DE STEM [3-229239 Unieke overzichtstentoonstelling sluit het jaar van Mondriaan af tromonteurs bankwerkers Grote Gids VRIJDAG 16 DECEMBER 1994 DEEL D het goed: we noemen van de 440/460. uden dat nü komen je projecten die in 1995 starten: projecten, omgeving Breda. kken, monteren van kabelbanen, voor meer info: e: Wilhelminastraat 1 te Breda. unieke autoverzekering Amazon. B.V., BERGSEDIJK 2, TEL.: 01621-13650 Kleurvlakken voor het geluk van de mensheid Door onze redacteur Hans Rooseboom In het Haagse Gemeentemuseum opent Koningin Beatrix zaterdag de overzicht stentoonstelling 'Piet Mondriaan, 1872- 1944'. Het lange Mondriaan-jaar 1994 wordt daarmee afgesloten. De tentoon stelling is tevens het hoogtepunt van dat jaar. De Mondriaan-tentoonstelling is uniek: de doeken uit de jaren '30 en '40, dat wil zeggen de periode van de 'echte' Mondriaans, worden hier voor het eerst in de geschiedenis tentoon gesteld in de volgorde waarin ze ontstonden. Het is een tentoonstelling die voor zichzelf spreekt. Wie door de 35 zalen en zaaltjes van het Haags Gemeentemuseum loopt, wordt ge confronteerd met een verhaal, met een bood schap die voor iedere beschouwer weer an ders zal zijn. Wie of wat Mondriaan is, het blijft cirkelen rond een mysterie. Rond deze tentoonstelling zijn karrevrachten informatie verschenen. Zoals een vuistdikke catalogus en twee grote monografieën van de hand van de eminente kunsthistorici Hans Jaffé en Carel Blotkamp. Maar zelfs de onderzoekingen van dit verza melde intellect laten het geheim van Mondri aan intact. Hoe je het ook wendt of keert, Mondriaan fas cineert. Niet alleen zijn werk, ook zijn leven oefent een intrigerende aantrekkingskracht uit. Werk en leven: dat was bij Mondriaan trouwens één. In de eerste fase van zijn kun stenaarschap leefde hij nog wel als een gewo ne schilder. Hij schilderde landschappen, molens, bossen, boerderijen, zeegezichten. Hij verkeerde met kunstbroeders in het Gooi en in Domburg. Ook deze periode is in Den Haag vertegen woordigd. Kluizenaar Maar toen hij eenmaal 'Mondriaan' was ge worden, in Parijs en later in New York, trok hij zich geheel op zichzelf terug. Weinig ande re kunstenaars hebben hun leven zó volledig ingesteld op hun werk als Mondriaan. Hij leefde monomaan, als een kluizenaar, of zo u wilt als een hogepriester voor zijn eigen ere dienst, met zijn atelier als altaar. Alles stond in dienst van het werk. Bezittingen had Mon driaan niet. Toen hij op 1 februari 1944 in New York stierf, bestond zijn nalatenschap slechts uit schildersmateriaal, meubelen van sinaasap pelkistjes, een paar dozijn tekeningen en schilderijen, een pakketje manuscripten, zes of zeven boeken (waaronder Steiner en Kris- hnamurti), een stapeltje grammofoonplaten, een paar brillen, een paar pijpen, zijn geboor tebewijs, bewijs van inenting, Nederlands paspoort, Amerikaanse verblijfsvergunning, onderwijsakten tekenen en lidmaatschaps kaart van de Theosofische Vereniging. Dat was Mondriaan. Hij leefde alleen. Een vrouw hoefde voor hem niet. Als de nood hoog werd ging hij naar een prostituee. Verder be stond er voor hem alleen het werk. Hoewel hij in Nederland niet overbekend was, stonden aan zijn Newyorkse graf grote kunstenaars als Fernand Léger, Marc Chagall, Max Ernst en Marcel Duchamp. Kleurenleer Hoewel Mondriaan doorgaans wordt afge schilderd als de 'modernist' bij uitstek, was hij eigenlijk een typische 19e-eeuwer. Carel Blotkamp schrijft in zijn boek dat Mond riaans uitgangspunten strookten met de idea- listisch-mystieke opvattingen van het eind van de 19e eeuw. Blotkamp portretteert hem als een wat meer 'ouderwetse' kunstenaar, die in feite nog met een been in de 19e eeuw staat. Mondriaan hing de theorieën van Rudolf Steiner aan, die op zijn beurt veel aan Goethe ontleende. Goethes befaamde kleurenleer was voor Mondriaan van groot belang bij het ont wikkelen van zijn composities met primaire kleurvlakken. „Ik heb 't alles uit de Geheime Leer", schreef Mondriaan in 1918, doelend op Madame Bla- vatsky. In 1921 schreef Mondriaan aan de an troposofische leider Rudolf Steiner: „Het ne- oplasticisme (de typische Mondriaan-stijl, HR) is de kunst van de nabije toekomst voor alle ware antroposofen en theosofen". Steiner antwoordde nooit. Mondriaan was geïnteresseerd in 'de groei der menschheid'. Volgens hem zal de gerijpte mens zonder de 'dingen' en de 'vormen' kun nen leven en het in de kunst zonder 'voorstel ling' kunnen doen, omdat hij de diepe waar heid daarachter doorschouwt. Hier ligt dus de verbinding tussen Mondriaans kunstopvat ting en zijn levensopvatting. Opofferingen Professor Hans Jaffé, de grand old man van de Nederlandse kunsthistorische wereld, schrijft in zijn Mondriaan-boek: „Mondriaan heeft deze grootse, utopische droom om de mensheid het paradijs te herscheppen, ge droomd. Voor dit doel, het hervinden van het geluk der mensheid, heeft Mondriaan zich heel wat opofferingen getroost. Hij heeft er heel zijn leven aan ondergeschikt gemaakt. Hij heeft de schilderkunst een nieuwe taak toegewezen, en die nieuwe taak, die nieuwe wereldbeschouwing aanschouwelijk ge maakt". Carel Blotkamp komt overigens nog met een opmerkelijke theorie. Hij noemt Mondriaan ronduit een middelmatig schilder. Dat wil zeggen de vroege Mondriaan, de nog traditio neel werkende schilder. Mondriaan kon geen mensen schilderen. Om die reden schreef hij in 1909 dat de 'actie' weg moet uit de kunst, want actie belichaamt het tijdelijke, terwijl kunst universeel moet zijn. „In feite gaf hij zo een filosofische draai aan zijn onvermogen", aldus Blotkamp. In totaal hangen in Den Haag 165 werken van de schilder, wat bij lange na niet de werkelij ke hoeveelheid representeert die Mondriaan heeft gemaakt. Van die 154 zijn er 108 bruik lenen en komen er 46 uit de eigen collectie van het Haags Gemeentemuseum. In totaal hebben zestig museum- en particuliere col lecties werk in bruikleen gegeven. Veel musea en particuliere verzamelaars zijn er zeer te rughoudend mee, Mondriaans uit te lenen, omdat veel van deze werken een uiterst fra giele conditie hebben. Een reeks schilderijen uit Mondriaans volle dig abstracte periode zijn voor het eerst in Nederland te zien. Daartoe behoren bekende werken als Compositie met geel, blauw en dubbele Lijn uit 1933 (particuliere collectie), Compositie grijs-rood uit 1935 (Art Institute of Chicago) en Picture no. Ill uit 1938 (verza meling Beyeler, Bazel). De expositie neemt de hele eerste verdieping van het Gemeentemuseum in beslag. In de grote zalen hangen Mondriaans schilderijen, met veel ruimte eromheen, in de kleine zij zaaltjes is een doorlopende documentatie van Mondriaans leven en werk te zien. Interessant is een aantal brieven (originele) die de schil der in zijn fraaie handschrift schreef aan col lega's zoals Theo van Doesburg. Broos Voor de tentoonstelling zijn voor enkele ton nen speciale maatregelen voor klimaatbe heersing genomen, geen onnodige luxe, gezien de broze staat waarin de verfoppervlakken zich vaak bevinden. Het zijn vooral de bruik lenen uit het buitenland die er slecht voor staan. Het eigen bezit van het Haags Gemeen temuseum is een stuk beter verzorgd. Het museum heeft zijn eigen Mondriaans niet alleen goed geconserveerd, maar heeft de af gelopen twee jaar ook een onderzoek gedaan naar het materiaal dat Mondriaan gebruikte. Natuurwetenschappelijk onderzoek. En dat heeft interessante conclusies over Mond riaans werkwijze opgeleverd. Want wat blijkt? Mondriaan maakte zijn strak vormgegeven schilderijen niet volgens een plan. Tot nog toe werd dat altijd aangeno men. Hij veranderde de compositie en de kleuren voortdurend tijdens het schilderen. Ook in zijn abstracte werken bleef hij de zoe kende kunstenaar die hij daarvoor ook al was. Twee jaar geleden startte het onderzoekspro ject naar Mondriaans werkwijze. Het werd uitgevoerd door Pien van der Werf, als kunst historica verbonden aan het Haags Gemeen temuseum, in samenwerking met de afdeling Materiaal Onderzoek naar kunstvoorwerpen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Van der Werf koos acht werken uit de periode 1917- 1921 voor toegespitst onderzoek. Met behulp van röntgenfoto's, UV-fluorescentie en infra- roodreflectie is nu gebleken dat Mondriaan geen uitgewerkt plan had voordat hij aan een nieuw schilderij begon. De onderliggende structuur vertoont een wirwar van lijnen en vlakken. Het onderzoek toont ook aan dat Mondriaan vele malen kleuren over elkaar schilderde. Ook bepaalde hij pas tijdens het schilderen hoe groot een werk moest worden. Soms sn eed hij het doek achteraf bij. Misleidend Het gegeven dat Mondriaan altijd een zoeker is gebleven werpt een ander licht op zijn per soonlijkheid en op de ontwikkeling van de ne- oplastische kunst die zijn handelsmerk werd. Het beeld van de koele Mondriaan, die alles onder controle had en zelfs zijn uiterlijk streng had gestileerd, is misleidend. Mondriaan vulde zijn befaamde monochrome vlakken met ambachtelijke 19e-eeuwse pig menten. Verder is gebleken dat hij geen onge mengde primaire kleuren gebruikte, maar dat hij zijn pigmenten wel degelijk mengde. De Mondriaan-expositie, waar dit allemaaal met eigen ogen is te aanschouwen, is een in ternationale onderneming. Na Den Haag ver huist de tentoonstelling naar de National Gallery of Art (Washington) en vandaar naar The Museum of Modern Art (MoMA, New York). Beschermvrouwe is H M. Koningin Beatrix, het Erecomité bestaat uit de ambassadeurs van Japan, Frankrijk, Duitsland, Zwitser land, Italië, Zweden, UK, USA en EU, de be windslieden Kok, Zalm en Nuis, de CdK's van Zuid-Holland en Zeeland, en de burgemees ters van Amsterdam en Den Haag. Het Co mité van Aanbeveling wordt gevormd door toplieden van VSB, Elf Petroland, Holland Casino en NBT en door museumdirecteuren van MoMa New York, Nat. Gal. of Art Was hington, Kunstmuseum Basel, Tate Gallery Londen en Rijksmuseum Kröller-Müller. Het Bestuur van de Stichting Mondriaan 1994 wordt voorgezeten door Elco Brinkman en Koos Andriessen, adviseur is Rudi Fuchs, de algehele leiding is in handen van Frits Becht. Tentoonstelling 'Piet Mondriaan 1872-1944' in het Haags Gemeentemuseum. Geopend zeven dagen per week van 09.00 tot 21.00 uur, zon dag en maandag tot 18.00 uur. Kaarten alleen verkrijgbaar via de VSB Bank en GWK's op de grote stations. Prijs 20,-. Groepsreserverin- gen 070-3508 890. (t/m 30 april 1995). De catalogus 'Piet Mondriaan 1872-1944' (406 blz., 300 ill.) is verkrijgbaar in het Nederlands, Engels, Frans, Duits en Italiaans. Uitg. Leonar- de Arte. Prijs 75,- (geb. 100,-). Carel Blotkamp: 'Mondriaan. Detructie als kunst'. Uitg. Waanders. Prijs 79,50. Hans J. L. Jaffé: 'Mondriaan'. Uitg. V B Pub- lishing/lnmerc. Prijs 49,50. Tijdschrift kM (KunstenaarsMateriaal), 'Vakin formatie voor beeldend kunstenaars en restau ratoren', winter 1994. 'Compositie I met rood, geel en blauw' (1921) 1Composition with Yellow, Blue, Black, Red and Grey(1921)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 15