DE STEM
Drugtoerist wordt zelf dealer
Een nieuwe poort voor Terneuzen
Belgische schipper in ziekenhuis na ruzie met zijn matrozen
Lagere huren ouderen
in wooncomplex Hulst
Klanten van Zeeuws-Vlaamse drughandelaren slaan in het groot in
Heldenplaquette voor
dappere vrouw uit Goes
Flinke schade bij botsing
schepen op Westerschelde
Plan Steenen Beer is met pasen 1996 klaar
Zakkenrollers
actief in Sluis
Hulstenaar
verdronken
Wethouder overtuigt Zeeuwse Staten
Vrouw uit Breskens
dood na aanrijding
Zeeland heeft als eerste
databank voor wegenbestand
Zeeland
DINSDAG 22 NOVEMBER 1994 DEEL 1
Van onze verslaggever
Terneuzen - Een Belgische binnen
vaartschipper is na een uit de hand
gelopen ruzie met zijn matrozen in
de nacht van zondag op maandag
net kneuzingen en ribfracturen in
het ziekenhuis van Terneuzen be
land.
Het incident dat zich afspeelde aan
boord van het schip, zorgde-voor op
schudding in de omgeving van de kade
aan de Schuttershofweg en veroorzaakte
schade aan afgemeerde schepen en de
loskade.
Rond half twee zondagnacht meldde een
binnenvaartschipper, die aan de Schut
tershofweg afgemeerd lag, de problemen
aan de politie. Volgens hem werden er
vuurwapens gebruikt. De schipper was
wakker geworden van lawaai, ging bui
ten kijken en zag dat er een schip tegen
het zijne was gevaren. Hij zag twee man
nen op het andere schip staan met een
pistool in de hand. De schipper waar
schuwde de politie, maar toen die arri
veerde, waren de twee gewapende man
nen er al vandoor gegaan.
De politie vond in de stuurhut van het
binnenvaartschip een speelgoedpistool,
dat sprekend leek op een echt pistool. In
het woongedeelte van de kajuit was het
een enorme ravage. De politie trof er de
44-jarige schipper uit Gent bloedend
'aan.
Een andere schipper was even daarvoor
getuige geweest van de ruzie op het
schip. Toen hij een kijkje nam werd hij
door een van de matrozen bedreigd met
een vuurwapen. De andere was met een
lang vuurwapen uit het schip tevoor
schijn gekomen en had ermee geschoten,
hoewel niet op de schipper die pools
hoogte kwam nemen. Het wapen had hij
in het water gegooid.
De politie en de inmiddels toegesnelde
brigade van de Koninklijke Marechaus
see slaagden er even later in de matro
zen, twee mannen van achttien en twin
tig jaar oud uit het Franse Monterau, op
de Industrieweg aan te houden.
De politie houdt het er voorlopig op dat
de schipper en de twee matrozen, ver
moedelijk onder invloed van drank, zwa
re onenigheid hebben gehad. De oorzaak
is nog niet bekend.
Ook weet de politie nog niet hoeveel
schade is aangericht aan afgemeerde
schepen en de loskade. De verhoren zijn
nog volop aan de gang.
Van onze verslaggever
Terneuzen - De buiten
landse klanten voor de
Zeeuws-Vlaamse drughan
delaren komen van steeds
verder en kopen ook in gro
tere hoeveelheden in. Die
conclusie valt te trekken
uit cijfers van de brigade
Terneuzen van de Konink-
lijke Marechaussee.
De indruk is dat het steeds min
der gaat om mensen uit nabijge
legen Belgische en Franse regio's
die zelf in een koffieshop wat ro
ken en dan voor eigen gebruik
een paar gram softdrugs mee
naar huis nemen.
Harde cijfers over de categorie
kleine gebruikers bestaan niet,
omdat voor hen hetzelfde ge
doogbeleid geldt als voor Neder
landers. Bezit van kleine hoeveel
heden voor eigen gebruik, minder
dan dertig gram softdrugs of
minder dan twee gram hard
drugs, wordt niet bestraft en dus
ook niet geregistreerd.
Van de mensen die meer drugs bij
zich hadden, reed vorig jaar nog
het overgrote deel in een auto met
een kentekenplaat uit de Noord
franse regio's rond Roubaix en
Arras. Nu worden in toenemende
mate verdachten uit Midden- en
zelfs Zuid-Frankrijk opgepakt.
Calais, Le Havre en zelfs een
plaats in de buurt van Genève
werden het afgelopen jaar als
woonplaats genoemd. Deze verre
klanten zijn dealers die aanzien
lijke hoeveelheden meenemen om
thuis te verkopen. Drugs zijn in
Frankrijk tien tot twintig maal
duurder dan in Nederland. Wie
genoeg inslaat kan, ondanks de
verre rit, behoorlijke profijt ma
ken.
Dit jaar werden 105 buitenlan
ders, waarvan 57 Fransen en 35
Belgen, met meer dan de toege
stane hoeveelheid drugs in hun
auto onderschept door de mare
chaussee. Volgens de marechaus
see nemen de hoeveelheden drugs
die per wagen worden gesmok
keld toe. September (19), augus
tus (17), april (15) en oktober (15)
waren topmaanden. Opvallend is
dat in mei slechts één iemand
werd betrapt. Mogelijk houdt dit
verband met de oprichting, per 1
mei, van het Mobiel Toezicht
Vreemdelingen, beter bekend ais
de vliegende brigades. Vrees voor
een sterk verhoogde pakkans kan
de drugkopers hebben afge
schrikt. Van dat effect was in ju
ni en juli weinig meer te merken.
Sluis - Zakkenrollers waren zon
dagmiddag weer actief in Sluis
en Hulst. Bij de politie in
Zeeuws-Vlaanderen deden vijf
mensen aangifte van beroving.
De slachtoffers werden beroofd
van hun portemonnee. Volgens
de politie raakten ze daarbij ge
zamenlijk ongeveer duizend gul
den kwijt en verder wat persoon
lijke bescheiden. In Sluis waren
dat een 49-jarige Brit uit Alton
en een 33-jarige man uit het Bel
gische Melle.
Twee Belgische vrouwen van res
pectievelijk 82 en 29 jaar onder
gingen hetzelfde lot. In Hulst
werd de portemonnee van een
winkelende Belgische vrouw (35)
uit Hamme uit haar handtas 'ge
rold'.
Van onze correspondent
Doel - Door nog onbekende oor
zaak is de 67-jarige J.M. uit Hulst
zaterdag in de haven van Doel te
rechtgekomen en verdronken.
Omstanders waarschuwden de
hulpdiensten. Brandweer en een
duikploeg uit Beveren waren snel
ter plaatse en wisten de drenke
ling spoedig te vinden. De man
werd nog ter plaatse gereani
meerd maar dat mocht niet ba
ten.
TERNEUZEN heeft met
ingang van pasen 1996
een nieuwe poort tot de
binnenstad. Het gaat om
een deel van het stads-
vernieuwingsproj eet
Steenen Beer, oftewel de
face-lift van de Haven
straat. Deze straat gaat
vanaf '96 Nieuwe Haven
straat heten: een winkel
promenade die uitkomt
op de vernieuwde Markt
en doorloopt tot de
Noordstraat. Het gaat om
25 nieuwe winkels, waar
onder een warenhuis en
een versmarkt, aan de
Nieuwe Havenstraat,
veertig luxe appartemen
ten en een nieuw grand
café in het gebouw van
het huidige Kantonge
recht op de gerecon
strueerde Markt. De in
grediënten van het nieu
we Terneuzen zijn giste
ren gepresenteerd.
Van onze verslaggever
Frank van Cooten
DE werkzaamheden aan de Ha
venstraat beginnen in januari.
Als de grond bouwrijp is, wordt
begonnen met de winkels en ap
partementen. F. Gerretsen, bij
projectontwikkelaar Matser ver
antwoordelijk voor de verhuur
van de winkels en appartemen
ten, wilde gisteren nog niet prijs
geven met welke ondernemers
wordt onderhandeld. „Wellicht
dat ik bij het slaan van de eerste
paal concrete namen kan geven,"
zei hij voorzichtig. „Het is in ie
der geval wel zo dat er momen
teel negentig serieuze gegadigden
zijn voor de 25 winkels."
De winkels zijn gelijkmatig ver
deeld over plaatselijke, regionale
en landelijke winkelbedrijven.
„We willen van de Nieuwe Ha
venstraat geen winkelstraat ma
ken zoals je die ook tegenkomt in
Haarlem of Utrecht. Er is sprake
van een brede variatie, ook in ni
veau. Er is zeker geen sprake van
meer van hetzelfde. En daarnaast
staat de Nieuwe Havenstraat ze
ker niet los van de overige win
kelstraten. Er is sprake van een
samenhangend geheel. Daar is
ook uitvoerig binnen de branche
selectiecommissie, met onder an
dere een vertegenwoordiging van
de ondernemersvereniging City
Terneuzen, uitvoerig over ge
sproken."
Eensgezindheid
De huurprijzen van de nieuwe
winkels liggen onder die van de
winkels in de Noordstraat. Toch
vreest wethouder J. van Rooijen
niet voor massale leegstand in de
Noordstraat. „De gemiddelde la
gere huurprijs in de Nieuwe Ha
venstraat kan betekenen dat
winkeliers uit de Noordstraat
verkassen, maar kan ook beteke
nen dat de verhuurders van de
winkelpanden in de Noordstraat
zich bezinnen over de huurprijs."
Voor projectmanager P. Palm is
in ieder geval één ding duidelijk.
In Terneuzen staan alle neuzen
dezelfde kant op om van het pro
ject een succes te maken. „Die
eensgezindheid kom je in weinig
gemeenten tegen. We zijn in fe
bruari 1993 door de gemeente uit
een aantal kandidaten geselec
teerd. We zijn nu drie maanden
verwijderd van de bouw dus zit
daar maar twee jaar tussen. Nor-
Zo zal het project Steenen Beer er straks vanuit de lucht uit komen te zien.
maal staat daar vijf
jaar voor."
Sluizen
Architect Maarten
Min liet zich inspire
ren door de sluizen.
De toegang tot de
Nieuwe Havenstraat
vanaf de Blokken
wordt gemarkeerd
door twee hoge, wit
te- gebouwen. Daar
naast staan de overi
ge winkelpanden,
uitgevoerd in 'Ter-
neuzen-Rood'. „De
witte gebouwen zijn
de sluisdeuren. Het
idee van een sluis is
dat je overgaat van
de ene naar de ande
re situatie. Daar
naast probeer ik een
sfeer te maken die
aansluit bij het oude
Terneuzen. Opnieuw
het samenhangende
geheel."
De reconstructie van
de Havenstraat is
een deeltje van de
Steenen Beer-puz-
zel. Als de puzzel
compleet is, ziet de
bezoeker een nieuw stadskantoor
aan het Stadhuisplein (het vroe
gere Oostelijk Bolwerk), parkeert
zijn auto in de parkeergarage on
der de Oostkolk, bezoekt de nieu
we winkels aan de Nieuwe Ha
venstraat, flaneert over de herbo
ren Markt, door projectmanager
Palm gezien als de huiskamer
van de binnenstad, met een grand
café, brede trottoirs, en uitge-
FOTOGRAFIE WIM KOOIJMAN
De ingang tot de Steenen Beer.
breide terrassen, en komt uit in
de Noordstraat.
Kil
De Nieuwe Havenstraat is niet
meer toegankelijk voor het auto
verkeer. Het verkeer rijdt dan
over de Spuistraat, de nieuwe
aansluiting vanaf de Blokken tot
de Scheldekade. „Kijk, toen ik
pas in Terneuzen was hoorde ik
van mensen dat ze de Terneuzen-
se binnenstad koud, kil en kaal
vinden. Dat is dan verleden tijd.
Het moet zo gezellig worden dat
de mensen lang blijven hangen.
Daarom ook hebben we een ar
chitect in de arm genomen die
sfeer kan maken. Want sfeer in
een stad is belangrijk.
Echt, het plan Steenen Beer heeft
Van onze verslaggever
Goes - Echte helden, die zie je zelden. Gisteren was er eentje te
zien. In het gemeentehuis van Goes kreeg de 43-jarige mevrouw
Hartman uit Wilhelminadorp de herinneringsplaquette van het
Carnegie Heldenfonds omdat ze in het voorjaar twee hoogbejaar
den van een wisse dood heeft gered.
Hartman woont aan het water bij het Goese Sas en zag op die be
wuste dag een auto hat kanaal in rijden. Ze belde eerst het alarm
nummer 06-11, ging vervolgens naar buiten en sprong zonder zich
te bedenken in het kanaal.
Het lukte haar de beide inzittenden door het raam uit de auto te
halen, enkele seconden daarna verdween de auto onder water.
Van onze verslaggever
Middelburg - De Zeeuwse Staten willen unaniem meer geld
stoppen in een project van 73 nieuwe woningen in een zogehe
ten woonzorgcomplex voor ouderen in Hulst, als de gemeente
Hulst tenminste ook dieper in de beurs tast. Alleen dan blijven
de huren voor de hulpbehoevende ouderen betaalbaar, zonder
extra geld moeten de ouderen 875 gulden inclusief servicekos
ten betalen en dat is veel te duur, vindt men.
Dit bleek gisteren tijdens de zitr
ting van een statencommissie,
waar de Hulster PvdA-wethou-
der Weemaes (ouderenzorg)
spreektijd had gevraagd om voor
extra geld te pleiten. Hij deed dat
met succes.
„Zoals het nu gaat, kunnen we
het woordje sociaal wel tussen
aanhalingstekens zetten bij dit
project. Ik sta hier om te voorko
men dat de ouderen met te hoge
huren worden geconfronteerd.
We krijgen dan wel een mooi
woonzorgcomplex in Hulst, maar
dat is onbetaalbaar voor de con
sumenten," aldus Weemaes.
Kanttekeningen
Hij overtuigde de vertegenwoor
digers van alle partijen van zijn
gelijk, inclusief D66-gedeputeer-
de Dijkwel (ouderenzorg), die
echter nog wel wat kanttekenin
gen plaatste en met andere bere
keningen kwam. Weemaes zei dat
voor speciale voorzieningen in de
panden (30 woningen in de Korte
Bellingstraat en 43 woningen op
loopafstand daarvan) 460.000
gulden is uitgetrokken. Dat heb
ben de gemeente Hulst, de plaat
selijke woningbouwvereniging
en de provincie betaald. Dat be
drag komt neer op een kale huur
van 800 gulden per maand, waar
dan nog 75 gulden aan service
kosten bijkomt.
Alleen rijkere ouderen zouden zo
aan de bak komen, vreesde het
CDA. „Dat wordt een elitaire
zaak terwijl juist die zorgverle
ning er voor alle ouderen moet
zijn," zei CDA-statenlid Cop-
poolse. „Er moet geld bij ja, want
dit kunnen we die mensen niet
aandoen," vond ook het PvdA-
statenlid Eveleens. Een ieder an
der in de bankjes was het met die
twee eens.
Later deze maand, vermoedelijk
komende maandag al, wordt be
sloten hoeveel geld er bij moet en
voor hoeveel extra ook Hulst
wordt aangesproken. Weemaes
kwam met een sommetje dat elke
100.000 gulden extra de huur met
50 gulden per maand zou doen
zakken, maar gedeputeerde Dijk
wel die een ander sommetje
maakte, hield het op een daling
van 25 gulden voor elke ton die er
extra wordt ingestoken. Dat zal
nauwkeurig worden berekend.
Het grote woonzorgcomplex in
Hulst is voor een deel al klaar.
Per 1 januari trekken de eerste
bewoners er in. Het project
maakt deel uit van drie van der
gelijke steunpunten in Zeeuws-
Vlaanderen. De andere staan in
Terneuzen en Sluis.
Weemaes zei na de vergadering
dat een extra investering door de
gemeenteraad in Hulst zeker po
litiek bespreekbaar is, als Mid
delburg ook over de brug komt.
Van onze verslaggever
Terneuzen - Bij een aanvaring tussen Terneuzen en Hansweert
op de Westerschelde zijn gisteravond twee schepen fors bescha
digd. Het ging om het tankschip Mercurius en het autoschip
Aya 2. Er deden zich geen persoonlijke ongevallen voor.
De aanvaring gebeurde rond
18.00 uur. De Aya 2 voer in de
richting van Antwerpen. De Mer
curius kwam van Hansweert af.
De Aya 2 liep bij de aanvaring
een gat in de romp op van tien bij
vier meter, en werd door te hulp
geschoten reddingsdiensten naar
een zandplaat gesleept. Veertien
slepers van de Unie van Redding
en Sleepdiensten hielden het
schip vast op de plaat om zinken
te voorkomen.
Het tankschip Mercurius ver
voerde benzeen maar liep geluk
kig door de aanvaring geen lek
kage op. Het schip kon op eigen
kracht zijn weg vervolgen en liep
binnen in het Terneuzense slui-
zencomplex.
Een woordvoerster van de lande
lijke meldkamer politiediensten
in Driebergen kon gisteravond
nog geen mededelingen doen over
de oorzaak van de aanvaring.
Wellicht is de Aya 2 uit het roer
gelopen en kwam daardoor met
de Mercurius in botsing. Nader
onderzoek en verhoor moet ech
ter meer klaarheid brengen.
Het is de tweede maal dit jaar dat
een autocarrier betrokken is bij
een aanvaring op de Westerschel
de.
Eerder liep het slecht af met het
autoschip Aya, dat na een aanva
ring in de mist op de Wester
schelde tenonder ging.
Van onze verslaggever
Kaprijke (B) - De 52-jarige H.
Schelinsky uit Breskens is zater
dagmorgen tengevolge van een
verkeersongeval overleden.
De vrouw reed via het kruispunt
Kaprijke de Express-weg Ant-
werpen-Knokke op. De verkeers
lichten waren op dat moment
buiten werking. Bij het overste
ken van het kruispunt kwam
haar auto in botsing met een
vrachtwagen. Zij raakte hierbij
ernstig gewond en overleed later
aan haar verwondingen.
FOTOGRAFIE WIM KOOIJMAN
alles in zich om er een leuk en
boeiend schouwspel van te ma
ken."
Gerretsen bestempelt de nieuwe
Terneuzense binnenstad niet zo
zeer als een belangrijke concur
rent voor Hulst en Sluis. „Hulst
en Sluis hebben ieder hun eigen
identiteit. Dat willen we niet na
maken. Terneuzen heeft een ei
gen trekkracht, een eigen sfeer."
Middelburg (anp) - Zeeland beschikt als eerste in Nederland over een
databank voor het wegenbestand. Dit systeem, dat het beheer en on
derhoud door waterschap en provincie moet verbeteren, wordt van
daag officieel in gebruik genomen.
De provincie Zeeland en het Waterschap Noord- en Zuid-Beveland
hebben het Wegeninformatiesysteem (WIS) ontwikkeld. De gezamen
lijke aanpak van beheer en onderhoud van de wegen kan door het sys
teem aanzienlijk worden verbeterd. Ook gegevens van eikaars wegen
bestanden kunnen eenvoudig worden uitgewisseld.
In het bestand zijn alle wegen buiten de bebouwde kom opgenomen.
Gegevens over lengte, breedte, soort verharding, fundering, wegdek
kwaliteit, vlakheid in lengte en breedte en het aantal lichtmasten zijn
hierin opgenomen. Ook verkeersdrukte op de wegen en het aantal on
gelukken dat zich daarop heeft voorgedaan, zijn in het systeem inge
voerd.
WIS is het eerste in zijn soort in Nederland en kan als voorbeeld die
nen voor de andere wegbeheerders, inclusief het Rijk, aldus de provin
cie Zeeland. Het systeem heeft vier ton gekost.