Fokker lonkt naar het Verre Oosten Wigant actief op interactieve markt Lage-lonenlanden bedreigen FAS Simpele rekenmachine verslaat trots van Intel DE STEM ECONOMIE A7 Topman Van Schaik: 'Besprekingen met China' ONDERNEMEN Gelijk hebben en gelijk krijgen OVEMBER 1994 A6 ZATERDAG 26 NOVEMBER 1994 Wall Street 23/11 25/11 allied signal 30 32% amer.brands 33 33% amertel.tel 50 49% amoco corp 6014 60% asarco ine. 26 25 bethl. steel 16 17 boeing co 44% 44% can.pacific m 15% chevron 42V, 43% chiquita 12% 12% Chrysler 47 48% citicorp 41% 42 cons.edison 25V4 25% digit.equipm. 33 34 dupont nemours 52% 52% eastman kodak 46% 46% exxon corp 60% 60% ford motor 27% 27% gen. electric 46 46% gen motors 37V4 38 goodyear 32% 32% hewlett-pack. 95% 97% int. bus.mach, 69% 70 int. tel.tel. 80% 81% kim airlines 25% 25 mcdonnell 137% 138% merckco. 35% 36% mobil oil 83% 83% omega financ. 25 25% philips 29 30% royal dutch 107 106% sears roebuck 46% 48 sfe-south.pac. 16% 16% texaco inc. 61% 61% travelers 31% 32 united techn 55% 56% westinghouse 12% 12% wflitman corp 15 15 woolworth 14% 14% Goud Goud onbewerkt 21,250-21,850 bewerkt 23,450 laten Zilver zilver onbewerkt 250-320 bewerkt 360 laten vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend h (aten en dividend k gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dividend ,00 150 7,50 110 ,00 119 ,00 135 ,00 1033 ,00 125 2,50 150 7,50 160 2,50 180 ,50 127 ,50 210 5,00 418 ",00 200 ,00 200 ,00 203 ,00 122 8,00 195 8,00 167 ,00 221 .00 173 0,00 961 5,00 733 "0,00 769 0,00 216 0,00 112 ,00 216 ,00 240 ,00 564 ,00 800 0,00 168 ",00 270 ",00 112 0,00 240 ,00 671 ,00 678 5,00 166 ,00 597 7,50 220 ,00 172 ,00 707 ,00 112 52,50 153 55,00 131 5,00 165 ",00 300 "2,50 228 ,00 214 10,00 117 ,00 116 227 1,10 0,40 4,20 1,80 2,00 3,30 1,60 6,50 a 2,70 1,20 6,80 a 2,10 a 11,00 a 8,00 a 11,30 4,90 0,90 3,00 10,20 7,30 4,60 2,70 1,40 b 9,20 17,20 0,90 1,70 2,60 4,30 6,60 18,00 a 2,50 3,50 a 1,40 2,60 2,40 1,80 1,30 1,00 3,20 2,80 1,30 0.50 1,30 2,80 1,80 a 2,20 4,30 2,90 2,06 1,20 0,50 4,00 1,70 2,20 3,10 1,40 6,00 2,70 1,50 5,90 1,90 10,60 7,70 11,40 5,20 0,80 3,10 10,00 6,90 4,30 2,30 1,20 9,00 17,30 0,90 1,40 2,50 4,10 6,50 18,00 a 2,40 2,80 1,60 2,70 2,60 1,60 1,10 1,30 4,80 3,00 b 1,50 a 0,50 "1,40 3,00 1,20 1,80 4,00 2,60 b 1,84 t adviseren en bemiddelen terzake van al t vorenstaande, alsmede het verrichten n alle handelingen die met het voren- aande verband houden. 32937 ,Gege Creative Lighting, A, van olmsstraat 12, 5151 VK Drunen. Het ge- eel en compleet ontwerpen en verzorgen an theater, concert en elke andere vorm an showverlichting alsmede de advisering mtrent bovengemelde werkzaamheden en erder alle voorkomende werkzaamheden oortvloeiende uit het bovenstaande. 32939 Van Schijndel Opslag en Transport, ndustrieweg 24, 5145 PV Waalwijk. Corr.: illaertpark 56, 5144 VM Waalwijk. Op lag-overslag-distributie van normale han- elsgoederen. 32941 C.B. Hooge Zwaluwe B.V. i.o., Bur- emeester Vlaklaan 12, 4927 AB Hooge waluwe. 1. De advisering, bemiddeling en itvoering van aangelegenheden op het ebied van psychologie, personeel en or- anisatie en al hetgeen dat met het voren- taande verband houdt. 2. De advisering, emiddeling en uitvoering van aangelegen eden op het gebied van de luchtvaart en uchthavens, waaronder uitdrukkelijk be- repen het uitvoeren van verkeersvluch- en, commerciële vluchten, oefen- en de- onstratievluchten, sleep- en parachutis- envluchten, zweefvlieg- en motor zweef- liegvluchten, het geven van instructie en pleiding, alsmede examineren en selectie, owel militair als civiel, en al hetgeen met et vorenstaande verband houdt. 32942 Bimakon V.O.F., Duinweg 51, 5151 K Drunen. Groothandel semi-orthope- isch schoeisel en aanverwante artikelen. 32943 Oke meubel, Rivierkade 4B, 4931 AA eertruidenberg. Detailhandel in meube- en, woninginrichting. 132946 "Window Care Development B.V.", "rotestraat 74. 5141 HB Waalwijk. Het ont- ikkelen van know-how en produkten op het gebied van onderhoud van woningen en im- en export en de produktie van en de nandel, zowel nat. als intern, in onder- houdsprodukten voor woningen en gebou wen. 132950 DeJcom V.O.F., Dussendijk 14, 4271 XL Dussen. Exploitatie van speelautomaten tevens reparatie en onderhoud van compu tergestuurde apparatuur; het schrijven van software; verkoop van computer toebeho ren, ontwerpen van systemen. t. 132952 Bakker Kros, Stationsstraat 50,5141 GG Waalwijk. Corr.: Elzenstraat 2, 5331 GJ Kerkdriel. Detailhandel in brood, banket. 132953 V.Q.F. Procare, Albert EinsteinvveQ 25, 5151 DK Drunen. Levering en montag® auto-alarminstallaties, autotelefoons, mo bilofoons en andere electronische produc ten. Aanpassen en uitrusten van politie voertuigen. 132954 GC.P.M. Ribbers, Heren van Brechtlaan 18, 4271 AK Dussen. Opruim* werkzaamheden, upperen e.d. 132958 Dapur Asli, Hoogeinde 23, 5142 GA Waalwijk. Ambulante handel in indischo snacks en maaltijden. Van onze verslaggever Willem Reijn Amsterdam - Fokker praat over samenwer king met China in de produktie van het nieuwe toestel FA-X 120. Gesteund door het Duitse moederbedrijf Dasa voert het bedrijf besprekingen met de Chinese regering. Die kunnen leiden tot de vestiging van een assem blagelijn in China. Dat zegt Ben van Schaik, sinds mei de nieuwe topman van de Nederlandse vliegtuigbouwer Fok ker in een exclusief vraaggesprek met deze krant. Van Schaik heeft de tijd genomen voor het ge sprek. Een voorlichter waarschuwde dat drie kwartier vaak als maximum geldt. Het gesprek loopt uit tot een uur en drie kwartier. Terwijl de herfstavond vroeg invalt, zit de voorzitter van de Raad van Bestuur van Fokker ontspannen op zijn kamer op de zevende verdieping van het open gebleven Fokker-gebouw in Amsterdam-Zuidoost. Het naastgelegen gebouw is al eerder afgestoten als gevolg van de aanhoudende reorganisaties bij de vliegtuigbouwer. Maar in elk geval: Fokker bestaat nog steeds en dat is ai een klein wonder na een verlies van 460 miljoen gulden in 1993 en een negatief bedrijfsre sultaat van 390 miljoen over de eerste helft van dit jaar. Crisis Fokker heeft de zwaarste crisis uit de luchtvaart overleefd dankzij massieve steun van het Duitse moederbedrijf (de laatste zeshonderd miljoen gul dens zijn net overgemaakt) en de technolease-con- structie met Rabo-bank, waardoor met goedkeu ring van het kabinet vierhonderd miljoen naar Fokker is gevloeid. Met de eerste tekenen van herstel in de luchtvaart, is het weer tijd om naar voren te kijken. Het idee om de huidige Fokker 70/100 naar boven af te ronden met een toestel met 130 stoelen (de Fokker 130) is van tafel. Fokker bespreekt met verschillende partners de ontwikkeling van een nieuw toestel met 120 tot 140 stoelen. De mogelij ke risicodragende partners zijn het Franse Ae rospatiale, Dasa-dochter Deutsche Airbus en Bri tish Aerospace. De besprekingen met de laatsten vlotten nog niet zo. „We willen voor 1 januari duidelijkheid over de route die ze willen begaan," zegt Van Schaik. „Het zou betekenen dat de Britten straks hun eigen regio-jets moeten opgeven. Ik kan me voorstellen dat ze het daar moeilijk mee hebben, zowel bedrijfseconomisch als emotioneel. Maar het in zicht dat er geen plaats is voor twee Europese producenten zal doorbreken, verwacht ik." China Maar ook elders wordt gesproken. De belangstel ling gaat uit naar het Verre Oosten: China en Korea. Bij de Chinezen staan de fabrikanten in een rijtje op de stoep: Boeing, McDonnell Douglas en Airbus willen graag met de Chinezen samenwer ken. Daarbij azen zij vooral op de explosieve Chinese markt. „We worden in de besprekingen met de Chinese regering gesteund door Dasa," zegt Van Schaik. Er wordt bekeken welk werkpakket de Chinezen in het nieuwe toestel zouden kunnen krijgen. „Alle opties liggen open, zo bestaat de mogelijkheid van het opzetten van een locale assemblagelijn. Dat gaat niet ten koste van Amsterdam. Alleen de Chinese markt is al groot genoeg voor een eigen produktielijn, want als men zelf bouwt zal men ook zelf afnemen." Het nieuwe toestel zal technieken gebruiken van Airbus, de Europese fabrikant van vliegtuigen van 120 tot 400 stoelen, waarin Dasa, Aerospatiale, British Aerospace en het Spaanse Casa deelnemen. „Dat is een noodzaak, alleen vanwege de kosten al," zegt Van Schaik. „Je moet niet alleen denken aan de cockpit-layout, maar ook bijvoorbeeld aan de produktieprocessen die bij zo'n toestel horen." Het nieuwe toestel zal overigens weinig compleet nieuwe technologieën kennen. Maar wel zal het ontwerp belangrijke kostenreducties in de produk tie mogelijk moeten maken. „De klanten vragen niet om nieuwe snufjes in de cockpit. Werd de luchtvaart tot voor kort hoofdzakelijk gedreven door techniek, nu richt men zich helemaal op kosten. Alleen als iets bijdraagt in een lager kostenniveau of in een beter comfort voor de passagier, heeft men belangstelling." De studie naar het nieuwe vliegtuig, de zogeheten business opportunity study moet eind januari klaar zijn. „Uitgangspunt is dat we ook met dat toestel 40 tot 50 procent van de markt moeten kunnen pakken." Maar wordt de markt niet te vol met nieuwe vliegtuigen? In het segment waar Fokker de 120 wil neerzetten, zijn alle grote jongens actief. „Dat is een belangrijke vraag. Er komen steeds nieuwe vliegtuigprogramma's. Elke keer zijn er weer nieu we dreigingen. Maar voorlopig gaat het overal steeds weer om alleen maar studies." De kosten van een nieuw toestel raamt Van Schaik op vier miljard gulden. Dat is ook een reden om zoveel mogelijk risico-dragende partners te vin den. Die worden immers verantwoordelijk voor het ontwikkelen van hun eigen toelevering. „Neder land is te klein om alleen een nieuw toestel te bouwen," bevestigt Van Schaik. „Maar niet alleen de Nederlandse overheid heeft subsidiepotjes. De Duitsers kennen bijvoorbeeld ook van die regelin gen." Als Nederland het huidige werkpakket van Fokker wil handhaven, zal Fokker met steun van de overheid 35 procent van de ontwikkelingskosten ofwel 1400 miljoen gulden voor zijn rekening moeten nemen. De vraag is in hoeverre de Neder landse staat zal willen bijdragen in de financiering van dat bedrag. In het strategisch plan blijft het turboprop-toestel F-50 als een compleet eigen Fokker-vliegtuig ge handhaafd. „We hebben serieus gekeken of we niet met anderen konden gaan samenwerken in het turboprop-segment. Maar we zien geen mogelijk heden om met een nieuwe alliantie-partner te gaan werken." Wel gaat Fokker intensiever werken met het Duitse Dornier, dat kleinere propellervliegtui- gen bouwt, op gebieden als marketing en produkt- ondersteuning. Of er op termijn een opvolger komt voor de Fokker 50 ligt nog helemaal open. Een aanvaard scenario is dat in Europa op langere termijn slechts plaats is voor een producent van turboprop-vliegtuigen. Fokker zou in zo'n scenario een belangrijke deel nemer kunen worden in een Europese turboprop bouwer rond het Frans-Italiaanse ATR. Van Schaik houdt zich op de vlakte. Het zal er van afhangen of de vijf Europese vliegtuig-industrieën wel tot zo'n samenwerking kunnen komen. Fokker wil vanzelfsprekend niet op voorhand zijn positie prijsgeven. Terug naar het heden. Van Schaik heeft eerder aangekondigd dat ook in 1995 nog een verlies zal worden geleden en dat het bedrijf in 1996 weer zwarte cijfers schrijft. Hij bevestigt die belofte nog eens. Maar eenvoudig zal het niet worden. De prijsdruk houdt aan en de dollar noteert laag. De luchtvaartmaatschappijen herstellen zich ech ter nu van de harde klappen na de Golfoorlog. En willen daarom weer investeren. Ben van Schaik verwacht in de komende maanden tientallen nieu we orders. Door de aanhoudend zware druk op de prijzen zal Fokker verlies moeten accepteren op Fokker-topman Ben van Schaik: „De prijzen herstelt. die opdrachten, 'maar ze leveren wel een positieve cash-flow op.' „Toen ik in mei begon, zag ik zelden een klant hier over de vloer. Nu kan ik elke dag met klanten praten. We verwachten dat in de komende twee tot vier maanden vijf of zes Europese maatschappijen in onze klasse orders zullen plaatsen voor vijftig tot zestig toestellen. Wij willen daarbij ons markt aandeel van veertig procent overeind houden. Dat betekent dat we zeker 20 tot 25 orders moeten binnenhalen." Daarnaast weet Fokker zich in de race voor een grote order voor American Eagle (een slordige vijftig toestellen). Maar vooral ook wil Ben van Schaik dat Fokker zich weer sterker richt op de kleine maatschappijtjes, die orders van een of twee toestellen plaatsen. Van Schalk ziet die bedrijven als de natuurlijke markt van de kleine Nederland se vliegtuigbouwer. Het motto: vele kleintjes ma ken ook één grote en deze benadering betekent een spreiding van risico's. Van onze verslaggever Amsterdam - Fokker Air craft Services op Woensd- recht gaat gebukt onder een toenemende druk van con currenten in landen met la ge lonen. FAS zal daarom flexibeler moeten werken om kostencon- currerend de markt op te kun nen, zegt Fokker-topman B. van Schaik. Bovendien zal het bedrijf, waar negenhonderd mensen werken, zich moeten richten op hoogwaardig werk, want voor het eenvoudig on derhoudswerk aan vliegtuigen zijn de lage-lonenlanden aan trekkelijker. „FAS heeft mooie orders bin nengehaald. Maar ik denk dat het aantal werknemers naar beneden moet. Bij aanbod van meer werk moet je mensen dan inlenen." De topman wil zich niet vastleggen op aantallen. Het gaat hem allereerst om de wijze van werken. In de zeer moeilijke markt heeft FAS dit jaar twee succes sen geboekt, naast Suissair heeft het bedrijf in Woensd- recht ook een belangrijke op dracht binnen gesleept bij US Air- voor het groot onderhoud van vier Fokkers 100. Het con tract wordt gezien als een eer ste stap voor de complete veer tig toestellen tellende Fokker 100 vloot van de Amerikaanse maatschappij. Van Schaik zegt dat er geen nieuwe partner wordt gezocht voor Fokker Elmo, het produk- tiebedrijf op Woensdrecht waar de bekabeling voor vlieg tuigen wordt gemaakt. Eerder was er sprake van dat gezocht werd naar deelnemers in de verzelfstandigde werkmaat schappij. „Elmo blijft een hon derd procent-deelneming van Fokker," aldus Van Schaik. zullen zich niet herstellen als de markt zich FOTO DIJKSTRA De concurrentie blijft ongemeen fel, zegt Van Schaik. „De prijzen zullen zich niet herstellen als de markt zich herstelt," voorspelt hij. „De maat schappijen zijn dan gewend aan dat lage prijsni veau." Fokker wil niet ten koste van alles orders binnenslepen. „Dat hebben we laten zien bij Lufthansa Cityline," zegt Van Schaik. Daar ging concurrent British Aerospace dankzij prijsdum- ping met een order strijken. Van Schaik sluit zich aan bij de stelling van zijn voorganger Erik-Jan Nederkoórn die vond dat Fokker net als Boeing de produktiekosten met 25 tot 30 procent moet terugbrengen. De maatregelen die daarvoor zijn genomen, zijn nog onvoldoende geweest, constateert de Fokker topman. Iedere afdeling wordt nu op de eigen prestaties beoordeeld. Ze moeten zich kunnen meten met zowel het kwaliteits- als kostenniveau dat voor de wereldmarkt geldt. Haalt men dat niet, dan dient de afdeling zelf met voorstellen te komen om de kosten te reduceren. Dat betekent feitelijk verdere afslanking, beaamt Van Schaik. Hij verwacht dat het totaal aantal werknemers zal kunnen afnemen van 8500 naar circa 8000. „Maar de precieze ontwikkeling hangt ook af van het aantal orders dat we weten te boeken." De teruggang is inclusief de deze week aangekondigde sanering bij Fokker Special Pro ducts, waar 160 banen vervallen. Maar hij houdt een lichte slag om de arm. Als er een lawine van nieuwe orders Fokker overspoelt, kan de teruggang minder zijn, „We gaan nu terug van een fabriek van honderd vliegtuigen, naar een capaciteit voor vijftig toestellen per jaar. Maar we behouden de flexibiliteit voor zestig tot zeventig stuks." Met de toeleveranciers zijn stevige onderhandelin gen gevoerd over hun bijdrage in de kostenreduc tie. Fokker produceert 35 procent van de waarde van een toestel zelf. „We hebben nu tachtig procent van de ronde achter de rug. Maar ook daar worden de targets aangescherpt." Procenten wil hij niet noemen. „Maar dan praat ik natuurlijk niet over vijf procent." Van onze verslaggever Paul Verlinden Zoef. Het zilveren schijfje glijdt bijna geruisloos de cd- speler in. Sorry, cd-i-speler. Het apparaat, dat aangeslo ten is op een televisie, is iets forser dan zijn audio-broertje maar oogt nagenoeg hetzelf de. Het schijfje is al helemaal niet te onderscheiden van een gewone muziek-cd. Wel staat er meer op: behalve geluid ook (bewegende) beelden. Ellen Saarloos van Wigant Inter active Media in Willemstad de monstreert de mogelijkheden van cd-i. De schijf die door de speler is opgeslokt, bevat een gids met musea in Washington. Na een introductie verschijnt een plattegrond met musea in beeld. We kunnen interactief aan de slag. De muis kruipt naar het het museum voor Afrikaanse kunst en na een kort klikje staan we in de hal van het gebouw. Wat willen we zien? We kunnen kie zen uit een heel scala aan kunst voorwerpen. Wij gaan naar de 'Muziekinstrumenten', waar we vervolgens besluiten de 'Chokwe Thumb Piano' eens nader te be kijken. Het instrument komt in beeld en een stem vertelt er iets over. We kunnen nu ook de klan ken die de piano voortbrengt, beluisteren én we kunnen iets doen wat in het echt niet mag: het instrument zelf bespelen door de snaren aan te klikken. Het museum-schijfje is een con- sumentenprodukt, dat door Wigant Interactive Media ge- IN HET MIDDEN- EN KLEINBEDRIJF maakt is. Het Willemstadse be drijfje maakt software voor in teractieve media, voornamelijk voor cd-i. Behalve op de consument, richt Wigant zich ook op bedrijven en instellingen. Een handleiding voor een machine is op cd-i bijvoorbeeld duidelijker dan in een boek. Met enkele klikjes wordt een onderdeel geanaly seerd en als de apparatuur via een modem op het telefoonnet is aangesloten, kan het onderdeel direct besteld worden bij de fa brikant. Maar we kunnen ook bloed door de aderen zien stro men op een schijfje met een medische encyclopedie. Of we spelen een videoclip van The Doors af op cd-i en lichten gelijk de doopceel van de bandleden. De mogelijkheden van cd-i zijn onbegrensd en dat had Chris Wigant goed in de gaten toen hij het bedrijf in 1989 oprichtte. Interactief is de toekomst, dacht hij toen hij via zijn werk als productmanager bij een pharma- ceutisch bedrijf in aanraking i Chris Wigant: 'tijd om te gaan cashen'. kwam met nieuwe media. Wigant begon voor zichzelf en de eenmans-zaak is inmiddels uitgegroeid naar een bedrijf met 15 vaste medewerkers en diverse free-lancers. Dat zijn werk ook door anderen gewaardeerd wordt, bleek onlangs toen hij een regionale prijs voor het Beste Produkt/Beste Dienst in ont vangst mocht nemen. „Het wordt tijd om strategische beslissingen te nemen," zegt Wigant over de ontwikkelingen die zijn onderneming door maakt, „Wij houden ons nu be zig met produktie, distributie en FOTO BEN STEFFEN zijn vaak ook nog uitgever. De vraag is of we ons op de produk tie moeten concentreren of dat we Alles in eigen hand moeten blijven houden. Daar studeren we nu op." Wigant heeft zijn bedrijf pro ject-matig opgezet. In drie teams Het chemieconcern Akzo Nobel maak te deze week be kend de produktie van po- lyestertextielvezels op het fa briekscomplex in Emmen te willen sluiten. Voor ruim een derde van de 155 werknemers is een andere baan in zicht. Het bericht veroorzaakte bui ten Emmen nauwelijks op winding en in Drente zelf zijn ze inmiddels het een en ander gewend. Het was al lang dui delijk dat de produktie van deze textielvezels in de huidi ge opzet geen toekomst meer had. Akzo heeft er de afgelo pen jaren - een enkel jaar uitgezonderd - vele tientallen miljoenen guldens aan verlo ren. De fabricage van textielvezels in het algemeen is al heel lang een zorgenkindje voor Akzo. Ingrijpende saneringen wer den telkens weer ingehaald door marktontwikkelingen. Twintig jaar worstelen heeft niet kunnen voorkomen dat de textielvezelfabricage in Europa grotendeels het verval van de textielindustrie heeft gevolgd. Wat Akzo Nobel betreft, werd dat omschakelingspro ces gemarkeerd in 1972, om precies te zijn op 6 april van dat jaar. Toen presenteerde de directie van de vezeldivisie Enka het plan om de 1700 werknemers tellende fabriek in Breda te sluiten. Het was de mislukte start van een lan ge mars, waarin de deze week aangekondigde bedrijfsslui ting in Emmen een van de vele stapjes is. Mislukt, omdat de directie haar voornemen onder onge kend grote maatschappelijke en politieke druk moest in trekken. In september van dat jaar ging het personeel over tot bezetting van het fabrieks complex. Een actie die nog niet eerder was vertoond en die daardoor enorme aan dacht trok. Sympathisanten van de bezetters hielden straatcollectes, de vrouwen van de Enka-werknemers trokken in een protestoptocht door Den Haag. Tien jaar later, in september 1982, ging de poort toch dicht. Dat de Akzo-top het bedrijf seconomisch in 1972 al goed had gezien, was onder experts ook niet omstreden. Maar het maatschappelijke en politieke klimasat was er eenvoudig niet naar. Of, zoals de toen malige topman Baron G. Krayenhoff het dezer dagen in een terugblik uitdrukte, 'gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen'. Krayenhoff kan er eigenlijk nog niet over uit dat de poli tiek in die dagen onderne mers zo de voet dwars kon zetten. „In eerste instantie wilden we 7000 mensen laten afvloeien, dat zijn er - omdat we niet konden en niet moch ten ingrijpen - 40.000 gewor den," zei hij naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van Akzo in een gesprek met het brancheblad NCI. En het con cern verloor intussen miljar den in dat taaie proces. Het duurde dus, naar de zin van het management, veel te lang voordat Akzo in de jaren zeventig en tachtig de koers kon verleggen. Uiteindelijk is dat toch gelukt, maar het had niet veel gescheeld of het lek van de textielvezels had tot de ondergang van het hele con cern geleid. Begin jaren ze ventig bedroeg de omzet van de vezeldivisie nog ruim de helft van de totale opbreng sten. Intussen is dat belang gedaald tot 17 procent. Met pharma, coatings en chemie beschikt Akzo Nobel nu over zo veel drijfvermogen dat op eenvolgende crises in de ve zelsector wat kalmer kunnen worden bekeken. Daardoor kan in veel gevallen een meer subtiele oplossing worden gevonden dan slui ting. Op veel terreinen heb ben de grote chemie-onderne- mingen elkaar al gevonden in bundeling van activiteiten en of het uitruilen daarvan. Soms gebeurt dat om overcapaciteit uit de markt te halen, soms ook om de risico's van de introductie van nieuwe pro dukten op wereldschaal te kunnen delen. 'Emmen' is een van de groot ste complexen van de Neder lands-Zweedse groep en wie op dat terrein zijn ogen de kost geeft, ziet er de verwe venheid in de chemie aan af. De Akzo-portier laat ook dui zend werknemers van DSM en van het Amerikaanse Al- lied Signal passeren. Van maatschappelijke weer stand hebben de ondernemers inmiddels weinig last meer. Krayenhoffs opvolger, de in middels ook weer afgetreden jhr Loudon, kon onlangs nog voor een internationale confe rentie van chemie-onderne mers tevreden de balans op maken van de strategische keuzes die Akzo onder zijn leiding heeft gemaakt. „Mis schien hebben we ook een beetje geluk gehad", wilde hij nog wel relativeren. Het geluk van gelijk krijgen. Door Jan van de Ven Amsterdam - De Pentium microprocessor, de trots van de Amerikaanse chipsproducent Intel, heeft een gevoelige knauw gekregen. Het hart van miljoenen personal computers is bi; berekeningen met veel cijfers achter de komma nog mindei secuur dan een eenvoudig rekenmachientje van een paai tientjes. wordt aan de produktie van cd- i-schijfjes gewerkt. Een team be staat uit een scenarist (voor de inhoud), een programmeur (voor het schrijven van het computer programma) en een grafisch ont werper (voor de vorm). De teams worden bijgesprongen door een audio-man die voor het geluid zorgt. Wigant werkt nauw samen met Philips. De producent van de cd-i-speler is er bij gebaat dat er veel programma's op de markt komen. Hoe meer schijfjes, hoe interessanter het is voor de con sument. Wereldwijd zijn nu on geveer een miljoen cd-i-spelers verkocht, waarvan er 60.000 in de Nederlandse huiskamers staan. De verwachting is dat het aantal snel toeneemt, de cd-i- speler is namelijk ook te gebrui ken voor gewone muziek-cd's. „Philips is een van de mede-fi nanciers van de programma's die we op eigen initiatief maken. Ongeveer 60 procent van onze produktie maken we in op dracht. De rest ontwikkelen we zelf omdat we denken dat daar een markt voor is," aldus Chris Wigant. Het bedrijf heeft mede- financiers nodig omdat met de ontwikkeling van de program ma's grote bedragen gemoeid zijn, uiteenlopend van 50.000 tot één miljoen gulden. Wigant heeft in de beginjaren veel geld in de onderneming ge stoken. Al het geld dat het be drijf verdiende, werd weer aan gewend voor nieuwe investerin gen. „Nu is het tijd om te gaan cashen," aldus een optimistische Wigant, die voor volgend jaar rekent op een omzet van 3 mil joen gulden. De fout zit in de zogeheten 'floa ting point unit' van de Pentium: het processorgedeelte dat com plexe berekeningen met drijven de komma uitvoert. Zodra de chip dubbele-precisiegetallen (meer dan acht cijfers achter de komma) op elkaar gaat delen, ontstaan onzuiverheden. In hoe verre zich het probleem ook bij andere Tekenfuncties voordoet, is niet met zekerheid te zeggen. Het euvel is al sinds juni bekend en inmiddels is de fout in nieuw gefabriceerde Pentium-processo- ren hersteld. Maar naar schat ting zijn er ruim 5 miljoen (het gaat om alle types van de Pen tium) met de programmeerfout op de markt gekomen. Volgens woordvoerder W. Ket van Intel Benelux in Amsterdam is er onder normale omstandig heden niets aan de hand. Pas bij „zeer gespecialiseerde applica ties" en „zeer nauwkeurige bere keningen" kunnen afwijkingen optreden. De publiciteit over het manke ment heeft al tot een regen van telefoontjes bij Intel geleid. Het bedrijf heeft in Engeland een 'hotline' opengesteld waar men sen met hun vragen terecht kun nen. Intel belooft mensen die met problemen kampen als ge volg van de onnauwkejrrigheid in de Pentium op passende wijze te zullen helpen. De fout in de processor geeft het imago van Intel een gevoelige knauw. Het bedrijf ondervindt - in toenemende mate - sterke concurrentie van chipsfabrikant Motorola, die samen met Apple en IBM de PowerPC chip heeft ontwikkeld. De PowerPC's sco ren inmiddels qua snelheid veel hoger dan het de paradepaardjes van Intel. De reacties op het bekend worden van de reken- foutjes van de Pentium bij Intel vrij laconiek: „Statistisch ge sproken, kan een gemiddeld per soon dit probleem eens in de 27.000 jaar tegenkomen". Minder laconiek zijn de reacties van computergebruikers op het wereldwijde computernetwerk Internet. De Amerikaanse pro ducent van het wiskundige com puterprogramma Matlab waar schuwt er gebruikers van de Pentium. Het bedrijf maakt de gebruikers van zijn software ook op de fout attent in een briefje dat bij de programma's wordt verpakt. Matlab wordt veel ge bruikt door wetenschappers en ingenieurs. De fout in de Pentium werd ontdekt door Thomas Nicely, hoogleraar wiskunde aan het Lynchburg College in Virginia (VS) met de berekening van 824633702441,0 maal 1/824633702441,0. De uitkomst daarvan moet 1 zijn, maar de Pentium leverde als resultaat 0,999999996274709702. Voor huis-tuin-en-keuken re kenwerk lijkt dat alles geen pro bleem. Maar anders wordt het als computers met de Pentium- chip bij voorbeeld worden inge zet voor het ontwerpen van grote bouwwerken. Ook in de ruimte vaart kunnen foutieve bereke ningen als die met de Pentium verstrekkende gevolgen hebben. En ook al kan het euvel zich theoretisch maar eens in de 27.000 jaar voordoen: de centra le rekeneenheid die in sommige berekeningen een niet geheel correcte uitkomst geeft, is net zo nuttig als een auto waarvan de remmen het in sommige gevallen laten afweten, zo liet een boze Pentium-gebruiker gisteren zijn lotgenoten via het Internet we ten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 7