DE STEM Drugtoerist wordt zelf dealer Een nieuwe poort voor Terneuzen Belgische schipper in ziekenhuis na ruzie met zijn matrozen Lagere huren ouderen in wooncomplex Hulst Klanten van Zeeuws-Vlaamse drughandelaren slaan in het groot in Heldenplaquette voor dappere vrouw uit Goes Flinke schade bij botsing schepen op Westerschelde Plan Steenen Beer is met pasen 1996 klaar Zakkenrollers actief in Sluis Hulstenaar verdronken Wethouder overtuigt Zeeuwse Staten Vrouw uit Breskens dood na aanrijding Zeeland heeft als eerste databank voor wegenbestand Zeeland DINSDAG 22 NOVEMBER 1994 DEEL 1 Van onze verslaggever Terneuzen - Een Belgische binnen vaartschipper is na een uit de hand gelopen ruzie met zijn matrozen in de nacht van zondag op maandag net kneuzingen en ribfracturen in het ziekenhuis van Terneuzen be land. Het incident dat zich afspeelde aan boord van het schip, zorgde-voor op schudding in de omgeving van de kade aan de Schuttershofweg en veroorzaakte schade aan afgemeerde schepen en de loskade. Rond half twee zondagnacht meldde een binnenvaartschipper, die aan de Schut tershofweg afgemeerd lag, de problemen aan de politie. Volgens hem werden er vuurwapens gebruikt. De schipper was wakker geworden van lawaai, ging bui ten kijken en zag dat er een schip tegen het zijne was gevaren. Hij zag twee man nen op het andere schip staan met een pistool in de hand. De schipper waar schuwde de politie, maar toen die arri veerde, waren de twee gewapende man nen er al vandoor gegaan. De politie vond in de stuurhut van het binnenvaartschip een speelgoedpistool, dat sprekend leek op een echt pistool. In het woongedeelte van de kajuit was het een enorme ravage. De politie trof er de 44-jarige schipper uit Gent bloedend 'aan. Een andere schipper was even daarvoor getuige geweest van de ruzie op het schip. Toen hij een kijkje nam werd hij door een van de matrozen bedreigd met een vuurwapen. De andere was met een lang vuurwapen uit het schip tevoor schijn gekomen en had ermee geschoten, hoewel niet op de schipper die pools hoogte kwam nemen. Het wapen had hij in het water gegooid. De politie en de inmiddels toegesnelde brigade van de Koninklijke Marechaus see slaagden er even later in de matro zen, twee mannen van achttien en twin tig jaar oud uit het Franse Monterau, op de Industrieweg aan te houden. De politie houdt het er voorlopig op dat de schipper en de twee matrozen, ver moedelijk onder invloed van drank, zwa re onenigheid hebben gehad. De oorzaak is nog niet bekend. Ook weet de politie nog niet hoeveel schade is aangericht aan afgemeerde schepen en de loskade. De verhoren zijn nog volop aan de gang. Van onze verslaggever Terneuzen - De buiten landse klanten voor de Zeeuws-Vlaamse drughan delaren komen van steeds verder en kopen ook in gro tere hoeveelheden in. Die conclusie valt te trekken uit cijfers van de brigade Terneuzen van de Konink- lijke Marechaussee. De indruk is dat het steeds min der gaat om mensen uit nabijge legen Belgische en Franse regio's die zelf in een koffieshop wat ro ken en dan voor eigen gebruik een paar gram softdrugs mee naar huis nemen. Harde cijfers over de categorie kleine gebruikers bestaan niet, omdat voor hen hetzelfde ge doogbeleid geldt als voor Neder landers. Bezit van kleine hoeveel heden voor eigen gebruik, minder dan dertig gram softdrugs of minder dan twee gram hard drugs, wordt niet bestraft en dus ook niet geregistreerd. Van de mensen die meer drugs bij zich hadden, reed vorig jaar nog het overgrote deel in een auto met een kentekenplaat uit de Noord franse regio's rond Roubaix en Arras. Nu worden in toenemende mate verdachten uit Midden- en zelfs Zuid-Frankrijk opgepakt. Calais, Le Havre en zelfs een plaats in de buurt van Genève werden het afgelopen jaar als woonplaats genoemd. Deze verre klanten zijn dealers die aanzien lijke hoeveelheden meenemen om thuis te verkopen. Drugs zijn in Frankrijk tien tot twintig maal duurder dan in Nederland. Wie genoeg inslaat kan, ondanks de verre rit, behoorlijke profijt ma ken. Dit jaar werden 105 buitenlan ders, waarvan 57 Fransen en 35 Belgen, met meer dan de toege stane hoeveelheid drugs in hun auto onderschept door de mare chaussee. Volgens de marechaus see nemen de hoeveelheden drugs die per wagen worden gesmok keld toe. September (19), augus tus (17), april (15) en oktober (15) waren topmaanden. Opvallend is dat in mei slechts één iemand werd betrapt. Mogelijk houdt dit verband met de oprichting, per 1 mei, van het Mobiel Toezicht Vreemdelingen, beter bekend ais de vliegende brigades. Vrees voor een sterk verhoogde pakkans kan de drugkopers hebben afge schrikt. Van dat effect was in ju ni en juli weinig meer te merken. Sluis - Zakkenrollers waren zon dagmiddag weer actief in Sluis en Hulst. Bij de politie in Zeeuws-Vlaanderen deden vijf mensen aangifte van beroving. De slachtoffers werden beroofd van hun portemonnee. Volgens de politie raakten ze daarbij ge zamenlijk ongeveer duizend gul den kwijt en verder wat persoon lijke bescheiden. In Sluis waren dat een 49-jarige Brit uit Alton en een 33-jarige man uit het Bel gische Melle. Twee Belgische vrouwen van res pectievelijk 82 en 29 jaar onder gingen hetzelfde lot. In Hulst werd de portemonnee van een winkelende Belgische vrouw (35) uit Hamme uit haar handtas 'ge rold'. Van onze correspondent Doel - Door nog onbekende oor zaak is de 67-jarige J.M. uit Hulst zaterdag in de haven van Doel te rechtgekomen en verdronken. Omstanders waarschuwden de hulpdiensten. Brandweer en een duikploeg uit Beveren waren snel ter plaatse en wisten de drenke ling spoedig te vinden. De man werd nog ter plaatse gereani meerd maar dat mocht niet ba ten. TERNEUZEN heeft met ingang van pasen 1996 een nieuwe poort tot de binnenstad. Het gaat om een deel van het stads- vernieuwingsproj eet Steenen Beer, oftewel de face-lift van de Haven straat. Deze straat gaat vanaf '96 Nieuwe Haven straat heten: een winkel promenade die uitkomt op de vernieuwde Markt en doorloopt tot de Noordstraat. Het gaat om 25 nieuwe winkels, waar onder een warenhuis en een versmarkt, aan de Nieuwe Havenstraat, veertig luxe appartemen ten en een nieuw grand café in het gebouw van het huidige Kantonge recht op de gerecon strueerde Markt. De in grediënten van het nieu we Terneuzen zijn giste ren gepresenteerd. Van onze verslaggever Frank van Cooten DE werkzaamheden aan de Ha venstraat beginnen in januari. Als de grond bouwrijp is, wordt begonnen met de winkels en ap partementen. F. Gerretsen, bij projectontwikkelaar Matser ver antwoordelijk voor de verhuur van de winkels en appartemen ten, wilde gisteren nog niet prijs geven met welke ondernemers wordt onderhandeld. „Wellicht dat ik bij het slaan van de eerste paal concrete namen kan geven," zei hij voorzichtig. „Het is in ie der geval wel zo dat er momen teel negentig serieuze gegadigden zijn voor de 25 winkels." De winkels zijn gelijkmatig ver deeld over plaatselijke, regionale en landelijke winkelbedrijven. „We willen van de Nieuwe Ha venstraat geen winkelstraat ma ken zoals je die ook tegenkomt in Haarlem of Utrecht. Er is sprake van een brede variatie, ook in ni veau. Er is zeker geen sprake van meer van hetzelfde. En daarnaast staat de Nieuwe Havenstraat ze ker niet los van de overige win kelstraten. Er is sprake van een samenhangend geheel. Daar is ook uitvoerig binnen de branche selectiecommissie, met onder an dere een vertegenwoordiging van de ondernemersvereniging City Terneuzen, uitvoerig over ge sproken." Eensgezindheid De huurprijzen van de nieuwe winkels liggen onder die van de winkels in de Noordstraat. Toch vreest wethouder J. van Rooijen niet voor massale leegstand in de Noordstraat. „De gemiddelde la gere huurprijs in de Nieuwe Ha venstraat kan betekenen dat winkeliers uit de Noordstraat verkassen, maar kan ook beteke nen dat de verhuurders van de winkelpanden in de Noordstraat zich bezinnen over de huurprijs." Voor projectmanager P. Palm is in ieder geval één ding duidelijk. In Terneuzen staan alle neuzen dezelfde kant op om van het pro ject een succes te maken. „Die eensgezindheid kom je in weinig gemeenten tegen. We zijn in fe bruari 1993 door de gemeente uit een aantal kandidaten geselec teerd. We zijn nu drie maanden verwijderd van de bouw dus zit daar maar twee jaar tussen. Nor- Zo zal het project Steenen Beer er straks vanuit de lucht uit komen te zien. maal staat daar vijf jaar voor." Sluizen Architect Maarten Min liet zich inspire ren door de sluizen. De toegang tot de Nieuwe Havenstraat vanaf de Blokken wordt gemarkeerd door twee hoge, wit te- gebouwen. Daar naast staan de overi ge winkelpanden, uitgevoerd in 'Ter- neuzen-Rood'. „De witte gebouwen zijn de sluisdeuren. Het idee van een sluis is dat je overgaat van de ene naar de ande re situatie. Daar naast probeer ik een sfeer te maken die aansluit bij het oude Terneuzen. Opnieuw het samenhangende geheel." De reconstructie van de Havenstraat is een deeltje van de Steenen Beer-puz- zel. Als de puzzel compleet is, ziet de bezoeker een nieuw stadskantoor aan het Stadhuisplein (het vroe gere Oostelijk Bolwerk), parkeert zijn auto in de parkeergarage on der de Oostkolk, bezoekt de nieu we winkels aan de Nieuwe Ha venstraat, flaneert over de herbo ren Markt, door projectmanager Palm gezien als de huiskamer van de binnenstad, met een grand café, brede trottoirs, en uitge- FOTOGRAFIE WIM KOOIJMAN De ingang tot de Steenen Beer. breide terrassen, en komt uit in de Noordstraat. Kil De Nieuwe Havenstraat is niet meer toegankelijk voor het auto verkeer. Het verkeer rijdt dan over de Spuistraat, de nieuwe aansluiting vanaf de Blokken tot de Scheldekade. „Kijk, toen ik pas in Terneuzen was hoorde ik van mensen dat ze de Terneuzen- se binnenstad koud, kil en kaal vinden. Dat is dan verleden tijd. Het moet zo gezellig worden dat de mensen lang blijven hangen. Daarom ook hebben we een ar chitect in de arm genomen die sfeer kan maken. Want sfeer in een stad is belangrijk. Echt, het plan Steenen Beer heeft Van onze verslaggever Goes - Echte helden, die zie je zelden. Gisteren was er eentje te zien. In het gemeentehuis van Goes kreeg de 43-jarige mevrouw Hartman uit Wilhelminadorp de herinneringsplaquette van het Carnegie Heldenfonds omdat ze in het voorjaar twee hoogbejaar den van een wisse dood heeft gered. Hartman woont aan het water bij het Goese Sas en zag op die be wuste dag een auto hat kanaal in rijden. Ze belde eerst het alarm nummer 06-11, ging vervolgens naar buiten en sprong zonder zich te bedenken in het kanaal. Het lukte haar de beide inzittenden door het raam uit de auto te halen, enkele seconden daarna verdween de auto onder water. Van onze verslaggever Middelburg - De Zeeuwse Staten willen unaniem meer geld stoppen in een project van 73 nieuwe woningen in een zogehe ten woonzorgcomplex voor ouderen in Hulst, als de gemeente Hulst tenminste ook dieper in de beurs tast. Alleen dan blijven de huren voor de hulpbehoevende ouderen betaalbaar, zonder extra geld moeten de ouderen 875 gulden inclusief servicekos ten betalen en dat is veel te duur, vindt men. Dit bleek gisteren tijdens de zitr ting van een statencommissie, waar de Hulster PvdA-wethou- der Weemaes (ouderenzorg) spreektijd had gevraagd om voor extra geld te pleiten. Hij deed dat met succes. „Zoals het nu gaat, kunnen we het woordje sociaal wel tussen aanhalingstekens zetten bij dit project. Ik sta hier om te voorko men dat de ouderen met te hoge huren worden geconfronteerd. We krijgen dan wel een mooi woonzorgcomplex in Hulst, maar dat is onbetaalbaar voor de con sumenten," aldus Weemaes. Kanttekeningen Hij overtuigde de vertegenwoor digers van alle partijen van zijn gelijk, inclusief D66-gedeputeer- de Dijkwel (ouderenzorg), die echter nog wel wat kanttekenin gen plaatste en met andere bere keningen kwam. Weemaes zei dat voor speciale voorzieningen in de panden (30 woningen in de Korte Bellingstraat en 43 woningen op loopafstand daarvan) 460.000 gulden is uitgetrokken. Dat heb ben de gemeente Hulst, de plaat selijke woningbouwvereniging en de provincie betaald. Dat be drag komt neer op een kale huur van 800 gulden per maand, waar dan nog 75 gulden aan service kosten bijkomt. Alleen rijkere ouderen zouden zo aan de bak komen, vreesde het CDA. „Dat wordt een elitaire zaak terwijl juist die zorgverle ning er voor alle ouderen moet zijn," zei CDA-statenlid Cop- poolse. „Er moet geld bij ja, want dit kunnen we die mensen niet aandoen," vond ook het PvdA- statenlid Eveleens. Een ieder an der in de bankjes was het met die twee eens. Later deze maand, vermoedelijk komende maandag al, wordt be sloten hoeveel geld er bij moet en voor hoeveel extra ook Hulst wordt aangesproken. Weemaes kwam met een sommetje dat elke 100.000 gulden extra de huur met 50 gulden per maand zou doen zakken, maar gedeputeerde Dijk wel die een ander sommetje maakte, hield het op een daling van 25 gulden voor elke ton die er extra wordt ingestoken. Dat zal nauwkeurig worden berekend. Het grote woonzorgcomplex in Hulst is voor een deel al klaar. Per 1 januari trekken de eerste bewoners er in. Het project maakt deel uit van drie van der gelijke steunpunten in Zeeuws- Vlaanderen. De andere staan in Terneuzen en Sluis. Weemaes zei na de vergadering dat een extra investering door de gemeenteraad in Hulst zeker po litiek bespreekbaar is, als Mid delburg ook over de brug komt. Van onze verslaggever Terneuzen - Bij een aanvaring tussen Terneuzen en Hansweert op de Westerschelde zijn gisteravond twee schepen fors bescha digd. Het ging om het tankschip Mercurius en het autoschip Aya 2. Er deden zich geen persoonlijke ongevallen voor. De aanvaring gebeurde rond 18.00 uur. De Aya 2 voer in de richting van Antwerpen. De Mer curius kwam van Hansweert af. De Aya 2 liep bij de aanvaring een gat in de romp op van tien bij vier meter, en werd door te hulp geschoten reddingsdiensten naar een zandplaat gesleept. Veertien slepers van de Unie van Redding en Sleepdiensten hielden het schip vast op de plaat om zinken te voorkomen. Het tankschip Mercurius ver voerde benzeen maar liep geluk kig door de aanvaring geen lek kage op. Het schip kon op eigen kracht zijn weg vervolgen en liep binnen in het Terneuzense slui- zencomplex. Een woordvoerster van de lande lijke meldkamer politiediensten in Driebergen kon gisteravond nog geen mededelingen doen over de oorzaak van de aanvaring. Wellicht is de Aya 2 uit het roer gelopen en kwam daardoor met de Mercurius in botsing. Nader onderzoek en verhoor moet ech ter meer klaarheid brengen. Het is de tweede maal dit jaar dat een autocarrier betrokken is bij een aanvaring op de Westerschel de. Eerder liep het slecht af met het autoschip Aya, dat na een aanva ring in de mist op de Wester schelde tenonder ging. Van onze verslaggever Kaprijke (B) - De 52-jarige H. Schelinsky uit Breskens is zater dagmorgen tengevolge van een verkeersongeval overleden. De vrouw reed via het kruispunt Kaprijke de Express-weg Ant- werpen-Knokke op. De verkeers lichten waren op dat moment buiten werking. Bij het overste ken van het kruispunt kwam haar auto in botsing met een vrachtwagen. Zij raakte hierbij ernstig gewond en overleed later aan haar verwondingen. FOTOGRAFIE WIM KOOIJMAN alles in zich om er een leuk en boeiend schouwspel van te ma ken." Gerretsen bestempelt de nieuwe Terneuzense binnenstad niet zo zeer als een belangrijke concur rent voor Hulst en Sluis. „Hulst en Sluis hebben ieder hun eigen identiteit. Dat willen we niet na maken. Terneuzen heeft een ei gen trekkracht, een eigen sfeer." Middelburg (anp) - Zeeland beschikt als eerste in Nederland over een databank voor het wegenbestand. Dit systeem, dat het beheer en on derhoud door waterschap en provincie moet verbeteren, wordt van daag officieel in gebruik genomen. De provincie Zeeland en het Waterschap Noord- en Zuid-Beveland hebben het Wegeninformatiesysteem (WIS) ontwikkeld. De gezamen lijke aanpak van beheer en onderhoud van de wegen kan door het sys teem aanzienlijk worden verbeterd. Ook gegevens van eikaars wegen bestanden kunnen eenvoudig worden uitgewisseld. In het bestand zijn alle wegen buiten de bebouwde kom opgenomen. Gegevens over lengte, breedte, soort verharding, fundering, wegdek kwaliteit, vlakheid in lengte en breedte en het aantal lichtmasten zijn hierin opgenomen. Ook verkeersdrukte op de wegen en het aantal on gelukken dat zich daarop heeft voorgedaan, zijn in het systeem inge voerd. WIS is het eerste in zijn soort in Nederland en kan als voorbeeld die nen voor de andere wegbeheerders, inclusief het Rijk, aldus de provin cie Zeeland. Het systeem heeft vier ton gekost.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 11