DE STEM 6In de schouwburg trek ik toch een andere broek aan' IrritatieEr komt nog veel meer tv-reclame aan! r Leo de Ruiters jacht op moordenaar gaat verder Twintig kunstenaars in woord en beeld te boek Barry Hay met Golden Earring op weg naar diverse records Zelfmoord van Tommy Boyce I Geen vervanging I 'Brazilian Women' AA Praten over verdriet blijkt op te luchten ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA-D4 Rinus Gerritsen, Cesar Zuiderwijk, Barry Hay en George Kooymans: ook happy in de intimiteit van de schouwburg. foto sony ZATERDAG 26 NOVEMBER 1994 DEEL D Zaak Andrea Luten nog niet opgelost Door Maarten van de Rakt Ruinen - De moordenaar van Andrea Luten uit Ruinen heeft zich nog niet gemeld, zoals de makers van 'Het Zwarte Gat' verwachtten. Eindredacteur Leo de Ruiter is niettemin vol hoop: „Ik denk dat de zaak binnen drie weken rond is. Er is zoveel losgemaakt." Twee maanden geleden opende Veronica met het radioprogram ma 'Het Zwarte Gat' een klopjacht op de moordenaar. De Ruiter en de zijnen, die vermoedden wie de dader is, zetten in acht afleveringen allerlei occulte en paranormale middelen in. Zo werd tijdens een seance in het Gijsselterbos de geest van het vermoorde meisje opgeroepen. De in Ruinen woonachtige eind redacteur schuwde niet de verdachte te laten schaduwen. „We weten wie je bent en laten je niet los", klonk het dreigend uit De Ruiters mond. De serie deze week af. „Er is van alles in gang gezet, ondergrondse dingen zijn bezig", verklaart De Ruiter vaag. „Die zal ik straks specificeren. Nu durf ik dat niet. Anders zit ik de hele gang van zaken in de weg." „De dader heeft zich niet gemeld uit zichzelf, zoals eigenlijk de bedoeling was. Dat was ook hoog gemikt. Wat de politie niet kan met 25.000 manuren, lost zo'n radioprogramma ook niet even op. Hij heeft in elk geval geluisterd, dat hebben we gecontroleerd. Ik manoeuvreer de man in zo'n situatie dat hij wel naar de politie moet. Binnen drie weken weten we of ik het bij het rechte eind heb. Ik kan me natuurlijk vergissen zoals de politie ook een paar verkeerde verdachten op heeft gepakt. En anders is er niks aan de hand, want we hebben niemand gedupeerd." Andrea Luten laat De Ruiter niet los. „Aan den lijve heb ik iets dergelijks meegemaakt", licht hij zijn drijfveren toe. „Mijn dochter is door twee man verkracht, die haar het mes op de keel zetten. Daarom kan ik me de emoties van de ouders van Andrea zo goed voor de geest halen. Ik ben er zwaar betrokken bij geraakt. Die dader moet gewoon gepakt worden." Van onze kunstredactie VBBKZN staat voor Vereniging van Beroeps Beeldende Kun stenaars Zuid Nederland. Het is een vereniging met een lange afkorting maar weinig leden: twintig. Twintig leden is niet veel voor een belangenverening. Hoe dat komt wordt uitge legd in een fraai boek waarin die twintig zich als groep presenteren. door Peter Borgers Het is half twee in de mid dag; tijd voor een stevig ont bijt.-Barry Hay bestelt bestelt een uitsmijter met sambal, heel veel sambal. Tussen de hete happen door staat hij een journalist te woord. De Golden Earring is hard op weg om een nieuwe trofee boven de haard te hangen. Was de groep al sinds tijden de meest succesvolle rockfor matie van ons land, nu gaat ze ook nog op weg naar de veteranentitel van oudste groep. Drieëndertig jaar schuimen de Hagenaars al de podia af. En Golden Earring bevind zich be paald niet in de nadagen van haar carrière. De vorige cd Na ked Truth ging in ongehoorde aantallen over de toonbank, een succes dat ook de makers ervan verraste, want de cd was een tussendoortje, waarmee de groep aanhaakte bij een muzikaal mo deverschijnsel: de unplugged-ra- ge. „De platenmaatschappij wilde destijds een nieuwe plaat, maar wij vonden dat we geen sterke nieuwe songs hadden. Dus stel den we dat Naked Truth-concept voor, terwijl we achter onze rug duimden dat ze er in zouden trappen. Dat het zo'n succes zou worden, had niemand voorzien. Soms voel je de hitpotentie van iets: toen George voor het eerst Twilight Zone voorspeelde, wist ik dat we een hit in handen hadden. Maar dat Naked Truth in zulke aantallen zou verko pen...." Haagse bluf Naked Truth is in Barry's ogen niet alleen een commercieel suc ces. Het concept achter de plaat heeft grote gevolgen gehad voor de muzikale wandel van de groep. „Wij zijn altijd de jongens ge weest die met twee vrachtwa gens en twintig man personeel aan kwamen zetten. Grote ge luidsinstallaties en honderden spots vormden een niet weg te denken onderdeel van een Ear- ring-optreden, ook in mindere tijden.'Noem het maar Haagse bluf. Die extra's voegen iets toe aan je show, maar ontnemen iets aan je muziek. Toen we in de sixties begonnen, hadden we geen versterkers, we gebruikten radio's. Rinus Gerritsen maakte zelf een basgitaar, omdat hij geen geld had er een te kopen. Dat soort kleine dingen geeft je muziek iets eigens, dat je met elektronica niet kunt compense ren." „Toen we voor het eerst repe teerden voor Naked Truth kwa- Nashville (rtr) - Liedjeschrijver Tommy Boyce, die in de jaren zestig veel songs voor bekende I popgroepen schreef, heeft zelf- i moord gepleegd. Boyce (55) schreef, in samenwerking met Bobby Hart, onder meer de eer ste grote hit voor de Monkees, 'Last Train to Clarksville' en voor Jay and the Americans schreef hij 'Come a Little Bit Closer'. Tommy Boyce werd woensdag dood aangetroffen door zijn I vrouw in hun huis in Nashville. I De politie zei dat hij zich met I een revolver door het hoofd had I geschoten. I Boyce begon op jeugdige leeftijd I liedjes te componeren, nadat zijn I vader, die predikant was, hem I had geleerd gitaar te spelen. I Van onze kunstredactie I Breda - Er komt toch geen ver- I vanging van de Cosmic-produk- I tie, 'Brazilian Women', in Thea- I ter Achterom in Breda en De I Kring in Roosendaal. De voor- I stelling was wegens artistieke I onenigheid door het gezelschap I van het repertoire genomen. I De multi-culturele theater- en I filmvoorziemng Cosmic had een I alternatief programma willen I aanbieden, met cabaret door He- I len Kamperveen en Paulette I Smit. Dit duurde echter slechts I twintig minuten. Aansluitend I zou de film 'Ava en Gabriël' van I Felix de Rooij worden vertoond. I Artistiek en technisch werd deze I oplossing toch niet haalbaar ge- I acht. 'Brazilian Women' zou op 8 I, december in Breda en op 13 december in Roosendaal worden gespeeld. men we erachter wat we gemist hadden. We speelden in mijn atelier, de terrasdeuren stonden open. Voor het eerst in jaren speelden we echt samen. En niet allen wij vieren maakten de mu ziek: de tjilpende vogeltjes in de tuin werden er deel van en een paar deuren verderop stond een schilder mee te fluiten. Het leek een scene uit een film van Jaques Tati. Alles viel samen, alles werd onderdeel van een geheel! Toen' beseften we dat we niets nodig hadden voor onze muziek. We zouden rond kunnen reizen en muziek kunnen maken op de hoek van de straat, met een petje op de grond om de kwartjes van voorbijgangers op te vangen. Zo raakte Golden Earrmg in de ban van akoestische muziek. Nu werkt de groep twee soorten op tredens af, elektrisch in de feest tenten en sporthallen, akoestisch in theaters en schouwburgen. De eerste soort is heerlijk vanwege de power, de tweede vanwege de intimiteit. „Schizofreen? Nee, hoor! In het begin moest ik wel onschakelen, maar nu hoef ik alleen nog maar te letten op mijn kleren: in de schouwburg trek ik toch een andere broek aan." Akoestisch Nu is er een nieuwe mijlpaal: de vijfentwintigste Earringplaat Face It. De cd is een logisch gevolg van de nieuwe muzikale koers van de Hagenaars. Er staan wat vlotrockende elektri sche songs op, van het soort waarop Golden Earring patent lijkt te hebben. Maar het groot ste deel van de cd is akoestisch, en live opgenomen. De opnames vonden plaats in de garage van George Kooymans, George heeft een complete studio in zijn huis gebouwd, dus dat kwam goed uit. Op Face It serveert men muziek uit een ander blikje. Voor Ear- ring-diehards is akoestische mu ziek al moeilijk te slikken, maar wat te denken van Barry die een country westernsong «doet, of een echte tango, compleet met bandoneon, het Zuidamerikaan- se broertje van de accordeon? „Voor we Face It opnamen hab- ben we afgesproken dat alles zou mogen en kunnen op de plaat. Vroeger zeiden we weieens iets van: 'leuk nummer, maar het is geen Earring-song'. Na Naked Truth lagen echter zoveel nieuwe wegen voor ons open, dat we geen beperkingen wilden. Ie mand als George schrijft immers ook liedjes voor 'Kinderen Voor Kinderen', bijvoorbeeld. Dus hebben we gewoon het sterkste materiaal opgenomen. Zo'n country westernsong als I can't do without your kiss was voor ons fantastisch om te doen. In de tekst heb ik alle cowboy clichés uit de holster getrokken, Ton Masseurs (de Waalwijkse ex-Tumbleweed-er) speelde er een goddelijke steelgitaar-partij bij. En het leukst is dat we het allemaal live opgenomen heb ben, want dat is toch de manier waarop muziek het meest leeft." Foutloos Ook Barry Hay is een overtuigd aanhanger van live-opnames. Vroeger werd elke musicus ge acht zijn muziek foutloos op de band te zetten. In dure studio's werd gepoetst en gedubd, tot ieder vlekje verdwenen was. Ook Golden Earring maakte zo haar platen. Tegenwoordig heeft nie mand zin om maandenlang in de studio perfectie na te streven. Is dat een - tijdelijke - trend, of een -onomkeerbare- ontwikkeling? „Wat mij betreft, hoeven we nooit meer terug naar de dagen van de dure opnames. Sommige partijen op Face It zijn inge- dubd, of hebben we geprobeerd in te dubben. Bijna iedere keer bleek dan dat de originele partij het sterkst was - ongeacht de slippertjes die erin zaten. Wij hebben Face It ingespeeld voor een klein publiek van genodig den. En geloof mij nou: je speelt het best als er een paar mooie .meiden staan te kijken. Dat geeft muziek haar magie." Golden Earring speelt op 1 de cember in De Nobelaer in Etten- Leur, op 28 dec. in De Kring in Roosendaal en op 3 januari in De Maagd in Bergen op Zoom. Elk van deze kunstenaars is met vier kleur-illustraties in het boek vertegenwoordigd, begeleid door een korte typering van de hand van de kunstpublicist en oud-De Stern-redacteur Henk Egbers. Die twintig zijn Mariëtte van Berkel, Trudie Broos, Pam Deke- ma, Han Dey, Karine Dijkstra, Cor van den Eynde, Cilia Gré- goire, Gonnie Groenen, Michael Jepkes, Will Landman, Tonny Lansdaal, Joop Liesker, Jan van Lisdonk, Ad Louwinger, Jan Peter van Opheusden, Joop van Rijsbergen, Ricky Schellart-Van Deursen, Piet Hein Stulemeijer, Will Vaes-Gubbels, Mia Zaat. De VBBKZN dateert uit de jaren '70, toen de vereniging zich los maakte uit de toenmalige Bra bantse Kunst Stichting. Vooraf gaand aan de summiere beschrij ving van die oprichting schildert Henk Egbers in het kort de ge schiedenis van het georgani seerde kunstleven in Noord-Bra bant, dat vlak voor de oorlog aarzelend op gang kwam. Beleid Tijdens de presentatie van het boek donderdag in het Provin ciehuis te Den Bosch schilderde C. Siegers, directeur van de Raad Welzijn, Onderwijs en Cul tuur, het verschil tussen vroeger eeuwen en nu. „Eeuwenlang moest de kunst het zonder beleid stellen. Er bestond slechts een competitief mecenaat, dat ga rant stond voor diversiteit in de kunst. Een echt kunstbeleid ont staat pas na de Tweede Wereld oorlog. Eerst is er alleen lande lijk beleid, de z.g. contrapresta tie, later BKR geheten. Sinds die laatste is afgeschaft, is het kunstbeleid in handen van de provincie, die de rijksgeldstroom kanaliseert richting steden, mu sea, kunstuitlenen en opdrach ten". In 1933, zo schetst Egbers in de inleiding van het boek, werd in Breda de Bredase Kunstkring opgericht door Paul Windhau- sen, Dio Rovers, Gerrit de Morée en Jan Strube. Na de oorlog, in 1947, werd die Kring omge bouwd tot 'Jeroen Bosch, Noord- Brabantse Vereniging van Beel dende Kunstenaars', geleid door Niel Steenbergen. Daaruit splitste zich in 1953 de Zuiderkring af. Er is verder sprake van verenigingen als de Tilburgse Kunstkring, Sint Lu cas, Edelambacht, Brabantse Kunst Stichting, Kunst Centrum Brabant, Cultureel Contact, Kring Eindhovense Beeldende Kunstenaars, Reflex (Domien van Gent). In de jaren '70 ont stonden, geheel in overenstem- ming met de tijdgeest kunste- naars-kollektieven. Waarna auteur Egbers komt tot de perikelen die geleid hebben tot de oprichting van VBBKZN. De vereniging telde aanvankelijk 160 leden. De huidige twintig kunstenaars vormen een groep met een hechte onderlinge band. Ze komen steevast om de twee maanden op een ander atelier bij elkaar, vertellen over hun recen te werk en wisselen ideeën uit. De kunstenaars vertegenwoordi gen zeer verschillende discipli nes. Zo kunnen ze elkaar aanbe velen bij eventuele opdrachten. De inleiding van Henk Egbers doet een interessant stuk ge schiedenis van het Noordbra bantse kunstleven vermoeden, maar blijft hier te veel een op somming. Dat zal wel liggen aan het feit dat de VBBKZN alleen een subsidie voor dit boek kon krijgen indien het voorzien was van een historisch overzicht. 'Beeldende Kunstenaars van de VBBKZN in Beeld'. Tekst: Henk Eg bers. Verkrijgbaar bij de boekhan del, de NBKS en De Beyerd. Prijs 59,50. Hilversum (anp) - Inleg- kruisjes op Nederland 1, PTT Telecom op Nederland 2 en kattevoer op Nederland 3. Het is even mikken, maar op sommige momenten bieden' de Nederlandse publieke te levisienetten uitsluitend re clame. Er zijn kijkers die dat te veel vinden. Signalen van irritatie hebben geleid tot de toezegging van de overkoepelende organi satie van reclame-adviseurs (VEA) te gaan praten met om roepen (publiek en commer cieel) en hun reclamebureau's. Toch zeggen de STER (publiek) en IP (RTL) zich keurig te hou den aan de normen. De Stich ting Ether Reclame mag 6,5 procent van de totaal toegewe zen zendtijd vullen, de blokken mogen niet langer duren dan vijf minuten. IP mag vijftien procent van het totale aantal uren per dag uitzenden, met een maximum van twaalf minuten per uur. Die normen worden niet gehaald. De STER komt naar eigen zeggen niet hoger dan 4,8; IP zit op twaalf pro cent. Er is nog ruimte voor meer reclame. Niettemin wil de Vereniging van Erkende Reclame-advies- bureaus (VEA) haar oor te luis teren leggen. Zij gaat dat ge sprek aan met wel begrepen eigenbelang. Het is zaak dat de boodschap van de adverteerder overkomt. Dat is niet het geval als de kijkers massaal schake len. „Het gaat ons om onze klanten", zei VEA-directeur H. Nieman onlangs. „Natuurlijk is de consument ons zeer lief, maar we zijn geen consumente norganisatie." Deskundigen van de VEA me nen dat de ergenis over-de re clame wel mee valt. Vijftien procent van de kijkers neemt de afstandsbediening ter hand bij het zien van reclame. Dat cijfer is gebaseerd op metingen van de dienst kijk- en luisteronderzoek van de NOS. Het percentage is al enige jaren stabiel. De VEA houdt er rekening mee dat dat wel kan veranderen. Nieuwe commerciële zenders, meer reclame, meer irritatie. Een mens kan zich ook overe ten. Een aantal grote tv-adver- teerders heeft zich begin deze maand voorzichtig achter het nieuwe Veronica geschaard. Voorwaarde was wel dat de commerciële omroep zijn vroe gere doelgroep, de generatie tot veertig, in het oog houdt. Reclamemakers menen dat er nog wel ruimte is voor meer omroepen. Er hangen nog vele miljoenen reclameguldens bo ven de markt. Dit jaar wordt er 900 miljoen gulden besteed aan tv-reclame. Commerciële sta tions mikken op een groei van de markt. De publieke omroep ging er in zijn verdediging van uit dat de reclamebedding op jaarbasis zeven procent breder wordt. Zo tegen de eeuwwisse ling zal er in Nederland onge veer anderhalf miljard gulden aan tv-reclame worden besteed. De 900 miljoen van nu verte genwoordigt niet meer dan ze ventien procent van wat de re clamemakers uit te geven heb- Loekie de Leeuw houdt zich keurig aan de regels. ben Dat is zeer bescheiden. Gedrukte reclame is in Neder land heel gewild, de positie van de advertentie in de krant is veel sterker dan in een aantal andere Europese landen. De laatste vier jaar wint de tv-re- clame wel terrein op krant (45,6 procent) en tijdschrift (21,2 pro cent). Recentelijk is tv als me dium de buitenreclame wel ge passeerd. Aan uithangborden foto archief de stem spendeert de reclamemaker 12,8 procent van zijn budget. Radio reclame scoort 3,5 procent. Uit cijfers van de in Brussel gevestigde European Associa tion of Advertising Agencies blijkt dat de situatie in andere Europese landen totaal anders is. Zeer extreem is de situatie in Griekenland waar televisie te kent voor 61 procent van alle reclamegelden. In Spanje en Italië is het marktaandeel tv-re clame omstreeks de vijftig pro cent. Daarna volgen Groot- Brittannië met veertig en Frankrijk en België met om streeks de dertig procent. Met Denemarken (18 procent) en Duitsland (19 procent) bevindt Nederland zich achterin het Eu ropese peloton. In Spanje heeft de komst van commerciële zen ders een run op tv-reclame ver oorzaakt. In drie jaar zijn de bestedingen verdrievoudigd. Zuid-Europa moet een oase zijn voor reclamemakers, geen won der dat Veronica's partner En- demol in Portugal een bijkan toor heeft. De irritatiegrens is ruimschoots gepasseerd, houden sommige kijkers vol. Volgens een onder zoek van de Consumentenbond ergert 84 procent van de Neder landers zich aan de reclame voor maandverband. In een tv- programma was het zelfs de grootste hinder uit het dagelijks leven. Nee, zeggen de reclame makers, het is vooral de herha ling van die reclame. NCRV-voorzitter A. Herstel suggereerde de omroepbijdrage met een tientje teverhogen om meer reclame te voorkomen. Want ook in dat opzicht wijkt Nederland sterk af van de rest van Europa. Het kijk- en luis tergeld is met nog geen twee honderd gulden per jaar het laagste.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 27