'Looks' en 'licks' van Franky Douglas 'Musici niet in doosje opsluiten' DE STEM Bibliotheken voelen zich bedreigd door beperking in uitleen Schrijvers 'Pleidooi' verder met nieuw drama PESTEM Winnaar YPRO/Boy Edgar-prijs heeft zijn angst voor de jazz overwonnen Mare Soustrot kan het goed vinden met Het Brabants Orkest Schatten van Lombok in 1995 in het Rijksmuseum Laatste reeks advocatenserie Gids MAANDAG 12 DECEMBER 1994 NEDERLAND 1 De VPRO/Boy Edgar Prijs, de belangrijkste Nederlandse onderschei ding op het gebied van de jazz en geïmproviseerde muziek, wordt^p de 22e december uitgereikt aan de 46-jarige Franky Douglas. De prijs bestaat uit een plastiek van Jan Wolkers en een geldbedrag van 25.000,-. Het geld kan Franky Douglas goed ge bruiken. De trofee zou hij het liefste naar Cura- 9ao brengen, zijn geboor teland waar zijn 'roots' liggen. Door Wil Kester Het begint al bij de begroeting. „Man," zegt hij met een brede grijns, „ik ben helemaal uit mijn doen. Heb de laatste dagen geen noot kunnen spelen. Het was alleen maar van hupsakee, hoe- lala, neem er nog een. Dat hoort natuurlijk bij zo'n prijs." En gierend van de lach: „Ik begin champagne lekker te vinden, weetje." Franky Douglas geniet letterlijk en figuurlijk met volle teugen van alle heisa rond zijn onder scheiding, dat is duidelijk. „De Boy Edgar-prijs, pfffff dat is me wat. Ik voel me ineens veel surer. Het is net of die prijs een groen licht voor me betekent. Alsof de rest van de wereld nu ook vindt dat ik op de goeie weg ben. Wel een safe gevoel, yes." Kwam voor hem de toekenning van de prijs volkomen onver wacht, Franky Douglas wist al vroeg dat hij ooit beroemd zou worden. Als klein kind stond hij thuis in Palu Blancu (Willem stad) met een gitaar voor de spiegel en een hoed van zijn vader op de kop. „Ik kon geen noot spelen. Maar ik probeerde uit hoe ik mijn gezicht moest zetten. Ja man, ik ben begonnen met de looks. De licks kwamen later," grinnikt hij. Vreemd was het niet, dat Fran- ky's leven een muzikale richting zou inslaan. Zijn moeder gaf klassieke pianoles en zijn oudere zus studeerde piano aan het Ko ninklijk Conservatorium. „Toen ik in de buik van mijn moeder zat hoorde ik al muziek." Julian Coco Op zijn zesde begon hij ook met pianolessen, maar Franky had al Franky Douglas: „Ik wilde een soort Julian Coco worden. Een gitaarprins." snel door dat dat toch niet zijn instrument was. De gitaar vond hij veel leuker. „Dat kwam door Julian Coco, die vlak bij ons in de buurt woonde. Julian was dè muzikant van het eiland. Een STAR, man. Als hij in de tuin repeteerde stond ik met een stel andere jongetjes achter een struik te luisteren. Ik vond het prachtig. Dat wilde ik ook, een soort Julian Coco worden. Een gitaarprins." Coco leerde hem de eerste begin selen van het gitaarspelen. Dat gebeurde op de meest elementai re manier. „Hij zette gewoon FOTO CAMILLA VAN ZUYLEN mijn vingers goed en hup, had ik weer een akkoord geleerd." Franky was zo'n snelle leerling, dat hij al gauw samen met zijn nichtjes Linda en Joyce een groepje vormde. Het Douglas trio werd op Curagao een beken de verschijning op feesten en partijen. Daar kwam in 1962 eeri einde aan, toen de familie Douglas naar Nederland emigreerde. Na een jaartje Groningen verkaste het gezin naar Amsterdam en daar werd Franky ingeschreven aan het conservatorium. Langer dan twee jaar hield hij het daar niet vol. „Ik had al zoveel klas sieke muziek in mijn leven ge hoord, dat was voor mij niet weggelegd. Street music, straat muziek sprak me veel meer aan." En dat speelde hij ook, in een soulbandje. Tot ergernis van zijn leraren op het conservatorium. Blij toe was Franky dan ook, toen vrienden hem vanuit Italië uitnodigden om zich aan te slui ten bij hun bandje, The Needies. „De Otis Redding, Wilson Pickett-kick. Yeah man, mijn droom kwam uit. Ik in een gou den pak met mijn gitaar in de spotlights. De looks en de licks vielen samen." Jimi Hendrix Zeventien jaar was hij pas en Italië zou hem in meer dan één opzicht ontgroenen. „Ik had een vriendin van 34 en ik zag Jimi Hendrix een keer live spelen, tel uit je winst." Achteraf gezien heeft dat concert in Bologna van Hendrix met zijn Experience de richting van Douglas' carrière bepaald. „Jimi was zó anders, zó niet-Otis. Daar ging ik helemaal van uit mijn bol. Op dat moment wist ik dat ik ook een eigen stijl moest ontwikkelen. En net als Hendrix eigen liedjes compone ren." Hij stapte uit The Needies en richtte na wat experimenten met andere groepjes samen met con gaspeler Raoul Burnett en zan ger Tony Sherman Reality op. Ze namen in het begin van de jaren zeventig twee elpees op met na genoeg louter Franky Douglas- composities. Al snel ging Reality op in een nieuwe Franky Doug- las-creatie, Solat. Met onder meer zijn zus Mildred als zange res. Troetelkind Het componeren ging hem steeds beter af en dat leverde hem de nodige opdrachten voor film, ra dio en televisie op. Zijn composi ties scoren hoog. 'In zijn muziek laat Douglas op ingenieuze wijze melodieën van universele schoonheid samen dansen met een Afrikaanse polyritmiek, in een ongekunsteld en altijd her kenbaar geheel' staat dan ook in het juryrapport van de VPRO/ Boy Edgar-prijs te lezen. Die muziek wordt vooral gespeeld door 'Sunchild', de groep waar mee hij al sinds eind jaren ze ventig langs het clubcircuit toert. Zijn troetelkind wil hij Sunchild niet noemen. Lachend: „Er zit ten best wel een paar stoute jongens in." Het is de groep waarin Franky Douglas zijn mu zikale ideeën het beste kwijt kan. „Het heeft dan ook lang geduurd voor ik de juiste mensen had die met mij en met elkaar konden spelen." Mai Tai Tussentijds maakte hij ook nog wat uitstapjes. Bijvoorbeeld met het illustere souldisco-gezel- schapje Mai Tai. „Vond ik wel leuk, vooral de popi. Muzikaal was het wat minder aantrekke lijk. Ja, de looks waren toen weer even wat belangrijker dan de licks." Een andere 'gig' was met de 'Seven Slow Hands' van Klaas ten Holt, een groep van zeven acoustische gitaren, die een mengsel van pop, jazz en moder ne klassieke muziek in een La- tijnsamerikaanss jasje speelde. „Wij maakten zelfs een toernee door China en Mongolië. Dat was lachen. Die Mongolen waren zo enthousiast dat ze tijdens het concert hun petje in de lucht smeten. Vijftienhonderd stuks. En een kabaal dat het gaf toen ze dat ding weer probeerden te rug te vinden. In China waren we echte VIPS. Logeerden we in zevensterren hotels. Ik wist niet eens dat die bestonden." Eenmansorkest Heel goede herinneringen be waart Franky Douglas ook aan zijn muzikale ontmoetingen met pianist Cecil Taylor. „Een abso luut onvoorspelbare man. Hij pakt je bij je benen, draait je in de rondte, laat je los richting space en knal, dan kom je ineens Cecil tegen. Hij is een eenman sorkest met meer dan tien vin gers. Door Cecil heb ik mijn angst voor de jazz overwonnen. Ik durf me nu te laten meesleu ren." Die houding straalt bij elk Sun- child-optreden van het podium af. En dat zorgt voor een wissel werking. Schaterend: „Sure man. Als de mensen met een smile op hun gezicht naar huis gaan dan is het een goed concert geweest. En gelukkig gaat het bij ons altijd zo. Blijdschap kun je zien en horen." Beter kunnen de looks en de licks van Franky Douglas niet omschreven worden. Door Henk van Weert De Parijzenaar Mare Sous trot (45) is afgelopen woens dag benoemd tot chef-diri gent van Het Brabants Or kest. In augustus 1996 begint hij in Eindhoven. Daarvoor staat hij nog enkele keren als gastdirigent bij HBO op de bok. Soustrot is onlangs ook aangesteld als chef van het Orchester der Beethovenhal- le in Bonn. Hij lijkt in alles het tegendeel van zijn roemruchte voorganger Arpéd Joó. Niets van het verhe vene, van het formele, ja, het elitaire dat Joó zo kenmerkte, is bij Mare Soustrot te bespeuren. Hij maakt het zich gemakkelijk in een leunstoel in de lobby van hotel Dorint in Eindhoven. Gro te, stevig gebouwde man, goed getraind. „Ik hou van sport", zegt hij na afloop van het gesprek. „Ik heb jarenlang rugby gespeeld. Ook competitie, in Frankrijk. Nu heb ik er geen tijd meer voor, maar ik ben er nog steeds verzot op. En op voetbal. Natuurlijk ken ik PSV. Dat volg ik alle maal." Hij kleedt zich soepeitjes. Brui ne cowboylaarzen aan de voe ten, het lijf gehuld in zwarte jeans, zwarte polo, zwart col bert. Nee, van formeel gedoe houdt hij niet, geeft Mare Sous trot snel toe. Zo wil hij zich in het contact met het orkest straks ook opstellen. Coach „Hoe ik als dirigent functio neer? Jé, ik ben een coach, een trainer die aan het orkest wil sleutelen, jé ik ben een echte chef, méér ik ben geen man die zijn orkest vastpint. Integen deel, ik vind dat in een orkest ook een grote artistieke vrijheid moet bestaan. Met mij repeteren is hard werken. Dan hamer ik op details, dan ontvouw ik mijn muzikale visie op het werk dat we gaan spelen. Maar ik sluit het orkest niet op in mijn visie. De musici moeten die juist aan vullen, ze moeten tijdens de uitvoering laten zien wat ze waard zijn. Die vrijheid krijgen ze van mij." In mei maakte hij kennis met Het Brabants Orkest. „Ik kende het orkest voor die tijd niet. We hebben toen Bartók en Kodaly gespeeld, geenszins simpele kost. Ik was direct onder de indruk van de kwaliteit van het orkest. Een beetje verrast eigen lijk. In de afgelopen 12 dagen heb ik met het orkest Tsjaikovs- ky gespeeld en ik ben bevestigd in mijn overtuiging dat Het Brabants Orkest grote moge lijkheden heeft. Het klikte tus sen ons, ik voelde me bondge noot met de musici. Dat heeft direct vruchten afgeworpen. Voor dit Tsjaikovsky-concert hebben we slechts vier keer kunnen repeteren. Niet veel, maar het orkest heeft direct begrepen wat. ik wilde, met als gevolg een zeer interessante uit voering. Het feit dat de musici me graag wilden is voor mij een extra motivatie geweest om ja te zeggen tegen het contract." Verstevigen „Een homogeen orkest", zo ka rakteriseert Mare Soustrot Het Brabants Orkest. Aan een diep gaande analyse waagt hij zich niet. Soustrot houdt zich op de vlakte, wil niet bij voorbaat secties tegen zich in het harnas jagen. „Ik vind, om te beginnen, de individuele kwaliteiten in het orkest prima. In elke sectie zitten excellente solisten. Mijn werk zal zijn om die goede basis te verstevigen. Vanuit die kwa liteiten wil ik met dit orkest een bepaalde stijl van spelen ont wikkelen: een klankkleur en een dynamiek bereiken die een be paalde identiteit aan dit orkest geven. Maar ik wil daar nu niet over uitweiden. Eerst moet ik het orkest beter leren kennen. Eerst wil ik per sectie de be staande kwaliteit uitdiepen. Maar dat dit orkest snel vooruit kan lijkt me duidelijk." Zijn stijl is de style frangais, bevestigt hij. „Die houdt naar mijn gevoel in dat je musici de ruimte geeft. Zoals ik al zei: musici moet je niet in een doos je stoppen, waaruit ze niet kun nen ontsnappen. Zo wil ik niet werken. Ik realiseer me dat een orkest een levend organisme is, dat die mannen en vrouwen zelf hun verantwoordelijkheid ken nen. Zo heb ik me in Frankrijk altijd opgesteld. Die redelijke mate van vrijheid uit zich in verrassende concerten. Het klinkt niet elke avond precies hetzelfde. Lekker spelen, daar gaat het om". Nieuwe klus Mare Soustrot werkte maar liefst achttien jaar bij het Or chestra Philharmonique des Pays de la Loire. Zonder dat hij het zelf beseft, spreekt Soustrot nog over 'mijn orkest'. „Het is een lange periode geweest. Ik realiseer me dat nu pas. Dat ik er weg gegaan ben heeft ook met verandering van de organi satie te maken. De directie wil de me een functie geven in de organisatie, zodat ik niet langer zelf hoefde te dirigeren. Dat wilde ik niet. Ik was eigenlijk Dirigent Mare Soustrot: Natuurlijk ken ik PSV. Dat volg ik allemaal. ook toe aan een nieuwe klus, besefte ik toen. We zijn in goede harmonie uit elkaar gegaan." Mare Soustrot roemt de Grote FOTO KEES MARTENS Zaal van Muziekcentrum Frits Philips. „Ik wist absoluut niet dat jullie hier zoiets hebben. Een van de beste zalen die ik ken. Intiem, maar toch groots. Klinkt als een klok. Ik vind werkomstandigheden erg be langrijk. Voor mij was de be schikbaarheid van de zaal een van de belangrijkste overwegin gen om ja te zeggen. In Bonn krijg ik zo'n prima zaal ter beschikking. Pe Beethovenhalle mag er ook zijn.". Voorzichtig Franse dirigent, Franse muziek? „Nee, zo eng denk ik niet", lacht hij, „Ik dirigeer alles. Het grote internationale repertoire is mijn werkterrein. Van Bach tot Boulez. Natuurlijk is de Franse muziek iets bijzonders voor me, maar ik heb nooit een specialist willen worden. Van mij kun je alles verwachten. In Frankrijk sta ik eigenlijk te boek als de meest Duits- geörienteerde dirigent van het land. Dat vinden ze bijzonder. Moderne muziek? Ja natuurlijk, maar ik ben daar voorzichtig mee. Ik zie me zelf niet als een missionaris die het volk rijp moet maken voor moderne mu ziek. Moderne muziek herbergt hele mooie elementen, maar je moet die niet geforceerd opleg gen". Zijn grote liefde is de opera. In Frankrijk heeft Soustrot vele opera's gedirigeerd. „Ik hoop daar met Het Brabants Orkest ook het nodige aan te doen. Het doet me goed dat er in de toe komst ook opera-begeleidingen op het programma staan. Varia tie houdt een orkest soepel, zeg ik altijd. Ik ben verzot op opera. Het theater, het spektakel, die kostuums, daar smul ik van. Ik zie minder brood in concertante uitvoeringen. Die zijn me vaak te kaal. De' grote werken con certante uitvoeren, dat kan nog wel. Don Giovanni bijvoor beeld, of werken van Wagner. Maar Verdi en Puccini? Ik zie daar niet veel heil in." Arnhem (anp) - Kostbare juwelen, bezaaid met edelste, nen, krissen, gouden en zilveren voorwerpen. De schatter, van Lombok, een honderdjarige legendarische oorlogs- buit, zijn in 1995 te zien in het Rijksmuseum te Amster dam. Honderd jaar geleden maakte het Koninklijk Nederlandsch-In. disch Leger (KNIL) zich meester van de schatten op het eiland Lombok: 230 kilo-goudgeld, 7199 kilo zilveren munten en meer dan duizend kostbare ringen, krissen, juwelen en andere sier voorwerpen. Het KNIL smolt het muntgeld om, dat leverde indertijd anderhalf miljoen gulden op. In 1977 nam Nederland 243 stuks siervoorwerpen in ontvangst. Ze lagen sindsdien opgeslagen in de kelders van het Rijksmuseum voor Volkenkun- de in Leiden. Ewald Vanvugt heeft een boek geschreven over de oorlogsbuit, De schatten van Lombok. Hij vindt het 'hoog tijd, nu we hel koloniale verleden bijna een halve eeuw achter ons hebben liggen, dat de schatten worden tentoongesteld. „Zoals de koloniale oorlogen uit de geschiedenis verdwenen, zo verdween ook de koloniale buit uit de musea." Den Haag (anp) - De positie van de bibliotheken word uitgehold als er een totaal verbod komt om cd's vooi interactieve media als CD-ROM en CD-i uit te lenen en eer uitleenverbod van een half jaar voor nieuwe muziek-cd's. Ook zal de jeugd in grote getale afhaken, als er voor jeugdboeken een leenvergoeding moet worden betaald. Dat zegt R. van der Velde, direc teur van het NBLC, de vereni ging van openbare bibliotheken. De voorstellen staan in het wetsonwerp dat het verhuur- en leenrecht regelt en dat vandaag in de Tweede Kamer aan de orde komt. Het NBLC heeft grote be zwaren tegen het wetsvoorstel, dat van het vorige kabinet stamt. De angst van de multinationale elektronicaconcerns dat zij min der zullen verkopen als biblio theken zich op het pad van CD- ROM en CD-i begeven is volgens Van der Velde volstrekt onge grond. Het tegendeel zal eerder het geval zijn. Hij wijst op de situatie in Oss, waar is gebleken dat de plaatse lijke Dixon-winkel veel meer in de multimedia-sfeer verkoopt dan vestigingen elders. Volgens Van der Velde is dat te danken aan de bibliotheek in Oss, waar interactief materiaal kan worden geleend. Als een klant moeilijk een keuze kan maken uit het aanbod verwijst de winkel hem eerst naar de bibliotheek, waar hij kan uitzoeken wat voor hem het meest geschikt is, aldus Van der Velde. In de boekenwereld is volgens hem algemeen bekend dat bibli otheken eerder tot een grotere dan tot een kleinere verkoop van boeken via de winkels leiden. Zo worden in Frankrijk, waar het bibliotheekwezen slecht ontwik keld is, naar verhouding wei boeken gekocht, terwijl in Angelsaksische landen preou het omgekeerde het geval is. Het NBLC is wel bereid te pre ten over een termijn waarbiraia nieuwe muziek-cd's niet in 4 muziekafdeling van de biblio theek verkrijgbaar zijn, maar ze maanden vindt de organisatie If lang. Bij een termijn van half jaar zullen verschillend! van deze fonotheken moetet sluiten, aldus het NBLC. Van der Velde verwacht dat ii voering van het leenrecht opm' de gemeentelijke bibliotheken uitlenen op korte termijn aantal uitleningen zal verminde ren, maar dat die daling op lan gere termijn weer ongedaan worden gemaakt. De gemeente: hebben al laten weten, dat dil leenrecht zal worden doorbere kend aan de degene die iets leent. Over de hoogte van bedrag moet nog worden handeld. Grote bezwaren heeft het tegen een leenrecht op ken. Vijftig procent van derlandse bevolking bezoekt regeld een bibliotheek, maar de jongeren is dat volgens Van Der Velde bijna honderd pro cent. Het jeugdlezen moet i blijven, zegt hij de vorige minis ter van cultuur, D'Ancona, na Zij heeft haar handtekening ove rigens ook onder het wetsont werp gezet. 07 00 Tekst tv 09 00 De verhalenverteller 09.20) 09 30 Nijntje en haar vriendje kenfilmserie (tot 09.45) 1000 Huisje boomp|e beestjë jo.30 De verhalenverteller 'S (TT) Elektrische strooml Jl 30 De verhalenverteller 1150 Tekst tv 16.25 Nieuws voor doven slechthorenden ,6 32 Via Ria, discussie ,7.27 Extra Large (slot) 17 58 Roseanne, comedy 18 28 Topscore, spelletje ,8.58 Millennium, magazine ovt toekomst 19.28 (TT) Ha die Pa!, comedy 20 00 (TT) Journaal 2024 (TT) Weeroverzicht 2o'30 De sterkste man van de reld 21.26 Hier en Nu, actualiteit© bliek 22.02 (TT) Pleidooi, drama-serie 22.53 Dokument: Domweg geluk 23.43 Miniatuur 23.50 Journaal i Scene uit 'Pleidooi' FOTO DIJKSTRA Van onze rtv-redactie De derde en definitief laatste serie 'Pleidooi' is vanaf vandaag te volgen op Nederland. Nu al laat de Avro weten in i>e' seizoen 1995/1996 alle dertig afleveringen te herhalen. De vaste acteurs-kern van 'Plei dooi' was niet meer bij elkaar te krijgen voor een vierde reeks. Dus moesten de schrijvers, Hugo Heinen, Maria Goos en Pieter van de Waterbeemd, er een punt achter zetten. Zo konden ze met een eventuele metaalmoeheid voor zijn. De schrijvers storten zich nu op een nieuwe dramase rie. De hoofdrollen worden de ko mende negen afleveringen weer vertolkt door de advocaten van hetkantoor Van Gilze Wesse- ling, gespeeld door Gijs Scholten van Aschat, Carine Crutzen, Yvonne van den Hurk, Sabn Saad, Peter Blok en René van Asten. De eerste nieuwe aflevering van de met een Nipkowschijf t>e* kroonde dramaserie draait van avond om deals, die tussen justi tie en de criminele wereld niet ongebruikelijk zijn. Cas (PeteI Blok) kan vanwege zijn beroeps- geheim de officier van justitie Carvalho niet vertellen dat dien5 leven gevaar loopt. Deze zou een afspraak met een inmiddels in gerekende crimineel (Hugo Met sers) niet zijn nagekomen. 'Pleidooi', Nederland 1, 22-0 NEDERLAND 2 07.00 Journaal 07.06 Lingo, spelletje 07.30 Journaal 07.33 Ontbijt TV (met om 08.00 Jij naai) j.28 Journaal 08.33 Arena, discussie 09.00 Journaal 09.05 PP: Uitzending D66 09.08 Kook tv 09.29 Magnum P.I., misdaadserie 10.15 Topscore, spelletje 10.40 Karei, talkshow 11.20 Het grote dierenrijk, natcj serie 11.45 Deadline 12.22 (TT) Postcodejackpot 13.00 Journaal 13.07 (TT) Studio Sport 14.35 (TT) Studio Sport: Spaanse| Italiaanse voetbalcompetitie 15.21 Natte neuzen 15.51 Rikkie de raaf, tekenfilmseij 16.00 (TT) Journaal 16.07 Music maestro, serie: Vivald 17.00 Wonderland, kindermagazir 17.58 (TT) 2 vandaag, actualiteit met om 18.00 Journaal; 18.39 Sp| tjournaal en 18.47 Hoofdpunten uit nieuws gevolgd door het weer 18.55 (TT) Onderweg naar morgcj soap 19.27 Dierenmanieren 19.57 To My Daughter, tv-film 21.34 André Rieu en het JohaiS Strauss Orkest. Afl. 2 22.08 Stolen Lives, serie 22.59 Het elfde uur, talkshow SUSKE EN WISKE: DE Ai HAMBONE /t> HETPMPL met De P.c. ONTDEK DEVERSCHILLEP

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 10