Het Nederlandse sprookje van Michael Ryan DE STEM Dick Ket: de laatste Vlaamse Primitief De bank, de weldoeners en de aanbidding in Het Markiezenhof Overzichtstentoonstelling in 'zijn' Arnhems Gemeentemuseum IBER 1994 C5 it Novotel in Breda is I DE STEM/JOHAN VAN GURP eds aan de verliezende eest. Nu zie je dat we beginnen te krijgen op rimmaliteit. Daar is leg over nodig, omdat 's op straat het daar- er drukker krijgen, irden duurder en dus ïeer worden gestolen," Dop. wordt op dit moment naar zeventig mensen, zijn recent zeventien pengesteld. De belang- aarvoor is groot. Naast entsfuncties is de divi- eld in een A- en een De A-sectie werkt met planning aan grote, ;e onderzoeken. In udeg met Justitie wordt welke zaken worden t. De B-sectie richt nderzoeken, die de divi der beeld moeten geven iminaliteit in de regio, tie ondersteunt de poli ten in de regio bij gro- rzoeken. divisie zijn ook negen edetacheerd bij het In- iaal Recherche Team m Dop vindt Nederland om naast de IRT's ook landelijk rechercheteam stellen. „Wil je een recherche dan moet je opheffen. We hebben ivisies en de IRT's goed clubs op poten gezet, an landelijke recherche dan room je de IRT's Dat levert regionaal vertraging op." Grote Gids VRIJDAG 9 DECEMBER 1994 DEEL I Zelfportret van Michael Ryan uit 1988 Door onze redacteur Dirk Vellenga In Gorkum had de Amerikaan Michael Ryan had zijn eerste buitenlandse tentoonstelling. Binnen drie uur verkocht hij negen schilderijen en kreeg hij vijftien opdrachten voor por tretten te noteren. De Ameri kaan wordt sindsdien gekoes terd door vermogende Neder landers die een mooie plaats in hun living hebben voor de dromerige kleurenpracht van Michael Ryan. Hij is boven dien de lievelingsbelegging van de ING-Bank. Bij de opening van de overzicht- stentoonstelling van het werk van Michael P. Ryan (41) in Het Markiezenhof in Bergen op Zoom kunnen de volgelingen de mees ter aanraken. Goed geconser veerde dames ritselen naar voren en drukken hem de hand. „O Mi chael, we love love." Michael is als een kunstenaar in een roman tische tv-film, een knappe, don kere man met het haar in een staartje, charmant, openlijk be wonderd en stilletjes bemind. Een artiest die zonder schaamte gelooft in schoonheid en fier po serende vrouwen en kinderen eeuwige lieflijkheid schenkt aan de wand boven de schoorsteen mantel. Een gedreven kunstenaar die geknuffeld en gesponsord moet worden door mensen die graag willen tonen dat ze heus wel een neus voor schone kunsten hebben. Michael laat de aanbidding ge duldig over zich heen komen. Hij is beleefd, zo is hij grootgebracht. Hij groeide op in een katholieke doomsee-familie en tekende de koppen van de Beatles in een hoekje van de slaapkamer die hij deelde met twee oudere broers. Op zijn 18e voelde hij voor het eerst de magie van het museum en daarna studeerde hij in Mem phis en New York. Michael Ryan legde zich toe op de oude mees ters en produceerde behoorlijke stillevens. Zijn techniek was tra ditioneel en onberispelijk. Restaurant Zijn kunstenaarschap kreeg na een toevallige ontmoeting in 1981 plotseling glans. „Twee Neder landse zakenlieden bezochten het restaurant waar ik 's avonds als ober werkte om wat geld te ver dienen", vertelt Michael Ryan. „De ene wilde van alles weten over mijn werk en vroeg of ik portretten kon schilderen van zijn twee zoons. Het gekke was dat hij toen nog niets van mijn werk had gezien." Die man was kunstverzamelaar Kees van Wijk uit Spijk. Hij toonde zijn visitekaartje en was zeer serieus. Michael moest snel naar Spijk komen. De Ameri kaanse schilder vergaapte zich in het land van Rembrandt aan de ruimte, het licht, de weilanden en de rivieren. Hij schilderde sche pen op de Merwede, een begrafe nis in Woudrichem en veel por tretten. Met zijn eerste vrouw betrok hij een kamer bij mensen aan de Leidsekade in Amsterdam. Hij schilderde Eugenie, de vrouw des huizes, in het wonderlijke licht dat door het grote raam in de Hollandse huiskamer viel. Hij had geen ezel, Michael bond zijn canvas vast aan een aluminium ladder. Lamplicht Zijn tweede weldoener was Paul van Rosmalen van Galerie Borzo in Den Bosch. In november 1984 kreeg Michael van Paul zijn eer ste grote solo-expositie, bijna alle werken werden verkocht. De vol gende mecenas heette Theo Sandburg, ook een kunstverza melaar, die hem een huis met tien kamers aanbood om zich volledig aan de kunst te kunnen wijden. Sacha Tanja wapperde met het geld van een grote Nederlandse bank. Michael kon onbekommerd aan het werk. nkijkoperaties is onvol- 3TO DE STEM/JOHAN VAN GURP t de vriendin het crimine- irijf zou hebben opge- Volgens Bouman is de gaan praten omdat zij a een aantal luxe jaren in :k gelaten voelt. Goed in- en verklaren dat T. ge- meer geld wilde en niet en daarom uit jaloezie le politie is gestapt. Het is et bekend of T. voor haar il wordt vervolgd, jhtbank besteedt volgende twee zittingsdagen (13 en cember) aan de zaak. In moeten mogelijk acht ver in verschijnen. Door onze redacteur Hans Rooseboom Een bezoek aan het Arnhems Ge meentemuseum, dat betekende altijd: Dick Ket. Hoe vaak je zijn schilderijen ook zag, de fascina tie bleef, werd zelfs iedere keer groter. Ook als kind raakte je onmiddel- hjk in de ban van deze schilder, wiens werk met dat van niemand anders te verwarren is. Het Arnhemse museum is de 'huishaven van het werk van Hick Ket. Vroeger hingen er al veel. Hick Ket was de permanente trots van het museum, en het vi sitekaartje. In recenter tijd is het museum op de hoge Rijnoever z'ch gaan toeleggen op de com plete Ket-collectie. Hick Ket, je wilde het steeds op- nieuw zien. Dat emaillen bakje, cat stenen kommetje, dat schrift, "ie fles met kurk, die geblokte 'heedoek, die eieren, die vingers, the alpinopet, en vooral: die kleu ren, dat onwerkelijke perspectief Waarin al die nauwkeurige af beeldingen geplaatst waren, die ■Iele sfeer van benauwdheid, van bedompt binnenhuis, van lijden en dood. Dick Ket vertelde een bethaal dat je niet begreep, maar Wel aanvoelde. _e wist dat Dick Ket heel erg ziek 9 'Expansionist View', een van de American Hotel-doeken van Michael Ryan. In het café van het American Ho tel in Amsterdam, onder de machtige bogen en de hoge ra men, vergaapte hij zich aan het lamplicht en de lange schadu wen. Het warme hart van de stad legde hij op een zomeravond zeer violet vast vanuit het Hirsch-ge- bouw aan het Leidseplein. Ook de Parijse Opéra zette hij op het doek, maar het Amsterdamse centrum was zijn ware Montmar- tre. Hij was een volgeling van de impressionisten, van de Franse sterren Monet, Renoir, Degas en Toulouse Lautrec, maar meestal zat hij dichter bij de Nederlan ders Breitner en Sluyters. 'Beurs van Berlage' De roem in Nederland was onver wacht en te groot voor Michael Ryan. Eind 1984 trok hij zich te rug in zijn geboortestaat New York. „Ik hield dagboeken bij, droom-dagboeken en droom- schetsboeken. Ik had pen en papier naast m'n bed liggen,-ik werd vier, vijf keer per nacht wakker en dan schreef en tekende ik koortsachtig, soms een uur aan een stuk. Overdag mediteerde ik in de bossen rond de hut. Het was een tijd van diepe eenzaamheid en creatief onder zoek. Een heel jaar zag ik nauwe lijks andere mensen." Persoonlijker Hij was niet tevreden met repro duceren en de techniek die hij op de academie had geleerd. Het moest persoonlijker, gevoelsma tiger, zijn pijn en eenzaamheid moesten zichtbaar worden. Zo dreef Ryan in de richting van ex pressionisme, hij experimenteer de met kleur en liet de zichtbare realiteit los. „Ik stond mezelf ein delijk toe te schilderen wat ik voelde", zegt hij nu met een korte glimlach. Nieuwe golven van creativiteit brachten droomschilderijen met religieus licht. In Spanje en Cali- fornië gaf hij zich helemaal over aan gloeiende kleurenmassa's en ondertussen liet hij alle logica los in zijn interior landscapes. Ryan vond tenslotte zijn thuis in een oude kerk aan de City Hall Road in Accord in de staat New York. Het licht was er prachtig helder en hij was niet te ver van Kenne dy Airport en de Nederlandse markt. Zweet Toen Michael aan het zoeken en experimenteren sloeg, zaten de Nederlandse fans - Sacha Tanja van de ING-Bank voorop - regel matig met het zweet in de han den. Wordt Michael niet te ab stract, te moeilijk? Natuurlijk, stilstand en zelfgenoegzaamheid zijn fnuikend, dat wilden ze wel beamen. Maar moet je die oogverblinden de kleuren zien. Kan het nog ro der? „Michael, ga terug naar de figuratie!riep Sacha Tanja. Het kwam allemaal weer goed. Mi chael schilderde de Albert Cuyp, de Beurs van Berlage en 'Koop jesavond' en ondanks de bont heid bleef de voorstelling zicht baar. Hij vervoegde zich weer bij het American Hotel in Amsterdam en vereeuwigde het interieur bij dag en bij avond op doeken van ruim twee bij drie meter. Ja, dat was de Michael waar de Nederlandse kopers van houden. „Ik heb maar een paar schilderijen gemaakt die helemaal abstract zijn", zegt Mi chael geruststellend. „Ik hou van het uitdrukken van gevoelens, maar ik wil de tastbare wereld niet helemaal loslaten. Het gaat mij om de balans." Ook portretten komen nog steeds uit zijn handen. Michael besteedt er veel tijd aan. „Ik zoek de juiste houding, dat is het belangrijkste. Die houding moet karakteristiek zijn, iets zeggen. Ik schilder nooit van foto's. Ik kijk met m'n ogen, mijn hart, mijn ziel, al mijn po riën. Ik probeer uit te drukken hoe iemand is, niet alleen maar hoe iemand er uitziet. Na een portret-sessie ben ik dodoop." De bank organiseert in feite de hele tentoonstelling in Bergen op Zoom, Het Markiezenhof heeft alleen de ruimte (gratis) ter be schikking gesteld. „Zelfs de in richting is maar voor een heel klein deel door ons gedaan", be kent René Bastiaanse, directeur van Het Markiezenhof. „Je kunt zeggen dat wij pronken met an dermans veren." De bruikleenge vers zien met tevredenheid hoe hun privé-Ryan een plekje heeft gekregen in een van de bovenza len van het monumentale Mar kiezenhof. De meeste doeken komen uit de collectie van ING. Het schilderij 'Bus Stop' uit 1989 is het eigen dom van Heineken. Inderdaad, boven de wachtenden zie je het bekende ronde beeldmerk van de bierproducent. ZIE OOK DE RUBRIEK IN BEELD OP PAGINA GIDS 3 Michael Ryan, overzichtstentoon stelling in Het Markiezenhof, Steenbergsestraat 8, Bergen op Zoom. Dinsdag tot en met vrijdag van 14 tot 17 uur. Gesloten op Eerste Kerstdag. Tot en met 31 december. Catalogus 'Michael Ryan. Be tween Living and Dreaming. 1982-1994'. Redactie: Nicolette Brink. Uitg. Waanders, prijs 49,50 was en vroeg dood ging. Dick Ket was erg zielig, maar ook een groot kunstenaar. Er was de blik van Dick Ket. Hij keek je indrin gend aan, een onderzoekende, ernstige blik. Een raadselachtige Dood Pas veel later besef je hoe Dick Ket levenslang op het randje van de dood leefde, op het scherpst van de snede. Ononderbroken be sefte hij dat elk moment zijn laatste kon zijn. Weliswaar leeft in principe ieder mens onder die doem, maar Dick Ket leed onder de dubbele druk van zijn fatale ziekte én van zijn kunstenaarschap dat binnen zijn getelde dagen gerealiseerd moest worden. Dick Ket (1902-1940) kwam de laatste tien jaar van zijn leven niet meer buitenshuis. Daarbin nen werkte hij keihard door. Zijn olieverfproductie liep op tot 140 stuks. Hij woonde in Bennekom, niet ver van Arnhem, en werd verzorgd en verstikkend verwend door zijn ouders. Tussen dit drietal hing een lood zwaar schuldcomplex: de moeder had tijdens haar zwangerschap verkeerde medicijnen gebruikt, voorgeschreven door de vader, Dick Ket, drie zelfportretten: 'het spiegelbeeld van een normaal mens' FOTO WAANDERS/GEMEENTEMUSEUM ARNHEM die (militair) apothekersassistent was. Gevolg: Dicks aangeboren hartkwaal. Hij leed aan 'tetralo gie van Fallot' gepaard aan 'dex trocardia': zijn hart zat rechts en had bovendien een gebrekkige pompwerking. Zijn blauwe cya- nosevingers waren daarvan het gevolg. Dicks moeder noemde hem vanwege die hartafwijking 'het spiegelbeeld van een nor maal mens'. Dag en nacht waakte het ouderpaar over hun oogap pel. Brieven Ondanks zijn lot was Dick Ket tot humor en zelfspot in staat. Dat is voor de goede verstaander duidelijk te zien op enkele van zijn zelfportretten. En dat is ook op te maken uit de meer dan dui zend brieven die van hem be waard zijn gebleven. Geïsoleerd als hij was onderhield hij contact met de buitenwereld per brief, voornamelijk met drie bevriende vrouwen. Eén daarvan was Nel Schilt, sinds 1932 Dicks verloof de. Deze Nel overleed pas in ok tober 1994 in het aan Arnhem grenzende villadorp Velp, en heeft dus nog het nodige over de kunstenaar kunnen vertellen aan de kunsthistorica Alied Ottevan- ger. Meer dan tien jaar is Alied Otte- vanger met Ket bezig geweest. Arbeid die geleid heeft tot de overzichtstentoonstelling in Arn hem, tot de schitterende catalo gus, en tot een proefschrift. Begin volgend jaar zal Ottevanger op dat proefschrift promoveren tot doctor in de kunstgeschiedenis. De onderzoekster is ervan over tuigd geraakt dat Dick Ket zich in zijn schilderijen liet leiden door een heel persoonlijke filoso fie. Die leidraad maakt zijn werk and'ers dan dat van collega-ma gisch realisten als Koch, Hynckes en Willink. Tegenstellingen De fascinatie van Ket ging uit van het principe dat het bestaan opgebouwd is uit tegenstellingen. Het Zijn en het Niet-zijn intri geerde hem bovenmatig. Ket was zo iri de ban van de werking van de onontkoombare tegenstelling dat hij er zijn eigen moeizame le ven ook zin door verschafte. Het werk van Dick Ket is een net werk van symbolen waaruit de tegenstellingsgedaehte voortdu rend naar voren komt. Als je nauwkeurig en contemplatief naar zijn schilderijen kijkt dan zullen een hoop van die symbolen voor zichzelf gaan spreken. Wat zijn techniek betreft voelde Ket zich schatplichtig aan de Vlaamse Primitieven. Tot drie maal toe staat een boek getiteld De Vlaamsche Primitieven op zijn stillevens afgebeeld. 'Van meesters als Jan van Eyk, Rogier van der Weyden en Hans Mem- linc bewonderde hij de 'indrin gendheid', zo schreef hij in eem brief. „Vooral de vellen papier met hun messcherpe kreuken en butsen en de opvallend mooi en gaaf ge plooide draperie waarop Ket ge woonlijk zijn hoofdmotieven pre senteert vertonen veel overeen komst met de schikking van ge waden op de werken van de Oud nederlandse meesters", schrijft Ottevanger in de catalogus. Nog treffender zijn de gelijkenis sen tussen Ket en de Vlaamse Primitieven in het perspectief. In de late middeleeuwen hadden de schilders alle geheimen van het weergeven van het juiste per spectief nog niet doorgrond. In Kets tijd natuurlijk wel. Deson danks paste hij die verworvend- heden bewust niet toe, wie weet als eerbetoon aan de bewonderde oude meesters. Dick Ket: Overzichtstentoonstel ling. Gemeentemuseum Arnhem, Utrechtseweg 87, t/m 12 februari. Open: di t/m za 10-17, zo 11-17 uur. De catalogus 'Dick Ket. Over zijn leven, ideeën en kunst' is uit gegeven door Waanders en kost 49,50.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 15