DESTEM 99 BER AG Het ballet van Corry Konings Feest t 1 V 'K JEEEFD In restaurant Scala vervelen de gasten zich geen moment Proef ikker een fn is 17.95 a 076-148197 M Bli AANBEVOLEN Spiegels Sharona Twee meter '*4êèI Foto's Reclame Hugo Claus DE UiT GIDS DONDERDAG 8 DECEMBER 1994 DEEL I |>mpje met lijn: 06-0305. De artikelen in lentie kunt u in alle AH-winkels "alve de artikelen waar kleine |j staan. Die artikelen kunt u In In AH winkels waar één van Is op de deur staat. Reclame- jen t/m zaterdag 10 december l de voorraad strekt. grootste kruidenier lp de kleintjes letten. '11$itl' Ai iDe Spaanse danseressen van het showballet dat Corry in Ahoy zal omringen. Door Mieke van den Heijkant Zestien showdanseressen, vier Spaanse danseressen en twee dansers omringen 12 december Corry Konings als ze in Ahoy de trap afkomt bij de show ter gelegeheid van haar 25-jarig jubileum. In de coulissen staan dan nog twee danseressen klaar, twee meisjes uit Breda. Ge traind en in ingedanst, maar zonder rol. Zij zijn de un- derstudyies van het ballet. Valt er iemand uit, dan heb ben zij een rol. Hopen op de pech van iemand anders, om zelf in de picture te kunnen komen. Is dat eerlijk? „Iedere danser en danseres heeft dat gevoel," zegt Fernad- no Vanes, de helft van het dansduo Fernando y José, dat het showballet en de Spaanse dansgroep heeft opgeleid. „Toen mijn vriend José Gutier- rrez mij destijds vroeg voor het showballet waarvan hij artis tiek leider was, moest ik ook op de vijfde rij achteraan begin nen. Niks voortrekken omdat José eerste danser was, geen voorkeursbehandeling: Werken en trainen." „Maar mijn kans kwam toen er een danser op de eerste rij een leveraandoening kreeg. En ik paste precies in zijn showkle- ding. Dat was boffen. Daarbij was ik goed voorbereid op de andere rollen van het ballet, omdat ik altijd in de coulissen meedanste, als José de rest van de troep trainde. Ja thuis zat ik me toch maar te vervelen." Maar voorlopig hopen de twee dansers niet dat er iets fout gaat bij de voorbereidingen van de show van Corry Ko nings. „Ik weet hoe belangrijk DE BRITSE forma tie The Revolutio nary Dub Warriors speelt morgen avond in Para in Breda. HET BEFAAMDE Orlando Kwartet, bestaande uit bui tenlandse musici die in Nederland wonen, speelt op vrijdag 9 december in de concertzaal van De Nieuwe Ves te in Breda. 1 OPUS One danst, speelt en zingt za terdagavond in De Bussel in Ooster hout Alleen op de wereld naar het boek van Hector Malot. BLOOD BONES heet de Brabantse Bis-produktie die °P 13 december in Theater Achterom wordt gespeeld, ten cabareteske en collage-achtige voorstelling. het voor haar is," vertelt Fer nando. „Zij en ik zijn namelijk opgegroeid als broer en zus." Vijfentwintig jaar geleden be gon Corry Konings aan haar zangcarrière, vijfentwintig jaar geleden liep een klein jongetje van acht jaar rond in datzelfde artiestenwereldje, keek zijn ogen uit en besloot: later wordt ik ook artiest. Dat jongetje was Fernando Vanes, die toen nog naar de naam Fredje van Es luisterde. „En het is wel ontzettend leuk, dat we nu, samen op het toneel staan in een gigantische show rond haar jubileum," zegt Fer nando. José en hij werkten jaren bij verschillende showballetten in Spanje en Mallorea, beiden als eerste danser, en José zelfs als artistiek leider. Enkele jaren geleden echter be sloten ze naar Nederland te ko men, om Spaanse danslessen te gaan geven. Zij begonnen achtereenvolgens een school in Utrecht, in Ant werpen, Dordrecht en Breda. Verder werden ze onder meer docent onder meer bij de Til- burgse Dans- en Muziekschool. „Van het grote glitter- en show wereldje kwamen we toen in eens terecht in een wereldje met alleen maar spiegels aan de wand van balletzalen," vertelt Fernando verder. „José en ik begonnen de showwereld toch te missen. Dus we richtten een Spaanse dansgroep op, met vier van onze beste leerlingen uit Utrecht. Daarmee treden we heel geregeld op." „En toen Corry aan het naden ken was over haar Jubileum show, wilden we niets liever dan ook mee doen. Eerst zou alleen onze Spaanse dansgroep meewerken, later kwamen we op het idee om ook een groot showballet in te zetten. Moet je je voorstellen. Corry die die trap in Ahoy afkomt met zes tien mooie meiden om zich heen." Voor dat Showballet werden de leden van Pazzo Mezzo ge vraagd, de showdansgroep van de Tilburgse dansschool. Deze werd voor de gelegeheid uitge breid tot zestien danseressen. Fernando heeft echt het gevoel dat de carrière van Corry ook zijn leven in de artistieke rich ting heeft gedirigeerd. Als klein jongetje voelde hij prima thuis in de showwereld. Zelfs mocht hij kleine rolletjes doen. „Als schoenpoetsertje bijvoorbeeld, toen Conny Vink de hit Bossa Nova Boy had," vertelt hij. „Mijn hele leven was theater. Zoals een ander kind postkantoortje speelde, of doktertje, zo speelde ik de god ganse dag theaterbureautje. Ik had posters, platen, artiesten- kleding, en ik hield audities bij de vleet." De geschiedenis herhaalt zich. Niet aleen staan er weer twee danseressen te trappelen in de coulissen om ook een kans te krijgen, maar tussen diezelfde coulissen loopt ook weer een acht-jarig kind rond, dat het artiestenleven met de paplepel krijgt ingegoten. De achtjarige Sharona, doch- terje van Corry, heeft net als Fernando en verkleedkoffer met artiestenkleding en ook zij tracteert de familie voortdu rend op shows tussen de schuifdeuren. „Als ik haar zie, dan zie ik mij zelf weer terug," zegt Fernan do. „Dat belooft wat voor de toekomst." Door Sanne Schelfaut Gent - Tientallen mensen ver dringen zich voor de deuren. De meesten staan er al meer dan een uur. De spanning stijgt als de klok half zeven aangeeft. De deur gaat open en als een vloedgolf stromen de mensen binnen. Voor de meesten wacht echter een gro te anti-climax. Zij hebben geen plaats, terwijl degenen die wel het geluk hebben, met een blik van 'moest je maar wat sneller zijn', wachten op wat komen gaat. De rest druipt teleurgesteld af. Nee, het gaat hier niet om een popconcert van een of andere tieneract, maar om het Gentse restau rant Scala. Van heinde en verre komen de mensen om zich te laten verrassen en zich over te geven aan de grillen van Matthijs-Erik Jan- ssens die samen met zijn vrouw Andrea het restaurant aan de Den- dermondsesteenweg runt. Als je een avondje rus tig wilt dineren, moet je zeker niet naar Scala gaan. Het begint al met de menukaart. In aller lei vreemde talen staat aangegeven wat je zoal kunt bestellen. In piep kleine letters vind je uiteindelijk de Neder landse versie. De vorm van de kaarten zijn ook niet alledaags. Sommi gen zijn minstens twee meter en reiken tot aan het plafond, handig als je je leesbril vergeet. Een aperitief van het huis? Je krijgt het drankje met een kooitje er omheen, zodat je eerst de sleutel moet vragen eer je aan drin ken toekomt. Kapstok ken zijn er zo snel niet te vinden. Matthijs- Erik lost dat op met containers waarin de jassen rap verdwijnen. Je kan beter ook geen kledingstukken laten rondslingeren. Want voor je het weet, krijg je je trui vacuümverpakt terug. Het is niet onmo gelijk dat je soep uit het blik eet, water uit een viskom en een pilsje uit een glas van vijf centi meter moet drinken. Wijnkaart Een jas neerd. Als je de wijnkaart vraagt, krijg je onverwachts een helm met daarop een pin, op je hoofd. Op die pin wordt de wijn kaart in de vorm van een draai molentje bevestigd. Door een flinke ruk aan de 'molen' zie je de verschillende wijnen voorbij snellen. Het is dus uitkijken dat je niet meteen een kater krijgt, zonder ook maar een slok te heb ben gedronken. De rekening is 'gekruid'. Op straffe van 'ontkle ding' ben je verplicht gemalen kastanjekruid op te snuiven. Als je verkouden bent, springt je neus automatisch open. Het spul is zo scherp dat je spontaan begint te huilen. Klapstuk van het geheel is het toilet. Het begint al met de deur klink, als je die aanraakt krijg je een elektrische schok. Het wc- papier is schuurpapier (je gat wil ook eens wat) en zit je net even rustig de wandbeschilderingen te bekijken, gaan er allerlei lichtjes flikkeren, komt er rook uit ge- Het angstaanjagende toilet van restau rant Scala. eettent in Gent De menukaart van twee meter. FOTO'S CAMILE SCHELSTRAETE wordt in de 'garderobe' gedepo- heimzinnige gaten en slaat het alarm aan. Van schrik zou je er naast plassen. Leuk detail is dat je in het restau rant kan horen wat er zich alle maal in de toiletten afspeelt. In de eetzaal zijn namelijk luidspre kers bevestigd die in verbinding staan met de wc's. Het keuken- meidengegil overstemt dan ook regelmatig de sfeervolle muziek. De muren in het restaurant han gen vol met foto's van familie, vrienden en bekende Belgen en Nederlanders die ooit een bezoek brachten aan dit 'verrassingsres taurant'. Fotografie is de grote hobby van Matthijs-Erik. Tijdens de maaltijd word je dan ook la chend aangekeken door lieden als Jeroen Krabbé, Felice, Urbanus en Renée Soutendijk. Ondanks alle show en spektakel is het eten in Scala van goede kwaliteit. Andrea is de kokkin en alle gerechten die op de kaart staan, maakt ze zelf. „We bakken ons eigen brood, maken zelf soep, sauzen, ijs, ja zelfs de advocaat is eigen produkt." Hoe komt iemand op het idee om op zo'n eigenzinnige manier zijn gasten te vermaken? Matthijs- Erik: „Langzamerhand is het ge groeid zoals het nu is en die ont wikkeling gaat steeds verder, steeds probeer je weer wat nieuws te verzinnen." „Toen mijn vrouw en ik in 1976 de zaak overnamen van haar ou ders, wilde ik niet alleen maar met een beleefde kop de mensen bedienen. Het whs en is mijn be doeling om het verblijf van mijn klanten zo aangenaam mogelijk te maken. Ik zie het als mijn taak de mensen te amuseren, lekker te laten eten en te zorgen dat ze zich gedragen. Als ze dat laatste niet doen, be landen ze vanzelfsprekend in on ze stoverij, ons oudste gerecht. Ach, alles is zo gewoon tegen woordig, daar wilde ik verande ring in brengen." En dat is hem aardig gelukt. De mensen staan in de rij om binnen te komen, adverteren hoeft de fa milie Janssens dan ook niet. De genen die er geweest zijn, zorgen al voor genoeg reclame. Wordt het op den duur niet saai om vier dagen in de week telkens dezelfde grappen uit te halen? Matthijs-Erik vindt van niet. „Het leuke van Scala is dat het niet een bepaalde groep aantrekt. Iedereen stapt hier binnen. Van acht tot tachtig. Dat is nou juist de uitdaging. Al die verschillende mensen maken het elke dag net even anders. Dat is ook het on voorspelbare, hoe reageert men? Natuurlijk, dat heb je ook zelf in de hand. Ik ga iemand van tach tig natuurlijk niet te lijf met een knots, terwijl iemand van twintig dat meestal prachtig vindt." Een van de meest opmerkelijke dingen in het dertig-jarige be staan van Scala is het boekje dat Hugo Claus over het restaurant heeft geschreven. Andrea: „Onze rode huiswijn heet 'Chateau Mi graine'. Deze wijn was enkele ja ren geleden de inspiratiebron voor Claus om over Scala een boekje te schrijven. Het gaat over een groep Nederlandse dagjes- toeristen dat Gent bezoekt. Op de achterkant van het boekje staat: 'een culturele trip die ont aardt in banaliteit. Restaurant Angelica (is Scala) steekt name lijk vol verrassingen. De Chateau Migraine werkt daarbij ontnuch terend.' Dat zijn natuurlijk leuke dingen." Matthijs-Erik en Andrea Jans sens proberen, samen met hun personeel, steeds opnieuw weer dingen te bedenken om het hun gasten zo aangenaam mogelijk te maken. Matthijs-Erik met een nieuwe grap en Andrea met een nieuw gerecht. En de mensen, ja, die blijven komen want om Claus nog maar eens te citeren: Scala steekt vol verrassingen... Scala: Dendermondsesteenweg 171 Gent. Geopend op donder dag tot en met zondag. Reserve ren is mogelijk vanaf acht perso nen. Er is plaats voor veertig per sonen. Betreden op eigen risico. Soms is je bord een feest. Zoveel kleuren, zoveel vormen, zoveel smaken in zoveel kleine hapjes. Het was pakjesavond en we za ten godzijdank niet thuis surprises uit te pakken en onzinrijm- pjes te bazelen, we zaten lekker te eten in restaurant Napoleon in Hulst. Je gaat er niet heen om het eigenzinnige interieur. Het is er tra ditioneel roze van tafelkleed, met drie bellen van wijnglazen bij elk couvert. En voor de ramen dikke gordijnen in wel dertig Belgse plooien. Helemaal niets spannends aan. We bestelden het goedkoopste menu: menu Napoleon, voor 48,50. We hadden ook het wildmenu voor bijna zes tientjes kun nen kiezen of het meest uitgebreide, voor bijna tachtig gulden, maar dit leek ons een goede keus. Temeer daar we er langzaam achter komen dat wanneer je in duurdere restaurants het goed koopste neemt, je vaak meer kwaliteit krijgt dan in goedkopere restaurants het beste van de lijst. Een dure kok kookt doorgaans mooier en met betere produkten, dan een goedkopere, en dat proef je ook in zijn eenvoudigste bereidingen. Het voorgerecht was een salade van eendemousse met warme paddestoeltjes. Het hoofgerecht bestond uit gebraden fanzante- borst met cognacsaus, dit geheel afgerond met een 'nagerecht van de chef'. Op een prachtig bord kwam de eerste gang binnen. Drie bolle tjes lichtbruine mousse rond een cirkeltje frisse sla van groene frutseltjes. Drie hagelwitte schelfjes witlof staken er als sterre- pootjes uit. De warme champignons maakten er een lauwe sala de van, we pikten geroosterde pijnboompitjes voor proefjes tus sendoor, en vonden beiden dat dit schilderijtje nog smaakte ook. En goed. Het hoofdgerecht. De fazanteborst dreef niet in de saus, maar lag er lekker licht bovenop. Op het fraai opgemaakte bord telden we nog een piepklein stukje quiche, een bolletje aardappelpuree (heel fris met onverwachte uiensmaak, eindelijk zonder kaas en hoera, zonder muskaatnoot!), en een dieprood kloddertje rode kool, lekker rins op smaak gebracht met een chefgeheimpje. Er kan heel veel op een bord in Hulst, want we ontdekten verder: het kleinste stronkje witlof dat ik ooit op mijn bord heb gehad, minimaiskolfjes, warme zilveruitjes, een stoofpeer-lilliputter en een pakketje verse haricots-verts omwikkeld met dun spek. Voor erbij kregen we een schaal verse friet, en aardappelkroket- jes op een servet, zoals het hoort. Maar we raakten het nauwe lijks aan, want aan al die andere dingetjes hadden we al bijna een lekkere maag vol, terwijl het nagerecht nog moest komen. Dat was gelukkig niet te zwaar, en alweer een beetje feest op het bord. Moussejes, ijsjes, vruchtjes en piepkleine stukjes gebak. Mèt een versgebakken oubliewafeltje. Wat een pakjesavond. CM Stationsplein 10-14, Hulst, 01140-13791. Woensdag gesloten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 25