Windsors zijn toe aan nieuw imago DE STEM GIDS DE STEM Na Edward VIII is het met het Britse koningshuis nooit meer goed gekomen z'|n opvolgen' De Windsors beschikken niet over bijzondere gaven, een bijzondere stijl of een bijzondere intelligentie wat vm j/j van ba doodstraf? VRIJDAG 18 NOVEMBER 1994 NEDERLAND 1 Als prins Charles erin slaagt om koning te worden, dan is het de vraag of hij de monarchie een broodnodig nieuw imago kan geven. foto archief de stem Door Hetty van Rooij In het voorjaar van dit jaar zond de BBC een opmerke lijke documentaire uit. Voor één keer mocht de camera binnen in de Parijse villa van de voormalige koning Edward VIII van Engeland en zijn Amerikaanse vrouw Wallis Simpson. Het resultaat was onthullend. Zowel Edward als Wallis zijn inmiddels overleden, maar hun huis in Parijs is door de nieuwe Saoedische eigenaar intact gela ten en ziet er tot in de kleinste details uit alsof de Windsors er nog wonen. Bovendien onthulde de camera dat het paar binnens kamers de titels gebruikte die zij beiden zozeer begeerden: Zijne Majesteit voor Edward, Hare Koninklijke Hoogheid voor Wal lis. Uit de geruchtmakende biografie van prins Charles die onlangs is gepubliceerd, blijkt dat de kroonprins in 1972 een bezoek heeft gebracht aan dat huis in het Bois de Boulogne. Het eerste wat hij in de hal zag, was een rode doos met het opschrift 'The King' erop. „Het was nogal pa thetisch om lakeien te zien in dezelfde rood-zwarte uniformen als bij ons", schreef de prins in zijn dagboek. Charles noemt Wallis Simpson, de hertogin van Windsor, een 'rare op en neer fladderende vleermuis'. Hij omschrijft haar als 'een harde vrouw' -totaal onsympathiek en een beetje kunstmatig'. „Ze ziet er voor haar leeftijd ongelooflijk uit en heeft zo te zien elke dag een face-lift. Weinig echte warmte, alleen die typische gastvrouwen charme. Ik was blij dat ik na drie kwartier weg kon." Pijnlijk Acht maanden later was Edward dood. Ter gelegenheid van zijn begrafenis kwam Wallis Simp son naar Londen en was de cen trale figuur tijdens de plechtig heden. Opnieuw trof het Charles dat ze onophoudelijk aan het woord was. „Ik wou dat ik oom Edward beter had gekend", schrijft hij bij die gelegenheid. Het verhaal van Edward VIII, zijn troonsafstand en zijn huwe lijk met een tweemaal geschei den Amerikaanse, creëerde in de dertiger jaren een wereldwijd schandaal waar de koninklijke familie van Groot-Brittannië tot de dag van vandaag de gevolgen van ondervindt. Zowel de BBC- documentaire als het dagboek van prins Charles leggen de vin ger op de zere plek en onthullen pijnlijk duidelijk hoezeer de troonsafstand voor de twee hoofdpersonen een trauma is ge bleven. Het Britse hof had de deur bui tengewoon definitief dichtgesla gen. Edward kreeg geen toegang meer tot zijn familie en zijn moeder, koningin Mary, stuurde zijn brieven ongeopend terug. Hij was zijn status, zijn titel, zijn familie en zijn land kwijt. Als Hertog van Windsor slaagde Edward er niet meer in om zijn leven een zinvolle inhoud te ge ven. De man die ooit een veelbe lovende, populaire prins van Wales was, voorbestemd om als koning Edward VIII de stoffige monarchie dichter bij de mensen te brengen en het instituut een nieuwe impuls te geven, leefde zijn leven in een sociaal en maatschappelijk vacuüm en on der het strakke sociale regime van een dominante echtgenote. Verwend Als Edward zichzelf er niet zo rotsvast van had overtuigd dat hij het leven zonder Wallis niet aankon, als hij zich minder ver wend, frivool, naïef en egocen trisch had gedragen, zou de ge schiedenis van het Britse ko ningshuis een andere loop heb ben gekregen. Nu is uit de treu rige historie van Edward VIII een groot deel van de geschiede nis van het huis Windsor te ver klaren. Want voor de Britse koninklijke familie was de crisis rond Edward VIII een soort nacht merrie die niet zomaar terzijde geschoven kon worden. Die cri sis maakte het ondenkbare denkbaar: ook de Britse monar chie kon ten onder gaan, haar populariteit ten spijt. De Windsors zijn verwant aan onge veer alle vorstenhuizen van Eu ropa en in de periode tussen de beide wereldoorlogen zagen zij hoe een groot aantal familiele den werd vermoord, verdreven of afgezet. Onder druk van de anti-Duitse publieke opinie was in het oorlogsjaar 1917 de al te Duitse familienaam Saxen-Co- burg Gotha afgedankt en veran derd in het oer-Britse 'the House of Windsor'. In de dertiger jaren stond in Engeland het voortbestaan van de monarchie niet ter discussie. Onder Edwards vader George V en vooral door toedoen van zijn nimmer uit de plooi rakende moeder koningin Mary was het koninklijk huis uitgebouwd tot een instituut dat de kracht en de glorie van het British Empire belichaamde. Verraad Door zijn onverantwoordelijke gedrag zette Edward VIII in 1936 al die moeizaam verworven zekerheden en het zorgvuldig opgebouwde imago op losse schroeven, zonder dat daar enige noodzaak toe was. Hij zadelde bovendien zijn verlegen, terug getrokken, stotterende broer Bertie op met een koninklijke taak waar die absoluut niet op was voorbereid. Het gedrag van Edward werd binnen de koninklijke familie er varen als onvergeeflijk verraad. Hij had gebroken met alle codes die binnen de familie heilig wa ren verklaard: hij had zijn eigen verlangens en behoeften boven zijn plichten gesteld. Om zijn verderfelijke invloed voorgoed uit te bannen en zijn populariteit definitief te breken, werd de ko ning na zijn troonsafstand volle dig geïsoleerd en vervolgens der-' tig jaar lang genegeerd. Maar juist door zijn verbanning en het ontbreken van contact werd het lot van de Hertog een soort spookbeeld, een doorlopende waarschuwing voor wat degene te wachten staat die het waagt te schudden aan de pijlers van de troon. Margaret Dat trauma achtervolgde prinses Margaret, de zuster van de hui dige koningin Elisabeth, die in het begin van de vijftiger jaren wilde trouwen met de geschei den Group Captain Peter Town- send. Het perspectief van een leven als 'Mrs. Peter Townsend', zonder koninklijke status en zonder toelage, deed haar uitein delijk kiezen voor haar konink lijke plichten en haar plaats bin nen de familie. Haar moeder heeft op die beslissing een grote en wellicht zelfs doorslaggeven de invloed gehad. Elisabeth, de huidige koningin moeder, heeft de gevolgen van de crisis van 1936 als geen ander aan den lijve ondervonden. Zij werd koningin omdat haar echt- •De hertog en de hertogin van Windsor waar alle ellende mee begonnen is. De foto dateert uit 1954. foto ap de jurken gingen de kast in. George en Elisabeth waren over al waar ze moesten zijn en waar nood te lenigen viel. Het konink lijk huis werd een patriottisch instituut. Tweetraps Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, nog geen tien jaar na de crisis van 1936, had de monarchie haar vaste plaats ver overd aan het hoofd van een zegevierende natie. Die niet ge ringe prestatie was voor een be langrijk deel te danken aan het doorzettingsvermogen en het in zicht van de koningin. Wallis Simpson, de hertogin van Windsor, heeft het ooit minder vriendelijk verwoord: „De rege ring van George VI is een twee- traps-matriarchaat. Koningin Anders dan haar voorgangsters was Diana niet bereid zichzelf weg te cijferen om haar echtgenoot terzijde te staan. foto archief de stem Voor de Koningin Moeder (94) moet alles wat er de laatste tijd in haar familie gebeurt, een gruwel zijn. foto archief de stem genoot als George VI plotseling Deugdzaam Koningin Elisabeth de koningin moeder, die inmiddels 94 is en tot de dag van vandaag in de openbaarheid treedt, zag in 1936 met gemengde gevoelens haar zwager Edward vertrekken. Zij begreep dat de nieuwe vorst, haar echtgenoot George, alle deugden moest vertegenwoordi gen waar zijn voorganger zo achteloos mee was omgespron gen. Dus zorgde zij ervoor dat de nieuwe koninklijke familie, met de dochters Elisabeth ('Lilibet') en Margaret Rose, in de publici teit kwam als een liefderijk, deugdzaam modelgezinnetje waar absoluut niets op aan te merken viel. Achter de schermen werd ze de onmisbare steun en toeverlaat van haar echtgenoot, de brave, stotterende en niet al te intelligente George VI. Als geen ander heeft de huidige 'Queen-Mother' ervoor gezorgd dat de schade werd gerepareerd die Edward had aangericht en dat de Britse monarchie haar prestige en aanzien herwon. De Tweede Wereldoorlog gaf haar de gelegenheid om het beeld van 'gewoon gezin' te perfectioneren. De Koning en zijn gezin bleven in het door bombardementen ge teisterde Londen, de juwelen en Koningin Elisabeth denkt er niet aan om af te treden ten behoeve van haar zoon. foto ap Mary regeert kóningin Elisabeth en koningin Elisabeth regeert de koning." Als de familie Windsor niet toe vallig het koninklijke huis van Groot-Brittannië vormde, zou den de leden van de familie niet buitengewoon opvallen. De Windsors, afstammelingen van koningin Victoria en de Duitse prins Albert, beschikken niet over bijzondere gaven, een bij zondere stijl of een bijzondere intelligentie. Als zij boven zich zelf uitstijgen, gebeurt dat onder de druk van de omstandigheden of door toedoen van anderen - doorgaans hun echtgenoten. Diana Koningin Elisabeth, de konin gin-moeder, was zich dat feit als geen ander bewust en begreep wat het inhield. Haar dochter, de huidige koningin Elisabeth, heeft altijd sterk onder haar in vloed gestaan. In 1981 nam de koningin-moeder de jonge Diana Spencer onder haar hoede om haar voor te bereiden op haar taak aan de zijde van prins Charles. Ongetwijfeld was het de bedoeling de jonge Diana te 'kneden' in de kunst die haar schoonmoeder koningin Mary en zijzelf tot in de perfectie be heersten, en die van vitaal be lang was gebleken voor het voortbestaan van de dynastie: de kunst een liefhebbende en on- dersteundende echtgenote te zijn aan de zijde van een koning, die wellicht meer geschikt zou zijn voor een minder in het oog lo pende functie. Diana heeft de lessen uitstekend begrepen, zo mag uit haar aan vankelijke succes als prinses van Wales worden afgeleid. Maar op een cruciaal punt ging het mis. Anders dan haar voorgangsters was Diana niet bereid zichzelf weg te cijferen om haar echtge noot terzijde te staan. Anders dan bij haar voorgangsters vormde het belang van de mo narchie voor Diana niet het hoogste goed. Het recept dat in de twintiger en dertiger jaren werkte, was in de tachtiger jaren uitgewerkt. Vesting Sinds de abdicatiecrisis, aldus de Britse journalist en publicist •John Parson, vormt de Britse koninklijke familie een vesting tegenover de buitenwereld. Ze beheersen hun taak tot in de perfectie, ze glimlachen, ze laten zich fotograferen, ze zijn beleefd en voorkomend in het openbaar. Ze zijn een toonbeeld van deugdzaamheid en vormen het boegbeeld van de natie. Achter die publieke fapade schuilt een met-intellectuele fa milie van doorsnee-mensen, die gesteld zijn op privacy en hun vrije tijd graag doorbrengen in de open lucht, bij voorkeur in de buurt van paarden. De centrale figuur is al zestig jaar lang de koningin-moeder Elisabeth. De familie heeft het instandhouden van de monarchie tot gemeen schappelijk doel verheven, waar aan alle andere doelen onderge schikt gemaakt worden. Voor nieuwkomers in de familie met eigen ambities -prinses Diana, Sarah Ferguson- blijkt die si- tuatie moeilijk te begrijpen t onmogelijk om mee te leven. Volledige breuk De crisis rond Charles en Di en de wijze waarop die zich ir; het openbaar afspeelt, beteken) een volledige breuk met zorgvuldige beeld dat Windsors de afgelopen z< jaar hebben opgebouwd. I mee te werken aan zijn gerucht-I makende biografie heeft ooi] Charles dat imago overboord je-1 zet. De prins en de prinses vail Wales gebruiken de media mo-l menteel voor hun eigen doelein- den, niet ten gunste van de mo-l narchie. Ze strijden niet aleerI om hun kinderen, ze strijden ooll om de gunst van het publiek dit] voor beiden van doorslaggeven-] de betekenis kan zijn. Wat zictl op het ogenblik in de Britsel media afspeelt, moet vooral kol ningin-moeder Elisabeth eet| gruwel zijn. De huidige koninklijke familie! met haar hoge percentage echt-l scheidingen en echtelijke ruzies is geen modelgezin meer dat be-| antwoordt aan de idealen van i jaren dertig. Maar dat deugdza me imago, dat ooit doelbewust werd opgebouwd als tegenwicht voor de escapades van Edward] VIII, heeft zijn tijd inmiddels] ruimschoots overleefd. Anno| 1994 is de situatie van Charles ir Groot-Brittannië niet uitzonder-1 lijk. Hij leeft gescheiden van i in openlijke onmin met zijn vrouw, hij erkent dat hij buiten echtelijke relaties gehad heeft, hij heeft twee kinderen voor wit hij gedeeltelijk de zorg draag Het heeft allemaal niets meert maken met het Windsor-imag van deugdzaam huiselijk geluk maar het heeft aanzienlijk meer realiteitswaarde. Open vraag Het deugdzame ideaal van i Windsors is hoognodig aan ver-] vanging toe, mapr als de monar- chie de 21e eeuw in wil moet ei wèl iets voor in de plaats komen. Het zou interessant zijn om te] zien of prins Charles, als koningI Charles III, erin slaagt de mo-f narchie een nieuwe imago tel geven dat meer in overeenstem-f ming is met de realiteit en beter past bij deze tijd. Of hem dat] lukt, blijft vooralsnog een of vraag. Het is eveneens de vr£ of hij tijdig de kans krijgt 1 zijn ambities waar te maken. Uit de biografie van Charles,] geschreven door Jonathan Dim-1 bleby, blijkt dat Charles zichzelf] wel degelijk ziet als toekomstig] koning. Maar voorlopig zit zijn E moeder op de troon, die nog] gekneed is in de vooroorlogse] koninklijke mal van haar moe-j der en er uit pureplichtsbe- f trachting niet aan denkt om ten I behoeve van haar zoon terug te treden. 'Troonsafstand' is in En- geland sinds 1936 een beladen] woord. Een Britse koning doet] geen afstand. Nieuwe naam Uit de biografie van Jonathan] Dimbleby blijkt dat Charles van plan is de koninklijke familie] een nieuwe naam te geven, wan-1 neer hij op de troon komt; hij wil j de dynastie omdopen in Mount- batten-Windsor. Daarmee eert hij zijn oom en peetvader, Lord Mountbatten, die een grote in- f vloed op de prins heeft gehad en die vijftien jaar geleden door e IRA-bom om het leven kwam. Maar een nieuwe naam heeft ook alles te maken met een nieuw 1 begin. Charles heeft er kennelijk I behoefte aan om een streep k] zetten onder het verleden. En om afstand te nemen van de Windsors, de familie die nooit helemaal loskwam van wat één j man in 1936 aanrichtte. 07.00 Tekst-tv 09 00 Koekeloere 0915 Kijk uit! Afl.: Fietsen 09 30 Nijntje en haar vriendjes, kenfilmserie (tot 09.45) 10 00 (TT) Nieuws uit de natuur !0 20 Ferhalen fan in museum: i Boaiem as skatkaemer 10 40 (TT) Verzorgen voor morge 1100 (TT) Schooitv-weekjournaal 11 30 The Jericho Conspiracy 12.00 Tekst-tv 15.48 Nieuws voor doven slechthorenden 15.56 O ja! De NCRV in beek terugblik 16.46 Millennium, magazine over toekomst 17.16 Cartoon Club, tekenfilms 17.47 Trekkingsuitslag Bankloter 17.57 Paperclip-reis, reportage ov werkvakantie Nederland! jongeren in Hongarije 18.28 Topscore, spelletje 18.58 Prettig weekend, uitgaanstip 19.28 Wat 'n vraag! Waarin (on)b kende mensen na beantwoorden van een vraag zelf een vraag mogen stellen 20.00 (TT) Journaal 20.24 Weeroverzicht 20.31 (TT) Help, serie verhalen 21.01 Jacob, speelfilm van Sir Petj Huil uit een filmcydus rond bijbel 22.42 Sporen: Oud worden, doe mentaire-serie over de laats jaren in het leven van diverse mensen L 23.21 Trekkingsuitslag giroloterij 23.32 Kissing Place, speelfilm 00.57 Journaal NEDERLAND 2 07.00 Journaal 07.06 Lingo, spelletje 07.30 Journaal 07.33 Ontbijt TV (met om 08.00 Joi( naai) 08.30 Journaal 08.33 Topscore, spelletje 09.00 Journaal 09.07 PP: Uitzending CDA 09.10 Kook TV 09.28 Die 2: Nieuwe koeien 09.53 Alle dieren tellen mee 10.15 Psychologie van het gezin 10.45 Deutsch Direkt. Duits voor b] ginners 11.15 Via Ria, discussie 12.07 Lucky Lotto live, spelshow 13.00 Journaal 13.09 (TT) Oppassen!!!, comedy 13.34 (TT) Twaalf steden, dertid ongelukken, gedramatiseerd verhalen 14.00 Sonja, talkshow 14.49 De schreeuw van De Leeuw; 15.36 Candid Camera 16.00 (TT) Journaal SUSKE EN WISKE: DE A\ bureau voorzover uu hunnen vaftstelli hen HAMBONE ONTDEK DE VERSCHILLE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 20