Belofte De Vries nekt Zeeland IP® Miljonair «orden? ul de bon n en doe DE STEM Maximumsnelheid bij Boerenhol verlaagd tot vijftig kilometer jpjeplfI ^e*|||S f W>TOYOTA GS: advies nodig bij koop telefooncentrale Politieke erfenis ex-gedeputeerde kraakt monumentenfonds Eindhovense 'Zeeuw' wil Nog geen duidelijkheid over toedracht aanvaring actie voor Statenjacht 'Sluit plattelands wegen af voor het snelverkeer' Koningin wil geen drukte rond bezoek aan Aardenburg t postcodelot is w GroenLot® NATIONALE LOTERIJ TOYOTA VAN DORST Snelheidscontroles 994 X 54 \tvv ve*et traatPrijs 20 november f3-OOQ 1 032 AL ixtra Prijs ƒ25.000 1032 AL 01 1 3ostcode Loterij inclusief eenmaal per maand het ekening af te schrijven, /uilen in blokletters. reglement, op aanvraag 20,- (twee lotnummers) 10,- (één lotnummer) I dhr. mevr. II 131.94.11 U doet het beste zaken bij de grootste en actiefste dealer van Nederland Crogtdijk 54 Breda Stationsstr. 25 Rijen Scherpdeel 20 Roosendaal Laageinde 39 Waalwijk 076-712000 01612-28200 s 01650-32050 04160-38555 Zeeland WOENSDAG 23 NOVEMBER 1994 DEEL1 lliddelburg/Boerenhol - De bewoners van het buurtschap Boerenhol kunnen opgelucht adem halen. De huidige maximumsnelheid binnen de bebouwde kom van Bóeren- ból wordt verlaagd van ze ventig naar vijftig kilometer per uur. Gedeputeerde Staten hebben dit gisteren besloten. Volgens GS geven de huidige rijsnelheden van het verkeer door Boerenhol aanleiding tot gevaarlijke situaties. GS namen dit besluit ondanks protest van de politie waarmee uitgebreid overleg is gevoerd. Van politie zijde is men het oneens met de verlaging van de snelheidslimiet tot vijftig kilometer, omdat de provinciale weg bij Boerenhol nog niet is aangepast aan lagere snelheden. De politie vreest dat er nu meer ingehaald zal worden en dat er zo verkeersgevaarlijke situaties ontstaan die meer onge lukken kunnen veroorzaken. GS zijn op de korte termijn niet van plan om een inhaalverbod in te stellen. Tijdens de vergaderingen van de commissie Waterstaat en Ver keer van april dit jaar, werd de verkeerssituatie van Boerenhol besproken en kwam de commis sie tot de conclusie om een snel heidslimiet van vijftig kilometer in te stellen. Ter advisering werd door GS de notitie 'verkeerssi tuatie Boerenhol' aan de com missie voorgelegd. Uit die notitie kwam naar voren dat GS het op dat moment niet nodig vond om de snelheid te verlagen. Mede omdat er geen geld beschikbaar was en is om voor Boerenhol snelheidsrem- mende voorzieningen te treffen in combinatie met het verlagen van de snelheidslimiet van ze ventig naar vijftig kilometer. Sinds gisteren hebben ze hun mening dus bijgesteld. De bewöners van Boerenhol streden al jaren voor een maxi mumsnelheid van vijftig kilome ter en hebben eindelijk hun zin gekregen. Eén van de bewoners van Boerenhol, W. van der Gies- sen, is dan ook zeer te spreken over het het besluit van GS: „Het is al een hele stap vooruit. De volgende stap is het realise ren van een inhaalverbod, dan maak je de verkeerssituatie hier nog veiliger. Maar op dit mo ment wachten we gewoon af wat de provincie doet en dan zien we wel hoe het loopt. Natuurlijk blijven we de ontwikkelingen op de voet volgen en zullen we er alles aan doen om Boerenhol zo veilig mogelijk te maken, maar op dit moment ben ik al zeer tevreden met de genomen beslis sing." Van onze verslaggever Middelburg - Het blijven gouden tijden voor de adviesbu reaus. Die zijn onmisbaar voor de overheid. Het provin ciaal bestuur van Zeeland wil er zelfs voor 25.000 gulden eentje inhuren omdat men niet weet welke nieuwe tele fooncentrale er in de Abdij moet komen. Het is ook deksels moeilijk, ken, ze zijn bang zich een buil schrijft een provincie-ambte- te vallen. Vandaar het voorstel naar in een voorstel aan pro vinciale staten. Nu de KPN haar monopolie op telefoon centrales kwijt is, zijn er veel aanbieders en op het gebied van de telecommunicatie zijn er zeer veel nieuwe ontwikke lingen. De bestaande centrale van de griffie is langzaam aan ver nieuwing toe, en Gedeputeer de Staten en hun ambtenaren weten niet welke keus te ma- om voor 25 mille een adviseur in te huren die het verlossende woord zal spreken. En Middelburg vindt dat nog een koopje, want Zeeland doet in deze samen met Flevoland, Limburg en Overijssel, die ook een nieuwe centrale willen. Samen huren de provincies het Nederlands Inkoopcen trum in en Zeeland neemt zo doende een vierde van de kos ten voor haar rekening. Door onze redacteur Cees Maas Middelburg - Een deel van de Zeeuwse Staten is boos over de gevolgen van een dure, en lang stilgehouden belofte van de naar Friesland vertrokken ex-PvdA-gede- puteerde De Vries. Mede door haar toezegging van .000 gulden aan het kerkbe stuur van Brouwershaven voor restauratie van een kerk, zijn de kosten van de Zeeuwse monu mentenregeling fors uit de hand gelopen. Een gevolg daarvan is weer dat er de komende jaren in heel Zeeland voor niet meer dan 50.0 0 0 gulden aan nieuwe res tauraties kan worden uitgege ven. „En dat is natuurlijk een bedrag van niets als je over monumen ten praat, hier is sprake van een onverantwoorde handelswijze van mevrouw De Vries," zegt Statenlid Roose (RPF/GPV). De Vries wordt bedankt, Zee land zit met de gebakken peren mede omdat zij Sinterklaas wil de spelen, ik heb het al falend bestuur genoemd," aldus Staten lid Van Kollem (GroenLinks) maandag. Niet allen vallen De Vries af. Het CDA-statenlid De Boe: „Het is te simpel om nu te zeggen, het is de schuld van De Vries. Ik denk dat het ambtelijk is foutgelopen." Terecht Haar opvolger, de PvdA-gedepu- teerde De Kok: „Die toezegging heeft ze terecht gedaan, ze had het alleen moeten melden in het college." En het WD-statenlid Van Zwie- ten: „Het kan niet wat ze heeft gedaan, zulke toezeggingen doen zonder die schriftelijk te admini streren, dat noem ik een schoon heidsfoutje." Van Zwieten ver oordeelt de belofte niet. Tot zover wat politieke geluiden. Wat zijn de feiten? In 1992 be loofde De Vries het kerkbestuur van Brouwershaven zich in te zullen zetten voor miljoenen gul dens aan rijkssteun voor de door de boktorren opgevreten kerk. De actie van De Vries in Den Haag had succes, ze haalde meer geld binnen dan verwacht, maar in de euforie werd vergeten dat Zeeland conform de regels tien procent zou moeten meebetalen. De Vries beloofde Brouwersha ven 830.000 gulden provincie- steun (Roose: 'Ze beloofde veer tien in plaats van tien procent'), maar schijnt dat nergens in Mid delburg gemeld te hebben. Claim Wat gebeurde vervolgens? Dit jaar, twee jaar na de belofte (De Vries was inmiddels burgemees ter in Friesland geworden - CM) tijdens de voorjaarsconferentie van GS, waar de nieuwe begro ting voor 1995 in de startblok ken werd gezet, legde het kerk bestuur een claim van ruim acht ton voor de inmiddels gerestau reerde kerk op tafel in Middel burg. Het college schrok, nie mand wist er iets van, ook de ambtenaren ontkenden het be staan van de belofte te weten. Het gevolg was dat de acht ton wel betaald moesten worden, er moest dekking voor worden ge vonden. Dat hield in dat er een nieuwe, afgeknepen monumen tenverordening moest worden gemaakt, geen royale 'open- eindverordening' meer, daar wil den ze in Middelburg ineens erg graag van af. Mede omdat ande re noodzakelijke en dure projec ten, zoals het herstel van de basiliek van Hulst, ook zwaar op de begroting drukten. Het werd uiteindelijk een zuinige regeling, waar de Staten afgelopen vrij dag in meerderheid 'ja' tegen zeiden en die per 1 december in werking treedt. Zuur De belofte van De Vries aan Brouwershaven is er intern de aanleiding voor geweest een 'verplichtingsadministratie' op te zetten, zodat toezeggingen van gedeputeerden voortaan goed op papier staan. De Vries was gisteren niet bereikbaar voor commentaar. De druiven zijn zuur in politiek Middelburg. Want had De Vries de belofte tijdig gemeld, dan had het bedrag over drie of meer jaar verdeeld kunnen worden en wa ren GS plus de Staten niet voor het blok gezet. Dan was de rege ling niet finaal uit de hand gelo pen. Gedeputeerde De Kok noemt Brouwershaven 'een incident'. De Kok: „Er staat daar wel een prachtige kerk nu. Het geld is dus goed besteed, er is niets over de balk gegooid. En De Vries haalde toch mooi meer rijksgeld naar Zeeland. Daarnaast kwa men wat grote projecten op ons af die het monumentenfonds be hoorlijk hebben aangetast. Nu hebben we dan vijftig mille per jaar voor nieuwe restauraties, en ik vind dat ook te weinig. Maar zie dit als een tussenfase. Op rijksniveau is ook van alles aan de hand, en over enkele jaren is er misschien weer meer geld." Van onze verslaggever Eindhoven - Hij is al jaren weg uit Zeeland. Vanaf de oorlogsjaren om precies te zijn. Maar nog steeds ligt het wel en wee van zijn geboortegrond hem na aan het hart. Toen J.M. Douw (77 jaar) uit Eindhoven dan ook las dat het Zeeuws provinciebestuur geen geld had om een in goede staat verkerende Zeeuwse hoogaars als Statenjacht aan te schaffen, dacht hij: hier moet ik iets aan doen. „Wellicht kunnen wij als Zeeuw en het geld voor een Zeeuws Statenjacht gezamenlijk bij el kaar brengen. Als diegenen die in de zomer bungalows en zo merhuisjes verhuren en ieder ho recabedrijf een tientje bijdragen, dan kan dit al een aardige aan loop zijn voor een beginkapi taal," zo suggereert hij in een brief aan Provinciale Staten. Wanneer vervolgens iedere 'rechtgeaarde Zeeuw' een bijdra ge van tien gulden (of wat men wil geven) stort, dan is het vol gens Douw mogelijk de hoogaars Windroos te kopen. Dit schip werd onlangs door zijn Biltho- vense eigenaar aan de provincie te koop aangeboden. Een Statenjacht misstaat niet in Zeeland, vindt Douw. „Iedere keer als ik in Vlissingen ben, want daar ben ik geboren en getogen, wandel ik over de bou levard. Wat zou er mooier zijn dan daar af en toe ons Zeeuwse Statenjacht voorbij te zien va ren. De provincie heet niet voor niets Zee-land. Zo'n jacht kan langs Zeeuwse havens varen en vormt dan ook weer een mooie toeristische attractie." De kans is klein dat Provinciale Staten zijn voorstel om een gel dinzamelingsactie te gaan voe ren, overnemen. GS stellen voor de brief van Douw voor kennis geving aan te nemen. En zo kan de 25 gulden, die hij als bijdrage aan de actie al had toegezegd, in de eigen knip blijven. De Aya 2 wordt op een zandplaat bij Ossenisse in bedwang gehouden. fotowim KoouMAN Eerste Nederlandse Fietsers Bond: Van onze verslaggever Terneuzen - De politie te water heeft de oorzaak van de aanvaring maandaga vond tussen het tankschip Mercurius en het autoschip Aya 2 tussen Terneuzen en Hansweert op de Westerschelde nog niet kunnen achterhalen. De bemanning van de Mercurius is gisteren wel ge hoord maar daarbij zijn geen nieuwe feiten boven water gekomen. De toestand op de Aya 2 was gisteren nog te hachelijk om de bemanning te ondervragen. De beschadigde autoboot, met een gat in de romp van tien bij vier meter, werd direct na de aanvaring naar een zandplaat bij Osse nisse gesleept. Maar de boot ging gisteren 'aan de wandel'. De boot lag namelijk wat scheef aan stuur boordzijde maar is aan bakboordzijde gaan liggen. De sleepdiensten waren gisteren met man en macht bezig het schip verder op de plaat te duwen. Als voorzorgsmaatregel is de bemanning van boord gehaald. Alleen de kapitein en enkele bergers bleven achter. „Het ziet er allemaal niet zo geweldig uit," verklaarde een politieman. Onderzoek Rijkswaterstaat is gestart met een duikers- onderzoek om de schade vast te stellen. „Het valt niet mee," aldus woordvoerder J. Geluk van Rijkswaterstaat Zeeland. „De beschadi ging was niet kleiner dan we gedacht had den." Nu wordt aan de hand van de schetsen bekeken wat er verder moet gaan gebeuren.. De bergingsmaatschappij kunnen aan het rekenen gaan. Het bergingsbedrijf Union nam in eerste instantie de opdracht aan het schip te bergen maar heeft die opdracht teruggegeven. De opdracht gebeurt namelijk op 'no cure, no pay' basis. Ofwel, als de klus niet wordt geklaard wordt niet uitbetaald. De opdracht is nu overgenomen door Wijs muller uit IJmuiden die wel bereid is op basis van no cure no pay te werken. Het bedrijf neemt vandaag de plaats in van de Union-schepen. De berging gaat vermoede lijk een week in beslag nemen. Ondertussen zijn twee oliebestrijdingsschepen nog steeds in de buurt van het schip voor eventuele lekkage. Borg Rijkswaterstaat heeft van de eigenaar van de Mercurius een borg geëist van tien miljoen gulden. Dat wordt gedaan omdat nog niet zeker is wie de aanvaring heeft veroorzaakt. Naast de aanvaring tussen de Mercurius en de Aya 2 deed zich gistermorgen in de Sloehaven nog een tweede aanvaring voor. Een Roll On, Roll Off (RoRo)-schip wilde de haven verlaten maar kwam, vermoedelijk als gevolg van de mist, terecht tussen de wal en een kraanschip. Een aanvaring was het ge volg. De schade bleef beperkt. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. Van onze verslaggever Middelburg - Voor een duurzame verkeersveiligheid is het nodig dat in Zeeland de plattelandswegen voor snelverkeer worden gesloten. Alleen bestemmingsverkeer zou op deze wegen mogen rijden. Van onze correspondent Hulst - De politie in Oost- Zeeuws-Vlaanderen heeft maan dag bij twee in de gemeente Hulst gehouden snelheidscontro les 85 automobilisten wegens overtreding van de maximum snelheid bekeurd. De radar van de politie regis treerde tussen 13 en 14.30 uur op ae gentsevaart in Kapellebrug W95 voertuigen. Daarvan reden bestuurders harder dan de toegestane snelheid van 50 kilo- Heter per uur, met als hoogstge- neten snelheid 91 kilometer, van 14.30 tot 15.45 werd gecon doleerd op rijksweg N60 buiten ie bebouwde kom van Terhole. Hier passeerden 460 voertuigen leradar post waarvan er 28 te •ard reden, met als hoogstgeme- en snelheid 109 kilometer per lur en dat waren er bijna dertig veel. Van onze verslaggever Aardenburg - Drie Aarden- burgsen wuifden koningin Beatrix gistermorgen uit bij het Conferentiecentrum Zee land. Drie en niet meer, want de Rijksvoorlichtingsdient en het Hof wensten geen drukte rond het werkbezoek aan de bestuurders van de Euregio Scheldemond, het samenwer kingsverband tussen de Bel gische provincies Oost- en West-Vlaanderen en de pro vincie Zeeland. Aan het bezoek van de vorstin had eigenlijk van tevoren hele maal geen ruchtbaarheid gege ven mogen worden, maar min of meer per ongeluk was toch naar buiten gekomen dat Beatrix naar Aardenburg zou komen. Tijden werden niet genoemd, maar een Aardenburgse school informeerde al voorzichtig bij de politie of de kinderen niet met vlaggetjes in de hand Hare Ma jesteit mochten toezwaaien. Nee, daar werd geen prijs op gesteld, zo had de politie al van hoger hand vernomen. Dus werd het gistermorgen in derdaad een zeer zakelijk be zoek. De dichte mist verhinderde een vlucht per helikopter, dus kwam de koningin met de auto. Het publiek was zwaar in de minderheid gisteren bij het bezoek van de koningin aan Aardenburg. Ze was keurig op tijd. Tussen tien en twaalf uur kreeg koningin Beatrix, in aanwezig heid van de gouverneur van de Belgische provincies en haar ei gen Zeeuwse commissaris Van Gelder en staatssecretaris A. van de Vondervoort, uitleg over het werk van de Euregio. Daarbij kwamen vooral milieubeleid en natuurbeheer aan de orde, zo verklaarde Commissaris der Ko ningin Van Gelder na afloop. Voor Van Gelder hadden de meegereisde ambtenaren uit Den Haag nog een 'eye-opener'. In vergelijking met andere Euregio- gebieden langs de Nederlands- Duitse grens en elders in Euro pa, heeft de regio Scheldemond een grote voorsprong. Dankzij FOTO WIM KOOUMAN het Benelux-verdrag kunnen Zeeland en Oost- en West- Vlaanderen veel gemakkelijker zaken formeel regelen. Het ver drag biedt zelfs nog meer moge lijkheden dan nu door de Eure gio worden benut. Daarnaast dienen de Zeeuwse gemeenten in snel tempo binnen de bebouwde kommen 30 km/ uur-zones in te richten. Worden deze maatregelen aan gevuld met het ontwerpen van fietsnetwerken, dan wordt niet alleen aan veiligheid bijgedragen maar ontstaat ook de mogelijk heid het autoverkeer terug te dringen. Samenhangend Een fietsnetwerk is een samen hangend systeem van verbindin gen dat zoveel mogelijk fietsers de kortste, snelste, veiligste en comfortabelste route biedt naar hun bestemming. Dit schrijft de eerste Nederland se Fietsers Bond (ENFB) in een nota die onlangs is aangeboden aan het gemeentebestuur van Middelburg. Een nota die model kan staan voor alle Zeeuwse ge meenten. Gegevens Een fietsnetwerk inrichten kan als overheden beschikken over gegevens die het verplaatsings patroon van fietsers in beeld brengen. De meeste fietsers kie zen voor de snelste weg. Als alle individuele verplaatsingen wor den opgeteld dan wordt, aldus de ENFB, een patroon zichtbaar met dikke lijnen (veel fietsers) en dunne lijnen (weinig fietsers). Het achterhalen van de ver plaatsingen van fietsers is een hele klus. Daarvoor zijn huis- en weg-enquetes nodig, tellingen en computerberekeningen. Hiervoor zijn speciale computerprogram ma's ontwikkeld. Functie Verder onderzoek kan uitwijzen hoeveel fietsers moeten omrijden om een bepaalde bestemming te bereiken. Dit alles bij elkaar biedt de wegbeheerder de moge lijkheid vast te stellen wat voor functie bepaalde fietsroutes heb ben. Dat levert een lijst op met knelpunten, verbeteringspunten, prioriteiten en globale kosten. „Vanzelfsprekend hoort daar een zak geld bij om projecten te kunnen uitvoeren. Wanneer die laatste stap niet wordt gezet dan is het fietsnetwerk niet meer dan een papieren tijger". De ENFB onderscheidt twee soorten netwerken: voor de stad en voor de regio. Bij een stad zijn de (verwachte) aantal fiet sers doorslaggevend voor het aanwijzen van doorgaande ver bindingen. Bij regionale netwer ken speelt de continuïteit een belangrijke rol. Beperking Omdat fietsers en auto's dikwijls gebruikmaken van dezelfde we gen, zou bij het ontwerpen van autonetwerken het autoverkeer zoveel mogelijk moeten worden teruggedrongen tot een beperkt aantal verkeersaders. Volgens de ENFB kan een fiets netwerk ervoor zorgen dat fiet sers beter hun weg vinden. Zo'n netwerk is ook nodig om te be palen waar investeringen voor fietsers gedaan moeten worden. „Een straat met gemengd ver keer kan belangrijker zijn voor het fietsverkeer dan een fietspad van niets naar nergens," zo staat te lezen. „Als met een netwerk de aanleg van één dure fiets- voorziening op een verkeerde plek voorkomen wordt, zijn de kosten voor het ontwikkelen van een netwerk er al uit," wordt voorspeld. Tijdrovend Het maken van een netwerk is een tijdrovende aangelegenheid. „Het kan dus jaren duren voor dat de eerste maatregelen in het kader van het netwerk worden uitgevoerd." Maar dat mag voor wegbeheerders geen excuus zijn om in de tussentijd niets voor fietsers te doen, vindt de ENFB. Een beleidsombuiging, waarbij het terugdringen van het auto verkeer centraal staat, is drin gend nodig.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 11