Verkleinen veestapel mogelijk' Netelenbos wil hoogte vrijwillige ouderbijdrage vastleggen Nieuwe moskee trekt veel bekijks 'Piloten verantwoordelijk voor Faro-ramp' ns Congres Voorzitter Landbouwschap wil geen taboe meer op verminderen hoeveelheid vee Vakbond niet op hoogte van banenverlies Fokker De keuze tussen niets DE STEM BINNENLAND A3 DESTEM COMMENTAAR BINNENLAND KORT Politiebond eist garanties voor veiligheid van agenten ©VAN DORST MAANDAG - DINSDAG WOENSDAG DOLE ANANASSTUKJES vanJS? NU 2 VOOR: HALFVOLLE HOUDBARE MELK BRABANT KNAKWORSTJES FRANSE UIEN OVEMBER 1994 A2 S ee weken geleden voordeed FOTO AP dere partij maar slecht ver- n. „Ik heb ineens ontzet- veel vrienden onder mijn icratische collega's. Ze vra- ne of ze misschien ook voor Republikeins Congreslid :n kunnen gaan werken. Ik log nooit zoveel uitnodigin- ehad voor 'n lunch." eft de vervelendste van die ve vrienden verteld dat er hien nog een plaatsje voor is bij de technische dienst. weet bij de Afdeling Type- ines en Potloden, heb ik ;d. Hoe oud het computer- rk op Capitol Hill ook al is, tij het Democratische be llier bestaat die afdeling Itijd! Maar niet lang meer, irzeker ik je." benadrukt dat het ook en zeer serieus werktuig de boer" gaat. Vogels en elijke knagers zouden lijk gewend zijn geraakt ;t moderne arsenaal van sche afschrikmiddelen. uitvinding Bob van Huët ken nauwelijks nog om bezig zijn het zaaigoed vreten. Het verrassing- nt van de aloude vogel- rikker is veel groter duiven, merens en n waren vergeten dat er iets nog bestond, zo ingeveer de opmerkelij- eorie achter Whirley »ens heerst er op de ijke Britse eilanden een concurrentie op de ver- arkt. Van alles is voor- n, al dan niet high tech; oot kaliber knalappara- t agrarische ghettoblas- teeds vaker registreren overheden klachten mwonenden. Het is na- k prima de kraaien te en maar als je daarvoor dag uit naar loeiharde ock moet luisteren... vogelverschrikkers je niet. In zekere zin een beetje de landelij- Ite te herstellen," prijst s Tweedie zijn eigen Jing. Hij hoopt dat boe- heel Europa de dras- .emoderniseerde vogel- rikker willen toevoegen un bestaande arsenaal ongedierte. egin van een Whirly-im- MAANDAG 28 NOVEMBER 1994 Utrecht (anp) - Staatssecre taris Netelenbos wil met de besturen- en ouderorganisa ties in het onderwijs afspra ken maken over de hoogte van de vrijwillige ouderbij drage. Ze wil die vastleggen in 'een soort code'. Dat heeft ze zaterdag in Utrecht aangekondigd, op de ledenver gadering van de Verenigde Bij zondere Scholen voor onderwijs op algemene grondslag (VBS). Netelenbos (basis- en voortgezet onderwijs) zei niet te willen tor nen aan het recht van ouders aan om met 'een redelijke ouder bijdrage' bij te dragen aan de mogelijkheden van de school om goed en aantrekkelijk onderwijs te geven. Maar het kan niet zo zijn, aldus de staatssecretaris, dat de financiële gelijkstelling van het openbaar en bijzonder onderwijs 'ondergraven wordt door een wat betreft de hoogte onbegrensde ouderbijdrage'. De verschillen in kwaliteit tussen scholen mag niet louter berusten op het feit dat de ene school wel en de andere school niet in staat is een 'substantiële financiële bijdrage' van ouders te vragen. Volgens Netelenbos is er sprake van 'behoorlijke uitschieters' bij de bijdragen die van ouders wor den gevraagd. Het zou dan met name gaan om algemeen bijzon dere scholen, de vrije scholen en de traditionele vernieuwings scholen. Het is nog niet duidelijk waaraan deze scholen de hoge bijdrage precies besteden. De onderwijsinspectie is momenteel bezig met een onderzoek naar de ouderbijdragen in het basison derwijs. Netelenbos zei benieuwd te zijn of uit het onderzoek naar voren komt of ouders dure scholen mij den. Als dat zo is en het er mee te maken heeft dat ouders de bijdrage niet kunnen of willen betalen, 'dan stel ik mij de vraag of daarmee de toegankelijkheid van het gewenste onderwijs niet in het gedrang komt'. VBS-voorzitter J. Kersten wees erop dat de rijksbekostiging van het basis- en voortgezet onder wijs al lang geen honderd pro cent meer bedraagt. Hij noemde de uiutspraken van Netelenbos over de hoogte van de ouderbij drage in het algemeen bijzonder onderwijs 'suggestief'. „Directies en besturen van scholen voelen zich miskend in hun oprechte zorg om leerlingen niet de dupe te laten worden van tekortschie tende rijskvergoedingen," aldus Kersten. Den Haag (anp) - Voorzitter M. Varekamp van het Landbouwschap wil niet bij voorbaat een inkrimping van de veestapel uitsluiten als een van de oplossingen voor het mestprobleem. Dat zei hij gisteren voor de Avro-radio. Volgens de voorman van het schap mag een vermindering van de hoeveelheid dieren geen doel op zichzelf zijn, maar het taboe op het onderwerp moet verdwij nen. Binnen het landbouwbedrijfsle ven bestaat groot verzet tegen een inkrimping van de veestapel. Deze ingreep is evenwel actueel, nu het huidige mestbeleid op grote problemen is gestuit. De voorgestelde maatregelen om de hoeveelheid mest binnen de per ken te houden, zouden fraudege voelig zijn en moeilijk te hand haven. Bovendien is gebleken dat een grootschalige industriële verwerking van mest vooralsnog niet van de grond komt. Varekamp meent dat, gezien de problemen in vooral de intensie ve varkenshouderij, alle mogelij ke oplossingen bespreekbaar moeten zijn. „We moeten daarbij kijken naar de totale toekomst van de branche. Behalve het mi lieu spelen daarbij ook de werk gelegenheid, het imago en de sociale gevolgen een rol. Je moet open met de dingen omgaan en dan niet bij voorbaat zeggen: niet inkrimpen." Landbouwminister Van Aartsen en zijn milieucollega De Boer zullen begin volgend jaar maat regelen presenteren om het mestbeleid weer op de rails te krijgen. De Boer zei vorige week al 'dat stevige maatregelen daar bij noodzakelijk zullen zijn.' Amsterdam - De Industriebond FNV en de Ondernemingsraad van Fokker wisten niet dat de vliegtuigmaatschappij volgend jaar ruim 300 banen extra zou schrappen. Fokker-topman B. van Schaik kondigde de maatregel zaterdag in een interview met deze krant aan. Eerder vorige week maakte het concern bekend dat er bij Fokker Special Products in Hoo- geveen 160 banen zouden ver vallen. Extra schrappen is volgens Van Schalk nodig om de kosten te drukken. Eerdere saneringen hebben de kosten wel terugge bracht. De doelstelling om de kosten met 25 procent te verla gen, is echter nog niet gehaald. Bestuurder P. van Bers van de Industriebond FNV, die goed van de ontwikkelingen bij Fok ker op de hoogte is, zei zaterdag van niets te weten. Het nieuws staat haaks op mededelingen van Fokker van oktober over het opvoeren van de produktie in 1995 met vier a zeven toestellen, meent hij. Voor G. Melchers, secretaris van de Centrale Ondernemingsraad van Fokker, waren de getallen eveneens nieuw. „Het zou kun nen, ik weet het niet, ik ben altijd redelijk geïnformeerd." Er is volgens Melchers inderdaad nog sprake van overcapacitéit. „Er zijn bij Fokker ook flink wat mensen uitgeleend." Hij verwacht echter dat het wel zal meevallen. Voorzover er nu nog ingekrompen zal worden, zal dat geleidelijk gaan en niet meer zo stormenderhand als in de af gelopen jaren. De opvoering van de produktie (van veertig naar ongeveer vijf tig toestellen per jaar) waarvan Fokker vorige maand gewag maakte, leidt volgens Melchers in ieder geval niet tot extra werkgelegenheid. „Een vaste re- kenformule, bijvoorbeeld voor elk extra toestel 140 man erbij, is niet meer aan de orde. Extra werk vangt Fokker nu op door flexibeler met capaciteit om te springen." De Sultan AhmeUmoskee in Zaanstadde grootste moskee in West-Europa, is gisteren officeel geopend. FOTO ANP Zaanstad (anp) - Met het doorknippen van een rood-wit-blauw lint hebben minister Dijkstal van Binnenlandse Za ken, ambassadeur Z. Celikkol van Tur kije en M. Yilmaz, hoofd van het presi dium voor religieuze zaken in Turkije, gisteren in Zaanstad de grootste moskee van West-Europa geopend. Duizenden belangstellenden van Turkse en Neder landse afkomst woonden de plechtig heid bij. Dijkstal noemde de Sultan Ahmet-moskee in zijn openingsrede 'een zaak van respect en verdraagzaamheid en een symbool van emancipatie en integratie van de Turkse gemeenschap in Nederland'. Hij prees de samenwerking tussen Turken en Nederlan ders, waardoor het islamitisch centrum ge realiseerd kon worden. De moskee annex cultureel centrum heeft circa 7,5 miljoen gulden gekost. De Turkse gemeenschap in Nederland en Europa bracht vijf miljoen bijeen, een bank leende de resterende 2,5 miljoen. Het centrum is grotendeels door Turkse' vrijwilligers gebouwd. Het biedt plaats aan circa 3400 mensen, waarvan er 1700 geza menlijk de gebedsruimte kunnen gebruiken. Tijdens de diensten is die ruimte uitsluitend toegankelijk voor mannen en moeten vrou wen plaatsnemen op een balustrade. Daar naast biedt het gebouw ruimte voor diverse culturele activiteiten en cursussen, een bibli otheek en een kapsalon. De winkeltjes in het complex verkopen op aandringen van de Zaanse middenstand uitsluitend Turkse pro- dukten. In het centrum zijn mensen van alle nationaliteiten en geloofsovertuigingen wel kom, zo benadrukte een woordvoerder. De moskee is bij omwonenden nauwelijks op verzet gestuit. Wel zijn op hun verzoek extra maatregelen getroffen tegen geluids- en par keeroverlast. Slachtoffers en nabestaanden presenteren eigen nota over vliegtuigongeval TUSSEN JA en nee ligt geen derde mogelijkheid, hoe hard de internationale gemeenschap dat ook wenst. Er resteren slechts twee alternatieven voor de Bosnische burgeroorlog: groot scheepse internationale interventie of opheffing van het embar go, en dus een interne strijd op leven en dood. Voor gewapende deelname aan het conflict voelen de groot machten niet. De Navo wil wel enige bestraffingsaanvallen uitvoeren, maar de Verenigde Naties zijn tegen. De mogelijkhe den om via praten verder te komen, zijn volgens de in veilige kantoren beraadslagende vertegenwoordigers nog niet uitgeput. De echte reden is evenwel een andere. Militair ingrijpen betekent in feite een bezetting van het gebied en dat durft niemand aan. De herinnering aan Vietnam, Afghanistan en Somalië is te vers. Te veel eigen slachtoffers en te weinig kans op een effectief resultaat. Opheffing van het embargo wil eigenlijk ook niemand. De consequentie zou een massale moord- en slachtpartij zijn. En voor zo'n ultieme stap schrikt elke natie met enig gevoel voor beschaving en menselijke waardigheid terug. De gekozen tussenweg - verbaal geweld en enige speldeprikjes - is zo mogelijk nog zinlozer. Bihac, een 'veilige haven' in de termen van de Verenigde Naties, staat op punt van vallen. Als dat gebeurt, is de internationale gemeenschap met al haar onderhandelingen en blauwhelmen volstrekt ongeloofwaardig geworden. De VN hebben veilige plaatsen uitgeroepen en de veiligheid ervan gegarandeerd. Als dat niet waar gemaakt kan worden, wat heeft de aanwezigheid van een internationale troepenmacht dan voor zin? Het wordt in dat geval slechts wachten tot de andere 'safe havens' ook onder vuur komen te liggen en de VN ter bescherming van de eigen troepen de manschappen terughaalt. Bihac moet daarom, ter voorkoming van nog grotere ellende, door de internationale troepen verdedigd worden. Maar daar voor zijn veel meer soldaten nodig dan nu beschikbaar zijn. Het betekent in feite interventie en daarvoor schrikken de wereldlei ders, als hiervoor uiteengezet, terug. Het zal daarom wel niet gebeuren. De VN en de Navo staan voor een dilemma. Het is te laat voor andere uitwegen, de internationale organen hebben zo lang geaarzeld en elkaar tegengesproken dat ze niets anders meer kunnen doen dan opnieuw onmachtig naar de onderhandelings tafel gaan. Het betekent dat de rest van de wereld moedeloos en machteloos toekijkt hoe de heethoofden in Bosnië elkaar afslach ten. Van onze verslaggever Rinze Brandsma Amsterdam - De Martinair- piloten dragen de volle ver antwoordelijkheid voor de dood van 56 passagiers 'en de ellende en verwoesting in de levens van honderden nabe staanden en betrokkenen'. De bemanning had het toestel in het noodweer op 21 december 1992 nooit in Faro aan de grond mogen zetten. Dat concludeert de Anthony Ruys Stichting namens een groep overlevenden en nabe staanden van slachtoffers van de vliegramp bij het Zuid-Portuge- se Faro. De bemanning heeft volgens de stichting roekeloos en onverantwoord gehandeld. Het toestel had moeten uitwijken naar een ander vliegveld. „Er is gespeeld met de levens van de honderden passagiers." De stich ting eist van Martinair honderd duizend gulden schadevergoe ding per slachtoffer. Op een emotionele bijeenkomst in Amsterdam leverde de stich ting gisteren felle kritiek op Martinair en haar piloten ('com merciële belangen gaan boven veiligheid'), de Rijksluchtvaart dienst RLD ('wijst kritiek op Martinair en bemanning te snel af' en op de verkeersleiding in Faro ('ernstige achteloosheid en nalatigheid'). Het vliegveld van Faro zou volgens de slachtoffers ongeschikt zijn voor grote passa giersvliegtuigen, zeker bij slecht weer. „Het is een Godswonder dat het tientallen jaren goed is gegaan." Rob Sötemann, voorzitter van de stichting: „Het was noodweer in Faro. De straten stonden blank, er stond een laag water op de landingsbaan, het was waanzin om daar een landing te proberen. Hij had moeten uitwijken." De slachtoffers willen de officier van justitie in Haarlem vragen, een onderzoek in te stellen naar de strafbaarheid van de Marti nair-gezagvoerder. Volgens de eigen nota, in reactie op het onlangs verschenen offi ciële eindrapport over de ramp, landde de gezagvoerder willens en wetens, in de wetenschap dat dat levensgevaarlijk was. „Straf baar dus." De RLD heeft de schuld vooral gelegd bij de on verwacht slechte weersomstan digheden en de verkeersleiding. Het Portugese onderzoeksrap port wijst de verantwoordelijk heid van de verkeersleiding to taal af. Het barre noodweer, met heftige windvlagen, en het rea geren van de bemanning daarop moet oorzaak geweest zijn van de ramp. Ook wil de stichting meer geld zien: een hogere schadevergoe ding plus smartegeld; 'een ton uitkering per slachtoffer extra zou redelijk zijn'. Nu heeft een grote groep tussen de 10.000 en 17.500 gekregen. Enkelen ont vingen een kwart miljoen, vol gens een conventie met de verze keraars het maximum uit te ke ren bedrag. Met dat maximum is de stichting het ook niet eens. Martinair wees gisteren alle kri tiek af. Een woordvoerder zei begrip te hebben voor alle emo ties, onderstreepte hoe vreselijk de gebeurtenissen in Faro waren, maar zei niet te twijfelen aan kundigheid en handelen van de bemanning. Zaterdag bracht captain L Bakker namens de Ifalpa, de internationale vereni ging van piloten, naar buiten dat de officiële onderzoeksrapporten over de vliegramp bij Faro 'geen reden geven te twijfelen aan de deskundigheid van de beman ning'. Volgens de Ifalpa treft de bemanning geen enkele blaam. Rob Sötemann presenteerde de nota van de Anthony Ruys stich ting in een Amsterdams zaaltje in aanwezigheid van een grote groep slachtoffers en nabestaan den. Enkelen van hen dragen ook nog zichtbaar de sporen van de ramp, sommigen zijn ver minkt in hun gezicht. De bijeen komst had het karakter van een emotievolle reünie. Sötemann barstte voor het oog van de ca mera's herhaaldelijk in tranen uit, vloekte op de gezagvoerder, liet zich troosten en stortte na afloop in de armen van mede slachtoffers. De stichting heeft het eindrap port over de ramp geanalyseerd, omdat ze vindt dat de waarheid over de oorzaak van de ramp nog niet aan het licht is geko men. Het zit ze dwars, dat de onderzoekers kennelijk geen ge bruik gemaakt hebben van de afgelegde verklaringen van de inzittenden. Zo is bijvoorbeeld niets terug te vinden over de rechtermotor, waar volgens en kele passagiers al voor de lan ding vuur uit kwam. Onder ver wijzing naar de 'zwarte dozen' met vluchtgegevens noemen de slachtoffers dat hun 'witte doos'; „Die is gesloten gebleven." Het vliegtuig daalde te snel; daarbij kwam het vlak boven te baan terecht in een plotseling sterke valwind ('windshear') en een dwarswind die het niet aan kon. De groep slachtoffers wijst er echter op, dat het noodweer niet onverwacht was. De on weersbui moet ook op de cock pitradar goed zichtbaar zijn ge weest. De bemanning sprak on derling over 'beestenweer'. De verkeersleiding had ook meege deeld dat de landingsbaan 'flooded' was, dat er water op stond. Martinair-zegsman Udo Buys, op verzoek van de slachtoffers aanwezig op hun bijeenkomst, wilde niet ingaan op de schade vergoedingen ('een zaak tussen Rijen, Stationsstraat 25, 01612 28200 BrBda, Crogtdijk 54, 076-712000 Waalwijk, Laageinde 39, 04160 38555 Roosendaal, Scherpdeel 20, 01650-32050 Van Traa voorzitter enquêtecommissie Den Haag - D66 trekt de kandidatuur in van het kamerlid De Graaf voor het voorzitterschap van de parlementaire enquête commissie De commissie onderzoekt de opsporingsmethodes van politie en justitie. D66 en PvdA hebben al informeel afgesproken dat Van Traa (PvdA) het voorzitterschap zal bekleden en De Graaf het vice-voorzitterschap. Kamervoorzitter Deetman zal waarschijnlijk morgen deze af spraak bekend maken. Het staat nog niet helemaal vast hoeveel leden de enquêtecommissie zal krijgen. De Graaf wilde gistera vond bevestigen noch ontkennen dat hij zijn kandidatuur voor het voorzitterschap intrekt. Schippers bewapenen zich Hilversum - Steeds meer binnenschippers bewapenen zich tegen de fors toegenomen criminaliteit aan boord. Alleen al in de haven van Rotterdam is sprake van honderden inbraken. Schippers worden daarbij vaak met geweld bedreigd. In het televisieprogramma Brandpunt van de KRO erkende B. van der Winden van de Rivierpolitie Rotterdam gisteren dat het pro bleem 'dagelijks groeit'. Vanaf 1 januari gaat de politie in Rotterdam drie speciale wijkagenten voor de binnenvaart aan stellen. De criminaliteit doet zich vooral voor in de havens van Rotterdam en Amsterdam. Nederlandse en Belgische schippers hebben echter ook in Brussel en Antwerpen last van overvallen. In tegenstelling tot Nederland kunnen Belgische schippers een vergunning krijgen voor het aan boord hebben van een vuurwa pen. Dat bleek vorige week woensdag in Terneuzen waar een Belgische schipper werd aangehouden die zeven wapens en minutie aan boord had. Verdachte aanslag op Scholte weer vrij Amsterdam - De man die de politie vrijdag aanhield op verdenking van betrokkenheid bij de aanslag in Amsterdam op beeldend kunstenaar Rob Scholte, is zondagmiddag op vrije voeten gesteld. Volgens de politiewoordvoerder 'blijft de man onze aandacht houden', maar waren er te weinig concrete aanwijzingen om hem nog langer vast te kunnen houden. Scholte raakte donderdag zwaar gewond omdat iemand een granaat onder de bestuurdersplaats van zijn donkerblauwe BMW had bevestigd. Het projectiel ging af terwijl de auto uit een parkeerplaats draaide. De politie doet verder geen medede lingen over de voortgang van het onderzoek. De woordvoerder wil ook geen commentaar geven op geruchten dat de granaat voor iemand anders was bedoeld en per abuis aan Scholtes auto werd bevestigd. CP-demonstranten versneld voor rechter Zevenaar - Vijftien 'volksnationalisten', die zaterdagmiddag in Zevenaar zijn aangehouden tijdens een CP'86-demonstratie door het centrum van die plaats, moeten versneld voor de rechtbank in Arnhem verschijnen. De mannen, afkomstig uit Arnhem, Rotterdam en Den Haag, hebben zich volgens de officier van justitie schuldig gemaakt aan discriminatie. De 'volksnationalisten', zoals zij zichzelf noemen, hielden een demonstratie om te protesteren tegen het feit dat CP-demon- straties overal in Nederland verboden worden. De politie in Zevenaar ontving tientallen telefoontjes van inwoners, die zich ergerden aan de gescandeerde racistische kreten. Zaterdag hebben ruim tien mensen aangifte gedaan. Voor de demonstratie was geen vergunning aangevraagd. GroenLinks: 'Voortaan 1 lijsttrekker' Amsterdam - Het congres van GroenLinks heeft zaterdag het duo-lijsttrekkerschap afgezworen. Ook het afstemmen van ver kiezingscampagnes op de stijl en de persoonlijkheid van de lijsttrekker is voor het GroenLinkse congres voortaan uit den boze. Van 'mannetjes-/vrouwtjersmakerij' wil men niet weten. De partij verloor een zetel bij de verkiezingen. Een evaluatie commissie concludeerde dat de verkiezingscampagne als 'vaag en inhoudsloos' was ervaren en het duo-lijsttrekkerschap 'ver warring' had geschapen. Een van de aanbevelingen van de commissie was dit experiment niet te herhalen. De ene helft van het lijsttrekkersduo, Ina Brouwer, trok de consequenties en gaf haar kamerzetel op. De andere helft, Mohamed Rabbae, gaf zijn aspiraties om fractievoorzitter te worden op. passagiers en verzekeraar'). Hij betreurde de voortijdige bijeen komst. Komende donderdag be spreekt de Raad voor de Lucht vaart met overlevende passa giers en nabestaanden het offi ciële rapport. „De Raad wil daarin openheid geven, zonder alle emoties die nu los komen." Volgens de Martinair-woord voerder presenteert de groep een verwrongen en onvolledig beeld van de gebeurtenissen, en inter- preert die op eigen wijze. Martinair heeft een steunfonds opgericht en daar 3 miljoen in gestort. Passagiers die schade geleden hebben en van de verze kering onvoldoende krijgen uit gekeerd, kunnen daar aanklop pen. Amsterdam (anp) - De Nederlandse Politiebond (NPB) eist dat justitie en politie maatregelen treffen om de veiligheid van agenten en hun gezinnen te garanderen nu vertrouwelijke gegevens in het criminele circuit terecht zijn gekomen. Die informatie werd afgelopen zomer gestolen bij een inbraak in de woning van officier van justitie mr. J. Valente, in Amsterdam belast met het bestrijden van de zware, georganiseerde misdaad. Misdaad journalist Peter R. de Vries, medewerker van het televisieprogramma Deadline van de Tros, kreeg de ontvreemde computerdiskettes ruim een week geleden in handen gespeeld. Hij heeft de diskettes inmiddels teruggebracht bij justitie in Amsterdam. „We eisen een diepgaand onderzoek naar de gevaren die medewer kers van de politie en hun gezinnen lopen nu kennelijk vertrouwelij ke informatie op straat ligt," aldus de woordvoerster van de NPB gisteren. „We hebben nog geen signalen gekregen dat adequate voorzorgsmaatregelen zijn genomen. We sluiten niet uit dat er mensen in gevaar zijn gekomen. Het is de verantwoordelijkheid van justitie om alles te doen de veiligheid van de politiemensen te garanderen." (ADVERTENTIES) blik 234 gram literpak van 165 89 blik 8 stuks vanJB^ 69 net 1 kilo 99 Voor de dichtstbijzijnde Jac.Hermans bel: 02154-83333 JacHermans Geldig van maandag 28 november t/m woensdag 30 november 1994 48

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 3