R. Heijster schreef boek over slag rond Verdun
Eindhovense Schiphol-Service maakt explosieve groei door
2 dY
ANWB: wintervakanties
naar de zon lOpct hoger
Grote BMW ingetogen maar compleet
SURPLUS
BUITENDIJK
npioenskippen
\t tijdschrift
Leegbloeden
Tijdmachine
Geen sleutelgat
AUTONIEUWS
Elegantie
Dikst
RUBRIEK
5 dr
Prostaatkanker
OVEMBER 1994 pggTEM
VRIJDAG 11 NOVEMBER 1994 E3
Door Mariëtte Mulkens
kvereniging). Om in de
el van het jaar met een
ioenskip op de tentoon-
g te kunnen pronken,
je in januari kuikens
n. Als je gewoon wacht
t een kip broeds wordt,
c je dus geen schijn van
op de tentoonstelling
en we toch drie kippen,
werd al meteen afge-
omdat de ring van zijn
afkon. Fraudegevoelig!
ndere twee scoorden ma-
t voldoende. Het groot-
obleem was, stond in het
pportje, dat ze nog niet
oeid waren. Letterlijk
er: „Moet foller en vor-
Ik zal daar als journalist
en krant vol taalfouten
rappig over doen.
weekeinde was het op-
v tentoonstelling. Na-
ijk zijn we, met de kinde
wezen kijken. Zelf had-
e dit jaar geen deelne-
ingestuurd. Te veel ge
en onze kippen raakten
n de leg. Een bestuurslid
en paar balorige tieners
gaten hield, vertelde me
ndien dat het evenement
de kippen niet geheel
er gevaar is. „Als die
en zo hard tussen de
n doorrennen kunnen
esten zo erg schrikken,
e met hun kop tussen de
s klem komen te zitten,
niek trekken ze dan hun
kop eraf."
euw mocht ik dit jaar
de meest rare fokcrea-
ewonderen. Enorme pas
ssen en geföhnde hanen,
nronde duiven die te
r zijn om te kunnen vlie-
n zogenaamde 'Brunner-
pers': duiven op spichtige
'es met afzichtelijke
pen. Bij een van de stak-
had het jurylid geschre-
'Toont weinig actie.' Hij
elf eens met zo'n ballon
r zijn kin moeten lopen,
besloten ter plekke dat
kippen geen kampioen
en te worden. Het voor
ste is dat de eieren (en
nge hanen) smaken.
is? Ik wel, maar ook weer
kost uit Hollandse keuken,
der wat meer aan te kleden
je zonder scheut wijn, geen
oflook, geen gehaktballen
ssaus zonder majoraan en
"e gang is, eet ik regelmatig
van dochter Eva die het
1 die kleine kooltjes. Veel
ik raad iedereen aan om
en. Verder zijn er nog een
altijd allure geven.
e dobbelsteentjes
ppelen
eden peterselie
ringen gesneden
•in de spekjes en laat die
ipperde teen knoflook erin
nt te geuren. Dan is het de
om de pan in te gaan. Ze
end doorroeren, gebakken,
ater in de pan.
zo'n 15 minuten beetgaar
ipelen opgezet. Daar wordt
met melk, een klontje boter,
grove mosterd en kaas.
u van het alledaagse getild
je kerrie en knoflookpoeder,
heen alvorens ze goudbruin
lartjes worden tenslotte de
rnn WordPerfect langs offi-
en het blad Perfect User
•egelmatig in de brievenbus.
;1 uitgebreide programma's,
at in het gedrang dreigen te
:n nieuw blad op de markt
aar met grafische afbeeldin-
ïoemd O-nummer van WP
Van onze verslaggeefster
Eindhoven - 'Uw vliegvakantie be
gint bij de voordeur'. Onder dat
motto begon het Eindhovense taxi
bedrijf Veta in 1986 met speciaal
groepsvervoer van en naar Schip
hol. Vooral de laatste jaren heeft
het bedrijf met deze service een
enorme groei doorgemaakt.
In '92 werden 20.000 passagiers ver
voerd, vorig jaar 32.000 en maandag
werd een nieuwe mijlpaal bereikt: Veta
haalde de 40.000e passagier van dit jaar
feestelijk in op Schiphol.
Ook het gebied dat Veta bestrijkt is de
afgelopen jaren uitgebreid; intussen
valt heel Limburg eronder. Verder pikt
Schiphol-Service klanten op in bijna
heel Noord-Brabant (de westgrens ligt
bij Etten-Leur) en delen van Gelder
land (Tiel, Nijmegen). Ook mensen die
vlak over de Belgische grens wonen,
kunnen mee.
Daarmee is volgens directeur B. van
Tuijn geografisch gezien de grens wel
bereikt. „Groeien kan alleen nog in het
aantal klanten. En die markt is onein
dig groot. Ik krijg zelfs koude rillingen
bij het idee dat we tien procent van alle
Schiphol-reizigers zouden binnenhalen.
Zulke aantallen kun je niet verwerkt
krijgen."
De grootste klus is een goede organisa
tie van de ritten, vertelt mevrouw Milly
Koningen-Claes, hoofd Schipholvervoer
van Veta. „Je kunt ritten uit verschil
lende plaatsen natuurlijk niet oneindig
combineren. We hanteren een maximale
reistijd. Voor de regio Eindhoven is dat
3'/2 uur."
En dan wil de praktijk nog wel eens
roet in het eten gooien: vliegtuigen die
met grote vertraging landen en onver
wachte files op de weg. Dat vraagt elke
dag weer het nodige improvisatietalent
om klanten toch binnen de gestelde tijd
af te leveren. Mevrouw Koningen: „In
noodgevallen kunnen wij onze klanten
vanuit Eindhoven zelfs telefonisch in
checken op Schiphol, zodat daar weer
tijdwinst ontstaat."
Schiphol-Service is aangesloten bij cir
ca vierhonderd reisbureaus in het ge
bied dat Veta bestrijkt. „Zij kunnen de
boeking verzorgen. Maar rechtstreeks
boeken bij ons kan ook," aldus me
vrouw Koningen.
Gids voor op het slagveld
De paden op de slagvelden zijn veilig. Daarbuiten liggen echter
enorme hoeveelheden onontplofte munitie, zoals deze 125 mm-
granaat. foto j. v. eijk
Richard Heijster, schrijver van 'Een bezoek aan Verdun, breuklijn der beschaving'. „Ik hoop dat de lezers anders aan gaan kijken
tegen oorlog en geweld.
„Je loopt rond over het slag
veld bij Verdun, komt je
zoontje ipeens. aanlopen met
een stuk va»-een menselijke
ruggegraato dat hij daar ge
vonden heeft. Dan wordt je
de waanzin van wat er in de
Eerste Wereldoorlog is ge
beurd, echt duidelijk." Trein
machinist Richard Heijster
uit Ridderkerk schreef een
geschiedenisboek annex reis
gids over de slag en de omge
ving van Verdun. De plek die
door de Duitse opperbevel
hebber von Falkenhayn des
tijds treffend werd omschre
ven als een 'vleesmolen'.
Door Samir Suudi
""Voor Duitsers, Fransen en En
gelsen zijn de slagvelden uit de
'La Grande Guerre' ('14-T8) al
tientallen jaren lang ware bede
vaartsplaatsen. In Nederland be
gint de belangstelling voor die
oorlog eigenlijk pas de laatste
paar jaren te groeien, zo consta
teert Heijster (36), de schrijver
van Een bezoek aan Verdun,
breuklijn der beschaving (uitg.
Elmar).
„Er heeft ook heel lang een soort
taboe gelegen op dit conflict.
Ons land was destijds neutraal,
maar heeft wel vreselijk veel
geld aan deze oorlog, verdiend.
Het ..hrüto nationaal, prpdukj
vgrdubbeldp bijna in die jaren,
jsieiieriand^heeft .bovendien asiel
verleend aan de Duitse keizer,
wat zeer slecht viel bij de rest
van Europa. Er was dan ook vrij
1 weinig over deze oorlog te lezen
in Nederlandse geschiedenis
boekjes."
Op de Havo had de jonge Ri
chard Heijster een geschiedenis
leraar die 'schitterend kon ver
tellen over Verdun'. Deze verha
len brachten Heijster ertoe meer
boeken te gaan lezen over 'De
Hel aan de Maas'. „Ik las een
cijfer van 700.000 doden die er
m tien maanden gevallen zijn op
een klein gebiedje van een paar
vierkante kilometer. Dat is zo
absurd en ongeloofwaardig; ik
dacht in eerste instantie dat het
een type-fout was..."
Aan het eind van 1915 was de
Eerste Wereldoorlog vastgelopen
in een starre en bloedige stellin-
genstrijd. Machinegeweren en
prikkeldraad maakten een op
mars praktisch onmogelijk. Te
gelijkertijd zorgde de geallieerde
land- en zeeblokkade voor steeds
nijpender tekorten in de Duitse
maatschappij.
De Duitse opperbevelhebber Von
Falkenhayn wist dat de tijd in
het nadeel van^zjjn land werkte.
Hij zocht daarom naar een plek
waar hij het Franse leger kon
laten 'leegbloeden'. Het moest
een plek zijn die de Franse leger
leiding ten koste van alles zou
willen behouden. Von Falken
hayn meende dat Verdun om
historische redenen zo'n 'presti-
geplaats' voor de Fransen was.
De vestingstad kon in 450 niet
worden ingenomen door Atilla
de Hun en had ook in de oorlog
van 1870 stand gehouden tegen
de Duitse troepen.
Von Falkenhayn was niet plan
Verdun daadwerkelijk in te ne
men. In plaats daarvan liet hij
zo'n veertienhonderd kannonen
opstellen in een halve cirkel
rond de stad. Deze geconcen
treerde vuurkracht op een ge
bied van slechts enkele tiental
len vierkante kilometers moest
de aanvoer van Franse soldaten
stelselmatig vernietigen. Deze
aanvoer zou volgens de Duitsers
extra kwetsbaar zijn, omdat hij
plaats moest vinden over één
weg, van Bar-le-Duc naar Ver
dun.
Uiteindelijk verliep de in fe
bruari 1916 begonnen slag om
Verdun geheel anders dan de
Duitsers zich hadden voorge
steld. De Franse troepen boden
de Duitsers al verrassend felle
tegenstand voordat, Verdun in
zicht kwam. Ook slaagden zij er
in om, veel sneller dan verwacht,
grote hoeveelheden geschut over
te brengen naar het slagveld.
De gefrustreerde Duitse legerlei
ding besloot daarom in maart
het front te verbreden en ook
aan te gaan vallen over de Wes
telijke Maasoever. Daarmee on
dergroef Von Falkenhayn zijn
eigen uitgangspunt van gecon
centreerde vuurkracht op een
klein oppervlak.
In de daarop volgende maanden
konden de Duitsers nog beperkte
terreinwinst te boeken, maar
vanaf oktober 1916 wisten de
moreel gesterkte Fransen de
aanvallers terug te drijven. Aan
het eind van het jaar was het
gevaar voor Verdun definitief
geweken. Van de 700.000 doden
die sinds februari gevallen wa
ren, bestond ruim de helft uit
Duitse soldaten.
In het eerste deel van Heijsters
vlot geschreven boek wordt een
helder overzicht gegeven van de
geschiedenis van Verdun, de
Duitse tactiek, de slag rond de
vestingstad en het verdere ver
loop van de oorlog. Gedetailleer
de kaartjes geven een goed over
zicht van de heen en weer gol
vende strijd.
De tweede helft van het boek
beschrijft de voor bezoekers in
teressante plekken in en rond
Verdun: musea, loopgraven, for
ten, begraafplaatsen en slagvel
den. Bovendien zijn er verschil
lende verkenningsritten voor au
tomobilisten en wandeltochten
opgenomen in het boek. Deze
worden begeleid door duidelijke
plattegrondjes.
De auteur geeft zijn lezers wel
uitdrukkelijk het advies om tij
dens een bezoek aan de slagvel
den op de paden te blijven. Deze
zijn veilig, maar op de terreinen
daarbuiten zijn nog grote hoe
veelheden onontplofte munitie te
vinden.
„Mensen denken vaak dat die
granaten vanwege de ouderdom
niet meer gevaarlijk zijn. Maar
door de lange tijd dat ze daar
hebben gelegen zijn de explosie
ven juist veel instabieler en ge
vaarlijker geworden." Ook de
boete die de Franse overheid kan
uitdelen voor het betreden van
een 'Terrain Interdit' is niet mis:
15.000 francs.
„Verdun is een tijdmachine. Dit
boek is voor de lezers een sleutel
foto j. de prater
voor die tijdmachine," legt He
ijster uit. „Als mensen het histo
rische verhaal achter de slag
hebben begrepen, dan geeft dat
veel meer waarde aan een be
zoek. Daarom heb ik het ook zo
willen schrijven dat het net zo
vlot leest als een spannend jon
gensboek."
„Ik wil gewoon dat zoveel moge
lijk mensen het verhaal van Ver
dun kennen. Desnoods lezen ze
het maar in de bibliotheek, dat
kan me niet schelen. Maar ze
moeten weten hoe gruwelijk en
nutteloos die oorlog was. De jon
gens die er lagen waren kans
loos, werden meestal al in de
loopgraaf aan flarden gescheurd
door granaten. Aan de puntgave
gebitten van de schedels in het
Ossuaire van Douamont (waar
de stoffelijke resten van zo'n
130.000 niet-geïdentificeerde
slachtoffers liggen, fied.Jkun je
zien hoe jong ze nog waren."
„Ik denk dat een bezoek aan
Verdun, dat maar op vier uur
rijden van Breda ligt, ertoe bij
draagt dat mensen anders gaan
aankijken tegen oorlog en ge
weld. Al verwacht ik niet dat
mijn boek een doorslaggevende
bijdrage aan de vrede zal leve
ren. Daar ben ik nuchter genoeg
voor..."
Door Rien van der Steen
Je ziet het er aan de buiten
kant niet aan af, maar de
BMW 740i is zo'n auto waar
praktisch alles in zit: een
stuurwiel met knopjes om
radio en cruise control te
bedienen.
Natuurlijk een boordcomputer,
maar ook een volstrekt unieke
rugleuning waarvan het boven
ste deel naar individuele be
hoefte in te stellen is. Voor de
bediening van ramen, stoelen,
hoofdsteunen en onder andere
de achterbank heeft deze auto
liefst 65 elektromotoren aan
boord.
Piepende parkeersensors in de
bumpers die aangeven wanneer
deze luxe limousine een obsta
kel nadert en veiligheidsprofie
len in de portieren die nu eens
niet dwars, maar diagonaal lo
pen.
Het rechterportier heeft geen
sleutelgat meer, want hoe min
der sloten hoe minder inbrekers
kunnen morrelen denken ze bij
BMW. Wie gebruikt er trouwens
nog het slot in het rechterpor
tier? En de auto wordt immers
toch met afstandsbediening ge
opend en op alarm gezet.
Twee airbags zijn er ook en die
aan de passagierszijde gaat al
leen 'af' als er ook werkelijk
iemand op de stoel zit als er
onverhoopt een Aufprall plaats
heeft. Er is ook een crashsensor:
bij een ongeval worden de por-
tieren automatisch ontgrendeld
en de knipperlichtinstallatie in
geschakeld.
Verder high tech ruitewissers:
het rechtse exemplaar gaat
knikkend op en neer om zoveel
mogelijk ruit schoon te vegen.
Net als bij Mercedes, maar bij
BMW werkt het systeem wel
veel beter dan de ene 'knikker'
die de Stuttgarters gebruiken.
BMW heeft ook de handrem van
Mercedes afgekeken: een pedaal
dus, zodat er tussen de stoelen
ruim plek is voor telefoon en
andere elektronika.
Een dure auto moet tegenwoor
dig niet al te veel uitstraling
meer hebben. Omstanders moe
ten niet het idee hebben dat de
bestuurder een 'patser' is. De
nieuwe 7-serie van BMW is net
geen vijf meter lang, iets langer
dan het vorige model, maar in
getogener van buiten. Teutoon
se, ingetogen elegantie.
Alleen de motoren zijn hetzelf
de gebleven. Dus acht- en
twaalfcilinders voor grootver
dieners. Raad van Bestuur-
voorzitters, Opec-ministers en
andere artiesten die meer ver
dienen dan ze wellicht zelf we
ten. De motoren hebben min
stens 218 en hoogstens 326 pk
in huis. En het lekkerst rijdt de
automaat. Met vijf automatisch
werkende versnellingen. Jawel.
Een reisauto in de eredivisie
van de automobiel al kost dat
wel afgrijselijk veel belasting,
verzekeringspremie en brand
stof.
Zittingen in zandbeige leder en
een uitstekend audiosysteem
met veertien speakers. Vreemd
genoeg zonder cd-installatie.
Een auto die in deze uitvoering
De BMW 740i biedt de ultieme luxe en comfort. Meer dan het voorgaande model, al zag dat er
aan de buitenkant indrukwekkender uit. foto wout van assendelft
meer dan 208.000 kost zou om
de drommel toch wel de laatste
verworvenheden van de ge
luidsindustrie mogen herbergen
nietwaar?
Grappig dat deze auto geen
zichtbare uitlaat heeft. Hoe an
ders was dat tot voor kort toen
met name de Duitse autocon
structeurs dik, dikker, dikste
uitlaatpijpen verzonnen om op
de weg macho over te komen.
Bij de grote BMW is de pijp
weggewerkt achter de bumper.
Interessant om in de gaten te
houden welke concurrenten vol
gen. Het zal de milieulobby wel
zijn die tot deze grap geleid
heeft. Das Bessere ist des Guten
Feind oreerden ze bij BMW eer
der dit jaar bij de introductie
van de nieuwe Sieb'ner. Aange
vend dat de nieuwe 7-serie weer
beter is dan het voorgaande
model.
Kanker aan de pro
staat is, na longkan
ker, bij mannen de
meest voorkomende
kanker. Van alle kankers
neemt het de tweede plaats in
als doodsoorzaak bij mannen.
Nu zou je denken dat dokters
het roerend met elkaar eens
zijn om prostaatkanker zo
snel mogelijk op te sporen en
te behandelen, want hoe eer
der je er bij bent hoe beter de
vooruitzichten. Niets is min
der waar.
Over het nut van het vroegtij
dig opsporen en snel behan
delen van prostaatkanker be
staat een tot op de dag van
vandaag voortdurende 'me
dische controverse', een felle
discussie tussen voor- en te
genstanders.
Dokters hebben een paar jaar
geleden afgesproken dat een
bevolkingsonderzoek naar
een bepaalde ziekte aan een
aantal voorwaarden moet vol
doen. Op de eerste plaats
moet het om een belangrijk
probleem gaan. Zo is long
kanker een belangrijk ge
zondheidsprobleem net als
ziekten van hart- en vaat, pro
staatkanker, borstkanker en
ga zo maar door, maar zweet
voeten niet.
Voorwaarde twee is een een
voudige en vooral betrouwba
re test om de betreffende
ziekte op te sporen. Een be
volkingsonderzoek naar long
kanker bijvoorbeeld valt dan
onmiddellijk af want die tu
mor groeit zo snel dat ieder
een zich bij wijze van spreken
tienmaal per jaar zou moeten
laten onderzoeken.
Een beruchte moeilijkheid is
dat geen enkele test honderd
procent betrouwbaar is: altijd
zal een aantal mensen ten
onrechte worden gerustge
steld en anderen ten onrechte
niet. Dit probleem speelt met
name bij het bevolkingson
derzoek naar relatief zeldza
me ziekten zoals baarmoeder
halskanker.
Gerda Feijen, huisarts en on
derzoeker in het Academi
sche Ziekenhuis van Maas
tricht, rekende in 1990 de le
zers van de Volkskrant voor
dat als alle vrouwen boven de
vijfentwintig elk jaar een uit-
strijkje zouden laten maken,
twintig- tot veertigduizend
vrouwen ten onrechte te ho
ren krijgen dat ze mogelijk
een voorstadium van deze
weinig voorkomende kanker
hebben. De ten onrechte ver
oorzaakte angst voor kanker
moet men ook bij de discussie
over het nut van het onder
zoek betrekken en kan men
niet simpelweg afboeken als
'maatschappelijke kosten'.
Tenslotte moet er - de lak
moesproef van elk bevol
kingsonderzoek - een effectie
ve therapie bestaan. Want het
zou aan geestelijke wreedheid
grenzen om eerst een ziekte
actief op te sporen en dan
tegen de patiënt te zeggen:
meneer/mevrouw, u heeft de
ziekte maar we kunnen er
helaas niets tegen doen.
Prostaatkanker voldoet zon
der meer aan de eerste voor
waarde. Per jaar wordt de
ziekte (cijfers 1990) bij 4000
mannen vastgesteld en 2000
mannen gaan er per jaar aan
dood.
Een belangrijk gezond
heidsprobleem dus. Maar met
de volgende voorwaarde, een
betrouwbare test, gaat het al
gelijk mis. De prostaat is een
klier ter grootte van een kas
tanje die de urineleider als
een manchet omgeeft daar
waar die de blaas verlaat op
weg naar buiten. Bij voldoen
de zwelling van de prostaat
wordt de urineweg afgekne
pen met blijvend moeizaam
plassen en nadruppelen tot
gevolg. Bijna altijd is dat
goedaardig, soms kwaadaar
dig.
Er zijn drie manieren om rou
tinematig prostaatkanker op
te sporen: het rectaal toucher,
het meten van prostaat speci
fiek antigeen (PSA-test) in
het bloed en een Echo van de
prostaat. Welnu. Het rectaal
betasten van prostaat kan tus
sen die goedaardige en
kwaadaardige vorm niet altijd
een goed onderscheid maken,
en bovendien worden nogal
wat kwaadaardige tumoren
gemist. Ook het meten van
het PSA is geen waterdichte
test net zo min als de Echo.
„Het gebruik van iedere test
op zich zou leiden tot veel
1/1
UI NOt
Door Jan Paalman
onterechte ongerustheid en
nodeloze prostaatbiopsieën"
schreef de Rotterdamse uro
loog prof. Fritz Schroder vo
rig jaar in het vermaarde art
senblad de British Medical
Journal, en „ongelukkig ge
noeg kennen we ook niet de
betrouwbaarheid als de drie
testen tegelijkertijd worden
uitgevoerd." Dat wordt (zie
verderop) nu uitgezocht.
Vooral in Amerika heeft men
al een flink voorschot geno
men op de uitslag van dat
onderzoek. De meeste urolo
gen doen daar bij elke man
boven de vijftig die hun
spreekkamer binnenstapt een
PSA-test, en wie zoekt zal
vinden. De laatste tien jaar is
in Amerika het aantal geval
len van prostaatkanker enorm
gestegen maar het aantal ope
raties waarbij de prostaat
wordt verwijderd zoveel te
meer.
Door Jan Paal man
In Wisconsin bijvoorbeeld
nam het aantal gevallen van
prostaatkanker tussen 1989 en
1991 toe met 33 procent, en
•het aantal operaties met liefst
228 procent! Zo'n operatie
van een niet uitgezaaide tu
mor is niet niks: het sterftecij
fer is 1 procent, 4 procent van
de patiënten tussen de 65 en
69 jaar krijgt problemen met
zijn hart, bij 34 procent volgt
impotentie en 4 procent
wordt incontinent. En nu het
merkwaardige. „Deze toena
me aan operaties ging niet
gepaard met een daling aan
sterfte", aldus het vermaarde
Engelse medische vakblad
The Lancet van 10 september
1994. Hoe kan dat nou?
Als de verschijnselen van pro
staatkanker duidelijk worden
dan is de ziekte in de helft van
de gevallen uitgezaaid en niet
meer met een operatie te
stoppen. Dus, zou je zeggen,
moet je er eerder bij zijn.
Maar dat is nu de moeilijk
heid. Er heerst grote onenig
heid onder de dokters over
wat te dóen bij een vroeg
opgespoorde en nog te opere
ren prostaatkanker. Opereren
of afwachten?, dat is de vraag
waar het om gaat.
Uit al het nu voorhanden zijn
de onderzoek is nog steeds
niet overduidelijk gebleken
dat opereren inderdaad beter
is. Dat komt omdat de tumor
meestal zeer traag groeit en
vooral voorkomt op gevorder
de leeftijd. Dat heeft tot ge
volg dat meer mensen dood
gaan mét een prostaatkanker
dan aan prostaatkanker. „Als
alle kankers die bij sectie wor
den ontdekt bij leven waren
behandeld, dan zouden 26 van
de 27 patiënten onnodig zijn
behandeld," schreef prof.
Schroder vorig jaar, en „de
kunst is nu om de poesjes van
de tijgers te onderscheiden en
de agressieve tumoren te
identificeren."
Dit, en de bruikbaarheid van
de drie testen, wordt nu in
Rotterdam uitgezocht in sa
menwerking met medische
centra in Antwerpen, New
port, Milaan, Madrid en Lis
sabon. Het zal minstens tien
jaar duren voordat dit onder
zoek een Salomonsoordeel zal
kunnen vellen, en tot zolang
zit de medische wereld met
een medisch probleem. En wij
ook.
Den Haag (anp) - Deze winter zoeken 330.000 Nederlanders
de zon op. Een stijging van 10 procent vergeleken met de
vorige winter. Dit maakte de ANWB dinsdag bekend.
Sinds enkele jaren is er een sterke stijging van het aantal winterzon
vakanties. Tot de winter van '91/'92 schommelde dat aantal rond de
100.000, maar vorige winter was dat al opgelopen tot 300.000.
Ongeveer de helft van de Nederlandse zonzoekers kiest voor een
vakantie in Spanje. Het buurland Portugal heeft een marktaandeel
van circa 10 procent. Ook Mexico, de Nederlandse Antillen en andere
bestemmingen in het Caraïbisch gebied krijgen in de winter meer
Nederlandse vakantiegangers. Opvallend is dat de belangstelling
voor de Amerikaanse 'sunshine states' Florida en Californië tanende