Vanaf 1 januari gaat u
met een andere trein.
ABC lc
jaren
naar E
Een prettige reis. We gaan ervoor.
'Strategische alliant
Swingle Singers
DE STEM
DINSDAG 15 NOVEMBER 1994
51
//J
Met ingang van 1 januari 1995 introduceert NS een
aantal nieuwe 'reisregels' waardoor het reizen per trein
anders wordt dan u gewend bent.
Omdat iedere reiziger met deze reisregels te
maken zal krijgen, is het nuttig dat u weet waar het
Nieuwe
reisregels
van NS.
om gaat.
NS is hard op weg een zelfstan
dig bedrijf te worden. Bij die verzelf
standiging hoort een beter produkt
voor onze klanten. Daarom verandert er binnenkort het
een en ander.
Kaartautomaten op alle stations.
Vanaf 1 januari staan er op alle stations kaartauto
maten waar u met muntgeld en pinpas kunt betalen.
Zo heeft u altijd een kaartje, ook als het loket gesloten is.
Het is dus niet langer nodig om een kaartje bij de
conducteur te kopen, waardoor hij meer tijd krijgt voor
service, zoals het geven van informatie.
In- en uitgangscontroles.
Vanaf 1 januari gaan we meer controleren. Niet
alleen in de trein maar ook bij het in- en uitstappen. Het
is daarom belangrijk dat u uw kaartje bewaart totdat u
het station na aankomst verlaten hebt.
Met een kaartje het perron op.
Vanaf 1 januari is het perron alleen toegankelijk
voor mensen met een kaartje. Zo geven we het perron
weer zijn oorspronkelijke functie terug: de plek waar onze
klanten in- en uitstappen. En uitgezwaaid worden, want
dat mag natuurlijk wel.
Hoger tarief in de trein.
Wie vanaf 1 januari toch zonder kaartje in de trein
stapt, is een stuk duurder uit. Het tarief bij de conducteur
ligt namelijk aanmerkelijk hoger dan aan het loket.
Als u uw kaartje koopt voordat u in de trein stapt,
scheelt dat dus geld.
Meer verlichting en camerabewaking.
Dan zijn er nog twee veranderingen die niet van de
ene op de andere dag plaatsvinden, maar wel gaandeweg
merkbaar worden: meer verlichting en camerabewaking.
In combinatie met een verbeterde schoonmaak en
de komst van meer winkels doen we dit om van de stations
plekken te maken waar u graag komt.
Deze en andere maatregelen vindt u uitgebreid
beschreven in de folder 'Nieuwe reisregels van NS'. U vindt
deze op het station. Verder verwijzen we u naar de algeme
ne voorwaarden voor het vervoer van personen en hand
bagage van NS (AVR - NS). De nieuwe reisregels van NS
zijn daarin opgenomen.
nIk wil liever al mijn ide
voor wat minder geld, c
klus in het jaar doe voi
Pieter Jan Rï
Door Anja van den Akker
Joop van den Ende en John de I
de grootste commerciële netwer
De één wil de Amerikaanse marl
Er zijn ongekende mogelijkhede
Europa, het opzetten van een
Endemol-poot, het co-procuders
De Amerikaanse mediaholding
Capital Cities/ABC, die het
Amerikaanse netwerk ABC
overkoepelt, lonkt al jaren naar
de Europese markt. En niet
zonder succes.
De holding is inmiddels voor
éénderde eigenaar van Eu
rosport en voor de helft van het
Duitse Tele-München. Endemol
zou, zeker nu het een miljoe
nengarantie van de publieke
omroepen heeft gekregen, een
prachtige Amerikaanse voet
tussen de Nederlandse omroep-
deur betekenen. Niet vanwege
de internationaal gezien kleine
omvang, meer vanwege strate
gische belangen.
In Zweden, waar ABC voor 25
procent aandelen bezit van SBS
(Scandinavian Broadcasting
System) betekende de Ameri
kaanse bemoeienis destijds een
uitbreiding van het aantal ver
strooiende programma's, infor
matie en sport.
Ook al komt er geen deal tussen
Endemol en ABC, dan stemt een
en ander tot nadenken over de
'strategische alliantie' die de
publieke omroepen hebben ge
sloten met Endemol en Veroni
ca.
Deze houdt in: het delen van de
sportrechten, het uitwisselen
van programmagegevens en een
gegarandeerde afname van En-
demol-prod^g, teeri de 40
en 70 miljoen gulden. Het ve
nijn zit 'm in de staart: er zijn
géén afspraken gemaakt over
welke programma's Endemol
voor dat bedrag zal leveren.
Natuurlijk betogen de publieke
omroepen dat zij tenslotte de
opdrachtgever zijn, maar wat
gebeurt er als zij op een gegeven
moment nog niet voldoende op
drachten hebben verstrekt? Dan
kan Endemol eenvoudigweg
wat (Amerikaans) spul in Hil
versum 'dumpen'.
Die situatie is niet denkbeeldig.
De Tros, nu goed voor een jaar
lijkse afname van 18 miljoen
gulden bij Endemol, wil uit het
bestel stappen. De VPRO wei
gert principieel iets bij Endemol
te bestellen. Blijven over: Avro,
KRO, NCRV, NOS en Vara.
Want ook de EO zal niet voort
durend zitten springen om het
Endemol-jolijt zonder goddelij
ke boodschap.
Kunnen die vijf omroepen dat
Zo'n dertig jaar geleden ontke
tenden ze een kleine revolutie:
de Swingle Singers. Een groep
je virtuoze zangers en zange
ressen onder leiding van de
Amerikaanse Fransman Pierre
Swingle stak bekende nummers
van Bach in een nieuw jasje.
Dat ze daarbij een jazzmatige
ritmesectie niet schuwden,
schoot veel Bach-fanaten in het
verkeerde keelgat.
De Swingle Singers waren ui
terst muzikaal, hun vocale
prestaties boven elke twijfel
verheven. In wisselende samen
stelling hebben ze overigens de
jaren overleefd. Zonder Pierre
Swingle, maar mét de oor
spronkelijke naam, hebben ze
zojuist de cd 'Bach Hits Back,
A new a cappella tribute' uitge
bracht.
De Swingle Singers in de hui
dige vorm is een vocaal dubbel-
kwartet, zonder ritmesectie.
Ritme hoor je wel, maar 'de
Swingle Singers produceren al
le geluiden op deze cd; er zijn
geen instrumenten gebruikt', zo
zegt het boekje. De zacht swin
gende brushes die hier en daar
te horen zijn worden door de
menselijke stem voortgebracht.
De cd bevat een paar oude
succesnummers, zoals de Badi-
nerie en de Aria op de g-snaar.
Verder staan er virtuoze bewer
kingen van orkestmuziek op
(zoals het eerste deel van het
derde Brandenburgse Concert)
hi de bekende
dabadabadabada-techniek.