'Stille nacht': van rap tot klassiek De intimiteiten van een bevlogen vernieuwer de stem dbreker Kerstmuziek van o.a. Mariah Carey, Diana Ross en Benedictijner monniken D2 GROTE GIDS D3 Kröller Miiller Museum heeft Van Doesburg-bezit spectaculair uitgebreid Michael Ryan IN BEELD Grafiek uit Nederland ER 1994 VRIJDAG 9 DECEMBER 1994 gang van 1 januari et name de Neder- J (KUN) gaat hij de Ie twintigste eeuw' jrsiteit afscheid als Igste eeuw. pie Hans heten. Het dietje van bekende i zijn, heeft nog een zo'n encyclopedie, [kopen of op hun die van Hans Ferrée bet verkopen. Hij zit fiaker'. Op zijn naam Jnkele internationale bedenker van het loeken over zijn vak, Izen te maken? J heb eerst een tijdje (ben ik een jaar of lak in de naam Hans lerlo, Gruyters, Van |iende eeuwse Duitse 1 Hans van Zijl. Hoe oorden opgenomen? brium om te worden eel mensen die er in kans Tillema; die heb ■vakman en amateur porden vermeld. te maken. Er staan Zoals de filosoof en lakende boeken heeft Irk en ontwikkelings- lans Snoek. oorden tegenwoordig jsind loopt. Lees de eenvoudige Jantjes, is onderhevig aan oren werd, had je dus vam door de enorme klbers. Dat was een Jerg in de smaak viel. |jn voorbeeld-Hanzen er drie, waarvan er lopedie'. Uitg. Fontein, pische kinderlogica: hoor allemaal gelui- Idat je niet slaapt." IAdri is net als de twee Ischenen delen uitste- Inderlijk te lezen, ook Inog niet zo vlot leest. |es zijn kort, de zinnen de woorden zijn niet d schreef ook een ver in een inbreker voor •kker slapen, diefjes- n moet 's nachts plas- it zomaar een inbreker uis. Reuze gevaarlijk, man heeft een pistool in Daan heeft genoeg en om zich daar van ■oor te stellen. De in- jjjkt ook Daan te heten en Daan voeren een itelijk gesprek over de het stelen, over voet- r hoeveel Daan waard in zijn voor z'n ouders, te voor het geval hij wordt en een losgeld betaald moet worden, en hebben zijn ouders oor hem over. er is eigenlijk gewoon ge man, ruwe bolster, t, en als hij tegen de gt te lopen, helpt Daan te verstoppen en veegt gerafdrukken weg. In- eeft hij wel zoveel van er geleerd dat hij een theeblad verstopt om kunnen verkopen. Dat lisschien van zijn moe- leen lijst opstelt van de spullen, maar ook van dingen die niet gestolen :en maar zoek waren, aal heeft niet het niveau isheid van Klootwijks aar het is wel vlot ge en geestig. Daan lijkt wat ouwelijk ventje, lukkig voor hem wordt iet eind van het verhaal dat hij voor zijn ouders ard is dan hij dacht. „Ik sgekregen hebben," zegt jder ferm. „Miljoen of joen. Al had ik er zelf stelen moeten gaan." Klootwijk: 'De H van Ad- g. Leopold, prijs/ 24.90 Rood: 'Lekker slapen, dief at'. Uitg. Leopold, prijs boeken vanaf 7 jaar Sinéad O'Connor foto ap Diana Ross foto anp Mariah Carey foto veronica Door Tom Smeets De muzikale Kerstmis die dit jaar in de winkel ligt is zo veelzijdig als de ballen aan de boom. Van stem mig tot uitbundig. Of - om het maar Nederlanders eens in de meest uiteenlopende gen res uit te drukken - van rap tot klassiek. Een keus. geldt evenzeer voor het gekozen repertoire. Voor de meest stemmige topper zorgt Sinéad O'Connor met haar aangrijpende versie van Silent night. Bestond die goeie ouwe lp nog maar. Dat zou het wat betreft The Christmas album (Columbia) van Neil Diamond een stuk eenvoudiger maken. De eerste kant zou in dat geval bestemd zijn voor de liefhebbers van het typisch Amerikaanse geluid. De swingende kerst, zogezegd. Kant twee is wat klassieker. Maar zelfs dan niet hele maal consequent. De pompeuze apotheose Hallelujah chorus is voorzien van stevig slagwerk! Ook Mariah Carey kon geen keus maken. Ze slingert op haar kerstalbum Merry Christmas (Columbia) heen en weer tussen een stemmige en een swingende kerst. En in het laatste geval wordt ze bijgestaan door zo'n onweerstaanbaar gospelkoor waar ze in de States het patent op hebben. De kerstman heeft zelden eerder zo swingend z'n entree gemaakt als in haar versie van Santa Claus is coming to town. Mariah schreef zelf drie nieuwe kerstsongs en koos verder voor het traditionele reper toire, om te beginnen - letterlijk - met Silent night. Maar ze wist het heel knap naar haar eigen hand te zetten. Ze is niet voor niets wereldkampioen zingen! Uitstapjes Nog een Amerikaanse topper, Diana Ross, houdt het op haar A very special season (EMI) wel overwegend rustig. Ook zij maakt enkele uitstapjes, zoals met What the world needs now. Deze Hal David/Burt Bacharach-klassieker past helemaal bij de kerstgedachte, want het antwoord op de vraag is love, sweet love. Een ander uitstap je is Ave Maria van Schubert, maar ook daar valt moeilijk bezwaar tegen aan te tekenen. Een van de vele verzamel-cd's voor kerst mis is All you need is X-mas (EVA). Van Queen tot Kate Bush, van Roxette tot Pat Benatar, van Mud tot Elvis Presley, van Love Unlimited tot Beach Boys en van John Lennon tot Paul McCartney. Kortom: een overmaat aan klinkende namen. En dat Een minstens zo grote verscheidenheid aan artiesten en dus stijlen komt voor op de dubbel-cd Kerstmis '94 (Arcade). Van klas siek tot jazz, van vrolijke country-klanken tot het stille, ingetogen luisterlied, het krijgt allemaal een plaatsje onder de kerst boom. En het aardige is: het zijn allemaal Nederlandse artiesten die voor al deze kerstklanken zorgen. André Hazes, René Froger, Willeke Alberti, André Rieu, Corry Konings, Henk Wijn gaard, Koos Alberts, Rita Reys, Henk Tem ming, Berdien Stenberg, Vader Abraham, Arne Jansen, Ronnie Tober, Lee Towers, André van Duin, Gerard Joling, Piet Veer man, De Havenzangers, Manke Nelis, Van essa, Zangeres Zonder Naam, Anny Schil der, Dries Roelvink, Benny Neyman... Veel meer mogelijkheden zijn er niet eens! De verzamelaars Swingin' Christmas (Co lumbia) en Christmas through your eyes (Magnum) bevatten ook al bijdragen van uitsluitend grote namen. Het verschil is alleen dat op de eerste de sterren van gisteren staan en op de tweede die van vandaag. Voor de swingende kerst zorgen onder meer Mahalia Jackson, Tony Bennett, Miles Davis, Aretha Franklin, Dave Bru- beck, Billie Holiday, Duke Ellington en Doris Day. Bon Jovi De meer eigentijdse Christmas ballads ko men onder meer van Boyz II Men, Gloria Estefan, Wham!, Enya, Chris Rea, Thê Pretenders, Bon Jovi en Ten Sharp. Op beide komen overigens nummers voor die weliswaar prima onder de kerstboom pas sen, maar die er eigenlijk niet thuis horen. The power of love van Frankie Goes to Hollywood bijvoorbeeld. Of in het andere geval Moonlight serenade van The Glenn Miller Orchestra. Maar wat is er tegen op een maanserenade, zeker bij een witte kerst? Want uiteraard wordt daarvan op elke cd gedroomd. Het meest Amerikaanse kerstalbum is A La Face family Christmas (LaFace). De topar tiesten van dit label vertolken op hun geheel eigen wijze een aantal klassiekers. Zo komen we zelfs een kerst-rap tegen. Minstens zo apart is A Tejano country Christmas (Arista). Toppers in het genre als Freddy Fender en Flaco Jimenez maken er een country-kerstmis van en dat is weer eens wat anders. Miracle on 34th Street (Fox) is de re-make van een van de Hollywood-kerstklassiekers. De soundtrack puilt uit van de kerstklan ken. En ook van de grote namen: Natalie Cole, Aretha Franklin, Ray Charles, Dionne Warwick, Elvis Presley en Kenny G. Deze succesvolle saxofonist heeft ook een eigen kerstalbum, Miracles - The holiday album (Arista). Het warme geluid van z'n instru ment past perfect bij de stemmige kerst klanken. Monniken Puur klassiek is Canto Noël (EMI classics). Het is zelfs de enige cd zonder White Christmas en Stille nacht. Canto Noël is van de Spaanse Benedictijner monniken van het klooster Santo Domingo de Silos, die eerder met htm Canto Gregoriano een wereldhit scoorden. In veel landen stonden ze nummer één op de hitparade. De zingen de monniken werden onder goud en platina bedolven, iets waar ze zelf het meest ver baasd over waren. De advent- en kerstge zangen op deze cd werden in 1980, '81 en '82 opgenomen. Muzikaal en zeker vocaal vuurwerk hoef je op A beautiful Christmas with... (Arcad^) niet te verwachten. Toch zou het wel eens de kerst-cd kunnen zijn die het meeste in de belangstelling staat. De amateur-zingers zijn namelijk ongekend populair als acteurs in de Amerikaanse RTL4-soap The bold and the beautiful. Bij het uitkomen van de cd waren er al 80.000 exemplaren besteld. Geen van alle eerder genoemde grote muzi kale namen kunnen dat ook zeggen. Schae Harrison (Darla) zingt Last Christ mas; Jeff Trachta (Thorne) vertolkt I'll be home for ChristmasJohn McCook (Eric Forrester) vergrijpt zich aan The Christmas song; Darlene Conley (Sally Spectra) koos voor Santa Claus is coming to town en dan zijn er ook nog bijdragen van Bobby Eakes en Ron Moss. Met z'n allen samen vertolken ze Love is the gift, een nummer dat buiten de kerstpe riode ook heel aardig is om te beluisteren. Het is dan ook geen toeval dat juist dit nummer op single is verschenen. Wie het tekstboekje helemaal openklapt treft een fraaie poster aan, waarop de hele club in feestkleding naast de kerstboom staat. 'De kaartspelers' van Theo van Doesburg Door Koos Tuitjer Het Kröller-Müller Museum op de Hoge Veluwe heeft zijn Van Doesburg-collectie flink kun nen uitbreiden. Het gaat welis waar om de toewijzing van bruiklenen uit rijksbezit, maar het 'werkkapitaal' is hiermee aanzienlijk verruimd. Met alles wat er nu in Otterlo van Theo van Doesburg voorhanden is, werd een smaakvolle expositie ingericht. Voor de fijnproevers is ook een prachtig boekje over schilder-architect-dichter en schrijver/polemist Theo van Doesburg verschenen. Je zou de Van Doesburg-pre sentatie de stilte voor de Mond- riaanstorm kunnen noemen. Afgelopen weekeinde werd zij zonder veel gerucht openge steld. Omvangrijk is de ten toonstelling beslist niet. Maar zij verrast wel. Theo van Doesburg (1883-1931) kan aanspraak maken op de eretitel 'constructeur van het nieuwe leven'. Zeer bewust le vend in een spannende periode (de eerste decennia van deze eeuw), zong hij een stevige par tij mee in het koor van vernieu wers. Met Piet Mondriaan gaf hij richting aan de in 1917 opgerichte Nederlandse Stijl beweging. Beiden stonden in de jaren di rect na de Eerste Wereldoorlog in de schijnwerpers van de in ternationale kunstkritiek. De ideeën spoorden aanvankelijk redelijk gelijk. Totdat er zich een dissonant aandiende. Het duo ruziede zich uiteen en ste vig polemiserend ging elk ver volgens zijn eigen weg. Theo van Doesburg stierf als longlijder, nog geen vijftig jaar oud, in Davos. Piet Mondriaan vertrok naar de Nieuwe Wereld en stierf in 1944 op zijn zeven tigste in New York. Toen rede lijk beroemd, nu -een halve eeuw later- wereldberoemd. De presentatie van het verrijkte Van Doesburg-bezit, houdt di rect verband met de grote Mondriaan-tentoonstelling, die binnenkort in Den Haag wordt geopend. De verwachting heerst dat de expositie ook in het buitenland de aandacht zal aantrekken. Het Kröller Müller Museum hoopt daar op be schaafde wijze een graantje van mee te pikken. Nelly van Doesburg Ruim veertig jaar heeft Van Doesburgs weduwe Nelly van Moorsel gewaakt over de artis tieke nalatenschap. Van de be tekenis ervan was zij zeer goed doordrongen. Toen zij tiental len jaren later - in 1975 - over leed, was haar nicht Wies van Moorsel universeel erfgename. Deze was (en is) als kunsthisto ricus ook een ingewijde. Boven dien was (en alweer: is) zij gehuwd met Jean Leering, toen directeur van het Van Abbemu- seum. Dit museum had ver nieuwers van De Stijl altijd al beschouwd als een van zijn specialisaties. Maar de Nederlandse belang stelling voor de nalatenschap van Theo van Doesburg - een pseudoniem overigens voor Christian Emil Marie Klipper - stuitte af op de Franse wetge ving. Hoewel de belangstelling in Frankrijk voor de Stijl op een laag pitje stond, gold er een uitvoerverbod voor het werk van Theo van Doesburg. Diplomatie De kwestie was acht jaar een hot item in het Frans-Neder landse diplomatenverkeer. Eerst in 1983 belandde het in het atelier achtergebleven werk in Nederland. Lies van Moorsel had op dat moment allang be sloten om dit deel van de nala tenschap aan de Nederlandse staat over te dragen. Haar tante had dat idee zelf ook al meer dere malen ter sprake gebracht. Maar nu kon het bezit via de Rijksdienst voor Beeldende Kunst doorgesluisd worden naar enkele Nederlandse mu sea. Bij die verdeling destijds was de huidige directeur van het Kröller-Müller Museum be trokken. Eenmaal in Otterlo aangesteld, realiseerde Evert van Straaten zich dat er bij de Rijksdienst voor Beeldende Kunst nog veel in depot achter gebleven was. Daarvan claimde hij alsnog een belangrijk deel voor zijn museum. ■Die actie is niet zonder succes gebleken. Met de nodige ironie stelt Evert van Straaten nu vast dat er een 'gigantische correctie op de Kröller Müller-collectie is toegepast'. Maar Theo van Doesburg was dan ook nauwe lijks in de collectie van Helena Kröller-Müller vertegenwoor digd. Waarom dat zo was, is niet duidelijk. Maar het laat zich veronderstellen dat me vrouw Kröllers adviseur dr. Bremmer weinig op had met Theo van Doesburg. Hoogdravend Wie in Otterlo rondgaat langs wat uiteindelijk verworven is, wordt getroffen door een sfeer van intimiteit. Het totale kun stenaarschap is op een handza me manier bijeengebracht. De leer van Theo van Doesburg, hij was een ideeën-man die het filosoferen nooit moe was, is vele maten strenger dan wat hij maakte. Voor alle esthetiek koos hij hoogdravende formu leringen, maar deze losten van zelf op in de verf. Mondriaan en van Doesburg hebben in Parijs heel wat afge- stoeid over het wezen van de puur abstracte kunst. Als rechtgeaarde Hollanders sticht te elk zijn eigen kerk. Van Mondriaan kun je zeggen dat hij ervoor koos om strak in de leer te blijven. Van Doesburg poneerde veeleer stellingen, om deze ook weer te kunnen weer leggen. De ruzie leidde tot de nodige verkettering. Mondriaan wilde Van Doesburg op een zeker moment ook nooit meer zien. De verwijdering werd enkele jaren volgehouden. Later kwam Mondriaan op zijn houding te rug. Maar zoals het contact was geweest, werd het nooit meer. foto anp Theo Van Doesburg was de re lativist van het duo. Zijn be trokkenheid met wat er zich afspeelde was ook veel groter. Hij betrad zijpaden. Korte tijd was de kunstenaar als kind van zijn tijd als I.K. Bonset actief geweest in de Dada-beweging. Ook de architectuur was voor hem vertrouwd terrein. Van Doesburg testte zijn denkbeel den met andere woorden op een breder plan uit. En waar prak tische oplossingen geboden wa ren, vraagt de leer bijna vanzelf om aanpassingen. Op het laatst van zijn leven lijkt Van Doesburg de stap te rug naar de waarneembare werkelijkheid te hebben willen zetten. Zijn laatste compositie uit 1931 is weer een reverence richting de tastbare werkelijk heid. Wanneer je vanuit dat laatste werk terugkijkt op het geheel, is er het gevoel dat Van Doesburg in de grond van zijn hart niet abstract kón zijn.x. i Voornemens De intimiteit binnen Van Does burgs atelier vindt haar hoog tepunt in de presentatie van zijn Liber Veritas. Een boekje vol voornemens, waarin hij vooruitliep op wat hij wilde maken. Een geheim dagboek als het ware waarin de schil- dersdromen genoteerd werden. Het prijsgeven daarvan brengt nog steeds een zekere ontroe ring te weeg. Bijzonder is ook een reeks glas- in-loodramen. In hun omvang zijn zij beperkt. Dat verhoogt alweer de intimiteit, die in de presentatie zo voelbaar is. Uit een laatje werd ook een schil dering met twee danseressen getrokken. Dat bleek op eter- niet geschilderd. Net als de re cent boven water gekomen Van Gogh, had in 1975 niemand dit speelse stukje ooit gezien. I Kröller-Müller Museum, Hoge Veluwe. 'Theo van Doesburg: constructeur van een nieuw le ven'. Tot en met 17 april. Di. t/m zo. 10-17 uur. Van zichzelf zegt de Amerikaan Michael Ryan dat hij eigenlijk rond de eeuwwisseling geboren had moeten worden. „Ik voel mij thuis in de kunstwereld van die tijd. Het Franse Impressio nisme is van grote invloed op mijn werk." Michael Ryan is een Amerikaan die met een openheid en nieuwsgierigheid die typerend zijn voor de nieu we wereld, naar de cultuur van Europa kijkt. Zoals een buiten staander voor wie de (kunst geschiedenis geen enkele ver plichting inhoudt en die dus alles nog voor het kiezen heeft. En hij heeft gekozen voor de stijl van het Impressionisme en heeft zich toegewijd en nauw keurig de techniek eigen ge maakt die een schilderij van nu een doek van honderd jaar gele den laat lijken. Voor wie de kunst opvat als een voortgaande ontwikkeling waarbij originali teit een belangrijk doel is, is deze benadering twijfelachtig. Hij zal de wenkbrauwen fron sen bij dit soort anachronisme. Voor hem is Michael Ryan een epigoon. Wie geen last heeft van kunst- beschouwelijke zorgen en dus de geschiedenis niet heilig acht, kijkt even vrij naar het werk van Michael Ryan als Michael %an omgaat met de oude mees- MJ/ Door Frits de Coninck ters. In het bijzonder het werk van de Impressionisten. Wie op een tentoonstelling van hem rond loopt, ademt de lucht van Camille Pisarro, Claude Monet en Henri de Toulouse-Lautrec. En voor wat Nederland betreft G.H. Breitner. Een overzicht van Michael Ryans werk is tot einde december te zien in het Markiezenhof in Bergen op Zoom. Recent werk wordt in het voorjaar tentoongesteld bij Ga lerie Borzo in Den Bosch. Over gebrek aan belangstelling heeft hij niet te klagen. Ryan is altijd populair geweest in Ne derland, bij particuliere collec tioneurs wel te verstaan. De grote musea hebben vanuit de boven bedoelde opvatting van de kunstgeschiedenis nooit inte resse gehad voor zijn werk. Zo'n grote collectioneur is de ING- bank die veel werk van hem bezit. De portretten die Michael Ryan heeft geschilderd, behoren tot het beste uit zijn oeuvre. De namaak-impressionistische stijl is veel minder dwingend, vraagt althans veel minder nadrukke lijk de aandacht. De aandacht gaat uit naar het portret, beter gezegd de geportretteerde. De afgebeelden hebben een duide lijke identiteit. Voorzichtig en ingehouden komen ze tevoor schijn uit de verf. Hij slaagt erin achter het concrete uiter lijk een ziel op te roepen zodat de persoon echt tot leven komt. Er hangt een schilderij van drie kinderen die weliswaar bij el kaar horen, maar door Ryan toch op aparte doeken zijn ge schilderd die samen worden ge houden door de lijst. De kinde ren kijken stil en vragend, kwetsbaar nog. Ze zitten aan een tafel in de woonkamer en wachten, nergens op. Heel dui delijk is dat motief van wachten aanwezig in het schilderij van een oudere vrouw 'Eugenie' (1982) die op een stoel met ge vouwen handen naar iets buiten het beeld zit te kijken. De jurk is heel mooi geschilderd: in geel, met snelle, losse toetsen die de doorgaans dikke verflaag einde lijk eens doorbreken. Dat idee van wachten geeft een spanning die het statische karakter van een portret opheft. De portret ten hebben een eenvoud en een diepgang die bij de andere wer ken ontbreken. Behalve portretten schildert Ryan landschappen, straatscè nes, interieurs en droomtafere- len. Er hangen twee grote doe ken die de grote gelagzaal van hotel Americain aan het Leidse- plein in Amsterdam als onder werp hebben. Het ene doek is Americain bij dag, het andere bij nacht. De stijl is een uitbun dige combinatie van Impressio nisme en Fauvisme. Korte verf- toetsen, aandacht voor licht en sfeer, kleuren die zich mengen voor het kijkend oog, gestalten die schuil gaan in de nevel van de ruimte. Maar het blijft alle maal mooie buitenkant. En het volstaat niet met te zeggen dat dat ook de kenmerkende eigen schap was van het Impressio nisme. De Impressionist hield zich dan wel niet in de eerste plaats bezig met de psychologie van het onderwerp, maar wat hij aan zichtbare buitenwereld afbeeldde, werd wel degelijk van binnenuit, vanuit de verf opgebouwd. Zodat er een sfeer opgeroepen werd. Wat ik ten aanzien van Michael Ryan bedoel, is dat hij een sfeer vertelt en geen sfeer opbouwt. Het is zoiets essentieels als wat de beeldhouwer Ossip Zadkine tegen zijn leerling Jan Wolkers opmerkte over de taak van de kunstenaar in 't algemeen: als je 'Portret van Eugenie (1982) van Michael Ryan, te zien in Bergen op Zoom de smaak van koffie wilt uit drukken, dan moet je die sensa tie zien te raken en dat is iets anders dan een kop koffie af beelden. Michael Ryan is een schilder die kan schilderen, die een techniek heel goed beheerst, die zijn klassieken kent, maar die zich teveel bezig houdt met die kop koffie. Maar waar hij afziet van al te nadrukkelijke stijlimitatie en ingehouden werkt, is het soms ook heel I Markiezenhof, Steenberg- sestraat 8, Bergen op Zoom (zie voorpagina Grote Gids). Bij galerie Kokon in Tilburg is de Steendrukkerij uit Amster dam te gast. Een belangrijke grafische werkplaats van de meesterdrukker Rento Brattin- ga die al jaren lang mooie pren ten drukt van Nederlandse kun stenaars, echte grafici of grafici bij gelegenheid. Het maken van een litho, houtsnede enz. is één ding; die op technisch volmaak te wijze en in beperkte oplage afdrukken is iets anders. En dan is de hand van de meester belangrijk. Een keuze van pren ten, gedrukt door Brattinga, hangt in Tilburg, in een eenvou dige, heldere opstelling. Mooie prenten van belangrijke beel dende kunstenaars tegen een betaalbare prijs. Het is opvallend hoe elk van de kunstenaars de grafische tech niek bedrijft met zichtbare trouw aan de oudste geliefde. Ook in de grafiek blijft Marien Schouten een schilder, Frank Vanden Broeck een tekenaar, Carel Visser een beeldhouwer enz. Bredanaar Sef Peeters is van huis uit een echte graficus. Hij toont twee houtdrukken met op de een de letters 'IK WIN' verdeeld over een blauw, een rood en een groen vlak. Op het tweede blad zijn die zelfde let ters uiteengevallen in 12 stre pen die in verschillende kleuren en in een vrije positie een wit vlak vullen. Een zuivere zaak van grafische vormgeving. De hoogleraar moderne-kunstge- schiedenis en kriticus Carel Blotkamp is als graficus een typische theoreticus. Bedacht en afstandelijk werk dat perfect in elkaar steekt, waar technisch niets op aan te merken valt maar dat ook droog van ver beelding blijft. Naast werk van de genoemden zijn er bladen te zien van Ar mando, Otto Egberts, Kees de Goede, Jan van der Pol, Rob van Koningsbruggen, Hans Kö- nings en David van de Kop. Een aantal belangrijke namen bijeen in een presentatie die voor Bra bant bijzonder is. Voor de lief hebber van grafiek een niet te missen gelegenheid. Galerie Kokon, Stationsstraat 38-40, Tilburg. Tot en met 24 december; open woensdag t/m zaterdag van 12 tot 5 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 17