DE STEM Mooie Ilias in Transformatorhuis Van janjurken en praatzieke parelsnoerrijgers Franse polyfonisten aanstekelijk gebracht VTM wapent zich tegen indringers op de kabel Serie 'Millennium' duikt in een schonere toekomst Toneelgroep Amsterdam redt voorstelling na fricties met Stadsschouwburg pE STEM Je leert van confrontaties met ongelovigen." Henk Binnendijk, presentator EO 3 ids Door Marjan Mes Amsterdam - Het oude vervallen terrein van de Westergasfa briek aan de Haarlemmerweg is in het mistige, regenachtige duister niet onmiddellijk te herkennen. Je moet een bruggetje over de Haarlemmervaart passeren voordat je het haveloze, kaalgeslagen fabrieksterrein op kunt rijden. In de verte doemt nog de schim van de gashouder op. Plotseling verschijnt in dit troos teloze industrielandschap anno 1900 een verlichte, vuurrode pijl. Als een bliksemschicht markeert het de voorgevel van het hoge gebouw waar het voortaan alle maal moet gebeuren: het Trans formatorhuis van Toneelgroep Amsterdam. In de enorme, onttakelde ruimte van dit oude fabrieksgebouw met een speel vloer van 29 meter lengte gaat 's lands grootste en meest vooruitstrevende toneelge zelschap voortaan een belangrijk deel van zijn produkties uitbren gen. Artistiek leider Gerardjan Rijnders wilde per se een zwarte dooseen kale ruimte zonder toneellij st waarin de zitplaatsen voor het publiek worden aange past aan het karakter van de voorstelling. Het leidde tot fricties met de Stadsschouwburg aan het Leid- seplein dat zijn belangrijkste be speler voor een deel kwijt raakt en gemor in artistieke kringen die hem sektarisme verweten. Toch kreeg hij zijn zin, hoewel 150.000 gulden minder subsidie van de gemeente Amsterdam in verband met het verlies voor de Stadsschouwburg en Theater Bellevue (waar overigens ook nog gespeeld blijft worden). Wonderlijk genoeg regisseerde Rijnders zelf niet de openings voorstelling, Homerus' Ilias, in het Transformatorhuis (TTA) maar laat hij zijn nieuwe pro- duktie, Klaagliederen, op 16 no vember in première gaan op het vermaledijde lijsttoneel van de Stadsschouwburg aan het Leid- seplein. Peter Oosthoek, de re gisseur die eertijds met zijn to neelgroep Centrum verantwoor delijk was voor het mooiste Ne derlandstalige toneel ooit ge maakt, werd deze zomer ver zocht om Ilias te monteren. Het werd een persoonlijk en ar tistiek drama. Twee weken gele den strandde de onderneming op de omvang van het project. Een van de hoofdrolspelers, Hans Kesting, de acteur wiens lichaam gestaald is door body-building, kreeg een hernia en toen barstte de bom na repetities vol onvrede. Zijn Achilles-rol werd redelijk probleemloos overgenomen door Hajo Bruins. Maar Oosthoek, eerder succesvol als regisseur van Philoktetes bij Toneelgroep Amsterdam, moest opstappen. Twee acteurs, Titus Muizelaar en Gijs de Lange, namen de regie over. De belangrijkste TA-acteurs wil den geen spektakelstuk, waarin zij zich steeds meer begonnen te voelen als 'een stel gymmende heren'. In allerijl werd het hele idee van de voorstelling omge gooid. Het decor van Paul Gallis, de muziek en de choreografie werden geschrapt ten behoeve van de taal. Was de Ilias zelf immers niet voortgekomen uit de orale traditie? De taal als voer tuig van de handeling; daar ging het om. De taal als stimulans voor de verbeelding van de toe schouwer, zonder spectaculaire beelden. Het mag een wonder heten dat de voorstelling van Gerard Kool- schijns samenvatting van de Ilias in vijf toneelakten na de regie wisseling geen mislukking is ge worden. Integendeel, het is een ijzersterk stuk spreektoneel van ruim drie uur geworden, waarin het prachtige eenvoudige Neder lands van Koolschijn optimaal tot zijn recht komt. De invloed van Gerardjan Rijnders op het artistiek vermogen van zijn ac teurs heeft door de jarenlange hechte samenwerking blijkbaar zijn effect niet gemist. Doeltreffend Deze acteurs-Ilias herinnert in zijn sobere mise-^en-scène, met minimale maar doeltreffende verplaatsingen van groepen Grieken en Trojanen, beiden in witte overhemden en lange zwarte jassen, aan eerdere spreektoneelvoorstellingen van Rijnders, zoals Richard III. De geestige rol van Pierre Bokma als de lichtzinnige oppergod Zeus die uit ordinaire willekeur het gruwelijke lot van de oorlog voerenden bepaalt, herinnert zelfs aan diens rol van Richard m. Samen met zijn lichtzinnige en genotzuchtige, kleurrijk uitge doste familie zit de peenharige Zeus als een verveelde nouveau riche in rode fauteuiltjes, ru ziënd met zijn doortrapte vrouw Hera (Lineke Rijxman) en voetje vrijend met zijn wulpse dochter Afrodite (Janni Goslinga) terwijl Grieken en Trojanen elkaar af slachten. De strijd woedt al ne gen jaar en de vooruitzichten van de machtige Grieken op een overwinning verbleken. Opperbevelhebber Agamemnon (een prachtig dubbelhartige Ti tus Muizelaar) heeft Achilles (Hajo Bruins) zijn Trojaanse meisje Briseïs afgepakt waar door het Griekse kamp verdeeld is geraakt. Achilles' wrok is de motor van het lange, verhalende gedicht Ilias. Zwaar beledigd trekt hij zich uit de oorlog terug en treurt om de dood van zijn geliefde vriend Patroklos (Hugo Koolschijn). Om die reden keert hij terug in de oorlog en doodt de Trojaanse held Hector (een indringende rol van Mark Riet man) en staat diens lijk af aan diens vader Priamus (Rik van Uffelen), de koning van Troje. Sigaretje In het begin van dit jaar publi ceerde de classicus Gerard Kool schijn, befaamd om zijn literaire talent, zijn ingekorte vertaling van de Ilias als toneelstuk. De verteller had hij vervangen door de Muze, die de teksten spreekt die nodig zijn om de verhaallijn vast te houden en orde te schep pen in de veelheid van optreden de goden en mensen. Marjon Brandsma is deze Muze, staande achter een katheder, in simpel blauw-zwart broekpak, af en toe een sigaretje rokend. Brandsma's sobere, vertellende aandeel is essentieel en onder streept op superieure wijze nog eens extra de schoonheid van Homerus' taal en de onmogelijk heid om die in beelden om te zetten. Ilias is de eerste echte tragedie volgens de klassieke wet van eenheid van plaats, tijd en ruimte, maar ontbeert de dra maturgie en psychologische diepgang die wij heden ten dage gewend zijn. Dat maakt het moeilijk om het ingewikkelde verhaal te volgen. Toch is Toneelgroep Amsterdam er ondanks de repetitie-strubbe lingen in geslaagd om een impo sant beeld te leveren van het zinloze oorlogsbedrijf dat be stierd wordt door lichtzinnige machthebbers (de goden) die al leen in hun eigen voordeel en genoegens geïnteresseerd zijn. Belangrijk Ongetwijfeld is een belangrijk deel van deze Ilias nog het werk van Peter Oosthoek die samen met dramaturge Dirkje Houtman de 150.000 versregels van Ger ard Koolschijn tot een kwart heeft teruggebracht en weken lang met de spelers heeft gerepe teerd. Oosthoek had twijfels over de haalbaarheid van 'deze tantali- Congres in Tilburg over de onbegrepen taal van de andere sekse Door Jan Speelman Mannen en vrouwen spreken dezelfde taal, maar gebruiken die anders. Ze denken daar om dat ze elkaar begrijpen, terwijl dat vaak niet het ge val is. Gevolg: onbegrip en miscommunicatie, omdat op merkingen verkeerd worden geïntepreteerd. Over het ver schil tussen mannen- en vrouwentaal en de gevolgen ervan in de gezondheidszorg, houdt de Koninklijke Neder landse Maatschappij tot Be vordering der Geneeskunst vrijdag en zaterdag in Til burg een congres met als the ma 'De onbegrepen taal van de andere sekse'. „Vrouwen vloeken niet. Die zeg gen jee, jeminee, gut of gommies. En als mannen het hebben over broek en zweten, zeggen vrou wen pantalon en transpireren. Want vrouwen zijn gevoelig, en bedienen zich van nogal over dreven aanduidingen als schat tig, snoezig, en doddig." Al thans, dat meende de Neder landse taalkundige Jacques van Ginneken, toen hij in 1915 het taalgebruik van vrouwen pro beerde te omschrijven. Mannen moeten in bijzijn van vrouwen op hun woorden passen, vond Van Ginneken, want het taalge bruik van de „heeren is een gruwel voor haar kiesche ooren". En maak het ook niet te inge wikkeld, heeren, want de pyschi- sche capaciteit van de vrouwen is slechts beperkt. Waar mannen ingewikkelde syntactische con structies produceren, babbelen vrouwen in simpele zinnetjes. Van Ginneken vergelijkt het vrouwelijk taalgebruik met een snoer parels, waarin de ne venschikkende woordgroepen worden verbonden door een ein deloze serie en's en dan's. Geluk kig hoeven de dames voor een boodschappenlijstje hun hersens niet te pijnigen met ingewikkel de bijvoegelijke bijzinnen. Beleefd Denk nu niet dat deze ideeën inmiddels zijn achterhaald. Ruim twintig jaar geleden publi ceerden twee vooraanstaande Amerikaanse taalwetenschap pers, Mary Ritchie Key en Robin Lakoff, artikelen met ongeveer dezelfde strekking. Volgens hen spreken vrouwen heel beleefd en geven ze nooit directe bevelen. Als verklaring geven de twee - vrouwelijke - taalkundigen dat vrouwen door hun omgeving in geprent krijgen dat ze zich als een dame moeten gedragen. Als ze mannentaal gebruikten, zijn ze kenau's, manwijven. Serieuzer onderzoek naar dit on derwerp heeft aangetoond hoe communicatiestoornissen tussen de seksen ontstaan. Zo zouden volgens de Amerikaanse socio- linguïste Deborah Tannen man nen gericht zijn op onderlinge competitie, maar vrouwen juist op samenwerking. Mannen zien taalgebruik als een soort wed strijd, terwijl vrouwen commu nicatie zien als een gezamenlijke activiteit. Ze zijn dus meer ge richt op een soepel verlopende interactie. Dit uit zich duidelijk in verzoe ken. Als een vrouw zin heeft om ergens iets te drinken, zou ze, volgens Tannen, een indirect voorstel kunnen doen als 'Heb je zin om ergens iets te drinken?'. Mannen, die gewend zijn om hun voorstellen heel direct te uiten, interpreteren dit voorstel als een vraag. Hebben ze geen dorst, dan reageren ze ontkennend, omdat ze er niet bij stilstaan dat hun gesprekspartner wél dorst heeft. Het gevolg is irritatie. Hetzelfde geldt voor de luister signalen die worden gegeven tij dens gesprekken. Het blijkt dat vrouwen reacties geven als 'jaja', om aan te geven dat ze luisteren. Mannen interpreteren die reac ties echter als blijk van instem ming. Als achteraf blijkt dat ze het er juist niet mee eens is, ergert de man zich aan het wis pelturige en onberekenbare ge drag van de vrouw. Ook bij vrouwen is het luisterge drag van mannen soms een bron van ergernis. Mannen zijn ge neigd om vrijwel geen luistersig nalen te geven, zodat de vrouwe lijke gesprekspartners de indruk krijgen dat de man niet luistert. Het dominante communicatiege drag van de heren leidt tot be schamende bevindingen. Terwijl nogal wat mannen beweren dat vrouwen een tikkeltje praatziek zijn, is gebleken dat het juist de mannen zijn die over het alge meen vaker en langer aan het woord zijn. In gesprekken nemen mannen namelijk vaker het woord, en vallen ze vrouwen vaker in de rede dan andersom. Ook bepalen mannen vaker het gespreksonderwerp Lof De vrouwen verdienen echter al le lof. Omdat zij, zoals gezegd, zijn gericht op het gesmeerd la ten lopen van de conversatie, treden ze op als 'goede luiste raars'. Ze richten zich op de interesses van de man en moedi gen hem aan om door te gaan door middel van luistersignalen. Dit gaat echter ten koste van hun eigen inbreng, zo blijkt uit bevindingen van de Amerikaan se onderzoekster Pamela Fish- man. Het voorbeeldige communicatie gedrag van vrouwen manifes teert zich ook in de gezondheids zorg. In een onderzoek van de Nederlandse taalkundige Ton van der Geest werden vrouwelij ke en mannelijke patiënten op 'nun verbale gedrag getest. Hier uit bleek dat vrouwen meer be trokken zijn bij hun ziek-zijn en beter-worden dan mannen. Ook zijn vrouwen concreter en meer handelingsgericht dan mannen; ze sporen artsen aan om geschik te methodes te gebruiken. Vol gens Van der Geest zijn vrouwen hierin coöperatief en communi catief, kortom: 'ideale patiën- ten'. Ook is er onderzoek gedaan naar verschillen in de gesprekken van mannelijke en vrouwelijke huis artsen. De verwachting daarbij was dat vrouwen zich meer op de emotionele kant van de zaak zouden concentreren. Ze zouden zich daardoor minder zakelijk opstellen dan mannen. Voorbarig Die verwachting bleek echter niet te kloppen. Vrouwelijke huisartsen blijken over het alge meen juist meer objectieve infor matie te geven dan hun manne lijke collega's. Die trekken vaak voorbarig conclusies en geven sneller adviezen. De mannelijke huisartsen kwa men niet zo positief uit de bus. Zo was één van de conclusies dat vrouwelijke artsen beter luiste ren naar de klachten van de patiënt dan mannelijke. Ook zijn mannen sterker geneigd het ge sprek te sturen, en onderbreken ze de patiënt als deze aarzelt. De belangrijkste conclusie was echter dat vrouwen zowel beter zijn op het zakelijke als op emo tionele vlak. Ze geven niet alleen meer objectieve informatie, maar laten ook beter merken dat Luistert een vrouwelijke huisarts beter dan een mannelijke foto archief de stem ze meeleven met de patiënt. Het onderzoek van Van Ginne ken naar de woordkeus van vrouwen is tachtig jaar na dato nog eens uitgevoerd door de Nij- megense taalwetenschapper Dé- dé Brouwer. Zij vroeg een aantal proefpersonen hun eigen taalge bruik te beschrijven. Het bleek dat mannen vaker krachttermen, vloeken en obscene woorden ge bruikten. Ook moesten proefpersonen naar gespreksfragementen luisteren om vervolgens de sprekers te typeren. De sociale status van mannelijke sprekers werd conse quent hoger ingeschat dan vrou welijke. Daarnaast werden vrou wen die met een Amsterdams accent spraken aangeduid met macho. Mannen die in Algemeen Beschaafd Nederlands spraken, werden vaker aangeduid met halfzacht, als een janjurk. Gedaald Opmerkelijk is in dit verband dat de Nederlandse taalkundige Mirjam Tielen in haar proef schrift uit 1992 concludeerde dat vrouwen die hogere functies be kleden, en bijvoorbeeld als ma nager werken, mannen imiteren in hun stemgebruik. De vrou wenstem, die normaal één octaaf hoger is dan die van de man, is namelijk een halve octaaf ge daald als vrouwen een mana gersfunctie bekleden. De bevindingen van Brouwer over macho taalgebruik sluiten aan op die van een andere on derzoeker, Cheris Kramarae. Over het algemeen wordt het taalgebruik van vrouwen door proefpersonen aangeduid met „vriendelijk, correct, maar niet zo belangrijk". Vloeken en schel den verstoort deze vriendelijk heid, zodat vrouwen maar beter netjes kunnen spreken. De lachwekkende observaties van Van Ginneken, tachtig jaar geleden, blijken dus nog weinig aan zeggingskracht te hebben ingeboet. Het congres 'Als u begrijpt wat ik bedoel: de onbegrepen taal van de andere sekse' wordt op 18 en 19 november gehouden op de Katho lieke Universiteit Brabant in Til burg. Informatie en reserveringen: 03 0-474450 of 030-823202. MAANDAG 14 NOVEMBER 1994 A} Nederlands Kamerkoor weer in Breda Scène uit 'Ilias' in het Transformatorhuis, het nieuwe onderkomen van Toneelgroep Amsterdam. Vooraan rechts: Hajo Bruins als Achilles en Lineke Rijxman als de godin Hera. foto l. pief weyman Breda-Antoniuskerk. Het Ne derlands Kamerkoor olv Paul van Nevel met het programma 'Polyfonie a-la-Franyaise'. Gehoord op 13 november 1994. Door Frans Baljeu De nog steeds groeiende belang stelling voor de concerten van Het Nederlands Kamerkoor vormt een aardige garantie voor een blijvende relatie van dit Concertgebouw van zangers met Breda. Gisteravond presenteerde het Kamerkoor in de Antonius- kerk het programma 'Polyfonie a-la-Francaise'. Voor dit gespecialiseerde project van Franse polyfonie uit de 16e en 17e eeuw was Paul van Nevel als dirigent aangetrokken. Al uit zijn geanimeerd geschreven toe lichting blijkt dat van Nevel veel meer wil dan alleen noten zin gen. Zijn grote vakkennis en zijn inspirerende overdracht maken dat van Nevel, ondanks zijn niet altijd te volgen directie, het Ka merkoor toch tot perfect me dium van zijn bedoelingen weet te maken. Van Nevel besprenkelt de voor velen onbekende muziek met een aanstekelijk parfum, waardoor de meesten er na één al avond voor gewonnen zijn. Zijn inter pretaties tillen de gezongen mu ziek ver uit boven de kwalifica tie: musicologisch interessant. Zoals we gewend zijn bij energieke Belg was ook dit pa gramma met een leuke pendel tussen 16e en 17e eeuw weit goed doordacht opgebouwi Tactisch is ook het plaatsen van zeer aansprekende werken voor de pauze en tegen het eindt van het concert. Een andere sterke troef was aantrekken van de taalcoad Eugene Green. Dankzij het zong het Kamerkoor een zee klankrijk oud-Frans, waarin di klinkers helder geïntoneerd zijn en waarin vooral de slotmede klinkers een dominante p hebben. De mooie slotklanken bij Goudi- mel, de per strofe wisselends toonaard bij Aux Cousteaux het van engelen wemelende Ho- sanna van Boutry waren mooii momenten voor de pauze. Hoog tepunt was echter de pauzefina- le, het Ah morior! van Bou- zignac. Deze weeklacht tegen de dood werd met tijdloos g voor dramatiek gezongen. Peter Dijkstra die van iets verderaf de smartelijke uitroepen sli ging fraai tot het uiterste van wat deze muziek hebben kan. Na de pauze ontroerde de door zijn homofonie goed verstaanba re kerstvertelling van de Coubes door zijn volkse eenvoud, odeur van Le Jeunes Belle Fleur bleef als weldadige herinnering in de Antoniuskerk hangen. serende onderneming'. „Een we reldpremière met meer dan der tig spelers in een gebouw waar de kinderziekten nog moeten worden overwonnen - je moet er niet aan denken." Het was dan ook niet zonder enige opluchting dat hij zijn opdracht in moest leveren aan Gijs de Lange en Titus Muizelaar. Ook de vertaler zelf twijfelde, zoals uit het voorwoord van zijn boek blijkt. „Over de speelbaar heid van de tekst maak ik me weinig illusies. Opvoering zal hooguit-mogelijk zijn in een pre- industrieel tempo, sterk gesti leerd." Hij toonde zich na afloop van de première buitengewoon ingenomen met het sobere maar indrukwekkende resultaat. I Op 18 en 25 november gaan er vanuit Concordia Breda busrei zen naar de Ilias in het Transfor matorhuis op het Westergasfa- briekterrein, Haarlemmerweg in Amsterdam. Door Anja van den Akker 'Millennium', de acht weken lange zoektocht naar een schone toekomst, is vooral een blij programma. Dus vol goed nieuws. De NCRV heeft in het verlengde daarvan gekozen voor het 'frisse' gezicht Minoesch Jorissen als presentatrice. „Verrassende vindingen en ontwikkelingen met het oog op het magische jaartal 2000", kondigt de NCRV het nieuwe populair-wetenschappelijke magazine enthousiast aan. En over de blije toonzetting: „Alarmerend nieuws over ons milieu schetst een somber beeld dat weinig hoop geeft. Maar berichten over positieve ontwikkelingen daarentegen zijn spaarzaam." Vandaar dat Jorissen laat zien op welke fronten in de wereld van we tenschap, technologie en mi lieu wordt gewerkt aan verbe teringen. Een vuilniswagen met compu ter, het frietje in een laborato rium, fluisterbootjes in Giet hoorn, beschermde diersoor ten en Telemedia. Dat zijn de onderwerpen van vanavond. In Enschede deed de gemeente een proef, waarbij de hoeveel heid vuilnis per huishouden werd gemeten. Via een code op de vuilnisbak en een computer in de vrachtwagencabine. Dit met de bedoeling de grootste vervuiler het meeste te laten betalen. Jorissen duikt vervolgens in Minoesch Jorissen presen teert 'Millennium' foto kippa de wereld van het Bintje, de belangrijkste leverancier voor de 2,5 müjoen kilo frites, chips en instant-puree op de win kelschappen. Het Bintje heeft te veel bestrijdingsmiddelen nodig en daarom wordt er ge zocht naar een aardappelras dat beter is opgewassen tegen bepaalde ziekten. 'Millennium', 18.58 uur Nederland 1, Van onze correspondent Brussel - Het Vlaamse commerciële televisie-station VTM gaat op 1 februari van start met een tweede net. De Vlaamse Televisie Maatschappij wil de kijker niet alleen meer keuze en kwaliteit voorschotelen, maar hoopt ook de buitenlandse concurrentie de wind uit de zeilen te nemen. VTM heeft haast gemaakt met haar tweede net. De vrees dat binnenkort ook RTL, Veronica en het Zweeds-Amerikaanse SBS bij de overheid aankloppen om in Vlaanderen op de kabel té mogen, lijkt gewettigd. Vooral SBS is al volop bezig met het inhuren van Vlaamse medewer kers, met de bedoeling komend voorjaar te gaan uitzenden. VTM, dat in de vijf jaar van haar bestaan de publieke omroep BRTN op zowat alle fronten is gepasseerd - zowel wat kijk dichtheid betreft als in het pro gramma-aanbod - gaat zijn tweede net benutten om pro gramma's met meer diepgang aan te bieden. Ook jongeren moeten meer aan bod komen. Voor Kanaal 2, zoals het net is gedooopt, zijn voor het meren deel buitenlandse produkties aangekocht. Het tweede net zal, zo verwacht de VTM-leiding, kijkers afsnoepen van het eerste net en van de publieke omroep. Het aanbod van het eerste VTM- net is te vergelijken met wat Veronica en RTL de Nederlandse kijker voorschotelen. Voor Kanaal 2 zijn Amerikaanse en Britse satire en series aange kocht, zoals Frasier, Roseanne Empty Nest, Murphy Brown, Fes Minister, Monty Python en Blackadder. Het tweede VTM- net wordt ook het speelfilm-ka naal. Naast enkele Vlaamse se ries, brengt Kanaal 2 nog infor matieve programma's, waarvan een met sexuologe Goedele Lie- kens. VTM gaat op haar tweede net ook voetbalwedstrijden uit zenden. De commerciële zender verwierf eerder dit jaar de rech ten voor uitzending van compe titievoetbal en uitwedstrijden van de Rode Duivels. Elke dag om 20 uur geeft VTM op Kanaal 2 achtergronden bij het nieuws. Dat is meteen het 'commerciële' antwoord op het nieuwe BRTN-programma Te' Zake, dat in september van start is gegaan. NEDERLAND 1 07 00 Tekst-tv 09.30 Nijntje en haar vriendjes (tot 09.45) 10.00 Huisje boompje beestje (tot 1°-20) u 10 30 (TT) Economie in beeld (tot W.S0) 11.00 (TT) Eiectrische stroom (tot 11.21) 11.30 (TT) De opstand in de Neder landen 11.55 Tekst-tv 16.19 Nieuws voor doven en slechthorenden ,16.27 (TT) Oproep Spoorloos 16.33 Via Ria, discussie 17.29 Extra large, jeugdprogramma waarin kinderen met bekende en onbe kende medelanders praten 17.59 Roseanne, comedy 18.28 Topscore 18.58 Millennium, magazine over de toekomst 19.28 (TT) Ha die pa!, comedy 20.00 (TT) Journaal 20.30 (TT) Spoorloos, vermiste men sen opgespoord 21.26 Hier en nu, actualiteiten 22.01 De stoel, serie portretten 22.46 Dokument: Leven van de straat, documentaire over zwervers in Nederland 23.26 Miniatuur: Huub Oosterhuis 23.35 Journaal NEDERLAND 2 10.30 Aquarelleren 11.00 (TT) Dromen '11.30 TV Sport met om 12.00 Jour naal 13.40 Sunday Music presents, do cumentaire: Roots Rock Reggae en 14.30 Jazz, Sergio Salvatore and the Jaxx piano 14.55 Musical Maniacs 15.00 Tennis ECC toernooi Antwer pen 18.00 (TT) Journaal 18.08 Nederlandse kunst vanaf 1900, informatie 18.15 12 en verder... Kinderen in de basisvorming 18.45 Amerikaans-Engels voor beginners: Family Album 19.15 (TT) Houden van huisdieren: Opvoeding en huisvesting 19.45 In de wetenschap: De kunst van het lezen 20.00 Auto, magazine 20.30 Lucky Lotto informatief, ma gazine waarin verslag wordt gedaan van de goede doelen die gesteund worden door de Lotto 21.00 Dat zeg ik niet, spelletje 21.35 Postcode Jackpot, spelletje rond de Postcode-loterij 22.15 Klassiek jubileum concert, symfonie nr. 2 opus 27 van Rachma- ninov 23.19 De geheimen van het DNA: Ziekte en afweersystemen 00.09 Journaal 00.14 slech ~~F 08.53 sled 17.40 18.1C rie 18.1 18.3C 18.4C 19.0C 19.3C serie 20.2; verd 21.0! lige roenr 21.5' 22.0 22.1 22.3 NOS 23.2 met F 07.01 08.31 07.0' 07.3 08.0 soap 08.3 09.3 soap 10.0 11.0 11.5 Foo: Gen 12.5 13.4 14.1 14.4 15.2 16.1 17.0C 18.0C 18.15 18.31 19.00 19.30 20.01 20.31 21.01 21.51 tensc 22.35 try 23.30 24.0C 00.51 01.3! 16.55 soap 17.20 17.45 18.3! SUSKE EN WISKE: DE AVERECH HAMBONE 'HtTSPUTK y/B MOB W£6! BOES

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 8