15.395,-
Limiet dertig kilometer kan niet
Brommers rijden veel harder dan dertig in Hulster binnenstad
DE STEM
Speelgoedberen voor De Sterre
'Kaars' van BASF verlicht omgeving met oranje gloed
DAG KLAPPER
egenheid
Goedemorgen
Opa Boone
Nellie
Schretzmeijer
Wens van Wijkraad Binnenstad Hulst is geen haalbare kaart
'Axelaren willen McDonald's en Y&D'
Dow verkoopt milieukennis
irticulieren
KORTING
Onze Ma wordt
vandaag 65 jaar
Hartelijk gefeliciteerd
Van de kinderen
en Kleinkinderen.
Getrouwd
ƒ16.695,-
CUORE LIFE STYLE
DESTEM
ZEELAND
C2
N CITY CAR-
Feestavond
Bouw en Houtbond
editie zeeland
1994
V fiq
bedankje, jubileum,
jwelijk, verloving,
prestatie, examen,
iham, enz.
<olom 1.09 incl. BTW,
el verplicht. Foto of
rmaat 35 x 40 mm
V. Overige tarieven op
oto's worden niet
tourneerd.
82 of geef uw tekst
laatsing af bij één van
Schriftelijke opgaven
id geaccepteerd indien
>ekend zijn, ook indien
g bijgevoegd is.
het recht voor teksten
in redenen te weigeren,
ver klachten bereiken
iven tekst behoudt de
recht voor om de naam
jever bekend te maken.
et
Hartelijk Gefeliciteerd
met je verjaardag
Crista Janine
Cees Jansen en
Sylvia Voogel,
30 nov. 1994. Oosterhout..
km/h ECE-norm rembe-
ïellingsbak veiligheids-
kleine draaicirkel onaf
binnenruimte
reTX, meto.a.:
3 spiegels in beide zonneklep-
opde achterruit
toffen stoelbekleding
getint glas stoffen portier-
DONDERDAG 1 DECEMBER 1994
al een Daihatsu Cuore v.a.
>TEN RIJKLAAR MAKEN. SE&O.
)-34254. BREDA, Autobedrijf
Hommel, Handelsweg 5,
la, tel. 01623-12896.
i. STEENBERGEN, Autobedrijf
igge B.V., Industrieweg 37,
jperweg 24, tel. 01115-2018.
el. 01683-2306.
1
Van onze verslaggever
Hulst - Vrijwel geen enkele brom
fietser houdt zich in de Hulster
binnenstad aan de wettelijk toege
stane snelheid van dertig kilometer
per uur. Dat blijkt uit snelheidscon
troles door de wijkraad Binnenstad
Hulst in samenwerking met het Re
gionaal Orgaan Verkeersveiligheid
Zeeland.
De wijkraad noemt deze constatering in
een rapport over de verkeersveiligheid
van de Hulster binnenstad 'ronduit
schokkend'.
Van alle bromfietsers die
op verschillende locaties langs de meet
apparatuur snorden bleef slechts 4,2
procent onder de wettelijk toegestane
limiet van 30 kilometer per uur.
Van de overige bromfietsers reden er
44,7 procent tussen de 30 en 40 kilome
ter per uur, 34,1 procent tussen de 40 en
50 kilometer per uur en zelfs 17 procent
boven de 50 kilometer per uur. Wette
lijk mag een bromfiets niet harder kun
nen dan 40 kilometer per uur. De wij
kraad pleit dan ook voor een scherpere
controle door de politie op de bromfiet
sers die door de binnenstad scheuren.
Het gaat daarbij overigens niet alleen
om het hardrijden, maar ook om de
daarmee gepaard gaande geluidsover
last.
De snelheidsmetingen werden gedaan
in april op verschillende tijdstippen en
plaatsen in de binnenstad. In totaal
werden er op 8 verschillende locaties en
bij 18 meetsituaties 942 voertuigen (au
to's en bromfietsers) geregistreerd.
In totaal bleek in 73,1 procent van de
metingen boven de 30 kilometer per uur
gereden te worden. Over de gehele bin
nenstad genomen werd in 7,8 procent
van de metingen een snelheid boven 50
kilometer per uur vastgesteld.
Van onze verslaggever
Hulst - De wens van de
Wijkraad Binnenstad
Hulst om de maximum
snelheid in het centrum te
rug te dringen naar dertig
kilometer per uur is geen
haalbare kaart.
Bij de invoering van een derge
lijke snelheidslimiet moet de ge
meente er volgens wethouder G.
van de Voorde namelijk ook voor
zorgen dat er in de binnenstad
met harder gereden kan worden
dan dertig kilometer per uur.
„Op zich zou ik niets liever wil
len dan zo'n snelheidsbeperking
doorvoeren," aldus Van de Voor
de. „maar dat is praktisch gezien
niet mogelijk. Dan zouden we
namelijk in de gehele binnenstad
allerlei obstakels moeten plaat
sen. Het hele centrum is de afge
lopen jaren gereconstrueerd. Het
zou toch te gek zijn als we de
hele zaak weer overhoop gaan
halen."
De wethouder wijst er op dat
wijwei dagelijks grote vracht
wagens door de binnenstad moe
ten om de winkels te bevoorra
den. „Als we bijvoorbeeld overal
drempels gaan leggen, dan komt
de bevoorrading van de winkels
danig in de problemen," voor
spelt de wethouder.
De wens om een verlaging van
de maximum snelheid in het
Hulster stadscentrum kwam
naar voor uit een enquête door
de wijkraad onder de bewoners
van de binnenstad. Zowel voor
voetgangers als voor fietsers en
automobilisten laat de verkeers
veiligheid in de binnenstad vaak
te wensen over, zo luidde een
van de conclusies. Een van de
oorzaken die daarbij werden ge
noemd, was een te hoge snelheid
in sommige straten.
Dat probleem speelt vooral in de
avonduren, want overdag zijn er
weinig plaatsen waar automobi
listen de nu geldende maximum
snelheid van vijftig kilometer
per uur kunnen halen. Regelma
tig wordt het verkeer in de bin
nenstad opgehouden door een
parkeerplaats zoekende automo
bilisten en vrachtauto's die ge
woon midden op straat staan de
laden of te lossen.
Hoewel er aan een wettelijke
verlaging van de maximum snel
heid nogal wat haken en ogen
zitten, zou het volgens Van de
Voorde best mogelijk zijn aan de
drie ingangen tot de binnenstad
borden te zetten waarop het ver
keer wordt geadviseerd niet
sneller te rijden dan dertig kilo
meter per uur. „Maar ja, wie
houdt zich eraan als je zo'n bord
neer zet?"
Hulst - De Bouw- en Houtbond
FNV afdeling Hulst houdt zater
dag 10 december de jaarlijkse
feestavond in het Hof van
Vlaanderen.
Het feest begint om 19.30 uur en
alle leden zijn er met hun part
ner welkom.
Redactie
Ferneuzen: Zuidlandstraat 32,
'el 01150-18924, fax 01150-
96554.
Redacteuren: Peter Oggel (editie-
jmef), Frank van Cooten, Frank
Deij, Theo Giele, Rein van der
Relm, Florence Imandt, Ton
Koomen (sport), Harold de Puys-
seleijr.
Goes: Klokstraat 1, tel. 01100-
41030, fax 01100-21928.
Redacteur: Cees Maas (provin-
pjeverslaggever).
Hulst: Steenstraat 14, tel. 01140-
'3'51, fax 01140-19698.
Redacteur: Eugène Verstraeten
IP™. editiechef).
Advertentieverkoop
.erneuzen: Zuidlandstraat 32,
'el 01150-17920.
Vertegenwoordigers:
Martin Boeije, Hans Dimmers,
"dist: Steenstraat 14, tel. 01140-
51
Vertegenwoordigers:
eddy van den Brande,
Marian Verstraeten.
verkoopleider: Harry Muurmans,
'el- 076-236454.
Jelefoonnummers en openings-
I en van overige afdelingen op
u 9'na A2. 17-10-94
Een groep kinderen van het pavil
joen Cuwaertshof van De Sterre in
Clinge heeft er sinds gisteren een hele
speelgoedberenfamilie bij. De beren,
een grote en tien kleinere exemplaren,
waren een cadeau van de PTT ter
gelegenheid van het uitkomen van de
nieuwe kerstzegels. Een lijstje met die
zegels werd gisteren door een PTT-de-
legatie overhandigd aan directeur J.
Biegstraten van de Sterre. Meteen
werden ook de nieuwe uniformen ge
presenteerd, waarmee de postbodes
vanaf vandaag op pad gaan en die
deelden ook in hun 'nieuwe pak' de
fieren uit. foto camile schelstraete
Volop knelpunten Axels winkelcentrum, weinig oplossingen
Van onze verslaggeefster
Axel - Mensen uit Axel wil
len een McDonald's en een
V&D. „Maar ja, da's natuur
lijk godsonmogelijk." Ton
Marteijn is voorzitter van
ondememingsvereniging
Axclusief en zucht licht.
Net zomin als de mensen zeg
gen dat ze 'meer, betere en
andere winkels willen' kan hij
met zo'n opmerking over Mc
Donald's weinig aanvangen.
Anders wordt het als mensen
aangeven dat ze er een schoe
nenwinkel of een kledingzaak
in de Noordstraat bij willen
hebben.
In die straat staan inmiddels
genoeg winkels leeg, dus dat
moet te doen zijn, zou je zeg
gen. Maar ook zoiets is niet in
een handomdraai te regelen,
zegt Marteijn. „We wachten ei
genlijk op de Kamer van Koop
handel die ons moet adviseren
over welke nieuwe winkels hier
levensvatbaar zouden zijn. Cij
fers waaruit blijkt welke de
groei-branches zijn."
Leegstand is maar een van de
knelpunten van het Axelse win
kelcentrum. Terug te voeren op
het hoofdprobleem: de tanende'
belangstelling van kooplustige
Belgen voor de Axelse winkels.
„We krijgen nog wel veel be
zoekers van buitenaf, meer dan
een andere gemeente met ne
genduizend inwoners gemid
deld trekt. Vooral met de markt
op zaterdag. Maar er is de laat
ste jaren toch een neerwaartse
spiraal ontstaan."
Om die tendens in kaart te
brengen en vooral, om een op
lossing te vinden die die spiraal
doorbreekt of ombuigt, is er
onlangs onderzoek gedaan. On
derzoek naar de wensen van
winkelende Axelaars, van win
kelende bezoekers en van Axel
se neringdoenden zelf.
De resultaten van die enquêtes
zijn afgelopen maandag bespro
ken door de onderzoekster, Jac
queline Knoops van de Natio
nale Hogeschool voor Toerisme
en Verkeer in Breda, het Axclu-
sief-bestuur, de Kamer van
Koophandel, de burgemeester
en wat ambtenaren.
Al eerder werd bekend gemaakt
dat uit het onderzoek bleek dat
zo'n driekwart van de onderne
mers uit Axel de deuren liever
op de donderdag dan op de
vrijdagavond opengooit. Axel
zou zich met de donderdag on
derscheiden van de andere ge
meenten in Zeeuws-Vlaanderen
en dat zou dan wat extra koop
lustig volk moeten trekken.
Eind van het jaar verwacht
Marteijn een uitspraak van de
gemeenteraad en in april '95
zou de verschuiving dan door
gevoerd moeten worden.
Paul Geertman, beleidsmede
werker van de Kamer van
Koophandel, wijst in dit ver
band op de 'sterke wisselwer
king met Terneuzen'. „Als men
sen niet in Axel kopen, kopen
ze in Terneuzen. Daar gebeurt
van alles op winkelgebied nu,
met de Steenen Beer en zo. Als
Axel de koopavond verplaatst,
moeten ze dat in Terneuzen
natuurlijk niet doen."
Een uitspraak over de oplossing
van de leegstand valt hem niet
te ontfutselen. „Veel te prema
tuur," zegt hij. „Er moet eerst
duidelijkheid komen over de
verschuiving van de koopa
vond."
Verder zou er gestreefd moeten
worden naar 'collectievere ope
ningstijden'. Tussen de middag
zijn er nogal wat speciaalzaken
dicht, terwijl lunchrooms bij
voorbeeld het juist van dat tijd
stip moeten hebben. Een betere
afstemming zou dus handig
zijn.
De openstelling op zondag is
een verhaal apart. Uit het on
derzoek van studente Knoops
blijkt dat de mensen van bui
tenaf dat wel zien zitten, maar
voor de Axelaars en dan vooral
de vijftig-plussers hoeft het niet
zo nodig. Van de 115 aangeslo
ten leden van Axclusief (waar
van zo'n zeventig winkeliers en
horecamensen) zijn er nu twaalf
voor openstelling op zondag.
De verbinding ten slotte tussen
het nieuwe winkelgebied aan
het Szydlowskiplein (waarover
op zich tevredenheid heerst) en
de Noordstraat oogt met veel
blinde muren nogal onaantrek
kelijk. De aansluiting is verre
van naadloos, constateerde
Knoops. Wat luifels of een
overkapping zou wonderen
kunnen doen, maar daar heeft
de gemeente geen geld voor
over. En de winkeliers?
„Die zitten al met de baatbelas
ting die ze vanaf volgend jaar
moeten betalen," voert Marteijn
aan. „Er zal weinig overblijven
De verbinding tussen het nieuwe winkelgebied aan het
Szydlowskiplein en de Noordstraat oogt onaantrekkelijk.
foto camile schelstraete
voor collectieve versterking dig te dynamisch denkt voor
denk ik." het ouderwetse spreekwoord
Misschien dat Axel tegenwoor- 'de kost gaat voor de baat uit'.
Van onze verslaggever
Ossendrecht - De petrochemische fa
briek van BASF op het Antwerpse
industriegebied fakkelt weer bij het
leven. Vanaf vorige week is tot ver in
West-Brabant en Zeeland al de vlam
boven de horizon te zien.
Het nabijgelegen Ossendrecht ligt 's
avonds al dagen in een oranjerode gloed
van deze 'kaars'. Of dat kaarslicht kwaad
kan, is de vraag.
Burgemeester G. Swillens van Ossend
recht, die vorig jaar ook al op de ketting
sprong en de provinciale meetwagen in
schakelde, wil binnenkort wel een ge
sprek met de bedrijfsleiding van BASF.
„We worden trouwens heel netjes vooraf
door het bedrijf ingelicht wanneer er
weer wordt gefakkeld, maar het duurt nu
al zo'n tijd dat ik het verstandig vind, om
eens met de bedrijfsleiding te overleg
gen."
Bij de metingen in Ossendrecht begin dit
jaar werd bij het fakkelen niets ontdekt
wat voor het milieu of de volksgezond
heid in de omgeving van BASF extra
risico's zou opleveren. Hoewel de roetuit-
stoot en het geraas, waarmee het affakke-
len gepaard gaat, vorig jaar menig inwo
ner van Ossendrecht de stuiperf op het lijf
joeg.
Bij BASF zelf was gisteren niemand voor
commentaar bereikbaar. De voorlichter
had zijn 'sprekende postbus' ingescha
keld, zoals de telefoonbeantwoorder in
Vlaanderen heet.
Burgemeester Swillens zegt te weten dat
er bij het bedrijf onderhoudswerkzaam
heden zijn gepleegd, waardoor er wat
stagnatie in de bedrijfsvoering is. „Er
moeten dan via de fakkelinstallatie gas
sen worden verbrand en dat gebeurt met
behulp van stoom, waardoor er meestal
wel enig geluid waarneembaar is." Er zou
daarbij, voorzover hij kan nagaan, min
der roet vrijkomen dan eind vorig jaar en
begin dit jaar het geval was.
De informatie die BASF vooraf over het
fakkelen geeft, is conform de afspraken
die daarover vorig jaar na het ïngebruik-
nemen van de nieuwe steamcracker bij
BASF zijn gemaakt. De regionale brand
weer in Roosendaal wordt door BASF
ingeseind en die tipt vervolgens de burge
meesters in omliggende gemeenten van
het industrieterrein.
MARKTEN
GRIJPSKERKE
Christmas Fair - met demonstraties
en workshops - tevens tentoonstel
ling 'Water over Walcheren' - Imkerij
Poppendamme Poppendamseweg 3
- di t/m vr 12.00-17.00 uur - za
10.00-17.00 uur (gratis) (donderdag
t/m woendag)
THEATER
TERNEUZEN
Theater van de lach - 'Japon over
het balkon' van John Lanting - Zuid-
landtheater - 20.00 uur
VUSSINGEN
Arno Tanneke van der Heyden
(cabaret) - 'Het Duet' - Vestzakthea
ter-20.30 uur (ƒ17,50)
KLASSIEK
GOES
Bevrijdingsshow - door L'icht-
machtkapel en Jeans - Zeelandhailen
-20.30 uur (ƒ15)
MIDDELBURG
Beiaardconcert - door stadsbeiaar-
dier H G. van Putten - Abdijplein -
12.00-13.00 uur (gratis)
Cuadro Flamenco - Stadsschouw
burg - 20.00 uur 27,50)
DIVERSEN
EEKLO (B)
Lezing schrijfster Duygu Asena -
over invloed islam en positie van de
vrouw in Turkije - De Media Molen
straat 165 - 20.30 uur
MIDDELBURG
Winterpaleis op de Dam -
10.00-21.00 uur
CLINGE
Malpertuus - ANBO - 13.30 uur
gezelschapsspelen
GRAAUW
Gemeenschapshuis -13.45 uur bie
den
STOPPELDIJK
't Gelaag - KBO -14.00 uur kaarting
KOEWACHT
Café 't Hoekske - 13.30 uur schie
ting voor bejaarden
KLOOSTERZANDE
Café de Kastanje -19.30 uur kaar
ting
LAMSWAARDE
Café de Lamsoren - 13.30 uur
schieting voor bejaarden
FILMS
GOES
Grand Theater
20.00 uur De Leeuwekoning
HULST
De Koning van Engeland
20.00 uur Time Cop
20.00 uur De Leeuwekoning
20.00 uur When a man loves a
woman
20.00 uur The specialist
a
VUSSINGEN
Alhambra 1-2-3-4
20.00 uur The Lion King
20.00 uur Pulp fiction
20.00 uur The specialist
20.00 uur When a man loves a
woman
KNOKKE
Beverly Screens
20.00 uur time Cop
20.00 uur The specialist
20.00 uur I love trouble
20.00 uur Blown away
ALS HET IN de
kinderspeelhoek
lang stil is, gaat
een verstandige moeder be
slist even kijken of er geen
onraad is. Als de vroede va
deren in Den Haag iets moe
derlijks hadden gehad, dan
zouden zij de jarenlange
maatschappelijke stilte rond
om de kerncentrale Borssele
terecht hebben gewantrouwd.
Maar zij dachten: „Waar geen
rook is. daar is ook geen
vuur."
En zo doet zich nu het grootst
denkbare debacle voor, dat de
dagen van de kerncentrale ge
teld zijn. Een zeer krappe ka
mermeerderheid is voor slui
ting van de stroomfabriek in
2004. Er zal nog minstens een
week onzekerheid heersen
over de vraag of de regering
een Kamermotie, waarin het
doodvonnis is geformuleerd,
ook metterdaad zal uitvoeren,
maar principieel zal dat wei
nig uitmaken. Het deksel is
van de pan.
De uitbater van de kerncen
trale. u kunt het van mij aan
nemen. is op dit eigenste mo
ment al bezig met het doorre
kenen van de consequenties
die een vervroegde sluiting
heeft. Want vergis u niet in de
omvang van zo'n operatie.
Het is een miljoenenonderne
ming en - ik zeg het zonder
cynisme - een stukje hoog
waardige werkgelegenheid
voor de dure specialisten die
de 'bol van Borssele' momen
teel bevolken.
Dat schijnbaar defaitistische
vooruitzien, is in feite realis
tisch. Want de beheerders van
Borssele voelen op hun oran
je sloffen aan dat waar zich
een kleine barst aftekent, la
ter (juist als je er niet op
verdacht bent) een forse
scheur zal ontstaan.
Gelukkig voor ons allen heb
ben we het hier niet over
barsten en scheuren in het
primaire systeem van Borsse
le, maar over het vertrouwen
dat de politiek nog in het
splitsen van atoomkernen ten
behoeve van onze consump
tiedrift heeft.
Aangezien de politiek de
stemming van de massa volgt,
kun je op je vingers nareke
nen dat er nog maar weinig
incidenten en technische sto
ringen nodig zijn om Borssele
tot technisch monument om
te bouwen. Een stralend uit
einde.
Er zijn maatschappelijke
krachten aan het werk, waar
tegen de mensen van Borssele
met hun protest-briefkaarten
aan minister Wijers onder de
leuze 'Hou vol onder de bol'
machteloos staan.
Ook het geweeklaag in de
staten van Zeeland over het
verlies van honderden ar
beidsplaatsen zal weinig effect
sorteren. Greenpeace gaat uit
zijn bol....
Eigenlijk moest het ons ver
bazen dat 'Borssele' zo lang
heeft kunnen draaien. Want
ondanks alle voorlichting - ja
zelfs een kostbare maatschap
pij brede discussie over kern
energie - heeft de gemiddelde
Nederlander zijn heilige vrees
voor wat er achter de drievou
dige veiligheidsomhulling van
de kerncentrale gebeurt, be
houden.
Het was te stil
rond Borssele
Hij wantrouwt de tabellen en
berekeningen, die hem moe
ten aantonen dat het risico
van kernenergie, vergeleken
met de vele door ons kritiek
loos aanvaarde risico's (wo
nen achter zeedijken, roken
van tabak, in een auto rijden,
een vliegvakantie nemen) ver
waarloosbaar is.
Het zwakke punt van dit soort
redeneringen is (en was altijd)
onze ontdekking dat de des
kundigen die deze argumen
ten bedenken, dezelfden zijn
als degenen die de risico's in
het leven hebben geroepen.
Bovendien rekent, praat en
denkt dit soort mensen over u
en mij als 'de factor bevol
king', zoals je 'een factor
koelwater' hebt. Dat heeft ge
leid tot de huidige communi
catie-catastrofe.
Men heeft niet willen begrij
pen dat wij allergisch zijn ge
worden voor dat calculeren
en beslissen over hele men
senmassa's, dat na de oorlog
opgeld is gaan doen. Men
praat en beschikt over hon
derdduizenden mensenlevens,
alsof er ergens een grote berg
van ligt, die geëxploreerd kan
worden. Maar u en ik, die in
die berg zitten, hebben geen
honderdduizenden mensenle
vens om over te beschikken.
We hebben er maar een paar.
Die van onszelf en van onze
directe naasten.
En als we die bedreigd ach
ten. gaan we om ons heen
trappen...
Terneuzen - Chemieconcern Dow begint dit jaar ook in Europa met
de verkoop van kennis en diensten op milieugebied.
In de Verenigde Staten is Dow met Dow Environmental Inc. al jaren
actief op het gebied van milieuzorg. Sinds kort is er ook een
Europese afdeling. „We zijn al dertig jaar bezig in Europa. Geduren
de die tijd is een hoeveelheid know how ontwikkeld op het vlak van
het oplossen van milieugerelateerde bedrijfsproblemen. Via Dow
Environmental willen we de kennis aan andere bedrijven gaan
aanbieden," maakt C. Fussier, vice-president van Dow-Europa in het
Dow-nieuws bekend.
Volgens een woordvoerder van Dow Benelux in Terneuzen behoort
de auto-industrie tot de potentiële klantenkring. „Een autobedrijf
werkt met veel chemicaliën maar is geen specialist op dat gebied. Die
kunnen die kennis bij ons inkopen. Dat is voor de auto-industrie een
zorg minder."
Milieubeheersing is voor veel bedrijven een grote kostenpost. „Met
de verkoop van onze kennis en diensten kunnen we er ook iets aan
verdienen."
V