Theater hoort bij ons katholiek-zijn
En meteen aan het werk.
DE STEM
WIJDING NIEUWE BISSCHOP VAN BREDA
1
MÊtÊÊÊmmmmm
WÊÊ^ÊÊmmm
MAANDAG 28 NOVEMBER 1994
Een delegatie uit het Mexicaanse zusterbisdom Tehuantepec ontbrak niet.
foto's de stem/dick de boer
Door handoplegging geschiedt de eigen
lijke wijding.
De burgemeesters van Roosendaal, Bergen
op Zoom en Breda wensen mgr. Muskens ge
luk.
De nieuwe bisschop wordt door alle aanwezige collega's als nieuw lid van het bisschoppencollege
verwelkomd.
De bisschop wordt in zijn eigen
kerk welkom geheten door vice-
voorzitter Ton van Alphen van
het parochiebestuur. Hij ver
woordt de vreugde van de vaste
Michaëlbezoekers dat de nieuwe
bisschop direct de andere dag al
naar hun kerk wilde komen.
Muskens reageert aan het begin
van zijn preek op de teleurstel
ling van de aanwezigen over de
keuze voor Bergen op Zoom als
wijdingsplaats. Hij zegt het zeer
te waarderen dat ze het geaccep
teerd hadden.
Hoogtepunt
De hele verdere preek door geniet
de nieuwe bisschop hoorbaar na
van zijn wijdingsdag en hij wil er
de aanwezigen in laten delen.
Heel ontspannen en improvise
rend voert hij het woord. „Of zijn
wijding toch niet veel theater
was geweest?", was hem ge
vraagd voor een radiomicrofoon,
vertelt hij de Michaëlkerkgan-
gers. „Helemaal niet", vindt hij.
Integendeel. „Theater hoort hele
maal bij ons katholiek-zijn.
Theater in de goede zin van het
woord, gebaren, tekenen, symbo
len, rituelen komen allemaal te
gemoet aan de menselijke be
hoefte om zich in geloof uit te
drukken. Zo'n bisschopswijding
was natuurlijk wel iets heel bij
zonders, een liturgisch hoogte
punt waarbij bij wijze
van spreken alles uit de
kast gehaald wordt om
er het mooiste van te
maken."
En mooi was het, hoor
de je zaterdag de men
sen in de Gertrudis-
kerk na afloop tegen
elkaar zeggen. Zo'n
bisschopswijding is in
derdaad rijk aan woor
deloze communicatie.
De lezingen uit de H.
Schrift bijvoorbeeld,
die de wijdeling heeft
uitgekozen. Die heb
ben dan een dubbele
lading. Via de woorden
van de profeet Jesaja
dat deze gezonden
werd door God om gebroken har
ten te genezen, gevangenen vrij
lating te melden, vrijheid aan wie
opgesloten zijn en om alle be
droefden op te beuren, geeft de
wijdeling signalen af hoe hij zijn
ambt ziet en wil uitoefenen.
Signaal
De wijdingsplechtigheid van
mgr. Muskens bevatte nog een
andersoortig signaal dat het op
merken waard is. Elke bisschops
wijding begint met de ceremonie
waarin de proost van het kathe
drale kapittel de bisschop die in
de dienst voorgaat, verzoekt de
kandidaat-bisschop te wijden.
De voorganger wil dan eerst we
ten of de paus hiertoe opdracht
heeft verleend. De pauselijke be
noemingsbrief moet vervolgens
aan de aanwezige leden van dat
kapittel getoond worden en daar
na in zijn geheel worden voorge
lezen aan het hele volk. De proost
van het kapittel, drs. L. Aerden
die ook weer de rechterhand van
de nieuwe bisschop zal zijn,
maakte met de akte nog wel de
rondgang langs de leden van het
Jongeren uit de zes dekenaten dragen symbolische geschenken aan voor de nieuwe bisschop.
Door Jan Bouwmans
Bergen op Zoom - Op de dag na zijn wijding begint voor
de nieuwe bisschop van Breda, mgr. Martinus Muskens,
meteen al het gewone werk. Hij gaat voor in de zondagse
eredienst in de goed gevulde kathedrale Michaëlkerk in
Breda, waarheen de bisschopszetel zaterdag vanuit Ber
gen op Zoom meteen weer is overgebracht.
kapittel. Maar het was pastoraal
werkster <jrs. J. Looyse uit Hoe
ven die, liturgisch gekleed zoals
het hele overige gezelschap voor
gangers, de akte voorlas. Een
woordeloze boodschap van de
nieuwe bisschop hoezeer hij de
vrouwelijke pastores zit zitten.
Geschenken
Symbolische geschenken maken
deel uit van de bisschopswijding
als teken dat hij welkom is. Ze
werden de nieuwe bisschop aan
geboden door jongelui uit de vijf
dekenaten van het bisdom: man
den met vruchten die de Zeeuwse
en Brabantse grond voortbrengt.
Maar het dekenaat Breda bood
hem het jongerenpastoraatspro
ject 'Op blote voeten' aan.
De afwezigheid van jongeren in
de kerk stelde mgr. Muskens gis
termorgen in zijn preek in de Mi
chaëlkerk heel uitdrukkelijk aan
de orde. Hij noemde het een hele
grote zorg. Er moeten wegen ge
vonden worden, zei hij, om jeugd
en geloof weer bij elkaar te bren
gen door aansluiting te vinden bij
de jeugdcultuur van nu. Zeker
niet afwachten, maar eraan wer
ken, was zijn boodschap, want
God komt niet vanzelf bij men
sen.
Nieuwe duo
In zijn eerste toespraak als ne
gende bisschop van Breda ont
brak de humoristische noot niet.
Eraan herinnerend dat in het
wijdingsgebed naar Abraham
was verwezen, waarna onmidde-
lijk de naam van de nieuwe bis
schop was gevolgd, vatte hij dat
aldus kernachtig samen: „Dus de
lijn is: God - Abraham - Tinus."
Zijn vicaris-genraal presenteerde
hij, verwijzend naar Mozes en
Aaron, met de woorden: „Ik ben
God dankbaar dat ik in vicaris
Leo Aerden mijn broeder Aaron
mag begroeten." De aanwezigen
waardeerden zijn keuze met in
stemmend applaus. Later op de
receptie werd hier en daar ge
waagd van het nieuwe duo Mozes
en Aaron.
Yeelstromeiiland
Het woord 'gelovigen' lijkt de
nieuwe bisschop van Breda niet
goed in de mond te liggen. Hij
spreekt liever van 'mensen van
Christus'. Maar, betoogde hij uit
drukkelijk in Bergen op Zoom,
wij mogen en moeten samenwer
ken met alle andere zonen en
dochters van Abraham (joden en
moslims - jb). Nederland is een
veelstromenland geworden van
kerken, geloofsrichtingen, gods
diensten, rassen, talen en cultu
ren.
„Daar moeten wij niet bang voor
zijn, maar er eerder een uitda
ging in zien om met de zekerheid
van het geloof van Abraham ons
in te zetten voor de verwerkelij
king van Shalom." Want joden,
christenen en moslims kennen al
len als geestverwante gelovigen
dat ideaal van Shalom: recht
vaardigheid, harmonie en vrede
in de samenleving, gezondheid
van geest en lichaam, goede ver
houdingen, heelheid van de
schepping waar hemel en aarde
bij elkaar blijven.
Kardinaal Simonis feliciteert mgr. Muskens.
De nieuwe bisschop ging daags na zijn wijding al voor in de dienst in zijn eigen kathed.nl11
kerk in Breda. foto cor viveen
i
SBH