DE STEM
IN a twintig j aar nog kippevel over haar familiedrama
m\
Enthousiaste fans bij zilveren jubileum van zangeres Corry Konings
Trees Claase praat voor
C1VT 1 1^ het eerst op tv
Op pad met slachtoffer
van holocaust-ellende
DE STEM
Omroepmuseum
herdenkt
Willy Derby
Schlagerfestival
in Kerkrade
komt terug
Red Hot Cool
Stone Roses
Kaz Lux
Sister Double
Happiness
EO's rubriek Antenne:
KinderNet verbreedt doelgroep
Oud-radiomaker Felderhof overleden
„Ik heb er moeite mee wanneer
mensen zich echt als baas gedragen
ten opzichte van een hond"
Len Munnik, illustrator
NEDERLAND 1
WOENSDAG 14 DECEMBER 1994 DEEL Dl
i H fflm
sm
Van onze verslaggever Henk den Ridder
Rotterdam - De 52-jarige Sjaak Wagtmans uit Sprundel
zit niet meer in de muziek. „Nu is de jeugd aan de
beurt," vindt hij. Ruim twintig jaar geleden was het
anders. Toen vormde hij met drie streekgenoten De
Rekels, de vaste begeleidingsband van Corry Konings.
Vandaag viert de Westbrabantse zangeres haar zilveren
jubileum in een bijna uitverkocht Sportpaleis Ahoy'. De
authentieke Rekels zijn erbij.
„Ik heb vijf jaar met Corry ge
werkt. Dat je dan wordt ge
vraagd om nog eens met haar op
te treden in zö'n tent is fantas
tisch," verhaalt oud-Willebror-
der Sjaak Wagtmans, van wie de
haren in de loop der jaren alle
kleur hebben verloren. „Natuur
lijk kende ik de nummers nog.
Die vergeet je nooit. In de vijf
jaren dat wij met Corry werkten
was ze top."
Dat is een half uur eerder al
onderstreept. Nadat Corry Ko
nings Pierre Kartner en Annie de
Reuver heeft bedankt voor hun
inzet in haar beginjaren (Kart
ner kreeg 24 jaar na dato einde
lijk een gouden plaat voor 'Hui
len is voor jou te laat') verschij
nen de vier Rekels op het grote
podium.
Samen brengen ze een medley
van hits uit de eerste jaren.
'Vaarwel, ik zal geen traan meer
om je laten', 'Ik zie de zon weer
door mijn raam' en 'Rozen die
bloeien voor jou en voor mij'.
Een mevrouw uit Etten-Leur op
de eerste rij kent de teksten uit
haar hoofd en zingt uit volle
borst mee. „Fantastisch, na
twintig jaar krijg ik nog steeds
kippevel." Veel tijd gunt ze me
niet. Ze pakt haar lichtgevende
zwaaistaafje weer op. 'Huilen is
voor jou te laat' wordt ingezet.
Blijft ondanks alles hèt nummer
van Corry Konings. De stemmen
van 6.500 fans bevestigen dat.
Medewerkers
Slaggitarist Sjaak Wagtmans ge
niet zichtbaar. Langzaam dringt
het tot me door dat De Rekels
niet echt spelen. De muziek
wordt verzorgd door een twaalf
koppen tellend orkest. Dat ver
klaart waarom één repetitie van
Corry met De Rekels voldoende
was.
De aanwezigen in Ahoy' kunnen
vanavond in drie groepen wor
den verdeeld. De muzikanten,
het publiek en de organisatoren/
medewerkers. De laatste groep is
zeer nadrukkelijk aanwezig.
Tientallen mannen-in-pak brie
zen van de ene hoek naar de
andere. Ondertussen interessant
pratend in de verbindingsappa-
Hilversum (anp) - Het Om
roepmuseum in Hilversum
herdenkt zondag Willy Der
by, ooit de populairste zanger
van Nederland. Het is dit jaar
een halve eeuw geleden dat
Derby overleed.
Derby, zanger van het levens
lied, genoot grote bekendheid
door liedjes als Het fiere
schooiershart, Scheiden doet lij
den en Moeder, ik kan je niet
missen. Hallo Bandoeng, een
klein drama in versvorm, is veel
geïmiteerd. Er zijn meer dan
zevenhonderd plaatopnamen
van hem bekend.
Tijdens de dag, die wordt geor
ganiseerd door het Fonografisch
Museum, houdt Jacques Klöters,
kenner van het Nederlandse lied,
een inleiding. De platen van
Derby worden gedraaid op de
originele apparatuur en er wordt
een korte film over zijn leven
vertoond.
Van onze verslaggever
Kerkrade - Na een onderbreking
van een jaar wordt de traditie
van het Schlagerfestival voort
gezet. De 23e editie van het door
Harry Thomas bedachte festival
wordt op 8 en 9 september 1995
gehouden in de Rodahal in Ker
krade.
Het programma is samengesteld
door Denny Christian die het
festival jaren heeft gepresen
teerd. Sinds de dood van Harry
Thomas heeft de Duitse zanger
het festival levend gehouden.
Voor het 23e Schlagerfestival
zijn ondermeer Bernd Clüver,
Krishna Bach en Andy Borg al
gecontracteerd.
ratuur, die ze mogen dragen.
'Het publiek ziet ons toch wel?'
Wat ze doen blijft volkomen on
duidelijk. Ze hebben allemaal
verschillende pasjes: 'security',
'all areas', 'crew', 'W&O' en wat
dies meer zij. Zonder hen zou het
waarschijnlijk helemaal mis
gaan.
Kleding
Het publiek is bijzonder. Ik zie
wel driehonderd look-alikes van
Corry Konings. Geblondeerd en
opgestoken haar. Kleding, die zo
strak mogelijk rond de vaak toch
niet-al te jonge lichamen is ge
trokken en dat bij voorkeur in de
kleur zwart. Jolanda uit Rotter
dam heeft een glitter jasje over
haar zwarte bodysuit aangetrok
ken. Vrijwel hetzelfde jasje dat
Corry Konings draagt. „Ik weet
alles van haar, ken haar kleding,
weet wat ze doet en laat om er
zo goed uit te blijven zien. Ik
probeer hetzelfde te doen. Ze
vinden ook allemaal dat ik op
Corry lijk, hè mams?" Dan eist
'Adios Amore' al haar aandacht
op.
Afstand
Corry Konings is geen artiest die
met het publiek communiceert.
Natuurlijk, ze bedankt de men
sen en kondigt haar nummers
aan. Maar er blijft een afstand
1 Corry Konings is romantiek en liefde.
bestaan. Hoe ontroerend zou het
zijn als ze eens een liedje op zou
dragen aan de tientallen gehan
dicapten in de arena. Of iets liefs
zou zeggen tegen die ene me
vrouw, die minuten lang met een
verlichte bos bloemen naast het
podium staat te wachten. In
Achter de hoofdingang staat de souvenir-kraam. Kussens met
de afbeelding van de jubilaris, sjaaltjes, cd's en '12/12', de nieuwe
parfum van Corry Konings. foto's de stem/ben steffen
plaats daarvan wordt haar het
tuiltje door mannen-in-pak af
genomen en belandt het op een
hoekje van het podium. Het zil
veren jubileumconcert is iets tè
geregisseerd. De spontaniteit
ontbreekt.
Het is allemaal gelogen' wordt
ingezet. Een daverend herken-
nings-applaus klinkt. De kleuren
van het podium veranderen in
blauw en rose, de kleuren die in
de jaren zeventig het beeld van
zovele podia bepaalden. Ik begin
me langzaam te verbazen en
krijg respect voor die blonde
vrouw op het podium. Corry Ko
nings was voor mij jarenlang een
zangeres, van wie we de liedjes
tegen sluitingstijd in het café
meebrulden. Maar dat ze zoveel
bekende nummers heeft, frap
peert me.
Afgeprijsd
Dan zingt Corry een medley van
countryhits. Liedjes van Billy Jo
Spears, Linda Ronstad en John
Denver. Wat vreemd. Het wordt
stil in het sportpaleis. 'Leuk
hoor,' lijkt de zaal te denken,
'maar daar komen we niet voor.'
Dat blijkt ook wel als tien minu
ten later de eerste akkoorden
van 'Breng me nog eenmaal naar
huis' klinken. Het is weer ge
daan met de schijnbare stilte
waarin Ahoy' zich waande.
Achter de hoofdingang staat de
souvenir-kraam. Kussens met de
afbeelding van de jubilaris,
sjaaltjes, cd's en '12/12', de nieu
we parfum van Corry Konings.
Hoewel het de eerste keer is dat
het publiek kan kennismaken
met '12/12' (naar 12 december) is
het luchtje al afgeprijsd. Van
49,50 naar 40. Met een gratis
stukje, eveneens welriekend
zeep.
Bijzondere aandacht krijgt de
Spaanse dansgroep van 'Fer
nando y Jose'. Fernando heet
eigenlijk Fred. Hij en Corry (43)
groeiden jaren geleden als 'broer
en zus' op. Fernando is tien jaar
jonger dan Corry, maar mocht
als klein knaapje vaak mee.
Toen wist hij al, dat hij ook het
podium op wilde. Nu staat hij
vooraan en nog wel in Ahoy'. Hij
leidt zijn groep in een vurig
Spaans ballet. De danseressen
dansen en de voetlichten dansen
Speciale gasten
En dan zijn er nog de speciale
gasten, die uiteraard 'fijne vrien
den' en 'fantastische collega's'
zijn. Ze geeft het aankomend
talent Jorge Castro de gelegen
heid zich aan het publiek voor te
stellen en ze zingt met Ivo
Franklin de klassieker 'Let it be
me'.
Corry Konings is romantiek en
liefde. Als een koude panfluit
het werkstukje 'Liefde' inzet be
dekken spotlights het publiek
met vier liefdesringen. Zelf staat
Corry op een kruispunt van an
dere lichtstralen. Ze vormen een
gigantische kroon die van Corry
Konings een koningin maken. De
koningin van het Nederlandsta
lige lied.
WAT KRIJG je als je de Diga-
ble Planets, Ronny Jordan,
Guru, Lester Bowie, Spear
head, Herbie Hancock en US3
samenbrengt op een cd? Juist
een prachtplaat vol hiphop,
funk en jazzdance. En dan te
bedenken dat bovenstaande
slechts een greep is uit de ar
tiesten die op Stolen Moments;
Red Hot Cool de handen
ineen slaan tegen aids en het
onbegrip waarmee aids- en hiv-
geïnfecteerden tegemoet wor
den getreden.
Het is de vijfde plaat die de
Red Hot organisatie uitgeeft en
waarvan de opbrengst naar
aidsonderzoek gaat. Dit keer is
dus gekozen voor Cool, oftewel
jazz met rap, funk en soul. Op
een enkel nummer na zijn de
nummers speciaal voor deze cd
gemaakt en worden uitgevoerd
door 13 gelegenheidsformaties.
Ook zit er nog een bonus-cd bij
met o.a. moderne jazz van
Branford Marsalis.
Hoewel de eerder genoemde
namen eigenlijk al genoeg moe
ten zijn om Red Hot Cool in
huis te halen, wil ik enkele
hoogtepunten niet onvermeld
laten. De cd opent sterk met de
zich schor schreeuwende rap
pers Natty en Guru, onder
steund door Ronny Jordan. Mi
chael Franti, alias Spearhead,
verhaalt even later in het funky
Positive over de aidstest die hij
ooit heeft laten doen: „How i'm
gonna live my live if i'm positi
ve, is it gonna be negative?"
Verderop komen we Me'shell
Ndege Ocello tegen die samen
met Herbie Hancock alle stro
mingen die de cd bevat in een
nummer stopt. Maar ook de
minder bekende rappers van
Pharcyde verdienen een ver
melding met hun pakkende
hiphop.
Moeten we de 'vette' sound van
US3 nog noemen? Of de
'groovy' jazzdance van Groove
Collective? In elk geval moeten
we zeker even stil staan bij
misschien wel het mooiste
nummer op de cd, Trouble
don't last always, waarin het
lange piano-intro van Ramsey
lewis overgaat in een dampend
soulstuk, gezongen door mo
derne souldiva Carleen Ander
son.
De liefhebber weet genoeg. Ko
pen die plaat. Je doet jezelf er
een plezier mee, en de centen
gaan ook nog eens naar een
goed doel. (Red Hot/MCA)
PAUL VERLINDEN
TUSSEN DE debuut-plaat The
Stone Roses en de zojuist ver
schenen tweede cd Second co
ming ligt een periode van vijf
jaar. Dat is zo'n lange tijd dat
je je wellicht af gaat vragen wie
de Stone Roses ook alweer wa
ren. Om het geheugen even op
te frissen: met singles als Sally
Cinnamon, Made of stone en
She bangs the drums manifes
teerde de groep zich als een van
de belangrijkste bands van de
Manchester-sound. De ijzer-
sterke debuut-cd vol met psy
chedelische pop zorgde ervoor
dat de Stone Roses de Happy
Mondays zelfs in populariteit
overtroffen. Problemen met de
platenfirma die tot in de
rechtszaal uitgevochten wer
den, zorgden er echter voor dat
de groep tot op heden geen
platen uit kon brengen. Wel
verscheen er in '92 de verzame
laar Turns into stone met daar
op de vroegere singles en ach
terkantjes.
Second coming is dus ergens
een tweede plaat, maar vooral
een nieuwe start bij een nieuwe
platenfirma. Vergeleken met de
eerste langspeler is het geluid
van de groep steviger geworden
en neigt de muziek zo nu en
dan naar het type rock dat ook
door een band als Mother Earth
wordt gespeeld. Toch hangen
The Stone Roses niet zozeer
aan het muzikale verleden zo
als andere soortgelijke bands
dat wel doen. Goed, je hoort
muzikale ideeën die je een jaar
of 25 geleden ook tegen kwam,
maar de groep slaagt er in om
er een hedendaagse draai aan
te geven en er een eigen geluid
mee op te bouwen dat bij vla
gen zeer imponerend klinkt.
Omdat het geluid steviger is
geworden, heb je bij eerste be
luistering ±o nu en dan de nei
ging om te denken dat het
stemgeluid van zanger Ian
Brown zo nu en dan wat te dun
is, maar gaandeweg kom je tot
de conclusie dat juist die niet al
te geprononceerde zang de mu
ziek nog meeslepender maakt.
Second coming is een van de
sterkste platen die er dit jaar in
deze categorie verschenen zijn.
Alleen al het dik 11 minuten
durende openingsnummer
Breaking into heaven is van
een intensiteit die je zelden
tegenkomt en ook de rest is
sterk genoeg om er geruime tijd
mee vooruit te kunnen. Een
volgende plaat zal wel niet zo
lang op zich laten wachten,
want volgens mij hebben The
Stone Roses in die tussenlig
gende periode een fors reper
toire kunnen opbouwen. (Gef-
fen, MCA)
WIM VAN LEEST
OOSTERHOUTER KAZ Lux
probeert met een nieuw album
.en een nieuwe band op de val
reep van dit jaar de schijnwer
pers weer eens op zich gericht
te krijgen.
Zijn jongste geesteskind Pupka
is eigenlijk geen nieuw solo-al
bum te noemen maar een hecht
groepsprodukt van zijn nieuwe
Kaz Lux Band.
Lux werd wereldberoemd in
ons land dankzij Eli, het mees
terwerk dat de voormalig
Brainbox-zanger destijds met
Jan Akkerman maakte.
De laatste jaren maakte Lux
met grote regelmaat goede op
blues en rock georiënteerde
platen die het grote publiek
nooit echt bereikte. Pupka
wijkt muzikaal sterk af van
zijn voorgangers. De krachtige
en directe rocksongs kennen in
vloeden uit de jazz en zelfs een
vleugje reggae ontbreekt niet.
Deze koerswijziging komt het
totaalgeluid ten goede. Lux
teert zeker niet op oude roem,
maar durft nieuwe muzikale
paden te bewandelen en dat hij
daar in slaagt ligt zeker niet in
de laatste plaats aan zijn dege
lijke begeleidingsband met gi
tarist Lex Bolderdijk in een
glansrol. De markante stem van
Lux heeft nog niet steeds niets
aan kracht ingeboet en klinkt
gedreven en emotioneel in
stukken als Genesis en de ti
telsong Pupka.
Maar ondanks het feit dat Lux
vernieuwend bezig is, op het
oudje Doomsday Train na,
klinken flarden muziek mij
toch iets te bekend in de oren.
En dat is jammer. De herken
baarheid van sommige stukken
doet enigszins afbreuk aan het
totaalprodukt, dat er op zich
best mag zijn.
(Munich Records)
KAREL VAN DER POL
AFGELOPEN WEEKEND kon
Nederland kennismaken met
een Amerikaanse gitaarrock
band die al zeven jaar stevig
aan de weg timmert, maar daar
nooit met groot internationaal
succes voor beloond is. Sister
Double Happiness kwam all
the way uit Texas om haar
vierde album Horsey Water aan
het grote publiek te presente
ren.
Een plaat die nu eindelijk eens
voor een internationale door
braak moet gaan zorgen. En het
lijkt zowaar te lukken: de sin
gle Jack Freak is zo nu en dan
al eens op de radio te horen en
Heart of Ice klinkt me ook al
tamelijk bekend in de oren.
Maar dat kan ook komen om
dat de bluesrock van de groep
al na een paar keer draaien
klinkt alsof het er altijd al
geweest is.
Sister Double Happiness is
voortgekomen uit een louter in
Texas gevierde punkband die
zich The Dicks (De Lullen)
noemde en een rauwere variant
voor daar zo geliefde kamp-
vuur-muziek leverde. Na zich
aldus enkele jaren uitgeleefd te
hebben, kozen de leden echter
toch voor de muziek die zij
vóór The Dicks al speelden: een
mengeling van blues en rock
roll, gelardeerd met de Capt.
Beefheart-achtige zang van
voorman Gary Floyd. Het suc
ces in Amerika was navenant;
Europa moet nu volgen.
Horsey Water misstaat niet in
de huidige opleving van op
blues en country geënte gitaar
muziek. Ook aan te bevelen
voor liefhebbers van Golden
Earring. (SubPop/Rough Tra-
de)
GERARD VAN DEN BROEK
Van onze rtv-redactie
Paul Claase schoot op 30 augustus 1990 vijf mensen doodirj
het Australische Surry Hills, onder wie zijn halfzusje Michel-1
le. Het was een geruchtmakende moordzaak. Pauls moedei I
Trees praat vanavond op RTL4 voor het eerst op tv over dit
'drama.
Trees Claase emigreerde in 1952
met haar toenmalige man Peter
naar Australië om er een nieuwe
toekomst op te bouwen. Het
echtpaar kreeg twee zonen: Paul
en Robert. Toen Paul zes maan
den oud was, hield Peter een
hersenbeschadiging over aan een
ernstig auto-ongeluk. Hij veran
derde totaal, wilde niets meer
met zijn vrouw te maken heb
ben. Peter kreeg de kinderen
toegewezen, aan wie hij vertelde
dat moeder was overleden.
In 1964 ontmoette Trees ene
Ray. Ze trouwden snel en in
1966 werd Michelle geboren.
Dertien jaar nadien zochten Paul
en Robert, nadat ze ontdekt had-1
den dat moeder nog leefde en is
Nederland was neergestreken.
contact met haar. Er ontstond)
een levendige correspondentie, I
In 1990 reisde de 24-jarige Mj.
chelle naar Australië om haar
halfbroers te ontmoeten. P
vroeg of ze twee weken bij hem
kwam logeren.
Na de moord stortte Trees' we-1
reld in. „Met al mijn verdriet g
ik van de ene dag naar de ande-1
re, want dat is de manier om te
overleven", zegt ze tegen Willi,
brord Frequin in 'Oog in oog met
de dood'.
RTL4, 22.40 uur
Enkele bekende Nederlanders
leiden de documentaire Ik kan er
niet naar kijken in met hun kijk
op vijftig jaar bevrijding. Rode
draad is de ontmoeting tussen
Ruth Elias en Jip Wijngaarden.
Ook komen de Tsjechische presi
dent Havel, een psycholoog, his
toricus en familieleden van Ruth
Elias aan het woord.
Tijdens de oorlog zat Ruth Elias
in verschillende kampen. In Aus
chwitz werd haar kind geboren.
Ze mocht het niet voeden van
wege een experiment van de na
zi-wetenschappers. Kamparts
Mengele wilde weten hoe lang
een baby zonder voeding in le
ven blijft. Na zes dagen kon
Ruth het niet meer aanzien: ze
gaf de baby een overdosis morfi
ne.
Na de oorlog emigreerde Ruth
naar Israël. Toen ze een zoon
Anne Frank-actrice Jip Wijngaarden met Ruth Elias.
Felderhof was in de jaren vijftig
en zestig een bekende radiover
slaggever. Hij verwièrf bekend
heid door vraaggesprekken met
mensen als Albert Schweitzer,
Thomas Mann en Igor Strawins-
ky. Voor de radio versloeg hij
verder onder meer de begrafe
nissen van Churchill en Kenne
dy.
Felderhof begon zijn loopbaan
voor de oorlog bij de AVRO. Na
07 00 Tekst tv
09 00 Ik Mik Loreland (tot 09.20)
09 30 Koekeloere (tot 09.45)
09 50 (TT) Massamedia. Afl. 1 t/m 4
11.30 Tekst tv
16.25 Nieuws voor doven en
slechthorenden
16,32 Studio op stelten, kinderpro-
gramma
17.27 Robbedoes, animatie
17 57 Perfect Strangers, comedy
1828 Topscore, spelletje
18.59 Kijk mij nou, videodagboeken
van jonge Nederlanders
19.31 (TT) Ik heb al een boek,
literair magazine
19.51 (PP): RPF
20.00 (TT) Journaal
20.31 Raise the Red Lantern, speel
film
22.36 Frasier, comedy
22.58 Close-up, culturele documen
taire: Schilder en tekenaar Theo Wolve-
camp
23.38 Pacifisme en Blauwhelmen.
Worden de principes van het pacifisme
ondermijnd door humanitair optreden
militair apparaat
23.48 Nacht van de romantiek,
hoogtepunten
00.45 Journaal
21
2'
Ki
2;
ce
Eli
se
21
Al
lir
21
00
0C
si
NEDERLAND 2
Van onze rtv-redactie
Actrice Jip Wijngaarden, bekend van het toneelstuk He! I
dagboek van Anne Frank, ontmoet holocaust-slachtoffer Ruth
Elias. Samen gaan ze naar Auschwitz en naar Israël. In EO's
rubriek Antenne praten beide vrouwen vanavond over de
verschrikkingen van het verleden en hun hoop voor de
toekomst.
kreeg, beleefde ze alles opnieuw.
Met hem heeft Ruth nooit kun- I
nen praten over haar ervaringen.
Wat ze heeft meegemaakt, las
haar zoon voor het eerst in het
boek dat Ruth heeft geschreven.
Samen met Jip Wijngaarden
woont Ruth Elias in haar j
boorteplaats Ostrawa in Tsjechië
de onthulling bij van een monu
ment door president Havel. In I
deze plaats organiseerde Eich-
mann het allereerste jodentrans-
port in Europa. Een historicus
van de universiteit aldaar ver
klaart dat zoiets in Tsjechië
nooit meer zal gebeuren. Onder-
tussen staan buiten skinheadste
demonstreren. Ze worden j
weerd van een joodse conferentie
en klagen dat er geen democratie
is.
Nederland 2, 22.19 uur
07.00 Journaal
07.06 Lingo, spelletje
07.30 Journaal
07.33 Ontbijt TV met om 08.00 Jour
naal
08.28 Journaal
08.33 Topscore, spelletje
09.00 Journaal
09.05 (PP): WD
09.08 Kook tv, culinair programma
09.29 Via Ria, discussie
10.19 Single Luck, portret popgroep
Tee-Set
10.44 Dossier weerwerk
11.09 O ja, de NCRV in beeld, te
rugblik op NCRV-programma's
11.58 Wie van de drie, spelletje
12.23 Pauze
12.32 Dat zeg ik niet, spelletje
13.00 Journaal
13.07 Lopende zaken, actualiteiten
13.32 The Wonder Years, serie
13.57 Villa Achterwerk, kinderpro
gramma
16.00 (TT) Journaal
16.09 The Yearling, tekenfilm
16.32 Kingdom Adventures, pop
penserie
17.01 Deepwater Haven, jeugdserie
17.29 (TT) De geheimen van het
tropische bos: De wilde apen van
Zuid-lndia
17.58 (TT) 2 vandaag, actualiteiten
18.55 (TT) Onderweg naar morgen,
soap
19.26 Ik weet het beter, spelletje
19.54 (TT) De zeeotter, natuurfilm
20.47 Nederland zingt in Kersttijd
21.15 De verandering, gesprek
SUSKE EN WI5KE: DE AVERECi
{Jihuiiht tot tie v!My mi1J
AtftT
FOTO EO
Amsterdam (anp) - Wreed en heftig, Yo! Dat is het nieuwe
taalgebruik van de televisiezender KinderNet. De doelgroep
zender wil meer kijkers in de leeftijdscategorie van negen tot
twaalf jaar.
Door snelle beeldwisselingen tussen de programma's en meer moge
lijkheden voor de kijkers aan prijsvragen en programma's mee te
doen, wil KinderNet bij die oudere groep meer in de smaak vallen.
Tot op heden kijken vooral jongere kinderen naar de zender.
KinderNet is van maandag tot en met vrijdag van s'ochtends zeven
tot tien en in het weekeinde tot twaalf uur te zien. In ruim vijf
miljoen Nederlandse huishoudens is de zender via de kabel te
ontvangen, meestal op het kanaal van BRT2.
Hilversum (anp) - Op 83-jarige leeftijd is de vroegere radio
maker Herman Felderhof maandag overleden. Dat heeft de
NCRV dinsdag bevestigd.
BOES
ONTDEK DE VERSCHILLEN
1945 was hij geruime tijd werk
zaam bij de Wereldomroep. Va"
1951 tot 1966 was hij hoofd
acutaliteiten radio bij de NCRV.
De laatste tien jaar van zijn
werkzame leven was Felderhot
hoofd van de programmadienst
van de NRU (Nederlandse Radio
Unie), die later met de NTS zou
samensmelten tot NOS. In 19'(>
ging hij met pensioen. Hij was
ridder in de orde van Oranje
Nassau.