De genetische manipulatie van Potter TSING 236882!! Filmfestival Rotterdam brengt 200 films Leuk komediespel in Heartbreak House Spel van Croiset enige lichtpuntje Gitarist 'Sonic' Smith van groep MC5 overleden Yader van Young M.C. verdacht van moord DE STEM GROTE GIDS D4 De schilder van de Stier krijgt na eeuwen zijn eerste overzicht jaterialen wwmarkt Kleintje 5VERTENTIEÜ! Rosa 11994 VRIJDAG 11 NOVEMBER 1994 I CHICAGO lekkeuken in landhuisstijl, jtne rf str u c tu u r, 45Tg o ot- plse hoekwandkast, nostal- Jaan, en glas in messing Jfm. 240x312 cm. Ook lever eprofiel. Compleet met alle [tuur en gratis kleuren-TV. Jordorkade 1, 072-156793. ■Amsterdamseweg lO, 033- kerdam. Stadhouderskade 74, FVrnhem, Venlosjngel 7 7 if rd), 085-812112. Beverwijk, a (Meubelboulevard), 02510- 'e a/d IJsael, Hoofdweg 46, Oen Bosch, Reitscheweg 38 tvard), 073-411 595. ickhorstlaan 113, 070-3477985. .rchimedesstraat 10, 078- findhoven, Ekkersrijt 4024 04990-74481. Enschede, ilb (Meubelplein), 053-337955. [der Goeskade 101100-50255. feizerweg 82, (Meubelboule- '553. Heerlen, In de Cramer ^ilevard). 045-754240. Kruisweg 785a, 020-6533462. plseweg 19, 01140-20080. I Franklinstraat 48 (Winkef- ale), 058-130383. Muiden, (Naast Maxis), 02940-19718. Edisonstraat 4, 01865-3772. )ostp!ein 13 (Woonboulevard), Spijkenisse, Kolkplein 21 D1880-18118. Utrecht, (Meubelboulevard), tenendaal. Kernreactorstraat 15. Zoeterwouda, 195, 071-892086. ritsenweg 11 (Woonboule- 05750-17025. dinsdag t/m zaterdag den. dagmiddag geopend, nddag en maandag geopend, n. i maandag geopend. Eaan dag middag geopend. ie uit de Brugman Kadoshop 'alen. p de waarde in contanten n geldig t/m 22 november 1994. ten voorbehouden. paterialen o.a. hout nieuw en li, sanitair, o.v. installaties, Iraatwerk, staal, div. deuren ts kan op maat geleverd en worden. Tel. 01155-62342. Een plaatsen: resultaten boeken. iiet het gewenste resultaat erplaatsing aan es (geen zaken- en han- vraagprijs). en niet het gewenste re llen voor één gratis her gen na de plaatsingsda- laats vinden. lubs/06 of in combinatie :ties. november 1994. Door Koos Tuitjer Één stier maakte de 17e eeuwse schilder Paulus Pot ter wereldberoemd. Tot in onze dagen toe. Maar wat Potter verder vermocht, is al tijd buiten de orde gebleven. Weinigen realiseren zich ook dat de schilder maar een kor te tijd van leven heeft gehad. Potter bezweek in 1654 op 28-jarige leeftijd aan de te ring. Nochtans schilderde hij honderd werken. Het Mau- ritshuis in Den Haag heeft voor het eerst in de geschie denis een Potteroverzicht sa mengesteld. Het beste en het mooiste van Potter heeft het Mauritshuis ten langen leste bijeengehaald. Die ene Stier, al honderden jaren in Den Haag ondergebracht, ver plicht daar wel toe. Ook de Her mitage in Sint Petersburg heeft niet achter willen blijven. Drie kostelijke Potters werden uit Rusland naar Den Haag gezon den. Dit gebeurde niet geheel belan- ios. Het Mauritshuis heeft zich verplicht twee van de drie stukken in een klimatologische box te plaatsen. De bewaartech niek is in Nederland zeer ver voortgeschreden. De Russen wil len de werken straks terugbe- gd krijgen inclusief die ge avanceerde boxen. Het Haagse overzicht met dertig schilderijen en twintig tekenin gen en etsen laat geen twijfel over Potters voorliefde. Die ene Stier is er een uit vele stukken vee die de schilder vereeuwigde. Mensen waren voor hem rand verschijnselen op een boerenerf. Voor Potter kwam het op vee aan. In dat onderwerp was hij zo op dreef, dat van sommige schil derijen wel wordt gezegd dat hij veeportrettenschilder was. De Stier is derhalve zijn be roemdste portret. Maar wie wil weten wie nu wel die prijsstier was, komt bedrogen uit. De Stier van Potter is een samenvoegsel van stieren, een min of meer genetische manipulatie in de schilderkunst dus. De fameuze Stier van Paulus Potter: een puzzel voor de dierenkenner. Een beetje boer ziet dat meteen. De hoorns van het dier duiden op een stierenleeftijd van twee jaar. Maar wie het beest in zijn bek kijkt, ontdekt een volwaar dig gebit. Naar tanden en kiezen gerekend is de stier minstens vier jaar oud. Maar aan het totale lijf kleeft schildersbedrog. Het machtige voorkomen waar de trotse eige naar van het beest zo verliefd naar staart, staat in geen ver houding tot het ranke, haast ga- zelle-achtige achterdeel. De Stier van Potter is meer een pin-up voor de koe die aan zijn voeten ligt, dan een potentieel verwekker voor haar kroost. Het publiek maalt niet om al dat gemanipuleer. Al eeuwen niet. Toen keizer Napoleon als bezet ter van de Republiek der Neder landen rondkeek in de paleizen van de gevluchte Stadhouder, viel zijn oog direct op Potters Stier. Als oorlogsbuit troonde hij het doek mee naar Parijs, waar het in het Louvre werd onderge bracht. Het Franse publiek keek er zijn ogen op uit en bezweek onmiddellijk voor zoveel realis me. Er werden ook vergelijkin gen getroffen met andere mees terwerken uit het Louvre. En in veler oog won de Stier het van de Mona Lisa. Militaire kapel De Franse aandacht voor de Stier ontging ook Den Haag niet. Na de val van Napoleon in 1815, werd de Stier meteen opgeëist. Zijn rentree in de koninklijke kabinetten was meer dan feeste lijk. Voorafgegaan door de nodi ge militaire kapellen, werd de Stier als het ware ingehuldigd in de Hofstad. Paulus Potter, zoon van de schil der Pieter Symonsz Potter, woonde zelf ook enige tijd in Den Haag. Zijn komaf was enigszins ongebruikelijk in schilderskringen. Via zijn moe der was Paulus Potter geparen teerd aan de hoogste kringen in de toenmalige republiek. In Den Haag was hij daarom onder zijns gelijken. Onder Potters clientèle bevond zich Amalia van Solms, de we duwe van Stadhouder Frederik Hendrik. Maar de voormalige Eerste Vrouwe uit de Republiek werd ook gewaarschuwd voor Potter. Voor haar schilderde de kunstenaar, met het puntje van zijn tong uit de mond, een fraai boerenstuk. Het leven in en om de boerderij werd daarin com pleet uit de doeken gedaan. Maar in zijn ijver was Potter net iets te ver gegaan, zo oordeelde men in hofkringen. De raadge vers van de Stadhoudersweduwe spraken schande van een pissen de koe. Amalia diende ver schoond te blijven van het uit zicht daarop. En zo werd dat geregeld. Potter kon zijn doek niet kwijt in het paleis. De adviseurs van de Russische Tsaar Nicolaas I dachten daar later geheel anders over. Het Boerenerf, alias De Pissende Koe belandde in de tsaristische col lectie, die zich m de Hermitage bevond. Potter schilderde vaker het leven zoals het zich voordeed. Recht toe rechtaan dus. En ook vaker werd de nodige aanstoot geno men aan zijn onverschrokken ge voel voor realisme. De Haagse tentoonstelling heeft wat dat aangaat een schandaaltje boven water gehaald. Terwille van de tentoonstelling werd een van de schilderijen onder de loupe genomen. Het gaat om een afbeelding van een rustende jager die van zijn pijpje geniet en in een aangename kout gewikkeld is met een herbergier ster. De man rust met zijn rech- terelleboog op een tafel, zijn lin kerhand ligt op zijn eigen dij. Uiteraard kwamen er in het schilderij ook nog de nodige honden en paarden terecht. Maar in de directe nabijheid van reiziger en herbergierster staat bovendien een jongeman onmis kenbaar 'ohhh' te roepen. Zijn blik verraadt ook de nodige op winding. Enige bevreemding daarover is er altijd wel geweest. Maar het recente onderzoek verklaart de opgewonden reactie. Want de ja ger houdt zijn handen allerminst thuis. De linkerhand graait re gelrecht naar het kruis van de vrolijke herbergierster. Correctie Iemand heeft ooit de opdracht gegeven om dit gebaar weg ach terwege te laten. Die correctie is nu weer ongedaan gemaakt. Het hedendaags publiek is wel erger gewend. Maar Potter doet voortaan als beschrijver van het dagelijkse leven niet meer onder voor Jan Steen. De nodige anecdotes geven extra kleur aan het werk van Paulus Potter. Een buitengewoon op merkelijke schildering geldt Het leven van een jager. Met veertien taferelen op een paneel geschil derd, maakt dit werk aanspraak op de vergelijking met een strip verhaal. De goede en de slechte jager worden in dit werk tegen over elkaar afgewogen. De slechte wordt met name op de voet gevolgd. Nadat zijn gruwelijke jachttech nieken in beeld zijn gebracht, grijpt de schilder in. Hij laat de dieren het heft in handen nemen. De jager wordt in een proces door de dieren veroordeeld tot het spit. Zijn honden, de smerige collaborateurs, worden aan de hoogste boom gehangen. Kak kend komen ze aan hun einde. Deze schildering nu verdient de grootste aandacht van de kijker. De catalogus is daarbij verplich te maar hoogst onderhoudende literatuur. Paulus Potter is naar zijn werk gerekend een dierenvriend bij uitstek. De Stier heeft hij een ereplaats bezorgd in de kunstge schiedenis. Maar zijn Paarden doen in de weergave van het volle dierenleven niet onder voor die ene gemanipuleerde Stier. Wie met name de paardenteke- ningen van Potter ziet, voelt de. neiging om direct met een collec tebus voor de Dierenbescher ming de straat op te hollen. Niet omdat de dieren allereerst zielig zijn, maar omdat Potter zo mooi dieren tekent. 't Land van Paulus Potter. Mau ritshuis, Den Haag. Tot en met 5 februari. Di. t/m za. 10-17; zo. 11-17 uur. Tussen zwart en wit zit smaak en avontuur. Voor wie leeft met de vaststaande, uiterste grenzen van het spectrum en daar zijn zekerheden aan ontleent, is alles voorspelbaar. Zelfs succes. Men kieze voor een scandaleuze be roemdheid, een gewaagd gege ven, een gevierd modern com ponist en het effect is als be oogd: 'Rosa'. Een opera die volgens gezaghebbende critici het laatste evenement van vernieuwing, goede smaak en avontuur is. Ze vergissen zich. Pierre Audi, de leider van het Amsterdamse operahuis, is geslaagd. Zijn combinatie van rumoer verwekkende filmer Peter Greenaway, erotisch geladen theatermoord, beschaafde modernist Louis Andriessen, een uit de nok neerdalend levend paard en een dikke blote meid heeft voor uitverkochte zalen en enthousiaste recensies gezorgd. Het voorgeschreven recept heeft gewerkt, maar geen opera opgeleverd. De techniek is prachtig. De combinatie van film en toneel zonder twijfel nimmer zo perfect vertoond. De muziek is meer dan geniet baar. Maar met vernieuwing, smaak en avontuur heeft het niets van doen. Laat staan met opera. Vernieuwend is hooguit dat de allerminst perfect gevormde Australi sche Marie Angel zich anderhalf uur naakt vertoont. Dat er voor de ogen van het publiek op zijn hondjes geneukt wordt en dat de dierenbescherming toestemming heeft verleend een in de touwen hangende merrie een avond lang op een tredmolen te laten lopen. Van smaak getuigt hooguit de witleren bank die de hoofdzaak van het decor uitmaakt. Maar dat die bank en Marie Angel onder de Zwarte inkt gesmeerd moeten worden, roept alleen de vraag op wie 's nachts de vlekken verwijdert. Het avontuur beperkt zich tot het schrappen van de pauze. Een uur en vijftig minuten zonder onderbreking. Het publiek kan zodoende tussendoor niet weg, maar de Amsterdamse jet set is te welopgevoed om een eigen avontuur van rumoer aan te gaan. Rosa' is niet meer dan de nieuwe kleren van de keizer, maar geen kenner die dat durft te zeggen. Hij zou eens versleten kunnen worden voor behoudend en ouderwets. Een burgermannetje dat geshockeerd taakt door rondrennend bloot vet, gewelddadig toneelbloed en het slachtersambacht van een abattoir. Alle regie- en decortrucs van tien jaar toneel- en operavernieuwing zitten in 'Rosa De liefhebber heeft het allemaal eerder gezien en toen geaccepteerd, want er was een reden voor. In 'Rosais het niet meer dan een catalogus voor een regiebibliotheek. Het wordt niet duidelijk waarom de dame zich laat vernederen, waarom een levend paard een avond lang zinloos afgemat moet worden en waartoe de symboliek van de slachterij dient. 'Rosa' is geen verhaal. Het is een vrije opsomming van feiten uit het Politierapport over de gewelddadige dood van de Uruguyaanse componist, pianist en pervert Juan Manuel de Rosa. Drama wordt Rosa' nergens, op zijn best een onverschillig latende tentoonstelling van folterpraktijken. Zn opera behoeft drama. Emoties moeten nagevoeld kunnen worden, begrepen. Opera vereist een thema: de strijd tussen goed en kwaad, de overgave aan een ideaal, de meedogenloze verloofde. Of desnoods de liefde van een kind voor zijn pop, zoals in de musical 'Suske en Wiske'. Dat geslaagde pretpakket is meer opera dan 'Rosa'. Ook 'Suske en Wiske' is volgens een vaststaand patroon gemaakt, maar in de "^verplichtende mix van zwarte fantasie en witte techniek zit voldoende ruimte voor eigen grijs. Momenten van herkenning en een Paar meezingers met diepte. Nieuwe hoofdsponsor en prijzen voor debutanten Van onze filmredactie Rotterdam - Tijdens het ko mende International Film Festival Rotterdam (25 ja nuari tot en met 5 februari) kan de filmliefhebber onge veer 200 speelfilms, docu mentaires en videoprogram ma's uit alle windhoeken verwachten. De bioscopen op en om de Kruiskade, die weer zo'n 250.000 bezoekers verwachten, presenteren on geveer veertig filmpremiè res, waarvan een aantal af komstig is uit China, Afrika en Latijns Amerika. Deze films werden gerealiseerd met subsidies van het Hubert Bals Fonds, dat in zijn zesjarig bestaan inmiddels al honderd internationale filmprojecten heeft ondersteund. Dertig daar van zijn voltooid en vijftien worden op het festival geïntro duceerd. De 24e editie van het filmfesti val is sinds vorig jaar in kwan titeit wat 'afgeslankt'. Filmfes- tivaldirecteur Emile Fallaux vond de overvloed van ruim 300 films in het verleden on aantrekkelijk voor de bezoeker en wilde terug naar meer kwa liteit en overzichtelijkheid. In het komende programma van het International Film Fes tival Rotterdam is ook een 30-tal avant-premières opgeno men van speelfilms die na het festival in de Nederlandse bio scopen en de filmtheaters gaan circuleren. Voor de Zeeuwse en Westbrabantse filmhuizen vor men deze films de kern van hun programmering. Festivaldirecteur Fallaux en zijn staf hebben enkele nieuwe filmprijzen ingesteld. Drie be ginnende of debuterende film makers zullen voortaan de Ti ger Award ontvangen. Deze Ti gers, elk 10.000 dollar groot, zijn bedoeld als aanmoediging voor nieuwe veelbelovende filmmakers van wie een lange speelfilm of documentaire op het festival zijn wereld- of in- Emile Fallaux, directeur van International Film Festival Rotterdam, selecteerde 200 films voor de komende editie. foto archief de stem ternationale première beleeft. Daarnaast komt er een Citroen- publieksprijs, waaraan de naam van de nieuwe hoofds ponsor van het festival is gege ven, ter waarde van 15.000 gul den. Aziatisch Voor het eerst zal voor de beste Aziatische film een prijs wor den uitgereikt van NETPAC (Network for the Promotion of Asian Cinema). Daarnaast blij ven de prijs van de Nederland se filmcritici (KNF-prijs) en die van de buitenlandse pers (FIPRESCI-prijs) bestaan. Speciale aandacht wordt be steed aan het honderdjarig be staan van de cinema en de actuele Franse film. In samen werking met het Nederlands Filmmuseum wordt een aantal recent gerestaureerde klassie kers vertoond. Gestart wordt met een gekleurde kopie van Jour de fête van Jacques Tati, die zal worden geïntroduceerd door Tati's dochter Sophie Ta- tischeff. Een actueel overzicht van de Franse film omvat ondermeer de nieuwe speelfilms van Claire Denis, Olivier Assayas, André Téchiné en Chantal Akerman. Het festival heeft vijf speciale programma's: Films from Oz, Movies from behind the Mosque (tien nieuwe films uit de Arabi sche landen rond de Middel landse Zee), Pink Pictures from Japan (sexfilms op 35 mm), Great Ladies of the East en 50 Years of Karel Kachyna (15 films van deze Tsjechische filmveteraan). Magisch Tijdens zijn ballingschap schreef Salman Rushdie een es say over zijn fascinatie voor de film The Wizard of Oz; een interpretatie van culturele be tekenis, die Fallaux en de zij nen inspireerde tot de special Films from Oz. Het gaat om 'fantastische' filmverhalen die vaak een bedekte politieke boodschap verbergen achter een magische wereld. Enkele van deze films zijn: Heavenly Creatures van Peter Jackson, La Teta de la Luna van de provocerende Spaanse cineast Bigas Luna en Faust, de animatieversie van het my- tische verhaal van de vermaar de Tsjechische 'poppen-filmer Jan Svankmajer. Great Ladies of the East is een hommage aan twee prominente vrouwen uit de filmwereld van Hongkong en Taiwan, die beide als actrice en producente werk zaam zijn: Josephine Siao Fong en Hsu Feng (o.a. bekend van Five girls and a rope) Beide dames zullen als speciale gas ten aanwezig zijn in Rotter dam. Als vaste programma-onderde len keren terug: Critic's Choice met de filmkeuze van een aan tal gerenommeerde Nederland se filmrecensenten en Dutch Perspective, een selectie van de' Nderlandse filmproduktie van het afgelopen jaar. Detroit (afp) - De Amerikaans gitarist Fred 'Sonic' Smith 'van MC5, een van de grondleggers van de hardrock in de jaren '60, is vorige week vrijdag in Detroit aan een hartaanval overleden. Dat heeft zijn echtgenote, de dich teres en rockzangeres Patti Smith, woensdag gezegd. Hij was 44 jaar oud. Smith richtte MC5 op met de in 1991 overleden zanger Rob Tyner. Met haar snoeiharde elektrische muziek was de band een voorloper van de heavy metal en de punkrock. Smith en de zijnen verkregen ook een radicale politieke re putatie door op te treden voor de White Panther Party, het blanke spiegelbeeld van de zwarte radicale Black Panthers. In 1968 speelde MC5 tijdens betogingen rond de Democratische Partijconven- tie in Chicago, die uitmondden in grootschalige rellen. Kort hierop kwam MC5 onder Gontract bij de platenmaat schappij Elektra, waarvoor ze een destijds zeer omstreden live-elpee uitbrachten, Kick out the jams. De groep werd in 1972 ontbonden na twee el pees voor Atlantic records. In 1980 trouwde Fred Smith met Patti Smith, met wie hij in 1988 de plaat Dream of Life opnam. Onmogelijk stuk George Bernard Shaw Roosendaal - Schouwburg De Kring. 'Heartbreak House' van George Bernard Shaw door het RO Theater. Regie: George van Houts en Leopold Witte. Gespeeld door o.a. Ton Lutz, Tamar van den Dop, Leonoor Pauw en Betty Schuurmam. Gezien op don derdag 10 november. Op 12 november in Schouwburg Til burg. Door Marjan Mes Het is geen toeval dat de komedies van George Ber nard Shaw, de linkse satiri cus van het Engelse fin-de- siècle, de laatste tijd weer worden gespeeld. Hij dreef de spot met de rijke, decadente heersende klasse en met de zucht naar geld en gemak van een jonge, illusieloze genera tie. In Heartbreak House komen fi guren voor en worden opmerkin gen gemaakt die wel heel erg aan onze eigen tijdsgewricht herinneren. Met dit stuk wilde Shaw in 1913 Tsjechow naar de kroon steken. Hij had er zelfs een soort Ker sentuin mee op het oog want hij situeerde zijn verveelde persona ges op een landgoed en liet hen eikaars harten breken en zeuren over de moderne tijd. Hoe anders pakte het uit; Heartbreak House bevatte weliswaar heel wat sati re op de adel waar de Ierse schrijver en socialist zo'n hekel aan had, maar het werd meer een klucht dan een fijnzinnige, psychologische komedie. Een on mogelijk stuk eigenlijk over een dwaas stelletje Engelsen, die maar wat ronddollen maar waarin onverwachts ook nog en- kele serieuze passages voorko men over moraal, levensdoel, ge neratieconflict en de Eerste We reldoorlog. Na 23 jaar komen familieleden en aanhang van de hoogbejaarde ex-scheepskapitein Shotover (Ton Lutz) nog eenmaal bij el kaar op diens landgoed. Zijn ene dochter is een dominante en ge notzuchtige femme fatale (Betty Schuurman), getrouwd met een charmante nietsnut. Zijn andere dochter (Leonoor Pauw) is van adel door haar huwelijk en pro beert haar frivoliteit te verber gen achter een chique fapade. Een louche zakenman (Kees Coolen), zijn misbruikte collega (Guus Dam), diens dochter Ellie (Tamar van den Dop) en nog enkele anderen vullen het gezel schap aan, dat zich ontpopt als een egoïstisch en genotzuchtig stelletje. Alles draait om geld, geflirt en spel. Alleen het jonge meisje Ellie heeft nog enige hogere ambities hoewel zij die graag laat varen voor rijkdom. De bejaarde, norse kapitein kan het allemaal niets meer schelen en zet zijn gezel schap in vlagen van wijsgerig heid geestig voor schut. Het RO Theater is er in geslaagd om van dit onevenwichtige stuk toch nog een heel aardige voor stelling te maken met af en toe heel komisch spel, vooral van rascomédienne Leonoor Pauw en van Betty Schuurman. Opvallend sterk is Tamar van den Dop als de intelligente jonge Ellie. Stans Lutz ontwierp een bijzonder mooi decor van donker hout dat oogt als het luxueuze interieur van een ouderwetse oceaanstomer. Bergen op Zoom - Stads schouwburg De Maagd Het Haarlems Toneel met 'De Spaanse Hoer' Auteur Hugo Claus, naar La Celestina van Fernando de Rojas. Regie: Frances Sanders. Muziek Rut- ger Laan. Gezien donderdag 10 november. Door Sjef Huismans 'God doodt zijn eigen kinde ren'. Deze zinssnede uit het spel van gisteravond geeft in kort bestek de pessimistische tendens weer die ten grond slag ligt aan de gedialogeerde roman van De Rojas. Pessi misme over de rotheid van het mensdom. Steun in het geloof vond deze bekeerde jood niet. Al wordt vaak gerefereerd aan heiligen en het hiernamaals, eerder speelt de stoïcijnse opvatting van Petrarca een rol in het denken van de humanistische auteur. In de bewerking van Claus is Celestina, de hoerenmoeder, ook de vernietigende, duivelse kracht gebleven. Alles wat immoreel en smerig is, verpakt zij in een blinkende, lokkende verpakking. En al wie haar volgt, gaat eraan kapot. Jules Croiset heeft in dit stuk een dragende rol die hij met veel allure gestalte geeft. Hij is de perfekte hoerenmadam die heerst, dwingt, koppelt en zal vend de wereld waarin zij leeft doodziek maakt. Met zijn genu- Cape Coral (ap) - De vader van de Amerikaanse rapper Young M.C. is opgepakt op verdenking van de moord op zijn echtgenote. De 57-jarige Cleveland Young zou zijn vrouw hebben doodgestoken. Lucille Young (57) werd dinsdag dood aangetroffen in haar slaapka^ mer. De verdachte heeft tegenover de politie verklaard dat aan de fatale steekpartij een echtelijke ruzie vooraf was gegaan. Young werd gearresteerd nadat de politie hem naar het ziekenhuis had gebracht omdat hij een overdosis pillen had ingenomen. Young M.C., wiens echte naam Marvin Young is, had eind jaren '80 een aantal hits, onder andere met het nummer Bust a Move. anceerd stemvermogen en een beheerste mimiek maakt hij van zijn rol een overtuigende creatie. Dat- is ook het enige wat echt overtuigt. De hele enscenering en de bezetting van de overige rollen blijven onder de maat. De voorstelling heeft iets dubieus. Er wordt voortdurend gehinkt op twee gedachten. Maken we er een lekkere volks aandoende co- media delarte van, vol uitbun digheid en losheid in de bijrol len, of houden we het toch aan de serieuze kant, wat stijfjes met ingehouden emotie. De hele produktie krijgt daar door iets van 'ik wil wel maar kan niet'. Gelukkig biedt de vin dingrijke en bloemrijke taal van Hugo Claus wel enig soelaas voor wie daar oor voor heeft. Maar wie komt voor een lekker gezellig toneelstuk, komt bedro gen uitDat is dan ook de reden dat tijdens de voorstelling al mensen de zaal uit verveling verlieten en na de pauze nog al wat lege plekken te zien waren. De produktie is opgesierd met enkele muzikale nummers in een Kurt Weilstijl, die het wel aardig deden, maar jammerlijk slechts voor de helft verstaanbaar wa ren. Het decor, dat bestond uit schuivende elementen, stelde niets voor en werkte eerder sto rend op de continuïteit van de voorstelling. De Spaanse Hoer zal geen blijvende herinnering bij de toeschouwers achterlaten, uitgezonderd het spel van Jules Croiset.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 19