Verkleinen veestapel mogelijk'
Netelenbos wil hoogte vrijwillige ouderbijdrage vastleggen
Nieuwe moskee trekt veel bekijks
'Piloten verantwoordelijk voor Faro-ramp'
ns Congres
Voorzitter Landbouwschap wil geen taboe meer op verminderen hoeveelheid vee
Vakbond niet op hoogte
van banenverlies Fokker
De keuze tussen niets
DE STEM
BINNENLAND
A3
DESTEM
COMMENTAAR
BINNENLAND KORT
Politiebond eist garanties
voor veiligheid van agenten
©VAN DORST
MAANDAG - DINSDAG
WOENSDAG
DOLE ANANASSTUKJES
vanJS?
NU 2 VOOR:
HALFVOLLE
HOUDBARE MELK
BRABANT
KNAKWORSTJES
FRANSE UIEN
OVEMBER 1994 A2
S
ee weken geleden voordeed
FOTO AP
dere partij maar slecht ver-
n. „Ik heb ineens ontzet-
veel vrienden onder mijn
icratische collega's. Ze vra-
ne of ze misschien ook voor
Republikeins Congreslid
:n kunnen gaan werken. Ik
log nooit zoveel uitnodigin-
ehad voor 'n lunch."
eft de vervelendste van die
ve vrienden verteld dat er
hien nog een plaatsje voor
is bij de technische dienst.
weet bij de Afdeling Type-
ines en Potloden, heb ik
;d. Hoe oud het computer-
rk op Capitol Hill ook al is,
tij het Democratische be
llier bestaat die afdeling
Itijd! Maar niet lang meer,
irzeker ik je."
benadrukt dat het ook
en zeer serieus werktuig
de boer" gaat. Vogels en
elijke knagers zouden
lijk gewend zijn geraakt
;t moderne arsenaal van
sche afschrikmiddelen.
uitvinding
Bob van Huët
ken nauwelijks nog om
bezig zijn het zaaigoed
vreten. Het verrassing-
nt van de aloude vogel-
rikker is veel groter
duiven, merens en
n waren vergeten dat er
iets nog bestond, zo
ingeveer de opmerkelij-
eorie achter Whirley
»ens heerst er op de
ijke Britse eilanden een
concurrentie op de ver-
arkt. Van alles is voor-
n, al dan niet high tech;
oot kaliber knalappara-
t agrarische ghettoblas-
teeds vaker registreren
overheden klachten
mwonenden. Het is na-
k prima de kraaien te
en maar als je daarvoor
dag uit naar loeiharde
ock moet luisteren...
vogelverschrikkers
je niet. In zekere zin
een beetje de landelij-
Ite te herstellen," prijst
s Tweedie zijn eigen
Jing. Hij hoopt dat boe-
heel Europa de dras-
.emoderniseerde vogel-
rikker willen toevoegen
un bestaande arsenaal
ongedierte.
egin van een Whirly-im-
MAANDAG 28 NOVEMBER 1994
Utrecht (anp) - Staatssecre
taris Netelenbos wil met de
besturen- en ouderorganisa
ties in het onderwijs afspra
ken maken over de hoogte
van de vrijwillige ouderbij
drage. Ze wil die vastleggen
in 'een soort code'.
Dat heeft ze zaterdag in Utrecht
aangekondigd, op de ledenver
gadering van de Verenigde Bij
zondere Scholen voor onderwijs
op algemene grondslag (VBS).
Netelenbos (basis- en voortgezet
onderwijs) zei niet te willen tor
nen aan het recht van ouders
aan om met 'een redelijke ouder
bijdrage' bij te dragen aan de
mogelijkheden van de school om
goed en aantrekkelijk onderwijs
te geven. Maar het kan niet zo
zijn, aldus de staatssecretaris,
dat de financiële gelijkstelling
van het openbaar en bijzonder
onderwijs 'ondergraven wordt
door een wat betreft de hoogte
onbegrensde ouderbijdrage'. De
verschillen in kwaliteit tussen
scholen mag niet louter berusten
op het feit dat de ene school wel
en de andere school niet in staat
is een 'substantiële financiële
bijdrage' van ouders te vragen.
Volgens Netelenbos is er sprake
van 'behoorlijke uitschieters' bij
de bijdragen die van ouders wor
den gevraagd. Het zou dan met
name gaan om algemeen bijzon
dere scholen, de vrije scholen en
de traditionele vernieuwings
scholen.
Het is nog niet duidelijk
waaraan deze scholen de hoge
bijdrage precies besteden. De
onderwijsinspectie is momenteel
bezig met een onderzoek naar de
ouderbijdragen in het basison
derwijs.
Netelenbos zei benieuwd te zijn
of uit het onderzoek naar voren
komt of ouders dure scholen mij
den. Als dat zo is en het er mee
te maken heeft dat ouders de
bijdrage niet kunnen of willen
betalen, 'dan stel ik mij de vraag
of daarmee de toegankelijkheid
van het gewenste onderwijs niet
in het gedrang komt'.
VBS-voorzitter J. Kersten wees
erop dat de rijksbekostiging van
het basis- en voortgezet onder
wijs al lang geen honderd pro
cent meer bedraagt. Hij noemde
de uiutspraken van Netelenbos
over de hoogte van de ouderbij
drage in het algemeen bijzonder
onderwijs 'suggestief'. „Directies
en besturen van scholen voelen
zich miskend in hun oprechte
zorg om leerlingen niet de dupe
te laten worden van tekortschie
tende rijskvergoedingen," aldus
Kersten.
Den Haag (anp) - Voorzitter M. Varekamp van het
Landbouwschap wil niet bij voorbaat een inkrimping
van de veestapel uitsluiten als een van de oplossingen
voor het mestprobleem. Dat zei hij gisteren voor de
Avro-radio.
Volgens de voorman van het
schap mag een vermindering van
de hoeveelheid dieren geen doel
op zichzelf zijn, maar het taboe
op het onderwerp moet verdwij
nen.
Binnen het landbouwbedrijfsle
ven bestaat groot verzet tegen
een inkrimping van de veestapel.
Deze ingreep is evenwel actueel,
nu het huidige mestbeleid op
grote problemen is gestuit. De
voorgestelde maatregelen om de
hoeveelheid mest binnen de per
ken te houden, zouden fraudege
voelig zijn en moeilijk te hand
haven. Bovendien is gebleken
dat een grootschalige industriële
verwerking van mest vooralsnog
niet van de grond komt.
Varekamp meent dat, gezien de
problemen in vooral de intensie
ve varkenshouderij, alle mogelij
ke oplossingen bespreekbaar
moeten zijn. „We moeten daarbij
kijken naar de totale toekomst
van de branche. Behalve het mi
lieu spelen daarbij ook de werk
gelegenheid, het imago en de
sociale gevolgen een rol. Je moet
open met de dingen omgaan en
dan niet bij voorbaat zeggen:
niet inkrimpen."
Landbouwminister Van Aartsen
en zijn milieucollega De Boer
zullen begin volgend jaar maat
regelen presenteren om het
mestbeleid weer op de rails te
krijgen. De Boer zei vorige week
al 'dat stevige maatregelen daar
bij noodzakelijk zullen zijn.'
Amsterdam - De Industriebond FNV en de Ondernemingsraad
van Fokker wisten niet dat de vliegtuigmaatschappij volgend
jaar ruim 300 banen extra zou schrappen.
Fokker-topman B. van Schaik
kondigde de maatregel zaterdag
in een interview met deze krant
aan. Eerder vorige week maakte
het concern bekend dat er bij
Fokker Special Products in Hoo-
geveen 160 banen zouden ver
vallen.
Extra schrappen is volgens Van
Schalk nodig om de kosten te
drukken. Eerdere saneringen
hebben de kosten wel terugge
bracht. De doelstelling om de
kosten met 25 procent te verla
gen, is echter nog niet gehaald.
Bestuurder P. van Bers van de
Industriebond FNV, die goed
van de ontwikkelingen bij Fok
ker op de hoogte is, zei zaterdag
van niets te weten. Het nieuws
staat haaks op mededelingen
van Fokker van oktober over het
opvoeren van de produktie in
1995 met vier a zeven toestellen,
meent hij.
Voor G. Melchers, secretaris van
de Centrale Ondernemingsraad
van Fokker, waren de getallen
eveneens nieuw. „Het zou kun
nen, ik weet het niet, ik ben
altijd redelijk geïnformeerd." Er
is volgens Melchers inderdaad
nog sprake van overcapacitéit.
„Er zijn bij Fokker ook flink wat
mensen uitgeleend."
Hij verwacht echter dat het wel
zal meevallen. Voorzover er nu
nog ingekrompen zal worden, zal
dat geleidelijk gaan en niet meer
zo stormenderhand als in de af
gelopen jaren.
De opvoering van de produktie
(van veertig naar ongeveer vijf
tig toestellen per jaar) waarvan
Fokker vorige maand gewag
maakte, leidt volgens Melchers
in ieder geval niet tot extra
werkgelegenheid. „Een vaste re-
kenformule, bijvoorbeeld voor
elk extra toestel 140 man erbij,
is niet meer aan de orde. Extra
werk vangt Fokker nu op door
flexibeler met capaciteit om te
springen."
De Sultan AhmeUmoskee in Zaanstadde grootste moskee in West-Europa, is gisteren officeel geopend.
FOTO ANP
Zaanstad (anp) - Met het doorknippen
van een rood-wit-blauw lint hebben
minister Dijkstal van Binnenlandse Za
ken, ambassadeur Z. Celikkol van Tur
kije en M. Yilmaz, hoofd van het presi
dium voor religieuze zaken in Turkije,
gisteren in Zaanstad de grootste moskee
van West-Europa geopend. Duizenden
belangstellenden van Turkse en Neder
landse afkomst woonden de plechtig
heid bij.
Dijkstal noemde de Sultan Ahmet-moskee in
zijn openingsrede 'een zaak van respect en
verdraagzaamheid en een symbool van
emancipatie en integratie van de Turkse
gemeenschap in Nederland'. Hij prees de
samenwerking tussen Turken en Nederlan
ders, waardoor het islamitisch centrum ge
realiseerd kon worden.
De moskee annex cultureel centrum heeft
circa 7,5 miljoen gulden gekost. De Turkse
gemeenschap in Nederland en Europa
bracht vijf miljoen bijeen, een bank leende
de resterende 2,5 miljoen.
Het centrum is grotendeels door Turkse'
vrijwilligers gebouwd. Het biedt plaats aan
circa 3400 mensen, waarvan er 1700 geza
menlijk de gebedsruimte kunnen gebruiken.
Tijdens de diensten is die ruimte uitsluitend
toegankelijk voor mannen en moeten vrou
wen plaatsnemen op een balustrade. Daar
naast biedt het gebouw ruimte voor diverse
culturele activiteiten en cursussen, een bibli
otheek en een kapsalon. De winkeltjes in het
complex verkopen op aandringen van de
Zaanse middenstand uitsluitend Turkse pro-
dukten. In het centrum zijn mensen van alle
nationaliteiten en geloofsovertuigingen wel
kom, zo benadrukte een woordvoerder.
De moskee is bij omwonenden nauwelijks op
verzet gestuit. Wel zijn op hun verzoek extra
maatregelen getroffen tegen geluids- en par
keeroverlast.
Slachtoffers en nabestaanden presenteren eigen nota over vliegtuigongeval
TUSSEN JA en nee ligt geen derde mogelijkheid, hoe hard de
internationale gemeenschap dat ook wenst. Er resteren slechts
twee alternatieven voor de Bosnische burgeroorlog: groot
scheepse internationale interventie of opheffing van het embar
go, en dus een interne strijd op leven en dood.
Voor gewapende deelname aan het conflict voelen de groot
machten niet. De Navo wil wel enige bestraffingsaanvallen
uitvoeren, maar de Verenigde Naties zijn tegen. De mogelijkhe
den om via praten verder te komen, zijn volgens de in veilige
kantoren beraadslagende vertegenwoordigers nog niet uitgeput.
De echte reden is evenwel een andere. Militair ingrijpen betekent
in feite een bezetting van het gebied en dat durft niemand aan.
De herinnering aan Vietnam, Afghanistan en Somalië is te vers.
Te veel eigen slachtoffers en te weinig kans op een effectief
resultaat.
Opheffing van het embargo wil eigenlijk ook niemand. De
consequentie zou een massale moord- en slachtpartij zijn. En
voor zo'n ultieme stap schrikt elke natie met enig gevoel voor
beschaving en menselijke waardigheid terug.
De gekozen tussenweg - verbaal geweld en enige speldeprikjes -
is zo mogelijk nog zinlozer. Bihac, een 'veilige haven' in de
termen van de Verenigde Naties, staat op punt van vallen. Als
dat gebeurt, is de internationale gemeenschap met al haar
onderhandelingen en blauwhelmen volstrekt ongeloofwaardig
geworden.
De VN hebben veilige plaatsen uitgeroepen en de veiligheid
ervan gegarandeerd. Als dat niet waar gemaakt kan worden, wat
heeft de aanwezigheid van een internationale troepenmacht dan
voor zin? Het wordt in dat geval slechts wachten tot de andere
'safe havens' ook onder vuur komen te liggen en de VN ter
bescherming van de eigen troepen de manschappen terughaalt.
Bihac moet daarom, ter voorkoming van nog grotere ellende,
door de internationale troepen verdedigd worden. Maar daar
voor zijn veel meer soldaten nodig dan nu beschikbaar zijn. Het
betekent in feite interventie en daarvoor schrikken de wereldlei
ders, als hiervoor uiteengezet, terug. Het zal daarom wel niet
gebeuren.
De VN en de Navo staan voor een dilemma. Het is te laat voor
andere uitwegen, de internationale organen hebben zo lang
geaarzeld en elkaar tegengesproken dat ze niets anders meer
kunnen doen dan opnieuw onmachtig naar de onderhandelings
tafel gaan. Het betekent dat de rest van de wereld moedeloos en
machteloos toekijkt hoe de heethoofden in Bosnië elkaar afslach
ten.
Van onze verslaggever
Rinze Brandsma
Amsterdam - De Martinair-
piloten dragen de volle ver
antwoordelijkheid voor de
dood van 56 passagiers 'en de
ellende en verwoesting in de
levens van honderden nabe
staanden en betrokkenen'. De
bemanning had het toestel in
het noodweer op 21 december
1992 nooit in Faro aan de
grond mogen zetten.
Dat concludeert de Anthony
Ruys Stichting namens een
groep overlevenden en nabe
staanden van slachtoffers van de
vliegramp bij het Zuid-Portuge-
se Faro. De bemanning heeft
volgens de stichting roekeloos en
onverantwoord gehandeld. Het
toestel had moeten uitwijken
naar een ander vliegveld. „Er is
gespeeld met de levens van de
honderden passagiers." De stich
ting eist van Martinair honderd
duizend gulden schadevergoe
ding per slachtoffer.
Op een emotionele bijeenkomst
in Amsterdam leverde de stich
ting gisteren felle kritiek op
Martinair en haar piloten ('com
merciële belangen gaan boven
veiligheid'), de Rijksluchtvaart
dienst RLD ('wijst kritiek op
Martinair en bemanning te snel
af' en op de verkeersleiding in
Faro ('ernstige achteloosheid en
nalatigheid'). Het vliegveld van
Faro zou volgens de slachtoffers
ongeschikt zijn voor grote passa
giersvliegtuigen, zeker bij slecht
weer. „Het is een Godswonder
dat het tientallen jaren goed is
gegaan."
Rob Sötemann, voorzitter van de
stichting: „Het was noodweer in
Faro. De straten stonden blank,
er stond een laag water op de
landingsbaan, het was waanzin
om daar een landing te proberen.
Hij had moeten uitwijken." De
slachtoffers willen de officier
van justitie in Haarlem vragen,
een onderzoek in te stellen naar
de strafbaarheid van de Marti
nair-gezagvoerder.
Volgens de eigen nota, in reactie
op het onlangs verschenen offi
ciële eindrapport over de ramp,
landde de gezagvoerder willens
en wetens, in de wetenschap dat
dat levensgevaarlijk was. „Straf
baar dus." De RLD heeft de
schuld vooral gelegd bij de on
verwacht slechte weersomstan
digheden en de verkeersleiding.
Het Portugese onderzoeksrap
port wijst de verantwoordelijk
heid van de verkeersleiding to
taal af. Het barre noodweer, met
heftige windvlagen, en het rea
geren van de bemanning daarop
moet oorzaak geweest zijn van
de ramp.
Ook wil de stichting meer geld
zien: een hogere schadevergoe
ding plus smartegeld; 'een ton
uitkering per slachtoffer extra
zou redelijk zijn'. Nu heeft een
grote groep tussen de 10.000 en
17.500 gekregen. Enkelen ont
vingen een kwart miljoen, vol
gens een conventie met de verze
keraars het maximum uit te ke
ren bedrag. Met dat maximum is
de stichting het ook niet eens.
Martinair wees gisteren alle kri
tiek af. Een woordvoerder zei
begrip te hebben voor alle emo
ties, onderstreepte hoe vreselijk
de gebeurtenissen in Faro waren,
maar zei niet te twijfelen aan
kundigheid en handelen van de
bemanning. Zaterdag bracht
captain L Bakker namens de
Ifalpa, de internationale vereni
ging van piloten, naar buiten dat
de officiële onderzoeksrapporten
over de vliegramp bij Faro 'geen
reden geven te twijfelen aan de
deskundigheid van de beman
ning'. Volgens de Ifalpa treft de
bemanning geen enkele blaam.
Rob Sötemann presenteerde de
nota van de Anthony Ruys stich
ting in een Amsterdams zaaltje
in aanwezigheid van een grote
groep slachtoffers en nabestaan
den. Enkelen van hen dragen
ook nog zichtbaar de sporen van
de ramp, sommigen zijn ver
minkt in hun gezicht. De bijeen
komst had het karakter van een
emotievolle reünie. Sötemann
barstte voor het oog van de ca
mera's herhaaldelijk in tranen
uit, vloekte op de gezagvoerder,
liet zich troosten en stortte na
afloop in de armen van mede
slachtoffers.
De stichting heeft het eindrap
port over de ramp geanalyseerd,
omdat ze vindt dat de waarheid
over de oorzaak van de ramp
nog niet aan het licht is geko
men. Het zit ze dwars, dat de
onderzoekers kennelijk geen ge
bruik gemaakt hebben van de
afgelegde verklaringen van de
inzittenden. Zo is bijvoorbeeld
niets terug te vinden over de
rechtermotor, waar volgens en
kele passagiers al voor de lan
ding vuur uit kwam. Onder ver
wijzing naar de 'zwarte dozen'
met vluchtgegevens noemen de
slachtoffers dat hun 'witte doos';
„Die is gesloten gebleven."
Het vliegtuig daalde te snel;
daarbij kwam het vlak boven te
baan terecht in een plotseling
sterke valwind ('windshear') en
een dwarswind die het niet aan
kon. De groep slachtoffers wijst
er echter op, dat het noodweer
niet onverwacht was. De on
weersbui moet ook op de cock
pitradar goed zichtbaar zijn ge
weest. De bemanning sprak on
derling over 'beestenweer'. De
verkeersleiding had ook meege
deeld dat de landingsbaan
'flooded' was, dat er water op
stond.
Martinair-zegsman Udo Buys,
op verzoek van de slachtoffers
aanwezig op hun bijeenkomst,
wilde niet ingaan op de schade
vergoedingen ('een zaak tussen
Rijen, Stationsstraat 25, 01612 28200
BrBda, Crogtdijk 54, 076-712000
Waalwijk, Laageinde 39, 04160 38555
Roosendaal, Scherpdeel 20, 01650-32050
Van Traa voorzitter enquêtecommissie
Den Haag - D66 trekt de kandidatuur in van het kamerlid De
Graaf voor het voorzitterschap van de parlementaire enquête
commissie De commissie onderzoekt de opsporingsmethodes
van politie en justitie. D66 en PvdA hebben al informeel
afgesproken dat Van Traa (PvdA) het voorzitterschap zal
bekleden en De Graaf het vice-voorzitterschap.
Kamervoorzitter Deetman zal waarschijnlijk morgen deze af
spraak bekend maken. Het staat nog niet helemaal vast hoeveel
leden de enquêtecommissie zal krijgen. De Graaf wilde gistera
vond bevestigen noch ontkennen dat hij zijn kandidatuur voor
het voorzitterschap intrekt.
Schippers bewapenen zich
Hilversum - Steeds meer binnenschippers bewapenen zich tegen
de fors toegenomen criminaliteit aan boord. Alleen al in de
haven van Rotterdam is sprake van honderden inbraken.
Schippers worden daarbij vaak met geweld bedreigd. In het
televisieprogramma Brandpunt van de KRO erkende B. van der
Winden van de Rivierpolitie Rotterdam gisteren dat het pro
bleem 'dagelijks groeit'. Vanaf 1 januari gaat de politie in
Rotterdam drie speciale wijkagenten voor de binnenvaart aan
stellen.
De criminaliteit doet zich vooral voor in de havens van
Rotterdam en Amsterdam. Nederlandse en Belgische schippers
hebben echter ook in Brussel en Antwerpen last van overvallen.
In tegenstelling tot Nederland kunnen Belgische schippers een
vergunning krijgen voor het aan boord hebben van een vuurwa
pen. Dat bleek vorige week woensdag in Terneuzen waar een
Belgische schipper werd aangehouden die zeven wapens en
minutie aan boord had.
Verdachte aanslag op Scholte weer vrij
Amsterdam - De man die de politie vrijdag aanhield op
verdenking van betrokkenheid bij de aanslag in Amsterdam op
beeldend kunstenaar Rob Scholte, is zondagmiddag op vrije
voeten gesteld. Volgens de politiewoordvoerder 'blijft de man
onze aandacht houden', maar waren er te weinig concrete
aanwijzingen om hem nog langer vast te kunnen houden.
Scholte raakte donderdag zwaar gewond omdat iemand een
granaat onder de bestuurdersplaats van zijn donkerblauwe
BMW had bevestigd. Het projectiel ging af terwijl de auto uit
een parkeerplaats draaide. De politie doet verder geen medede
lingen over de voortgang van het onderzoek. De woordvoerder
wil ook geen commentaar geven op geruchten dat de granaat
voor iemand anders was bedoeld en per abuis aan Scholtes auto
werd bevestigd.
CP-demonstranten versneld voor rechter
Zevenaar - Vijftien 'volksnationalisten', die zaterdagmiddag in
Zevenaar zijn aangehouden tijdens een CP'86-demonstratie
door het centrum van die plaats, moeten versneld voor de
rechtbank in Arnhem verschijnen. De mannen, afkomstig uit
Arnhem, Rotterdam en Den Haag, hebben zich volgens de
officier van justitie schuldig gemaakt aan discriminatie.
De 'volksnationalisten', zoals zij zichzelf noemen, hielden een
demonstratie om te protesteren tegen het feit dat CP-demon-
straties overal in Nederland verboden worden. De politie in
Zevenaar ontving tientallen telefoontjes van inwoners, die zich
ergerden aan de gescandeerde racistische kreten. Zaterdag
hebben ruim tien mensen aangifte gedaan. Voor de demonstratie
was geen vergunning aangevraagd.
GroenLinks: 'Voortaan 1 lijsttrekker'
Amsterdam - Het congres van GroenLinks heeft zaterdag het
duo-lijsttrekkerschap afgezworen. Ook het afstemmen van ver
kiezingscampagnes op de stijl en de persoonlijkheid van de
lijsttrekker is voor het GroenLinkse congres voortaan uit den
boze. Van 'mannetjes-/vrouwtjersmakerij' wil men niet weten.
De partij verloor een zetel bij de verkiezingen. Een evaluatie
commissie concludeerde dat de verkiezingscampagne als 'vaag
en inhoudsloos' was ervaren en het duo-lijsttrekkerschap 'ver
warring' had geschapen. Een van de aanbevelingen van de
commissie was dit experiment niet te herhalen. De ene helft van
het lijsttrekkersduo, Ina Brouwer, trok de consequenties en gaf
haar kamerzetel op. De andere helft, Mohamed Rabbae, gaf zijn
aspiraties om fractievoorzitter te worden op.
passagiers en verzekeraar'). Hij
betreurde de voortijdige bijeen
komst. Komende donderdag be
spreekt de Raad voor de Lucht
vaart met overlevende passa
giers en nabestaanden het offi
ciële rapport. „De Raad wil
daarin openheid geven, zonder
alle emoties die nu los komen."
Volgens de Martinair-woord
voerder presenteert de groep een
verwrongen en onvolledig beeld
van de gebeurtenissen, en inter-
preert die op eigen wijze.
Martinair heeft een steunfonds
opgericht en daar 3 miljoen in
gestort. Passagiers die schade
geleden hebben en van de verze
kering onvoldoende krijgen uit
gekeerd, kunnen daar aanklop
pen.
Amsterdam (anp) - De Nederlandse Politiebond (NPB) eist dat
justitie en politie maatregelen treffen om de veiligheid van
agenten en hun gezinnen te garanderen nu vertrouwelijke
gegevens in het criminele circuit terecht zijn gekomen.
Die informatie werd afgelopen zomer gestolen bij een inbraak in de
woning van officier van justitie mr. J. Valente, in Amsterdam belast
met het bestrijden van de zware, georganiseerde misdaad. Misdaad
journalist Peter R. de Vries, medewerker van het televisieprogramma
Deadline van de Tros, kreeg de ontvreemde computerdiskettes ruim
een week geleden in handen gespeeld. Hij heeft de diskettes
inmiddels teruggebracht bij justitie in Amsterdam.
„We eisen een diepgaand onderzoek naar de gevaren die medewer
kers van de politie en hun gezinnen lopen nu kennelijk vertrouwelij
ke informatie op straat ligt," aldus de woordvoerster van de NPB
gisteren. „We hebben nog geen signalen gekregen dat adequate
voorzorgsmaatregelen zijn genomen. We sluiten niet uit dat er
mensen in gevaar zijn gekomen. Het is de verantwoordelijkheid van
justitie om alles te doen de veiligheid van de politiemensen te
garanderen."
(ADVERTENTIES)
blik 234 gram
literpak
van 165
89
blik 8 stuks
vanJB^
69
net 1 kilo
99
Voor de dichtstbijzijnde
Jac.Hermans bel: 02154-83333
JacHermans
Geldig van maandag 28 november
t/m woensdag 30 november 1994 48