lummelen Wie overschrijdt welke grenzen? Rotterda 20% 'Uitstel van Politie en poli DE STEM BINNENLAND BUITENLAND Krabben -DE STEM- De oorlog is voor de Yietnamezen een ramp uit het verleden DE STEM KORTING DESTEM DONDERDAG 17 NOVEMBER 1994 /I /Wk Is u mij zou vragen /-S wat mijn eigen- X XL. lijke, dus m'n stie keme, motief is om hier in Washington te willen wonen en werken, dan zou het ant woord luiden: krabben. Niet het werkwoord, maar de beesten. Dit stukje Amerika is be roemd om z'n krabben, die uit de nabije Chesapeake Bay worden opgevist voor con sumptie door een speciaal soort mensen, waartoe ik be hoor. Het is een soort dat niets met elkaar gemeen heeft, behalve dat wij van krabben houden. We gaan er nogal eens voor naar de baai zelf, waar we ze in het koloniale dorp Oxford, twee uur rijden van mijn voordeur, verorberen op het terras van het verborgen Pier Restaurant, pal aan het weid se water dat reeds de Chesa- peake-indians rijkelijk trak teerde op dezelfde blue crabs. Maar mijn favoriet is The Bethesda Crab House, tien minuten bij mij vandaan. Er gaat geen plekje in Amerika boven dat aftandse eethuis in downtown Bethesda, het rom melige centrum van de gelijk namige voorstad van Was hington. Als ik de keuze heb tussen hier krabben doen en een diner op het Witte Huis, dan spijt het me voor Hillary en Bill. Dan kan men uw correspon dent aantreffen in een onbe schrijfelijke Amerikaanse om geving, die hem niettemin vanwege z'n beroep verplicht tot een descriptieve poging. De twee centrale begrippen daarin moeten zijn: rotzooi en kabaal, beide aangevuld met bijvoegelijke naamwoorden als satanisch, middeleeuws, heidens of bijbels. Ik introduceer wel eens Ne derlandse gasten in de Bethesda Crab House. Als ze de eerste schok verwerkt heb ben, pleeg ik - voor zover ik me verstaanbaar kan maken - deskundig op te merken: 'This is America. Vergeet Pennsyl vania Avenue, vergeet Capi tol Hill. Hier heeft het ware Amerika zijn arm uitgestrekt tot diep in deze hoofdstedelij ke agglomeratie vol onthechte ambtenaren en politici en lob byisten. This is the real thing. Wil je de Amerikaanse ver kiezingsuitslag zien aanko men zonder diep het land in te reizen? Go to this place'. This place is waar uitbater Gene me in zijn smoezelige polo en afgezakte broek bo ven het tumult uit toeroept: 'O.K., Marc, ready for another dozen?'. 'You bet!' En dan wordt er weer zo'n smerig dienblad met twaalf enorme roodgekookte en met bruin-gele kruidenpasta be smeurde krabben neergezet op het tafelkleed: een laag Washington Posts van vorige week. We nemen de bijgeleverde houten hamers ter hand en gaan de prehistorische creatu ren, die zwaar zijn van het vlees in niet alleen de poten en scharen maar ook in de tors, te lijf. Met z'n pakweg zestigen zit ten wij liefhebbers dan, aan geschoven aan lange tafels, het luchtruim te bezwangeren met het driftig geklop van ons gereedschap. Wij zijn heren in driedelig costuum, dames in mantelpak, tieners in shorts, rednecks on der baseball-petten. Maar wij zijn onder ons. En we laten de krabben zwem men in het bier dat met gal lons tegelijk in kolossale pitchers wordt aangedragen. Nu in november zitten we nog buiten (de zomers in Was hington zijn eindeloos) onder het tentzeil waarmee Gene zijn zaak heeft geëxpandeerd. Maar binnen is het eigenlijk nóg gezelliger. Vooral daar geschiedt onze conversatie schreeuwend, niet alleen om dat wij over het algemeen Amerikanen zijn en wij nu eenmaal buitengewoon luid converseren. Mede omdat in vijf hoge hoe ken van het lokaal de hang-te- levisie op 'n ander net aan staat, zodat ook elk toestel hard moet roepen om boven de overige tv's, onze woor denwisselingen en onze ha mers uit te komen. Door Mare de Koninck Soms heeft de intensiteit van het geheel ineens een verdo vende uitwerking op me en bevind ik me plots in een vertraagde geluidloze film. Dan zie ik de bergen karkas sen die we voor ons optasten. Dan zie ik de spetters op de schrootjesmuren. Dan zie ik mijn medemensen inhakken op die prachtige amfibie schepseltjes, waarvan er me eentje aankijkt met een ont roerend gezichtje: twee ver wonderde uitpuilende oogjes en een sip mondje, als van E.T. 'Ready for another dozen, Marc?', roept Gene me terug. 'Well', aarzel ik, 'half a do zen'. Stomme beesten, wees dan niet zo onbeschrijflijk lek ker... Als de zinnen zijn bevredigd, wurmen we ons tussen de puinhopen op de tafels en de manshoge torens van dozen Cola en Budweiser naar ach teren, waar handen en gelaat onder de kraan gaan, maar waar eigenlijk douches zou den moeten zijn. Buiten presenteert Amerika zich in al zijn urbane chaos. In één blik rangschikken zich de vervallen winkeltjes aan de overkant, de eeuwige tele foonpalen, de stralende Rolls Royce-garage op de achter grond en hier het nederige Bethesda Crab House. Mijn stiekeme motief. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader en D. Ahles (adjunct). Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Bezorgklachten en abonnementenadministratie: Afdeling Lezerscontact 06-0226116 (gratis) ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur, zat. 8.00-12.00 uur. Kantoren: Bergen op Zoom, Postbus 65, 4600 AB; 01640-36850, fax 01640-40731redactie 01640-37253. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Goes, Klokstraat 101100-28030, fax 01100-21928. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751fax 01140-19698. Oosterhout, Bredaseweg 108B,® 01620-54957, fax 01620-34782. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 01184-19910, fax 01184-11446. Openingstijden: van 8.30-17.00 uur. (Middagpauze van 12.30-13.30 uur m.u.v. Oosterhout) Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 87.20, per half jaar 173.45 óf per jaar 337.30. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 29.05, per kwartaal 84.70, per half jaar 168.45 óf per jaar 327.30. Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje S 076-236882 en bij Teuben, Ginnekenweg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend S 076-236881Fax 076-236405. Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 076-236881fax 076-236405 zondag van 18.30 tot 20.30 uur® 076-236242/236911. Alle advertentie-opdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de Algemene Voorwaarden van Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. als mede de Regelen voor het Advertentiewezen. Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. De Stem op band: Centrum voor gesproken lektuur 08860-82345. De vernieuwde polikliniek in Phu Loc. foto hans selder Van onze verslaggever Paul de Schipper Dat had Hans Selder nog nooit meegemaakt. Hij, de ervaren staffunctionaris van het Rode Kruis, arriveerde bij het gebouwtje in Phu Loc, in centraal Vietnam, een polikliniek, opgeknapt, keurig blauw geverfd, nette luiken voor de ramen dankzij 25.000 gulden van de afdeling Breda van het Rode Kruis. >■-> „Ik kwam daar," zegt Selder, „en er kwam iemand naar me toe met een leren builtje met geld. Alsjeblieft zeiden ze, dit geld hebben we over. Ik was stom van verbazing, want waar je als hulpverlener ook terug komt: altijd is er geld te kort of het is precies op." Drieëneenhalve week reisde Hans Selder rond in Vietnam, een inspectiereis voor het Neder landse Rode Kruis dat er sinds drie jaar aktief is. Vietnam is een van de zogeheten concentratie- landen van het Rode Kruis, een voorrangsgebied als het gaat om hulpverlening en wederopbouw. Selder: „We proberen er een na tionale Rode Kruisorganisatie op poten te zetten, die onze aanwe zigheid en betrokkenheid zo snel mogelijk overbodig moet ma ken." In 1975, na het einde van de oorlog, werden de beide Viet- nams herenigd, maar het land en zijn bewoners dragen dat nabije verleden nog elke dag met zich mee. Neem het verhaal van de man in Quang Tri, een provincie op de grens van het vroegere Noord en Zuid-Vietnam. Selder: „Hij is door de oorlog beide benen kwijtgeraakt. Zijn vrouw en zijn vijf kinderen werkten op het land en onderhielden hem. Op een dag was het 'boem', moeder en drie kinderen dood door ach tergelaten explosieven op de ak ker. Daar zat die man. Het Rode Kruis heeft hem toen een rolstoel gegeven. Daar kan hij nu groen ten mee naar de markt brengen, en die verkopen om zo in zijn onderhoud te voorzien." Quang Tri was een- van de zwaarst getroffen provincies tij dens de oorlog. Overal in het landschap is dat nog te zien. Niet alleen aan de uitgebrande en kapotgeschoten katholieke kerk zomaar ergens in Vietnam maar ook aan ver roest oorlogstuig, dat soms als monument wordt geconserveerd. Op wat de oorlog achterliet is ook een deel van de nieuwe economie gebouwd: schroot en munitie. Selder: „Ze staan daar vrolijk op niet ontplofte mortiergranaten te hameren. Het oud ijzer dat overal in de velden is achterlaten ,wordt afgebikt, schoongemaakt en per kilo verkocht. Dat is de grondstof voor een nieuwe ont luikende industrie, maar het ge volg is ook dat je veel mensen op een plankje door de straten ziet schuifelen: mensen zonder benen en zonder prothese." De oorlog is voor de Vietname- zen een ramp uit het verleden. Er zijn andere rampen die elk jaar terugkomen, tyfoons bij voorbeeld. Selder: „In Quang Tri, de armste provincie van Vietnam, heb je ook de meeste overlast van tyfoons en van overstromingen, die veroorzaakt worden door hevige regenval en opgezweepte watermassa's. Ieder De verloskamer in de nieuwe polikliniek, van belang voor een goede moeder- en kindzorg. foto hans selder i Selder: 'Vietnam is in een jaar tijd enorm vooruit gegaan'. foto de stem/johan van gurp jaar is het wel raak. Eigenlijk zou daar een soort Deltaplan nodig zijn, maar dat is zo'n ty pisch Nederlandse oplossing die daar niet past, gewoon omdat het om een kustlijn'gaat van vele honderden kilometers. De Viet- namezen doen dat anders, min der groots. Ze leggen wel duinen aan en beplanten die met wilde ananas, waarvan de wortels het zand vasthouden. Verder bestrij den ze eigenlijk alleen de gevol gen, niet de oorzaken, gewoon omdat ze daar nog niet aan toe zijn. Wat wij als Rode Kruis doen, is het assisteren bij het opzetten van rampenbestrij- dingsstations. Dat zijn depots met tenten, dekens, dekzeilen en andere hulpgoederen, waar ge trainde vrijwilligers klaar staan om op treden als het mis gaat. Ze oefenen met oude boten, oud ja, want zeggen ze: nieuwe luxe boten zijn niks voor ons, want die kunnen we toch niet onder houden." Vietnam kampt met alle kwalen van een samenleving die bij nul moet beginnen. Ziektes als polio, malaria en melaatsheid zijn er nog algemeen. Selder: „Bij ons zie je dat alleen nog voorkomen binnen sommige streng-religieuze kringen, maar in Vietnam zie je heel veel men sen, vooral kinderen die gehan dicapt zijn door polio. Via het Rode Kruis zijn er nu speciale polio-brigades opgezet die met auto's en megafoons door de dorpen trekken om zo de vacci natie-campagne effectiever te maken." Eenzelfde strategie volgen de Vietnamezen in hun strijd tegen de malaria. Ook hier speciale Rode Kruis-teams die de dorpen intrekken om de mensen te over reden voortaan onder muskie tennetten te slapen. Dat gebeurt vooral in de vochtige Mekong- delta waar malaria doodsoor zaak nummer één is. Medicijnen worden alleen in ge val van nood gebruikt, vooral omdat in Vietnam de mug die de dodelijke malaria tropica ver spreidt, zoveel weerstand tegen gewone anti-malaria-medica menten heeft opgebouwd dat de ze niets meer helpen en dat al leen dure middelen overblijven. Selder: „Dan is een muskieten net veel goedkoper. Het kost 17,50 gulden en het beschermt drie mensen tegelijkertijd." Volgens de Rode Kruis vertoont Vietnam alle kenmerken van een ontwikkelingsland: „Dat bete kent ook dat je dingen ontdekt die tot nu toe verborgen bleven in gebieden waar je vroeger nooit kwam." Een van die voorheen ontoegan kelijke streken is de provincie Gai Lai in een berggebied op de grens van Vietnam en Cambodja. Selder: „Daar ontdekten we Ha Neng een dorp met melaatsen, verstoken van alle medische hulp. Er lopen daar ook gezonde .kinderen rond, maar die hebben, ■als je er niks aan doet, geen 'enkele kans. Ze zijn gedoemd, .want komen ze buiten hun dorp om een opleiding te volgen, dan worden ze afgewezen om hun afkomst." Hans Selder was vorig jaar ook in Vietnam: „Wat ik constateer is een enorme_ vooruitgang in amper een jaar tijd. Vietnam een land met een roemrijk, ook met een bloedig verledt Na de overheersing door achte eenvolgens de Fransen en Amerikanen proberen ze nu eigen kracht weer op te krabk len. De communistische mack hebbers liberaliseren de econi mie, staan meer individuele vn heid toe en richten de blik Westen, accepteren ook hulp." Van dat laatste heeft Selder» nogal schrijnend voorbeeld de hand: „Er loopt een EU-pis gramma voor de terugkeer va Vietnamese vluchtelingen, terugkeerders worden in Viel nam als halve landverraders k schouwd, maar wat gebeurt b Ze komen terug in hun gemes schap, meestal vissersdorpen® de kust. Met geld van de ïl krijgen ze als starters moe: nieuwe vissersboten. Het gevet is dat ze al heel snel tot 4 bovenlaag van het dorp behoreJ waardoor je allerlei wrijving krijgt tussen hen en zij die acl| terbleven. Zodoende wordt probleem dat we hier met oplossen daar weer een social probleem." Als het om de toekomst w Vietnam gaat, is Selder heel o) timistisch: „Ze hebben de taai vasthoudendheid en de enorn werklust van de Aziaten. Ik e in Vietnam geen mensen lira* len. Daar komt bij dat ze 'enorm potentieel aan mense hebben. Ze hebben nog niet di economische centra zoals met een Rotterdamse havtf maar moet je over twintig jaa eens komen." Door drs J.J.M. Stikvoort 'GRENZEN WORDEN over schreden' lijkt het politieke motto van de laatste dagen te zijn. Met stijgende verba-' zing neem ik kennis van de politieke discussie over de vraag of er een parlementai re enquête moet worden ge houden naar het justitieel optreden van het openbaar ministerie en de politie. Welke grenzen worden nu eigenlijk door wie overschre den? Dit is een beschouwing van een burger, politicoloog en politieman. „Bij de bestijding van de ge organiseerde en de zware crimi naliteit worden de grenzen van de wet overschreden of toch minstens te ver opgerekt, waar door de rechtsstaat in gevaar komt". Op zich een belangrijke discus sie die niet uit de weg mag worden gegaan. Maar wat gebeurt er werkelijk? Niet één politicus hoor ik zich publiekelijk de omgekeerde vraag stellen, namelijk: welke bedreiging vormt de georgani seerde en zware criminaliteit voor die zelfde rechtsstaat en op welke wijze zou de rechtsstaat moeten reageren op die bedrei ging? Ik zie de dames en heren politici zich wel geweldig druk maken over wie de eer moet krijgen een parlementaire com missie te mogen voorzitten. Ik zie politici - en met hen de media - zich eveneens druk ma ken over de vraag wat nu wel en wat niet in de openbaarheid kan worden gebracht. Zo'n par lementair onderzoek is toch voor zowel de media als de betrokken politici (en hun par tijen) publicitair gezien een uit stekende mogelijkheid om zich te profileren? Wie overschrijdt grenzen? Enkele politiechefs zijn mede verantwoordelijk voor het feit dat een in wezen belangrijk de bat volstrekt verkeerd wordt gevoerd. En dus voor de nega tieve publiciteit die politie en openbaar ministerie ten deel valt. Juist in een periode dat de discussie en besluitvorming met betrekking tot veiligheid in een cruciaal stadium verkeert. In een debat waarbij een beroep op de professionaliteit en kwa liteit van politici, bestuurders en ambtenaren noodzakelijk is, wordt de legitimiteit van de overheid te grabbel gegooid. En wat doen landelijke politici? Die springen er bovenop, met als gevolg een versterking van de al tanende legitimiteit en geloofwaardigheid! Wie overschrijdt grenzen? Wanneer er over veiligheid wordt gedebateerd, leidt dit vrijwel altijd tot twee, niet orgi- nele, oplossingen, namelijk: 'Meer blauw op straat' en 'Meer toezicht'. Wat is de werkelijk heid? Vrijwel alle grote politieke par tijen spraken in de verkiezings tijd over een additionele uit breiding van de politie met wel 10.000 extra mensen. Het resul taat is dat in het regeerakkoord 400 miljoen gulden extra (ver deeld over 4 jaar) is uitgetrok ken voor onder meer verster king van de politie en de reor ganisatie van het openbaar mi nisterie. Na het kamerdebat is daar nog 100 miljoen aan toege voegd. Een paar kanttekenin gen. Op de eerste plaats wordt het eriminaliteitsvraagstuk niet al leen opgelost door meer blauw op straat. Nu wordt te nadruk kelijk de suggestie gewekt dat meer politiemensen op straat het criminaliteitsprobleem kan oplossen. Op de tweede plaats: de ge noemde 500 miljoen gulden zijn niet bedoeld om alleen extra politiemensen aan te stellen. De reorganisatie van het "openbaar ministerie, de tekorten van en kele politiekorpsen, uitbreiding van de cellen en de oprichting van een landelijk recherche team moeten onder andere hier uit gefinancierd worden. Feite-' lijk komt circa 35 miljoen gul den ter beschikking van de uit breiding van de reguliere politie (ofwel 500 extra politiemensen te verdelen over 26 korpsen!). Op de derde plaats wordt al politiek richting gegeven aan de vraag hoe die 35 miljoen in personeel moet worden omge zet. Duidelijk daarbij is dat niet primair wordt gekozen voor re guliere politiemensen, maar dat oplossingen gezocht worden in lager gekwalificeerd personeel (toezichthoudende funktiona- rissen) waardoor uiteindelijk de uitbreiding van de politie ver wordt tot een soort werkgele- genheidsprojekt dat nauwelijks een bijdrage levert aan de ver sterking van de politiële funk- tie. Kortom, een fundamentele dis cussie over de funktie en plaats van de politie wordt niet ge7 voerd, terwijl ogenschijnlijk ka pitalen worden uitgetrokken voor verstérking van de politie. Vervolgens leidt die laatste keu ze absoluut niet tot het gesug gereerde effect, namelijk dat de criminaliteit wordt terugge drongen. Tenslotte moet mij van het hart dat ook het immate riële (en politiek interessante) effect van dit beleid kennelijk wordt onderschat. Wanneer enerzijds er redelijk theatraal voor wordt gekozen dat de poli tie wordt uitgebreid en vervol gens blijkt dat dit beleid niet merkbaar bijdraagt tot het te rugdringen van de criminaliteit, leidt dit ongetwijfeld tót "af breuk van de legitimiteit van overheid en politiek. Waarmee de cirkel wordt gesloten. Criminaliteitsbestrijding vraagt om een brede, samenhangende strategie waarin politiek, be stuur en professionals moeten voorgaan. Op grond van deze strategie moet nagedacht wor den over de vraag wat de kern taken van de politie zijn. Het laatste jaar zijn er vele politieke besluiten genomen die enorme gevolgen hadden en hebben voor de taakverdeling van de politie. Ik noem er enkele: Intensivering vreemdelin gentoezicht; - Wetswijziging m.b.t. de funk tie van 'Hoofd Plaatselijke Poli tie' wat leidde tot een extreme taakuitbreiding op het gebied van de bijzondere wetten; - Invoering wet-Terwee waarbij de politie moet gaan participe ren in de bemiddeling tussen dader en slachtoffer; - Executie van vonnissen waar bij de politie zelf de executie 'van geldboetes moet uitvoeren; i- Intensivering van de milieu taak; - Intensivering opvang slachtof fers van zedenzaken; - Meer aanwezigheid in de zo genaamde groene gebieden. Zo kan ik nog een hele waslijst noemen, ook met betrekking tot wetgeving op ander gebied, die verregaande consequenties heeft voor de beschikbare poli tiecapaciteit. 'Dergelijke consequenties wor den in het politieke debat niet onderkend danwel miskend. In vrijwel alle gevallen worden door de politiek de noodzakelij ke randvoorwaarden niet inge vuld. Wie overschrijdt grenzen? De politiek heeft besloten tot een reorganisatie van de politie. Na decennia van discussies ging de kogel door de kerk. De poli tieke overeenstemming was er. Vervolgens is er nauwelijks be grip en respect geweest voor de problemen waarvoor de politie organisatie werd gesteld. Er mag dan terechte kritiek zijn op uitlatingen en handelswijzen van (sommige) korpschefs, maar de Nederlandse politie is wel onder hun leiding in één jaar volledig gereorganiseerd, waar bij de efficiency en effectiviteit wel degelijk sterk zijn verbe terd. Ik ervaar dat deze verbete ringen primair niet te danken zijn aan de Haagse politiek. De departementen hebben zich na mens de betrokken ministers vrijwel beperkt tot een reaktie- ve opstelling met betrekking tot dit proces. Naar mijn mening was dit grote reorganisatiepro ces te weinig gefaciliteerd en ondersteund vanuit de politiek. Wie overschrijdt grenzen? Op hoofdlijnen zou naar mijn opvatting het volgende moeten gebeuren. Op de eerste plaats zal een aantal politiechefs wat meer in het gareel moeten blij ven. Presentatie naar buiten zou zich moeten beperken tot zaken waarvoor zij primair verant woordelijkheid dragen. Bovendien zou de politie op een professionelere wijze duidelijk moeten maken wat de toege voegde waarde van de organisa tie is. De politiek zal, wanneer het om de veiligheid gaat, van het huidige opportunisme af moeten. Opportunisme draagt op de langere termijn niet bij tot passende antwoorden op de problemen en leidt m.i. tot het wekken van verwachtingen die onhaalbaar zijn. Dat slaat ver volgens als een boemerang te rug. Het vraagstuk veiligheid en het probleem van de criminali teit dienen in een bredere sa menhang te worden geplaatst op grond waarvan evenwichtige keuzen kunnen worden ge maakt. Belangrijk daarbij is dat de politiek ook de consequen ties van haar beleid onderkent en neemt. Tenslotte zou ik wil len opmerken dat het relevant is om juist ook bij reguliere wet geving het veiligheidsdenken te integreren in de besluitvorming. Zoals de milieu effectrappor tage (MER) bestaat, zo zou er ook een veiligheid effectrappor tage (VER) bij de beleids- e» besluitvorming kunnen worde» betrokken. Hoe zit het dan met de wens van een parlementaire enquête rond het optreden van justitie en politie? Ik vrees dat de thans voorge stelde parlementaire enquête! over het verkeerde onderwerp gaat, met het verkeerde doel en op de verkeerde wijze. De hui dige minister van Justitie heeft m.i. blijk gegeven van het feit dat zij bereid is los te komen van het opportunisme zoals i| dat zojuist heb beschreven. Zij vindt een parlementaire enqué- .te niet direkt noodzakelijk. Klip en klaar geeft zij aan dat belang van de bestrijding van de criminaliteit groot is, waar bij zij gelijktijdig de kaders aangeeft waarbinnen politie justitie dienen te blijven. Ge lukkig gaat zij niet voor uitbrei ding van bevoegdheden. Zij gaat voor het werkbaar maken van de bestaande bevoegdhe den. Iets wat al veel eerder moeten gebeuren. Een parle mentaire enquête is leuk voor de media en kennelijk belang rijk voor politici om zich te profileren, maar frustrerend in de discussie die gevoerd moet .gaan worden over veiligheid ei de rol van de politie en justitie daarin. Zo'n opstelling geeft de hoop en verwachting dat er geen energie wordt gestoken in de beant woording van de vraag wie grenzen zou hebben overschre den, maar geeft voldoende ruimte voor een verantwoorde en samenhangende discussie over veiligheid, criminaliteits bestrijding, middelen, kerntaak van politie en justitie, de funk tie van andere overheden en maatschappelijke instanties, en de kwaliteit van wetgeving. Drs J.J.M. Stikvoort is chef van het politiedistrict Breda Van onze correspondente Rotterdam - De Explosieven Opruimings Dienst (EOD) is voor de vierde keer binnen vijf dagen in Rotterdam in actie gekomen om dreigend explosiegevaar af te wenden. Ging het afgelopen zaterdag nog om een serieuze dreiging, toen in totaal drie handgranaten explo deerden, gisteravond bleken drie 'verdachte' personenauto's in de Pvd Van onze Haagse redactie Den Haag - De PvdA heeft wat meer speelruimte gege een half miljard gulden op vullen. Voor de PvdA is e bespreekbaar op voorwaard scholen concreet aangeven Daarnaast stellen PvdA en D66 voor dat het rijk een deel van de wachtgelden voor ontslagen per soneel in het hoger onderwijs voor zijn rekening neemt. De VVD houdt wel onverkort vast aan een korting van 500 miljoen in 1998, zoals afgesproken in het paarse regeerakkoord. Dat bleek gisteren tijdens de behandeling van de begroting van Onderwijs in de Tweede Ka mer. Aan de vooravond van het debat zei PvdA-fractievoorzitter Wallage nog eens zijn steun toe aan de geplaagde PvdA-be- windsman. De positie van Ritzen kwam de laatste weken sterk onder druk te staan. Zo ontstond de indruk uit een intern ambtelijk memo van Onderwijs dat Ritzen wil lens en wetens de bezuinigingen probeerde te saboteren. Ritzen ontkende gisteren enige betrok kenheid. Hij noemde de beschul digingen 'bizar'. Het CDA eiste gisteren ophelde ring over deze affaire. CDA-Ka- merlid Van de Camp haalde fel uit naar Ritzen en stelde dat de 'politieke geloofwaardigheid van de minister ernstig is afgeno- Het CDA verwijt de paarse coa litiepartijen 'kiezersbedrog' om dat geen van deze partijen in hun verkiezingsprogamma spreekt van zo'n forse bezuini ging op het hoger onderwijs (500 miljoen) en de studiefinanciering (een miljard). PvdA, WD en D66 willen dat (ADVERTENTIE)' van 15 t/m 19 november (behalve op merkschoenen) amslerdam roHerdarn den haag leiden utrecht (w.c. la vie) delft hilversum haarlem naaldwijk amersfoort 's-gravenzande maastricht almere «eindhoven schiedam arnhem den bosch breda info: 070- 320,91.00 EEN MEERDERHEID van de Twe Van Traa en vindt dat er ee worden gehouden naar de ops justitie. Die kamer-meerderheid pelijk, want in feite is het n< openbare onderzoeksvorm die kennen, in te zetten op een on openbaarheid gebaat is: de bestr Toch is het goed dat die enquêt jijkheid van hoge politie- en justi jaren opsporingsmethoden toer passen. De bevindingen van de onomstotelijk vastgesteld. De gr< is zodanig vervaagd dat de reel parlementaire democratie kan de Niet de politie maar de politie zware middel van de parlement methode om goed zicht op de eenmaal in de politie-praktijk de den. Maar niet het antwoord op de voor moet worden gesteld, is c moet vooral antwoord geven o zijn voor een adekwate bestrijdin kennelijke ongrijpbaarheid van rende criminele organisaties is woordelijke politie- en justitiefun toegestane balanceren en blijk kunnen binnen de huidige wettel Dat laatste mag niet. Maar de justitie nu moeten voeren, is ev. rechtsstaat.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 2