15.395,- Limiet dertig kilometer kan niet Brommers rijden veel harder dan dertig in Hulster binnenstad DE STEM Speelgoedberen voor De Sterre 'Kaars' van BASF verlicht omgeving met oranje gloed DAG KLAPPER egenheid Goedemorgen Opa Boone Nellie Schretzmeijer Wens van Wijkraad Binnenstad Hulst is geen haalbare kaart 'Axelaren willen McDonald's en Y&D' Dow verkoopt milieukennis irticulieren KORTING Onze Ma wordt vandaag 65 jaar Hartelijk gefeliciteerd Van de kinderen en Kleinkinderen. Getrouwd ƒ16.695,- CUORE LIFE STYLE DESTEM ZEELAND C2 N CITY CAR- Feestavond Bouw en Houtbond editie zeeland 1994 V fiq bedankje, jubileum, jwelijk, verloving, prestatie, examen, iham, enz. <olom 1.09 incl. BTW, el verplicht. Foto of rmaat 35 x 40 mm V. Overige tarieven op oto's worden niet tourneerd. 82 of geef uw tekst laatsing af bij één van Schriftelijke opgaven id geaccepteerd indien >ekend zijn, ook indien g bijgevoegd is. het recht voor teksten in redenen te weigeren, ver klachten bereiken iven tekst behoudt de recht voor om de naam jever bekend te maken. et Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag Crista Janine Cees Jansen en Sylvia Voogel, 30 nov. 1994. Oosterhout.. km/h ECE-norm rembe- ïellingsbak veiligheids- kleine draaicirkel onaf binnenruimte reTX, meto.a.: 3 spiegels in beide zonneklep- opde achterruit toffen stoelbekleding getint glas stoffen portier- DONDERDAG 1 DECEMBER 1994 al een Daihatsu Cuore v.a. >TEN RIJKLAAR MAKEN. SE&O. )-34254. BREDA, Autobedrijf Hommel, Handelsweg 5, la, tel. 01623-12896. i. STEENBERGEN, Autobedrijf igge B.V., Industrieweg 37, jperweg 24, tel. 01115-2018. el. 01683-2306. 1 Van onze verslaggever Hulst - Vrijwel geen enkele brom fietser houdt zich in de Hulster binnenstad aan de wettelijk toege stane snelheid van dertig kilometer per uur. Dat blijkt uit snelheidscon troles door de wijkraad Binnenstad Hulst in samenwerking met het Re gionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland. De wijkraad noemt deze constatering in een rapport over de verkeersveiligheid van de Hulster binnenstad 'ronduit schokkend'. Van alle bromfietsers die op verschillende locaties langs de meet apparatuur snorden bleef slechts 4,2 procent onder de wettelijk toegestane limiet van 30 kilometer per uur. Van de overige bromfietsers reden er 44,7 procent tussen de 30 en 40 kilome ter per uur, 34,1 procent tussen de 40 en 50 kilometer per uur en zelfs 17 procent boven de 50 kilometer per uur. Wette lijk mag een bromfiets niet harder kun nen dan 40 kilometer per uur. De wij kraad pleit dan ook voor een scherpere controle door de politie op de bromfiet sers die door de binnenstad scheuren. Het gaat daarbij overigens niet alleen om het hardrijden, maar ook om de daarmee gepaard gaande geluidsover last. De snelheidsmetingen werden gedaan in april op verschillende tijdstippen en plaatsen in de binnenstad. In totaal werden er op 8 verschillende locaties en bij 18 meetsituaties 942 voertuigen (au to's en bromfietsers) geregistreerd. In totaal bleek in 73,1 procent van de metingen boven de 30 kilometer per uur gereden te worden. Over de gehele bin nenstad genomen werd in 7,8 procent van de metingen een snelheid boven 50 kilometer per uur vastgesteld. Van onze verslaggever Hulst - De wens van de Wijkraad Binnenstad Hulst om de maximum snelheid in het centrum te rug te dringen naar dertig kilometer per uur is geen haalbare kaart. Bij de invoering van een derge lijke snelheidslimiet moet de ge meente er volgens wethouder G. van de Voorde namelijk ook voor zorgen dat er in de binnenstad met harder gereden kan worden dan dertig kilometer per uur. „Op zich zou ik niets liever wil len dan zo'n snelheidsbeperking doorvoeren," aldus Van de Voor de. „maar dat is praktisch gezien niet mogelijk. Dan zouden we namelijk in de gehele binnenstad allerlei obstakels moeten plaat sen. Het hele centrum is de afge lopen jaren gereconstrueerd. Het zou toch te gek zijn als we de hele zaak weer overhoop gaan halen." De wethouder wijst er op dat wijwei dagelijks grote vracht wagens door de binnenstad moe ten om de winkels te bevoorra den. „Als we bijvoorbeeld overal drempels gaan leggen, dan komt de bevoorrading van de winkels danig in de problemen," voor spelt de wethouder. De wens om een verlaging van de maximum snelheid in het Hulster stadscentrum kwam naar voor uit een enquête door de wijkraad onder de bewoners van de binnenstad. Zowel voor voetgangers als voor fietsers en automobilisten laat de verkeers veiligheid in de binnenstad vaak te wensen over, zo luidde een van de conclusies. Een van de oorzaken die daarbij werden ge noemd, was een te hoge snelheid in sommige straten. Dat probleem speelt vooral in de avonduren, want overdag zijn er weinig plaatsen waar automobi listen de nu geldende maximum snelheid van vijftig kilometer per uur kunnen halen. Regelma tig wordt het verkeer in de bin nenstad opgehouden door een parkeerplaats zoekende automo bilisten en vrachtauto's die ge woon midden op straat staan de laden of te lossen. Hoewel er aan een wettelijke verlaging van de maximum snel heid nogal wat haken en ogen zitten, zou het volgens Van de Voorde best mogelijk zijn aan de drie ingangen tot de binnenstad borden te zetten waarop het ver keer wordt geadviseerd niet sneller te rijden dan dertig kilo meter per uur. „Maar ja, wie houdt zich eraan als je zo'n bord neer zet?" Hulst - De Bouw- en Houtbond FNV afdeling Hulst houdt zater dag 10 december de jaarlijkse feestavond in het Hof van Vlaanderen. Het feest begint om 19.30 uur en alle leden zijn er met hun part ner welkom. Redactie Ferneuzen: Zuidlandstraat 32, 'el 01150-18924, fax 01150- 96554. Redacteuren: Peter Oggel (editie- jmef), Frank van Cooten, Frank Deij, Theo Giele, Rein van der Relm, Florence Imandt, Ton Koomen (sport), Harold de Puys- seleijr. Goes: Klokstraat 1, tel. 01100- 41030, fax 01100-21928. Redacteur: Cees Maas (provin- pjeverslaggever). Hulst: Steenstraat 14, tel. 01140- '3'51, fax 01140-19698. Redacteur: Eugène Verstraeten IP™. editiechef). Advertentieverkoop .erneuzen: Zuidlandstraat 32, 'el 01150-17920. Vertegenwoordigers: Martin Boeije, Hans Dimmers, "dist: Steenstraat 14, tel. 01140- 51 Vertegenwoordigers: eddy van den Brande, Marian Verstraeten. verkoopleider: Harry Muurmans, 'el- 076-236454. Jelefoonnummers en openings- I en van overige afdelingen op u 9'na A2. 17-10-94 Een groep kinderen van het pavil joen Cuwaertshof van De Sterre in Clinge heeft er sinds gisteren een hele speelgoedberenfamilie bij. De beren, een grote en tien kleinere exemplaren, waren een cadeau van de PTT ter gelegenheid van het uitkomen van de nieuwe kerstzegels. Een lijstje met die zegels werd gisteren door een PTT-de- legatie overhandigd aan directeur J. Biegstraten van de Sterre. Meteen werden ook de nieuwe uniformen ge presenteerd, waarmee de postbodes vanaf vandaag op pad gaan en die deelden ook in hun 'nieuwe pak' de fieren uit. foto camile schelstraete Volop knelpunten Axels winkelcentrum, weinig oplossingen Van onze verslaggeefster Axel - Mensen uit Axel wil len een McDonald's en een V&D. „Maar ja, da's natuur lijk godsonmogelijk." Ton Marteijn is voorzitter van ondememingsvereniging Axclusief en zucht licht. Net zomin als de mensen zeg gen dat ze 'meer, betere en andere winkels willen' kan hij met zo'n opmerking over Mc Donald's weinig aanvangen. Anders wordt het als mensen aangeven dat ze er een schoe nenwinkel of een kledingzaak in de Noordstraat bij willen hebben. In die straat staan inmiddels genoeg winkels leeg, dus dat moet te doen zijn, zou je zeg gen. Maar ook zoiets is niet in een handomdraai te regelen, zegt Marteijn. „We wachten ei genlijk op de Kamer van Koop handel die ons moet adviseren over welke nieuwe winkels hier levensvatbaar zouden zijn. Cij fers waaruit blijkt welke de groei-branches zijn." Leegstand is maar een van de knelpunten van het Axelse win kelcentrum. Terug te voeren op het hoofdprobleem: de tanende' belangstelling van kooplustige Belgen voor de Axelse winkels. „We krijgen nog wel veel be zoekers van buitenaf, meer dan een andere gemeente met ne genduizend inwoners gemid deld trekt. Vooral met de markt op zaterdag. Maar er is de laat ste jaren toch een neerwaartse spiraal ontstaan." Om die tendens in kaart te brengen en vooral, om een op lossing te vinden die die spiraal doorbreekt of ombuigt, is er onlangs onderzoek gedaan. On derzoek naar de wensen van winkelende Axelaars, van win kelende bezoekers en van Axel se neringdoenden zelf. De resultaten van die enquêtes zijn afgelopen maandag bespro ken door de onderzoekster, Jac queline Knoops van de Natio nale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer in Breda, het Axclu- sief-bestuur, de Kamer van Koophandel, de burgemeester en wat ambtenaren. Al eerder werd bekend gemaakt dat uit het onderzoek bleek dat zo'n driekwart van de onderne mers uit Axel de deuren liever op de donderdag dan op de vrijdagavond opengooit. Axel zou zich met de donderdag on derscheiden van de andere ge meenten in Zeeuws-Vlaanderen en dat zou dan wat extra koop lustig volk moeten trekken. Eind van het jaar verwacht Marteijn een uitspraak van de gemeenteraad en in april '95 zou de verschuiving dan door gevoerd moeten worden. Paul Geertman, beleidsmede werker van de Kamer van Koophandel, wijst in dit ver band op de 'sterke wisselwer king met Terneuzen'. „Als men sen niet in Axel kopen, kopen ze in Terneuzen. Daar gebeurt van alles op winkelgebied nu, met de Steenen Beer en zo. Als Axel de koopavond verplaatst, moeten ze dat in Terneuzen natuurlijk niet doen." Een uitspraak over de oplossing van de leegstand valt hem niet te ontfutselen. „Veel te prema tuur," zegt hij. „Er moet eerst duidelijkheid komen over de verschuiving van de koopa vond." Verder zou er gestreefd moeten worden naar 'collectievere ope ningstijden'. Tussen de middag zijn er nogal wat speciaalzaken dicht, terwijl lunchrooms bij voorbeeld het juist van dat tijd stip moeten hebben. Een betere afstemming zou dus handig zijn. De openstelling op zondag is een verhaal apart. Uit het on derzoek van studente Knoops blijkt dat de mensen van bui tenaf dat wel zien zitten, maar voor de Axelaars en dan vooral de vijftig-plussers hoeft het niet zo nodig. Van de 115 aangeslo ten leden van Axclusief (waar van zo'n zeventig winkeliers en horecamensen) zijn er nu twaalf voor openstelling op zondag. De verbinding ten slotte tussen het nieuwe winkelgebied aan het Szydlowskiplein (waarover op zich tevredenheid heerst) en de Noordstraat oogt met veel blinde muren nogal onaantrek kelijk. De aansluiting is verre van naadloos, constateerde Knoops. Wat luifels of een overkapping zou wonderen kunnen doen, maar daar heeft de gemeente geen geld voor over. En de winkeliers? „Die zitten al met de baatbelas ting die ze vanaf volgend jaar moeten betalen," voert Marteijn aan. „Er zal weinig overblijven De verbinding tussen het nieuwe winkelgebied aan het Szydlowskiplein en de Noordstraat oogt onaantrekkelijk. foto camile schelstraete voor collectieve versterking dig te dynamisch denkt voor denk ik." het ouderwetse spreekwoord Misschien dat Axel tegenwoor- 'de kost gaat voor de baat uit'. Van onze verslaggever Ossendrecht - De petrochemische fa briek van BASF op het Antwerpse industriegebied fakkelt weer bij het leven. Vanaf vorige week is tot ver in West-Brabant en Zeeland al de vlam boven de horizon te zien. Het nabijgelegen Ossendrecht ligt 's avonds al dagen in een oranjerode gloed van deze 'kaars'. Of dat kaarslicht kwaad kan, is de vraag. Burgemeester G. Swillens van Ossend recht, die vorig jaar ook al op de ketting sprong en de provinciale meetwagen in schakelde, wil binnenkort wel een ge sprek met de bedrijfsleiding van BASF. „We worden trouwens heel netjes vooraf door het bedrijf ingelicht wanneer er weer wordt gefakkeld, maar het duurt nu al zo'n tijd dat ik het verstandig vind, om eens met de bedrijfsleiding te overleg gen." Bij de metingen in Ossendrecht begin dit jaar werd bij het fakkelen niets ontdekt wat voor het milieu of de volksgezond heid in de omgeving van BASF extra risico's zou opleveren. Hoewel de roetuit- stoot en het geraas, waarmee het affakke- len gepaard gaat, vorig jaar menig inwo ner van Ossendrecht de stuiperf op het lijf joeg. Bij BASF zelf was gisteren niemand voor commentaar bereikbaar. De voorlichter had zijn 'sprekende postbus' ingescha keld, zoals de telefoonbeantwoorder in Vlaanderen heet. Burgemeester Swillens zegt te weten dat er bij het bedrijf onderhoudswerkzaam heden zijn gepleegd, waardoor er wat stagnatie in de bedrijfsvoering is. „Er moeten dan via de fakkelinstallatie gas sen worden verbrand en dat gebeurt met behulp van stoom, waardoor er meestal wel enig geluid waarneembaar is." Er zou daarbij, voorzover hij kan nagaan, min der roet vrijkomen dan eind vorig jaar en begin dit jaar het geval was. De informatie die BASF vooraf over het fakkelen geeft, is conform de afspraken die daarover vorig jaar na het ïngebruik- nemen van de nieuwe steamcracker bij BASF zijn gemaakt. De regionale brand weer in Roosendaal wordt door BASF ingeseind en die tipt vervolgens de burge meesters in omliggende gemeenten van het industrieterrein. MARKTEN GRIJPSKERKE Christmas Fair - met demonstraties en workshops - tevens tentoonstel ling 'Water over Walcheren' - Imkerij Poppendamme Poppendamseweg 3 - di t/m vr 12.00-17.00 uur - za 10.00-17.00 uur (gratis) (donderdag t/m woendag) THEATER TERNEUZEN Theater van de lach - 'Japon over het balkon' van John Lanting - Zuid- landtheater - 20.00 uur VUSSINGEN Arno Tanneke van der Heyden (cabaret) - 'Het Duet' - Vestzakthea ter-20.30 uur (ƒ17,50) KLASSIEK GOES Bevrijdingsshow - door L'icht- machtkapel en Jeans - Zeelandhailen -20.30 uur (ƒ15) MIDDELBURG Beiaardconcert - door stadsbeiaar- dier H G. van Putten - Abdijplein - 12.00-13.00 uur (gratis) Cuadro Flamenco - Stadsschouw burg - 20.00 uur 27,50) DIVERSEN EEKLO (B) Lezing schrijfster Duygu Asena - over invloed islam en positie van de vrouw in Turkije - De Media Molen straat 165 - 20.30 uur MIDDELBURG Winterpaleis op de Dam - 10.00-21.00 uur CLINGE Malpertuus - ANBO - 13.30 uur gezelschapsspelen GRAAUW Gemeenschapshuis -13.45 uur bie den STOPPELDIJK 't Gelaag - KBO -14.00 uur kaarting KOEWACHT Café 't Hoekske - 13.30 uur schie ting voor bejaarden KLOOSTERZANDE Café de Kastanje -19.30 uur kaar ting LAMSWAARDE Café de Lamsoren - 13.30 uur schieting voor bejaarden FILMS GOES Grand Theater 20.00 uur De Leeuwekoning HULST De Koning van Engeland 20.00 uur Time Cop 20.00 uur De Leeuwekoning 20.00 uur When a man loves a woman 20.00 uur The specialist a VUSSINGEN Alhambra 1-2-3-4 20.00 uur The Lion King 20.00 uur Pulp fiction 20.00 uur The specialist 20.00 uur When a man loves a woman KNOKKE Beverly Screens 20.00 uur time Cop 20.00 uur The specialist 20.00 uur I love trouble 20.00 uur Blown away ALS HET IN de kinderspeelhoek lang stil is, gaat een verstandige moeder be slist even kijken of er geen onraad is. Als de vroede va deren in Den Haag iets moe derlijks hadden gehad, dan zouden zij de jarenlange maatschappelijke stilte rond om de kerncentrale Borssele terecht hebben gewantrouwd. Maar zij dachten: „Waar geen rook is. daar is ook geen vuur." En zo doet zich nu het grootst denkbare debacle voor, dat de dagen van de kerncentrale ge teld zijn. Een zeer krappe ka mermeerderheid is voor slui ting van de stroomfabriek in 2004. Er zal nog minstens een week onzekerheid heersen over de vraag of de regering een Kamermotie, waarin het doodvonnis is geformuleerd, ook metterdaad zal uitvoeren, maar principieel zal dat wei nig uitmaken. Het deksel is van de pan. De uitbater van de kerncen trale. u kunt het van mij aan nemen. is op dit eigenste mo ment al bezig met het doorre kenen van de consequenties die een vervroegde sluiting heeft. Want vergis u niet in de omvang van zo'n operatie. Het is een miljoenenonderne ming en - ik zeg het zonder cynisme - een stukje hoog waardige werkgelegenheid voor de dure specialisten die de 'bol van Borssele' momen teel bevolken. Dat schijnbaar defaitistische vooruitzien, is in feite realis tisch. Want de beheerders van Borssele voelen op hun oran je sloffen aan dat waar zich een kleine barst aftekent, la ter (juist als je er niet op verdacht bent) een forse scheur zal ontstaan. Gelukkig voor ons allen heb ben we het hier niet over barsten en scheuren in het primaire systeem van Borsse le, maar over het vertrouwen dat de politiek nog in het splitsen van atoomkernen ten behoeve van onze consump tiedrift heeft. Aangezien de politiek de stemming van de massa volgt, kun je op je vingers nareke nen dat er nog maar weinig incidenten en technische sto ringen nodig zijn om Borssele tot technisch monument om te bouwen. Een stralend uit einde. Er zijn maatschappelijke krachten aan het werk, waar tegen de mensen van Borssele met hun protest-briefkaarten aan minister Wijers onder de leuze 'Hou vol onder de bol' machteloos staan. Ook het geweeklaag in de staten van Zeeland over het verlies van honderden ar beidsplaatsen zal weinig effect sorteren. Greenpeace gaat uit zijn bol.... Eigenlijk moest het ons ver bazen dat 'Borssele' zo lang heeft kunnen draaien. Want ondanks alle voorlichting - ja zelfs een kostbare maatschap pij brede discussie over kern energie - heeft de gemiddelde Nederlander zijn heilige vrees voor wat er achter de drievou dige veiligheidsomhulling van de kerncentrale gebeurt, be houden. Het was te stil rond Borssele Hij wantrouwt de tabellen en berekeningen, die hem moe ten aantonen dat het risico van kernenergie, vergeleken met de vele door ons kritiek loos aanvaarde risico's (wo nen achter zeedijken, roken van tabak, in een auto rijden, een vliegvakantie nemen) ver waarloosbaar is. Het zwakke punt van dit soort redeneringen is (en was altijd) onze ontdekking dat de des kundigen die deze argumen ten bedenken, dezelfden zijn als degenen die de risico's in het leven hebben geroepen. Bovendien rekent, praat en denkt dit soort mensen over u en mij als 'de factor bevol king', zoals je 'een factor koelwater' hebt. Dat heeft ge leid tot de huidige communi catie-catastrofe. Men heeft niet willen begrij pen dat wij allergisch zijn ge worden voor dat calculeren en beslissen over hele men senmassa's, dat na de oorlog opgeld is gaan doen. Men praat en beschikt over hon derdduizenden mensenlevens, alsof er ergens een grote berg van ligt, die geëxploreerd kan worden. Maar u en ik, die in die berg zitten, hebben geen honderdduizenden mensenle vens om over te beschikken. We hebben er maar een paar. Die van onszelf en van onze directe naasten. En als we die bedreigd ach ten. gaan we om ons heen trappen... Terneuzen - Chemieconcern Dow begint dit jaar ook in Europa met de verkoop van kennis en diensten op milieugebied. In de Verenigde Staten is Dow met Dow Environmental Inc. al jaren actief op het gebied van milieuzorg. Sinds kort is er ook een Europese afdeling. „We zijn al dertig jaar bezig in Europa. Geduren de die tijd is een hoeveelheid know how ontwikkeld op het vlak van het oplossen van milieugerelateerde bedrijfsproblemen. Via Dow Environmental willen we de kennis aan andere bedrijven gaan aanbieden," maakt C. Fussier, vice-president van Dow-Europa in het Dow-nieuws bekend. Volgens een woordvoerder van Dow Benelux in Terneuzen behoort de auto-industrie tot de potentiële klantenkring. „Een autobedrijf werkt met veel chemicaliën maar is geen specialist op dat gebied. Die kunnen die kennis bij ons inkopen. Dat is voor de auto-industrie een zorg minder." Milieubeheersing is voor veel bedrijven een grote kostenpost. „Met de verkoop van onze kennis en diensten kunnen we er ook iets aan verdienen." V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 17