}tron LEN rELE IALE IEN EN 'RATIES [ke/fon m2 llezier ;laar.^ 'By sluiters worden praktisch nooit gelezen' Veilig Verkeer en Stichting Verkeersslachtoffers eisen maatregelen leren deuren, e^ers( SURPLUS E4 X S3 \Sen drankje 'en kans op 's van een pESTEM VRIJDAG 11 NOVEMBER 1994 STUDIECENTRUM lichting voor Gehandicaptenbe- "entrum een tweedaagse: IGEN IN ZEELAND' ivernachting). mensen met een handicap en jland. ingenbehartiging van én voor idicap. erkwijze van werkgroepen ge- n gehandicaptenorganisaties, rlinge samenwerking, ook met g voor Gehandicaptenbeleid. 2292 Stem, 076-236911 Tweehonderd verkeersdoden per jaar als gevolg van medicijngebruik. Jaarlijks vallen er in het Nederlandse verkeer zo'n tweehonderd doden als gevolg van medicijnge bruik. Om over gewon den en ernstige schade aan auto's nog maar niet te spreken. Het is de hoogste tijd om maatre gelen te nemen tegen het massale rijden onder in vloed van kalmerings middelen, slaappillen en anti-depressiva, vinden onder meer Veilig Ver keer Nederland en de Stichting Bescherming Verkeersslachtoffers. Door Samir Suudi Het is een regelmatig terugke rend berichtje in de dagbladen: 'Automobilist rijdt op stille weg door onbekende oorzaak tegen boom'. B. Woudenberg, woord voerder van de vereniging Veilig Verkeer Nederland (WN) uit Hilversum, is ervan overtuigd dat veel van dergelijke 'myste rieuze' verkeersongelukken ver oorzaakt worden door medicijn gebruik van de bestuurder. Hij somt een aantal reacties op die het rijgedrag van de medicijnen slikkende automobilist kunnen beïnvloeden: onscherp zien, tra ge reacties, suffigheid of juist zelfoverschatting en roekeloos heid. JArtsen schrijven jaarlijks acht tien miljoen recepten uit voor medicijnen die rij-gevaarlijk zijn. Naar schatting vallen er elk jaar m het verkeer zo'n tweehon derd doden door medicijnge bruik. De schade die bij dit soort ongelukken wordt veroorzaakt bedraagt circa 800 miljoen gul den. Stel je eens voor dat pilo ten, treinmachinisten, buschauf feurs, doktoren of chirurgen hun werk zouden verrichten terwijl ze 'onder invloed' van medicij nen zijn. Iedereen beseft dat zo iets absoluut niet kan! Zou dat dan niet evengoed voor gewone deelnemers aan het autoverkeer moeten gelden?," vraagt Wou denberg zich af. De ongelukken blijken niet al leen te worden veroorzaakt door voor de hand liggende medica menten als pijnstillers, kalme ringsmiddelen, slaappillen en anti-depressiva. Ook hoest- drankjes, anti-allergietabletten, 'Door medicijnen versufte chauffeur moet van de weg' middelen tegen hoge bloeddruk en eetlustremmers kunnen de boosdoener zijn. Stickertjes Sinds het begin van de jaren '70 worden op dit soort medicijnen waarschuwingsstickertjes ge plakt. Een geel stickertje als het geneesmiddel de rijvaardigheid kan beïnvloeden, een rood plak- kertje als het rijgedrag daadwer kelijk beïnvloedt wordt. Volgens Woudenberg is de waar schuwende werking van deze stickers na ruim twintig jaar wel uitgewerkt. „De rode stickers zijn sowieso collectors items, want ze worden nauwelijks ge plakt. Misschien zou er in plaats daarvan op bepaalde medicijnen een grote rode gevarendriehoek geplakt moeten worden?" Alle betrokkenen ontwijken naar zijn mening hun verantwoorde lijkheid. „De arts zegt niets als hij het recept uitschrijft, hij gaat ervan uit dat de patiënt de bijs luiter wel leest. Ook de apothe^ ker zwijgt meestal en de patiënt: zelf denkt: 'Die waarschuwing geldt niet voor mij'. Op het spreekuur houdt de patiënt vaak met opzet zijn mond, omdat hij bang is voor een rijverbod. Maar daarmee steekt hij natuurlijk zijn kop in het zand. En is hij eenmaal onder invloed van de medicijnen, dan kan hij hele maal niet meer zelf beoordelen of zijn rijvaardigheid aangetast Aanpassen De WN-functionaris wil dat artsen verplicht worden hun pa tiënten persoonlijk te wijzen op het rij-gevaarlijke karakter van sommige medicijnen. De arts zou ook moeten informeren of de patiënt veel auto rijdt. In dat geval zou hij wellicht de dose ring moeten aanpassen of een lichter medicijn moeten voor schrijven. De patiënt zou goed moeten bekijken hoe hij op het middel reageert. Eventueel moet hij zelf om een lichter middel vragen. „De arts kan nu echter terecht opmerken dat het nog maar de vraag is welke medicijnen de rijvaardigheid beïnvloeden," merkt Woudenberg op. „Hij heeft geen 'keiharde' lijst van rij-gevaarlijke medicijnen. Daarom willen we ook dat hier meer onderzoek naar wordt ge daan. Drie ministeries hebben toegezegd dit jaar met de resul taten van onderzoeken naar rij- gevaarlijke medicijnen te komen. We zullen nauwlettend in de gaten houden dat deze gegevens ook werkelijk nog dit jaar be kend worden gemaakt." Toch is het vooral de eigen ver antwoordelijkheid van de pa tiënt om niet onder invloed van rij-gevaarlijke medicijnen achter het stuur te kruipen, benadrukt Woudenberg nogmaals. „De arts geeft voorlichting, de apotheker geeft eventueel nog nader ad vies, maar de patiënt neemt zélf het besluit. Hij kan zich niet verschuilen achter de andere be trokkenen." Blaaspijpje Andere maatregelen waarvoor WN pleit, zijn onder meer: ver betering van de waarschuwings teksten op bijsluiters en een on derzoek naar betere opsporings methoden en -middelen voor de politie. WN hoopt op de spoedi ge ontwikkeling van een 'blaa spijpje' waarmee medicijnge bruik sneller en eenvoudiger dan nu (via bloed, speeksel of urine) is aan te tonen. Met zo'n blaa spijpje zou de politie op onver wachte momenten ook willekeu rige straatcontroles moeten hou den, vindt de vereniging. Bovendien zou er bij de afgifte en verlenging van een rijbewijs meer aandacht moeten komen voor de lichamelijke conditie en het eventuele medicijngebruik van de automobilist. Dit zou kunnen gebeuren in de vorm van een verplichte doktersverklaring of een medisch onderzoek. Verheugd is Woudenberg over de aanscherping van de Wegenver keerswet per 1 januari '95. Met de nieuwe wet wordt het voor de politie een stuk makkelijker om het rijbewijs in te nemen van bestuurders die psychisch en li chamelijk niet geschikt zijn een voertuig te besturen. Justitie wil dat het aantal in beslag genomen rijbewijzen wordt verhoogd van 4.000 per jaar nu naar 10.000 vanaf '95. Voor WN is het probleem van medicijngebruik in het verkeer een soort van 'final frontier'. Jaren geleden pleitte de vereni ging reeds met succes voor nu alom geaccepteerde zaken als valhelmen en autogordels. Te rugdringen van het medicijnge bruik bij automobilisten is nog een van de laatste instrumenten waarmee we de verkeersveilig heid kunnen verbeteren. Dat moet ook, want we willen dat in het jaar 2.000 het aantal ver keersdoden een kwart lager ligt dan het cijfer voor 1986. Dat betekent een daling van 1250 naar 1025 slachtoffers per jaar. Er is dus nog genoeg te doen. Verplichte film H. du Chatenier van de Stichting Bescherming Verkeersslachtof fers (SBV, die verkeersslachtof-; fers op medisch en juridisch ge bied adviseert en begeleidt) in Den Haag pleit voor nog verder gaande maatregelen. Zij vindt dat de politie nu al van tijd tot tijd willekeurige verkeerscontro les op het gebruik van rij-ge vaarlijke medicijnen zou moeten houden. Dat kan volgens haar door het omnderzoeken van de urine van automobilisten. Mensen die onder de invloed van medicijnen een ernstig ongeluk veroorzaken, moet volgens Du Chatenier ook voorgoed het rij bewijs en de auto afgenomen worden. „En dan moet men niet gaan zeggen dat je zo bepaalde groepen het recht ontzegt om hun boterham te verdienen. Van mij mag iedereen z'n boterham blijven verdienen. Maar beseft men ook dat de slachtoffers van verkeersongelukken hun boter ham vaak niét meer kunnen ver dienen? Zo'n slachtoffer is mis-1 schien wel voor de rest van z'n leven hulpbehoevend en z'n pri vacy kwijt. Als een slachtoffer hiermee moet leren leven, dan moet de dader zich maar laten rijden. Of een ander beroep kie zen, dat hij kan uitoefenen zon der auto." Keuring Ze snapt niet waarom de over heid niet al veel eerder strenge maatregelen tegen het rijden on der invloed van medicijnen heeft genomen. Het bestuurslid van de SBV toont een artikel uit een medisch vakblad uit het begin van de jaren zestig. Daarin wordt al melding gemaakt van onderzoeken waaruit blijkt dat psychofarmaca (medicijnen die inwerken op het zenuwstelsel) zorgen voor 'een demping van het vermogen om affectieve prikkels en indrukken op te ne- „De mensen beseffen niet wat voor ellende ze allemaal veroorzaken met keersongeluk. FOTO RUBEN SCHIPPER men en te verwerken en een duidelijke vertraging van de mo toriek'. Dit terwijl 'het bewust zijn en de intellectuele vermo gens niet wezenlijk worden aan getast'. „Dus je denkt als medicijnge bruiker dat je nergens last van hebt, maar je hebt zelf niet in de gaten dat je veel minder goed autorijdt. Zulke mensen zijn op dat moment eigenlijk vermin derd toerekeningsvatbaar," zo vertaalt Du Chatenier het medi sche jargon naar alledaags Ne derlands. Om er voor te zorgen dat minder automobilisten versuft van de medicijnen achter het stuur kruipen, is naar haar mening om de tien jaar een algehele medi sche keuring nodig voor alle au to- en motorrijders. Voor perso nen boven de vijftig moet zo'n keuring om de vijf jaar plaats vinden; lijders aan een ernstige oogafwijking, zoals bijvoorbeeld staar, dienen nog frequenter on derzocht te worden. Tijdens de keuring moet ook uitgebreid on derzocht worden of de automo bilist rij-gevaarlijke medicijnen gebruikt. Het onderzoek moet volgens Du Chatenier plaatsvin den door een onafhankelijk keu ringsinstituut. „Als een huisarts dit doet, kan hij onder druk worden gezet door zijn eigen patiënten die bang zijn om hun rijbewijs te verliezen." Hartkwaal Schrijft een huisarts een rijge- vaarlijk medicijn voor aan een patiënt, dan moet deze worden verplicht een verklaring te teke nen. Hierin geeft de patiënt aan dat hij expliciet voor de mogelijk gevaarlijke gevolgen van het me dicijn is gewaarschuwd door de huisarts. Het SBV-bestuurslid gelooft dat het hoog tijd is om -behalve de slikkers van verdovende medicij nen- ook mensen met een ernsti ge ziekte of handicap achter het stuur vandaan te krijgen. Ze ver telt hoe een man met een ernsti ge hartkwaal langskwam bij de stichting: „Hij hoefde maar vijf tien traptreden te beklimmen en dan 25 meter naar de voordeur te lopen. Vervolgens had hij wel een half uur nodig om op adem te komen. 'Ja, ik kan zo moeilijk lopen, daarom rijd ik auto' zei hij. Daar verbaas ik me dan wel over..." Een ander triest geval dat ze meemaakte, betrof een man die als gevolg van een auto-ongeluk een nek- en hersenbeschadiging opliep. Desondanks bleef de man autorijden. Enkele jaren later veroorzaakte hij zelf een auto ongeluk, waarbij zijn moeder om het leven kwam. Du Chatenier: „Voordat mensen een rijbewijs krijgen, zou je ze eigenlijk moeten verplichten om een film te bekijken over slacht offers van verkeersongelukken. Of ze een bezoek laten brengen aan een revalidatiecentrum. Want de mensen beseffen niet wat voor ellende ze allemaal veroorzaken met een verkeers ongeluk." Feestjes J. Stikvoort, chef van het poli tiedistrict Breda, gelooft even eens dat de meeste Nederlanders nog weinig weten over de relatie tussen medicijngebruik en de kans op verkeersongelukken.' „Op feestjes hoor ik nooit ie mand zeggen dat hij medicijnen gebruikt en daarom maar beter niet kan rijden." Hij zegt het systeem van de gele en rode waarschuwingsstickers 'op zich een goed systeem te vinden'. „Er is een groep die zich er door laat leiden, maar er is ook een hele grote groep die veel nadrukkelijker op het mogelijke gevaar van medicijngebruik moet worden gewezen. Daarom moeten ook de apothekers en artsen de gebruikers persoonlijk waarschuwen voor de risico's. Nu gebeurt dat veel te weinig; mijn huisarts heeft er bijvoor beeld nooit wat over gezegd." Bijsluiters worden naar zijn me ning praktisch nooit gelezen, omdat ze beginnen met een 'veel te technisch verhaal', voordat de waarschuwing gegeven wordt. „Misschien zouden de apothe kers bij het verstrekken van een rij-gevaarlijk medicijn een fol der moeten uitreiken met een grote, opvallende afbeelding van een stopbord en enkele regeltjes waarschuwende tekst." Onbegonnen „Ik hoor van bijvoorbeeld Veilig Verkeer Nederland dat de con troles op medicijngebruik inten siever en gerichter moeten. Maar het probleem van de politie is: we weten niet waar we naar moeten zoeken. Het is nu voor ons onbegonnen werk. We kun nen alleen aan de hand van iemands rijgedrag of emotionele toestand beoordelen of er wel licht sprake is van medicijnge bruik." „Als Veilig Verkeer Nederland of de overheid vindt dat er gerich ter gecontroleerd moet worden, dan moeten daar goede middelen voor beschikbaar komen." Stikvoort ziet weinig in de sug gestie om via willekeurige steek proeven de urine van automobi listen te gaan controleren op sporen van rijgevaarlijke medi cijnen. „De gedachte erachter kan ik me nog wel voorstellen, maar het is grondwettelijk ge zien onmogelijk. Officieel gaat het om onderzoek binnen het lichaam. Het ligt in dezelfde ca tegorie als sperma- of chromoso men-onderzoek. Dat mag alleen in zeer bijzondere gevallen." Daarnaast kleven er technische en uitvoeringsproblemen aan zo'n onderzoek, zo stelt de poli tiechef. „Nogmaals: waar moet ik naar zoeken? En wat als ie mand geen plas kan doen? Ik las net een stuk in de krant over een voetballer die voor de doping controle moest verschijnen. Na drie uur was het hem nog niet gelukt om een plasje te produce ren. Zolang kunnen we toch niet bij straatcontroles gaan wach-1 ten?" Consequenties Over een algemene verplichte medische keuring voor automo bilisten (bijvoorbeeld om de tien jaar) kan Stikvoort geen duide lijke mening geven: „Stel dat ik zelf depressief zou raken en daar een tijdje anti-depressiva voor moet slikken. Net in zo'n periode word ik gekeurd en ik raak daardoor mijn rijbewijs kwijt. Dat vind ik toch wel een forse straf." „Ik weet dat er ook nogal wat vrachtwagenchauffeurs zijn die medicijnen slikken. Die zeggen dat ze zich daardoor juist beter voelen. Zou je die ook hun rijbe wijs moeten afnemen? Kortom, er zitten nogal wat consequen ties aan vast. Die moet je eerst goed afwegen." Met een verplichte doktersver klaring over goede gezondheid, die zou moeten worden overhan digd bij het verlengen of aanvra gen van een rijbewijs, begeven we ons naar de mening van Stik voort helemaal 'op gevaarlijk terrein'. Hij vreest dat er dan eenzelfde commotie kan ont staan als rond de verplichte HIV-keuring bij het afsluiten van een levensverzekering. Nee, de politiechef ziet meer in het verhogen van de bewustwor ding van de medicijnen slikken de automobilisten. „Het is on derhand in de Nederlandse maatschappij gemeengoed ge worden dat alcohol en autorij den niet samen gaan. We moeten nu eerst proberen om die menta liteit ook voor medicijngebruik te bereiken."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 27