DE STEM 'Nieuwe Stones vermoord ik' Voodoo-Lounge breekt weer alle records Uitgebreid portret van Lucebert bij de AVRO Seksuele intimidatie ontleed in Rolling Stones komen in juni naar Nijmegen en naar Landgraaf Ikon zendt videodagboek uit van zestal jongeren NY Digable Planets Source Experience John Hiatt Grant McLennan Mr. Boogie Woogie 'Kijk mij nou' Geen 3M Muziek- laureaat 1994 BEDIENING MET jELAAR Type C2400H. >gen 20 Watt. Tuner AM en 0 Voorkeurzenders. CD-wis- CD's. 32 Nummers/pro- ar. Dubbel cassettedeck. volumeregeling, peaker- iening ECORDER 10. VHS HQ systeem, mum Picture Control. 2 Video- b head cleaning. Digitale g. Center Mechanisme, liening. HANDYCAM X 270 1/3" CCD- ifi geluid. 10 x Motorzoom. Full icus. Lichtsterkte 4 lux. Sport. Portret, High i )0 sec. Edit Datum/ stel- jer „Het schrijven van een sinterklaasgedicht, is erger dan ademnood of jicht Gids Door Max Steenberghe Waarom ze na al die ja ren, nu als vijftigers en in Micks geval zelfs als opa, nog steeds op podia staan te springen als tieners? Jagger put zich uit in een gecompliceerd antwoord over het belang van zicht bare waardering bij het publiek voor kunst en voor een musicus, plus de toegevoegde waarde van muziek als katalysator in zijn leven. Keith's mond zakt er langzaam van open en als Mick eindelijk stil is, buigt hij naar de micro foon: „En het podium is de enige plaats waar ik een beetje met rust wordt gelaten." Voor pakjesavond zijn de tick ets waarschijnlijk te laat, maar onder de kerstboom zullen deze keer heel wat Stones-tickets liggen. Het was dit jaar de meest gestelde vraag in platen zaken, popbladen en voor con certorganisators Mojo en Rock Werchter: „Wanneer komen ze?". Welnu, ze komen 13 juni in het Nijmeegse Goffertpark, die zondag -de 18e- op het Pinkpopterrein in Landgraaf en de 24e naar het Belgische Wer chter. Tussen de Hollandse data zitten geen andere concerten. En gezien de verwachte storm loop op tickets ligt het voor de hand dat dat gat nog wordt gevuld. Mojo laat zich daar niet over uit; is veel te druk bezig om de kaarten zo snel mogelijk gedrukt te krijgen zodat de voorverkoop kan beginnen. Ook de Stones zeggen niks over De Stones anno 1994. Van links naar rechts: Keith Richards (50), Charlie Watts (53), Mick Jagger (51), Ron Wood (46). foto archief de stem extra concerten. Maar op de persconferentie maandagnacht in Miami werden al meteen drie data aan het sobere totaal van 19 toegevoegd. Ook hadden ze een goede verklaring voor het feit dat voor het eerst in twintig jaar De Kuip opzij is geschoven. „Vrijwel alle concerten zijn in met-voor-de-hand-liggende ste den. We zijn uitgekeken op de bekende stadions. En fans in andere steden hebben ook recht op een thuiswedstrijd." De persconferentie, waarop ein delijk de Europese data werden onthuld, was precies wat ver wacht kon worden. Natuurlijk kwamen de heren -met meer groeven in hun gezicht dan hun elpees- anderhalf uur te laat, uiteraard waren ze binnen twintig minuten vertrokken en zoals gewoonlijk probeerde Jag ger zijn intellect te etaleren, hetgeen door Keith vakkundig de grond in werd geboord. Wie zijzelf zien als 'nieuwe Stones'? Volgens Jagger kunnen jonge groepen niet concurreren omdat de Stones pas na dertig jaar hard werk op het huidige ni veau zitten. „Dus hedendaagse groepen zullen ook dertig jaar nodig hebben om onze status te bereiken", concludeerde hij. Keith: „Óf ik nieuwe Stones ken? Als ik ze kende, zou ik ze vermoorden!" De selecte groep journalisten -nog geen twintig in totaal-1 kreeg te weinig tijd om meer dan voor de hand liggende vra gen te stellen. Missen de heren Bill Wyman, de 58-jarige bas sist die onlangs ontslag nam? Een beetje, maar niet veel. Zijn er favoriete landen in Europa? Nee, want daarvoor verandert Europa teveel. Zijn er plaatsen waar ze extra hun best doen, zoals thuisland Engeland of juist de onderkomen oosterse gebieden? Nee, elk concert moet beter zijn dan het voorafgaan de. Schrijven ze nieuwe songs tijdens de tour? Keith: „Jaze ker." Mick: „Daar weet ik dan niets van". Bedrag Op de vraag hoe hoog het re- cordbrekend bedrag is wat de heren aan de tour verdienen komt geen antwoord. Wood, na twintig jaar dienst nog altijd de nieuwe, mompelt tegen drum mer Charlie: „Sommigen van ons krijgen toch niks." Charlie lacht hartelijk en krijgt even later nog meer lachers als hij op een eindeloos geformuleerde vraag over verschil tussen rock toen en nu schokschouderend antwoordt: „Geen idee..." De Voodoo-Lounge-tour is de zevende wereldtour van de Sto nes. Het Amerikaanse deel is al afgerond; ruim drie miljoen fans kwamen op zestig concer ten af. Het komend jaar zullen naast Europa ook Zuid-Ameri- ka, Afrika, Azië en Australië worden aangedaan. Op de vraag of het daarom de laatste, is, antwoordde Jagger dat die vraag hem al vanaf 1965 wordt gesteld. Keith: „We beginnen er juist net een beetje in te ko men". Voodoo Lounge breekt opnieuw alle records. Anders dan de vo- rige toen Europa een kleinere versie kreeg dan de VS, blijft de opzet nu overal gelijk. En dat betekent een gigantische con structie van verchroomd staal en aluminium met als aan dachtstrekker de 'Cobra'; een gekromde pilaar in de vorm van een slang (of phallus) die 35 meter boven de grond uittorent. Volgens ontwerper Mark Fisher is het design zodanig „dat Bar- bra Streisand er niets mee kan beginnen en Prins Charles het foeilelijk vindt." In het podium is 170 ton staal en aluminium verwerkt: genoeg om 180 auto's te maken plus 200.000 aluminium wieldoppen. Dat alles gaat in 56 60-tons- trucks, plus negen bussen en een aangepaste Boeing 727 plus een privé-jet voor de Stones zelf. Er zijn drie podia van elk 70 bij 30 bij 25 meter. Daarvoor is 45 ton water nodig als bal last. Twaalf kilometer kabel leidt 3,8 min watt elektrisch vermogen (uit 6000 pk genera toren) naar 1500 lampen en 310 speakerboxen die 1,5 min watt geluid produceren. Er ploft heel wat vuurwerk en een van de hoogtepunten is 'Sympathy for the devil' waarbij elf 15 meter hoge opblaasbare poppen ver schijnen. Ruim 250 vaste krachten en 200 dagjeshulpen hebben vier dagen nodig om alles op te bouwen en drie om het weer af te breken en in te pakken. De vier Stones worden aange vuld met bassist Darryl Jones, een huursoldaat die ook Ma donna, Sting, Miles Davies en Herbie Hancock bijstond. Be kende gezichten als Chuck Lea- vell (toetsen), Bernard Fowler en Lisa Fisher (zang) en de Bobby Keys blazerssectie zijn opnieuw van de partij. De Stones hebben 51 songs ge repeteerd waarvan ze er gemid deld 24 spelen: vijf nieuwe en de rest oud tot zeer oud werk. Opener is Not Fade Away, de finale Brown Sugar en de toe gift Keiths favoriet Jumping Jack Flash. Daartussen krakers als Satisfaction, Sympathy for the devil, Beast of burden, Start me up, Tumbling dice, All over now, Honky tonk Women en Miss you. EEN GROEIBRILJANT JE. Zo zou je de tweede cd van de Digable Planets kunnen noe men. Al na de eerste beluiste ring van Blowout Comb besef je dat de plaat heel kundig en vol verrassingen in elkaar zit. De vreemde mengeling van easy hiphop en geïmproviseer de jazz is alleen moeilijk te vatten. Bij elke nieuwe beluis tering pik je' dan ook nieuwe geluiden op De ware aard van de plaat zal pas na maanden naar boven komen, maar nu voel je al dat je een briljantje in handen hebt. Digable Planets wordt gevormd door twee heren en een dame met idylische namen: Butterfly, Doodle Bug en Lady Bug. Ze krijgen volop hulp op Blowout Comb. Zelf zorgen ze voor de meeste raps, samples en de pro- duktie. Maar ze putten ook uit een heel muzikantencorps, zo dat naast samples ook puur natuur op de plaat te horen is: blazers, gitaar, bas, een vibra foon en zowaar een cello. Ook kopen er nog (rap)gasten langs zoals de onvermijdelijke Guru en zijn maatje Jeru the Damaja. Improvisatie viert hoogtij op de cd, waardoor het soms een beetje rommelig overkomt, maar in feite is het uiterst mo derne jazz. Behalve dat experi mentele geluid zijn er ook meer toegankelijke nummers te ho ren, waarin mellow hiphop je langzaam doet meedeinen in je luie stoel. Blowout Comb is een sterke cd, maar zoals gezegd, het is zeker met de meest makkelijke plaat die in het genre verschenen is. Graag rubriceren onder 'Hip hop voor gevorderden'. (Pendu lum Records/EMI) PAUL VERLINDEN TWEE JAAR gelden verruilde Robert Leiner zijn geboorte land Zweden voor het techno- minnende België. Naar verluidt brengt hij sindsien zijn nachten door op op een oude bank ach ter de mengtafels van de R&S- studio in Gent. Na beluistering van de tweede cd die hij onder de naam The Source Experience gemaakt heeft, kan inderdaad niet an ders geconcludeerd worden dan dat hij door al die nachten tussen de samplers, computers en synthesizers vergroeid is met de apparatuur. Leiner laat op Different Journeys een indruk wekkend klankenpalet horen, dat alleen door een enorme kennis en creativiteit tot stand kan worden gebracht. De platen die Leiner eerder onder eigen naam maakten, zijn meer ambient van aard maar als Source Experience beukt hij flink door met harde en diepe beats. Different Jour neys is daardoor een geslaagde mix tussen dans- en elektroni sche muziek geworden. Toch zullen lang niet alle tracks uit groeien tot floorfillers, daar voor zijn de geluidspatronen vaak te ingewikkeld en staan de drumbeats soms te lang aan de kant. Ingewikkeld of niet, hoe dan ook zal het danspubliek met de muziek worden geconfronteerd want Different Journeys is een onuitputtelijke bron voor al die deejays die voortdurend op zoek zijn naar nieuwe geluids fragmenten. (R&S/PIAS) PV EEN VAN de allermooiste con certen die ik ooit zag, was dat van John Hiatt op 16 maart 1984 in Noorderligt in Tilburg. Dik tweeënhalf uur achtereen werd de ene uitzonderlijke song na de andere neergezet door een artiest die nog lean and mean was vanwege een met het kunstenaarsschap gepaard gaande verslaving aan drank en dope. Het was een werkelijk fenomenaal concert en aan de toegiften leek geen einde te komen. Vorig jaar was John Hiatt voor de zoveelste keer voor optre dens in ons land. De Vpro nam zo'n concert op en zond het uit. Je zag een artiest die veel meer dan 10 jaar ouder was gewor den. Hiatt was clean, dikkig en er kwamen zelfs duck walks aan te pas om te laten zien hoe gezellig het was op het podium. De subtiliteit en de passie van '84, die zich uitten in gedreven rhythm blues en gedreven country waren ingeruild voor ordinaire, spierballen-rock. Het gedreven, wat getikte podium- dier was een gemoedelijk ogen de lobbes geworden. Hiatt comes alive at Budokan? heet de live-cd die tijdens het Amerikaanse deel van die toer- nee van vorig jaar werd opge nomen en ook die plaat kan me maar matig bekoren. Natuur lijk, John Hiatt steekt nog al tijd ver boven de middelmaat uit en zowel als zanger als als gitarist kan hij prachtige din gen op een podium doen. Maar John Hiatt in 1985 toen-ie nog lean and mean was. foto cbs in de krachtpatsers-aanpak van Hiatt en zijn begeleidingsband The Guilty Dogs was er te wei nig ruimte voor die grootse mo menten. Hiatt comes alive at Budokan? bevat nummers van de langspe- lers Bring the family, Slow turning, Stolen moments en Perfectly good guitar alsmede het eerder door Jeff Healey op plaat gezette Angel eyes. Op hun best komen de nummers redelijk in de buurt van de originele studio-versies, maar de toegevoegde waarde die er vroeger op het podium per de- fenitie was, ontbreekt. Boven dien mis je natuurlijk het in middels klassieke, betere song materiaal van platen als Slug line, Two bit monsters en voor al Riding with the king. Hope lijk komt dat live-materiaal uit '84 (of dat uit '88 toen Hiatt de uitmuntende gitarist Sonny Landreth in zijn band had) ooit nog eens op plaat uit. Dan kun je horen hoe groots John Hiatt werkelijk kan zijn. (A M) WIM VAN LEEST GRANT MCLENNAN maakte tot 1990 deel uit van de Austra lische band The Go-Betweens. Die groep maakte in 10 jaar tijd tien hele aardige langspe- lers. Sinds '90 maakte Grant McLennan op eigen houtje twee platen: Watershed en Fireboy. De eerste plaat was wat donker van toon, de tweede klonk opti mistischer. Met zijn nieuwe dubbel-cd Horsebreaker star overtreft McLennan alles wat hij met The Go-Betweens en als solo artiest maakte. De 24 nummers op deze dubbelaar vormen een imposante collectie songs. Niet alleen omdat het er zoveel zijn, maar vooral omdat ze stuk voor stuk prachtig in elkaar steken. Horsebreaker star bevat kris talheldere muziek die varieert van pop tot folk en country. De nummers worden zonder op smuk vertolkt en ze zijn zo toegankelijk dat ze zich na een paar keer luisteren in je hoofd nestelen en je uiterst aange naam bezighouden. Horsebreaker star is een plaat die wars van alle muzikale trends is gemaakt en die alleen al daarom een verademing is. Grant McLennan laat eenvoud het werk doen en hij tracteert je in elk nummer op muzikale helderheid Het gemak waarmee de num mers zijn geschreven en worden vertolkt maakt duidelijk dat Grant McLennan zijn muzikale meesterschap heeft bereikt. Horsebreaker star is er een prachtig bewijs van. (Beggers Banquet, Play It Again Sam) WVL EEN BAND zonder gitaar zie, ik bedoel hoor, je tegenwoordig niet veel meer, of het moet in de sector van de house-, hip hop- of technomuziek zijn. In West-Brabant bestaat nog zo'n groep-zonder-gitaar die boven dien ouderwetse muziek maakt. Het gaat hier om Mr. Boogie Woogie en zijn vaste begelei ders The Firesweep Bluesband. Met Boogie Time heeft dit kwartet een aardig produkt af geleverd dat bolstaat van echte onvervalste boogie woogie-mu- ziek met een kreunende piano in een glansrijke hoofdrol. Pianist Eric-Jan Overbeek, alias Mr. Boogie Woogie, heeft inmiddels drie albums op zijn naam staan, maar Boogie Time is ongetwijfeld de beste en dat is mede te danken aan de de niet geringe bijdrage van mondharmonica-speler Werner Blaas, een betere naam had men voor hem niet kunnen be denken, die zijn instrument perfect beheerst. Voeg daarbij een hechte ritmetandem en de bijdrage, op een vijftal num mers, van The Nighttrain Horns, en je hebt een onder houdend produkt in handen dat weliswaar niet van wereldklas se is, maar gewoon lekker om tijdens huishoudelijke werk zaamheden op te zetten. Jam mer van de Ray Charles-klas- sieker Halleluhjah, I love her so. (Roots Mail Music/Firesweep Records/Cat Music) KAREL VAN DER POL WOENSDAG 30 NOVEMBER 1994 DEEL Van onze rtv-redactie In het documentaire-portret Door de ogen van Lucebert neemt de Avro de kijkers vanavond mee naar de wereld van Lubertus J. Swansdijk. Beter bekend als Lucebert, de op 10 mei van dit jaar overleden schilder, tekenaar en dichter. De zogeheten Keizer der Vijfti gers vertelt over zijn leven en werk en leest enige gedichten voor. Het portret is gelardeerd met beelden van zijn schilder- soeuvre. Lucebert werd na de oorlog als dichter ontdekt door Gerrit Kouwenaar. „We waren verbijs terd, want daar kregen we in eens iets in handen waarvan we zeiden: dit is de keizer der dich ters. Verdomme, die jongen doet nou precies waar wij allemaal over lopen te tetteren. En hier staat het. Zonder al die rimram." Naast dichten bleef Lucebert te kenen en later schilderen. Hij voelde zich sterk verwant met de schildersstroming Cobra (Copen hagen, Brussel, Amsterdam). De Cobra-schilders, onder wie Ap pel, Corneille en Constant, zoch ten naar een spontane experi mentele schilderswijze, ook wel abstract expressionisme ge noemd. De film van Koos Baaij en Jan Snoek wordt uitgezonden in de culturele rubriek Close-Up, het wekelijkse documentaire-uur van de Avro en Humanistische Omroep Stichting. Nederland 1, 23.08 uur Van onze rtv-redactie Het Ikon-plan stamt van begin 1993: geef jonge mensen een videocamera mee en laat hen hun eigen leven in beeld brengen. In feite een kopie van de succesvolle BBC-formule Video Diaries, zij het dat deze Britse videodagboeken niet aan leeftijd zijn gebonden. Al experimenterend kwam de Ikon erachter dat dit geen een voudige, goedkoop te produce ren formule was. De begeleiding moest intensiever worden, de makers beter voorbereid en bo vendien bracht de techniek nog al wat problemen met zich mee. Uiteindelijk zaten in het vroege voorjaar een groep jongeren en begeleidende programmamakers bij elkaar. Een weekend lang leerden de jongens en meisjes omgaan met een videocamera. Die kregen ze vervolgens mee naar huis om er stukjes van hun eigen ervaringen mee vast te leggen. Met alle makers sloot de Ikon een overeenkomst, waarin staat dat zij zelf de inhoud van hun videodagboek bepalen en dat de Ikon adviseert bij de selectie en vormgeving. In de eerste aflevering van de zesdelige tv-serie Kijk Mij Nou vanavond een bijdrage van As- trid Gunthardt. Zij koos ervoor om na het eindexamen negen maanden als au pair in Frank rijk te werken. Weg van de ver trouwde omgeving legde zij vast hoe het is bij een vreemde fami lie, waarmee je in een andere taal communiceert. Er is ook veel heimwee in Gunthardts film. Haar vriendje bleef achter in Schiedam. Achteraf zegt ze: „Je leeft in twee werelden. Die van de boe renkool met worst en die van de croissant. Wat moet je als je het allebei lekker vindt?" Kijk Mij Nou past perfect in het uitgangspunt van de Ikon-jonge- renprogramma's: de leef- en denkwereld van jongeren zelf en niet wat volwassenen over hen melden. Nederland 1,18.59 uur Leiden (ANP) - Het 3M Muzie- klaureaat, de grootste muziek prijs van Nederland, wordt dit jaar niet uitgereikt. Sponsor 3M ziet ervan af omdat de 'omvang anno 1994 niet langer uniek is'. Winnaars waren tot nu toe alt violist Henk Guittart, componist Theo Loevendie, barokmusicus Ton Koopman, concertorganisa tor Jan Zekveld, hoboïst Bart Schneemann en dirigent Rein- bert de Leeuw. Tot voor kort was de prijs in geld uitgedrukt de 'duurste' on derscheiding van Nederland. Dat is niet langer het geval met het opkrikken van de AKO Litera tuur Prijs naar een ton, en de instelling van de Libris Litera tuur Prijs, eveneens een ton. Daarbij vergeeft het Prins Bern- hard Fonds een Podiumkunst prijs uit van 100.000 gulden. wêêsêm Etten-Leur - De Nobelaer. 'Oleanna' van David Mamet. Regie: Lodewijk de Boer. Ge speeld door Peter Faber en Caroline Almekinders. Regie: Lodewijk de Boer Gezien op dinsdag 29 november. Nog te zien op 13 december in De Bussel in Oosterhout. Door Marjan Mes Wat voor de een seksuele in timidatie is, kan voor de an der iets totaal onschuldigs zijn. De zwarte Amerikaanse rechter Thomas was ervan beschuldigd, misschien ten onrechte maar hij heeft zich nauwelijks kunnen verdedi gen. Iets soortgelijks speelt zich af in het Amerikaanse toneelstuk Oleanna van Da vid Mamet; een ijzersterke ontleding van de manier waarop iets onschuldigs kan uitgroeien tot zware beschul digingen, zelfs van verkrach ting. De twee opponenten zijn John, hoogleraar (Peter Faber) en Ca rol, een van zijn studentes (Caro line Almekinders). In het eerste bedrijf is Carol een onzeker meisje dat bij haar docent haar angst uitspreekt dat zij niet zal slagen omdat zij zijn colleges niet begrijpt. Een beetje vader lijk, maar ook dominant en arro gant probeert hij haar gerust te stellen. Wij zien hoe hij haar terloops, zonder bijbedoelingen aanraakt. Want dat is het span nende in dit stuk; dat het pu bliek al weet dat de latere be schuldigingen van Carol vals zijn. In het tweede bedrijf is Carol zelfverzekerd en doortastend. Het blijkt dat ze bij de benoe mingscommissie, die John een vaste aanstelling moet bezorgen beschuldigingen heeft geuit over zijn paternalisme, zijn macht, arrogantie en zijn 'seksuele inti midaties'. Ze heeft met deze ver draaid, maar vanuit haar subjec tieve beleving ongetwijfeld juist weergegeven feiten inmiddels bijval gekregen van medestuden ten. De man die eerst in zijn gerieflij ke positie van hoogleraar alle macht in handen had, heeft nau welijks nog verweer nu de machtsverhoudingen totaal zijn omgekeerd. Hij is feitelijk al af gemaakt, omdat hij nooit het tegendeel zal kunnen bewijzen, zijn benoeming en de aanschaf van een nieuw, duur huis (waar hij vol van was) zijn onmogelijk geworden. Uit radeloosheid grijpt hij Carol woest bij haar schouders. In het derde bedrijf zal zij dat moment aanwijzen als poging tot verkrachting. John is dan al kapotgemaakt, hij verliest nog net niet helemaal zijn zelf beheersing als hij Carol tegen de grond heeft gegooid. Oleanna is geen prettig maar wel een knap, dialectisch stuk waar in machtsmechanismen scherp worden geanalyseerd. Peter Fa ber, hoewel niet bepaald het prototype van een hoogleraar, speelt John heel mooi, langzaam zie je hem tenonder gaan. Caro line Almekinders is sterk als de studente hoewel ik iets meer psychologische nuances in haar rol had willen zien.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 21