DE STEM
'Ik was geen held maar beest'
Manfred Langer van
disco It overleden
Harry Wu beschrijft beklemmend zijn gevangenschap in de Chinese Goelag
Landelijke toernee voor
Theater '77 uit Breda
SCHIJF
Rockmuzikant Crosby
heeft een nieuwe lever
Nobelprij swinnaar
Soyinka uit
Nigeria gevlucht
Nocturnes
Mazeppa
DE STEM
4 Annie Walker' van Coronation
Street overleden
WKÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊKÊKÊÊÊÊÊÊKÊÊÊKÊÊÊBÊÊÊ
„Twee jaar geleden was ik nog
ballenjongen. Nu speel ik tegen AC
Milan".,
Patrick Kluivert, Ajax-vedette
Harry Wu (1937) zat ne
gentien jaar gevangen in
de strafkampen van Chi
na. In 1960, vlak voor j
zijn afstuderen als geo
loog, werd hij zonder 1
enig proces opgepakt en
vastgezet. Tijdens de ver
banning in de Chinese
goelags veranderde Wu
van een lid van de be
voorrechte intellectuele
klasse in een verstoten
paria, zonder enig recht.
In zijn boek 'Bittere kou'
(vertaling Jaap van der
Wijk), dat dezer dagen
verschijnt, beschrijft hij
op beklemmende wijze
'zijn belevenissen.
Sinds 1985 woont en
werkt Harry Wu - die
zijn voornaam dankt aan
een leraar op een missie
school - in de Verenigde
Staten. In 1991, 1992 en
1994 reisde Wu illegaal
terug naar China om de
werkkampen te bezoeken
en ze op foto en video
vast te leggen.
Door Ton Loots
Harry Wu is voor het eerst in
zijn leven zijn stem kwijt. Hij
iheeft ook veel moeten praten, de
vier dagen die hij in Nederland
doorbrengt. Maar belangrijker is
de emotie. Dagenlang praten
over een verleden dat pijn doet,
gaat je niet in de koude kleren
zitten, geeft hij toe.
Fluisterend maakt hij excuses
voor zijn zwakke stemgeluid. We
schuiven dichter naar elkaar toe
en besluiten er het beste van te
maken. Hoe is het om vrij te
zijn?
„Ik ben vrijgelaten in 1979,
maar dat was nog geen echte
vrijheid. Ik moest enorm op mijn
Parijs (rtr) - De Nigeriaanse
winnaar van de Nobelprijs voor
literatuur, Wole Soyinka, heeft
heimelijk Nigeria verlaten en
verblijft in Frankrijk. Dit is
maandag vernomen bij het
hoofdkwartier van Unesco, de
VN-instelling voor cultuur en
onderwijs, in Parijs. Soyinka
mocht zijn land niet uit.
De schrijver arriveerde het
weekeinde in Frankrijk en sprak
al met Federico Mayor, direc
teur-generaal van Unesco. De
Nigeriaan kreeg in 1986 's we
relds hoogste literaire prijs. Hij
werd anderhalve maand geleden
benoemd tot goodwill-ambassa-
deur van Unesco.
Het Nigeriaanse militaire be
windhad zijn paspoort in beslag
genomen. Daarop gaven de Ver
enigde Naties hem VN-reisdocu-
menten.
De Franse autoriteiten wilden
niet direct commentaar geven
maar wezen erop dat de Europe
se Unie bezorgdheid had uitge
sproken over het reisverbod van
de schrijver.
hoede zijn. Ik voelde wel een
zekere mate van trots. Pal na
mijn vrijlating kwam ik op de
universteit ene Wang tegen. Dat
was de man die verantwoorde
lijk was voor mijn arrestatie. We
hebben het allemaal moeilijk ge
had, mompelde hij bij wijze van
excuus. Maar ik was trots dat ik
voor hem stond. Hij keek tegen
mij op. Negentien jaar kample
ven hadden me niet klein gekre
gen. Dat gaf me een geweldige
voldoening. Hij gaf mij een
waarschuwing mee. Harry, je
hebt een staart door je verleden.
Hou die tussen je benen, zodat er
niemand op kan trappen."
„De echte vrijheid heb ik pas in
de Verenigde Staten kunnen
voelen. Daar pas kon ik zeggen,
doen en laten wat ik wilde. Daar
is voor mij een totaal nieuw
leven begonnen. Bij mijn eerste
stap op vrije bodem heb ik me
zelf een belofte gedaan. 'Ik zal
voortaan altijd en onder alle
omstandigheden eerlijk zijn'. Die
kans had ik daarvoor niet gehad.
Liegen en bedriegen waren no
dig om te overleven."
Aangepast
„Gelooft u mij, ik ben geen held
en ik was het ook niet. Ik was
een 'running dog', een beest. Ik
loog als de beste en vocht om het
hardst als het nodig was, ik kan
u zo doden als ik wil. Ik stal wat
ik nodig had om te overleven.
Daar ben ik heel bedreven in
geworden. Ik heb me gewoon
aangepast.
„Het is een keuze die je maakt.
Je moet een beetje met de kamp
leiding meespelen en hun ver
trouwen winnen. Dan moet je
ook dingen doen die vervelend
zijn voor je medegevangenen.
Daar kijk ik niet met plezier op
terug, maar ik heb het gedaan
om te overleven. Niet iedereen
deed dat. Mijn vriend Ao weiger
de zich te verlagen door als
groepsleider de bevelen van de
kampbewakers uit te laten voe
ren. Hij heeft zelfmoord ge
pleegd. Als ik aan hem terug
denk, schaam ik me diep."
„Als je ooit je vrijheid bent
kwijtgeraakt en je hecht eraan,
dan vecht je ervoor. Daardoor
maak je keuzes. Opnieuw in die
situatie zou ik weer hetzelfde
doen, of misschien nog erger nu
ik deze ervaring heb. Ik heb niet
de meest mensvriendelijke keuze'
gemaakt, dat besef ik wel. Maar
je voelde je er ook geen mens. Je
werd niet aangesproken met jij
of hij, maar aangeduid als het.
Je voelde je nog minder dan een
beest."
Seks
In het boek heeft u het nauwe
lijks over seks. U refereert eraan
via Lu, een gevangene die na
zeven jaar kamp compleet gek
werd door het gebrek aan seks
Toch moet er veel seks zijn ge
weest als je bedenkt dat 12 man
nen op een acht meter brede
kang moesten slapen (soort ge
metseld bed, waaronder soms
een vuurtje werd gestookt tei
verwarming).
„Er was werkelijk geen seks.
voor zover ik weet. Dat kom1
deels door de Chinese cultuur
Men praat daar niet over. Ook
niet tussen man en vrouw in een
huwelijk, althans heel weinig.
Succes met 'De Feeks'
Van onze kunstredactie
Breda - Theater '77, de bekende amateurtheatergroep uit
Breda, is door het Nederlands Centrum voor Amateur
kunst uitverkoren voor een kleine Nederlandse toernee
met de voorstelling De Feeks. Volgens het NCA is het de
beste amateurtoneelvoorstelling van het afgelopen jaar.
In janari en februari 1995 zal
deze dynamische bewerking
van het grimmige blijspel van
Shakespeare worden opge
voerd in Amsterdam, Arnhem,
Nijmegen, Venlo en Gronin
gen. Regisseuse Mireille Ver
hoeven maakte samen met de
acteurs een bewerking van De
Feeks waarin de twee hoofd
rollen van Katherina en Pe-
trucchio door drie verschillen
de paren worden geacteerd.
Nadruk
Alle overigen rollen in het
stuk werden weggelaten ten
voordele van een levendig be
wegingsspel waarin de nadruk
uitsluitend ligt op de man
vrouwverhouding. Het bek
vechtende en worstelende lief
despaar wordt vertolkt door
Jan van Dongen, Sandra Kars,
Marleen Neven, Mark Simons,
Irma Stuart en Kees Wage
naars.
Ieder jaar selecteert het NCA
de beste amateurvoorstelling
van het seizoen om deze een
kans te geven in het ama
teurtheatercircuit. Deze toer
krijgt gratis publiciteit en een
vergoeding.
In Theater Achterom in Breda
werd De Feeks meermalen met
succes gespeeld.
Harry Wu: „Liegen en bedriegen waren nodig om te overleven.
Bovendien is homoseksualiteit
verboden, je draait ervoor de
gevangenis in. In het kamp
wordt er uitsluitend over seks
gesproken door diegenen die er
voor veroordeeld zijn. Ook als je
tegen elkaar aan slaapt gebeurt
er niks. Je hebt er gewoon de
energie niet voor. Bovendien wa
ren we enorm ondervoed terwijl
we toch hard moesten werken.
Eenmaal op kang sliepen we.
Bovendien wist ik niet wat seks
was. Ik had geen enkele erva
ring, toen ik werd opgepakt".
„Hier in het westen is seks nor
maal. Dat is logisch. Gevange
nen hier hoeven niet te werken,
ze krijgen goed te eten en om
energie te verliezen gaan ze naar
het fitness-centrum. Bij ons is er
geen verschil tussen een gevan
genis en een werkkamp. Als je
gevangen bent moet je werken.
Niets doen kennen wij niet."
„Het heeft allemaal te maken
met het mechanisme van onder
drukking om de samenleving tot
communisme om te vormen. Ie
dereen moet meedoen aan het
systeem, anders werkt het niet.
Mensen die er maar een fractie
ruimer over denken worden
monddood gemaakt door ze vast
te zetten. Dissidenten vormen
een te grote bedreiging voor het
systeem. De kracht wordt be
paald door de massa."
Haat
In uw boek beschrijft u nergens
gevoelens van haat.
„Het hele boek is haat. Waarom
zou ik iedereen afzonderlijk be
schrijven. Ik haat Wang waar ik
in het begin over sprak. Maar ik
laat het hem niet merken. Ik ga
gewoon voor hem staan en laat
hem zo zien dat ik er nog ben
ondanks wat hij me heeft aange
daan. Ik houd de hele machine
rie verantwoordelijk en niet een
FOTO KLAAS KOPPE
man. Boosheid werkt niet. Boos
heid vernietigt me en maakt me
gek. Boosheid is niet de manier
om te vechten."
„Veel gevangenen worden gek en
uiteindelijk in gestichten 'ver
pleegd'. Ik heb het altijd kunnen
redden. Ik ben er op eigen kracht
bovenop gekomen en een nieuw
leven begonnen in Californië.
Nooit heb ik een psychiater be
zocht. Ik praat er weinig over en
probeer er niet aan te denken.
Dat is nu wel moeilijk. Mijn
boek is nogal persoonlijk en jul
lie graven allemaal in mijn le
ven. Ik heb het gered door een
beest te worden. That's all."
Kooi
„Er is een moment geweest dat
ik zelf dacht dat ik gek werd.
Tijdens eenzame opsluiting in
een kooi waarin ik nog niet eens
rechtop kon staan, dacht ik dat
In zijn 21 Nocturnes bereikt
Chopin hier en daar zijn hoog
ste toppen - en dat in een
oeuvre dat zich al op zo'n hoog
niveau afspeelt. Deze 21 stuk
ken zijn algemeen aanvaard als
de zuiverste lyrische expressie
waartoe de piano in staat is.
De1 lange melodische lijnen
heeft Chopin ontleend aan de
Italiaanse opera. Niet voor
niets was hij een groot bewon
deraar van Bellini. Maar de
dramatische opbouw van de
Nocturnes is helemaal van
Chopin.
Ieder stuk begint-'nachtelijk',
poëtisch, mijmerend, dromerig
of pensief. Langzaam sterft die
sfeer weg, om plaats te maken
voor leven in de brouwerij. De
geest krijgt vleugels! Na een
spanningsopbouw uitlopend in
een veelal smartelijke en altijd
hartstochtelijke climax, ebt de
turbulentie weg. De initiële se
reniteit herneemt zijn rechten.
Het avontuur eindigt in berus
ting.
De latere Nocturnes (Chopin
schreef ze tussen 1830 en 1849)
zijn harmonisch een stuk ge
waagder dan de eerste. We zijn
hier ver verwijderd van roman
tische sfeertekening. Een ge
compliceerd chromatisch con
trapunt wordt niet geschuwd.
De pianiste Maria Tipo doet dit
allemaal naar behoren. Wat be
langrijker is: ze gaat nergens
over de schreef. Ter controle is
dat te beluisteren in de Noctur
nes opus 27 nr. 1 in cis en die
opus 48 nr. 1 in c. Deze twee
bevatten uitzonderlijk harts
tochtelijke passages, maar Ma
ria Tipo weet zich keurig in te
houden. Met name in de c
klein-Nocturne, dat fantas
tische breed neergezette epos,
blijft zij een ingetogen tempo
aanhouden. Het drama reali
seert zij puur door middel van
haar interpretatie. Haar fff
blijft onder de pijngrens.
Kort en goed, Chopins 21 evo
caties van de verbeeldings-
vlucht van de menselijke ziel
zijn bij deze pianiste in uitste
kende handen. (EMI 5 55073 2)
hans rooseboom
Tchaikovski wordt nogal eens
gezien als de meest 'westerse'
MUZIEKRECENSIES
van de grote Russische compo
nisten uit de 19e eeuw. In die
optiek is Mussorgski dan de
meest Russische of Slavische.
Maar nergens nadert Tchaiko
vski het Slavische sentiment
dichter dan in zijn opera
Mazeppa.
Mazeppa was een Oekraiense
'hetman' rond 1700, een heerser
wiens mythe vooral in de tijd
van de Romantiek veel kunste
naars inspireerde (Poesjkin,
Liszt). Tchaikovski tovert in
zijn opera die wereld te voor
schijn met alle middelen waar
over hij beschikte.
Tchaikovski's rijke en rijpe in
strumentatie, zijn onafgebro
ken melodieënstroom, meesle
pende koren, krachtige ritmiek
en fraaie orkestpassages (zoals
de 'Hopak' en 'De slag bij Pol
tava') zorgen ervoor dat de
aandacht constant gespitst
blijft.
De opera biedt aantrekkelijke
scènes, zoals de Ruzie-scène die
uitbreekt als de 70-jarige Ma
zeppa zijn liefde bekent voor
het meisje Maria, zijn petekind.
Een liefde die overigens weder
zijds is. Prachtig is de centrale
liefdesscène tussen de twee in
het Tweede Bedrijf.
Een gloednieuwe opname
brengt al dit moois binnen
handbereik. Sergei Leiferkus
zingt een overtuigende hoofd
rol, Galina Gorchakova is Ma
ria, Anatoly Kotscherga haar
vader Kochubey, en een fraaie
Dronken Kozak wordt neerge
zet door Heinz Zednik. Het or
kest, de Göteborgs Symfoniker,
en het koor van de Koninklijke
Opera Stockholm staan onder
leiding van Neeme Jarvi. (DG
439 906-2)
hb
NEDERLAND 1
ik het niet meer zou redden. Ik
voelde me nog minder dan een
mier op de grond en achtte het
leven zinloos en ervoer het als
een marteling. Maar ik zat daar
omdat ik twee vrienden niet wil
de verraden. In het kamp had ik
nog slechts één principe: 'Ik kan
iedereen bedriegen en beliegen,
maar geen vrienden.' Dat wilden
ze geweld aan doen. Ik bleef
uiteindelijk op de been doordat
ik niet toe wilde geven en mijn
enige principe wenste te behou
den."
„Dit boek is een soort therapie
voor me. Ik zie het als een steen
uit de grote muur. Ik heb die
steen eruit getrokken zodat men
nu door de muur heen kan kij
ken hoe het werkelijk is in Chi
na. Voor ik het boek had ge
schreven, raakte ik altijd depres
sief van herinneringen. Na het
schrijven was ik nog wel droevig
maar niet langer depressief. Ik
ben ook nooit geplaagd door
nachtmerries. Ik kan heel goed
slapen, zelfs terwijl ik loop. Dat
is noodzakelijk om te overle
ven." _'j
Geen hulp
Waarom bent u nooit gevlucht?'
Er zijn kansen geweest.
„Dat klopt, maar ik wist nooit
waar naar toe. De hele samenle
ving is gecorrumpeerd en vrijwel
iedereen had me aangegeven. Als
ik naar huis was gegaan had
mijn familie me aangegeven. Het
hele systeem zit zo in elkaar. Je
kunt dus van niemand hulp ver
wachten."
Zou u zich nog ooit willen vesti
gen in China, na alles wat men u
heeft aangedaan?
„Maar natuurlijk. Het is mijn
vaderland. Mijn familie en
vrienden wonen allemaal daar.
Ik heb ook recht om daar te
wonen. Er is verandering op
komst. Het communisme is in
feite dood. Het concept is er nog
wel, maar niemand gelooft er
nog in. Er is gewoon tijd nodig.
Hoeveel, weet ik niet. Laatst is
er een loonsverhoging geweest
van 12%. Dat zijn dingen die
voortvloeien uit het kapitalisme
en niet uit het communisme. De
ontwikkelingen lijken gunstig."
Genieten
U heeft zoveel meegemaakt.
Kunt u nog wel genieten?
„Ja, van kinderen. Ik speel vaak
met de kinderen uit de buurt.
Hun naïviteit vertedert me. Mijn
leven is te geforceerd en gecom
pliceerd verlopen. De enige fijne
herinnering heb ik aan mijn on
bezorgde kinderjaren. Zelf heb
ik geen kinderen, daarvoor is het
te laat. Dat vind ik wel jammer,
maar niemand leidt een perfect
leven."
„Ik ga nog meer schrijven. Ik
zoek nog iemand die me daarbij
wil helpen zoals Carolyn Wake
man dat bij dit boek heeft ge
daan. Ik schrijf niet goed ge
noeg. Ik heb meer dan honderd
overlevenden van de kampen
geïnterviewd en documenten ge
vonden om mijn bevindingen te
onderbouwen. Ik moet nog meer
onthullen. Ook China heeft een
Solzjenitsin nodig."
Harry Wu: 'Bittere kou'. Uitg.
Bodoni, prijs 65 gulden.
DINSDAG 22 NOVEMBER 1994 DEEL
Amsterdam (anp) - Manfred Langer, de grote man
glitter-en-glamourdiscotheek It in Amsterdam, is maan-
dagmorgen op 42-jarige leeftijd overleden. H. Krol
hoofdredacteur van de Gay krant en een goede vriend vaiï
Langer, heeft dat bevestigd.
Langer overleed aan een snel
voortschrijdende keel- en bot-
kanker die zijn artsen zes we
ken geleden ontdekten. Hij
werd verpleegd in het Antonie
van Leeuwenhoekziekenhuis.
Vlak voor het weekeinde keer
de hij terug naar zijn huis om
te sterven. In de hoofdstedelij
ke uitgaans- en homoscene
was hij een beroemdheid.
Langer werd op 13 mei 1952
geboren in Wenen. Hij volgde
daar een opleiding aan de ho
telvakschool. In het kielzog
van een diplomaat met wie hij
een relatie had, belandde hij
jaren geleden in Amsterdam.
Daar ging hij bij het Hilton
hotel aan de slag als receptio
nist. Hij was een van de stu
wende krachten achter de ho
mo-bar Amstel Taveerne en de
Amstel Taveerne Club van de
enkele jaren geleden overleden
horeca-zakenman Ad van Be-
souw.
Eind 1978 begon Langer in de
Halvemaansteeg zijn eerste ei
gen zaak: „Chez Manfred",1
een bruine kroeg voor homo's
en lesbiennes waar Neder
landse artiesten geregeld
spontaan naar de microfoon
grepen. Chez Manfred werd
gevolgd door het Wiener café,
The Moonlight en The Traffic
en vijf jaar geleden door de
discotheek It aan de Amstel-
straat.
It verwierf binnen de kortste
keren tot ver over de grenzen
faam als het meest extrava
gante danspaleis. Nederlandse
en buitenlandse artiesten, zo
als René Froger, Karei Appel
Nelly Frijda, Gerard Joling
Grace Jones, Eddy Murphy
Boy George komen er vaalt
over de vloer. Met een aantal
uitbundige feesten is dit ja
het eerste lustrum van It
vierd.
Langer wordt vrijdag begi
ven op Zorgvlied in Amster
dam. Daar gaat eerst eet
groots festijn in Langer-stijl
aan vooraf. De zangeres Gractl
Jones vliegt vrijdag voor dt
begrafenis over uit de Vere
nigde Staten. Er komen bij.
eenkomsten op het Rem.
brandtplein - op een steen
worp afstand van It - en bij
het Homomonument naast de
Westerkerk. Bij het monument
zingen Anneke Grönloh en
Imca Marina enkele liederen.
Daarna gaat het in optocht
naar Zorgvlied, waar
komt te liggen op een
naast de Amstel. Zijn graf
wordt opgesierd door een
standbeeld dat Langer zelf
voorstelt; sigaret in de ene
hand, een glas in de andere, 's
Avonds vindt er in It een her
denkingsbijeenkomst plaats
voor genodigden.
De Gay krant besteedt in een
extra editie aandacht aan de
man die volgens hoofdredac
teur Krol „van Amsterdam
een kleurrijke stad heeft ge
maakt." De editie gaat in een
oplage van rond de 50.001
exemplaren niet alleen naai
abonnees, maar ook naar het
horecacircuit.
07.00 Tekst-tv
10900 De Sprookjeskast (tot 09.21)
;09 30 Nijntje en haar vriendjes (tot
09.45)
10.00 Ik mik LORELAND f
1020 Sybe Satellyt
10.40 Japan 2000
11 oo Landen in Europa II (tot
11 -20)
11.30 (TT) Massamedia
11.55 Tekst-tv
13.59 Het vragenuurtje in de
Tweede Kamer
15.00 Tekst-tv
16.43 Nieuws voor doven en
slechthorenden
16.50 Tee Vee Studio. Gast: Bavo
Galama
17.26 Ren Stimpy show, anima
tieserie
17.56 Thunderbirds, poppenserie
18.25 Topscore, spelletje
18.56 (TT) Yoy, reportage-serie: De
■20-jarige Marie-José heeft spierdystro
fie. Ze is zich bewust van haar ziekte,
maar weigert ernaar te leven
19.28 ASOshow
20.00 (TT) Journaal
20.24 Weeroverzicht
20.30 (TT) Tussen kunst en kitsch
21.25 Televizier, actualiteitenrubriek
22.01 Rondom Tien, praatprogram
ma
22.45 Brink op I, reportages over de
christelijke cultuur in onze samenleving
23.30 Orde op zaken, actueel maga
zine over beurs en financiën i
23.59 Journaal
Los Angeles (rtr/upi) - Rockmuzikant David Crosby (53) heel
zondag na een zeven uur durende operatie een nieuwe leve
gekregen. Zijn toestand is kritiek, maar stabiel, aldus
woordvoerder van het UCLA Medical Centre in Los Angeles.
„Zoals alle transplantatiepatiënten, zullen we hem zeer nauwgezt
observeren. Ik ben optimistisch dat hij het er goed van afbr
aldus de zegsman. Crosby werd drie weken geleden in het ziekenhui
opgenomen, in afwachting van een leverdonor.
Crosby was in de jaren zestig een van de oprichters van 3
rockformatie The Byrds, de Amerikaanse tegenhanger van de Brits
The Beatles. Crosby werd vooral begin jaren zeventig bekend wegei
zijn samenwerking met Graham Nash, Stephen Stills en Neil Youuf
In 1969 traden ze onder meer op tijdens het Woodstock-muziekfesü-
val. In augustus deed Crosby met Stills en Nash nog mee aan ld
herdenkingsconcert Woodstock '94, waar het drietal hun niewi
album kon promoten.
Crosby wijt zijn leverproblemen vooral aan drank en drugmisbrii
Wegens zijn druggebruik werd hij de afgelopen 25 jaar regelmatig
gearresteerd en tot gevangenisstraf veroordeeld.
David Crosby en zijn
ziekenhuis.
vrouw vlak voor de opname in M
foto"
Londen (anp) - De actrice
Doris Speed, die 23 jaar bar-
keepster Annie Walker speel
de in de tv-serie Coronation
Street, is overleden.
Ze stierf in een bejaardenhuis na
jarenlang haar geheim te hebben
bewaard: volgens theater-na
slagwerken was ze tachtig jaar,
maar feitelijk werd zij 95 jaar
oud. Dit meldde de krant The
Guardian.
Doris Speed vertolkte vanaf het
begin van de ook In Nederland
uitgezonden serie, de rol van
Annie Walker, de cynische en
arrogante barkeepster van a'
pub de Rover's Return. Tenfl
ze voor een BBC-kinderpr®'
gramma werkte, werd zij 6®
vraagd voor Coronation Street
waar ze ondanks veel bezwar®
wel 'een paar afleveringen' a®
wilde meewerken. Het werden®
1746.
De ongehuwde actrice reageer*
verlegen op de lofprijzingen
zij als bekendste barkeepst®
van Engeland kreeg. Speed wei*
uitgeroepen tot erelid van
Vereniging van Caféhouders ffl®
vergunning, en dat terwijl
niet eens van cafés hielch___
NEDERLAND 2
07.00 Journaal
07.06 Lingo, spelletje
07.30 Journaal
07.33 Ontbijt TV (met om 08.00 Jour
naal)
08.30 Journaal
08.33 Topscore, spelletje
09.00 Journaal
09.07 PP: Uitzending CD
09.10 Kook TV
09.28 Vesuvius, discussie
10.18 Klassieke mechanica I
10.48 Omgaan met stress
11.18 Candid Camera
11.39 Woordroof, spelletje
12.06 (TT) Opsporing verzocht
13.00 Journaal
13.07 (TT) Twee voor twaalf, kwis
13.40 Kassa!, consumentenmagazine
14.11 TV-nomaden, jongerenmaga
zine
14.41 Buren, serie
15.07 O, zit dat zo
15.30 Dierenmanieren, magazine
16.00 (TT) Journaal
16.10 Servals - The Undercover
Cats, natuurdocumentaire
16.40 Samson, kindermagazine
17.15 CVTV, jongerenmagazine
17.58 (TT) 2 vandaag, actualiteiten
met om 18.00 Journaal; 18.39 Spor-
SUSKE EN WISKE: DE AVEE
H AH BIK EN OSCAR 2ET-
TEH OE ACHTERVOLGING
VAN DE GENHOBHE VAN
HEAR FRICH ADEL IN.
HAAR BOVEN HEN 2WE-
VEN NOG ANDERE GEÏN
TERESSEERDEN
1 Is dat wel eerstandif
1 Die lambik en Ouar kun-
\nen reet w betelen qooicn
Hm thsschiei
luk Herrfru
iênooh z'ntjai
BOES