Disney mikt op miljard DE STEM Ankie Daanen wil over de grens tussen creativiteit en kunst heen op Bruin Proef /an Gent Moeilijk Vertedering PETER FABER speelt in het Amerikaanse drama Oleanna van David Mamet. Op 29 november wordt het stuk gespeeld in De Nobelaer in Etten-Leur. VIVALDI IS een ge varieerd balletpro gramma van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen dat op 29 november is te zien in De Kring in Roosendaal. DAG VREEMDE man, de nieuwe tragi-komedie van Robert Long, wordt op 28 november uitgeprobeerd in De Maagd in Ber gen op Zoom. IN NOORDERLIGT in Tilburg is er zon dagavond een con cert van de Canade se topgroep The Tragically Hip. De Leeuwekoning vandaag in première «■HH 194 X 63 RD! s« DE UiT GIDS DONDERDAG 24 NOVEMBER 1994 DEEL „Ik ben een geboren poppen- maakster," zet Ankie Daanen uit Breda over zich zelf. Vijftien jaar geleden begon ze met het maken van poppen en daar kon ze sindsdien niet meer mee ophouden. Haar hobby is uitgegroeid tot een volledige dagtaak. Ankie Daanen staat zaterdag samen met 64 andere stand houders op de Poppen- en be- renbeurs in het Turfschip in Breda. „Als kind al speelde ik met een bolletje, een lapje en wat draad jes. Dat bolletje werd een hoofdje er kwamen handen en voetjes aan. Het werd een pop." Aanvankelijk werd Ankie Daanen kleuterleidster. Later studeerde ze ook muziek. Maar vijftien jaar geleden begon ze aan de cursussen poppen maken. Eerst bij Mariene Verhelst. Later ook bij Niesje Wolters. Beiden zijn hele bekende poppenmaak- sters. „Na een tijdje wilde ik mijn eigen stijl gaan ontwikkelen," vertelt Ankie. „En toen ben ik bewust gestopt met het kijken naar an dermans poppen. Ik wilde mijn eigen weg vinden. Mijn stijl is nu sprookjesachtig, fanta sievol. Het leuke van poppen is dat je de meest onmogelijke din gen werkelijkheid kunt Ankie Daanen tussen haar poppen: „Ik wil niet alleen maar mooie poppen maken, ik wil ook creaties leveren die een boodschap overbrengen. laten worden. Zo kun je met een pop de grens tussen mens en dier verleggen. Andere poppen zijn regelrechte sprookjesfiguren." De creaties van Ankie Daanen zouden het dan ook goed doen in bijvoorbeeld de Droomvlucht van de Efteling. „Ik wil ze zo perfect mogelijk uitvoeren," zegt Ankie. „Voor de materialen ga ik naar rommelmarkten, tweedehands kledingzaken en van die leuke oude winkeltjes. Van oude jurken maak ik dan weer kleine gewa den voor de poppen." Poppen als dagtaak Naast haar staat een pop met een jurk van oude zijde. „Neem die nou. Zou je geloven dat daar 30 meter brokaatband in zit ver werkt? De mensen zien vaak niet hoeveel werk er in een pop zit. Dat is vaak ook moeilijk aan te geven. Nu ikzelf op een cursus porselein maken zit, zie ik ook pas hoeveel werk daar weer in gaat zitten." De stijl en de poppen van Ankie Daanen worden vaak gekopieerd. Daar heeft ze geen bezwaar te gen, ze heeft zelfs twee boekjes, Fantastische figuren I en II, ge schreven waar een deel van haar poppenoeuvre uitgebreid in wordt beschreven. „Sommige mensen hebben dat houvast van een patroon en een beschrijving nodig, om de eerste stap te wagen," legt ze uit. „Maar. op het moment dat iemand het gebaande pad verlaat, andere stof neemt, of andere combina ties, een nieuwe gezichtsuitdruk king, op dat moment stapt hij binnen in de wereld van de crea tiviteit." „Het hangt dan van de persoon af in hoeverre er een eigen stijl wordt ontwikkeld. Maar hoe dan ook, iemand die een pop maakt, legt daar een stukje van zichzelf in," vindt Ankie Daanen. „Het is ook een heel proces: eerst leren kijken: hoe zit een hoofd, een gezicht, handen en voeten in elkaar? Geef je pop karakter. Daar zijn de cursisten weken in tensief mee bezig. Zo'n proces is zo intensief, dat kun je nog het beste vergelijken met een geboor te." Ankie Daanen stelt ook steevast dezelfde vraag aan haar nieuwe cursisten: „Heb je ooit al eens een pop gemaakt? Niet? Dan veran dert van nu af aan je leven." Ook haar eigen leven is door het poppenmaken drastisch veran derd. Het begint als een hobby, dan wordt het een passie. En dan komt er iemand die zegt: 'Je moet daar iets mee gaan doen.' „Dat betekent dat je cursussen gaat geven en tentoonstellingen voorbereidt. Ook probeer je wat van je poppen te verkopen. Dan maak je dus van je hobby je be-, roep." Die ideale situatie heeft toch zijn tegenkanten. „Je publiek ver wacht op een gegeven moment en bepaald produkt en een bepaalde stijl van je. Daarop verkoop je ook, want je wilt er ook van le ven. Aan de andere kant wil je je ook ontwikkelen. Ik wil niet al leen maar mooie poppen maken, ik wil ook creaties leve ren die een boodschap overbrengen." In de levenscyclus 'Van Dood tot Dementie' die Ankie vorig jaar maak te, laat ze zien wat ze daar mee bedoelt: Een serie van een twintigtal poppen, beginnend bij een pasgeboren baby, toont een aantal fases uit het leven van de mens. Daarin onder meer: een kind dat leert spelen, de manne lijke en vrouwelijke kant van de mens en een zwangere vrouw met ontblote buik. De serie eindigt bij een bejaard paar 'met holle ogen en versteend door de dementie,' omschrijft Ankie. Deze poppenserie valt op door de zacht gekleurde kleding. Heel an ders dan de bonte sprekende kleuren van haar sprookjesfigu ren. „Ik wil over de grens tussen crea tiviteit en kunst heen gaan." Een voorbeeld daarvan is een pop die een verkrachte vrouw uitbeeldt. Het object is nog maar ten dele een pop, omdat het lichaam van de vrouw niet meer loskomt van het kteenblok waarin ze lijkt op te gaan. Een andere creatie geeft een beeld van de invloed van de milieuvervuiling op de mens. „Het is een reële boodschap," zegt Ankie Daanen. „Maar omdat ze door een pop gebracht wordt, komt de boodschap anders over. Ze roept toch een soort vertede ring op." Vertedering is volgens Ankie Daanen ook de verklaring van het grote succes van poppen- en berenbeurzen. Het is de verbin dende factor bij het gevarieerde aanbod op dergelijke beurzen dat karakterpoppen, antieke poppen, knuffelberen en verzamelobjec ten omvat. Ook alles wat maar aan accessoires te koop is, wordt daar aangeboden. „Maar daar gaat het voor een groot deel toch om," zegt Ankie. „Spulletjes, stofjes, bandjes kopen voor jouw pop. Dat is iets heel persoonlijks, maakt iets los bij de mensen. Het heeft gevoelswaarde. Dat is juist de kracht van zo'n evenement." De Poppen- en berenbeurs in Bre da vindt plaats in hetTurfschip aan het Chasséveld van 10.30 tot 16.30 uur. Disney's tekenfilm The Lion King is in Europa. De Ameri kaanse filmgigant maakt zich op voor een nieuw kassucces in de traditie van De Kleine Zeemeermin, Belle en het Beest en Aladdin. Maar Dis ney mikt deze keer op veel meer: Het bedrijf gaat ervan uit dat de film goed zal zijn voor een opbrengst van één miljard dollar en daarmee Ju rassic Park zal verslaan als de film die het meeste geld op bracht. Door Patrick Wiercx Het kleine Franse meisje in de donkere bioscoopzaal kruipt bij haar moeder op schoot. „Wat is er nou gebeurd?," vraagt ze haar ma. Moeder geeft antwoord: „Pa pa leeuw is dood en nou moet dat kleine leeuwtje de zaak zelf uit zoeken. C'est un peu triste. Moeder en dochter waren getuige van de Europese première van The Lion King, vorige maand in Eurodisney bij Parijs. Naast een uitnodiging voor Europese jour nalisten had Disney ook een plekje ingeruimd voor trouwe be- zoekertjes van het Panjse park en hun begeleiders. Het welpje waar het tweetal het over had, Simba, is de hoofdrol speler in Disney's nieuwe film. In Amerika behoort The Lion King nu al tot de kaskrakers. De eerste acht weken na de première bracht de film 225 miljoen dollar op. Het begin van het miljard is gemaakt. Vervolgens besloten de Disney- bazen de film uit roulatie te halen en gisteren, op de Amerikaanse feestdag Thanksgiving, een twee de première in scene te zetten. Gerekend wordt dat deze truc de maatschappij zeker twintig tot dertig miljoen dollar méér ople vert. De film draaide tot 23 september in 2221 zalen. Vervolgens werden Het leeuwtje Simba, de ster van de Leeuwenkoning. alle kopieën van de film schoon gemaakt. Gisteren ging The Lion King in 1500 zalen in Amerika wederom in roulatie. Disney hoopt dat een uitgebreide recla mecampagne en de vakantieda gen rond Thanksgiving een nieu we run op de bioscopen veroorza ken. Nog een slimmigheidje: Het aantal zalen is met eenderde ver minderd. Dat betekent dat ze goed vol zitten en volle zalen trekt weer publiek aan, weet Dis ney. Ook de Europeanen kunnen nu kennismaken met Simba. In de Engelse bioscopen draait de film al een paar weken, sinds gisteren mogen de Fransen, vandaag de Nederlanders en de Duitsers, en morgen de Italianen. Het verhaal is veel dramatischer dan de voorgaande films van Dis ney. Er is deze keer geen bestaand verhaal gekozen, zoals Aladdin of de Kleine Zeemeermin. Het ver haal speelt in Afrika. Simba's va der, koning Mustafa, wordt ver moord door zijn broer Scar (Lit teken). Scar geeft het welpje Simba de schuld en neemt, met hulp van enkele onsympathieke hyena-types, de macht over. Sim ba, sukkelend met identiteitspro blemen, vlucht. De kritiek in Amerika was niet van de lucht. De naarlingen Scar en de hyena's Ed, Banzai en Shenzi zijn donker en grijsge- kleurd. Voor velen in Amerika riep dat associaties met de zwar te bevolking. De hyena's spreken FOTO WALT DISNEY COMPANY als een stel rappende zwarten uit de Amerikaanse voorsteden. Ook vrouwen stoorden zich aan de film. De vrouwelijke dieren to nen nauwelijks enige daad kracht. De dames worden afge schilderd als ondergeschikte, schrikkerige diertjes, die maar wat blij zijn als de grote Simba de boel komt redden. Erg rol- doorbrekend is het allemaal niet, merkte de Amerikaanse pers droogjes op. De Engelse kranten hadden een andere reden om ongelukkig te zijn. De boosdoener in het ver haal, Scar, spreekt met een on vervalst Oxford-accent, als een Engelsman met een stij upper lip. 'We komen er weer fraai vanaf,' was het algemene gevoel aan de andere kant van het Kanaal. Za- zoo's opmerking in de film dat het einde van the monarchy in zicht is, klonk de eilandbewoners ook al wat verdacht in de oren. Ge lukkig voor Engelsen loopt het verhaal goed af. Om het gezelschap klagers nog verder internationaal te maken: In een protestbrief hebben 42 Ja panse cartonisten hun beklag ge daan. Simba heeft naar hun zeg gen te veel weg van de leeuw Kimba, die in de jaren zestig op het Japanse scherm te zien was. De maker van die serie, de fami lie Tezuka, liet echter weten niet naar de rechter te stappen. „Als Disney zich al heeft laten inspire ren door Kimba," aldus mevrouw Rumiko Tezuka, „dan zijn we daar alleen maar zeer vereerd mee." De film is op het eerste gezicht eerder geschikt voor volwassenen dan voor kinderen. De broeder moord in de film is puur drama en heeft iets weg van een Hamlet- toneelstuk. Disney ziet zich ech ter het jeugd-segment niet graag afgenomen. „Kinderen zien te genwoordig moord en doodslag op tv. Ze zijn meer gewend dan Disney ooit zal laten zien. En zit het leven niet vol ups en downs, ook voor kinderen?," zei Malcolm Ross, vice-president van Eurodis ney bij de première in Parijs. Zijn de verwachtingen qua aan tal filmbezoekers al hoogge stemd, de opbrengst van de mer chandising moet nog groter wor den dan Disney gewend is. De eerste indrukken daarvoor ko men uit Amerika waar The Lion King een enorme run veroorzaak te op poppen, speelgoed, en alles waar maar een sticker of een plaatje van de Leeuwekoning op zit. De cd met de filmmuziek (van Elton John) werd in de maanden dat de film draaide in Amerika de beste verkochte cd. Sinds het succes van de muziek van good old Marj' Poppins (1964) heeft Disney dat genoegen niet meer mogen meemaken. VERVOLG OP UITGIDS D4 Was het niet lekker? Jawel, het was, hoewel allemaal niet erg ver fijnd, best lekker. Was het niet genoeg? Nou en of, voor- en hoofdgerecht samen maakten een dessert volkomen overbodig. De bediening, was die dan niet in orde? Aan de bediening lag het echt niet, die was informeel en erg vriendelijk, en een kleinigheid je hou je toch. En toch overvalt ons bij het verlaten van Huis Ten Bosch in Etten- Leur dat gevoel van onvrede. Dat gevoel van eigenlijk nog niet zo weinig betaald voor te weinig bijzonders. Het is de stijl van dit restaurant die niet de onze is, die optelsom van factoren die samen uitmaken of je je ergens lekker voelt of niet. Hotel-restaurant Huis Ten Bosch zit in een prachtig, ruim pand aan de Markt in Etten-Leur. Binnen is het vooral bruin. En nog eens bruin. Veel mooi gemetselde muren, waaraan koperen steel pannetjes om de aandacht strijden met handwerktuig uit de tijd dat boeren nog knechten hadden die hard moesten werken. De kaart is omvangrijk. Zeven wildgerechten, zes vlees, vijf vis, vijf grill, veel koude en warme voorgerechten, tussengerechten, soepen, te veel bijna om goed te kunnen kiezen. Nou moet dat toch (een menu kent de kaart niet) dus worden het escargots 16,75) en kikkerbillen 14,50) voor, en varkenshaas 28,75) en T-bo- ne-steak 34,50) als hoofdschotel. We drinken de fles beaujolais die al op tafel stond 24,75), want die primeur was net deze week garriveerd. De kikkerbillen zijn best lekker maar flauw (flink peper en zout helpt goed) evenals de 'zachtfluwelen' roomsaus waarin ze zwem men. De slakken daarentegen zijn uitgesproken pittig. De vier stukken stokbrood besmeren we royaal met de echte boter (zegt het zilverpapieren dekseltje) uit het plastic cupje. Bij de hoofdgerechten blijkt geen vierkante centimeter bord on benut. Het vlees heeft moeten vechten om een plekje met: brocco- li'onder kaas, witlof omwikkeld met een dikke plak ham, een car- reetje lasagne, een onbestemde groentepuree en verschillende soorten slabladeren. Zoals gezegd best lekker allemaal, en erg veel, maar net niet af. De varkenshaas nogal lang gegaard en daardoor droog, ondanks het erom gewikkelde spek; ook de steak is voor onze smaak lang gegrild. Inclusief aangeklede koffie en de glaasjes witte wijn vooraf rekenen we 140 gulden af. De krullebol die onze jassen had aangenomen blijkt spoorloos, zo dat de ober ons even meeneemt naar de geïmproviseerde gardero be in een gang achter de bar. Dat had hij beter niet kunnen doen. Dan hadden we tenminste niet gezien hoe onze lange regenjas driedubbel in een dotje op een plank was gefrommeld. P. O. Hotel-restaurant Huis Ten Bosch, hoek Markt/Oude Bredaseweg, Etten- Leur. Zeven dagen per week open. I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 25