DE STEM
'Ik ben inwoner van een straat'
Robert Long getuigt
als de liefdeapostel
Schrijver Walter van den Broeck gast tijdens Kempische brunch in Breda
NOS-reeks Single Luck
over succes Pussycat
Veel bands uit de VS naar
Wereld Muziek Concours
Harrie Jekkers
Kerstliedjes
van Koopman
en Van Veen
0E STEM
Hl
Van onze verslaggever
Hans Rooseboom
Breda - Op het menu staan
Kempische tomatensoep,
een Turnhouts stoofpotje,
bereid met Gorsendonck
bier, en een kwarteltje. Al
les ter ere van Walter van
den Broeck, te gast in res
taurant De Muze in Breda.
De roman- en toneelschrij
ver uit Turnhout (B) is op
deze zondagmiddag uitge
nodigd door de Stichting
Literaire Activiteiten Bre
da, boekhandel Van Keme-
nade Hollaers en restau
rant De Muze, gespeciali
seerd in 'gastronomica bel-
gica'.
tedere twee maanden komt er
een andere schrijver uit België
op bezoek. Liefhebbers van lite
ratuur en verfijnde spijzen en
dranken hebben dan drie uur
lang de kans om op ontspannen
en informale wijze met de auteur
over zijn of haar werk te praten.
Walter van den Broeck (1941)
schrijft momenteel aan het sce
nario voor de speelfilm Tijl
Uilenspiegel. Hij is iemand die
graag over zijn leven en werk
praat. Van den Broeck is er
bescheiden over, hoewel hij toch
een indrukwekkend oeuvre op
zijn naam heeft. Een belangrijk
deel van dat oeuvre beschouwt
hij als afgesloten. In zijn romans
Brief aan Boudewijn en de cy
clus Het beleg van Laeken heeft
hij de zoektocht naar 'België',
naar 'Vlaanderen' en vooral naar
zichzelf afgerond.
„Schrijven in Vlaanderen is
moeilijk. Iedere Vlaamse schrij
ver van mijn generatie heeft zijn
eigen Nederlandse schrijftaal
moeten ontwikkelen. Door een
toeval is één bepaald dialect van
het Nederlands, het Hollands,
het Algemeen Beschaafd Neder
lands geworden. Voor mij bete
kent schrijven dat je over ieder
woord moet nadenken. Ik heb
nog leraren gehad die geheel in
het Frans waren opgeleid, voor
wie Nederlands een onnatuurlij
ke taal was. Ik sprak in mijn
jeugd alleen het dialect van
Olen, waar ik ben geboren".
Zoals iedere intellectueel in het
land ten zuiden van Nederland
heeft ook Walter van den Broeck
moeite met het vaststellen van
zijn identiteit.
Keelziekte
„Officieel heten wij Vlamingen.
Maar ik ben geen Vlaming, Vla
mingen wonen aan de overzijde
van de Schelde. Daar spreken ze
een dialect dat ik niet kan ver-
Walter van den Broeck: Vlamingen zijn een volk van overlevers.
staan. Het Westvlaams noemen
wij een keelziekte. Wij vinden
dat aan de overkant van de
Schelde de beschaafde wereld
ophoudt. Maar als ik geen Vla
ming ben, ben ik dan een Kem
penaar? Als ik al die kapellekens
bij ons zie, dan liever niet. Ei
genlijk ben ik alleen een inwoner
van een straat".
Opdracht
Over die straat gaat Brief aan
Boudewijn, Van den Broecks be
kendste roman. In dat boek geeft
de schrijver een nauwkeurige
beschrijving van zijn eigen
plaats van herkomst, het dorp
Olen. „In Brief aan Boudewijn
onderzoek ik wat mij ruimtelijk
bepaald heeft, nadat ik eerder in
Aantekeningen van een stambe
waarder ben nagegaan wat mij
historisch bepaald heeft. Ik be
schrijf Olen zoals het was. Maar
dan ook alles: mijn eigen straat
met 24 gezinnen, alle kamers. Ik
doe alle laden open om te laten
zien wat een werkmansfamilie in
huis heeft. Het boek is gericht
aan de koning, omdat de werke
lijkheid voor hem wordt afge
schermd. Ik heb het boek aan de
koning opgestuurd en ik weet
dat de hofmaarschalk het er
moeilijk mee had. Zou hij het
aan de koning voorleggen of
niet? Ik denk dat het niet ge
beurd is".
Na Brief aan Boudewijn (1980)
wilde Walter van den Broeck
nog één boek wijden aan de
kwestie van zijn eigen identiteit
en die van zijn land. „Het beleg
van Laeken was bedoeld als een
normale roman, van 260 bladzij
den of daaromtrent. Maar onder
mijn handen groeide het uit tot
een cyclus van in totaal 1250
bladzijden. Die omvang heeft de
cyclus mede gekregen omdat ik
er ook de actuele geschiedenis in
heb opgenomen. Het is dus een
boek geworden over het einde
van de 20e eeuw. In de cyclus
schrijf ik hoe ik van huis wordt
opgehaald en mee moet gaan
naar het hof. Daar ontvang ik
een opdracht, maar welke pre
cies blijft onbekend tot aan het
slot. In het laatste boek wordt de
opdracht onthuld. Het is er een
met verregaande gevolgen voor
de Belgische geschiedenis".
De auteur hoopt dat zijn grote
cyclus Het beleg van Laeken nog
eens in één deel wordt uitgege
ven. „De eerste delen zijn dooi
een Vlaamse uitgever op de
markt gebracht, en de latere
door een Nederlandse, dus je
moet je best doen om ze allemaal
te kunnen lezen".
Walter van den Broeck was min
of meer voorbeschikt om de
schrijver te worden die hij is. „Ik
heb ten eerste een ongewone
familie-achtergrond. Mijn groot
moeder was een Filippijnse, mijn
moeder is Duits. Bovendien was
Olen-Cité, waar ik opgroeide,
een enclave in het Kempische
land. Een industriecentrum waar
mensen uit heel België en daar
buiten werkten. Olen was een
allegaartje, een anarchistische
vrijplaats, waar men bijvoor
beeld nooit de rijkswacht waar
schuwde maar de zaken zelf op
loste. Dat alles zorgde ervoor dat
ik al vroeg moest nadenken over
de situatie waarin ik verkeerde".
Trouwens, heel 'Vlaanderen' is
een land dat afwijkt van de
geordende samenlevingen waar
door het wordt omringd, aldus
Van den Broeck. „Wij zijn een
volk van overlevers. Een produkt
van eeuwenlange bezetting en
onderdrukking. Het intellect
trok weg, wat overbleef waren
collaborateurs en taaie overle
vers. Je kunt de Vlaamse menta
liteit aflezen aan onze
wegwijzers. Die zijn er niet, of ze
staan verkeerd gericht. Dat is
een teken aan vreemdelingen:
wij kennen hier de weg".
Hoofdredacteur
Het 'onder ons'-gevoel is daarom
foto cor viveen
misschien in Vlaanderen sterker
dan elders. De zorgwekkende
opkomst van het Vlaams Blok
komt onvermijdelijk aan bod tij
dens het gesprek. „Het Vlaams
Blok zit ook al in de gemeente
raad van Turnhout. Terwijl er op
de 150.000 inwoners ongeveer
2000 buitenlanders wonen,
waarvan de helft Nederlanders.
In Antwerpen is het met het
Blok waarschijnlijk al niet meer
te keren. Maar in andere plaat
sen zou ik zeggen: je moet ze in
de boter pakken. Benoem ze in
alle raden en commissies, dan
zal binnen de kortste keren blij
ken dat ze er net zo weinig van
kunnen als andere politici".
In zijn werkzame leven is Walter
van den Broeck achtereenvol
gens leraar en journalist ge
weest. Sinds zeven jaar is hij
fulltime schrijver. „Ik was
hoofdredacteur van het huis-
aan-huis-blad in Turnhout. Ik
heb daarvoor jarenlang de
raadsvergaderingen bijgewoond.
Men was met onze krant niet
altijd even blij. Maar nu hij niet
meer bestaat, mist men hem
toch".
Ruzies
Zijn gave als toneelschrijver
heeft Walter van den Broeck
volgens eigen zeggen te danken
aan zijn jeugd, aan de omstan
digheden thuis. De ruzies van
zijn ouders fascineerden hem. In
Brief aan Boudewijn heeft hij
daarover geschreven. „Mijn va
der moet u zich voorstellen als
de Franse acteur Louis de Funès,
met zijn driftaanvallen. Wij kin
deren waren zeer bevreesd voor
de ruzies van onze ouders. Mijn
zus kon daar helemaal niet te
gen. Die liep weg. Maar ik
moest, hoe bang ik ook was,
blijven luisteren. Ik hoorde mijn
vader een tirade van tien minu
ten houden en ik dacht: hij heeft
gelijk. Daarna hield mijn moeder
een betoog en ik dacht: zij heeft
ook gelijk, terwijl ze precies het
tegenovergestelde beweerde. Ik
denk dat ik daarvan het schrij
ven van toneeldialogen heb ge
leerd".
Tijl
Walter van den Broeck is nu, na
het beëindigen van zijn grote
cyclus Het beleg van Laeken,
bezig met een toneelstuk voor de
Internationale Nieuwe Scène, en
met het scenario voor de speel
film Tijl, die gemaakt gaat wor
den door regisseur Stijn Conin-
ckx Daens
„Het scenario voor Tijl is geba
seerd op het boek van Charles de
Coster uit de 19e eeuw. Ik moest
uit dat boek een selectie maken,
want alle avonturen van Tijl
Uilenspiegel zouden een film van
acht uur zonder spanning ople
veren. Ik probeer het authen
tieke beeld van Tijl te herstellen.
Dat beeld is verraden door tallo
ze kinderboeken en stripverha
len. De film zal een man laten
zien die in vrijheid werd geboren
en door de religieuze fundamen
talisten van de 16e eeuw werd
dwarsgezeten. Uiteindelijk
treedt hij toe tot de legers van
Willem van Oranje en wordt hij
vrijheidstrijder, geus". De film
Tijl zal pas over een jaar of twee
in de bioscoop te zien zijn.
Geheim
Tenslotte licht Walter van den
Broeck een tipje van het Geheim
van België op. Want er is niet
alleen Verdriet maar ook een
Geheim. „Het viel mij tijdens de
begrafenis van koning Boud^
wijn op dat zowel kardinaal
Suenens als kardinaal Danneels
gewag maakten van een geheim.
Niemand heeft dat opgepakt,
maar ik denk dat het geheim na
de dood van Fabiola onthuld zal
worden. Dan zal blijken dat zo
wel Boudewijn als Fabiola
kloosterlingen waren. Toen in de
jaren '60 bekend werd dat zij
definitief kinderloos zouden blij
ven, hebben zij de wijdingen
ontvangen. Boudewijn en Fabio
la waren Trappisten!"
Bergen op Zoom - Stads
schouwburg De Maagd. 'Dag
vreemde man', toneelspel van
Robert Long. Gespeeld door
Paul Röttger, Diana Coolen,
Simone Rooskens en René
Koenegras. Regie Robert
Long. Gezien maandag 28 no
vember. Nog te zien: 22 dec in
Etten en 2 febr. in Terneuzen.
Door Sjef Huismans
De grootste fout die de mens
heid gemaakt heeft is dat de
liefde gekoppeld is aan de
sex. Dat is het credo dat
wordt uitgedragen in de
nieuwe, tragische komedie
van Robert Long. En de con
clusie die hij daar uit trekt is
dat een mens liefde voor
meerdere medemensen kan
voelen.
Tot zover zal iedere toeschouwer
deze stellingen kunnen onder
schrijven. Maar de vraag die zich
onmiddellijk aandient is: hoe
werkt dit in de realiteit van ons
alledaagse leven?
Een man Ruben is al twintig jaar
getrouwd met Trix. Op zekere
dag komt hij tijdens een auditie
in contact met een kandidaat die
verliefd op hem wordt en dit
zonder blikken of blozen ook
kenbaar maakt. Na een periode
van aarzeling en ongeloof komt
Ruben toch in de ban van deze
Sander en ofschoon deze de pure
liefde pretendeert komt het toch
tot een sexuele verhouding.
Ruben raakt behoorlijk in de
war en hij ontdekt dat de ver
houding tussen hem em zijn
vrouw eigenlijk niet zo ideaal is
als zij beiden wel denken dat
deze is. Veel berust op uiterlijk
heden, gewoontes en toleranties.
Zelfs sexueel is het een platge
treden pad. Bovendien zijn er
geheimen.
Een vriendin van Trix, Emmy,
fungeert als een soort katalysa
tor in het spel.
Haar huwelijk was al lang vast
gelopen, Zij vangt Trix op wan
neer alles boven water komt
maar zij ziet geen kwaad in de
de hele gang van zaken. Zij is
advocaat maar dan eerder van
de duivel dan van de gangbare
zeden. Een ongeneeslijke ziekte
waaraan Ruben ten onder zal
gaan is door Long tijdig als Deus
ex machina in het stuk gebracht
om tot een geschikt einde te
komen.
Iedere toehoorder zal met de
lessen van Long kunnen doen
wat hij wil. En Long is mensen
kenner genoeg om de vinger vol
op op zieke plekken in onze
intermensellijke verhoudingen te
leggen. En vaak met recht en
reden. Taboes zijn voor hem
geen hindernissen.
Daarbij beschikt hij over een
meesterhand waar het om het
schrijven van dialogen gaat, zo
dat hij weet te boeien. De op
bouw van het stuk is zeer fil
misch, waardoor het spel vaart
krijgt.
CABARETIER en liedjeszanger
Harrie Jekkers is nog altijd een
beetje de Haagse volksjongen
gebleven van weleer. Geboren
en getogen in de Schilderswijk,
met een grote kleurrijke fami
lie, vormde die jeugd een bron
van inspiratie voor zijn thea
terprogramma Met een goudvis
naar zee. Wie daarvan met huid
en haar heeft genoten, zal on
getwijfeld blij zijn met de dub-
bel-cd van het complete caba
retprogramma.
Ruim twee uur duurt deze
rechtstreekse theaterregistratie
waarin Harrie Jekkers terug
blikt op zijn Haagse jeugd en
de Ikken die hij was, respectie
velijk met 9, 20, 30 en 40 jaar.
Op zijn negende gelooft het
jochie nog in God en in de
fantastische verhalen van zijn
Ome Jan. Op zijn 20e staat hij
'stijf van de principes en idea
len' en is 'waanzinnig links en
kritisch'. Met 30 staat hij 'stijf
van de problemen' en is nog
altijd onaangepast. Op zijn 40e
draagt hij tot zijn geluk nog
altijd het jongetje in zijn borst
dat hij ooit was.
In zijn conference praat Jek
kers vermakelijk maar bepaald
niet opzienbarend humoristisch
over veertig jaar Jekkers. Een
dankbaar, terugkerend onder
werp is Ome Jan, die fantasie
rijke, meestal dronken Hage
nees die voor iedere gebeurte
nis een eigen komische vocabu
laire wist te bedenken, in plat
Haags. Ome Jan poept niet,
maar gaat 'een bruine trui
breien'. Met een goudvis naar
zee is ook een ode aan zijn Ome
Jan en diens humor.
Harrie Jekkers is een prachtige
liedjeszanger. Naar mijn smaak
wordt er wat te weinig gezon-
Harrie Jekkers
gen in dit programma. Voor mij
is Jekkers nog altijd de onver
getelijke tekstschrijver en zan
ger van het lied Over de Muur.
'Alleen de vogels vliegen van
Oost naar West-Berlijn' zong
hij ontroerend in 1984 toen de
twee Duitslanden nog geschei
den waren. Dergelijke mooie
liedjes ontbreken helaas in dit
cabaretprogramma. (CNR Mu
sic)
MARJAN MES
Een mooie, geheel Nederlandse
foto lumen
produktie, is de cd Stille Nacht.
Vijfentwintig kerstliedjes,
waaronder alle bekende, wor
den gespeeld en gezongen door
toptalent: het Amsterdam Ba
roque Orchestra onder leiding
van Ton Koopman, het Avro
Kinderkoor en als solist Her
man van Veen.
Alle arrangementen zijn ge
schreven door barokspecialist
Ton Koopman. Er zitten parel
tjes van instrumentatie tussen,
zoals de buitelende blokfluitjes
in Gloria in excelsis deo, bril
jant gespeeld door Marion Ver-
bruggen en Reine-Marie Verha
gen - een duo dat ook weer
aantreedt in Er is een Roos
ontsprongen.
Vom Himmel hoch da komm
ich her is een vraag- en antj
woordspel tussen Van Veen en
slagwerker Luuk Nagtegaal,
waarin Herman zich ritmisch
niet geheel onberispelijk ge
draagt. Trommels spelen ook
een hoofdrol in het onbekende
Wij komen van oosten, wij ko
men van ver, a la Berline pos
tiljon (componist onbekend).
Kommt, ihr Hirten is van Jo-'
hann Sebastian Bach en door
Koopman echt Bach-achtig ge
zet. Een beetje uit de toon valt
de intro van Stille Nacht, die
door solo-klarinet gespeeld -
geen barok-instrument dus.
De zuivere stem van Herman
van Veen (hij zingt dertien van
de 25 nummers) is prominenter
dan je van solozang op klassie
ke opnamen gewend bent. Maar
ja, Herman is dan ook een Ster.
Met deze muziek hoopt Ton
Koopman, blijkens zijn voorJ
woord, ook mensen te bekoren
die normaal niet van klassieke
muziek houden. Daar heb je
met deze cd alle kans op. (Erato
4509-96393-2).
HANS ROOSEBOOM
De groep Pussycat op het toppunt van de roem in 1976. De
Limburgse zussen kregen de Gouden Leeuw van Radio
Luxemburg voor het nummer Mississippi. foto anp
Door Anja van den Akker
Die éne wereldhit die je leven totaal verandert. Maar dan?
De nieuwe NOS-reeks Single Luck haalt de komende
weken herinneringen op aan vijf megahits uit de jaren
zestig en zeventig.
Missisippi van de meisjesgroep Pussycat, Una Paloma
Blanca van George Baker Selection, Ma Belle Amie
gezongen door Tee-Set, Marina van Rocco Granata en I
remember Elvis Presley, de hit van Danny Mirror.
„Pussycat haalde een eerste
plaats op de hitlijsten in En
geland, Ierland, Scandinavië,
Zuid-Afrika, Australië, België,
Polen, Duitsland, Zwitserland,
Israël, Nieuw-Zeeland, Neder
land en Hongarije."
Er klinkt trots door in de stem
van voormalig lead-zangeres
Tonny. Het succes uit 1975
mag dan al lang zijn weg
geëbd, de blonde haren en het
karakteristieke spleetje tussen
de tanden zijn gebleven. De
Limburgse nuchterheid ook.
Juist die instelling heeft het
trio overeind gehouden, maar
tevens een blijvende interna
tionale doorbraak geblok
keerd. Want Limburg bleef al
tijd hun thuis en vaker dan
drie keer per week hebben de
zusjes nooit willen optreden.
Marianne pakt op zolder do
zen met Pussycat-kleding uit.
Wat lange gewaden in groen
en zwart. En een doorzichtig
geval met rode bloemen dat
onbruikbaar bleek op de büh
ne. „Bij een beetje licht stond
je als het ware in je blootje",
zegt Marianne. „Die kappers,
dat was ook een ramp. Als ik
ervan terugkwam, ging ik
meteen met mijn hoofd onder
de kraan. Verschrikkelijk. Die
konden er ook niks van", her
innert ze de schaduwzijde van
de roem.
Ontroerd
In de formule van Single Luck
passen ook korte interviews
met de platenmaatschappij,
disc-jockeys, componisten en
andere betrokkenen. Ook zijn
er beeldfragmenten te zien
van buitenlandse optredens.
Componist Werner Theunissen
kan nog een beetje ontroerd
raken als hij Missisippi op de
gitaar speelt. „Een prachtige
drive", zegt hij. Theo Roos van
de platenmaatschappij ver
klaart het Pussycat-succes on
der meer uit het 'gewone' ima
go van de Limburgse zussen.
„The girl next door. Niet te
veel glamour. Gecombineerd
met een goed nummer dat
goed werd gezongen."
Pussycat verzamelde gouden
platen en vele internationale
prijzen, kreeg een Edison en
mocht met Rod Stewart op de
foto. De voormalige telefonis
tes bij de Staatsmijnen, die al
sinds 1967 samen zongen, tra
den nog tot 1985 samen op.
Maar na Missisippi bleef het
echte succes voorgoed uit.
Tonny is inmiddels een solo
carrière gestart, Betty zingt in
een band en Marianne werkt
als café-houdster. In haar eta
blissement vertolken de zus
sen, anno 1994, nog eenmaal
de hit die hun leven totaal
veranderde. Een beetje vals
hier en daar, met eigen gitaar
begeleiding. Componist Wer
ner Theunissen geniet. Pussy
cat ook.
Risico
Het gevaar is groot dat met
een dergelijke formule de uit
zendingen onderling nogal op
elkaar lijken. Dat risico heb
ben de makers Marion Ver-
sluys, Tonko Dop en Piet Er-
kelens van meet af aan onder
kend. Maar tijdens het resear-
chproces bleek al snel dat er
niet één theorie op alle vijf de
hits kon worden toegepast. De
enige echte overeenkomst tus
sen alle singles is in feite het
wereldsucces.
Volgende week doet Hans
Bouwens uit de doeken hoe hij
in de serre van zijn huis tekst
en muziek voor Una Paloma
Blanca schreef. Peter Tetteroo
van Tee-Set vertelt in deel
drie dat hij na twintig jaar
nog steeds Ma Belle Amie
zingt. En Rocco Granata be
dacht de hit Marina terwijl hij
in een garage als monteur
werkte, zo blijkt in aflevering
vier.
Het slotdeel gaat in op het
nummer I remember Elvis
Presley van Danny Mirror, ge
schreven vlak nadat Presley
overleed. 'Lijkenpikkerij'
vond disc-jockey Felix Meur-
ders destijds. Ouwens ontkent,
„Ik heb het nummer vanuit
een pure emotie geschreven."
Nederland 3, 19.30 uur
Van onze verslaggever
Kerkrade - Het Wereld Muziek Concours in Kerkrade v;i'
voor de dertiende aflevering van het evenement, in 1991
twaalf Amerikaanse bands strikken.
Om dat te bereiken heeft het WMC-bestuur een overeenkom!'
gesloten met de Amerikaanse organisatie Youth Music of thf
World (YMC).
H—
■■ni
YMC neemt de acquisitie op zich
van geïnteresseerde mars- en
showbands en blaasorkesten in
Amerika. De stichting WMC be
slist uiteindelijk op basis van het
kwalitatieve aanbod welke
bands mogen meedoen.
De Amerikaanse muziekgezel
schappen zorgden in het verle
den tijdens het WMC steeds voor
groot enthousiasme onder de
duizenden toeschouwers. De
bands treden voornamelijk op
tijdens de mars- en showwed
strijden. Met hun spectaculaire
shows bouwden ze een goede
reputatie op.
In de jaren zestig en zeventig
waren er steevast vijf of zes
bands uit de Verenigde Staten in
Kerkrade. Dat aantal is de afge
lopen jaren sterk afgenomen.
Tijdens het laatste WMC in 1993
was er nog maar één gezelschap
uit de States.
De Amerikanen blijven nietwj
omdat de reis naar Kerkrade#
duur zou zijn, zo legt WMC-ss-
cretaris T. Creusen uit.
„De muzikanten willen tijden
hun verblijf in Europa meer zie'
dan alleen Kerkrade. Ze will®
uitstapjes maken, geamui
worden. De reis moet eigenlij'
van minuut tot minuut uitgestip
peld zijn. Daar kan het WMC
niet aan beginnen. Ook willen
Amerikanen in hotels onderge
bracht worden, terwijl het WMCj
haar gasten huisvest bij gastgf
zinnen. Youth Music of
World heeft aangeboden om
organisatie van de reis, plus 1*
complete verblijf, op zich te tel
men. Deelname aan het WMCj"
natuurlijk het hoogtepunt van®|
trip", verklaart Creusen. I*j
overeenkomst die de Kerkraad"
stichting met YMC is aangega*j
kost het WMC niets.
NEDERLAND 1
07.00 Tekst-tv
q9 00 De Sprookjeskast (tot 09.21
09.30 Nijntje en haar vriendjes (tot
09.45)
1000 Ik mik LORELAND (tot 10.20)
,,00 The Jericho Conspiracy.
,21)0 Tekst-tv
13 53 Vragenuurtje Tweede Kamer
,5.00 Tekst-tv
16.29 Nieuws voor doven en
slechthorenden
,6 36 Tee Vee Studio
,711 Dag Sinterklaas, Speelgoed
,727 Ren 8r Stimpy Showj
,7.57 Thunderbirds, poppenserie
18.26 Topscore, spelletje
18.56 (TT) Yoy, reportage
19.28 ASOShow
20.00 (TT) Journaal
20,24 (TT) Weeroverzicht
20.30 (TT) Vinger aan de pols
21.26 Televizier, actualiteiten
22.02 Rondom Tien 22.47 Brink
op I, christelijke cultuur
23.33 Orde op zaken, financiën
24.00 Journaal
NEDERLAND 2
07.00 Journaal
07.06 Lingo, spelletje
07.30 Journaal
07.33 Ontbijt TV (08.00 Journaal)
08.30 Journaal
08.33 Topscore, spelletje
09.00 Journaal
09.07 PP: Uitzending WD
09.10 Kook TV
09.28 (TT) Kerkdienst
10.18 Klassieke mechanica I
10.48 Omgaan met stress
11.18 Golden Palace, comedy
11.42 Woordroof, spelletje
12.09 Oh ja! Oe NCRV in beeld
13.00 Journaal
13.07 (TT) Twee voor twaalf, kwis
13.40 Kassa!
14.10 TV-nomaden, jongeren
14.40 Buren
15.05 O, zit dat zo
15.30 Dierenmanieren
16.00 (TT) Journaal
16.10 The World of Survival, na
tuurserie
16.35 Samson, kindermagazine
17.15 C.V.T.V., jongerenmagazine
17.50 De Staatsloterij show
17.58 (TT) 2 vandaag, actualiteiten
met om 18.00 Journaal; 18.39 Spor
tjournaal; 18.47 Hoofdpunten uit het
nieuws gevolgd door het weer
19.00 (TT) Onderweg naar morgen
19.35 Melrose Place, serie
20.25 (TT) All you need is love
21.40 Die 2: Nieuwe koeien
22.10 (TT) In de Vlaamsche Pot
22.40 Veronica reisgids
23.15 X-Files, politieserie
24.00 PP: Uitzending RPF
00.03 Journaal
00.08 Nieuws voor doven en
slechthorenden
SUSKEENWISKE: DE AV
\J1ilt dirzthn Ik neem dtbmnsU
I!
cn ik dt ondirstr sip.'j
kojth mhsslt J
HAMBONE
'k/JHFN OF //r
HAAIEN KAN
'V*
BOES
tFjz
ONTDEK DE VERSCHILLEN
66S3
t