AVerdriet kan zijn' O O O O 0 0 0 0 0 0 0 Goede tijden voor Antonie Kamerling C C Music Factory: catapult voor jong talent 5 1 r s a S. 2.2 53 besterft 1) Dromen zijn bedrog Marco Borsato (20) Dissident Pearl Jam 7) I will survive - Hermes House Band 2) Always - Bon Jovi 3) Baby come back - Pato Banton 5) The second walz Andre Rieu 8) Let me be free - 2 Bros, on the 4th Floor 4) Don't stop - The Outhere Brothers 9) No one - 2 Unlimited 6) Voorbij - Paul de Leeuw (22) It's a rainy day - Ice MC (15) All i wanna do - Sheryl Crow (18) Here in my heart - Rene Froger (11) Move it - Cappella (12) Hold me now - Golden Earring (26) If I only knew - Tom Jo nes (30) Waarom nou jij - Marco Borsato (35) Zombie - The Cranberries (14) Let the dream come true - Dj Bobo (10) Als ze er niet is-De Dijk (31) I'm gonna be strong - Glennys Grace (13) Incredible - M Beat (16) Where r u now - T- Spoon (17) Het dikke lui lied - De Dikke Lulband (24) Alles in het leven - Ma rianne Weber (19) Goodnight girl ('94 re mix) -Wet Wet Wet (37) Bang and blame - R.E.M. (23) Living in danger - Ace of Base -) Short dick man - 20 Fin gers (21) It takes me away - Ma- rusha (-) Spin the black circle - Pearl Jam (25) Black hole sun - Sound- garden (27) Turn the beat around - Gloria Estefan (44) Oh baby - Twenty 4 Se ven -) This is your night - Hea vy D the Boyz (32) When can dance - Sting (43) About a girl - Nirvana (46) Blind man - Aerosmith (42) Basked case - Green Day (34) Als sterren aan de he mel staan - Frans Bauer (29) Together again - Gerard Joling (47) Love song - Mark 'oh -) Wat ben je lelijk van dichtbij - Huub Hangop -) Circle of life - Elton John (45) Born to raise hell - Mo- torhead Ice T (38) Loops 8i tings - Jens -) Botte bijlen - Corry Ko- nings (41) Niemandsland - Benny Neyman (28) Welcome to tomorrow - Snap (33) We've got the power - Gordon Stichting Megatop 50 Paul Verlinden Muriel Boil, Sander, Natascha en Angelo: 'praten over verdriet lucht op'. FOTO ARYAN JANSEN Door Muriel Boll Met je verdriet loop je niet te koop, maar dood en rouw kunnen je zo ver stikken dat je er in je eentje niet uit komt. Natascha Kwetters (18), Angelo Rid- derstap (21) en Sander van Son (17) gingen daarom naar een Bredase ge spreksgroep, speciaal voor jongeren. Praten over je verdriet geeft opluch ting, hebben ze gemerkt. „Verdriet kan heel gezellig zijn", is één van de eerste opmerkingen van Angelo. „In zo'n groep weet je van el kaar waarom je er zit, er is maar één onderwerp. Je deelt iets heel persoon lijks en daardoor voel je je bij elkaar betrokken. Er waren huilmomenten, maar er is een echte band ontstaan." De begeleiders hebben de groep op gang geholpen, daarna waren ze al leen nodig om de deur open en dicht te doen. ledereen ging uit zichzelf praten en dat was de bedoeling. Op de eerste bijeenkomst moest je vertellen waarom je daar zat. Dat was heel moeilijk. Voor Sander was de zelfmoord van zijn broer, een jaar ge leden, de aanleiding. Sanders broer was ook de beste vriend van Angelo. Nadat het gebeurd was, merkte An gelo dat hij ook nog lang niet over de zelfmoord van zijn pleegzusje, een jaar eerder, heen was. Voor Natascha was de dood van haar vader reden om zich aan te melden. Hij overleed toen zij dertien jaar was. Natascha: „Toen ik jong was, stopte ik mijn verdriet gewoon weg. Toen ik ouder werd, lukte dat niet meer. Ik ging me ook steeds meer herinneren, mijn verdriet sleet niet, het groeide." Natascha kreeg last van maagpijn, en op school ging het ook niet goed. Die maagpijn herkent Sander. „Maagpijn, elke nacht als je ging slapen. Na een tijdje stak ik maar gelijk mijn vinger in mijn keel en gooide ik alles er in een keer uit." Nu zingt Sander zijn verdriet er uit, in de band waar Angelo ook in zit. Op de laatste gespreksgroep hebben ze opgetreden. Sander: „Mensen voelen dat het huilen in mijn zingen echt is. Mijn broer heeft me nooit horen zin gen. Als hij er nog was, was ik mis schien nooit gaan zingen. Hij over heerste en remde me af. Dat mag je best zo opschrijven, het verdriet is niet minder." Na de dood van zijn pleegzusje zette Angelo haar goede eigenschappen op een rijtje, de slechte liet hij weg. „Ze was mijn grote zus, waar ik me aan optrok. Nu moet ik mezelf voortstu wen. Ik probeerde me ook in haar in te leven en dan werd ik kwaad op haar. Bij een ongeluk had ik mijn woede op een ander kunnen afreage ren, nu niet." Verdriet en woede liggen naast elkaar „Ja," vindt Natascha. „Mijn vader is omgekomen door een exploderende tank, Die tank was veilig verklaard, als ze dat niet hadden gedaan, had mijn vader nog geleefd. Een regel verschil, als ik daaraan denk, word ik woedend op de mensen die daarvoor verant woordelijk zijn." Ze vindt ook dat verdriet je volwasse- ner maakt, harder zelfs. Je komt mak- keiijker voor je mening uit en als die niet wordt geaccepteerd, so what Sander noemt het liever spontaan of oprecht. Als je merkt dat iemand er gens mee zit, stapje er makkelijker op af om te zeggen dat je er bent als hij erover wil praten. Zelf kon hij dat niet, hij blowde het liever weg. Ange- .lo heeft hem al die tijd opgevangen, niet veroordeeld, maar liet wel duide lijk merken dat hij het geen ramp vond als een blowtent dicht was, ter wijl Sander zich juist op een lekker jointje had ingesteld. Op een gegeven moment kreeg San- der zelf in de gaten dat het de spui gaten uitliep. Hij stond hardstikke rood en kreeg 'gekke ideeën'. „Waar om zou je opstaan als heel Nederland 's avonds ook weer plat ging." Sander en Angelo voelen eikaars stemmingen heel goed aan. Op een keer voelden ze dat ze naar buiten moesten, er moest iets gebeuren. Vanaf het dak van de fietsenstalling van het Prinsenbeekse station hebben ze toen keihard gebruld wat ze thuis zachtjes hadden gezongen. Heel ever> werd een droom van Sander, zingen voor een groot publiek, werkelijk heid, al bestond het publiek uit fiet sen. Natascha uit zich anders, zij maakt ge dichten waarvan ze er een paar aan de anderen heeft voorgelezen. Nu be- kent ze dat er ook gedichten waren waarin vaag zelfmoord ter sprake kwam. Onmiddellijk reageren Sander en Angelo met 'hé zeg, flikker op met die gedachten Die gedachten zijn inmiddels verdwenen. In de groep hebben ze van elkaar geleerd dat je moet accepteren dat iemand die dood is, niet terugkomt. Natascha: „Ik heb heel lang naar mijn vader verlangd, maar ik zal hem nooit vinden. Ik kan er in elk geval over praten, mijn broer veel moeilijker. „Ik weet zeker dat het je oplucht om over je verdriet te praten", zegt An gelo. „In het begin was ik zenuwach tig, maar ik zei tegen mezelf: 'doen, wat heb je te verliezen'. Natuurlijk hoor je weieens 'hé psycho, met je praatgroep'. Dan zeg ik, ik heb inder daad een probleem, en dat kan ieder een overkomen. Je moet leren om verdriet een plaats in je leven te ge ven. Vroeger keek ik vaak naar Bever ly Hills, zo'n groep wilde ik zelf ook graag om me heen. Nu kijk ik dwars door die soap heen, surrogaat. Ik heb echte vrienden gekregen doordat ik niet meer bang ben om over mijn ge voelens te praten." Aan het eind van het gesprek begint Natascha zachtjes te zingen. Het is het liedje dat ze vaak zingt als ze aan haar vader denkt. 'Hold on, little girl, show me what's done to you. Stand up, little girl'. De nieuwe groep 'Omgaan met rouw' start 6 februari 1995. Informatie bij het RIAGG, 076-241000. Oeseburg, Marjolein Vind je jezelf heel in heb je een goed idee of wil je gewoon je gal spuwen? Schrijf of bel naar Ragazzi, - -"19. 4800 MB Breda. Door Jaap van Eyck (anp) Van de Aalsmeerse pretfabriek naar Hollywood. Antonie Kamerling, de ster uit de soap Goede Tijden, Slechte Tijden, lijkt hard op weg die route in snel tempo af te leggen. Sinds deze week is hij te zien in de internationa le co-produktie Suite 76 - zijn tweede film, na De Kleine Blonde Dood. Door het succes van deze eerste soap van vaderlandse bodem werd Kamer ling in één klap een bekende Neder lander. „Terwijl ik nooit de ambitie had om te acteren. Ik studeerde rech ten en kreeg het aanbod om in die serie te spelen. Dat leek mij wel la chen, maar het was alsof er een stuw dam doorbrak. Elke keer als ik in de Albert Heijn stond, zag ik mijn eigen k jp wee* op de Hitkrant staan, hoe ■.'pp-eiend ix dat ook vond. In winkel straten werd ik soms achtervolgd door groepen van twintig, dertig meisjes. Heei gênant was dat."' De ambitie om te acteren is er nu wel. Met Suite 76. geregisseerd door de Belg Dominique Deruddere, wil hij zelfs internationaal doorbreken. In de film speelt hij een jonge gigolo die zich voor de politie verschuilt op de hotelkamer van een rijke gehandicap te man. In eerste instantie gijzelt hij de man, maar beiden ontdekken dat de ander iets te bieden heeft wat henzelf ontbeert: de één is jong en aantrekkelijk, de ander heeft geld. Zo ontwikkelt zich een vreemde machts strijd: niet langer is duidelijk wie wie gijzelt. Kamerlings tegenspeler is de Britse acteur Pete Postlethwaite, die eerder dit jaar genomineerd werd voor een Oscar voor zijn rol in In the Name of the Father. „Pete heeft mij echt door de opnamen heen geholpen", zegt Kamerling. „De eerste dag dacht ik: dit wordt niks. Maar als het mis dreig de te gaan nam hij mij apart en dan draaiden we de rollen om. Ik speelde dan zijn karakter en hij het mijne. Daar heb ik enorm van geleerd. Met een echte ster, die alleen maar met zichzelf bezig is, had ik het niet ge- In de film zit een behoorlijke dosis seks, Kamerling bedrijft met een vijf- tiental dames stuk voor stuk de lief de. Dergelijke scènes speelde hij nog niet eerder. „De eerste keer kreeg ik carte blanche. Dat was waanzinnig, ik heb bijna juichend op dat meisje ge zeten. De volgende dag zou ik de an dere vijftien doen." „Toen merkte ik pas hoe saai het ei genlijk is, absoluut niet opwindend. Er staan allemaal mensen met came ra's om je heen, je moet aan je tekst en aan de shots denken. Dat ging niet zo makkelijk, mijn geslacht zat met een grote pleister aan mijn buik ge plakt. Toen ik één van die vrouwen van achteren moest nemen zei Domi nique na twee shots: 'Ik zie je leuter hangen'. Met de pleister hebben we het toen opgelost." De jonge acteur zegt zich goed te realiseren dat het allemaal in één keer afgelopen kan zijn met zijn car rière. „Er zijn genoeg jonge acteurs die een korte periode in de belang- stelling staan en vervolgens volledig in de anonimiteit verdwijnen. Maar wat heb ik eraan om daarvan uitte gaan. Voorlopig verkeer ik nog in de luxe positie dat ik mij daar niet druk over hoef te maken. Volgend jaar ga ik weer een film maken met Jean van der Velde, de regisseur van De Kleine Blonde Dood. En zo zijn er nog een aantal aanbiedingen." „Dat wil niet zeggen dat ik er al ben", zegt Kamerling. „De komende jaren zal ik nog veel moeten leren. Toen ik Suite 16 voor de tweede keer zag was ik teleurgesteld in mijn eigen acteerprestaties. Ik heb zelfs overwo gen om met acteren te stoppen. Na de derde keer was het gelukkig min der, toen kort ik er meer afstandelijk naar kijken. Ik zou nu wel eens een heel ander karakter willen doen, een enorme sukkel of een echte nicht. Tot nu toe speel ik steeds de rol van het opstandige jongetje. Natuurlijk droom ik er wel eens van om een film met Al Pacino te maken, maar ik be sef heel goed dat ik daar nog mijlen- ver van verwijderd ben." Krantenbezorgers mogen door hun werkgevers dan wel trots tot de 'Nieuwe Helden' bestempeld worden in grote wervingscampagnes, dat bete kent nog niet dat de werkgevers zo goed voor hun 'helden' zorgen. Dat is de strekking van een petitie die de Jonge renorganisatie CNV deze week aangeboden heeft aan De Stern-directeur H. Brader, die tevens voor zitter is van de bezorgerscommissie van de Neder landse Dagblad Pers. Volgens voorzitter Laurette Spoelman van de CNV-jongeren is het hoog tijd dat er een cao komt voor bezorgers. Daarin moet onder andere de rechtspositie van de bezorgers geregeld worden. „Nu kunnen ze van de een op de andere dag ontslagen worden zonder dat we daar iets aan kunnen doen," zegt Spoelman. In die cao moet ook staan dat alle bezorgers in xCao nodig voor krantenbezorgers Nederland een basisuurloon krijgen, gebaseerd op het minimumloon. Boven op dat loon moeten ver goedingen komen voor slecht weer, vroege uren en weekendwerk. De CNV-jongeren zijn op zich best tevreden over de beloning van de bezorgers bij de meeste kran ten. Sommige kranten maken er echter nog een potje van. Doof een cao-loon in te voeren, komen ook die kranten niet onder een goede betaling uit. Verder vinden de CNV-jongeren dat ziekte- en va kantiegeld beter geregeld moeten worden. Ook rqoet beter op de minimumleeftijd (15 jaar) voor bezorgers worden gelet. „Wij hebben op sommige uitdeelpunten kinderen van 13 en 14 jaar met kranten zien sjouwen om vijf uur 's ochtend," zegt Spoelman. De CNV-jongeren baseren hun eisen/aanbevelin gen op een enquête die ze onder vierhonderd be zorgers hebben gehouden. „Wij zullen het allemaal eens goed bekijken," zei directeur Brader nadat hij de petitie en het onder zoek aangenomen had. Het liet zich er verder niet over uit of hij een bezorgers-cao noodzakelijk vindt. Wel vroeg hij zich af of de CNV-jongeren wel representatief voor de bezorgers zijn. Volgens Laurette Spoelman wil haar club de be zorgers gaan organiseren. „Daar is duidelijk be hoefte aan, blijkt uit het onderzoek." (P.V) Door Marjolein Rotsteeg Gonna Make You Sweat (Everybody Dance Now), A Deeper Love en Keep it Comin (Dance Till You Can't No More) vestigden de naam van C C Music Factory als C C Hit Fac tory. De cd Gonna Make You Sweat verkocht wereld wijd ruim zes miljoen stuks. De meeste publici teit kreeg het collectief rond producers David Co- Ie en Robert Clivillés ech ter door ego-botsingen en juridisch getouwtrek tussen zangeressen Zei- ma Davis en Martha Wash. „De spanning werd ge creëerd tussen advocaten en door de media", ver klaart Robert Clivillés, dit jaar met David Cole win naar van de Grammy 'producer van het jaar" voor de soundtrack van The Bodyguard. „Martha was inmiddels al voor de groep Black- box gevraagd. Ze had niet verwacht dat C C zo groot zou worden. We hadden overigens maar vijf noten van haar opgenomen, 'everybody dance now'. Die hebben we gesampled en weer in de song gelast." Voor de videoclip werd niet Martha, maar zangeres Zelma Davis gebruikt. Boze tongen beweerden omdat Martha te dik werd gevonden. „De juridische kant qua royalties en rech ten werd aanvankelijk op z'n beloop gelaten," zegt Clivillés, „maar toen Gonna Make You Sweat (Everybody Dance Now) eenmaal een hit was, brak de pleuris uit. Als iets miljoenen verkoopt, ruikt iedereen geld." Met de 'affaire' achter de rug kon eindelijk de nieuwe cd gemaakt wor- David Cole en Robert Clivillés: succesvolle producers. FOTO SONY/ALBERT WATSON den. Maar toen haakte opeens rap per Freedom Williams af; hij ging voor een solo-carrière. Hij werd op gevolgd door het trio Trilogy. Door al deze strubbelingen kwarruje cd Any- thing Goes pas in *94 uit. Het gat van 3)lfeaf^flBctMBPe8ll»-^N groot te zijn. Daarnaast heeft de Amerikaanse radio moeite met de di versiteit van het album; er is geen etiket dat de hele lading dekt. Draai de singles Do You Wanna Get Funky en Take A Toke maar eens na elkaar. Anything Goes is er daar door overigens alleen maar beter op geworden, met melodie als het ver bindende element tussen alle tracks. Robert, met David ook be kend van remixes voor o.a. Mariah Carey, Whit ney Houston en Luther Vandross, maakt zich boos over de reactie van de Amerikaanse radiosta tions. „De mensen op straat die Do Vou Wanna Get Funky gehoord had den, vonden het te gek. Het haalde de top 10 van de R B hitlijst èn werd zelfs nummer 1 in de dan- ce-lijsten. Het haalde ook de top 40 van de poplijst, maar had veel verder kun nen komen. De radiopro grammeurs wilden het al leen niet draaien, omdat het geen tweede Gonna Make You SWeat was. Uit eindelijk telt toch alleen of het een goede song is 7 De nieuwe cd is een reis. Je kunt erop dansen, au torijden en stofzuigen. Het heeft alles: van dance, tribal house en hiphop tot R B en oldies. Het is een bloemlezing van waar C C voor staat. Vandaar ook de titel Anything Goes. Qua verkoopcijfers hoeft Anything Goes de voorganger niet te evenaren van Robert. „Zes miljoen hoeft niet. Met twee of drie miljoen ben ik ook gelukkig. Dat bewjjg. namelijk dat er een funda mentele bèlang^teffingvoor ons be- staatDên fs C &C meteen een mooi opstapje voor Trilogy om een eigen carrière op te bouwen. We willen hun carrière helpen ontwikkelen en twee of drie cd's met ze maken. C C is namelijk bedoeld als een catapult om jong talent te lanceren." Eindelijk eens Privé gekocht voor de (onversneden) roddel. In OOR lazen we over de beter muziek en met het blad Fiets in de hand na men we ons voor eindelijk iets aan de conditie te gaan doen. in Privé onthullen handleesdes- kundigen het geheim van de kroonprins: 'Het is een hand die een gigantische energie uit straalt, maar er zit ook veel ver driet in.' De Zangeres Zonder Naam vertelt over haar autobio grafie. Haar leven was niet mak kelijk, haar vader hield van drank en vechten, en ging vaak naar zij zus die een hoerenkast dreef. Toen Mary Servaes twee was, viel ze en later bleek ze mank. Op haar veertiende jaar kreeg ze haar eerste baantje, zes dagen per week hard werken in de wolspinnerij. Na de dood van haar man, wilde de zangeres het liefst ook dood. Een psychiater hielp haar leven op een rijtje te zetten. André van Duin blijft op Aruba wonen, Ivo de Nijs is met de dood bedreigd en Liz Taylor is een paar pondjes aangekomen. Wereldschokkend nieuws, maar eigenlijk is Privé een saai blad. In OOR staat dat kortgeleden de concertvideo Live-Tonight-Sold Out van Nirvana is uitgekomen. Daarop staan ook beelden van het roemruchte concert dat de groep in 1991 in Paradisogaf. Een heel artikel is gewijd aan een reconstructie van de chaos van toen. Randy Newman hield een dagboek bij voor Oor. Vorige maand trok hij overvolle zalen in Nederland. Hij ging op bezoek bij Mathilde Santing, kocht hasj in de Bulldog, rende in het Vondel park. Tijdens de toernee zong Ne wman liedjes die hij schreef voor de opera Faust waar hij al jaren aan werkt. Komend voorjaar komt het album uit. in Fiets informatie over ATB'S en racefietsen, nieuwe records en sportmedische nieuwtjes. Op alle fronten wordt druk gesleuteld aan veringen. Toverwoorden voor nieuwe achterveringen zijn: 'veri fied rear triangle', al dan niet met 'sweet spot' en 'dual point'. Wil- lemijn en Bart swingen voor het blad per mountainbike-tandem in een maand van Denver naar Las vegas. Een boeiend verslag over gloeiend hete velgen en banden op de hellingen van de Rocky Mountains. De romantiek van het wilde westen bestaat nog. Tip: eet i.v.m. beren altijd 50 meter van je tent, slaap niet in de kleren die je aanhad bij het eten, be waar geen parfum of eten in je tent. Maak veel lawaai als je door een berenbos loopt en klim in geen geval in een boom als je on verhoeds door een beer wordt aangevallen, want het dier ach tervolgt je! (M.B.) NI m 73 O O NJ CD O co m 73 <D CD Een beeld uit Suite 7 6: Antonie Kamerling in gesprek met zijn tegenspeler Pete Post/eth waite. foto meteor film <P Ê?a 3- P. O 2 9 rffi S - w w S. a 3 3 TO O O t Lctq CL O o, N <s CO (T> P3, •-s 2 P- CO £3 "-s CV (JQ O H. ET1» n> 0 ,c S' 3 3 dFjQ.cn 3 ÖH 3 3' cr rc' P ö- c o P p ftto re en pr n - 3 3. 2 S-'S S- Sr h ErS 57* W JU n, P m 7 PZ 3 .-..PB r„ m t— 3" o g" 3 #Ï3- S3 <-F tz SV <T> X CU 3 O- P - fD P^ O fD N HO Ö3 fï I1 3 3 S-J tï at 5L ro W n rf 3 a £-3 &P S S. o tr - fD SP =5 3 o 3. E :rs Sr* 3 3 a 3 om o ~zz: pro 3 3 ffi B. CF" 5 CF" 2 5. p. p< crq n cc S" g 3 175 J 2 2 N «-* 3 2 O. <5 o <B. - 65 da 3- CTQ O" ft; 9T 2 s* «a K e is re g 5* M S" N. 3 2- M* 05 Ss CL <8 fig - 2 ct> s* 3 00 c SC- 3. "11

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 32