AVerdriet kan
zijn'
O
O
O
O
0
0
0
0
0
0
0
Goede tijden voor Antonie Kamerling
C C Music Factory:
catapult voor jong talent
5
1 r s
a
S. 2.2
53
besterft
1) Dromen zijn bedrog
Marco Borsato
(20) Dissident Pearl Jam
7) I will survive - Hermes
House Band
2) Always - Bon Jovi
3) Baby come back - Pato
Banton
5) The second walz Andre
Rieu
8) Let me be free - 2 Bros,
on the 4th Floor
4) Don't stop - The Outhere
Brothers
9) No one - 2 Unlimited
6) Voorbij - Paul de Leeuw
(22) It's a rainy day - Ice MC
(15) All i wanna do - Sheryl
Crow
(18) Here in my heart - Rene
Froger
(11) Move it - Cappella
(12) Hold me now - Golden
Earring
(26) If I only knew - Tom Jo
nes
(30) Waarom nou jij - Marco
Borsato
(35) Zombie - The Cranberries
(14) Let the dream come
true - Dj Bobo
(10) Als ze er niet is-De
Dijk
(31) I'm gonna be strong -
Glennys Grace
(13) Incredible - M Beat
(16) Where r u now - T-
Spoon
(17) Het dikke lui lied - De
Dikke Lulband
(24) Alles in het leven - Ma
rianne Weber
(19) Goodnight girl ('94 re
mix) -Wet Wet Wet
(37) Bang and blame -
R.E.M.
(23) Living in danger - Ace
of Base
-) Short dick man - 20 Fin
gers
(21) It takes me away - Ma-
rusha
(-) Spin the black circle -
Pearl Jam
(25) Black hole sun - Sound-
garden
(27) Turn the beat around -
Gloria Estefan
(44) Oh baby - Twenty 4 Se
ven
-) This is your night - Hea
vy D the Boyz
(32) When can dance - Sting
(43) About a girl - Nirvana
(46) Blind man - Aerosmith
(42) Basked case - Green Day
(34) Als sterren aan de he
mel staan - Frans Bauer
(29) Together again - Gerard
Joling
(47) Love song - Mark 'oh
-) Wat ben je lelijk van
dichtbij - Huub Hangop
-) Circle of life - Elton John
(45) Born to raise hell - Mo-
torhead Ice T
(38) Loops 8i tings - Jens
-) Botte bijlen - Corry Ko-
nings
(41) Niemandsland - Benny
Neyman
(28) Welcome to tomorrow
- Snap
(33) We've got the power -
Gordon
Stichting Megatop 50
Paul Verlinden
Muriel Boil,
Sander, Natascha en Angelo: 'praten over verdriet lucht op'.
FOTO ARYAN JANSEN
Door Muriel Boll
Met je verdriet loop je niet te koop,
maar dood en rouw kunnen je zo ver
stikken dat je er in je eentje niet uit
komt.
Natascha Kwetters (18), Angelo Rid-
derstap (21) en Sander van Son (17)
gingen daarom naar een Bredase ge
spreksgroep, speciaal voor jongeren.
Praten over je verdriet geeft opluch
ting, hebben ze gemerkt.
„Verdriet kan heel gezellig zijn", is
één van de eerste opmerkingen van
Angelo. „In zo'n groep weet je van el
kaar waarom je er zit, er is maar één
onderwerp. Je deelt iets heel persoon
lijks en daardoor voel je je bij elkaar
betrokken. Er waren huilmomenten,
maar er is een echte band ontstaan."
De begeleiders hebben de groep op
gang geholpen, daarna waren ze al
leen nodig om de deur open en dicht
te doen. ledereen ging uit zichzelf
praten en dat was de bedoeling.
Op de eerste bijeenkomst moest je
vertellen waarom je daar zat. Dat was
heel moeilijk. Voor Sander was de
zelfmoord van zijn broer, een jaar ge
leden, de aanleiding. Sanders broer
was ook de beste vriend van Angelo.
Nadat het gebeurd was, merkte An
gelo dat hij ook nog lang niet over de
zelfmoord van zijn pleegzusje, een
jaar eerder, heen was.
Voor Natascha was de dood van haar
vader reden om zich aan te melden.
Hij overleed toen zij dertien jaar was.
Natascha: „Toen ik jong was, stopte ik
mijn verdriet gewoon weg. Toen ik
ouder werd, lukte dat niet meer. Ik
ging me ook steeds meer herinneren,
mijn verdriet sleet niet, het groeide."
Natascha kreeg last van maagpijn, en
op school ging het ook niet goed. Die
maagpijn herkent Sander. „Maagpijn,
elke nacht als je ging slapen. Na een
tijdje stak ik maar gelijk mijn vinger in
mijn keel en gooide ik alles er in een
keer uit."
Nu zingt Sander zijn verdriet er uit, in
de band waar Angelo ook in zit. Op
de laatste gespreksgroep hebben ze
opgetreden. Sander: „Mensen voelen
dat het huilen in mijn zingen echt is.
Mijn broer heeft me nooit horen zin
gen. Als hij er nog was, was ik mis
schien nooit gaan zingen. Hij over
heerste en remde me af. Dat mag je
best zo opschrijven, het verdriet is
niet minder."
Na de dood van zijn pleegzusje zette
Angelo haar goede eigenschappen op
een rijtje, de slechte liet hij weg. „Ze
was mijn grote zus, waar ik me aan
optrok. Nu moet ik mezelf voortstu
wen. Ik probeerde me ook in haar in
te leven en dan werd ik kwaad op
haar. Bij een ongeluk had ik mijn
woede op een ander kunnen afreage
ren, nu niet."
Verdriet en woede liggen naast elkaar
„Ja," vindt Natascha. „Mijn vader is
omgekomen door een exploderende
tank, Die tank was veilig verklaard, als
ze dat niet hadden gedaan, had mijn
vader nog geleefd. Een regel verschil,
als ik daaraan denk, word ik woedend
op de mensen die daarvoor verant
woordelijk zijn."
Ze vindt ook dat verdriet je volwasse-
ner maakt, harder zelfs. Je komt mak-
keiijker voor je mening uit en als die
niet wordt geaccepteerd, so what
Sander noemt het liever spontaan of
oprecht. Als je merkt dat iemand er
gens mee zit, stapje er makkelijker
op af om te zeggen dat je er bent als
hij erover wil praten. Zelf kon hij dat
niet, hij blowde het liever weg. Ange-
.lo heeft hem al die tijd opgevangen,
niet veroordeeld, maar liet wel duide
lijk merken dat hij het geen ramp
vond als een blowtent dicht was, ter
wijl Sander zich juist op een lekker
jointje had ingesteld.
Op een gegeven moment kreeg San-
der zelf in de gaten dat het de spui
gaten uitliep. Hij stond hardstikke
rood en kreeg 'gekke ideeën'. „Waar
om zou je opstaan als heel Nederland
's avonds ook weer plat ging."
Sander en Angelo voelen eikaars
stemmingen heel goed aan. Op een
keer voelden ze dat ze naar buiten
moesten, er moest iets gebeuren.
Vanaf het dak van de fietsenstalling
van het Prinsenbeekse station hebben
ze toen keihard gebruld wat ze thuis
zachtjes hadden gezongen. Heel ever>
werd een droom van Sander, zingen
voor een groot publiek, werkelijk
heid, al bestond het publiek uit fiet
sen.
Natascha uit zich anders, zij maakt ge
dichten waarvan ze er een paar aan
de anderen heeft voorgelezen. Nu be-
kent ze dat er ook gedichten waren
waarin vaag zelfmoord ter sprake
kwam. Onmiddellijk reageren Sander
en Angelo met 'hé zeg, flikker op met
die gedachten Die gedachten zijn
inmiddels verdwenen. In de groep
hebben ze van elkaar geleerd dat je
moet accepteren dat iemand die dood
is, niet terugkomt. Natascha: „Ik heb
heel lang naar mijn vader verlangd,
maar ik zal hem nooit vinden. Ik kan
er in elk geval over praten, mijn broer
veel moeilijker.
„Ik weet zeker dat het je oplucht om
over je verdriet te praten", zegt An
gelo. „In het begin was ik zenuwach
tig, maar ik zei tegen mezelf: 'doen,
wat heb je te verliezen'. Natuurlijk
hoor je weieens 'hé psycho, met je
praatgroep'. Dan zeg ik, ik heb inder
daad een probleem, en dat kan ieder
een overkomen. Je moet leren om
verdriet een plaats in je leven te ge
ven. Vroeger keek ik vaak naar Bever
ly Hills, zo'n groep wilde ik zelf ook
graag om me heen. Nu kijk ik dwars
door die soap heen, surrogaat. Ik heb
echte vrienden gekregen doordat ik
niet meer bang ben om over mijn ge
voelens te praten."
Aan het eind van het gesprek begint
Natascha zachtjes te zingen. Het is het
liedje dat ze vaak zingt als ze aan
haar vader denkt. 'Hold on, little girl,
show me what's done to you. Stand
up, little girl'.
De nieuwe groep 'Omgaan met rouw'
start 6 februari 1995. Informatie bij het
RIAGG, 076-241000.
Oeseburg, Marjolein
Vind je jezelf heel in
heb je een goed idee of wil je gewoon je
gal spuwen?
Schrijf of bel naar Ragazzi,
- -"19. 4800 MB Breda.
Door Jaap van Eyck (anp)
Van de Aalsmeerse pretfabriek naar
Hollywood. Antonie Kamerling, de
ster uit de soap Goede Tijden, Slechte
Tijden, lijkt hard op weg die route in
snel tempo af te leggen. Sinds deze
week is hij te zien in de internationa
le co-produktie Suite 76 - zijn tweede
film, na De Kleine Blonde Dood.
Door het succes van deze eerste soap
van vaderlandse bodem werd Kamer
ling in één klap een bekende Neder
lander. „Terwijl ik nooit de ambitie
had om te acteren. Ik studeerde rech
ten en kreeg het aanbod om in die
serie te spelen. Dat leek mij wel la
chen, maar het was alsof er een stuw
dam doorbrak. Elke keer als ik in de
Albert Heijn stond, zag ik mijn eigen
k jp wee* op de Hitkrant staan, hoe
■.'pp-eiend ix dat ook vond. In winkel
straten werd ik soms achtervolgd
door groepen van twintig, dertig
meisjes. Heei gênant was dat."'
De ambitie om te acteren is er nu wel.
Met Suite 76. geregisseerd door de
Belg Dominique Deruddere, wil hij
zelfs internationaal doorbreken. In de
film speelt hij een jonge gigolo die
zich voor de politie verschuilt op de
hotelkamer van een rijke gehandicap
te man. In eerste instantie gijzelt hij
de man, maar beiden ontdekken dat
de ander iets te bieden heeft wat
henzelf ontbeert: de één is jong en
aantrekkelijk, de ander heeft geld. Zo
ontwikkelt zich een vreemde machts
strijd: niet langer is duidelijk wie wie
gijzelt.
Kamerlings tegenspeler is de Britse
acteur Pete Postlethwaite, die eerder
dit jaar genomineerd werd voor een
Oscar voor zijn rol in In the Name of
the Father. „Pete heeft mij echt door
de opnamen heen geholpen", zegt
Kamerling. „De eerste dag dacht ik:
dit wordt niks. Maar als het mis dreig
de te gaan nam hij mij apart en dan
draaiden we de rollen om. Ik speelde
dan zijn karakter en hij het mijne.
Daar heb ik enorm van geleerd. Met
een echte ster, die alleen maar met
zichzelf bezig is, had ik het niet ge-
In de film zit een behoorlijke dosis
seks, Kamerling bedrijft met een vijf-
tiental dames stuk voor stuk de lief
de. Dergelijke scènes speelde hij nog
niet eerder. „De eerste keer kreeg ik
carte blanche. Dat was waanzinnig, ik
heb bijna juichend op dat meisje ge
zeten. De volgende dag zou ik de an
dere vijftien doen."
„Toen merkte ik pas hoe saai het ei
genlijk is, absoluut niet opwindend.
Er staan allemaal mensen met came
ra's om je heen, je moet aan je tekst
en aan de shots denken. Dat ging niet
zo makkelijk, mijn geslacht zat met
een grote pleister aan mijn buik ge
plakt. Toen ik één van die vrouwen
van achteren moest nemen zei Domi
nique na twee shots: 'Ik zie je leuter
hangen'. Met de pleister hebben we
het toen opgelost."
De jonge acteur zegt zich goed te
realiseren dat het allemaal in één
keer afgelopen kan zijn met zijn car
rière. „Er zijn genoeg jonge acteurs
die een korte periode in de belang-
stelling staan en vervolgens volledig
in de anonimiteit verdwijnen. Maar
wat heb ik eraan om daarvan uitte
gaan. Voorlopig verkeer ik nog in de
luxe positie dat ik mij daar niet druk
over hoef te maken. Volgend jaar ga
ik weer een film maken met Jean van
der Velde, de regisseur van De Kleine
Blonde Dood. En zo zijn er nog een
aantal aanbiedingen."
„Dat wil niet zeggen dat ik er al
ben", zegt Kamerling. „De komende
jaren zal ik nog veel moeten leren.
Toen ik Suite 16 voor de tweede keer
zag was ik teleurgesteld in mijn eigen
acteerprestaties. Ik heb zelfs overwo
gen om met acteren te stoppen. Na
de derde keer was het gelukkig min
der, toen kort ik er meer afstandelijk
naar kijken. Ik zou nu wel eens een
heel ander karakter willen doen, een
enorme sukkel of een echte nicht. Tot
nu toe speel ik steeds de rol van het
opstandige jongetje. Natuurlijk
droom ik er wel eens van om een film
met Al Pacino te maken, maar ik be
sef heel goed dat ik daar nog mijlen-
ver van verwijderd ben."
Krantenbezorgers mogen door hun werkgevers
dan wel trots tot de 'Nieuwe Helden' bestempeld
worden in grote wervingscampagnes, dat bete
kent nog niet dat de werkgevers zo goed voor
hun 'helden' zorgen.
Dat is de strekking van een petitie die de Jonge
renorganisatie CNV deze week aangeboden heeft
aan De Stern-directeur H. Brader, die tevens voor
zitter is van de bezorgerscommissie van de Neder
landse Dagblad Pers. Volgens voorzitter Laurette
Spoelman van de CNV-jongeren is het hoog tijd
dat er een cao komt voor bezorgers. Daarin moet
onder andere de rechtspositie van de bezorgers
geregeld worden. „Nu kunnen ze van de een op
de andere dag ontslagen worden zonder dat we
daar iets aan kunnen doen," zegt Spoelman.
In die cao moet ook staan dat alle bezorgers in
xCao nodig voor
krantenbezorgers
Nederland een basisuurloon krijgen, gebaseerd op
het minimumloon. Boven op dat loon moeten ver
goedingen komen voor slecht weer, vroege uren
en weekendwerk.
De CNV-jongeren zijn op zich best tevreden over
de beloning van de bezorgers bij de meeste kran
ten. Sommige kranten maken er echter nog een
potje van. Doof een cao-loon in te voeren, komen
ook die kranten niet onder een goede betaling
uit.
Verder vinden de CNV-jongeren dat ziekte- en va
kantiegeld beter geregeld moeten worden. Ook
rqoet beter op de minimumleeftijd (15 jaar) voor
bezorgers worden gelet. „Wij hebben op sommige
uitdeelpunten kinderen van 13 en 14 jaar met
kranten zien sjouwen om vijf uur 's ochtend," zegt
Spoelman.
De CNV-jongeren baseren hun eisen/aanbevelin
gen op een enquête die ze onder vierhonderd be
zorgers hebben gehouden.
„Wij zullen het allemaal eens goed bekijken," zei
directeur Brader nadat hij de petitie en het onder
zoek aangenomen had. Het liet zich er verder niet
over uit of hij een bezorgers-cao noodzakelijk
vindt. Wel vroeg hij zich af of de CNV-jongeren
wel representatief voor de bezorgers zijn.
Volgens Laurette Spoelman wil haar club de be
zorgers gaan organiseren. „Daar is duidelijk be
hoefte aan, blijkt uit het onderzoek." (P.V)
Door Marjolein Rotsteeg
Gonna Make You Sweat
(Everybody Dance Now),
A Deeper Love en Keep it
Comin (Dance Till You
Can't No More) vestigden
de naam van C C Music
Factory als C C Hit Fac
tory.
De cd Gonna Make You
Sweat verkocht wereld
wijd ruim zes miljoen
stuks. De meeste publici
teit kreeg het collectief
rond producers David Co-
Ie en Robert Clivillés ech
ter door ego-botsingen
en juridisch getouwtrek
tussen zangeressen Zei-
ma Davis en Martha
Wash.
„De spanning werd ge
creëerd tussen advocaten
en door de media", ver
klaart Robert Clivillés, dit
jaar met David Cole win
naar van de Grammy
'producer van het jaar"
voor de soundtrack van
The Bodyguard.
„Martha was inmiddels
al voor de groep Black-
box gevraagd. Ze had
niet verwacht dat C C
zo groot zou worden.
We hadden overigens
maar vijf noten van haar
opgenomen, 'everybody dance now'.
Die hebben we gesampled en weer
in de song gelast."
Voor de videoclip werd niet Martha,
maar zangeres Zelma Davis gebruikt.
Boze tongen beweerden omdat
Martha te dik werd gevonden. „De
juridische kant qua royalties en rech
ten werd aanvankelijk op z'n beloop
gelaten," zegt Clivillés, „maar toen
Gonna Make You Sweat (Everybody
Dance Now) eenmaal een hit was,
brak de pleuris uit. Als iets miljoenen
verkoopt, ruikt iedereen geld."
Met de 'affaire' achter de rug kon
eindelijk de nieuwe cd gemaakt wor-
David Cole en Robert Clivillés:
succesvolle producers.
FOTO SONY/ALBERT WATSON
den. Maar toen haakte opeens rap
per Freedom Williams af; hij ging
voor een solo-carrière. Hij werd op
gevolgd door het trio Trilogy. Door al
deze strubbelingen kwarruje cd Any-
thing Goes pas in *94 uit.
Het gat van 3)lfeaf^flBctMBPe8ll»-^N
groot te zijn. Daarnaast heeft de
Amerikaanse radio moeite met de di
versiteit van het album; er is geen
etiket dat de hele lading dekt. Draai
de singles Do You Wanna Get Funky
en Take A Toke maar eens na elkaar.
Anything Goes is er daar
door overigens alleen
maar beter op geworden,
met melodie als het ver
bindende element tussen
alle tracks.
Robert, met David ook be
kend van remixes voor
o.a. Mariah Carey, Whit
ney Houston en Luther
Vandross, maakt zich boos
over de reactie van de
Amerikaanse radiosta
tions. „De mensen op
straat die Do Vou Wanna
Get Funky gehoord had
den, vonden het te gek.
Het haalde de top 10 van
de R B hitlijst èn werd
zelfs nummer 1 in de dan-
ce-lijsten. Het haalde ook
de top 40 van de poplijst,
maar had veel verder kun
nen komen. De radiopro
grammeurs wilden het al
leen niet draaien, omdat
het geen tweede Gonna
Make You SWeat was. Uit
eindelijk telt toch alleen
of het een goede song is 7
De nieuwe cd is een reis.
Je kunt erop dansen, au
torijden en stofzuigen.
Het heeft alles: van dance,
tribal house en hiphop tot
R B en oldies.
Het is een bloemlezing
van waar C C voor staat. Vandaar
ook de titel Anything Goes.
Qua verkoopcijfers hoeft Anything
Goes de voorganger niet te evenaren
van Robert.
„Zes miljoen hoeft niet. Met twee of
drie miljoen ben ik ook gelukkig. Dat
bewjjg. namelijk dat er een funda
mentele bèlang^teffingvoor ons be-
staatDên fs C &C meteen een mooi
opstapje voor Trilogy om een eigen
carrière op te bouwen. We willen
hun carrière helpen ontwikkelen en
twee of drie cd's met ze maken. C
C is namelijk bedoeld als een catapult
om jong talent te lanceren."
Eindelijk eens Privé gekocht voor
de (onversneden) roddel. In OOR
lazen we over de beter muziek en
met het blad Fiets in de hand na
men we ons voor eindelijk iets
aan de conditie te gaan doen.
in Privé onthullen handleesdes-
kundigen het geheim van de
kroonprins: 'Het is een hand die
een gigantische energie uit
straalt, maar er zit ook veel ver
driet in.' De Zangeres Zonder
Naam vertelt over haar autobio
grafie. Haar leven was niet mak
kelijk, haar vader hield van drank
en vechten, en ging vaak naar zij
zus die een hoerenkast dreef.
Toen Mary Servaes twee was, viel
ze en later bleek ze mank. Op
haar veertiende jaar kreeg ze
haar eerste baantje, zes dagen
per week hard werken in de
wolspinnerij. Na de dood van
haar man, wilde de zangeres het
liefst ook dood. Een psychiater
hielp haar leven op een rijtje te
zetten. André van Duin blijft op
Aruba wonen, Ivo de Nijs is met
de dood bedreigd en Liz Taylor is
een paar pondjes aangekomen.
Wereldschokkend nieuws, maar
eigenlijk is Privé een saai blad.
In OOR staat dat kortgeleden
de concertvideo Live-Tonight-Sold
Out van Nirvana is uitgekomen.
Daarop staan ook beelden van
het roemruchte concert dat de
groep in 1991 in Paradisogaf.
Een heel artikel is gewijd aan een
reconstructie van de chaos van
toen. Randy Newman hield een
dagboek bij voor Oor. Vorige
maand trok hij overvolle zalen in
Nederland. Hij ging op bezoek bij
Mathilde Santing, kocht hasj in
de Bulldog, rende in het Vondel
park. Tijdens de toernee zong Ne
wman liedjes die hij schreef voor
de opera Faust waar hij al jaren
aan werkt. Komend voorjaar
komt het album uit.
in Fiets informatie over ATB'S
en racefietsen, nieuwe records en
sportmedische nieuwtjes. Op alle
fronten wordt druk gesleuteld
aan veringen. Toverwoorden voor
nieuwe achterveringen zijn: 'veri
fied rear triangle', al dan niet met
'sweet spot' en 'dual point'. Wil-
lemijn en Bart swingen voor het
blad per mountainbike-tandem in
een maand van Denver naar Las
vegas. Een boeiend verslag over
gloeiend hete velgen en banden
op de hellingen van de Rocky
Mountains. De romantiek van het
wilde westen bestaat nog. Tip:
eet i.v.m. beren altijd 50 meter
van je tent, slaap niet in de kleren
die je aanhad bij het eten, be
waar geen parfum of eten in je
tent. Maak veel lawaai als je door
een berenbos loopt en klim in
geen geval in een boom als je on
verhoeds door een beer wordt
aangevallen, want het dier ach
tervolgt je!
(M.B.)
NI
m
73
O
O
NJ
CD
O
co
m
73
<D
CD
Een beeld uit Suite 7 6: Antonie Kamerling in gesprek met zijn tegenspeler Pete Post/eth waite. foto meteor film
<P
Ê?a 3-
P.
O 2 9 rffi
S - w w
S. a 3 3 TO O O
t
Lctq CL O o, N
<s
CO (T> P3,
•-s 2 P- CO £3 "-s
CV (JQ O H.
ET1» n> 0 ,c S' 3 3
dFjQ.cn 3 ÖH
3 3'
cr
rc' P ö- c
o P p
ftto re en pr n
-
3 3. 2 S-'S S- Sr h ErS 57* W JU
n, P m 7 PZ 3 .-..PB r„ m t— 3" o
g" 3
#Ï3-
S3
<-F tz SV <T> X CU 3
O- P
- fD P^ O
fD N HO
Ö3 fï I1
3 3 S-J
tï at
5L
ro W n rf
3 a £-3
&P
S S.
o tr -
fD
SP
=5 3
o 3. E
:rs
Sr* 3
3 a
3 om o ~zz: pro 3 3
ffi
B.
CF" 5 CF"
2 5.
p. p< crq
n cc
S"
g
3 175 J
2 2 N «-*
3 2 O. <5
o <B.
- 65 da
3- CTQ
O" ft;
9T 2
s* «a K
e is re
g
5* M S" N.
3 2-
M* 05
Ss CL <8
fig -
2 ct>
s* 3
00
c
SC- 3.
"11