Fanfare Orkest voor Brabant DE STEM EO brengt de strijd om Israël in kaart Dirigent Frans van Dun begint met muzikanten van topniveau Radio Romantica gaat na tien jaar seks en en relaties uit ether DE STEM Commerciële radiozender Veronica met NDU en Quote Pearl Jam Vandenburg System 7 Etta James 'Je kreeg echt van alles te horen' Actrice Joanna Johnson weer terug in The Bold „Wil je zo innig mogelijk met de natuur verbonden zijn, wordt dan gewoon ziek" Midas Dekkers, bioloog Gids WOENSDAG 7 DECEMBER 1994 DEEL NEDERLAND 1 Van onze verslaggever Deurne - Het bestaat nog niet, maar in 1997 moet het meedoen aan het Wereld Muziek Concours in Kerkrade: het Brabants Fanfare Orkest. Dat BFO is de droom van dirigent Frans van Dun uit Breda. Muzikanten kunnen zich aanmelden - als ze tenminste 'verschrikkelijk goed' zijn. „Ik loop al langer met dit idee", zegt de dirigent, die de harmonieën van Deurne, Leende en Prinsenbeek onder zijn hoede heeft. „Op het Wereld Muziek Con cours heb ik de laatste keer twee provinciale orkesten gezien: het Fries Fanfare Orkest en het Gel ders Fanfare Orkest. Daardoor ben ik geïnspireerd geraakt. De charme van blaasinstrumenten is dat je bijna alles kunt spelen. Met het Brabants Fanfare Orkest wil ik gedurfde, moeilijke stuk ken gaan instuderen. Ik wil men sen bij elkaar brengen die het leuk vinden om in Brabant op topniveau te musiceren." Hij aarzelt even: „Mensen dus die het maken van muziek be langrijker vinden dan het leggen van sociale contacten. Veel mu zikanten bij bestaande vereni gingen gaat het nu eenmaal ook om de gezelligheid. Begrijp me goed, daar is niks op tegen. Maar met het BFO wil ik vernieuwend bezig zijn." Is het BFO iets voor jou? vraagt een poster, die de komende we ken in heel Brabant, Limburg en in Zeeland wordt verspreid. Van Dun gelooft vast dat er voldoen de animo bestaat om een semi- professioneel Brabants Fanfare Orkest op te richten. „Ik ken zó al meer dan veertig muzikanten die geïnteresseerd zijn. Mis schien is het moeilijk om bepaal de secties te bemannen. Bugel spelers bijvoorbeeld, of bariton saxofonisten, die zijn altijd moeilijk te vinden. Maar we schrijven deze maand alle mu ziekverenigingen, muziekscholen en bibliotheken aan. Overal ko men onze posters te hangen. Ik denk dat we binnen de kortste keren een orkest van vijftig, zes tig man bij elkaar hebben. Ja hoor." Geen beginners Beginners zullen daar niet bij zitten. Pas de afdeling superieur telt mee. „De muzikanten dienen minimaal te spelen op C-niveau, en liefst op D-niveau", stelt Van' Dun. „Al hoeven ze niet per se een muziekstudie gevolgd te hebben. Ach, iedere muzikant kan eigenlijk voor zichzelf bepa len of hij goed genoeg is. Dat wéét hij gewoon." Muzikanten die hij niet kent, wil hij evengoed eerst horen spelen. „En als zich meer muzikanten aanmelden dan we kunnen plaatsen, gaan we natuurlijk se lecteren." Glunderend: „Dan hebben we een luxe probleem." Jaarlijks De Dëurnese trompetist Han Munsters, die het secretariaat beheert, is alvast door de eerste selectie. „Ik speel bij de Konink lijke Harmonie Deurne. Ik vind het Brabants Fanfare Orkest een uitdaging. En ik denk dat het BFO goed te combineren is met de harmonie. Want die mag er niet de dupe van worden. Dat zou ik niet willen." Van Dun streeft voorlopig naar een jaarlijks optreden, telkens in een goede zaal, met een behoor lijke akoestiek en een groot po dium, of op een kiosk in de open lucht. Het uiteindelijke doel - deeliiame aan het volgende, vier jaarlijkse Wereld Muziek Con cours - hoopt hij te bereiken met vier tot vijf repetitieweekends per jaar. Thuis „Dat moet voldoende zijn. Dan gaat het ook niet ten koste van de muziekvereniging waarvan iemand al lid is. Ik verwacht wel dat iedereen zijn partijen thuis instudeert en op de repetities tot in de puntjes beheerst." Marche rende optredens komen er niet. Vooralsnog worden ook geen uniformen aangeschaft. In plaats van contributie betalen de leden zelf hun kosten voor vervoer, lunches en dergelijke. De repetities beginnen volgend voorjaar en zijn telkens in een andere plaats.- Het secretariaat van het Brabants Fanfare Orkest is gevestigd aan de Steenovenweg 2 in Deurne, telefoon 04930-13887. Van onze rtv-redactie Hilversum - Veronica start samen met de Nederlandse Dagbladunie (NDU) en Quote Beheer volgend jaar een com merciële radio-nieuwszender. Het nieuwe station gaat 24 uur per dag uitzenden op de middengolf. Gebruik wordt gemaakt van de frequentie AM 1395, die in ja nuari aan de twee uitgevers is toegewezen. NDU en Quote had den problemen met het plaatsen van een zendmast, het bereik en storing door Radio Tirana uit Albanië. Voor dat laatste wordt op technisch en politiek vlak aan een oplossing gewerkt. De nieuwe zender, die voorlopig Nieuwsradio 1395 heet, biedt plaats aan ongeveer zestig jour nalisten. De start is gepland op 1 september. Bij de aankondiging begin oktober dat Veronica het publieke omroepbestel verlaat, werd al duidelijk dat de omroep werkte aan een commerciële nieuwszender op de radio. Frans van Dun: het Brabants Fanfare Orkest gaat gedurfde, moeilijke stukken spelen foto de stem/johan van gurp Van onze rtv-redactie Rabin, Peres en Arafat krijgen binnenkort de Nobelprijs voor de Vrede. Aanleiding voor de EO om de oorlogen in het Midden-Oosten van de laatste halve eeuw op een rijtje te zetten. Vanavond brengt Antenne de documentaire Geen oorlog meer. De drie kopstukken zijn het er over eens: er moet een einde komen aan het bloedvergieten in het Midden-Oosten. Akkoorden met Egypte, de PLO en Jordanië wijzen op een schoorvoetende vrede. De documentaire geeft een chronologisch overzicht van de oorlogsgeschiedenis. De rol van de drie Nobelprijswinnaars wordt uitgebreid onder de loupe genomen. Vanaf de stichting van de staat in 1948 is Israël door de Arabi sche buren onder vuur genomen. De staat bestaat nog maar enke le uren, of de legers van Egypte, Libanon, Syrië, Irak en Saoedie- Arabië vallen Palestina binnen. Zij willen 'de orde herstellen die door het joodse terrorisme is verstoord'. Israël weet zich staande te hou den. Na de Onafhankelijkheids oorlog van 1948 volgt de Suez- crisis in 1956. Weer elf jaar later slaat Israël de luchtmachten van Egypte, Syrië en Jordanië ver rassend van zich af in de Zes daagse Oorlog. Egypte en Syrië rukken in 1973 weer tevergeefs op. Daarna is het rustig. De Arabie ren laten Israël een tijdje met rust. De Egyptische president Sadat sluit zelfs in 1978 de vre desakkoorden van Camp David. De PLO blijft de staat Israël fel bestrijden. Dat leidt in 1982 tot een grootscheepse Israëlische in val in Libanon. Nederland 2, 22.10 uur EERLIJK GEZEGD heb ik nooit goed begrepen waarom de hoogdravende rock van Pearl Jam vaak in een adem genoemd wordt met het meer trashy gi taargeluid waarmee Nirvana de wereld heeft veroverd. 'Grunge' is kennelijk een zeer breed be grip en dat beide groepen uit Seatle komen/kwamen zal ook wel mee hebben gespeeld. Ze ker de debuut-cd van Pearl Jam is zo doordrenkt met een vroeg- jaren-zeventig-geluid dat het juist sterk contrasteert met de eerder naar punk neigende gi taarrock van de Seattle-scene. De breed uitgemeten gitaarpar tijen van Pearl Jam hebben mij nooit zo kunnen bekoren. Van de nieuwe cd, Vitalogy, had ik dan ook weinig verwachtingen en als zo vaak kwamen die verwachtingen... niet uit. Vitalogy blijkt, op een enkele miskleun na, een puike plaat te zijn. De cd begint met de frisse, snelle rocksong Last Exit en wordt gevolgd door het harde punknummer Spin the Circle. Ruig, hard en ongepolijst; dat klink sympathiek. De sympathie blijft als de plaat na de snelle start wat rustiger van aard wordt en het bekende Pearl Jam-geluid terugkeert. De groep laat namelijk de bom bast en de lange soli achterwe ge en houdt het bij de oerkracht van de rock, voortgestuwd door Eddie Vedders getergde zang. Niet alle nummers zijn even sterk en daardoor dreigt de plaat soms wat eenzijdig te worden. Een melig en uit de pas lopende song als het door een accordeon voortgeblazen Bugs is dan ook best welkom. Een stuk minder welkom en vol strekt overbodig is het experi mentele 'slotstuk' Heyfoxymophandlemama. Maar tegen die tijd heb je al diverse fraaie songs, zoals de ballad Immortality en de up tempo popsong Satan's Bed, achter de rug, zodat je de plaat met een gerust hart af kunt zetten. (Epic/Sony) PAUL VERLINDEN HANS VANDENBURG blijft het proberen. Commercial break heet de plaat die dit keer niet onder de vlag van Gruppo Sportivo, maar onder eigen naam is gemaakt. Of het dit keer wel lukt om pakweg vijftien jaar na de plaatsuccessen van Gruppo Sportivo eindelijk weer eens een goedverkopende plaat te hebben is echter de vraag. Aan de nummers op Commercial break ligt het in ieder geval niet. Compositorisch en instru mentaal steken ze knap in el kaar en de teksten zijn gewoon heel leuk. Maar misschien is dat wel het voortdurende probleem bij Hans. Hij steekt in enkel num mer meer dan de meeste Neder landse artiesten in een hele langspeler stoppen en waar de meeste acts van vaderlandse bodem allang blij zijn dat ze een enkele sound een plaat lang vol kunnen houden, daar laat Vandenburg doorlopend horen dat hij popmuziek door en door beheerst. Zijn pose van anti-held en de bewuste lulligheid die hij in zijn teksten stopt, lijken keer op keer tegen hem te werken en niet zo'n beetje ook, want nega tieve oordelen over Gruppo- platen of in dit geval een Van- denburg-cd worden al bij voor baat geveld. Zo'n tendens is moeilijk om te buigen, maar het zou onder hand toch eens moeten gebeu ren. Commercial break is ge woon een uitstekende plaat die bomvol zit met muzikale vond sten, ongein en ander amuse ment die muziek zo aardig kun nen maken. Was Hans Vandenburg maar een schilderende en raaskallen de junk, dan kwam het nog wel goed met hem. (VAN) WIM VAN LEEST SYSTEM 7 is de groep van ex-Gong-voormannen Steve Hillage en Miquette Giraudy. Ze begonnen er in 1990 mee, omdat ze het wereldje van rockbands en concerten beu waren. System 7 maakt elektronische muziek, computermuziek liever gezegd. Er werd een speciaal Apple-programma ontworpen en daarmee werden sfeerrijke elektronische klanken ge creëerd. De eerste naar de groep vernoemde cd deed het redelijk en de tweede, 777, le verde in de vorm van 7:7 Ex pansion zelfs een bescheiden hit op in de sector elektroinische dance. De derde cd, Point 3, is onlangs in twee uitvoeringen versche nen. De ene heet Fire Album en de andere Water Album. Eerst genoemde versie is zeg maar dance, terwijl de Water-versie meer ambient is. Was Hans Vandenburg maar een schilderende en raaskallen de junk, dan kwam het nog wel goed met hem. foto van De muziek van System 7 is muziek die je moet ondergaan. Als je die bereidheid hebt, word je meegevoerd in weelderige klankenavonturen die door hun vaak repititieve karakter en voortdenderende elektronische geluiden iets van een space- sfeertje hebben. Beluister je System 7 met de nodige reserve dan neig je naar de conclusie dat Pink Floyd, in het tijdperk van de antieke popmuziek, met een paar akkoorden precies hetzelfde deed en daar dan nog echt boeiende composities om heen bouwde ook. (Butterfly Recordings, Play It Again Sam) WVL ETTA JAMES is letterlijk en figuurlijk een monumentale zangeres die in de jaren zestig net als figuren als Otis Redding en Aretha Franklin succes had met gloedvolle soulmuziek. In de jaren zeventig maakte ze privé een moeilijke periode door als gevolg van een heroï neverslaving. Aan het einde van dat decennium leek er sprake van een come-back via lp's die achtereenvolgens door Jerry Wexler en Allen Toussaint wer den geproduceerd. Op de cd Live from San Fran cisco kun je horen wat Etta James zo bijzonder maakt. De plaat werd al in 1981 opgeno men, maar is al die jaren, om dat de tijd er kennelijk niet rijp voor was, op de plank blijven liggen. Live from San Francisco laat onopgesmukte soul en R B horen via nummers van Jim my Reed, Willie Dixon, Otis Redding, Swamp Dogg en Cla rence Carter. Op het oog vreem de eenden in de bijt zijn Take it to the limit van de Eagles en Sugar on the floor van Kiki Dee, maar door de arrangemen ten waarin ze verpakt zijn, ko men ze niettemin goed over. Etta's stem is meeslepend en krachtig. In de up-tempostuk- ken komt ze moeiteloos boven de blazers uit, terwijl ze in de ballads door haar frasering zo veel intensiteit weet te leggen dat je er als luisteraar stil van wordt. Opvallendste figuur in de bege leidingsband is saxofonist/toet senist Bobby Martin die later een vooraanstaande rol zou spelen in de begeleidingsband van Frank Zappa. Live from San Francisco is een plaat vol muziek die de tand des tijds moeiteloos heeft door staan. Door de uitstekende kwaliteit van de opnamen hoor je hoe groots Etta James op een podium kon klinken. (On The Spot, BMG) WVL Van onze rtv-redactie Radio Romantica gaat uit de lucht. Eind van deze maand presenteren Maria Schopman en Alfred Lagarde het programma voor de laatste keer. Tot teleurstelling van tienduizenden trouwe luisteraars. Tot tevredenheid van de tegenstanders die het een schandelijk en schadelijk seksprogramma vonden. Veronica heeft geen plek meer voor het programma over rela ties en seks. Seksuologe en presentatrice Maria Schop man vindt het jammer. Samen met de medewerkers Moon van der Meulen - regisseur- en Broddy van Aalst - maat schappelijk werker aan de te lefoon - kijkt ze terug op bijna tien jaar Radio Romantica. Een praatprogramma dat op het hoogtepunt honderddui zenden luisteraars had. Maria: „Er waren mensen die het een schandelijk program ma vonden. Er is zelfs een mevrouw geweest die een handtekeningenactie voerde voor een verbod van Radio Romantica. Vooral omdat het schadelijk voor kinderen zou zijn. Nou, wat kinderen alle maal in de etalage van een seksshop kunnen zien, lijkt mij schadelijker dan een ra dioprogramma waarin eerlijk over seks gesproken wordt." Broddy: „Het was altijd eer lijk en integer." Maria: „Een stuk van de for mule van radio Romantica is door de televisie overgenomen. Door programma's als 'Lief en leed' en 'AU you need is love'. Wat Robert ten Brink nu op tv doet, deden wij al heel lang op de radio. Ik herinner me nog een Zeeuws meisje, dat we aan de telefoon hadden. Ze was heel verdrietig, want haar vriendje had het uitgemaakt. Een vriend van dat vriendje luisterde naar ons programma en belde die jongen onmiddel lijk op. Die had er spijt van en racete, gelukkig tijdens de uit zending, bij haar naar bin nen." Moon: „Maar er zijn ook men sen die over hun problemen willen praten zonder dat ze op de radio willen. Dat kan ook." Professionals Maria: „In die zin heeft ons telefoonteam een geweldige functie. Ze zijn een luisterend oor en verwijzen bellers met problemen. Naar een huisarts of een andere hulpverlener. In het telefoonteam zitten ook professionals. Marjolein is huisarts. Broddy is maat schappelijk '-O- ker en ver- pleegkur uijdeNVSH." Broddy„Soms willen mensen alleen maar hun verhaal kwijt. Ik zal ze dan heus niet pushen hun probleen in de uitzending te bespreken. Bij de tv gaat het vooral om de show. Bij ons niet." Moon: „Aan de andere kant kun je iemand wel een zetje geven. Zo van: 'Je vertelt het goed, je kunt het best op de radio vertellen'. Want we moeten het wel van de mensen aan de telefoon hebben. De bellers maken het program ma." Maria: „We hebben weinig ge schuwd. Al een jaar of acht geleden hebben we voor het eerst over incest gesproken. Drie uur lang. We waren emo tioneel kapot van alle indivi duele verhalen die we hoor den. Ook een lichte vorm van SM, sadomasochisme, hebben we bespreekbaar gemaakt. Ik weet nog goed dat ik de studio binnenkwam... Daar stond de juffrouw van het buffet met groot afgrijzen te kijken naar iemand die daar gekneveld aan een honderiem zat: onze gast in het programma." Moon: „Een lichte vorm van SM kön, maar er was wel een duidelijke grens: misbruik." Niet dwingen Maria: „Je mag iemand anders niet dwingen iets te doen dat hij of zij niet wil. Ik kan me herinneren dat ik een vader aan de telefoon had. Die kreeg zijn dochtertje van twaalf ie der weekeind op bezoek. Dan sliep ze bij hem in bed. Dat kon niet anders, zei hij, want hij woonde zo ontzettend klein. Nou, toen heb ik gezegd dat ik dat onzin vond. Er is altijd wel ergens plaats voor een luchtbed. Een vader hoort zijn dochter van twaalf zo niet in verlegenheid te brengen. Dan ga ik niet mee. Dan zeg ik: luister, een dochter van twaalf moet gewoon in een eigen bed slapen." Moon: „We hebben het wel over seksualiteit tussen vol wassenen en kinderen gehad." Maria: „We hebben er aan dacht aan besteed, maar het is een onderwerp waar ik toch moeite mee heb. Ik denk dat kinderseksualiteit totaal iets anders is dan volwassensek- sualiteit." Platteland Broddy: „Wat mij altijd bij blijft, is het telefoontje van een ouder echtpaar. Ik dacht dat zij achtenzeventig was en hij tachtig. Ze zeiden zestig jaar samen te wonen, maar nog nooit intimiteit met elkaar gehad te hebben. We hebben ze het advies gegeven naar de Rutgersstichting te gaan. Dat deden ze. Na een tijdje belden ze terug. Dat ze hèt gedaan hadden. Dat vond ik zo mooi." Maria: „Wat ik me herinner is een uitzending over seksual- teit in de grote stad versus seksualiteit op het platteland. We kregen allerlei telefoon tjes: 'Jullie stadsmensen heb ben geen idee wat er hier op het platteland allemaal tussen mensen en dieren gebeurt...' Eén man belde met een tip voor mannen die problemen hebben een erectie te krijgen. Hij zei: 'Dan moeten ze een spin pakken, een grote spin, en die op hun eikel zetten, gegarandeerd dat die meteen stijf is...' Ik vond het een door- griezelig verhaal, maar we hebben het die man in de uitzending laten vertellen. Luierseks Moo'n: „Ik vond de luierseks het opmerkelijkst. Luierfetis- jisme, daar had ik werkelijk nog nooit van gehoord. Maar er is dus een groep mensen die het opwindend vindt in een luier te lopen. Daar urineren ze in en doen ze hun ontlas ting ook in. Ik was stomver baasd toen ik het hoorde." Maria: „Die mensen hadden er ook problemen mee. Ze zeiden dat het zo moeilijk is om een partner te vinden die het ac cepteert." Moon: „Of dat geen fake was? Nee, er bellen wel eens men sen met een verzonnen ver haal. Maar niet vaak. En als ze het doen, dat is het vaak di rect duidelijk. Je hóórt het gewoon". Moon: „De laatste uitzending is woensdag 28 december. Op radio 1. Twee uur lang." Van onze rtv-redactie Nadat de actrice Joanna Johnson als Caroline Spencer stierf aan leukemie, verdween ze vorig jaar uit The Bold and the Beautiful. De soap-echtgenote van Ridge Forrester (Ron Moss) wilde haar horizon verbreden en trok zich uit de studio's van New World International terug. Morgen duikt ze opnieuw op: als Caroline's tweelingzus Faith. Joanna Johnson beschrijft Faith als een totaal andere vrouw dan Caroline: „Ze heeft andere normen en waarden. Haar hele leven wordt op zijn kop gpr7et, wanneer ze erachter komt wie ze werkelijk is. Faith is onenei, een vrouw met pit, nogal een verschil met de kuise Caroline." Joanna Johnson over haar tijdelijke vertrek: „Ik wilde me gaan toeleggen op het schrijven van scenario's en regie. Maar na twee jaar ben ik teruggekomen, omdat de mogelijkheden niet zo voor het opscheppen lagen." donderdag, RTL4, 19.00 uur 07.00 Tekst tv 09.00 Ik mik Loreland (tot 09.20) 09.30 Koekeloere (tot 09.45) 09.50 (TT) Spanje. Afl. 1 t/m 4 11.30 Tekst tv 16.29 Nieuws voor doven en slechthorenden 16.36 Studio op stelten, kinderen 17.32 Robbedoes, animatieserie 18.01 Perfect Strangers, comedy 18.29 Topscore, spelletje 18.58 Kijk mij nou, videodagboeken: Lelijk, lastig en eigenwijs 19.30 (TT) Ik heb al een boek, literair magazine 19.51 PP: Uitzending D66 20.00 (TT) Journaal 20.24 (TT) Weeroverzicht 20.31 Manon des sources, speelfilm 22.25 Frasier, comedy 22.52 Close-Up, portret schilder, te kenaar en graficus Jan Sierhuis 23.35 Journaal NEDERLAND 2 07.00 Journaal ID7.06 Lingo, spelletje 07.30 Journaal 07.33 Ontbijt TV (08.00 Journaal) 08.30 Journaal 08.33 Topscore, spelletje 09.00 Journaal 09.05 PP: Uitzending CD 1 Kook tv 09.29 Via Ria, discussie ,10.19 Single Luck, serie: George Ba ker Selection [10.44 Arcadia, korte film 10.55 20 punt 40, serie over maat schappelijke ontwikkelingen 11.09 O ja, de NCRV in beeld 11.59 Wie van de drie 12.31 Dat zeg ik niet 13.00 Journaal 13.07 Lopende zaken 13.32 The Wonder Years, serie 13.57 Villa Achterwerk 16.00 (TT) Journaal 16.09 The Yearling, tekenfilmserie 16.32 Kingdom Adventures, pop penserie 17.01 Deepwater Haven, jeugdserie 17.29 De windjammers, documen taire-serie (slot) 17.58 (TT) 2 vandaag, actualiteiten 18.55 (TT) Onderweg naar morgen 19.26 Ik weet het beter, spelletje 19.57 (TT) De olifanten van Laikipia, natuurfilm 20,46 Nederland zingt, koor- en sa menzang 21.16 (TT) Vrouw-zijn, magazine 21.40 PP: Uitzending Unie 55+ 21.44 Wat is er aan de hand? Kunstmagazine 22.10 Antenne, documentaire: Te rugblik op de geschiedenis van oorlo gen in het Midden-Oosten, met Rabin, Peres en Arafat 23.01 De wereld vandaag 23.10 Ticket to ride, reportage over de Transcontinental Canadian van Van- couvc 23.36 00.06 begr 00.11 00.16 slech 08.53 slech 17.10 17.40 medy 18.10 18.15 18.30 18.40 18.59 19.25 20.00 Ajax- 22.26 22.27 22.43 rigei 23.31 sl.:D 00.11 Liliar 00.21 Mün F 07.0C 07.01 07.3C 07.31 08.0C 08.01 08.31 08.3! 09.01 09.31 10.01 11.0! 11.51 13.1! 13.4! 14.1! 14.4! 15.21 16.11 17.01 18.01 18.1 18.31 19.01 19.3 20.0 20.3 List 22.1 22.4 doei 23.3 24.0 00.5 01.4 HAMBONE Iff HEBMLE KLACHTEN /NA INGEVOERD. NU 15-IE. BOES ONTDEK DE VERSCHILLEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 18