluks Historisch Museum ('Het zou maar tot een Heilige Koe verworden van aapachtige analfabeten...') moeten het ont gelden. Niet zonder reden of aanleiding, licht hij toe. De kritiek uit Mo lukse kringen op zijn debuut heeft hij zich aangetrokken. Lo pulalan onthult dat dit de reden is waarom hij de afgelopen jaren niet met een boek is gekomen. „Het was net alsof ik uit mijn eigen dorp werd getrapt." Lopu lalan bekent dat hij hiermee wil terugslaan. „Dit is om uiting te geven aan mijn persoonlijke ran cune. En natuurlijk is rancune niet de mooiste drijfveer. Voor mij is dit dan ook eenmalig." Dakloze herinneringen is de voorbode van het derde boek waar hij mee bezig is. In dit stadium wil hij er niet veel meer over zeggen dan dat het 'over de generatie gaat die geboren is in Nederland en te maken heeft met het verleden van de oude ren: de geschiedenis van het ver driet'. Lopulalan's eerste boek is als 'een monument' aan zijn vader opgedragen. Dakloze herinnerin gen is voor zijn broer Albertus. 'Voor Sombar Albertus' (Sombar - schaduw). Frans: „Als oudste zoon heeft hij de taak van vader op zich genomen. Bij hem kon je voor alles terecht. Schrijven is een eenzaam beroep, maar je schaduw over een heel familie laten vallen is nog eenzamer." Tineke de Nooij liep woensdag kwaad weg uit het rechtstreekse programma, nadat een kijker haar via de telefoon voor 'dikke, vieze trol' had uitgemaakt. Het gebeurde na een aantal emotio nele fragmenten uit haar serie 'Tineke en de Paranormale We reld'. „De bellers worden geselecteerd op relevante vragen die zij aan de redactie stellen. Die noteert hun telefoonnummer en belt hen vervolgens terug. Pas dan komen ze direct in de uitzending", aldus een RTL-woordvoerder. Volgens RTL kent een rechtstreekse for mule als deze nou eenmaal be paalde risico's. „Een waterdichte garantie is niet te geven", aldus de zegsman. De scheldende beller had zich even tevoren gemeld met de vraag hoe Tineke de Nooij het paranormale beleeft in haar ei gen leven. Eenmaal live verbon den met de studio begon hij echter met modder te gooien. Voor Tineke de Nooij, die in de getoonde fragmenten emotioneel vertelt over de euthanasie op haar moeder, werd het even te veel. Ze liep weg, waarna de uitzending in een half leeg decor gewoon verder ging. Tineke de Nooij wil geen commentaar ge ven op het voorval. Overigens kondigde RTL eerder deze maand al aan dat het pro gramma 'Lijn 5' met ingang van januari verdwijnt. „Dat heeft niets met dit incident te maken", aldus de woordvoerder. Breda - Theater Achterom. One night hot music door Hans Visser friends. Ge hoord op 15 december 1994 Door Frans Baljeu De voor velen nog steeds als Flairck-gitarist bekende Hans visser treedt sinds een paar jaar op met een eigen programma onder het motto Hans Visser Friends. Sa men met andere rasmuzikan ten als pianist Ramses Dun- ker, bassist Wim van Eeu- wijk, saxofonist Martin Süss- bauer en zangeres Marian Rolle brengt hij dit seizoen het programma 'One night hot music'. Onder deze vlag klinkt een re laxed avondje bluesgeschiedenis waarin vooral de ontwikkeling van gospel tot Motown centraal staat. Het geheel ademt het sfeertje van een unplugged sessie met muzikanten die echt hele maal gaan voor hun programma. De rode draad draad van het programma wordt aanvankelijk door Hans Visser kort toegelicht; veel sfeervoller zijn de naadloze overgangen die met suggstieve belichting meer zeggen dan woorden. Wanneer Marian Rolle het voortouw neemt is de avond pas echt goed los. Hans Visser had geen betere keus kunnen doen dan deze zan geres (actrice) om de 'soul' van de gespeelde muziek op het pu bliek over te brengen. Met haar sterke persoonlijkheid draagt zij de show, zij weet voor een blank Nederlands publiek het drama van haar voorouders indringend over te brengen. Wanneer zij op een preekstoel gaat staan ontstaan momenten die qua emotie kunnen wedijve ren met de gospelscenes in de Spielburg-film 'The color purple'. Een blueszanger zei ooit :„If you ain't black, you can't feel the blues"; in de close-har mony van de blanke zangers was dit soms weieens hoorbaar. De gespeelde klassieke nummers (die op dat moment in de Euro pese geschiedenis geschreven werden) vond ik minder geslaag de intermezzi; de opzet van een klassieke start naar een Jacques loussier-achtige verjazzing over tuigde niet. Na de pauze werd het met enkele bebopnummers echt virtuoos. Het spelen deed hier soms den ken aan de precisie waarmee artiesten op het GRP-label (Gru- sin-Rosen Productions) musice ren. De strak spelende pianist Ramses Dunker toonde op de bepaald niet fameus te noemen piano steeds meer leidend kali ber. Dat deze pianist ook een prettige stem heeft bleek in zijn solo in het Temptationsnummer Just my imagination. Met dergelijke nummers was de sfeer van nostalgie naar de top jaren van Tamla-Motown gezet. Het publiek, dat qua leeftijdsop bouw veelal zijn jeugd had in die bloeitijd, genoot volop van ge raffineerde trucs als het akoes tisch fade out in een Marvin Gayenummer. Ik had me geen aardiger afscheid van Theater Achterom kunnen wensen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 19