Een bruine kroeg in Helsinki Rotsstad toeristische trekpleister voor Jordanië Kampeerder komt in beeld sioen NDER DE KURK urk DE STEM SURPLUS E3 Veiligheid centraal op Kampeer en Caravan-Rai AUTONIEUWS RUBRIEK Wiegedood Vijf nominaties Auto van het Jaar NOVEMBER 1994 Door Hein Sluijter ds huishouden gemiddeld tot zes flessen wijn jn >rraad. En dus even zovele rken, waarvan je mag aan- en dat het merendeel de inmiddels heeft verlaten. houden het bescheiden op f miljoen. Nu zijn er zijn vijf zes miljoen huishoudens nen onze staatsgrenzen e kiezen weer nederig voor f miljoen. Dat zijn dus ze- r 25 miljoen flessen. Als n kurk 40 cent kost dan zal 'ereen duidelijk zijn, dat t hier inderdaad om een itaalvernietiging van tien ljoen gulden gaat. En nie- nd doet iets. u. bijna niemand. Er is ein- lijk een particulier initia- f. Schoenimporteur H. 01- Riekerink in Losser be ert dat zijn inzamelingsac- inmiddels loopt als een in. Via de winkels die hij dient maar ook via cafés, taurants of enthousiaste enden en kennissen kwa- •n er tot nu toe 2,5 miljoen bruikte kurken uit het hele d binnen. Daar worden n in een Duitse fabriek in- zolen van gemaakt die in geval voor zestig procent oud kurk bestaan. He kurken zijn volgens hem 'schikt, goedkope en dure zelfs die met een kunststof pje erop (denk aan sher- essen bijvoorbeeld) want t dopje snijden ze er een- udig af. ie wel het idee in Losser tuurlijk alle hulde verdient, at het nog maar om een ar druppels op een gloeien- plaat. Ik blijf het maar gek den dat ik in die kleurige epels die ik in elke gemeen- op tal van plaatsen kan nden, wel mijn flessen rin- lend kwijt kan, maar niet chtjes ploffend mijn kur- n. Tien miljoen gulden naar vaantjes. VRIJDAG 18 NOVEMBER 1994 ood over? Wie niet? Ze worden ook wel eens stiekem wegge- atie, die wist er wel raad mee. n mama mia wentelteefjes, mijn vriendin Alet, vrouwen restjes, kreeg ik twee recepten worden, g- en bruin); een schaal met een eieren en V4 theelepel kaneel; theelepel kaneel; zo'n honderd en kluts het geheel goed om en annen op het vuur, laat in elke e teefjes, die enkele seconden sel, voorzichtig in de pan. Laat uitdruipen. Bak ze aan twee annen omdat de wentelteefjes oeten worden. n naam komt, misschien is het /ische wittebrood dat aan het d gedropt. kilo appels; 250 gram rozijnen; pter. door het langzaam in de oven jpen. Maak ook appelmoes van p. ontdane appelen. Neem een Ijes op, zolang als de voorraad ies, handje rozijnen, kaneel, vla ip 175 graden voorverwarmde Voorzowel de Prinses van dt dat het heerlijke toetjes zijn aud is zij lekker en ze laat zich spte belegen kaas; 3 vleestoma- ;e losgeklopte eieren; eventueel: ten; 1 theelepel majoraan; vier in met wat boter. Leg op de nmen, hierbovenop een laagje agje dunne tomaat en tot slot tjoraan. Werk zo door totdat de Ik losgeklopte eieren erover, d met spek en enkele klontjes zijn natuurlijk variabel, zoals s. Als je tien boterhammen over schotel wordt in 30 minuten in dat hij gezellig gaat bobbelen, eel een slavink of tartaartje. ortingen van de grondstoffen osfor, kalium en stikstof. 'okon biedt inmiddels een uitge- reide serie plantverzorgings- rodukten, waaronder diverse lestrijdingsmiddelen. Meer re ent zijn bladglansprodukten en tekpoeder. Door Nico Koolsbergen Zwervend door Helsinki kan je op een wonderlijk ver schijnsel stuiten; een origi neel bruin café. Door het raam zijn planken vloeren te zien, wankele tafeltjes, een doorrookt plafond, oude ei ken stoelen. Naar binnen dus om dit fenomeen te bestude ren. Dit is toch een van die noordelijke landen die alles doen om de alcohol uit te bannen? Eenmaal over de drempel neemt de verbijstering toe. De muren zijn versierd met Hollandse spreuken. Op de planken achter de toog en hoog aan de muren staan bierflessen: Verboden Vrucht, Amstel, Lambic. Alléén maar Belgische en Nederlandse merken. Op de bar ligt een be kend ogende plank. Opschrift: één meter bier. In Helsinki, de hoofdstad van Finland. Helsinki telt drie van zulke brui- ne kroegen. Op het oog al heel erg oud, maar ze zijn splinter nieuw. De geestelijke vader is een gezellige man met een tikje zuidnederlands accent. Een Vla ming die perspectieven ziet in Helsinki? Nee, een onversneden Fin. Zijn naam is Juha Lehto. Lehto was ooit directeur van het Fins Verkeersbureau in Amster dam. Een sportieve man die ma rathons liep en de Elfstedentocht reed. In een van de cafés hangen als herinnering gouden schaat sen aan de muur. In Nederland ontdekte hij de grote variatie aan bieren. Eerst de Nederland se, later ook de Belgische. Mis schien komt daar die schijnbaar zuidelijke tongval vandaan. Terug in zijn moederland hing Juha Lehto zijn toeristische harp aan de wilgen. Hij werd horeca ondernemer met als specialiteit: bier. Met succes. Deze middag - maar zo is het elke dag vertelt Lehto - zit dit café vol Finnen die zich het edele gerstenat goed laten smaken. Goudgeel, of don kerrood, of bruin. Voor prijzen vanaf - omgerekend - zo'n vijf of zes gulden per glas. Van de noordelijke landen is Finland het aardigst voor de alcoholliefhebber. De prijzen zijn nog aan de stevige kant, maar niet buiten proporties zo als bijvoorbeeld in Noorwegen. Alcoholgebruik is uit de ver dachte sfeer gehaald. Juha Lehto is er goed mee. En geniet iedere keer weer als een verdwaalde Nederlander of Belg verbaasd een van zijn etablissementen be treedt. In Petra staat de tij d stil Het vredesakkoord dat Israël en Jordanië heb ben getekend, heeft hoop in de harten van veel mensen gebracht. Hoop op een duurzame vrede, hoop op een betere toe komst, hoop op economi sche samenwerking. Vriend en vroegere vij and zijn het er over eens; voor het toerisme biedt het vredesakkoord gou den mogelijkheden. De roze rotsstad Petra is een van de grootste trekpleis ters in Jordanië, het voor velen nog mysterieuze buurland van Israël. Door Rien van der Steen Rook, walm, stank en stof. De weg van Aqaba naar Amman in Jordanië ligt bezaaid met stenen. Op 'knooppunten' staan gewa pende wachtposten. Ze lachen vriendelijk, schuiven een leeg olievat opzij en zwaaien ten te ken dat ze geen strobreed in de weg leggen. De zon brandt aan de hemel. Hier en daar groepjes mensen langs de weg. Kinderen vragen om water en wassen daar vervolgens hun handen mee. Ka melen sloffen onverstoorbaar door de woestenij, onduidelijk waarvandaan en vooral waar- naartoe. In een souvenirwinkeltje ligt een zilveren hangertje. Ten dollars for you. lacht de Arabier met gehavende tanden. I'll give you five. Okay, you're my friend, schatert de man. Zijn naambord je meldt Jihad. Een eind verder in de Jordaanse woestijn ligt de historische rots stad Petra. Via spelonken slechts te voet of op een paarderug te bereiken. Het magere paard vindt moeizaam zijn weg tussen de rotsblokken. Begeleider Kha- led maant het dier tot tempo. Khaled heeft aan de universiteit van Amman gestudeerd. Maar werk is er niet. Hij verdient de kost met toeristen rondleiden in Petra. Na een fooi van vijf dollar kijkt hij teleurgesteld. Normally they give me ten. Tja. De Jordaniërs zijn wild op toe risten. Ze verkopen ze hoofddoe ken en kleurige flesjes zand. Ze laten hen op kamelen rijden en leggen uit wat er allemaal ver keerd is aan het leven in dit gloeiend hete land. Maar ze blij ven lachen. Niet eens zomer, maar rond 11.00 uur is het toch al 30 graden. De steile rotswan den in Petra hebben hetzelfde effect als de hoog opgetrokken huizen langs de supersmalle straatjes in Zuid-Italië: ze zor gen voor koelte. Petra is ongelooflijk. De geheim zinnige roze-rode stad, verbor gen tussen heuvels in het zuiden van het koninkrijk Jordanië, ontstond rond 7.000 jaar voor Christus. In de zevende eeuw voor Christus arriveerden de Na- bataeërs, Arabische nomaden. Ze hielden vee en plantten olijf bomen op terrassen, die nu nog zichtbaar zijn in de omringende woestijn. Net zoals er nog steeds restanten van pijpleidingen en goten voor de waterhuishouding te vinden zijn. Want daar waren de Nabataeërs meesters in: het schaarse water dat er was wend den ze aan voor irrigatie. Halteplaats Petra was in de oudheid een geliefde halteplaats voor de pas serende handelaren uit Egypte, China. India, het Romeinse Rijk en Griekenland. De stad kende een grote welvaart en hief zelfs belastingen op de transito-goe deren. De bewoners bekwaam den zich in pottenbakken, al De historische rotsstad Petra in de Jordaanse woestijn is slechts via spelonken te voet of op een paarderug te bereiken. spreekt de magnifieke architec tuur van de in de rotsen uitge houwen woningen, tempels en graven vandaag het meest tot de verbeelding. Het koninkrijk van de Nabatae ërs strekte zich tijdens de hoog tijdagen rond ons jaar nul uit van Damascus tot Noord-Arabië en omvatte zelfs delen van de Sinaï en de Negev-woestijn. Met de komst van de Romeinse le gioenen zo'n honderd jaar na Christus verdween de macht van het antieke volk langzaam maar zeker. Een amfitheater in Petra herin nert aan die Romeinen. Donkere, uitgehouwen gaten in de berg wanden. De Nabataeërs woon den er. Absoluut indrukwekkend zijn de honderden graven in de roze gekleurde rotsstad. Ongelooflij ke graftombes waar koningen begraven werden. Bergwanden van tientallen meters hoog, waarin spekgladde pilaren uit gehouwen zijn. Enorme tempels, waarvan die voor de oppergod Dushara wel de imposantste is. En ondanks tal van aardbevin gen zijn de tombes en tempels nog verbazend intact. Binnenin bestaan de bouwwerken uit recht-toe-recht-aan vertrekken, die niet gedecoreerd maar vooral donker en koel zijn. Het paard sjokt intussen verder tussen de slenterende en zweten de toeristen. Khaleb hobbelt vrolijk koutend mee. Hopend op een nieuwe fooi. Net als gisteren en eergisteren. Are you German?, probeert hij. Ah, from Holland. Do you think there's a job for me there? Een visum voor Jordanië kan ter plekke - op de luchthaven - gere geld worden. Wie via Israel binnen komt dient het visum tevoren in orde te maken, via de Jordaanse ambassade in Brussel (telefoon 00-322-6407755). De ambassade verstrekt informatie, maar verwijst ook door naar Royal Jordanian Air lines (telefoon 020-6733386) in Am sterdam. Deze luchtvaartmaat schappij geeft ook toeristische in formatie. Jordanië komt in de programma's van diverse Nederlandse reisorga nisaties voor, dus informatie is ook via het reisbureau te verkrijgen. Verder zijn er diverse goede (vaak Engelstalige) reisgidsen te koop. In de serie 'Te gast in...' van de Stich ting Toerisme en Derde Wereld in Nijmegen (telefoon 080-226461) is een deeltje gewijd aan Jordanië en Syrië. Creditcards, travellercheques en buitenlandse valuta worden geac cepteerd, Eurocheques echter nog door weinig banken. Er is, zeker buiten Aqaba en Amman, een be perkt hotelaanbod in Jordanië. Door de GGD wordt aangeraden om te zorgen voor bescherming tegen difterie, tetanus en polio (DTP) en tegen geelzucht (hepatitus A). Door Rob van Ginneken Tot voor kort kon je de kam- peerwereld niet van een overmaat aan creativiteit en speelsheid beschuldigen. Het nieuws rond de caravans, vouwwagens, tenten en cam pers beperkt zich tijdens de jaarlijks gehouden kampeer- beurzen veelal tot een nieuw kleurtje hier en een andere indeling of bekleding daar. Spraakmakende vernieuwin gen behoorden tot de uitzon deringen. Daar lijkt zo langzamerhand verandering in te komen. Wie zijn ogen tijdens de komende Kampeer en Caravan-RAI goed de kost geeft ontdekt her en der zelfs verrassend veel interessan te nieuwe ontwikkelingen. Design Een voorpresentatie voor de pers leverde zelfs een apart hoekje op voor nieuwe ontwik kelingen op het gebied van de sign. Zelfs de toch behoorlijk behoudende caravanwereld komt in beweging. Zo ontdek ten we in de Beyerland Silver- stream een - door de Neder landse importeur ontworpen - opvallend speels ingedeeld inte rieur. Bij Dethleff ook al zo'n aardige vondst: een afgerond keukenblok. Maar zonder twijfel de meest in het oog springende schepping in de RAI wordt een door design goeroe Luigi Colani ontworpen camper van Hymer. „Een proto type," zo meldt de importeur. „En zoiets zal voorlopig nog niet in de showroom staan." Maar hij voegt daar meteen aan toe dat deze wel heel futuris tische Hymer camper voor het overgrote deel op basis van een normaal bestaand model is ge bouwd. „Het is dus best moge lijk dat er binnen afzienbare tijd inderdaad iets wilds komt." Hymer was ook al een van de voorlopers bij de nieuwe veilig heidstrend, dus wie weet. Veiligheid Tijdens de vorige Kampeer RAI was die safety trend nog groten deels voorbehouden aan de kampeerwagens. Niet in de laatste plaats vanwege een paar uiterst indrukwekkende - lees: dramatisch slecht verlopen - botsproeven die toen in Duits land waren uitgevoerd. De beelden waren verbijste rend. Meetpoppen werden daar bij met het hoofd door tafels geslagen en een niet onaanzien lijk deel van het interieur, in clusief een kinderpop in een bovenbed, koos bij de botsproef via de ramen zijn eigen weg. De door de Duitse televisie uitge zonden reportage heeft in de nieuwe modellen van de gere nommeerde merken voor duide lijke verbeteringen gezorgd. De shock-behandeling heeft kennelijk ook bijgedragen tot wat meer aandacht voor de vei ligheid bij de andere kampeer ders. Zo presenteert Knaus een nieuw anti-slingersysteem dat niet langer berust op de klassie ke technieken, maar elektro nisch wordt geregeld. Wanneer een me.etkastje een bepaalde zwaaibeweging constateert, wordt de caravan automatisch en onafhankelijk van de auto zelf licht bijgeremd. Wel even sparen, want er hangt een vet prijskaartje aan. Muggengaas Tentenspecialist Mehler voert de bescherming nog een stapje verder en brengt een caravan voortent met uitritsbaar mug gengaas in de deuropeningen. Luigi Colani, die in, de autowereld een bijzondere faam geniet, heeft op basis van een Hymer-camper een in het oog springende creatie geschapen. Het prototype is een kruising van een ei, een kaseen helicopter en een kampeerauto. Het geval is eind deze maand te zien in Amsterdam. Zelfs bij de echte tentkampeer- ders wordt het veiligheidsidee omarmd. Zo lanceert Coleman een speciaal gaskooktoestel, dat bij omvallen niet langer voor een steekvlam kan zorgen. De reden voor de langzame, maar duidelijke koerswijziging lijkt duidelijk. Kamperen is lang niet de uit geldnood gebo ren vrijetijdsbesteding die me nigeen erachter zoekt. Integen deel: uit een onderzoek dat de RAI liet uitvoeren, blijkt in har de cijfers wat de meeste kam peerders al wel wisten: „Het zijn eerder de Nederlanders met een wat hoger inkomen die op die wat avontuurlijker manier met vakantie trekken." Een conclusie die met een korreltje zout moet worden genuttigd, want die 'bovenmodale' slotsom wordt uit zo'n beetje elk onder zoek getrokken. Maar toch. Een ander en veel indrukwek kender cijfer uit het onderzoek: zo'n 26 procent van de langere buitenlandse vakanties wordt kamperend doorgebracht. En in eigen land zelfs 41 procent. Eén ding staat dus in ieder geval vast: een zeer aanzienlijk deel van de Nederlanders moet bijna wel geïnteresseerd zijn in kam- peernieuws. En daarvoor kunnen ze van vrijdag 25 tot woensdag 30 no vember terecht in de Amster damse RAI. Dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur en op de openings dag ook 's avonds tot 21.00 uur. A A Elke ochtend verwel- 7 7 komde hij mij," zei een vader bij Nova, „maar die ochtend miste ik dat vrolijke koppie boven de bedderand." Wiegedood. De kans dat het je als ouder over komt is heel klein, maar als het je overkomt vergaat de wereld. Nu is er weer een nieuwe risicofactor bijgekomen. In een geruchtmakend artikel in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde wees de oud-hoogleraar kindergenees kunde prof. dr. G.A. de Jonge een paar weken geleden op de risico's van het toedekken van het kind met een dekbed: dekbedden zijn te warm, on veilig in gebruik en vergroten de kans op wiegedood. Ver volgens brak de Grote Ver warring uit en niet voor de eerste keer. Wiegedood is per definitie een bron van verwarring. Een niet-diagnose. Want dokters hebben afgesproken dat pas van wiegedood sprake is als het overlijden niet aan een tastbare ziekte of afwijking kan worden toegeschreven. Jaarlijks overlijden ongeveer 65 kinderen onder de een aan wiegedood en men heeft wer kelijk geen flauw idee waar om. Bij gebrek aan verklaring heeft men proberen na te gaan onder welke omstandig heden een grotere kans is op wiegedood, risicofactoren, en met een volledige opsomming kun je met gemak deze hele pagina vullen. Wiegedood komt minder voor in Hong Kong, in het noorden van Nieuw Zeeland minder dan in het zuiden, vaker bij jonge moeders, vaker op een matras van natuurlijke stof fen, vaker op een kunststoffen matras, op een te zacht ma tras, enzovoort, enzoverder. De 'theorie van de maand club', zo noemde iemand licht spottend de onderzoekers van wiegedood. Geen wonder dat de medi sche wereld zeer terughou dend reageerde toen de kin derarts professor G.A. de Jonge in 1987 beweerde dat het op de buik te slapen leg gen van het kind een belang rijke risicofactor is voor wie gedood. In het buitenland werd hij niet serieus genomen en in eigen land evenmin. Op de eerste plaats was zijn op de tv verkondigde bood schap een medische voorlich tingsramp van de eerste orde. Ouders, die tot dan toe op medisch gezag hun kind op de buik hadden gelegd, stonden die avond met hun kind bo ven de wieg te dubben als was het een dobbelsteen: welke kant boven? Eventueel ge raadpleegde artsen en consul tatiebureaus wisten van niets en bovendien was het week end. Een speciaal in het leven geroepen commissie van col lega-kinderartsen betichtte De Jonge er bovendien van dat hij overhaaste conclusies had getrokken uit een zeer rammelend onderzoek. Dat het aantal gevallen van wiegedood was toegenomen met de invoering van de buik ligging in 1972 wilde niet per se zeggen dat het een de oor zaak was van het ander, want met hetzelfde recht zou je kunnen beweren dat het aan tal geboorten is afgenomen door het teruglopen van het aantal ooievaars. Maar toen geschrokken ouders hun ba by's niet langer op de buik te slapen legden en het aantal gevallen van wiegedood spec taculair daalde (van 170 in 1987 tot 68 in 1993) kwam de commissie van kinderartsen ijlings en met excuses op hun afwijzende oordeel terug. Ook in Noorwegen. Nieuw- Zeeland, Australië, Engeland/ Wales, Ierland en Finland nam het aantal gevallen van wiegedood drastisch af nadat men publiekelijk de buiklig ging had afgeraden. Buikligging is een risicofactor en geen oorzaak. Men weet niet eens met zekerheid waar om buikligging precies tot wiegedood leidt. Daar zijn speculaties over maar niet meer dan dat. Zo is min of meer duidelijk geworden dat zachte matrassen, roken bin nenshuis, koorts van het kind en oververhitting de kans op wiegedood verhoogt. 'Maar alle cijfers,' zo schreef het toonaangevende medische vakblad The New England Journal of Medicine, 'kunnen niet verklaren waarom dui zenden kinderen op hun buik Door Jan Paalman op zachte matrassen en in oververhitte kamers slapen en niet overlijden, terwijl enke len die op hun ruggetje op harde matrassen in koele ka mers slapen toch dood gaan.' Dat gezoek naar risicofacto ren dringt het echte doel van het onderzoek naar de achter grond: het vinden van fysiolo gische mechanismes die deze tragedies veroorzaken en me thodes om ze te verhinderen. Het zou heel goed kunnen zijn, aldus het blad, dat slechts een kleine groep kinderen extra risico loopt, bijvoor beeld - theorie nummer 143 - de kinderen die niet makke lijk wakker worden en bij ademnood slechts flauwtjes reageren. Wie weet. In ieder geval is er nu een nieuwe risicofactor bijgekomen: dek- bedjes. Want die zouden oververhitting veroorzaken en zijn gevaarlijk in gebruik. Het onderzoek waarmee De Jonge deze stelling onder bouwde is wederom niet sterk. Kinderen die dood on der een dekbedje waren aan getroffen bleken vaker be zweet te zijn dan kinderen die onder een dekentje lagen. Dekbedjes zouden dus vaker oververhitting veroorzaken en oververhitting is weer een risicofactor voor wiegedood, maar, zegt De Jonge zelf, 'meer dan een illustratie kun nen deze Nederlandse waar nemingen niet zijn.' Tja, wat moet je met deze op die bewuste zaterdag door al le media rondgetoeterde me dedeling? Verontruste ouders konden hun huisarts of con sultatiebureau niet raadple gen omdat die in het weekend schuil gaan achter hun ant woordapparaat. Niet dat dit wat uitmaakte want zowel de huisarts als het consultatiebu reau wisten wederom van niets. Een paar dagen later verhoogde de Stichting Con sument en Veiligheid nog eens de verwarring door De Jonge tegen te spreken: dek bedjes zijn niet extra gevaar lijk. Onlangs heeft de Stichting sa men met de Landelijke Vere niging van Thuiszorg (kruis- zorg en consulatiebureaus) een gezamelijk standpunt ge formuleerd dat er grofweg op neerkomt dat dekbedjes deu gen en toch eigenlijk weer niet. Als de consument bij aankoop en gebruik op onge veer tien aandachtspunten let (kwaliteit van het stiksel, goe de vochtdoorlaatbaarheid van hoes en inhoud, niet te groot, niet te dik, dekbedje niet om slaan, enzovoort) dan zijn dekbedjes niet extra gevaar lijk. Dat doet dus geen ouder zodat de fabrikanten van dek bedjes hun handel voorlopig wel kunnen inpakken. Hoe gevaarlijk zijn die dek bedjes dan wel? Professor De Jonge vermoedt dat ze ver antwoordelijk zijn voor vijf tien tot twintig gevallen van wiegedood per jaar. Als zijn theorie klopt dan zijn dat er natuurlijk vijftien tot twintig teveel. Maar voor een wille keurig dekbedjes-kind wordt het leven ook dan er nauwe lijks gevaarlijker op, een merkwaardig fenomeen dat berust op de 'preventie-para dox'. Het gaat hier om een uiterst minieme kans (maximaal 20 extra gevallen op 200.000 kin deren) die slechts zichtbaar wordt door de Wet van het Grote Getal. Het individuele kind loopt, als De Jonge ge lijk heeft, met een dekbedje een bijna verwaarloosbare kans van één tienduizendste meer gevaar. Dat hield schrij ver dezes zich dapper voor toen op hij die zaterdagavond zijn zoontje onder zijn dek bedje stopte (hoe kom je in het weekend aan kinderde kentjes?). Echt lukken deed dat niet. want 'het hart kent redenen die de Rede zelf niet kent'. Over twee weken wordt bekend welke nieuwe auto de titel Auto van het Jaar 1995 krijgt. Een internationale jury heeft intus sen uit negentien nieuwe perso nenauto's vijf wagens gekozen die voor de titel in aanmerking komen. Het zijn de Audi A8, Fiat Punto, Opel Omega, Renault La- guna en Volkswagen Polo. De vijf zijn kandidaat voor de titel. Alfa's 145, BMW 7-serie, Chrysler Neon, Coupé Fiat, Hyundai Excel, Hyundai Sonata, Kia Sephia, Mazda 323, Opel Tigra, Range Rover, Subaru Legacy, Toyota Celica, Toyota Funcruiser en Fiat Ulysse/Citro- en Evasion/Lancia Zeta/Peugeot 806 zijn de afvallers. De verkiezing is dit jaar voor het eerst over twee ronden verdeeld. De komende weken wordt uit de vijf genomineerde auto's de titel houder voor 1995 gekozen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 25