E D
te:
|g!
R
UIS.
DE STEM
Groothandel is inzinking te boven
Premonta
weg uit
Moerdijk
VOOR EEN VAKANTIE
MET DE £1l MAAR
ZONDER
Na koop van failliet Bailey Spaanse oproerpolitie slaags met Iberia-personeel
'Stadsbestuur Antwerpen
schrikt investeerders af
Bedrijven verdienen tonnen aan goede doelen
6In het bedrijfsleven
frauderen alleen mannen'
Brussel krijgt modernste luchthaven van Europa
Reders gewillig weer onder
Nederlandse vlag te varen
Kehypotheek.
AMSTERDAM?
Topman Sony weg
A5
ECONOMIE KORT
NOVEMBER 1994 x 74
De koper heeft daarom ook
eigen verplichting om onder-
te doen.
hakeling van een makelaar
r de koper vervangt het eigen
rzoek. Ook voor verkopers
t dat zij hun verantwoorde-
eid kunnen doorschuiven
e een makelaar inschakelen
r zelfs voor makelaars houdt
materie extra risico's in,
al tot uitdrukking kwam ir|
verhoging van de premie
hun beroeps-aansprake-
eidsverzekering.
r kopers en vooral verkopers
nen de risico's niet worden
ekt door een aansprakelijk-
sverzekering. Het inschake-
van een makelaar is daar-
r de beste risicodekking,
ar als de makelaar slechts de
erhandelingen met koper of
koper voert en het koopcon-
"t opstelt, hoeft dat geen vol-
ige courtage te kosten. Ofwel
beperkt tarief van bijvoor-
ld een procent ofwel een
Idienst is onder de huidige
standigheden mogelijk en
Ibaar.
INCBORC
listig bouwen aan de toekomst.
Iraard wèl profiteren!
Ize twee jaar namelijk zélf
pp u de rente voor een
liegt.
geldt nu tot 31 december
Informeer dus direct bij
tiaar, verzekeringsadviseur
Itheekbemiddelaar of bel
1-0012 voor een afspraak.
Postbank.
s*"
V
ITRUM VOOR
EZITTERS.
id gaat kosten. Bovendien heeft
Hypotheekshop ook verstand
ct. Doe er uw voordeel mee. Kijk
voor het dichtstbijzijnde adres
NVM
hypotheek
shop i
VSENBEEK
Den Haag (anp) - De Neder
landse groothandel zit weer
in de lift na het slechte jaar
1993, waarin omzet, winst en
werkgelegenheid daalden.
Ook voor 1995 wordt gere
kend op een verdere groei.
Dit jaar stijgt de netto-winst
met 5 procent en in 1995 zal
de netto-winst met 12 pro
cent groeien ten opzichte van
1993.
Het Nederlands Verbond van de
Economie
Groothandel (NVG) heeft dit gis
teren bekendgemaakt. Deze koe
pelorganisatie van negentig
branche-organisaties vertegen
woordigt ongeveer 50.000 groot
handelsorganisaties.
In 1993 daalde de omzet (voor
het eerst in zes jaar) met 2,5
procent tot 319 miljard gulden.
Dit kwam geheel door een daling
op de binnenlandse markt; de
export steeg nog met 0,5 pro
eent. De netto-winst daalde vo
rig jaar met 3,5 procent tot 8,3
miljard gulden. Ook de werkge
legenheid daalde en wel met
procent tot 394.000 arbeids
plaatsen. Daarmee neemt de
groothandel 13 procent van de
werkgelegenheid voor zijn reke
ning.
De cijfers voor 1994 en 1995
geven een aanzienlijk florissan-
ter beeld, onder meer door de
groeiende wereldhandel. In 1995
zal de groothandel een omzet
realiseren van 348 miljard gul
den. Naar verwachting stijgt ook
de werkgelegenheid dat jaar
weer en wel met ongeveer 2,5
procent.
Tussen de branches in de groot
handel zijn er sterke verschillen.
Sommige sectoren profiteren
eerder van de economische ople
ving, zoals de groothandel in
grondstoffen en halffabrikaten.
Doordat bouwbedrijven steeds
minder voorraden op de bouw
plaats aanhouden, neemt de be
tekenis van de groothandel toe
via leveringen op het laatste mo-
Van onze verslaggever
Moerdijk - Het constructiebedrijf Premonta verhuist
van het industrieterrein Moerdijk naar Nieuw Lekker-
land (Alblasserwaard). Premonta heeft daar het failliete
staalconstructiebedrijf Bailey overgenomen. Dat heeft
Premonta-directeur J.W. Gaal gisteren bevestigd.
De verhuizing vindt in de loop
van volgend jaar plaats. De hon
derd werknemers van Premonta
gaan gewoon mee.
Premonta maakt pijpleidingen
voor de chemische industrie en
werkt nauw samen met het Bel
gische bedrijf Techno. Samen
presenteren ze zich als de Tech-
no-groep. De naam Premonta
verdwijnt volgend jaar. Het
nieuwe bedrijf in Nieuw Lekker-
land gaat Bailey-Techno-groep
heten, met Gaal als directeur.
De verhuizing naar de Alblasser
waard heeft volgens Gaal alles te
maken de grootte van de locatie.
„In Nieuw Lekkerland hebben
we veel meer ruimte. Bailey
heeft 40.000 vierkante meter en
Premonta maar 4000."
Alle honderd werknemers van
Premonta houden hun baan, wel
zal een aantal van hen verder
moeten reizen als het bedrijf
straks in Nieuw-Lekkerland ge
vestigd is. Volgens Gaal gaat het
om een beperkte groep. „Een
groot aantal woonde daar al in
de buurt. Bovendien werken veel
mensen niet op het bedrijf zelf.
maar op projecten in heel Neder
land en België."
Premonta kent slechts een korte
geschiedenis op Moerdijk. Het
bedrijf kwam eind '91 naar
West-Brabant. „We zijn in die
tijd snel gegroeid," verklaart
Gaal de keuze voor het grotere
terrein in Nieuw Lekkerland.
Bij de nieuwe Bailey-Techno-
groep werken straks 160 mensen.
Naast de honderd van Premonta
gaat het om 60 a 65 mensen van
Bailey. Voor het faillissement, op
17 oktober uitgesproken op ver
zoek van de Belgische grootaan
deelhouder Fémont, werkten bij
Bailey 140 mensen.
Bailey maakt onder meer de
staalconstructie voor het nieuwe
voetbalstadion in Amsterdam.
Dit werk wordt nu door het
nieuwe bedrijf afgebouwd. De
omzet van de Bailey-Techno-
groep zal volgens Gaal tegen de
50 miljoen gulden liggen. Welk
bedrag met de overname ge
moeid is, wilde Gaal gisteren
nog niet zeggen omdat de over
name maandag pas officieel be
zegeld wordt.
Antwerpen - Het stadsbestuur
van Antwerpen slaagt er niet in
om buitenlandse investeringen
aan te trekken, stelt de Vereni
ging van Industriële Bedrijven
van Noord-Antwerpen (Vibna).
Van alle buitenlandse investe
ringen van de Verenigde Staten
in 1993, was slechts 3,9 procent
voor Belgie bestemd, tegenover
elf procent voor Nederland.
Voorzitter J. Claeys van de Vib
na vindt dat genoeg zeggen. De
bedrijvenvereniging vindt 'de
ambassadeursrol, of rol van lob
byist, voor de regio van essen
tieel belang. Voorbeelden uit an
dere regio's tonen duidelijk aan
dat dit tot tastbare en wezenlijke
resultaten kan leiden. Antwer
pen is er, moeten wij wel vast
stellen, de laatste jaren niet in
geslaagd met hetzelfde succes
deze rol te spelen'.
Ook de Vlaamse en Belgische
(ADVERTENTIES)
■t vriendelijke alternatief
SNEL
NAAR
en met voordelig doorverbindings
tarief naar de rest van de wereld?
Natuurlijk rechtstreeks vanaf
EINDHOVEN AIRPORT
Ook rechtstreeks naar 9 andere
bestemmingen
Bel voor dienstregeling:
040-524255
6 DAGEN LANG DE LEUKSTE KAMPEERPLAATS VAN NEDERLAND
KAMPEER en Q/1
CARHUHN RAI^Hr
25 t/m 30 NOVEMBER
De Kampeer en Caravan RAI is dagelijks geopend van 10.00 tot
18 00 uur. Vrijdag 25 november doorlopend geopend van 10.00
tot 21.00 uur. Korting op trein en toegang met NS Rail Idee.
Amsterdam rsiik
overheden houden bedrijven te
gen die zich in het Antwerpse
havengebied willen vestigen vol
gens de bedrijvenvereniging. Dat
zou komen door de instabiele
regelgeving op sociaal, fiscaal en
milieuvlak. Daarbij komt een ge
brek aan fundamentele rechtsze
kerheid die toelaat grote finan
ciële risico's over een lange pe
riode te spreiden. De politici
brengen volgens de Vibna per
werkdag gemiddeld twee wijzi
gingen aan in het sociaal recht.
„Een verband tussen de sterke
creativiteit van de Belgische
wetgever en het zwakke aandeel
van de buitenlandse investerin
gen in Belgie lijkt mij met totaal
uit te sluiten," redeneert Claeys.
Tokyo - Akio Morita treedt
na 48 jaar leiding te hebben
gegeven aan Sony om ge
zondheidsredenen af.
In november van het vorig jaar
onderging de 73-jarige Morita
een operatie, nadat hij was ge
troffen door een zware hersen
bloeding. Daarna had hij zijn
werk weer gedeeltelijk opgepakt.
Zijn functie blijft voorlopig va
cant. De dagelijkse leiding bij
Sony is sinds 1989 in handen
van president Norio Ohga. Mori
ta hield zich sindsdien voorna
melijk bezig met het verbeteren
van de zakelijke relaties tussen
de VS en Japan.
Van onze correspondent
Bert Schampers
Brussel Zaventem behoort
dan wel niet tot de grootste
Europese vliegvelden, het
luchthavengebouw dat op 11
december in gebruik wordt
genomen is in ieder geval de
modernste van Europa. En
Brussel is bovendien de eer
ste luchthaven waar passa
giers van en naar de Schen-
gen-landen fysiek gescheiden
worden van reizigers naar
niet-Schengenlanden.
Zaventem is een door Neder
landse zakenlieden en vakantie
gangers veel gebruikt vliegveld.
Het oude luchthavengebouw uit
1958 was hoognodig aan vervan
ging toe en bleek al lang niet
meer uitgerust voor de 11 mil
joen reizigers die vandaag de
dag in Brussel vertrekken en
aankomen.
Nieuwe pier
Naast het oude gebouw zijn nu
een nieuwe terminal en een nieu
we pier verrezen, berekend op 21
miljoen passagiers. Een aantal
mcheckbalies in het nieuwe ge
bouw was al sinds juni in ge
bruik om de passagiers van de
vakantiecharters te bedienen. De
volledige afwerking, met nieuwe
toegangswegen, parkeervoorzie
ningen en de sloop van een oude
pier, is voorzien voor de zomer
van 1995. Na 1998 wordt begon
nen met de bouw van pier A die
via een ondergrondse tunnel met
het hoofdgebouw is verbonden.
Met de bouw van de nieuwe
luchthaven werd begonnen in
september 1990. Zaventem 2000
is het grootste industriële project
van deze eeuw in België. In 55
maanden zijn 17,2 miljoen ma
nuren werk verzet om het ge
bouw met een oppervlakte van
215.000 vierkante meter tijdig
klaar te krijgen.
Het hoofdgebouw telt acht ver
diepingen. Er is een nieuw on
dergronds treinstation, nog wel
niet klaar, een ondergonds bus
station, er zijn vijftien bars en
restaurants, met als trekpleister
het voor iedereen toegankelijke
panoramarestaurant Wingtips,
dat uitzicht biedt op de lan
dingsbanen. Twee winkelstraten
met een aantal taxfree-zaken
moeten zorgen voor een extra
aantrekkingskracht.
Het gebouw is smaakvol opge
trokken uit glas, roestvrij staal,
en rode graniet. Er is gebruik
gemaakt van geluidwerende ma
terialen, die de typische hol klin
kende geluiden van luchthaven
gebouwen en treinstations tot
een minimum moeten beperken.
Wereldprimeur
Bij de 120 incheckbalies worden
de passagiers via computerge
stuurde netwerken snel gehol
pen. De bagage-afhandeling van
Zaventem is een wereldprimuer.
Het systeem kan per uur 9600
stuks bagage verwerken, gaat
volledige automatisch en garan
deert de beschikbaarheid van de
koffers vijftien minuten na de
landing.
Zaventem, op een boogscheut
van de Europese hoofdstad
Brussel, is bij uitstek een lucht
haven voor zakenlieden. Van de
11 miljoen passagiers neemt 70
procent beroepshalve het vlieg
tuig. Met het oog daarop komt in
het nieuwe gebouw een busi-
nesscenter, met werkruimten en
vergaderlokalen.
Wat de beveiliging betreft be
weert de exploitant van Zaven
tem 2000, BATC (Brussels Air-
port Terminal Company), dat het
vliegveld aan de allerhoogste
normen voldoet. Zo is er een
totale scheiding van vertrekken
de en binnenkomende passa
giers. De veiligheidscontrole van
de passagiers gebeurt ook pas bij
de toegang van pier B, en nadat
de reizigers eventueel nog taxf
ree-inkopen hebben gedaan.
De voorzieningen rond de 630
meter lange B-pier voldoen
eveneens aan de huidige normen.
Tankwagens rijden er niet meer
rond. Aan de loopbruggen zijn
alle nutsvoorzieningen en brand
stofkranen bevestigd. BATC
heeft 21 miljard frank 115
miljoen gulden geïnvesteerd
in de nieuwe infrastructuur, die
werk biedt aan 17.000 mensen.
Schengen
Voor wie niet vanuit Brussel
naar New York of Londen vliegt,
maar gewoon naar Parijs, Berlijn
of Athene, mag het misschien
een teleurstelling zijn. Europese
passagiers voor wie, conform het
verdrag van Schengen geen
douane- en immigratieformali
teiten vereist zijn, maken ge
woon gebruik van het bestaande
Delft (anp) - Goede doelen verbinden
steeds vaker hun naam aan illegale
kaartcolporteurs. De winsten voor de
verkopers lopen in de tonnen. Het goede
doel ziet daar echter weinig van terug.
De politie staat vooralsnog machteloos te
genover de bedrijven die de kaarten fabrice
ren. Alleen de verkopers, die zonder vergun
ning langs de deuren gaan, kunnen door de
politie worden aangepakt.
Onlangs hield de politie van Delft weer vier
kaartverkopers aan. De verkoop van goede
ren aan de deur is niet strafbaar. Maar
wanneer verkopers zeggen voor een stichting
te opereren, is een vergunning nodig. De
aangehouden colporteurs konden die niet
tonen. Na het opmaken van een proces-ver-
baal werden zij op vrije voeten gesteld.
Het gaat de politie ook niet om de colpor
teurs. Ze wil het probleem bij de bron
aanpakken. Politiewoordvoerder F. van
Rijnswou: „De moeilijkheid ligt bij de be
drijven. Maar die zijn moeilijk aan te pakken
omdat zij niet langs de deuren gaan." De
politie van Delft wil nu bezien of de hande
lingen van de bedrijven strafbaar gesteld
kunnen worden.
De bedrijven kopen voor bedragen van
10.000 tot 30.000 gulden toestemming om de
naam van liefdadigheidsinstellingen op hun
kaarten, kalenders en posters af te drukken.
De winsten die de bedrijven met deze prak
tijken maken, liggen volgens Van Rijnswou
vele malen hoger. „De meeste instellingen
beseffen niet dat bedrijven veel geld aan hen
verdienen."
Voor de verkoop worden veelal studenten
geronseld. Omdat de naam van een bestaan
de instelling wordt gebruikt, zoals bijvoor
beeld de Poezenboot of het Otterstation,
hebben zij de indruk voor het goede doel te
werken. Ook het publiek denkt dat. Als zij
de stichting opbellen krijgen ze te horen dat
inderdaad in hun naam kaarten worden
verkocht.
De stichting Poezenboot zag de geboden
10.000 gulden als 'mooi meegenomen'. Zelf
ZATERDAG 26 NOVEMBER 1994
ment. Zo zal de groothandel in
hout- en bouwmaterialen sterk
profiteren van de investeringen
in infrastructuur en woningen.
De groothandel in non-food con
sumptie-goederen moet zal het
vooral van de export moeten
hebben. Groei-impulsen op de
binnenlandse markt zullen be
perkt zijn door de daling van het
besteedbaar inkomen. In de sec
tor voedingsconsumptie-goede
ren zal de al enige jaren durende
daling voortzetten.
Door Rob Ruggenberg
Oisterwijk - In het Nederlandse bedrijfsleven is de afgelopen
drie jaar voor ongeveer een miljard gulden gefraudeerd. Het
aantal fraudegevallen per getroffen bedrijf steeg in 1994 van
drie naar vier.
Knoeien met onkostendeclara-
ties is nog altijd de meest voor
komende vorm. Opmerkelijk is
dat in vrijwel alle gevallen de
fraude gepleegd wordt door
mannen.
„In onze opsporingspraktijk
hebben -wij nog geen enkele
vrouw gepakt," aldus accoun
tant J. ten Wolde van de KMPG,
die de nieuwe cijfers uit een
Nipo-onderzoek gisteren bekend
maakte. De KMPG is een zoge
heten 'forensisch' accountants-
bedrijf dat gespecialiseerd is in
het opsporen van corruptie en
fraude.
Zijn collega R. Crouwel, die
voorheen bij de Centrale Recher
che Informatiedienst werkte,
heeft uit zijn jarenlange praktijk
de indruk overgehouden dat
vrouwen ten aanzien van fraude
en corruptie een ander normbe
sef hebben,
„Vrouwen in het bedrijfsleven
proberen zich aanzien te verwer
ven door zich te onderscheiden
van de mannen. Daardoor zijn ze
harder voor zichzelf," meent
Crouwel. Verder speelt natuur
lijk ook nog een rol dat op
functies waar fraude gemakke
lijk is, over het algemeen minder
vrouwen werkzaam zijn dan
mannen.
Het Nipo-onderzoek is de afge
lopen weken gedaan onder drie
honderd bedrijven met 20 of
meer werknemers. Bij één op
elke bedrijven blijkt het afgelo
pen jaar fraude aan het licht
gekomen. In het algemeen blijkt
de afdeling 'inkoop' het meest
fraude- en corruptiegevoelig.
Omgerekend naar alle bedrijven
in Nederland met 20 of meer
werknemers is dit jaar voor
231 miljoen met declaraties
gesjoemeld. Nog eens 210 mil
joen werd verduisterd en voor
ongeveer 138 miljoen werd ge
woon gestolen. Door valse factu
ren verdween ƒ45 miljoen en
door inkopen voor privé-gebruik
36 miljoen.
Prof. Hirsch Ballin, ex-mimster
van Justitie, zei gisteren op een
symposium over fraude dat in
Oisterwijk werd gehouden, dat
fraude in ons land epidemische
vormen aanneemt. „Er is één
hellend vlak dat bovenaan be
gint met kleine, betrekkelijke
onschuldige fraude zoals
knoeien met een declaratie en je
belastingaangifte en dat eindigt
met grote miljoenenfraudes."
Opmerkelijk is ook dat bedrijven
steeds minder vaak bij de politie
aangifte doen. Vorig jaar ge
beurde dat nog in 33 procent van
de gevallen, dit jaar in nog maar
bij 24 procent.
Volgens, de jurist prof. dr. A.
Dorresteijn speelt hetzelfde ver
schijnsel zich bij de overheid af.
„Binnen de ambtelijke wereld en
de politiek is men uiterst terug
houdend met het doen van aan
giften. Men prefereert interne
afhandeling of stopt de zaken in
de doofpot. Bijvoorbeeld om on
rust binnen de organisastie te
vermijden of een mediaschan-
daal te voorkomen."
De Spaanse variant van de Mobiele Eenheid verzamelt zich op het Madrileense vliegveld Barajas. Ze moesten hun collega's van de
reguliere politie te hulp komen toen die in het nauw kwamen tijdens gevechten met werknemers van de vliegtuigmaatschappij Iberia.
Iberia-personeel probeerde de wegen naar het vliegveld te blokkeren. Het wil dat Iberia een omstreden reorganisatieplan, waarbij
banen verloren gaanvan tafel haalt. foto epa
luchthavengeböuw, dat na ver
loop van tijd zal worden aange
past aan de huidige eisen.
Etienne Mangé, adjunct direc
teur bij de BATC, beklemtoont
dat Schengen een ingewikkeld
verhaal blijft. Weliswaar hebben
negen lidstaten van de Europese
Unie het akkoord van Schengen
ondertekend en zich daarmee
uitgesproken om af te zien van
grenscontroles, de uitvoering
van het verdrag laat nog steeds
op zich wachten.
Deze week werd bekend dat
Schengen mogelijk eind maart
volgend jaar van start gaat.
Maar tal van vliegvelden van de
Schengenlanden hebben nog
geen speciale voorzieningen om
de passagiers fysiek te scheiden.
Voor Schiphol geldt bijvoorbeeld
een overgangsregeling. De lucht
haven krijgt een jaar nadat
Schengen van start is gegaan de
tijd om een aparte doorgang te
maken voor Schengenpassagiers.
Zaventem heeft berekend dat
34,8 procent van haar passagiers
uit de Schengenlanden komt of
die als bestemming heeft. Zij
zullen vanaf 11 december welis
waar inchecken in het nieuwe
gebouw, maar vertrekken bij de
oude zuid-pier.
Het personeel dat op de Brussel
se luchthaven werkt en in con
tact komt met de reizigers is
speciaal getraind in klantvrien
delijkheid. Maar behalve dat en
het comfort dat het nieuwe
vliegveld biedt, is de grootste
winst misschien wel dat de ba
gagewagentjes - een bron van
ergernis voor tal van passagiers
- voortaan gratis zijn.
Van Cann directeur De Limburger
Maastricht - J. van Cann (56) is 'benoemd tot directeur van
uitgeversmaatschappij De Limburger BV. De benoeming gaat in
op 1 december. Hij is nu interim-directeur bij De Limburger. De
Limburger is momenteel in fusie-gesprekken verwikkeld met
het Dagblad voor Noord-Limburg in Venlo. Beide kranten
behoren tot de VNU-Dagbladengroep in Nijmegen. Daartoe
behoort ook onder meer Dagblad De Stem. Van Cann zal straks
directeur worden van de nieuwe, gefuseerde, onderneming.
Graadmeter voor beleggers in vastgoed
Voorburg - De Raad voor Onroerende Zaken (ROZ) heeft
gisteren het officiële startsein gegeven voor de ROZ-IPD-index
voor vastgoed. De vastgoedindex, die tot stand is gekomen op
initiatief van de institutionele beleggers zelf, is de eerste op het
Europese continent. Hij wordt één maal per jaar gepubliceerd.
Aan het systeem nemen nu ruim twintig grote institutionele
beleggers (pensioenfondsen, verzekeraars en beleggingsfondsen)
deel. Naast het geven van een beeld van de vastgoedmarkt in het
algemeen heeft de index tot doel een maatstaf te creëren, die het
mogelijk maakt het vastgoed te vergelijken met andere beleg
gingen. Het eerste indexcijfer wordt in 1996 gepubliceerd.
Züricli Leven verlaagt hypotheekrente
Den Haag - Zurich Leven heeft vrijdag de hypotheekrente met
0,3 procent verlaagd. Voor tienjarige leningen geldt voortaan
een tarief van 8,1 procent. Voor vijfjarige leningen wordt 7,8
procent in rekening gebracht. Zürich Leven heeft tot deze stap
besloten 'in verband met de daling van de tarieven op de
obligatiemarkt'.
Botterdam (anp) - De Nederlandse reders zijn bereid een
groot deel van hun 550 schepen die nu in het buitenland zijn
geregistreerd, terug te brengen onder Nederlandse vlag. Ook
nieuw te bouwen schepen zullen onder Nederlandse vlag
varen en vanuit Nederland worden beheerd.
heeft de stichting geen mensen beschikbaar
om langs de deuren te gaan. Nu blijkt dat de
kaartfabrikant voor rond de ton aan kaarten
en kalenders in hun naam verkoopt, wil de
stichting zo snel mogelijk van het contract
af.
Het Centraal Bureau Fondsenwerving maakt
zich zorgen over de nieuwste misleiding van
het publiek. Vroeger werden vooral kaarten
van niet bestaande doelen langs de deur
verkocht. Woordvoerder F. Verhaar: „De
meeste consumenten wagen zich er niet meer
aan kaarten of kalenders aan de deur te
kopen. De verhalen over illegale verkopers
die de opbrengst rechtstreeks in eigen zak
laten verdwijnen, hebben een smet geworpen
op het colporteurschap." Nu op het materi
aal de naam van een bekende stichting staat
afgedrukt, is de weerzin verminderd.
Ook het gedrag van stichtingen die hun
naam verkopen, keurt het bureau af. Ver
haar: „Het is onjuist dat zij toestaan uit hun
naam geld te laten ophalen zonder zich
verder niet druk te maken over wat er met
het geld gebeurt."
Bovendien zullen Nederlandse
rederijen die nu in België zijn
gevestigd naar Nederland terug
keren. Die voorspelling deed de
voorzitter van de redersvereni
ging KVNR, A. Korteland, giste
ren tijdens de algemene leden
vergadering in Rotterdam.
Hij reageerde op toezeggingen
van minister Jorritsma (Verkeer
en Waterstaat) het fiscale kli
maat voor de zeescheepvaart te
verbeteren. Namens de minister
zei dr. J. van Tiel, directeur-ge
neraal scheepvaart en maritieme
zaken, dat momenteel met het
ministerie van Financiën wordt
overlegd over gunstige fiscale
maatregelen in de loon- en
winstsfeer (vennootschapsbelas
ting).
Jorritsma erkent dat de exploi
tatiekosten van de zeescheep
vaart in en vanuit Nederland in
vergelijking met andere vesti-
gingsgebieden blijkbaar zö hoog
zijn geworden, dat steeds meer
ondernemingen vertrekken.
„Deze hoge kosten worden voor
al veroorzaakt door de hoge ar
beidskosten. Die moeten omlaag
om de zeescheepvaart voor Ne
derland te behouden."
Korteland reageerde verheugd
op de toezeggingen. Hij wees
erop, dat winstbelasting in de
maritieme wereld wordt gezien
als een kapitaalslast, die niet
bestaat voor meer dan 60 pro
cent van alle rederijen ter we
reld. „Ook afdrachten voor loon-
en inkomstenbelasting zijn daar
met aan de orde en worden daar
ook niet als kostenpost gekend",
aldus Korteland. Als de Neder
landse overheid een gunstig be
lastingklimaat voor de reders
schept is dat volgens hem een
sterke impuls voor de scheeps
bouw. „De Nederlandse reders
zijn in staat jaarlijks 1 tot 1,5
miljard te investeren".
Naast fiscale maatregelen wil de
minister ook de bemanningsre-
gels verruimen. De zeelieden-
bond FWZ is daar fel tegen. De
bond vreest dat de veiligheid op
zee in het geding komt als reders
zelf mogen bepalen met hoeveel
bemanningsleden wordt gevaren.
Ook het laten vervallen van een
indeling naar tonnage, waardoor
bepaalde vaarbevoegdheden ko
men te vervallen, is de bond een
doorn in het oog. „Wij vrezen
dat de keus van de meeste reders
zal vallen op een goedkope ex
ploitatie in plaats van kwaliteit
en veiligheid", aldus FWZ-be-
stuurder E. Sarton.
De plannen van Verkeer en Wa
terstaat komen komend voorjaar
in het kabinet aan de orde.