E D te: |g! R UIS. DE STEM Groothandel is inzinking te boven Premonta weg uit Moerdijk VOOR EEN VAKANTIE MET DE £1l MAAR ZONDER Na koop van failliet Bailey Spaanse oproerpolitie slaags met Iberia-personeel 'Stadsbestuur Antwerpen schrikt investeerders af Bedrijven verdienen tonnen aan goede doelen 6In het bedrijfsleven frauderen alleen mannen' Brussel krijgt modernste luchthaven van Europa Reders gewillig weer onder Nederlandse vlag te varen Kehypotheek. AMSTERDAM? Topman Sony weg A5 ECONOMIE KORT NOVEMBER 1994 x 74 De koper heeft daarom ook eigen verplichting om onder- te doen. hakeling van een makelaar r de koper vervangt het eigen rzoek. Ook voor verkopers t dat zij hun verantwoorde- eid kunnen doorschuiven e een makelaar inschakelen r zelfs voor makelaars houdt materie extra risico's in, al tot uitdrukking kwam ir| verhoging van de premie hun beroeps-aansprake- eidsverzekering. r kopers en vooral verkopers nen de risico's niet worden ekt door een aansprakelijk- sverzekering. Het inschake- van een makelaar is daar- r de beste risicodekking, ar als de makelaar slechts de erhandelingen met koper of koper voert en het koopcon- "t opstelt, hoeft dat geen vol- ige courtage te kosten. Ofwel beperkt tarief van bijvoor- ld een procent ofwel een Idienst is onder de huidige standigheden mogelijk en Ibaar. INCBORC listig bouwen aan de toekomst. Iraard wèl profiteren! Ize twee jaar namelijk zélf pp u de rente voor een liegt. geldt nu tot 31 december Informeer dus direct bij tiaar, verzekeringsadviseur Itheekbemiddelaar of bel 1-0012 voor een afspraak. Postbank. s*" V ITRUM VOOR EZITTERS. id gaat kosten. Bovendien heeft Hypotheekshop ook verstand ct. Doe er uw voordeel mee. Kijk voor het dichtstbijzijnde adres NVM hypotheek shop i VSENBEEK Den Haag (anp) - De Neder landse groothandel zit weer in de lift na het slechte jaar 1993, waarin omzet, winst en werkgelegenheid daalden. Ook voor 1995 wordt gere kend op een verdere groei. Dit jaar stijgt de netto-winst met 5 procent en in 1995 zal de netto-winst met 12 pro cent groeien ten opzichte van 1993. Het Nederlands Verbond van de Economie Groothandel (NVG) heeft dit gis teren bekendgemaakt. Deze koe pelorganisatie van negentig branche-organisaties vertegen woordigt ongeveer 50.000 groot handelsorganisaties. In 1993 daalde de omzet (voor het eerst in zes jaar) met 2,5 procent tot 319 miljard gulden. Dit kwam geheel door een daling op de binnenlandse markt; de export steeg nog met 0,5 pro eent. De netto-winst daalde vo rig jaar met 3,5 procent tot 8,3 miljard gulden. Ook de werkge legenheid daalde en wel met procent tot 394.000 arbeids plaatsen. Daarmee neemt de groothandel 13 procent van de werkgelegenheid voor zijn reke ning. De cijfers voor 1994 en 1995 geven een aanzienlijk florissan- ter beeld, onder meer door de groeiende wereldhandel. In 1995 zal de groothandel een omzet realiseren van 348 miljard gul den. Naar verwachting stijgt ook de werkgelegenheid dat jaar weer en wel met ongeveer 2,5 procent. Tussen de branches in de groot handel zijn er sterke verschillen. Sommige sectoren profiteren eerder van de economische ople ving, zoals de groothandel in grondstoffen en halffabrikaten. Doordat bouwbedrijven steeds minder voorraden op de bouw plaats aanhouden, neemt de be tekenis van de groothandel toe via leveringen op het laatste mo- Van onze verslaggever Moerdijk - Het constructiebedrijf Premonta verhuist van het industrieterrein Moerdijk naar Nieuw Lekker- land (Alblasserwaard). Premonta heeft daar het failliete staalconstructiebedrijf Bailey overgenomen. Dat heeft Premonta-directeur J.W. Gaal gisteren bevestigd. De verhuizing vindt in de loop van volgend jaar plaats. De hon derd werknemers van Premonta gaan gewoon mee. Premonta maakt pijpleidingen voor de chemische industrie en werkt nauw samen met het Bel gische bedrijf Techno. Samen presenteren ze zich als de Tech- no-groep. De naam Premonta verdwijnt volgend jaar. Het nieuwe bedrijf in Nieuw Lekker- land gaat Bailey-Techno-groep heten, met Gaal als directeur. De verhuizing naar de Alblasser waard heeft volgens Gaal alles te maken de grootte van de locatie. „In Nieuw Lekkerland hebben we veel meer ruimte. Bailey heeft 40.000 vierkante meter en Premonta maar 4000." Alle honderd werknemers van Premonta houden hun baan, wel zal een aantal van hen verder moeten reizen als het bedrijf straks in Nieuw-Lekkerland ge vestigd is. Volgens Gaal gaat het om een beperkte groep. „Een groot aantal woonde daar al in de buurt. Bovendien werken veel mensen niet op het bedrijf zelf. maar op projecten in heel Neder land en België." Premonta kent slechts een korte geschiedenis op Moerdijk. Het bedrijf kwam eind '91 naar West-Brabant. „We zijn in die tijd snel gegroeid," verklaart Gaal de keuze voor het grotere terrein in Nieuw Lekkerland. Bij de nieuwe Bailey-Techno- groep werken straks 160 mensen. Naast de honderd van Premonta gaat het om 60 a 65 mensen van Bailey. Voor het faillissement, op 17 oktober uitgesproken op ver zoek van de Belgische grootaan deelhouder Fémont, werkten bij Bailey 140 mensen. Bailey maakt onder meer de staalconstructie voor het nieuwe voetbalstadion in Amsterdam. Dit werk wordt nu door het nieuwe bedrijf afgebouwd. De omzet van de Bailey-Techno- groep zal volgens Gaal tegen de 50 miljoen gulden liggen. Welk bedrag met de overname ge moeid is, wilde Gaal gisteren nog niet zeggen omdat de over name maandag pas officieel be zegeld wordt. Antwerpen - Het stadsbestuur van Antwerpen slaagt er niet in om buitenlandse investeringen aan te trekken, stelt de Vereni ging van Industriële Bedrijven van Noord-Antwerpen (Vibna). Van alle buitenlandse investe ringen van de Verenigde Staten in 1993, was slechts 3,9 procent voor Belgie bestemd, tegenover elf procent voor Nederland. Voorzitter J. Claeys van de Vib na vindt dat genoeg zeggen. De bedrijvenvereniging vindt 'de ambassadeursrol, of rol van lob byist, voor de regio van essen tieel belang. Voorbeelden uit an dere regio's tonen duidelijk aan dat dit tot tastbare en wezenlijke resultaten kan leiden. Antwer pen is er, moeten wij wel vast stellen, de laatste jaren niet in geslaagd met hetzelfde succes deze rol te spelen'. Ook de Vlaamse en Belgische (ADVERTENTIES) ■t vriendelijke alternatief SNEL NAAR en met voordelig doorverbindings tarief naar de rest van de wereld? Natuurlijk rechtstreeks vanaf EINDHOVEN AIRPORT Ook rechtstreeks naar 9 andere bestemmingen Bel voor dienstregeling: 040-524255 6 DAGEN LANG DE LEUKSTE KAMPEERPLAATS VAN NEDERLAND KAMPEER en Q/1 CARHUHN RAI^Hr 25 t/m 30 NOVEMBER De Kampeer en Caravan RAI is dagelijks geopend van 10.00 tot 18 00 uur. Vrijdag 25 november doorlopend geopend van 10.00 tot 21.00 uur. Korting op trein en toegang met NS Rail Idee. Amsterdam rsiik overheden houden bedrijven te gen die zich in het Antwerpse havengebied willen vestigen vol gens de bedrijvenvereniging. Dat zou komen door de instabiele regelgeving op sociaal, fiscaal en milieuvlak. Daarbij komt een ge brek aan fundamentele rechtsze kerheid die toelaat grote finan ciële risico's over een lange pe riode te spreiden. De politici brengen volgens de Vibna per werkdag gemiddeld twee wijzi gingen aan in het sociaal recht. „Een verband tussen de sterke creativiteit van de Belgische wetgever en het zwakke aandeel van de buitenlandse investerin gen in Belgie lijkt mij met totaal uit te sluiten," redeneert Claeys. Tokyo - Akio Morita treedt na 48 jaar leiding te hebben gegeven aan Sony om ge zondheidsredenen af. In november van het vorig jaar onderging de 73-jarige Morita een operatie, nadat hij was ge troffen door een zware hersen bloeding. Daarna had hij zijn werk weer gedeeltelijk opgepakt. Zijn functie blijft voorlopig va cant. De dagelijkse leiding bij Sony is sinds 1989 in handen van president Norio Ohga. Mori ta hield zich sindsdien voorna melijk bezig met het verbeteren van de zakelijke relaties tussen de VS en Japan. Van onze correspondent Bert Schampers Brussel Zaventem behoort dan wel niet tot de grootste Europese vliegvelden, het luchthavengebouw dat op 11 december in gebruik wordt genomen is in ieder geval de modernste van Europa. En Brussel is bovendien de eer ste luchthaven waar passa giers van en naar de Schen- gen-landen fysiek gescheiden worden van reizigers naar niet-Schengenlanden. Zaventem is een door Neder landse zakenlieden en vakantie gangers veel gebruikt vliegveld. Het oude luchthavengebouw uit 1958 was hoognodig aan vervan ging toe en bleek al lang niet meer uitgerust voor de 11 mil joen reizigers die vandaag de dag in Brussel vertrekken en aankomen. Nieuwe pier Naast het oude gebouw zijn nu een nieuwe terminal en een nieu we pier verrezen, berekend op 21 miljoen passagiers. Een aantal mcheckbalies in het nieuwe ge bouw was al sinds juni in ge bruik om de passagiers van de vakantiecharters te bedienen. De volledige afwerking, met nieuwe toegangswegen, parkeervoorzie ningen en de sloop van een oude pier, is voorzien voor de zomer van 1995. Na 1998 wordt begon nen met de bouw van pier A die via een ondergrondse tunnel met het hoofdgebouw is verbonden. Met de bouw van de nieuwe luchthaven werd begonnen in september 1990. Zaventem 2000 is het grootste industriële project van deze eeuw in België. In 55 maanden zijn 17,2 miljoen ma nuren werk verzet om het ge bouw met een oppervlakte van 215.000 vierkante meter tijdig klaar te krijgen. Het hoofdgebouw telt acht ver diepingen. Er is een nieuw on dergronds treinstation, nog wel niet klaar, een ondergonds bus station, er zijn vijftien bars en restaurants, met als trekpleister het voor iedereen toegankelijke panoramarestaurant Wingtips, dat uitzicht biedt op de lan dingsbanen. Twee winkelstraten met een aantal taxfree-zaken moeten zorgen voor een extra aantrekkingskracht. Het gebouw is smaakvol opge trokken uit glas, roestvrij staal, en rode graniet. Er is gebruik gemaakt van geluidwerende ma terialen, die de typische hol klin kende geluiden van luchthaven gebouwen en treinstations tot een minimum moeten beperken. Wereldprimeur Bij de 120 incheckbalies worden de passagiers via computerge stuurde netwerken snel gehol pen. De bagage-afhandeling van Zaventem is een wereldprimuer. Het systeem kan per uur 9600 stuks bagage verwerken, gaat volledige automatisch en garan deert de beschikbaarheid van de koffers vijftien minuten na de landing. Zaventem, op een boogscheut van de Europese hoofdstad Brussel, is bij uitstek een lucht haven voor zakenlieden. Van de 11 miljoen passagiers neemt 70 procent beroepshalve het vlieg tuig. Met het oog daarop komt in het nieuwe gebouw een busi- nesscenter, met werkruimten en vergaderlokalen. Wat de beveiliging betreft be weert de exploitant van Zaven tem 2000, BATC (Brussels Air- port Terminal Company), dat het vliegveld aan de allerhoogste normen voldoet. Zo is er een totale scheiding van vertrekken de en binnenkomende passa giers. De veiligheidscontrole van de passagiers gebeurt ook pas bij de toegang van pier B, en nadat de reizigers eventueel nog taxf ree-inkopen hebben gedaan. De voorzieningen rond de 630 meter lange B-pier voldoen eveneens aan de huidige normen. Tankwagens rijden er niet meer rond. Aan de loopbruggen zijn alle nutsvoorzieningen en brand stofkranen bevestigd. BATC heeft 21 miljard frank 115 miljoen gulden geïnvesteerd in de nieuwe infrastructuur, die werk biedt aan 17.000 mensen. Schengen Voor wie niet vanuit Brussel naar New York of Londen vliegt, maar gewoon naar Parijs, Berlijn of Athene, mag het misschien een teleurstelling zijn. Europese passagiers voor wie, conform het verdrag van Schengen geen douane- en immigratieformali teiten vereist zijn, maken ge woon gebruik van het bestaande Delft (anp) - Goede doelen verbinden steeds vaker hun naam aan illegale kaartcolporteurs. De winsten voor de verkopers lopen in de tonnen. Het goede doel ziet daar echter weinig van terug. De politie staat vooralsnog machteloos te genover de bedrijven die de kaarten fabrice ren. Alleen de verkopers, die zonder vergun ning langs de deuren gaan, kunnen door de politie worden aangepakt. Onlangs hield de politie van Delft weer vier kaartverkopers aan. De verkoop van goede ren aan de deur is niet strafbaar. Maar wanneer verkopers zeggen voor een stichting te opereren, is een vergunning nodig. De aangehouden colporteurs konden die niet tonen. Na het opmaken van een proces-ver- baal werden zij op vrije voeten gesteld. Het gaat de politie ook niet om de colpor teurs. Ze wil het probleem bij de bron aanpakken. Politiewoordvoerder F. van Rijnswou: „De moeilijkheid ligt bij de be drijven. Maar die zijn moeilijk aan te pakken omdat zij niet langs de deuren gaan." De politie van Delft wil nu bezien of de hande lingen van de bedrijven strafbaar gesteld kunnen worden. De bedrijven kopen voor bedragen van 10.000 tot 30.000 gulden toestemming om de naam van liefdadigheidsinstellingen op hun kaarten, kalenders en posters af te drukken. De winsten die de bedrijven met deze prak tijken maken, liggen volgens Van Rijnswou vele malen hoger. „De meeste instellingen beseffen niet dat bedrijven veel geld aan hen verdienen." Voor de verkoop worden veelal studenten geronseld. Omdat de naam van een bestaan de instelling wordt gebruikt, zoals bijvoor beeld de Poezenboot of het Otterstation, hebben zij de indruk voor het goede doel te werken. Ook het publiek denkt dat. Als zij de stichting opbellen krijgen ze te horen dat inderdaad in hun naam kaarten worden verkocht. De stichting Poezenboot zag de geboden 10.000 gulden als 'mooi meegenomen'. Zelf ZATERDAG 26 NOVEMBER 1994 ment. Zo zal de groothandel in hout- en bouwmaterialen sterk profiteren van de investeringen in infrastructuur en woningen. De groothandel in non-food con sumptie-goederen moet zal het vooral van de export moeten hebben. Groei-impulsen op de binnenlandse markt zullen be perkt zijn door de daling van het besteedbaar inkomen. In de sec tor voedingsconsumptie-goede ren zal de al enige jaren durende daling voortzetten. Door Rob Ruggenberg Oisterwijk - In het Nederlandse bedrijfsleven is de afgelopen drie jaar voor ongeveer een miljard gulden gefraudeerd. Het aantal fraudegevallen per getroffen bedrijf steeg in 1994 van drie naar vier. Knoeien met onkostendeclara- ties is nog altijd de meest voor komende vorm. Opmerkelijk is dat in vrijwel alle gevallen de fraude gepleegd wordt door mannen. „In onze opsporingspraktijk hebben -wij nog geen enkele vrouw gepakt," aldus accoun tant J. ten Wolde van de KMPG, die de nieuwe cijfers uit een Nipo-onderzoek gisteren bekend maakte. De KMPG is een zoge heten 'forensisch' accountants- bedrijf dat gespecialiseerd is in het opsporen van corruptie en fraude. Zijn collega R. Crouwel, die voorheen bij de Centrale Recher che Informatiedienst werkte, heeft uit zijn jarenlange praktijk de indruk overgehouden dat vrouwen ten aanzien van fraude en corruptie een ander normbe sef hebben, „Vrouwen in het bedrijfsleven proberen zich aanzien te verwer ven door zich te onderscheiden van de mannen. Daardoor zijn ze harder voor zichzelf," meent Crouwel. Verder speelt natuur lijk ook nog een rol dat op functies waar fraude gemakke lijk is, over het algemeen minder vrouwen werkzaam zijn dan mannen. Het Nipo-onderzoek is de afge lopen weken gedaan onder drie honderd bedrijven met 20 of meer werknemers. Bij één op elke bedrijven blijkt het afgelo pen jaar fraude aan het licht gekomen. In het algemeen blijkt de afdeling 'inkoop' het meest fraude- en corruptiegevoelig. Omgerekend naar alle bedrijven in Nederland met 20 of meer werknemers is dit jaar voor 231 miljoen met declaraties gesjoemeld. Nog eens 210 mil joen werd verduisterd en voor ongeveer 138 miljoen werd ge woon gestolen. Door valse factu ren verdween ƒ45 miljoen en door inkopen voor privé-gebruik 36 miljoen. Prof. Hirsch Ballin, ex-mimster van Justitie, zei gisteren op een symposium over fraude dat in Oisterwijk werd gehouden, dat fraude in ons land epidemische vormen aanneemt. „Er is één hellend vlak dat bovenaan be gint met kleine, betrekkelijke onschuldige fraude zoals knoeien met een declaratie en je belastingaangifte en dat eindigt met grote miljoenenfraudes." Opmerkelijk is ook dat bedrijven steeds minder vaak bij de politie aangifte doen. Vorig jaar ge beurde dat nog in 33 procent van de gevallen, dit jaar in nog maar bij 24 procent. Volgens, de jurist prof. dr. A. Dorresteijn speelt hetzelfde ver schijnsel zich bij de overheid af. „Binnen de ambtelijke wereld en de politiek is men uiterst terug houdend met het doen van aan giften. Men prefereert interne afhandeling of stopt de zaken in de doofpot. Bijvoorbeeld om on rust binnen de organisastie te vermijden of een mediaschan- daal te voorkomen." De Spaanse variant van de Mobiele Eenheid verzamelt zich op het Madrileense vliegveld Barajas. Ze moesten hun collega's van de reguliere politie te hulp komen toen die in het nauw kwamen tijdens gevechten met werknemers van de vliegtuigmaatschappij Iberia. Iberia-personeel probeerde de wegen naar het vliegveld te blokkeren. Het wil dat Iberia een omstreden reorganisatieplan, waarbij banen verloren gaanvan tafel haalt. foto epa luchthavengeböuw, dat na ver loop van tijd zal worden aange past aan de huidige eisen. Etienne Mangé, adjunct direc teur bij de BATC, beklemtoont dat Schengen een ingewikkeld verhaal blijft. Weliswaar hebben negen lidstaten van de Europese Unie het akkoord van Schengen ondertekend en zich daarmee uitgesproken om af te zien van grenscontroles, de uitvoering van het verdrag laat nog steeds op zich wachten. Deze week werd bekend dat Schengen mogelijk eind maart volgend jaar van start gaat. Maar tal van vliegvelden van de Schengenlanden hebben nog geen speciale voorzieningen om de passagiers fysiek te scheiden. Voor Schiphol geldt bijvoorbeeld een overgangsregeling. De lucht haven krijgt een jaar nadat Schengen van start is gegaan de tijd om een aparte doorgang te maken voor Schengenpassagiers. Zaventem heeft berekend dat 34,8 procent van haar passagiers uit de Schengenlanden komt of die als bestemming heeft. Zij zullen vanaf 11 december welis waar inchecken in het nieuwe gebouw, maar vertrekken bij de oude zuid-pier. Het personeel dat op de Brussel se luchthaven werkt en in con tact komt met de reizigers is speciaal getraind in klantvrien delijkheid. Maar behalve dat en het comfort dat het nieuwe vliegveld biedt, is de grootste winst misschien wel dat de ba gagewagentjes - een bron van ergernis voor tal van passagiers - voortaan gratis zijn. Van Cann directeur De Limburger Maastricht - J. van Cann (56) is 'benoemd tot directeur van uitgeversmaatschappij De Limburger BV. De benoeming gaat in op 1 december. Hij is nu interim-directeur bij De Limburger. De Limburger is momenteel in fusie-gesprekken verwikkeld met het Dagblad voor Noord-Limburg in Venlo. Beide kranten behoren tot de VNU-Dagbladengroep in Nijmegen. Daartoe behoort ook onder meer Dagblad De Stem. Van Cann zal straks directeur worden van de nieuwe, gefuseerde, onderneming. Graadmeter voor beleggers in vastgoed Voorburg - De Raad voor Onroerende Zaken (ROZ) heeft gisteren het officiële startsein gegeven voor de ROZ-IPD-index voor vastgoed. De vastgoedindex, die tot stand is gekomen op initiatief van de institutionele beleggers zelf, is de eerste op het Europese continent. Hij wordt één maal per jaar gepubliceerd. Aan het systeem nemen nu ruim twintig grote institutionele beleggers (pensioenfondsen, verzekeraars en beleggingsfondsen) deel. Naast het geven van een beeld van de vastgoedmarkt in het algemeen heeft de index tot doel een maatstaf te creëren, die het mogelijk maakt het vastgoed te vergelijken met andere beleg gingen. Het eerste indexcijfer wordt in 1996 gepubliceerd. Züricli Leven verlaagt hypotheekrente Den Haag - Zurich Leven heeft vrijdag de hypotheekrente met 0,3 procent verlaagd. Voor tienjarige leningen geldt voortaan een tarief van 8,1 procent. Voor vijfjarige leningen wordt 7,8 procent in rekening gebracht. Zürich Leven heeft tot deze stap besloten 'in verband met de daling van de tarieven op de obligatiemarkt'. Botterdam (anp) - De Nederlandse reders zijn bereid een groot deel van hun 550 schepen die nu in het buitenland zijn geregistreerd, terug te brengen onder Nederlandse vlag. Ook nieuw te bouwen schepen zullen onder Nederlandse vlag varen en vanuit Nederland worden beheerd. heeft de stichting geen mensen beschikbaar om langs de deuren te gaan. Nu blijkt dat de kaartfabrikant voor rond de ton aan kaarten en kalenders in hun naam verkoopt, wil de stichting zo snel mogelijk van het contract af. Het Centraal Bureau Fondsenwerving maakt zich zorgen over de nieuwste misleiding van het publiek. Vroeger werden vooral kaarten van niet bestaande doelen langs de deur verkocht. Woordvoerder F. Verhaar: „De meeste consumenten wagen zich er niet meer aan kaarten of kalenders aan de deur te kopen. De verhalen over illegale verkopers die de opbrengst rechtstreeks in eigen zak laten verdwijnen, hebben een smet geworpen op het colporteurschap." Nu op het materi aal de naam van een bekende stichting staat afgedrukt, is de weerzin verminderd. Ook het gedrag van stichtingen die hun naam verkopen, keurt het bureau af. Ver haar: „Het is onjuist dat zij toestaan uit hun naam geld te laten ophalen zonder zich verder niet druk te maken over wat er met het geld gebeurt." Bovendien zullen Nederlandse rederijen die nu in België zijn gevestigd naar Nederland terug keren. Die voorspelling deed de voorzitter van de redersvereni ging KVNR, A. Korteland, giste ren tijdens de algemene leden vergadering in Rotterdam. Hij reageerde op toezeggingen van minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) het fiscale kli maat voor de zeescheepvaart te verbeteren. Namens de minister zei dr. J. van Tiel, directeur-ge neraal scheepvaart en maritieme zaken, dat momenteel met het ministerie van Financiën wordt overlegd over gunstige fiscale maatregelen in de loon- en winstsfeer (vennootschapsbelas ting). Jorritsma erkent dat de exploi tatiekosten van de zeescheep vaart in en vanuit Nederland in vergelijking met andere vesti- gingsgebieden blijkbaar zö hoog zijn geworden, dat steeds meer ondernemingen vertrekken. „Deze hoge kosten worden voor al veroorzaakt door de hoge ar beidskosten. Die moeten omlaag om de zeescheepvaart voor Ne derland te behouden." Korteland reageerde verheugd op de toezeggingen. Hij wees erop, dat winstbelasting in de maritieme wereld wordt gezien als een kapitaalslast, die niet bestaat voor meer dan 60 pro cent van alle rederijen ter we reld. „Ook afdrachten voor loon- en inkomstenbelasting zijn daar met aan de orde en worden daar ook niet als kostenpost gekend", aldus Korteland. Als de Neder landse overheid een gunstig be lastingklimaat voor de reders schept is dat volgens hem een sterke impuls voor de scheeps bouw. „De Nederlandse reders zijn in staat jaarlijks 1 tot 1,5 miljard te investeren". Naast fiscale maatregelen wil de minister ook de bemanningsre- gels verruimen. De zeelieden- bond FWZ is daar fel tegen. De bond vreest dat de veiligheid op zee in het geding komt als reders zelf mogen bepalen met hoeveel bemanningsleden wordt gevaren. Ook het laten vervallen van een indeling naar tonnage, waardoor bepaalde vaarbevoegdheden ko men te vervallen, is de bond een doorn in het oog. „Wij vrezen dat de keus van de meeste reders zal vallen op een goedkope ex ploitatie in plaats van kwaliteit en veiligheid", aldus FWZ-be- stuurder E. Sarton. De plannen van Verkeer en Wa terstaat komen komend voorjaar in het kabinet aan de orde.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 5