Vanaf 1 januari gaat u met een andere trein. ABC lc jaren naar E Een prettige reis. We gaan ervoor. 'Strategische alliant Swingle Singers DE STEM DINSDAG 15 NOVEMBER 1994 51 //J Met ingang van 1 januari 1995 introduceert NS een aantal nieuwe 'reisregels' waardoor het reizen per trein anders wordt dan u gewend bent. Omdat iedere reiziger met deze reisregels te maken zal krijgen, is het nuttig dat u weet waar het Nieuwe reisregels van NS. om gaat. NS is hard op weg een zelfstan dig bedrijf te worden. Bij die verzelf standiging hoort een beter produkt voor onze klanten. Daarom verandert er binnenkort het een en ander. Kaartautomaten op alle stations. Vanaf 1 januari staan er op alle stations kaartauto maten waar u met muntgeld en pinpas kunt betalen. Zo heeft u altijd een kaartje, ook als het loket gesloten is. Het is dus niet langer nodig om een kaartje bij de conducteur te kopen, waardoor hij meer tijd krijgt voor service, zoals het geven van informatie. In- en uitgangscontroles. Vanaf 1 januari gaan we meer controleren. Niet alleen in de trein maar ook bij het in- en uitstappen. Het is daarom belangrijk dat u uw kaartje bewaart totdat u het station na aankomst verlaten hebt. Met een kaartje het perron op. Vanaf 1 januari is het perron alleen toegankelijk voor mensen met een kaartje. Zo geven we het perron weer zijn oorspronkelijke functie terug: de plek waar onze klanten in- en uitstappen. En uitgezwaaid worden, want dat mag natuurlijk wel. Hoger tarief in de trein. Wie vanaf 1 januari toch zonder kaartje in de trein stapt, is een stuk duurder uit. Het tarief bij de conducteur ligt namelijk aanmerkelijk hoger dan aan het loket. Als u uw kaartje koopt voordat u in de trein stapt, scheelt dat dus geld. Meer verlichting en camerabewaking. Dan zijn er nog twee veranderingen die niet van de ene op de andere dag plaatsvinden, maar wel gaandeweg merkbaar worden: meer verlichting en camerabewaking. In combinatie met een verbeterde schoonmaak en de komst van meer winkels doen we dit om van de stations plekken te maken waar u graag komt. Deze en andere maatregelen vindt u uitgebreid beschreven in de folder 'Nieuwe reisregels van NS'. U vindt deze op het station. Verder verwijzen we u naar de algeme ne voorwaarden voor het vervoer van personen en hand bagage van NS (AVR - NS). De nieuwe reisregels van NS zijn daarin opgenomen. nIk wil liever al mijn ide voor wat minder geld, c klus in het jaar doe voi Pieter Jan Rï Door Anja van den Akker Joop van den Ende en John de I de grootste commerciële netwer De één wil de Amerikaanse marl Er zijn ongekende mogelijkhede Europa, het opzetten van een Endemol-poot, het co-procuders De Amerikaanse mediaholding Capital Cities/ABC, die het Amerikaanse netwerk ABC overkoepelt, lonkt al jaren naar de Europese markt. En niet zonder succes. De holding is inmiddels voor éénderde eigenaar van Eu rosport en voor de helft van het Duitse Tele-München. Endemol zou, zeker nu het een miljoe nengarantie van de publieke omroepen heeft gekregen, een prachtige Amerikaanse voet tussen de Nederlandse omroep- deur betekenen. Niet vanwege de internationaal gezien kleine omvang, meer vanwege strate gische belangen. In Zweden, waar ABC voor 25 procent aandelen bezit van SBS (Scandinavian Broadcasting System) betekende de Ameri kaanse bemoeienis destijds een uitbreiding van het aantal ver strooiende programma's, infor matie en sport. Ook al komt er geen deal tussen Endemol en ABC, dan stemt een en ander tot nadenken over de 'strategische alliantie' die de publieke omroepen hebben ge sloten met Endemol en Veroni ca. Deze houdt in: het delen van de sportrechten, het uitwisselen van programmagegevens en een gegarandeerde afname van En- demol-prod^g, teeri de 40 en 70 miljoen gulden. Het ve nijn zit 'm in de staart: er zijn géén afspraken gemaakt over welke programma's Endemol voor dat bedrag zal leveren. Natuurlijk betogen de publieke omroepen dat zij tenslotte de opdrachtgever zijn, maar wat gebeurt er als zij op een gegeven moment nog niet voldoende op drachten hebben verstrekt? Dan kan Endemol eenvoudigweg wat (Amerikaans) spul in Hil versum 'dumpen'. Die situatie is niet denkbeeldig. De Tros, nu goed voor een jaar lijkse afname van 18 miljoen gulden bij Endemol, wil uit het bestel stappen. De VPRO wei gert principieel iets bij Endemol te bestellen. Blijven over: Avro, KRO, NCRV, NOS en Vara. Want ook de EO zal niet voort durend zitten springen om het Endemol-jolijt zonder goddelij ke boodschap. Kunnen die vijf omroepen dat Zo'n dertig jaar geleden ontke tenden ze een kleine revolutie: de Swingle Singers. Een groep je virtuoze zangers en zange ressen onder leiding van de Amerikaanse Fransman Pierre Swingle stak bekende nummers van Bach in een nieuw jasje. Dat ze daarbij een jazzmatige ritmesectie niet schuwden, schoot veel Bach-fanaten in het verkeerde keelgat. De Swingle Singers waren ui terst muzikaal, hun vocale prestaties boven elke twijfel verheven. In wisselende samen stelling hebben ze overigens de jaren overleefd. Zonder Pierre Swingle, maar mét de oor spronkelijke naam, hebben ze zojuist de cd 'Bach Hits Back, A new a cappella tribute' uitge bracht. De Swingle Singers in de hui dige vorm is een vocaal dubbel- kwartet, zonder ritmesectie. Ritme hoor je wel, maar 'de Swingle Singers produceren al le geluiden op deze cd; er zijn geen instrumenten gebruikt', zo zegt het boekje. De zacht swin gende brushes die hier en daar te horen zijn worden door de menselijke stem voortgebracht. De cd bevat een paar oude succesnummers, zoals de Badi- nerie en de Aria op de g-snaar. Verder staan er virtuoze bewer kingen van orkestmuziek op (zoals het eerste deel van het derde Brandenburgse Concert) hi de bekende dabadabadabada-techniek.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 18