DE STEM IN a twintig j aar nog kippevel over haar familiedrama m\ Enthousiaste fans bij zilveren jubileum van zangeres Corry Konings Trees Claase praat voor C1VT 1 1^ het eerst op tv Op pad met slachtoffer van holocaust-ellende DE STEM Omroepmuseum herdenkt Willy Derby Schlagerfestival in Kerkrade komt terug Red Hot Cool Stone Roses Kaz Lux Sister Double Happiness EO's rubriek Antenne: KinderNet verbreedt doelgroep Oud-radiomaker Felderhof overleden „Ik heb er moeite mee wanneer mensen zich echt als baas gedragen ten opzichte van een hond" Len Munnik, illustrator NEDERLAND 1 WOENSDAG 14 DECEMBER 1994 DEEL Dl i H fflm sm Van onze verslaggever Henk den Ridder Rotterdam - De 52-jarige Sjaak Wagtmans uit Sprundel zit niet meer in de muziek. „Nu is de jeugd aan de beurt," vindt hij. Ruim twintig jaar geleden was het anders. Toen vormde hij met drie streekgenoten De Rekels, de vaste begeleidingsband van Corry Konings. Vandaag viert de Westbrabantse zangeres haar zilveren jubileum in een bijna uitverkocht Sportpaleis Ahoy'. De authentieke Rekels zijn erbij. „Ik heb vijf jaar met Corry ge werkt. Dat je dan wordt ge vraagd om nog eens met haar op te treden in zö'n tent is fantas tisch," verhaalt oud-Willebror- der Sjaak Wagtmans, van wie de haren in de loop der jaren alle kleur hebben verloren. „Natuur lijk kende ik de nummers nog. Die vergeet je nooit. In de vijf jaren dat wij met Corry werkten was ze top." Dat is een half uur eerder al onderstreept. Nadat Corry Ko nings Pierre Kartner en Annie de Reuver heeft bedankt voor hun inzet in haar beginjaren (Kart ner kreeg 24 jaar na dato einde lijk een gouden plaat voor 'Hui len is voor jou te laat') verschij nen de vier Rekels op het grote podium. Samen brengen ze een medley van hits uit de eerste jaren. 'Vaarwel, ik zal geen traan meer om je laten', 'Ik zie de zon weer door mijn raam' en 'Rozen die bloeien voor jou en voor mij'. Een mevrouw uit Etten-Leur op de eerste rij kent de teksten uit haar hoofd en zingt uit volle borst mee. „Fantastisch, na twintig jaar krijg ik nog steeds kippevel." Veel tijd gunt ze me niet. Ze pakt haar lichtgevende zwaaistaafje weer op. 'Huilen is voor jou te laat' wordt ingezet. Blijft ondanks alles hèt nummer van Corry Konings. De stemmen van 6.500 fans bevestigen dat. Medewerkers Slaggitarist Sjaak Wagtmans ge niet zichtbaar. Langzaam dringt het tot me door dat De Rekels niet echt spelen. De muziek wordt verzorgd door een twaalf koppen tellend orkest. Dat ver klaart waarom één repetitie van Corry met De Rekels voldoende was. De aanwezigen in Ahoy' kunnen vanavond in drie groepen wor den verdeeld. De muzikanten, het publiek en de organisatoren/ medewerkers. De laatste groep is zeer nadrukkelijk aanwezig. Tientallen mannen-in-pak brie zen van de ene hoek naar de andere. Ondertussen interessant pratend in de verbindingsappa- Hilversum (anp) - Het Om roepmuseum in Hilversum herdenkt zondag Willy Der by, ooit de populairste zanger van Nederland. Het is dit jaar een halve eeuw geleden dat Derby overleed. Derby, zanger van het levens lied, genoot grote bekendheid door liedjes als Het fiere schooiershart, Scheiden doet lij den en Moeder, ik kan je niet missen. Hallo Bandoeng, een klein drama in versvorm, is veel geïmiteerd. Er zijn meer dan zevenhonderd plaatopnamen van hem bekend. Tijdens de dag, die wordt geor ganiseerd door het Fonografisch Museum, houdt Jacques Klöters, kenner van het Nederlandse lied, een inleiding. De platen van Derby worden gedraaid op de originele apparatuur en er wordt een korte film over zijn leven vertoond. Van onze verslaggever Kerkrade - Na een onderbreking van een jaar wordt de traditie van het Schlagerfestival voort gezet. De 23e editie van het door Harry Thomas bedachte festival wordt op 8 en 9 september 1995 gehouden in de Rodahal in Ker krade. Het programma is samengesteld door Denny Christian die het festival jaren heeft gepresen teerd. Sinds de dood van Harry Thomas heeft de Duitse zanger het festival levend gehouden. Voor het 23e Schlagerfestival zijn ondermeer Bernd Clüver, Krishna Bach en Andy Borg al gecontracteerd. ratuur, die ze mogen dragen. 'Het publiek ziet ons toch wel?' Wat ze doen blijft volkomen on duidelijk. Ze hebben allemaal verschillende pasjes: 'security', 'all areas', 'crew', 'W&O' en wat dies meer zij. Zonder hen zou het waarschijnlijk helemaal mis gaan. Kleding Het publiek is bijzonder. Ik zie wel driehonderd look-alikes van Corry Konings. Geblondeerd en opgestoken haar. Kleding, die zo strak mogelijk rond de vaak toch niet-al te jonge lichamen is ge trokken en dat bij voorkeur in de kleur zwart. Jolanda uit Rotter dam heeft een glitter jasje over haar zwarte bodysuit aangetrok ken. Vrijwel hetzelfde jasje dat Corry Konings draagt. „Ik weet alles van haar, ken haar kleding, weet wat ze doet en laat om er zo goed uit te blijven zien. Ik probeer hetzelfde te doen. Ze vinden ook allemaal dat ik op Corry lijk, hè mams?" Dan eist 'Adios Amore' al haar aandacht op. Afstand Corry Konings is geen artiest die met het publiek communiceert. Natuurlijk, ze bedankt de men sen en kondigt haar nummers aan. Maar er blijft een afstand 1 Corry Konings is romantiek en liefde. bestaan. Hoe ontroerend zou het zijn als ze eens een liedje op zou dragen aan de tientallen gehan dicapten in de arena. Of iets liefs zou zeggen tegen die ene me vrouw, die minuten lang met een verlichte bos bloemen naast het podium staat te wachten. In Achter de hoofdingang staat de souvenir-kraam. Kussens met de afbeelding van de jubilaris, sjaaltjes, cd's en '12/12', de nieuwe parfum van Corry Konings. foto's de stem/ben steffen plaats daarvan wordt haar het tuiltje door mannen-in-pak af genomen en belandt het op een hoekje van het podium. Het zil veren jubileumconcert is iets tè geregisseerd. De spontaniteit ontbreekt. Het is allemaal gelogen' wordt ingezet. Een daverend herken- nings-applaus klinkt. De kleuren van het podium veranderen in blauw en rose, de kleuren die in de jaren zeventig het beeld van zovele podia bepaalden. Ik begin me langzaam te verbazen en krijg respect voor die blonde vrouw op het podium. Corry Ko nings was voor mij jarenlang een zangeres, van wie we de liedjes tegen sluitingstijd in het café meebrulden. Maar dat ze zoveel bekende nummers heeft, frap peert me. Afgeprijsd Dan zingt Corry een medley van countryhits. Liedjes van Billy Jo Spears, Linda Ronstad en John Denver. Wat vreemd. Het wordt stil in het sportpaleis. 'Leuk hoor,' lijkt de zaal te denken, 'maar daar komen we niet voor.' Dat blijkt ook wel als tien minu ten later de eerste akkoorden van 'Breng me nog eenmaal naar huis' klinken. Het is weer ge daan met de schijnbare stilte waarin Ahoy' zich waande. Achter de hoofdingang staat de souvenir-kraam. Kussens met de afbeelding van de jubilaris, sjaaltjes, cd's en '12/12', de nieu we parfum van Corry Konings. Hoewel het de eerste keer is dat het publiek kan kennismaken met '12/12' (naar 12 december) is het luchtje al afgeprijsd. Van 49,50 naar 40. Met een gratis stukje, eveneens welriekend zeep. Bijzondere aandacht krijgt de Spaanse dansgroep van 'Fer nando y Jose'. Fernando heet eigenlijk Fred. Hij en Corry (43) groeiden jaren geleden als 'broer en zus' op. Fernando is tien jaar jonger dan Corry, maar mocht als klein knaapje vaak mee. Toen wist hij al, dat hij ook het podium op wilde. Nu staat hij vooraan en nog wel in Ahoy'. Hij leidt zijn groep in een vurig Spaans ballet. De danseressen dansen en de voetlichten dansen Speciale gasten En dan zijn er nog de speciale gasten, die uiteraard 'fijne vrien den' en 'fantastische collega's' zijn. Ze geeft het aankomend talent Jorge Castro de gelegen heid zich aan het publiek voor te stellen en ze zingt met Ivo Franklin de klassieker 'Let it be me'. Corry Konings is romantiek en liefde. Als een koude panfluit het werkstukje 'Liefde' inzet be dekken spotlights het publiek met vier liefdesringen. Zelf staat Corry op een kruispunt van an dere lichtstralen. Ze vormen een gigantische kroon die van Corry Konings een koningin maken. De koningin van het Nederlandsta lige lied. WAT KRIJG je als je de Diga- ble Planets, Ronny Jordan, Guru, Lester Bowie, Spear head, Herbie Hancock en US3 samenbrengt op een cd? Juist een prachtplaat vol hiphop, funk en jazzdance. En dan te bedenken dat bovenstaande slechts een greep is uit de ar tiesten die op Stolen Moments; Red Hot Cool de handen ineen slaan tegen aids en het onbegrip waarmee aids- en hiv- geïnfecteerden tegemoet wor den getreden. Het is de vijfde plaat die de Red Hot organisatie uitgeeft en waarvan de opbrengst naar aidsonderzoek gaat. Dit keer is dus gekozen voor Cool, oftewel jazz met rap, funk en soul. Op een enkel nummer na zijn de nummers speciaal voor deze cd gemaakt en worden uitgevoerd door 13 gelegenheidsformaties. Ook zit er nog een bonus-cd bij met o.a. moderne jazz van Branford Marsalis. Hoewel de eerder genoemde namen eigenlijk al genoeg moe ten zijn om Red Hot Cool in huis te halen, wil ik enkele hoogtepunten niet onvermeld laten. De cd opent sterk met de zich schor schreeuwende rap pers Natty en Guru, onder steund door Ronny Jordan. Mi chael Franti, alias Spearhead, verhaalt even later in het funky Positive over de aidstest die hij ooit heeft laten doen: „How i'm gonna live my live if i'm positi ve, is it gonna be negative?" Verderop komen we Me'shell Ndege Ocello tegen die samen met Herbie Hancock alle stro mingen die de cd bevat in een nummer stopt. Maar ook de minder bekende rappers van Pharcyde verdienen een ver melding met hun pakkende hiphop. Moeten we de 'vette' sound van US3 nog noemen? Of de 'groovy' jazzdance van Groove Collective? In elk geval moeten we zeker even stil staan bij misschien wel het mooiste nummer op de cd, Trouble don't last always, waarin het lange piano-intro van Ramsey lewis overgaat in een dampend soulstuk, gezongen door mo derne souldiva Carleen Ander son. De liefhebber weet genoeg. Ko pen die plaat. Je doet jezelf er een plezier mee, en de centen gaan ook nog eens naar een goed doel. (Red Hot/MCA) PAUL VERLINDEN TUSSEN DE debuut-plaat The Stone Roses en de zojuist ver schenen tweede cd Second co ming ligt een periode van vijf jaar. Dat is zo'n lange tijd dat je je wellicht af gaat vragen wie de Stone Roses ook alweer wa ren. Om het geheugen even op te frissen: met singles als Sally Cinnamon, Made of stone en She bangs the drums manifes teerde de groep zich als een van de belangrijkste bands van de Manchester-sound. De ijzer- sterke debuut-cd vol met psy chedelische pop zorgde ervoor dat de Stone Roses de Happy Mondays zelfs in populariteit overtroffen. Problemen met de platenfirma die tot in de rechtszaal uitgevochten wer den, zorgden er echter voor dat de groep tot op heden geen platen uit kon brengen. Wel verscheen er in '92 de verzame laar Turns into stone met daar op de vroegere singles en ach terkantjes. Second coming is dus ergens een tweede plaat, maar vooral een nieuwe start bij een nieuwe platenfirma. Vergeleken met de eerste langspeler is het geluid van de groep steviger geworden en neigt de muziek zo nu en dan naar het type rock dat ook door een band als Mother Earth wordt gespeeld. Toch hangen The Stone Roses niet zozeer aan het muzikale verleden zo als andere soortgelijke bands dat wel doen. Goed, je hoort muzikale ideeën die je een jaar of 25 geleden ook tegen kwam, maar de groep slaagt er in om er een hedendaagse draai aan te geven en er een eigen geluid mee op te bouwen dat bij vla gen zeer imponerend klinkt. Omdat het geluid steviger is geworden, heb je bij eerste be luistering ±o nu en dan de nei ging om te denken dat het stemgeluid van zanger Ian Brown zo nu en dan wat te dun is, maar gaandeweg kom je tot de conclusie dat juist die niet al te geprononceerde zang de mu ziek nog meeslepender maakt. Second coming is een van de sterkste platen die er dit jaar in deze categorie verschenen zijn. Alleen al het dik 11 minuten durende openingsnummer Breaking into heaven is van een intensiteit die je zelden tegenkomt en ook de rest is sterk genoeg om er geruime tijd mee vooruit te kunnen. Een volgende plaat zal wel niet zo lang op zich laten wachten, want volgens mij hebben The Stone Roses in die tussenlig gende periode een fors reper toire kunnen opbouwen. (Gef- fen, MCA) WIM VAN LEEST OOSTERHOUTER KAZ Lux probeert met een nieuw album .en een nieuwe band op de val reep van dit jaar de schijnwer pers weer eens op zich gericht te krijgen. Zijn jongste geesteskind Pupka is eigenlijk geen nieuw solo-al bum te noemen maar een hecht groepsprodukt van zijn nieuwe Kaz Lux Band. Lux werd wereldberoemd in ons land dankzij Eli, het mees terwerk dat de voormalig Brainbox-zanger destijds met Jan Akkerman maakte. De laatste jaren maakte Lux met grote regelmaat goede op blues en rock georiënteerde platen die het grote publiek nooit echt bereikte. Pupka wijkt muzikaal sterk af van zijn voorgangers. De krachtige en directe rocksongs kennen in vloeden uit de jazz en zelfs een vleugje reggae ontbreekt niet. Deze koerswijziging komt het totaalgeluid ten goede. Lux teert zeker niet op oude roem, maar durft nieuwe muzikale paden te bewandelen en dat hij daar in slaagt ligt zeker niet in de laatste plaats aan zijn dege lijke begeleidingsband met gi tarist Lex Bolderdijk in een glansrol. De markante stem van Lux heeft nog niet steeds niets aan kracht ingeboet en klinkt gedreven en emotioneel in stukken als Genesis en de ti telsong Pupka. Maar ondanks het feit dat Lux vernieuwend bezig is, op het oudje Doomsday Train na, klinken flarden muziek mij toch iets te bekend in de oren. En dat is jammer. De herken baarheid van sommige stukken doet enigszins afbreuk aan het totaalprodukt, dat er op zich best mag zijn. (Munich Records) KAREL VAN DER POL AFGELOPEN WEEKEND kon Nederland kennismaken met een Amerikaanse gitaarrock band die al zeven jaar stevig aan de weg timmert, maar daar nooit met groot internationaal succes voor beloond is. Sister Double Happiness kwam all the way uit Texas om haar vierde album Horsey Water aan het grote publiek te presente ren. Een plaat die nu eindelijk eens voor een internationale door braak moet gaan zorgen. En het lijkt zowaar te lukken: de sin gle Jack Freak is zo nu en dan al eens op de radio te horen en Heart of Ice klinkt me ook al tamelijk bekend in de oren. Maar dat kan ook komen om dat de bluesrock van de groep al na een paar keer draaien klinkt alsof het er altijd al geweest is. Sister Double Happiness is voortgekomen uit een louter in Texas gevierde punkband die zich The Dicks (De Lullen) noemde en een rauwere variant voor daar zo geliefde kamp- vuur-muziek leverde. Na zich aldus enkele jaren uitgeleefd te hebben, kozen de leden echter toch voor de muziek die zij vóór The Dicks al speelden: een mengeling van blues en rock roll, gelardeerd met de Capt. Beefheart-achtige zang van voorman Gary Floyd. Het suc ces in Amerika was navenant; Europa moet nu volgen. Horsey Water misstaat niet in de huidige opleving van op blues en country geënte gitaar muziek. Ook aan te bevelen voor liefhebbers van Golden Earring. (SubPop/Rough Tra- de) GERARD VAN DEN BROEK Van onze rtv-redactie Paul Claase schoot op 30 augustus 1990 vijf mensen doodirj het Australische Surry Hills, onder wie zijn halfzusje Michel-1 le. Het was een geruchtmakende moordzaak. Pauls moedei I Trees praat vanavond op RTL4 voor het eerst op tv over dit 'drama. Trees Claase emigreerde in 1952 met haar toenmalige man Peter naar Australië om er een nieuwe toekomst op te bouwen. Het echtpaar kreeg twee zonen: Paul en Robert. Toen Paul zes maan den oud was, hield Peter een hersenbeschadiging over aan een ernstig auto-ongeluk. Hij veran derde totaal, wilde niets meer met zijn vrouw te maken heb ben. Peter kreeg de kinderen toegewezen, aan wie hij vertelde dat moeder was overleden. In 1964 ontmoette Trees ene Ray. Ze trouwden snel en in 1966 werd Michelle geboren. Dertien jaar nadien zochten Paul en Robert, nadat ze ontdekt had-1 den dat moeder nog leefde en is Nederland was neergestreken. contact met haar. Er ontstond) een levendige correspondentie, I In 1990 reisde de 24-jarige Mj. chelle naar Australië om haar halfbroers te ontmoeten. P vroeg of ze twee weken bij hem kwam logeren. Na de moord stortte Trees' we-1 reld in. „Met al mijn verdriet g ik van de ene dag naar de ande-1 re, want dat is de manier om te overleven", zegt ze tegen Willi, brord Frequin in 'Oog in oog met de dood'. RTL4, 22.40 uur Enkele bekende Nederlanders leiden de documentaire Ik kan er niet naar kijken in met hun kijk op vijftig jaar bevrijding. Rode draad is de ontmoeting tussen Ruth Elias en Jip Wijngaarden. Ook komen de Tsjechische presi dent Havel, een psycholoog, his toricus en familieleden van Ruth Elias aan het woord. Tijdens de oorlog zat Ruth Elias in verschillende kampen. In Aus chwitz werd haar kind geboren. Ze mocht het niet voeden van wege een experiment van de na zi-wetenschappers. Kamparts Mengele wilde weten hoe lang een baby zonder voeding in le ven blijft. Na zes dagen kon Ruth het niet meer aanzien: ze gaf de baby een overdosis morfi ne. Na de oorlog emigreerde Ruth naar Israël. Toen ze een zoon Anne Frank-actrice Jip Wijngaarden met Ruth Elias. Felderhof was in de jaren vijftig en zestig een bekende radiover slaggever. Hij verwièrf bekend heid door vraaggesprekken met mensen als Albert Schweitzer, Thomas Mann en Igor Strawins- ky. Voor de radio versloeg hij verder onder meer de begrafe nissen van Churchill en Kenne dy. Felderhof begon zijn loopbaan voor de oorlog bij de AVRO. Na 07 00 Tekst tv 09 00 Ik Mik Loreland (tot 09.20) 09 30 Koekeloere (tot 09.45) 09 50 (TT) Massamedia. Afl. 1 t/m 4 11.30 Tekst tv 16.25 Nieuws voor doven en slechthorenden 16,32 Studio op stelten, kinderpro- gramma 17.27 Robbedoes, animatie 17 57 Perfect Strangers, comedy 1828 Topscore, spelletje 18.59 Kijk mij nou, videodagboeken van jonge Nederlanders 19.31 (TT) Ik heb al een boek, literair magazine 19.51 (PP): RPF 20.00 (TT) Journaal 20.31 Raise the Red Lantern, speel film 22.36 Frasier, comedy 22.58 Close-up, culturele documen taire: Schilder en tekenaar Theo Wolve- camp 23.38 Pacifisme en Blauwhelmen. Worden de principes van het pacifisme ondermijnd door humanitair optreden militair apparaat 23.48 Nacht van de romantiek, hoogtepunten 00.45 Journaal 21 2' Ki 2; ce Eli se 21 Al lir 21 00 0C si NEDERLAND 2 Van onze rtv-redactie Actrice Jip Wijngaarden, bekend van het toneelstuk He! I dagboek van Anne Frank, ontmoet holocaust-slachtoffer Ruth Elias. Samen gaan ze naar Auschwitz en naar Israël. In EO's rubriek Antenne praten beide vrouwen vanavond over de verschrikkingen van het verleden en hun hoop voor de toekomst. kreeg, beleefde ze alles opnieuw. Met hem heeft Ruth nooit kun- I nen praten over haar ervaringen. Wat ze heeft meegemaakt, las haar zoon voor het eerst in het boek dat Ruth heeft geschreven. Samen met Jip Wijngaarden woont Ruth Elias in haar j boorteplaats Ostrawa in Tsjechië de onthulling bij van een monu ment door president Havel. In I deze plaats organiseerde Eich- mann het allereerste jodentrans- port in Europa. Een historicus van de universiteit aldaar ver klaart dat zoiets in Tsjechië nooit meer zal gebeuren. Onder- tussen staan buiten skinheadste demonstreren. Ze worden j weerd van een joodse conferentie en klagen dat er geen democratie is. Nederland 2, 22.19 uur 07.00 Journaal 07.06 Lingo, spelletje 07.30 Journaal 07.33 Ontbijt TV met om 08.00 Jour naal 08.28 Journaal 08.33 Topscore, spelletje 09.00 Journaal 09.05 (PP): WD 09.08 Kook tv, culinair programma 09.29 Via Ria, discussie 10.19 Single Luck, portret popgroep Tee-Set 10.44 Dossier weerwerk 11.09 O ja, de NCRV in beeld, te rugblik op NCRV-programma's 11.58 Wie van de drie, spelletje 12.23 Pauze 12.32 Dat zeg ik niet, spelletje 13.00 Journaal 13.07 Lopende zaken, actualiteiten 13.32 The Wonder Years, serie 13.57 Villa Achterwerk, kinderpro gramma 16.00 (TT) Journaal 16.09 The Yearling, tekenfilm 16.32 Kingdom Adventures, pop penserie 17.01 Deepwater Haven, jeugdserie 17.29 (TT) De geheimen van het tropische bos: De wilde apen van Zuid-lndia 17.58 (TT) 2 vandaag, actualiteiten 18.55 (TT) Onderweg naar morgen, soap 19.26 Ik weet het beter, spelletje 19.54 (TT) De zeeotter, natuurfilm 20.47 Nederland zingt in Kersttijd 21.15 De verandering, gesprek SUSKE EN WI5KE: DE AVERECi {Jihuiiht tot tie v!My mi1J AtftT FOTO EO Amsterdam (anp) - Wreed en heftig, Yo! Dat is het nieuwe taalgebruik van de televisiezender KinderNet. De doelgroep zender wil meer kijkers in de leeftijdscategorie van negen tot twaalf jaar. Door snelle beeldwisselingen tussen de programma's en meer moge lijkheden voor de kijkers aan prijsvragen en programma's mee te doen, wil KinderNet bij die oudere groep meer in de smaak vallen. Tot op heden kijken vooral jongere kinderen naar de zender. KinderNet is van maandag tot en met vrijdag van s'ochtends zeven tot tien en in het weekeinde tot twaalf uur te zien. In ruim vijf miljoen Nederlandse huishoudens is de zender via de kabel te ontvangen, meestal op het kanaal van BRT2. Hilversum (anp) - Op 83-jarige leeftijd is de vroegere radio maker Herman Felderhof maandag overleden. Dat heeft de NCRV dinsdag bevestigd. BOES ONTDEK DE VERSCHILLEN 1945 was hij geruime tijd werk zaam bij de Wereldomroep. Va" 1951 tot 1966 was hij hoofd acutaliteiten radio bij de NCRV. De laatste tien jaar van zijn werkzame leven was Felderhot hoofd van de programmadienst van de NRU (Nederlandse Radio Unie), die later met de NTS zou samensmelten tot NOS. In 19'(> ging hij met pensioen. Hij was ridder in de orde van Oranje Nassau.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 20