Belofte De Vries nekt Zeeland
IP®
Miljonair
«orden?
ul de bon
n en doe
DE STEM
Maximumsnelheid bij Boerenhol verlaagd tot vijftig kilometer
jpjeplfI
^e*|||S
f W>TOYOTA
GS: advies nodig bij
koop telefooncentrale
Politieke erfenis ex-gedeputeerde kraakt monumentenfonds
Eindhovense 'Zeeuw' wil
Nog geen duidelijkheid over toedracht aanvaring actie voor Statenjacht
'Sluit plattelands wegen
af voor het snelverkeer'
Koningin wil geen drukte rond bezoek aan Aardenburg
t postcodelot is
w GroenLot®
NATIONALE
LOTERIJ
TOYOTA VAN
DORST
Snelheidscontroles
994
X 54
\tvv
ve*et
traatPrijs
20 november
f3-OOQ
1 032 AL
ixtra Prijs
ƒ25.000
1032 AL 01 1
3ostcode Loterij inclusief
eenmaal per maand het
ekening af te schrijven,
/uilen in blokletters.
reglement, op aanvraag
20,- (twee lotnummers)
10,- (één lotnummer)
I
dhr. mevr.
II
131.94.11
U doet het beste zaken bij de grootste en actiefste
dealer van Nederland
Crogtdijk 54 Breda
Stationsstr. 25 Rijen
Scherpdeel 20 Roosendaal
Laageinde 39 Waalwijk
076-712000
01612-28200 s
01650-32050
04160-38555
Zeeland
WOENSDAG 23 NOVEMBER 1994 DEEL1
lliddelburg/Boerenhol - De
bewoners van het buurtschap
Boerenhol kunnen opgelucht
adem halen. De huidige
maximumsnelheid binnen de
bebouwde kom van Bóeren-
ból wordt verlaagd van ze
ventig naar vijftig kilometer
per uur. Gedeputeerde Staten
hebben dit gisteren besloten.
Volgens GS geven de huidige
rijsnelheden van het verkeer
door Boerenhol aanleiding tot
gevaarlijke situaties. GS namen
dit besluit ondanks protest van
de politie waarmee uitgebreid
overleg is gevoerd. Van politie
zijde is men het oneens met de
verlaging van de snelheidslimiet
tot vijftig kilometer, omdat de
provinciale weg bij Boerenhol
nog niet is aangepast aan lagere
snelheden. De politie vreest dat
er nu meer ingehaald zal worden
en dat er zo verkeersgevaarlijke
situaties ontstaan die meer onge
lukken kunnen veroorzaken. GS
zijn op de korte termijn niet van
plan om een inhaalverbod in te
stellen.
Tijdens de vergaderingen van de
commissie Waterstaat en Ver
keer van april dit jaar, werd de
verkeerssituatie van Boerenhol
besproken en kwam de commis
sie tot de conclusie om een snel
heidslimiet van vijftig kilometer
in te stellen. Ter advisering werd
door GS de notitie 'verkeerssi
tuatie Boerenhol' aan de com
missie voorgelegd.
Uit die notitie kwam naar voren
dat GS het op dat moment niet
nodig vond om de snelheid te
verlagen. Mede omdat er geen
geld beschikbaar was en is om
voor Boerenhol snelheidsrem-
mende voorzieningen te treffen
in combinatie met het verlagen
van de snelheidslimiet van ze
ventig naar vijftig kilometer.
Sinds gisteren hebben ze hun
mening dus bijgesteld.
De bewöners van Boerenhol
streden al jaren voor een maxi
mumsnelheid van vijftig kilome
ter en hebben eindelijk hun zin
gekregen. Eén van de bewoners
van Boerenhol, W. van der Gies-
sen, is dan ook zeer te spreken
over het het besluit van GS:
„Het is al een hele stap vooruit.
De volgende stap is het realise
ren van een inhaalverbod, dan
maak je de verkeerssituatie hier
nog veiliger. Maar op dit mo
ment wachten we gewoon af wat
de provincie doet en dan zien we
wel hoe het loopt. Natuurlijk
blijven we de ontwikkelingen op
de voet volgen en zullen we er
alles aan doen om Boerenhol zo
veilig mogelijk te maken, maar
op dit moment ben ik al zeer
tevreden met de genomen beslis
sing."
Van onze verslaggever
Middelburg - Het blijven gouden tijden voor de adviesbu
reaus. Die zijn onmisbaar voor de overheid. Het provin
ciaal bestuur van Zeeland wil er zelfs voor 25.000 gulden
eentje inhuren omdat men niet weet welke nieuwe tele
fooncentrale er in de Abdij moet komen.
Het is ook deksels moeilijk, ken, ze zijn bang zich een buil
schrijft een provincie-ambte- te vallen. Vandaar het voorstel
naar in een voorstel aan pro
vinciale staten. Nu de KPN
haar monopolie op telefoon
centrales kwijt is, zijn er veel
aanbieders en op het gebied
van de telecommunicatie zijn
er zeer veel nieuwe ontwikke
lingen.
De bestaande centrale van de
griffie is langzaam aan ver
nieuwing toe, en Gedeputeer
de Staten en hun ambtenaren
weten niet welke keus te ma-
om voor 25 mille een adviseur
in te huren die het verlossende
woord zal spreken.
En Middelburg vindt dat nog
een koopje, want Zeeland doet
in deze samen met Flevoland,
Limburg en Overijssel, die ook
een nieuwe centrale willen.
Samen huren de provincies
het Nederlands Inkoopcen
trum in en Zeeland neemt zo
doende een vierde van de kos
ten voor haar rekening.
Door onze redacteur Cees Maas
Middelburg - Een deel van de Zeeuwse Staten is boos
over de gevolgen van een dure, en lang stilgehouden
belofte van de naar Friesland vertrokken ex-PvdA-gede-
puteerde De Vries.
Mede door haar toezegging van
.000 gulden aan het kerkbe
stuur van Brouwershaven voor
restauratie van een kerk, zijn de
kosten van de Zeeuwse monu
mentenregeling fors uit de hand
gelopen. Een gevolg daarvan is
weer dat er de komende jaren in
heel Zeeland voor niet meer dan
50.0 0 0 gulden aan nieuwe res
tauraties kan worden uitgege
ven.
„En dat is natuurlijk een bedrag
van niets als je over monumen
ten praat, hier is sprake van een
onverantwoorde handelswijze
van mevrouw De Vries," zegt
Statenlid Roose (RPF/GPV).
De Vries wordt bedankt, Zee
land zit met de gebakken peren
mede omdat zij Sinterklaas wil
de spelen, ik heb het al falend
bestuur genoemd," aldus Staten
lid Van Kollem (GroenLinks)
maandag.
Niet allen vallen De Vries af. Het
CDA-statenlid De Boe: „Het is te
simpel om nu te zeggen, het is de
schuld van De Vries. Ik denk dat
het ambtelijk is foutgelopen."
Terecht
Haar opvolger, de PvdA-gedepu-
teerde De Kok: „Die toezegging
heeft ze terecht gedaan, ze had
het alleen moeten melden in het
college."
En het WD-statenlid Van Zwie-
ten: „Het kan niet wat ze heeft
gedaan, zulke toezeggingen doen
zonder die schriftelijk te admini
streren, dat noem ik een schoon
heidsfoutje." Van Zwieten ver
oordeelt de belofte niet.
Tot zover wat politieke geluiden.
Wat zijn de feiten? In 1992 be
loofde De Vries het kerkbestuur
van Brouwershaven zich in te
zullen zetten voor miljoenen gul
dens aan rijkssteun voor de door
de boktorren opgevreten kerk.
De actie van De Vries in Den
Haag had succes, ze haalde meer
geld binnen dan verwacht, maar
in de euforie werd vergeten dat
Zeeland conform de regels tien
procent zou moeten meebetalen.
De Vries beloofde Brouwersha
ven 830.000 gulden provincie-
steun (Roose: 'Ze beloofde veer
tien in plaats van tien procent'),
maar schijnt dat nergens in Mid
delburg gemeld te hebben.
Claim
Wat gebeurde vervolgens? Dit
jaar, twee jaar na de belofte (De
Vries was inmiddels burgemees
ter in Friesland geworden - CM)
tijdens de voorjaarsconferentie
van GS, waar de nieuwe begro
ting voor 1995 in de startblok
ken werd gezet, legde het kerk
bestuur een claim van ruim acht
ton voor de inmiddels gerestau
reerde kerk op tafel in Middel
burg. Het college schrok, nie
mand wist er iets van, ook de
ambtenaren ontkenden het be
staan van de belofte te weten.
Het gevolg was dat de acht ton
wel betaald moesten worden, er
moest dekking voor worden ge
vonden. Dat hield in dat er een
nieuwe, afgeknepen monumen
tenverordening moest worden
gemaakt, geen royale 'open-
eindverordening' meer, daar wil
den ze in Middelburg ineens erg
graag van af. Mede omdat ande
re noodzakelijke en dure projec
ten, zoals het herstel van de
basiliek van Hulst, ook zwaar op
de begroting drukten. Het werd
uiteindelijk een zuinige regeling,
waar de Staten afgelopen vrij
dag in meerderheid 'ja' tegen
zeiden en die per 1 december in
werking treedt.
Zuur
De belofte van De Vries aan
Brouwershaven is er intern de
aanleiding voor geweest een
'verplichtingsadministratie' op
te zetten, zodat toezeggingen
van gedeputeerden voortaan
goed op papier staan. De Vries
was gisteren niet bereikbaar
voor commentaar.
De druiven zijn zuur in politiek
Middelburg. Want had De Vries
de belofte tijdig gemeld, dan had
het bedrag over drie of meer jaar
verdeeld kunnen worden en wa
ren GS plus de Staten niet voor
het blok gezet. Dan was de rege
ling niet finaal uit de hand gelo
pen.
Gedeputeerde De Kok noemt
Brouwershaven 'een incident'.
De Kok: „Er staat daar wel een
prachtige kerk nu. Het geld is
dus goed besteed, er is niets over
de balk gegooid. En De Vries
haalde toch mooi meer rijksgeld
naar Zeeland. Daarnaast kwa
men wat grote projecten op ons
af die het monumentenfonds be
hoorlijk hebben aangetast. Nu
hebben we dan vijftig mille per
jaar voor nieuwe restauraties, en
ik vind dat ook te weinig. Maar
zie dit als een tussenfase. Op
rijksniveau is ook van alles aan
de hand, en over enkele jaren is
er misschien weer meer geld."
Van onze verslaggever
Eindhoven - Hij is al jaren weg uit Zeeland. Vanaf de
oorlogsjaren om precies te zijn. Maar nog steeds ligt het wel
en wee van zijn geboortegrond hem na aan het hart.
Toen J.M. Douw (77 jaar) uit
Eindhoven dan ook las dat het
Zeeuws provinciebestuur geen
geld had om een in goede staat
verkerende Zeeuwse hoogaars
als Statenjacht aan te schaffen,
dacht hij: hier moet ik iets aan
doen.
„Wellicht kunnen wij als Zeeuw
en het geld voor een Zeeuws
Statenjacht gezamenlijk bij el
kaar brengen. Als diegenen die
in de zomer bungalows en zo
merhuisjes verhuren en ieder ho
recabedrijf een tientje bijdragen,
dan kan dit al een aardige aan
loop zijn voor een beginkapi
taal," zo suggereert hij in een
brief aan Provinciale Staten.
Wanneer vervolgens iedere
'rechtgeaarde Zeeuw' een bijdra
ge van tien gulden (of wat men
wil geven) stort, dan is het vol
gens Douw mogelijk de hoogaars
Windroos te kopen. Dit schip
werd onlangs door zijn Biltho-
vense eigenaar aan de provincie
te koop aangeboden.
Een Statenjacht misstaat niet in
Zeeland, vindt Douw. „Iedere
keer als ik in Vlissingen ben,
want daar ben ik geboren en
getogen, wandel ik over de bou
levard. Wat zou er mooier zijn
dan daar af en toe ons Zeeuwse
Statenjacht voorbij te zien va
ren. De provincie heet niet voor
niets Zee-land. Zo'n jacht kan
langs Zeeuwse havens varen en
vormt dan ook weer een mooie
toeristische attractie."
De kans is klein dat Provinciale
Staten zijn voorstel om een gel
dinzamelingsactie te gaan voe
ren, overnemen. GS stellen voor
de brief van Douw voor kennis
geving aan te nemen. En zo kan
de 25 gulden, die hij als bijdrage
aan de actie al had toegezegd, in
de eigen knip blijven.
De Aya 2 wordt op een zandplaat bij Ossenisse in bedwang gehouden.
fotowim KoouMAN Eerste Nederlandse Fietsers Bond:
Van onze verslaggever
Terneuzen - De politie te water heeft de
oorzaak van de aanvaring maandaga
vond tussen het tankschip Mercurius en
het autoschip Aya 2 tussen Terneuzen
en Hansweert op de Westerschelde nog
niet kunnen achterhalen. De bemanning
van de Mercurius is gisteren wel ge
hoord maar daarbij zijn geen nieuwe
feiten boven water gekomen.
De toestand op de Aya 2 was gisteren nog te
hachelijk om de bemanning te ondervragen.
De beschadigde autoboot, met een gat in de
romp van tien bij vier meter, werd direct na
de aanvaring naar een zandplaat bij Osse
nisse gesleept. Maar de boot ging gisteren
'aan de wandel'.
De boot lag namelijk wat scheef aan stuur
boordzijde maar is aan bakboordzijde gaan
liggen. De sleepdiensten waren gisteren met
man en macht bezig het schip verder op de
plaat te duwen. Als voorzorgsmaatregel is de
bemanning van boord gehaald. Alleen de
kapitein en enkele bergers bleven achter.
„Het ziet er allemaal niet zo geweldig uit,"
verklaarde een politieman.
Onderzoek
Rijkswaterstaat is gestart met een duikers-
onderzoek om de schade vast te stellen. „Het
valt niet mee," aldus woordvoerder J. Geluk
van Rijkswaterstaat Zeeland. „De beschadi
ging was niet kleiner dan we gedacht had
den."
Nu wordt aan de hand van de schetsen
bekeken wat er verder moet gaan gebeuren..
De bergingsmaatschappij kunnen aan het
rekenen gaan. Het bergingsbedrijf Union
nam in eerste instantie de opdracht aan het
schip te bergen maar heeft die opdracht
teruggegeven. De opdracht gebeurt namelijk
op 'no cure, no pay' basis. Ofwel, als de klus
niet wordt geklaard wordt niet uitbetaald.
De opdracht is nu overgenomen door Wijs
muller uit IJmuiden die wel bereid is op
basis van no cure no pay te werken. Het
bedrijf neemt vandaag de plaats in van de
Union-schepen. De berging gaat vermoede
lijk een week in beslag nemen. Ondertussen
zijn twee oliebestrijdingsschepen nog steeds
in de buurt van het schip voor eventuele
lekkage.
Borg
Rijkswaterstaat heeft van de eigenaar van de
Mercurius een borg geëist van tien miljoen
gulden. Dat wordt gedaan omdat nog niet
zeker is wie de aanvaring heeft veroorzaakt.
Naast de aanvaring tussen de Mercurius en
de Aya 2 deed zich gistermorgen in de
Sloehaven nog een tweede aanvaring voor.
Een Roll On, Roll Off (RoRo)-schip wilde de
haven verlaten maar kwam, vermoedelijk als
gevolg van de mist, terecht tussen de wal en
een kraanschip. Een aanvaring was het ge
volg. De schade bleef beperkt. Persoonlijke
ongelukken deden zich niet voor.
Van onze verslaggever
Middelburg - Voor een duurzame verkeersveiligheid is het
nodig dat in Zeeland de plattelandswegen voor snelverkeer
worden gesloten. Alleen bestemmingsverkeer zou op deze
wegen mogen rijden.
Van onze correspondent
Hulst - De politie in Oost-
Zeeuws-Vlaanderen heeft maan
dag bij twee in de gemeente
Hulst gehouden snelheidscontro
les 85 automobilisten wegens
overtreding van de maximum
snelheid bekeurd.
De radar van de politie regis
treerde tussen 13 en 14.30 uur op
ae gentsevaart in Kapellebrug
W95 voertuigen. Daarvan reden
bestuurders harder dan de
toegestane snelheid van 50 kilo-
Heter per uur, met als hoogstge-
neten snelheid 91 kilometer,
van 14.30 tot 15.45 werd gecon
doleerd op rijksweg N60 buiten
ie bebouwde kom van Terhole.
Hier passeerden 460 voertuigen
leradar post waarvan er 28 te
•ard reden, met als hoogstgeme-
en snelheid 109 kilometer per
lur en dat waren er bijna dertig
veel.
Van onze verslaggever
Aardenburg - Drie Aarden-
burgsen wuifden koningin
Beatrix gistermorgen uit bij
het Conferentiecentrum Zee
land. Drie en niet meer, want
de Rijksvoorlichtingsdient en
het Hof wensten geen drukte
rond het werkbezoek aan de
bestuurders van de Euregio
Scheldemond, het samenwer
kingsverband tussen de Bel
gische provincies Oost- en
West-Vlaanderen en de pro
vincie Zeeland.
Aan het bezoek van de vorstin
had eigenlijk van tevoren hele
maal geen ruchtbaarheid gege
ven mogen worden, maar min of
meer per ongeluk was toch naar
buiten gekomen dat Beatrix
naar Aardenburg zou komen.
Tijden werden niet genoemd,
maar een Aardenburgse school
informeerde al voorzichtig bij de
politie of de kinderen niet met
vlaggetjes in de hand Hare Ma
jesteit mochten toezwaaien. Nee,
daar werd geen prijs op gesteld,
zo had de politie al van hoger
hand vernomen.
Dus werd het gistermorgen in
derdaad een zeer zakelijk be
zoek. De dichte mist verhinderde
een vlucht per helikopter, dus
kwam de koningin met de auto.
Het publiek was zwaar in de minderheid gisteren bij het bezoek van de koningin aan Aardenburg.
Ze was keurig op tijd.
Tussen tien en twaalf uur kreeg
koningin Beatrix, in aanwezig
heid van de gouverneur van de
Belgische provincies en haar ei
gen Zeeuwse commissaris Van
Gelder en staatssecretaris A. van
de Vondervoort, uitleg over het
werk van de Euregio. Daarbij
kwamen vooral milieubeleid en
natuurbeheer aan de orde, zo
verklaarde Commissaris der Ko
ningin Van Gelder na afloop.
Voor Van Gelder hadden de
meegereisde ambtenaren uit Den
Haag nog een 'eye-opener'. In
vergelijking met andere Euregio-
gebieden langs de Nederlands-
Duitse grens en elders in Euro
pa, heeft de regio Scheldemond
een grote voorsprong. Dankzij
FOTO WIM KOOUMAN
het Benelux-verdrag kunnen
Zeeland en Oost- en West-
Vlaanderen veel gemakkelijker
zaken formeel regelen. Het ver
drag biedt zelfs nog meer moge
lijkheden dan nu door de Eure
gio worden benut.
Daarnaast dienen de Zeeuwse
gemeenten in snel tempo binnen
de bebouwde kommen 30 km/
uur-zones in te richten.
Worden deze maatregelen aan
gevuld met het ontwerpen van
fietsnetwerken, dan wordt niet
alleen aan veiligheid bijgedragen
maar ontstaat ook de mogelijk
heid het autoverkeer terug te
dringen.
Samenhangend
Een fietsnetwerk is een samen
hangend systeem van verbindin
gen dat zoveel mogelijk fietsers
de kortste, snelste, veiligste en
comfortabelste route biedt naar
hun bestemming.
Dit schrijft de eerste Nederland
se Fietsers Bond (ENFB) in een
nota die onlangs is aangeboden
aan het gemeentebestuur van
Middelburg. Een nota die model
kan staan voor alle Zeeuwse ge
meenten.
Gegevens
Een fietsnetwerk inrichten kan
als overheden beschikken over
gegevens die het verplaatsings
patroon van fietsers in beeld
brengen. De meeste fietsers kie
zen voor de snelste weg. Als alle
individuele verplaatsingen wor
den opgeteld dan wordt, aldus
de ENFB, een patroon zichtbaar
met dikke lijnen (veel fietsers) en
dunne lijnen (weinig fietsers).
Het achterhalen van de ver
plaatsingen van fietsers is een
hele klus. Daarvoor zijn huis- en
weg-enquetes nodig, tellingen en
computerberekeningen. Hiervoor
zijn speciale computerprogram
ma's ontwikkeld.
Functie
Verder onderzoek kan uitwijzen
hoeveel fietsers moeten omrijden
om een bepaalde bestemming te
bereiken. Dit alles bij elkaar
biedt de wegbeheerder de moge
lijkheid vast te stellen wat voor
functie bepaalde fietsroutes heb
ben. Dat levert een lijst op met
knelpunten, verbeteringspunten,
prioriteiten en globale kosten.
„Vanzelfsprekend hoort daar een
zak geld bij om projecten te
kunnen uitvoeren. Wanneer die
laatste stap niet wordt gezet dan
is het fietsnetwerk niet meer dan
een papieren tijger".
De ENFB onderscheidt twee
soorten netwerken: voor de stad
en voor de regio. Bij een stad
zijn de (verwachte) aantal fiet
sers doorslaggevend voor het
aanwijzen van doorgaande ver
bindingen. Bij regionale netwer
ken speelt de continuïteit een
belangrijke rol.
Beperking
Omdat fietsers en auto's dikwijls
gebruikmaken van dezelfde we
gen, zou bij het ontwerpen van
autonetwerken het autoverkeer
zoveel mogelijk moeten worden
teruggedrongen tot een beperkt
aantal verkeersaders.
Volgens de ENFB kan een fiets
netwerk ervoor zorgen dat fiet
sers beter hun weg vinden. Zo'n
netwerk is ook nodig om te be
palen waar investeringen voor
fietsers gedaan moeten worden.
„Een straat met gemengd ver
keer kan belangrijker zijn voor
het fietsverkeer dan een fietspad
van niets naar nergens," zo staat
te lezen. „Als met een netwerk
de aanleg van één dure fiets-
voorziening op een verkeerde
plek voorkomen wordt, zijn de
kosten voor het ontwikkelen van
een netwerk er al uit," wordt
voorspeld.
Tijdrovend
Het maken van een netwerk is
een tijdrovende aangelegenheid.
„Het kan dus jaren duren voor
dat de eerste maatregelen in het
kader van het netwerk worden
uitgevoerd." Maar dat mag voor
wegbeheerders geen excuus zijn
om in de tussentijd niets voor
fietsers te doen, vindt de ENFB.
Een beleidsombuiging, waarbij
het terugdringen van het auto
verkeer centraal staat, is drin
gend nodig.