ABC lonkt al jaren naar Europa DE STEM De enige man die mocht vloeken Tineke op bezoek in ondergrondse tempel Bold Beautiful-stars in Rotterdamse Ahoy SCHIJF Kindernet ook voor ouders Veronica komt met filmpagina op Teletekst iaan ervoor. 'Strategische alliantie' weggegooid geld VPRO-stem van Cor Galis voor altijd vastgelegd Swingle Singers Der Freischütz Vollenweider Toon Hermans Prix Goncourt voor schrijver Van Cauwelaert X 51 iuceert NS een It reizen per trein leze reisregels te u weet waar het Ier binnenkort het stations kaartauto- npas kunt betalen. |et loket gesloten is. i een kaartje bij de leer tijd krijgt voor |r controleren. Niet en uitstappen. Het Ie bewaart totdat u alleen toegankelijk ven we het perron g: de plek waar onze vaaid worden, want Ier kaartje in de trein hef bij de conducteur In aan het loket, it u in de trein stapt. ig- ingen die niet van de naar wel gaandeweg en camerabewaking, terde schoonmaak en lit om van de stations t. n vindt u uitgebreid •egels van NS'. U vindt we u naar de algeme- tn personen en hand- we reisregels van NS Ik wil liever al mijn ideeën uitwerken "voor wat minder geld, dan dat ik één klus in het jaar doe voor miljoenen" Pieter Jan Rens, presentator Door Anja van den Akker Joop van den Ende en John de Mol praten met ABC, een van de grootste commerciële netwerken van de Verenigde Staten. De één wil de Amerikaanse markt op, de ander de Europese. Er zijn ongekende mogelijkheden. Samenwerken in of buiten Europa, het opzetten van een onafhankelijke Amerikaanse Endemol-poot, het co-procuderen van programmaformules. De Amerikaanse mediaholding Capital Cities/ABC, die het Amerikaanse netwerk ABC overkoepelt, lonkt al jaren naar de Europese markt. En niet zonder succes. De holding is inmiddels voor éénderde eigenaar van Eu rosport en voor de helft van het Duitse Tele-München. Endemol zou, zeker nu het een miljoe nengarantie van de publieke omroepen heeft gekregen, een prachtige Amerikaanse voet tussen de Nederlandse omroep- deur betekenen. Niet vanwege de internationaal gezien kleine omvang, meer vanwege strate gische belangen. In Zweden, waar ABC voor 25 procent aandelen bezit van SBS (Scandinavian Broadcasting System) betekende de Ameri kaanse bemoeienis destijds een uitbreiding van het aantal ver strooiende programma's, infor matie en sport. Ook al komt er geen deal tussen Endemol en ABC, dan stemt een en ander tot nadenken over de 'strategische alliantie' die de publieke omroepen hebben ge sloten met Endemol en Veroni- Deze houdt in: het delen van de sportrechten, het uitwisselen van programmagegevens en een gegarandeerde afname van En- demol-prodjjlri.ejL tussen de 40 en 70 miljoen'gulden. Het ve nijn zit 'm in de staart: er zijn géén afspraken gemaakt over welke programma's Endemol voor dat bedrag zal leveren. Natuurlijk betogen de publieke omroepen dat zij tenslotte de opdrachtgever zijn, maar wat gebeurt er als zij op een gegeven moment nog niet voldoende op drachten hebben verstrekt? Dan kan Endemol eenvoudigweg wat (Amerikaans) spul in Hil versum 'dumpen'. Die situatie is niet denkbeeldig. De Tros, nu goed voor een jaar lijkse afname van 18 miljoen gulden bij Endemol, wil uit het bestel stappen. De VPRO wei gert principieel iets bij Endemol te bestellen. Blijven over: Avro, KRO. NCRV, NOS en Vara. Want ook de EO zal niet voort durend zitten springen om het Endemol-jolijt zonder goddelij ke boodschap. Kunnen die vijf omroepen dat wel betalen? Zijn ze bij de klei nere producenten niet goedko per uit? En: is er genoeg werk voor het eigen personeel als zo veel wordt uitbesteed? De miljoenen die nu zijn uitge trokken voor de strategische al liantie - allemaal met de bedoe ling RTL buitenspel te zetten - lijken weggegooid geld. Het ef fect ervan wordt overschaduwd door twee 'gevaren'. Ten eerste. Als het geen ABC wordt, zal Endemol heus niet stilzitten bij het zoeken naar andere internationale partners. Het gat in de omzet doordat RTL geen zaken meer doet met Endemol, wordt niet goedge maakt door de 'strategische al liantie' uit de koker van NOS- voorzitter André van der Louw. Ten tweede. Als RTL en Tros het eens worden, haalt RTL via een achterdeur Endemol weer binnen. De Tros en John de Mol kunnen het samen uitstekend vinden. Via de Tros krijgt RTL weer toegang tot De Mol en dus tot Endemol. Er zijn nog vier voordelen voor RTL. De programmabladen van de Tros - de TV Krant en Tros Kompas - kunnen in samenwer king met uitgever VNU eenvou digweg worden omgebouwd tot een omroepgids voor Tros en RTL samen. Want een commer- cieLe Tros zal dezelfde aanspra ken kunnen maken als Veroni ca. Dat alles bespaart RTL een vertragende juridische procedu re. Ander voordeel voor RTL: de 'sterren' van de Tros verhuizen mee, zoals Linda de Mol, Jaap Jongbloed, Martijn Krabbé en consorten. Als de Tros afziet van een verdrag met het Zweed se SBS, waarvan sprake was, scheelt dat RTL bovendien een concurrent. RTL gaat er tot slot vanuit dat Den Haag het aantal publieke netten terugbrengt tot twee, zo dra ook de Tros uit het bestel stapt. Dat betekent dat er jaar lijks zo'n 170 miljoen gulden reclamegeld vrij komt, te beste den door onder meer RTL. Het banenverlies dat NOS- voorzitter André van der Louw in dat geval vreest, zal worden gecompenseerd doordat veel mensen zullen overgaan naar de commerciële concurrentie. Gids i Cor Galis (84): furore na zijn pensioen Hilversum (anp) - Cor Galis doet zijn mond op de radio pas open sinds hij met pensioen is. Twintig jaar later is hij De Stem. Van de VPRO, het mannetje van de radio. Voordien werd zijn stem via ether en kabel niet gehoord; de omvang van zijn publiek was lang niet zo mas saal als nu. Veertig jaar is Galis (84) bij de VPRO. Het is een aardige gelegenheid om de stem defini tief vast te leggen. Hij was twintig jaar hoofd propaganda bij de omroepvereniging, er was geen zaaltje of zijn stem haalde wel de achterste rij. Nadat hij met pensioen ging, kwam Galis de eerste jaren om negen uur naar zijn werk, in plaats van half tien. 'De mening van Cor Galis' is een boekje en een cd. 'Met de onvergetelijke stem en tek-, sten van Cor Galis', schrijft uitgever Balans. Dat is een beetje misleidend, want de door Galis uitgesproken teksten zijn door anderen geschreven. Boek en cd omvatten twintig jaar teksten. Bijna veertig minuten achtereen klinken de meningen, anders dan portiegewijs op de radio. Dertien stukjes, columns desgewenst, vormen een waar bombardement. De 88 stukjes in het boek missen weer die hoogst noodzakelijke stem. Boek en cd kunnen dus niet zonder elkaar. Mal Galis mag dan een uitgesproken mening hebben, voor het opschrijven ervan heeft hij zijn jongens. Tien minuten voor de uitzen ding krijgt hij te lezen wat hij moet zeggen. Malle teksten vaak en nogal eens volstrekt onbegrijpelijk. Die jongens, onder wie Peter Flik, hebben hem er destijds toe verleid achter de radiomicrofoon plaats te nemen. Andere tekstschrijvers van de verzamelde stukjes zijn Wim Noordhoek, Ischa Meijer, Anton IJdo, Chris Kijne, Ronald van den Boogaard en Rogier Proper. Bij de VPRO hopen ze stilletjes dat Galis het eeuwige leven heeft. Cor Galis forever - zo staat in een van de stoeptegels, die naar de kantine van de omroep leidt. „Iedereen kent Cor Galis der VPRO", schrijft Jan Haasbroek in zijn inleiding bij het boekje. „Timbre uit duizenden. Schrik der logopedie. Berucht, barok, basaal, basalt. Op temperatuur gebracht met rasp en schraap, Zo'n dertig jaar geleden ontke tenden ze een kleine revolutie: de Swingle Singers. Een groep je virtuoze zangers en zange ressen onder leiding van de Amerikaanse Fransman Pierre Swingle stak bekende nummers van Bach in een nieuw jasje. Dat ze daarbij een jazzmatige ritmesectie niet schuwden, schoot veel Bach-fanaten in het verkeerde keelgat. De Swingle Singers waren ui terst muzikaal, hun vocale prestaties boven elke twijfel verheven. In wisselende samen stelling hebben ze overigens de jaren overleefd. Zonder Pierre Swingle, maar mét de oor spronkelijke naam, hebben ze zojuist de cd 'Bach Hits Back, A new a cappella tribute' uitge bracht. De Swingle Singers in de hui dige vorm is een vocaal dubbel- kwartet, zonder ritmesectie. Ritme hoor je wel, maar 'de Swingle Singers produceren al le geluiden op deze cd; er zijn geen instrumenten gebruikt', zo zegt het boekje. De zacht swin gende brushes die hier en daar te horen zijn worden door de menselijke stem voortgebracht. De cd bevat een paar oude succesnummers, zoals de Badi- nerie en de Aria op de g-snaar. Verder staan er virtuoze bewer kingen van orkestmuziek op (zoals het eerste deel van het derde Brandenburgse Concert) 1° de bekende dabadabadabada- techniek. MUZIEKRECENSIES Daarnaast zingen ze een aantal nummers mét tekst: het koraal uit de cantate Wachet Auf en Et Resurrexit uit de Hohe Messe. Iets minder geslaagd is wellicht de zetting van Bist du bei mir, in modern close-harmony-idi- oom. Maar de Swingle Singers zijn een feest om naar te luisteren. (Virgin 7243 5 45049 2 1) HANS ROOSEBOOM In de 'Romantische Oper in drie Aufzügen' Der Freischütz van Carl Maria von y/eber (1821) hoor je aan één stuk aanzetten tot Wagner. Het is bekend dat Richard Wagner in zijn vroege jeugd verpletterd werd door deze opera, uitgevoerd onder leiding van de componist zelf. Maar dat de beïnvloeding van Wagner door Weber zo diep gaand was, is toch een verras sing. In Der Freischütz worden reeds alle vernieuwingen in orkestra tie, klank en sfeer die Wagner vooral in de Ring realiseerde aangekondigd. In het licht van de geschiedenis heeft Wagner zijn grote voorbeeld overvleu geld. Maar zonder Weber zou hij misschien wel ergens, maar dan toch zeker ergens anders beland zijn. Niet alleen op Wagner maakte Der Freischütz grote indruk. De opera was een inslaand suc ces in heel Europa, terwijl het toch een zeer 'Duitse' opera is. De strekking en de sfeer sprak de mensen aan in die tijd vlak na de Napoleontische turbulen ties. Muzikaal mag Webers Freischütz progressief zijn (luister eens goed naar die meesterlijke Ouverture, één en al romantiek zoals nooit eerder vertoond), maar inhoudelijk past het werk helemaal in de sfeer van restauratie die in Eu ropa heerste. Na de overspan nen idealen van de Franse re volutie met z'n rampspoed, bloed, zweet en tranen werd hier een wereld voorgetoverd van een ordelijke plattelands samenleving, met jagers, hout vesters, boeren en landheren. Plus de nodige tovenarij en spoken en het Diepe Woud waarvoor vooral Duitsers zo'n ontzag hebben. Een nieuwe Freischütz is een gebeurtenis. Onder leiding van Marek Janowski worden de hoofdrollen gezongen door Andreas Schmidt, Sharon Sweet, Ruth Ziesak en Kurt Rydl. Het gelukkig niet al te massale koor en het Deutsches Symphonie-Orchester Berlin worden door Janowski in be heerste banen geleid. (RCA Vic tor Red Seal 09026 62538 2) HR NA EEN reeks zeven studio-al bums komt de Zwitserse harpist Andreas Vollenweider nu met een live dubbel-cd. Andreas Vollenweider Friends Live 1982-1994 heet die plaat. In ruim twee uur muziek zijn bloemlezingen uit een drietal concerttoernees vastgelegd. Op zijn studio-platen ontwik kelde Vollenweider zich van een harpspeler die zich door een paar percussiemuzikanten liet begeleiden, tot een musicus die een steeds complexer en instrumentaal gevarieerder ge heel liet horen. De new age- achtige verstilling van de eerste platen groeide uit nadh een bonte, maar niettemin zeer geïnspireerd klinkende menge ling van stijlen, waarin naast etnische invloeden uit het Verre Oosten op de laatste platen ook steeds meer Middeneuropese volksmuziek te horen was. Ook live was er sprake van een soortgelijke ontwikkeling al was van meet af aan het po diumgeluid wel veel steviger dan de soms wat verstilde sfeer van de grammofoonplaten. De live dubbel-cd is enerzijds een aardig carrière-overzicht en anderzijds een imponerende registratie van hetgeen waartoe een gezelschap gelijkgestemde musici in staat kan zijn. Meer nog dan de virtuositeit zijn het de hoorbare speelvreugde en de haast tastbare energie waarmee wordt gespeeld die deze dubbe- laar zo de moeite waard maken. Van plaat bekend werk plus een aantal improvisaties wor den schitterend vertolkt en niet zelden overtreffen de live-ver sies de originelen. (Columbia) WIM VAN LEEST ER IS maar één Toon Hermans. Zolang je die zijn eigen liedjes nog kunt horen en zien zingen, is er eigenlijk geen reden om ze door andere artiesten te laten uitvoeren. Niemand kan dat tenslotte leuker en beter dan hijzelf. Moderniseringen met drukke arrangementen vol zwijmelende violen of dreunen de rocktempi kunnen die sim pele liedjes nooit charmanter maken dan zij van zichzelf al zijn. Toch heeft de Avro het waag stuk ondernomen met de cd Een Nieuwe Jas. Vijftien liedjes worden door evenzovele arties ten in bewerkte versies uitge voerd. Het levert een potpourri op waarbij er slechts enkelen zijn die recht doen wedervaren aan Toons versjes. En dat zijn nu juist niet degenen van wie je dat het meest zou verwachten. Simone Kleinsma weet samen met The Dutch Swing College Band onverwacht Vader gaat op stap aardig te typeren. Hans Dorrestijn met zijn zwaarmoe dige, gebarsten stemgeluid slaagt er zowaar in om het wat weemoedige Café Biljart een nieuw eigen karakter geven. De Nits komen een heel eind met het zonnige en kabbelende Me- diterranée en de Jazzpolitie maken van Pijpestelen een smakelijk nummer. Liesbeth List weet als geen an der een tekst expressief te ver tolken en Karin Bloemen kan er ook wat van, maar liever hoor ik toch Toon zelf. Hetzelf de geldt voor de 24 Rozen door Ramses Shaffy. Het ope ningsnummer Een Ballonnetje door violiste Emmy Verhey, de Maastrichter Staar en veel vio len mag men wat mij betreft helemaal onbeluisterd laten. Astrid Seriese, Mathilde San- ting en Angela Groothuizen zingen helder en toegewijd Toons teksten, maar toch... Eerder verscheen Een Nieuwe Jas met liedjes van Annie M.G. Schmidt die evenmin de ono vertroffen versies door o.a. de oervertolkster, Conny Stuart, konden doen vergeten. Toon noch Annie lenen zich voor popsongversies omdat zij caba retkunstenaars zijn wier liedjes bovendien een tijdstempel dra gen. Toon zelf was ontroerd toen hij de lijst van uitvoerende artiesten zag die hem wilden vertolken. Heel begrijpelijk, want de schijf is zonder meer een eerbetoon van prominente artiesten aan een grote klein- kunstcollega. marjan mes WKÊKÊÊÊÊÊÊÊKÊÊÊÊÊÊË WtKÊÊÊÊKmm DINSDAG 15 NOVEMBER 1994 DEEL Van onze rtv-redactie Het televisie-station Kindernet heeft uitbreidingsplannen. Naast de programma's voor kinderen wil Kindernet zich ook gaan richten op jonge ouders. Directeur Dick van Leeuwen zegt in het reclame-vakblad Adforma- tie dat hij vooral denkt aan 'niet te zware' programma's over opvoeding, gezondheid, welzijn en entertainment. Met name adver teerders die spotjes via Kindernet uitzenden, schijnen behoefte te hebben aan een dergelijke uitbreiding. Het station heeft geen plannen om ook 's avonds te gaan uitzenden. Kindernet is in 5,4 miljoen Nederlandse huishoudens te ontvangen en heeft daarbinnen een bereik van 96%. Kindernet scoort het hoogst in de leeftijdsgroep van drie tot vijf jaar. Van onze rtv-redactie Spiritisten, Jomanda, telepathie, hypnose, helderziendheid, vuurlopen, bijna-dood-ervaringen en een jongetje van vijf dat een vliegtuigongeluk voorspelde. Tineke struint vanaf van avond verder in de paranormale wereld. ondergrondse tempelstad. Nu de kardinaal van Ivrea dreigt de kunstwerken te laten vernieti gen, hebben de bewoners van Damanhur de publiciteit ge zocht. Als enige buitenlanders mochten Tineke en haar ploeg naar binnen. Verder spreekt Tineke in de stu dio over de gevolgen van aard- stralen en leilijnen, die onder woningen doorlopen. RTL4, 22.00 uur Ze bezoekt een ondergrondse stad in de buurt van Turijn. In La Citta Sotteranea komen drie energiestromen samen. Een groep Italianen stichtte er de woongemeenschap Damanhur. De bewoners houden zich bezig met zaken als astraal reizen, hypnose en natuurlijke genees kunst. Met schepjes en emmertjes hol den ze zestien jaar lang een berg uit en schiepen een prachtige FOTO 'T STICHT Hilversum (anp) - Met ingang van 19 november start Veronica een wekelijkse filmpagina op Teletekst. De pagina is elk weekeinde op pagina 348 te vinden. 'Veronica Filmtext' bevat nieuwe films en video's, die de komende week worden uitgebracht. De pagina bestaat uit vijf deelpagina's. In het filmnieuws is onder meer een box office top tien opgenomen, de best bezochte films in de Nederlandse bioscopen. galm en gier, vloek en zucht, rochel en kuch. Cor kraait oproer en zaait verwarring." Onkreukbaar Waarom werd Cor toch zo beroemd, vraagt Haasbroek zich af. „Zijn stem alleen kan het niet zo zijn", veronderstelt de hoofdredac teur van de afdeling radio der vrijzinnigen. „Vooreerst is daar zijn onkreukbare afkeer van modes, rages en kapsones. Daar komt bij dat hij van teksten wordt voorzien door zijn jongens. Jaren jonger dan De Stem en stuk ken onbekookter." Vroeger was Cor Galis bij de vrijzinnig-pro testantse radio-omroep de enige die mocht vloeken. In de tijd dat niemand dat mocht, toen de dominees het nog voor het zeggen hadden. Destijds schreef hij nieuwe leden in. Die joeg hij later weg. Waarschijnlijk niet met die stem. Maar omdat zijn tekstschrij vers hem nog wel eens een ferme vloek door de ether lieten schallen. Gelokt door de klank van de stem, verbazen bezoekers van de VPRO-studio zich over de verschijning van Galis. Ze treffen geen oude dikke man aan of een mopperkont, zoals verwacht. Galis is de vriendelijkheid zelve, een lange, slanke heer. Het Bold Beautiful-kwartet in slagorde, v.l.n.r. Jeff Trachta, John McCook, Sally Spectra en Bobbie Eakes. FOTO HENNY MILTENBURG Van onze rtv-redactie Macy stapt in de nieuwste afleveringen van The Bold the Beautiful definitief uit de modewereld. Ze groeit uit tot een wereldberoemde zangeres. Macy maakt een Europese toernee onder meer langs Rotterdam. Zo lopen fictie en realiteit naadloos in elkaar over. De beelden van het Rotterdamse optreden, verwerkt in de popu laire Amerikaanse soap, zijn pas over enkele jaren op RTL4 te zien. Vanavond brengt dit com merciële station een registratie van Bold Beautiful in Concert, een tweedaags evenement dat vorige maand plaatsvond. Twintigduizend fans kwamen in sportpaleis Ahoy tesamen om hun idolen te zien en horen zin gen, drie 'Forresters' en een 'Spectra' in wisselende samen stelling: Jeff Trachta (Thorne), Bobby Eakes (Macy), John Mc Cook (Eric) en Darlene Conley (Sally). De laatste presenteerde de gladde show, die twee uur duurde. Het kwartet kon putten uit Bold Beautiful-repertoire, dat eer der op twee cd's is vastgelegd: de duetten van Bobby en Jeff, de lovesongs van John. Het wach ten is nu op een kerst-cd van de hele bezetting. Behalve van het concert zijn ook beelden te zien die achter de schermen zijn gemaakt van de vier soapsterren. Ook is' er ge filmd bij hun aankomst op Schiphol en in hun hotel. Voor de camera vertellen Thorne, Ma cy, Eric en Sally onder meer wat voor verpletterende indruk het Nederlandse publiek bij hen heeft achtergelaten. Absolutely fabulous, vindt Jeff. Ook komen fans aan het woord, die voor vier tientjes de avond van hun leven hebben. Met aanstekers en arm gezwaai verhogen zij de feest vreugde. Tussen de liedjes door voeren de acteurs dialoogjes op, die doen denken aan de soap. Thorne: „Je ziet er echt geweldig uit, Macy." Macy: „Jij ook Thorne, jij ziet er ook gewéldig uit. Je bent zeker weer naar de fitness geweest." Thorne: „Ja, dames en heren, ziet Macy er niet geweldig uit? Veel sexier dan op televisie. Die jurk die je aan hebt, veel onthul- lender dan op televisie. Echt sexy hoor." RTL4, 20.30 uur Parijs (afp/dpa) - De Prix Gon court, de meest prestigieuze lite ratuurprijs in Frankrijk, is maandag aan de auteur Didier van Cauwelaert uitgereikt voor zijn boek Un Aller Simple (Een Enkele Reis). Dat heeft de jury bekend gemaakt. Een andere be kende prijs, de Prix Renaudot, ging naar Gillaume Le Touze voor zijn roman Comme ton Père (Zoals je Vader). De 34-jarige Van Cauwelaert, een in Nice wonende Vlaming, kreeg voor zijn boek ëen symbo lische prijs van 50 francs (15 gulden). De Goncourt is echter een garantie voor hoge oplages. Zijn boek kreeg vijf stemmen voor en vijf tegen, waarbij die van juryvoorzitter Hervé Bazin dubbel telde.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 19