DE STEM 'Ik was geen held maar beest' Manfred Langer van disco It overleden Harry Wu beschrijft beklemmend zijn gevangenschap in de Chinese Goelag Landelijke toernee voor Theater '77 uit Breda SCHIJF Rockmuzikant Crosby heeft een nieuwe lever Nobelprij swinnaar Soyinka uit Nigeria gevlucht Nocturnes Mazeppa DE STEM 4 Annie Walker' van Coronation Street overleden WKÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊKÊKÊÊÊÊÊÊKÊÊÊKÊÊÊBÊÊÊ „Twee jaar geleden was ik nog ballenjongen. Nu speel ik tegen AC Milan"., Patrick Kluivert, Ajax-vedette Harry Wu (1937) zat ne gentien jaar gevangen in de strafkampen van Chi na. In 1960, vlak voor j zijn afstuderen als geo loog, werd hij zonder 1 enig proces opgepakt en vastgezet. Tijdens de ver banning in de Chinese goelags veranderde Wu van een lid van de be voorrechte intellectuele klasse in een verstoten paria, zonder enig recht. In zijn boek 'Bittere kou' (vertaling Jaap van der Wijk), dat dezer dagen verschijnt, beschrijft hij op beklemmende wijze 'zijn belevenissen. Sinds 1985 woont en werkt Harry Wu - die zijn voornaam dankt aan een leraar op een missie school - in de Verenigde Staten. In 1991, 1992 en 1994 reisde Wu illegaal terug naar China om de werkkampen te bezoeken en ze op foto en video vast te leggen. Door Ton Loots Harry Wu is voor het eerst in zijn leven zijn stem kwijt. Hij iheeft ook veel moeten praten, de vier dagen die hij in Nederland doorbrengt. Maar belangrijker is de emotie. Dagenlang praten over een verleden dat pijn doet, gaat je niet in de koude kleren zitten, geeft hij toe. Fluisterend maakt hij excuses voor zijn zwakke stemgeluid. We schuiven dichter naar elkaar toe en besluiten er het beste van te maken. Hoe is het om vrij te zijn? „Ik ben vrijgelaten in 1979, maar dat was nog geen echte vrijheid. Ik moest enorm op mijn Parijs (rtr) - De Nigeriaanse winnaar van de Nobelprijs voor literatuur, Wole Soyinka, heeft heimelijk Nigeria verlaten en verblijft in Frankrijk. Dit is maandag vernomen bij het hoofdkwartier van Unesco, de VN-instelling voor cultuur en onderwijs, in Parijs. Soyinka mocht zijn land niet uit. De schrijver arriveerde het weekeinde in Frankrijk en sprak al met Federico Mayor, direc teur-generaal van Unesco. De Nigeriaan kreeg in 1986 's we relds hoogste literaire prijs. Hij werd anderhalve maand geleden benoemd tot goodwill-ambassa- deur van Unesco. Het Nigeriaanse militaire be windhad zijn paspoort in beslag genomen. Daarop gaven de Ver enigde Naties hem VN-reisdocu- menten. De Franse autoriteiten wilden niet direct commentaar geven maar wezen erop dat de Europe se Unie bezorgdheid had uitge sproken over het reisverbod van de schrijver. hoede zijn. Ik voelde wel een zekere mate van trots. Pal na mijn vrijlating kwam ik op de universteit ene Wang tegen. Dat was de man die verantwoorde lijk was voor mijn arrestatie. We hebben het allemaal moeilijk ge had, mompelde hij bij wijze van excuus. Maar ik was trots dat ik voor hem stond. Hij keek tegen mij op. Negentien jaar kample ven hadden me niet klein gekre gen. Dat gaf me een geweldige voldoening. Hij gaf mij een waarschuwing mee. Harry, je hebt een staart door je verleden. Hou die tussen je benen, zodat er niemand op kan trappen." „De echte vrijheid heb ik pas in de Verenigde Staten kunnen voelen. Daar pas kon ik zeggen, doen en laten wat ik wilde. Daar is voor mij een totaal nieuw leven begonnen. Bij mijn eerste stap op vrije bodem heb ik me zelf een belofte gedaan. 'Ik zal voortaan altijd en onder alle omstandigheden eerlijk zijn'. Die kans had ik daarvoor niet gehad. Liegen en bedriegen waren no dig om te overleven." Aangepast „Gelooft u mij, ik ben geen held en ik was het ook niet. Ik was een 'running dog', een beest. Ik loog als de beste en vocht om het hardst als het nodig was, ik kan u zo doden als ik wil. Ik stal wat ik nodig had om te overleven. Daar ben ik heel bedreven in geworden. Ik heb me gewoon aangepast. „Het is een keuze die je maakt. Je moet een beetje met de kamp leiding meespelen en hun ver trouwen winnen. Dan moet je ook dingen doen die vervelend zijn voor je medegevangenen. Daar kijk ik niet met plezier op terug, maar ik heb het gedaan om te overleven. Niet iedereen deed dat. Mijn vriend Ao weiger de zich te verlagen door als groepsleider de bevelen van de kampbewakers uit te laten voe ren. Hij heeft zelfmoord ge pleegd. Als ik aan hem terug denk, schaam ik me diep." „Als je ooit je vrijheid bent kwijtgeraakt en je hecht eraan, dan vecht je ervoor. Daardoor maak je keuzes. Opnieuw in die situatie zou ik weer hetzelfde doen, of misschien nog erger nu ik deze ervaring heb. Ik heb niet de meest mensvriendelijke keuze' gemaakt, dat besef ik wel. Maar je voelde je er ook geen mens. Je werd niet aangesproken met jij of hij, maar aangeduid als het. Je voelde je nog minder dan een beest." Seks In het boek heeft u het nauwe lijks over seks. U refereert eraan via Lu, een gevangene die na zeven jaar kamp compleet gek werd door het gebrek aan seks Toch moet er veel seks zijn ge weest als je bedenkt dat 12 man nen op een acht meter brede kang moesten slapen (soort ge metseld bed, waaronder soms een vuurtje werd gestookt tei verwarming). „Er was werkelijk geen seks. voor zover ik weet. Dat kom1 deels door de Chinese cultuur Men praat daar niet over. Ook niet tussen man en vrouw in een huwelijk, althans heel weinig. Succes met 'De Feeks' Van onze kunstredactie Breda - Theater '77, de bekende amateurtheatergroep uit Breda, is door het Nederlands Centrum voor Amateur kunst uitverkoren voor een kleine Nederlandse toernee met de voorstelling De Feeks. Volgens het NCA is het de beste amateurtoneelvoorstelling van het afgelopen jaar. In janari en februari 1995 zal deze dynamische bewerking van het grimmige blijspel van Shakespeare worden opge voerd in Amsterdam, Arnhem, Nijmegen, Venlo en Gronin gen. Regisseuse Mireille Ver hoeven maakte samen met de acteurs een bewerking van De Feeks waarin de twee hoofd rollen van Katherina en Pe- trucchio door drie verschillen de paren worden geacteerd. Nadruk Alle overigen rollen in het stuk werden weggelaten ten voordele van een levendig be wegingsspel waarin de nadruk uitsluitend ligt op de man vrouwverhouding. Het bek vechtende en worstelende lief despaar wordt vertolkt door Jan van Dongen, Sandra Kars, Marleen Neven, Mark Simons, Irma Stuart en Kees Wage naars. Ieder jaar selecteert het NCA de beste amateurvoorstelling van het seizoen om deze een kans te geven in het ama teurtheatercircuit. Deze toer krijgt gratis publiciteit en een vergoeding. In Theater Achterom in Breda werd De Feeks meermalen met succes gespeeld. Harry Wu: „Liegen en bedriegen waren nodig om te overleven. Bovendien is homoseksualiteit verboden, je draait ervoor de gevangenis in. In het kamp wordt er uitsluitend over seks gesproken door diegenen die er voor veroordeeld zijn. Ook als je tegen elkaar aan slaapt gebeurt er niks. Je hebt er gewoon de energie niet voor. Bovendien wa ren we enorm ondervoed terwijl we toch hard moesten werken. Eenmaal op kang sliepen we. Bovendien wist ik niet wat seks was. Ik had geen enkele erva ring, toen ik werd opgepakt". „Hier in het westen is seks nor maal. Dat is logisch. Gevange nen hier hoeven niet te werken, ze krijgen goed te eten en om energie te verliezen gaan ze naar het fitness-centrum. Bij ons is er geen verschil tussen een gevan genis en een werkkamp. Als je gevangen bent moet je werken. Niets doen kennen wij niet." „Het heeft allemaal te maken met het mechanisme van onder drukking om de samenleving tot communisme om te vormen. Ie dereen moet meedoen aan het systeem, anders werkt het niet. Mensen die er maar een fractie ruimer over denken worden monddood gemaakt door ze vast te zetten. Dissidenten vormen een te grote bedreiging voor het systeem. De kracht wordt be paald door de massa." Haat In uw boek beschrijft u nergens gevoelens van haat. „Het hele boek is haat. Waarom zou ik iedereen afzonderlijk be schrijven. Ik haat Wang waar ik in het begin over sprak. Maar ik laat het hem niet merken. Ik ga gewoon voor hem staan en laat hem zo zien dat ik er nog ben ondanks wat hij me heeft aange daan. Ik houd de hele machine rie verantwoordelijk en niet een FOTO KLAAS KOPPE man. Boosheid werkt niet. Boos heid vernietigt me en maakt me gek. Boosheid is niet de manier om te vechten." „Veel gevangenen worden gek en uiteindelijk in gestichten 'ver pleegd'. Ik heb het altijd kunnen redden. Ik ben er op eigen kracht bovenop gekomen en een nieuw leven begonnen in Californië. Nooit heb ik een psychiater be zocht. Ik praat er weinig over en probeer er niet aan te denken. Dat is nu wel moeilijk. Mijn boek is nogal persoonlijk en jul lie graven allemaal in mijn le ven. Ik heb het gered door een beest te worden. That's all." Kooi „Er is een moment geweest dat ik zelf dacht dat ik gek werd. Tijdens eenzame opsluiting in een kooi waarin ik nog niet eens rechtop kon staan, dacht ik dat In zijn 21 Nocturnes bereikt Chopin hier en daar zijn hoog ste toppen - en dat in een oeuvre dat zich al op zo'n hoog niveau afspeelt. Deze 21 stuk ken zijn algemeen aanvaard als de zuiverste lyrische expressie waartoe de piano in staat is. De1 lange melodische lijnen heeft Chopin ontleend aan de Italiaanse opera. Niet voor niets was hij een groot bewon deraar van Bellini. Maar de dramatische opbouw van de Nocturnes is helemaal van Chopin. Ieder stuk begint-'nachtelijk', poëtisch, mijmerend, dromerig of pensief. Langzaam sterft die sfeer weg, om plaats te maken voor leven in de brouwerij. De geest krijgt vleugels! Na een spanningsopbouw uitlopend in een veelal smartelijke en altijd hartstochtelijke climax, ebt de turbulentie weg. De initiële se reniteit herneemt zijn rechten. Het avontuur eindigt in berus ting. De latere Nocturnes (Chopin schreef ze tussen 1830 en 1849) zijn harmonisch een stuk ge waagder dan de eerste. We zijn hier ver verwijderd van roman tische sfeertekening. Een ge compliceerd chromatisch con trapunt wordt niet geschuwd. De pianiste Maria Tipo doet dit allemaal naar behoren. Wat be langrijker is: ze gaat nergens over de schreef. Ter controle is dat te beluisteren in de Noctur nes opus 27 nr. 1 in cis en die opus 48 nr. 1 in c. Deze twee bevatten uitzonderlijk harts tochtelijke passages, maar Ma ria Tipo weet zich keurig in te houden. Met name in de c klein-Nocturne, dat fantas tische breed neergezette epos, blijft zij een ingetogen tempo aanhouden. Het drama reali seert zij puur door middel van haar interpretatie. Haar fff blijft onder de pijngrens. Kort en goed, Chopins 21 evo caties van de verbeeldings- vlucht van de menselijke ziel zijn bij deze pianiste in uitste kende handen. (EMI 5 55073 2) hans rooseboom Tchaikovski wordt nogal eens gezien als de meest 'westerse' MUZIEKRECENSIES van de grote Russische compo nisten uit de 19e eeuw. In die optiek is Mussorgski dan de meest Russische of Slavische. Maar nergens nadert Tchaiko vski het Slavische sentiment dichter dan in zijn opera Mazeppa. Mazeppa was een Oekraiense 'hetman' rond 1700, een heerser wiens mythe vooral in de tijd van de Romantiek veel kunste naars inspireerde (Poesjkin, Liszt). Tchaikovski tovert in zijn opera die wereld te voor schijn met alle middelen waar over hij beschikte. Tchaikovski's rijke en rijpe in strumentatie, zijn onafgebro ken melodieënstroom, meesle pende koren, krachtige ritmiek en fraaie orkestpassages (zoals de 'Hopak' en 'De slag bij Pol tava') zorgen ervoor dat de aandacht constant gespitst blijft. De opera biedt aantrekkelijke scènes, zoals de Ruzie-scène die uitbreekt als de 70-jarige Ma zeppa zijn liefde bekent voor het meisje Maria, zijn petekind. Een liefde die overigens weder zijds is. Prachtig is de centrale liefdesscène tussen de twee in het Tweede Bedrijf. Een gloednieuwe opname brengt al dit moois binnen handbereik. Sergei Leiferkus zingt een overtuigende hoofd rol, Galina Gorchakova is Ma ria, Anatoly Kotscherga haar vader Kochubey, en een fraaie Dronken Kozak wordt neerge zet door Heinz Zednik. Het or kest, de Göteborgs Symfoniker, en het koor van de Koninklijke Opera Stockholm staan onder leiding van Neeme Jarvi. (DG 439 906-2) hb NEDERLAND 1 ik het niet meer zou redden. Ik voelde me nog minder dan een mier op de grond en achtte het leven zinloos en ervoer het als een marteling. Maar ik zat daar omdat ik twee vrienden niet wil de verraden. In het kamp had ik nog slechts één principe: 'Ik kan iedereen bedriegen en beliegen, maar geen vrienden.' Dat wilden ze geweld aan doen. Ik bleef uiteindelijk op de been doordat ik niet toe wilde geven en mijn enige principe wenste te behou den." „Dit boek is een soort therapie voor me. Ik zie het als een steen uit de grote muur. Ik heb die steen eruit getrokken zodat men nu door de muur heen kan kij ken hoe het werkelijk is in Chi na. Voor ik het boek had ge schreven, raakte ik altijd depres sief van herinneringen. Na het schrijven was ik nog wel droevig maar niet langer depressief. Ik ben ook nooit geplaagd door nachtmerries. Ik kan heel goed slapen, zelfs terwijl ik loop. Dat is noodzakelijk om te overle ven." _'j Geen hulp Waarom bent u nooit gevlucht?' Er zijn kansen geweest. „Dat klopt, maar ik wist nooit waar naar toe. De hele samenle ving is gecorrumpeerd en vrijwel iedereen had me aangegeven. Als ik naar huis was gegaan had mijn familie me aangegeven. Het hele systeem zit zo in elkaar. Je kunt dus van niemand hulp ver wachten." Zou u zich nog ooit willen vesti gen in China, na alles wat men u heeft aangedaan? „Maar natuurlijk. Het is mijn vaderland. Mijn familie en vrienden wonen allemaal daar. Ik heb ook recht om daar te wonen. Er is verandering op komst. Het communisme is in feite dood. Het concept is er nog wel, maar niemand gelooft er nog in. Er is gewoon tijd nodig. Hoeveel, weet ik niet. Laatst is er een loonsverhoging geweest van 12%. Dat zijn dingen die voortvloeien uit het kapitalisme en niet uit het communisme. De ontwikkelingen lijken gunstig." Genieten U heeft zoveel meegemaakt. Kunt u nog wel genieten? „Ja, van kinderen. Ik speel vaak met de kinderen uit de buurt. Hun naïviteit vertedert me. Mijn leven is te geforceerd en gecom pliceerd verlopen. De enige fijne herinnering heb ik aan mijn on bezorgde kinderjaren. Zelf heb ik geen kinderen, daarvoor is het te laat. Dat vind ik wel jammer, maar niemand leidt een perfect leven." „Ik ga nog meer schrijven. Ik zoek nog iemand die me daarbij wil helpen zoals Carolyn Wake man dat bij dit boek heeft ge daan. Ik schrijf niet goed ge noeg. Ik heb meer dan honderd overlevenden van de kampen geïnterviewd en documenten ge vonden om mijn bevindingen te onderbouwen. Ik moet nog meer onthullen. Ook China heeft een Solzjenitsin nodig." Harry Wu: 'Bittere kou'. Uitg. Bodoni, prijs 65 gulden. DINSDAG 22 NOVEMBER 1994 DEEL Amsterdam (anp) - Manfred Langer, de grote man glitter-en-glamourdiscotheek It in Amsterdam, is maan- dagmorgen op 42-jarige leeftijd overleden. H. Krol hoofdredacteur van de Gay krant en een goede vriend vaiï Langer, heeft dat bevestigd. Langer overleed aan een snel voortschrijdende keel- en bot- kanker die zijn artsen zes we ken geleden ontdekten. Hij werd verpleegd in het Antonie van Leeuwenhoekziekenhuis. Vlak voor het weekeinde keer de hij terug naar zijn huis om te sterven. In de hoofdstedelij ke uitgaans- en homoscene was hij een beroemdheid. Langer werd op 13 mei 1952 geboren in Wenen. Hij volgde daar een opleiding aan de ho telvakschool. In het kielzog van een diplomaat met wie hij een relatie had, belandde hij jaren geleden in Amsterdam. Daar ging hij bij het Hilton hotel aan de slag als receptio nist. Hij was een van de stu wende krachten achter de ho mo-bar Amstel Taveerne en de Amstel Taveerne Club van de enkele jaren geleden overleden horeca-zakenman Ad van Be- souw. Eind 1978 begon Langer in de Halvemaansteeg zijn eerste ei gen zaak: „Chez Manfred",1 een bruine kroeg voor homo's en lesbiennes waar Neder landse artiesten geregeld spontaan naar de microfoon grepen. Chez Manfred werd gevolgd door het Wiener café, The Moonlight en The Traffic en vijf jaar geleden door de discotheek It aan de Amstel- straat. It verwierf binnen de kortste keren tot ver over de grenzen faam als het meest extrava gante danspaleis. Nederlandse en buitenlandse artiesten, zo als René Froger, Karei Appel Nelly Frijda, Gerard Joling Grace Jones, Eddy Murphy Boy George komen er vaalt over de vloer. Met een aantal uitbundige feesten is dit ja het eerste lustrum van It vierd. Langer wordt vrijdag begi ven op Zorgvlied in Amster dam. Daar gaat eerst eet groots festijn in Langer-stijl aan vooraf. De zangeres Gractl Jones vliegt vrijdag voor dt begrafenis over uit de Vere nigde Staten. Er komen bij. eenkomsten op het Rem. brandtplein - op een steen worp afstand van It - en bij het Homomonument naast de Westerkerk. Bij het monument zingen Anneke Grönloh en Imca Marina enkele liederen. Daarna gaat het in optocht naar Zorgvlied, waar komt te liggen op een naast de Amstel. Zijn graf wordt opgesierd door een standbeeld dat Langer zelf voorstelt; sigaret in de ene hand, een glas in de andere, 's Avonds vindt er in It een her denkingsbijeenkomst plaats voor genodigden. De Gay krant besteedt in een extra editie aandacht aan de man die volgens hoofdredac teur Krol „van Amsterdam een kleurrijke stad heeft ge maakt." De editie gaat in een oplage van rond de 50.001 exemplaren niet alleen naai abonnees, maar ook naar het horecacircuit. 07.00 Tekst-tv 10900 De Sprookjeskast (tot 09.21) ;09 30 Nijntje en haar vriendjes (tot 09.45) 10.00 Ik mik LORELAND f 1020 Sybe Satellyt 10.40 Japan 2000 11 oo Landen in Europa II (tot 11 -20) 11.30 (TT) Massamedia 11.55 Tekst-tv 13.59 Het vragenuurtje in de Tweede Kamer 15.00 Tekst-tv 16.43 Nieuws voor doven en slechthorenden 16.50 Tee Vee Studio. Gast: Bavo Galama 17.26 Ren Stimpy show, anima tieserie 17.56 Thunderbirds, poppenserie 18.25 Topscore, spelletje 18.56 (TT) Yoy, reportage-serie: De ■20-jarige Marie-José heeft spierdystro fie. Ze is zich bewust van haar ziekte, maar weigert ernaar te leven 19.28 ASOshow 20.00 (TT) Journaal 20.24 Weeroverzicht 20.30 (TT) Tussen kunst en kitsch 21.25 Televizier, actualiteitenrubriek 22.01 Rondom Tien, praatprogram ma 22.45 Brink op I, reportages over de christelijke cultuur in onze samenleving 23.30 Orde op zaken, actueel maga zine over beurs en financiën i 23.59 Journaal Los Angeles (rtr/upi) - Rockmuzikant David Crosby (53) heel zondag na een zeven uur durende operatie een nieuwe leve gekregen. Zijn toestand is kritiek, maar stabiel, aldus woordvoerder van het UCLA Medical Centre in Los Angeles. „Zoals alle transplantatiepatiënten, zullen we hem zeer nauwgezt observeren. Ik ben optimistisch dat hij het er goed van afbr aldus de zegsman. Crosby werd drie weken geleden in het ziekenhui opgenomen, in afwachting van een leverdonor. Crosby was in de jaren zestig een van de oprichters van 3 rockformatie The Byrds, de Amerikaanse tegenhanger van de Brits The Beatles. Crosby werd vooral begin jaren zeventig bekend wegei zijn samenwerking met Graham Nash, Stephen Stills en Neil Youuf In 1969 traden ze onder meer op tijdens het Woodstock-muziekfesü- val. In augustus deed Crosby met Stills en Nash nog mee aan ld herdenkingsconcert Woodstock '94, waar het drietal hun niewi album kon promoten. Crosby wijt zijn leverproblemen vooral aan drank en drugmisbrii Wegens zijn druggebruik werd hij de afgelopen 25 jaar regelmatig gearresteerd en tot gevangenisstraf veroordeeld. David Crosby en zijn ziekenhuis. vrouw vlak voor de opname in M foto" Londen (anp) - De actrice Doris Speed, die 23 jaar bar- keepster Annie Walker speel de in de tv-serie Coronation Street, is overleden. Ze stierf in een bejaardenhuis na jarenlang haar geheim te hebben bewaard: volgens theater-na slagwerken was ze tachtig jaar, maar feitelijk werd zij 95 jaar oud. Dit meldde de krant The Guardian. Doris Speed vertolkte vanaf het begin van de ook In Nederland uitgezonden serie, de rol van Annie Walker, de cynische en arrogante barkeepster van a' pub de Rover's Return. Tenfl ze voor een BBC-kinderpr®' gramma werkte, werd zij 6® vraagd voor Coronation Street waar ze ondanks veel bezwar® wel 'een paar afleveringen' a® wilde meewerken. Het werden® 1746. De ongehuwde actrice reageer* verlegen op de lofprijzingen zij als bekendste barkeepst® van Engeland kreeg. Speed wei* uitgeroepen tot erelid van Vereniging van Caféhouders ffl® vergunning, en dat terwijl niet eens van cafés hielch___ NEDERLAND 2 07.00 Journaal 07.06 Lingo, spelletje 07.30 Journaal 07.33 Ontbijt TV (met om 08.00 Jour naal) 08.30 Journaal 08.33 Topscore, spelletje 09.00 Journaal 09.07 PP: Uitzending CD 09.10 Kook TV 09.28 Vesuvius, discussie 10.18 Klassieke mechanica I 10.48 Omgaan met stress 11.18 Candid Camera 11.39 Woordroof, spelletje 12.06 (TT) Opsporing verzocht 13.00 Journaal 13.07 (TT) Twee voor twaalf, kwis 13.40 Kassa!, consumentenmagazine 14.11 TV-nomaden, jongerenmaga zine 14.41 Buren, serie 15.07 O, zit dat zo 15.30 Dierenmanieren, magazine 16.00 (TT) Journaal 16.10 Servals - The Undercover Cats, natuurdocumentaire 16.40 Samson, kindermagazine 17.15 CVTV, jongerenmagazine 17.58 (TT) 2 vandaag, actualiteiten met om 18.00 Journaal; 18.39 Spor- SUSKE EN WISKE: DE AVEE H AH BIK EN OSCAR 2ET- TEH OE ACHTERVOLGING VAN DE GENHOBHE VAN HEAR FRICH ADEL IN. HAAR BOVEN HEN 2WE- VEN NOG ANDERE GEÏN TERESSEERDEN 1 Is dat wel eerstandif 1 Die lambik en Ouar kun- \nen reet w betelen qooicn Hm thsschiei luk Herrfru iênooh z'ntjai BOES

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 18