Df de stem
Blanc: een zwarte komedie van
regisseur Krzysztof Kieslowski
Filmdrama rond MS
The Shadow: stripfantasie in New York jaren dertig
Lebbis en Jansen best aardig,
maar niet altijd overtuigend
de stem
UITGIDS
Eddy Wally
naar China
Proms-concerten:
ontmoeting tussen
pop en klassiek
Heartbreak House
Spaanse Hoer
DONDERDAG 10 NOVEMBER 1994
Van onze verslaggever
Ertvelde - Voor de
Vlaamse 'charmezanger'
Eddy Wally gaat binnen
kort een nieuwe wereld
open. De zingende
marktkoopman, die zijn
optredens in eigen huis in
het kleine Ertvelde af
wisselt met het aan de
man/vrouw brengen van
lederwaren, is op weg
naar een nieuwe markt
voor zijn liedjes.
En hij gaat niet met lege
handen. Een aantal van zijn
succesvolste liedjes zijn ver
taald in het Chinees en op
cd gezet. En zo werd Chérie
- het lijflied van Eddy Wal
ly - omgetoverd tot Baobei.
En zijn 'Als marskramer
ben ik geboren' klinkt in het
Chinees als 'Wo shenglai Jiu
Hui Lianditan'.
Eddy Wally gaat naar China
op„ uitnodiging van een gro
te vrouwenvereniging. Hij
zal er straks in Sjanghai en
Peking zowel in het Vlaams
als in het Chinees zingen.
Hij ging niet alleen. Op het
vliegveld Zaventem stapten
met hem 32 trouwe fans in
het vliegtuig. En een film
ploeg die de avonturen van
Eddy Wally in China op
band vastlegt. Voor de ach
terblijvende fans is straks
dan een videoband te koop,
zodat ze met eigen ogen
kunnen zien hoe hun idool
op de Chinese podiums
triomfen viert.
Door Marjan Mes
The Shadow is een soort menge
ling van Batman en Zorro. In
1931 dook hij voor het eerst op
in een radiohoorspel, daarna was
hij het onderwerp van pulp-ro-
mannetjes, theaterseries en
stripverhalen.
Een dubbele persoonlijkheid met
afwisselend een kwade inborst,
vermomd met cape en zwarte
hoed, en een charmante society-
figuur in smoking, die onder de
naam Lamont Cranston een goed
figuur weet te slaan in deftige
Newyorkse kringen in de jaren
dertig.
Cranston/The Shadow wordt ge
speeld door Alec Baldwin als
zo'n sexy maar ook wat vage ster
uit een vooroorlogse B-film,
waar deze rolprent ook sterk aan
doet denken. Het jaren dertig-
New York met zijn Jugendstil-
wolkenkrabbers werd geheel in
de studio's opgetrokken, zicht
baar uit bordkarton. Times
Square ziet er zelfs uit als een
tekening uit een oud comic book
en dat is leuk voor de liefhebbers
van dat genre.
Om ook een jonger publiek te
vreden te stellen, bevat The Sha
dow tevens heel wat beproefde
en kinderlijke speciale effecten:
verdwijn- en verschijntrucs, met
veel explosies en gedaantever
wisselingen. Af en toe raast de
camera in vogelvluchtperspectief
boven de indrukwekkende wol
kenkrabberpartijen en buizen
post in sneltreinvaart door kilo
meterslange buizen.
De openingsscène is absoluut
derderangs, met wazige tafereel
tjes in een nep-Tibet waar La
mont Cranston alias Ying Ko een
bloedig bewind voert. Aan de
invloed van opium en oosterse
monniken heeft de Amerikaan
blijkbaar zijn dubbele persoon
lijkheid te danken. Door middel
van concentratie kan Cranston
zich onzichtbaar maken en dan
de geest van anderen verduiste
ren.
In de volgende film noir-achtige
scène proberen gangsters op de
Brooklyn Bridge in New York
een Aziaat met een blok beton
aan zijn voeten over de reling te
gooien. Plotseling is daar de
dreigende stem van The Shadow
die de booswichten op de vlucht
doet slaan en de oosterling het
leven redt.
Hij wordt een van diens helpers
die als zijn rode ring opgloeit,
onmiddellijk op pad moet met
The Shadow als die weer eens
kwaad wil aanrichten of bestrij
den; dat wordt niet altijd hele
maal duidelijk. In een nachtclub
ontmoet Lamont Cranston/The
Shadow de blonde, vampachtige
Margo Lane (Penelope Ann Mil
ler), dochter van een wereld
vreemde uitvinder bij het minis
terie van oorlog. Net als hij
beschikt het meisje over telepa-
tische gaven. Het stel voelt zich
tot elkaar aangetrokken maar
The Shadow is bang dat zij zijn
geheim zal doorgronden en pro
beert haar te ontlopen.
Sarcofaag
Op een nacht wordt in het Na
tuurhistorisch Museum een zil
veren sarcofaag bezorgd waaruit
zich met veel tamtam een ge
vaarlijke nakomeling van Dzjen-
gis Khan (John Lone) bevrijdt.
Samen met The Shadow, wiens
reputatie als Ying Ko hem be
kend is, wil deze oosterling de
macht grijpen en daar het ver
nietigende apparaat van Margo's
vader voor gebruiken. Het wordt
een ondoorzichtige, nachtelijke
strijd met veel oosterse hocus
pocus.
Primitieve stripachtige scènes
worden onverwachts afgewisseld
met imposante beelden in een
onevenwichtig filmverhaaltje
dat werd geregisseerd door Rus
sell McCahy, die eerder verant
woordelijk was voor de
Highlander-films waarin ook
veel werd gegoocheld met spe
ciale effecten.
The Shadow van Russell McCahy
draait in Cinésol 1 in Breda.
Alec Baldwin als 'The Shadow' en Penelope Ann Miller als de
blonde vamp waar hij op valt in de gelijknamige stripverfilming.
foto uip
Door Marcel Linssen
De Night of The Proms'94
blijkt een publiekstrekker bij
uitstek.
In Nederland werden de zalen
- De Brabanthallen in Den
Bosch en twee maal het Rotter
damse Ahoy' - met gemak drie
maal tot de nok toe gevuld.
Reden om te overwegen het aan
tal Night Of The Proms-concer
ten uit te breiden. Vooralsnog
moet een groot deel van de po
tentiële Proms-bezoekers het
doen met een samenvatting op
televisie.
Veronica besteedt vanavond an
derhalf uur aandacht aan het
Night Of The Proms-concert.
Het betreft hier voornamelijk de
wat meer popachtige stukken,
het klassieke deel van The Night
Of The Proms - dat dit jaar zeer
de moeite waard was - komt
mondjesmaat aan bod.
Het kostte dit jaar redelijk wat
moeite om klinkende namen op
het podium te krijgen. De groot
ste verrassing was de Ameri
kaanse rockgroep Toto, die de
Night afsloot met een stevige,
maar gedegen rockshow. Voor
het eerst in de geschiedenis van
de Night stond hier een echte
rockformatie op het programma.
De Engelsman John Miles - al
jaren van de partij tijdens de
Night of The Proms - opent de
show met zijn hit Music. De
Engelse zanger Paul Young geeft
acte de presence met Love Of
The Common People en Come
Back And Stay en Belinda Car
lisle zingt haar hit Heaven Is A
Place On Earth.
De klassieke gast, gitarist Ma
nuel Barrueco, voert het stuk
Asturias uit en het symfonie-or
kest II Novecento neemt liefst
vier stukken voor haar rekening.
(Nederland 2, 21.55 uur)
Door Marjan Mes
Terwijl het 'rode' slotstuk van de
filmtrilogie Trois Couleurs deze
week in Nederland gaat draaien,
wordt in West-Brabant eindelijk
de 'witte' aflevering vertoond.
Blanc is een pessimistische
schelmenkomedie en een roman
tisch liefdesverhaal waarvoor de
Poolse meestercineast Krzysztof
Kieslowski na twee Franse films,
La double vie de Véronique en
Blue, terugkeerde naar Polen.
Trois Couleurs: blauw, wit, rood.
Het zijn de kleuren van de Fran
se vlag en de namen die Kies
lowski gaf aan de afzonderlijke
delen van zijn filmdrieluik. De
kleuren syboliseren de democra
tische grondrechten van de
Franse Revolutie: Vrijheid, Ge
lijkheid en Broederschap. Kies
lowski nam die begrippen als
uitgangspunt voor zijn in Frank
rijk geproduceerde filmdrieluik,
althans zo.beweerde hij.
Kappertje
Maar net zomin als de blauwe'
film over vrijheid ging (eerder
het tegenovergestelde) gaat de
'witte' over gelijkheid. Niet noe
menswaardig althans. De hoofd
persoon in Blanc is een Pools
kappertje dat zich uit wanhoop
om de scheiding van zijn Franse
vrouw in Polen opwerkt tot een
schatrijke, lichtelijk criminele
zakenman. Zo probeert hij re
vanche te nemen op datgene wat
hij in Parijs verloor; behalve zijn
echtgenote ook zijn kappers
zaak.
Het verhaal is nogal bizar en
onwaarschijnlijk, maar Kies
lowski verfilmde het weer in zijn
eigen krachtige, visuele filmstijl
waarvan de staccato-montage
steeds weer overdondert. De
Poolse kapper Karol (Zbigniew
Zamachowski) wordt door zijn
mooie, jonge Franse vrouw (Julie
Delphy) verlaten omdat hij in
Parijs impotent is geworden.
Na de officiële scheiding smijt
zij hem op straat, zonder geld of
paspoort, hoewel ze nog steeds
van hem houdt. Wanneer de
zwervende Karol noodgedwon
gen in de metro onderdak zoekt,
ontmoet hij een andere Pool die
bereid is om hem terug naar
Polen te smokkelen, in zijn eigen
hutkoffer.
Tot zijn schrik ziet deze nieuwe
vriend de koffer niet verschijnen
op het vliegveld van Warschau.
Vier Poolse bagagerovers hebben,
het loodzware gevaarte van de
transportband gestolen en slaan
de verstekeling op een verlaten
industrieterrein in elkaar wan
neer zij hun vergissing ontdek
ken. De gehavende Karol vindt
daarna onderdak bij zijn broer,
ook een kapper, maar stort zich
al snel in de veel lucratievere
business van de Poolse zwart
handel en grondspeculatie.
Binnen de kortste keren werkt
hij zich op tot een ordinaire
'nieuwe rijke'. Zijn Poolse vriend
uit Parijs vindt hem terug en
stelt hem voor om voor veel geld
een man om zeep te helpen die
niet langer wil leven. Het blijkt
een practical joke.
De man is vervolgens bereid om
Karol met een even bizar plan te
helpen; het in scène zetten van
diens eigen begrafenis, met het
doel om Karols Franse ex-vrouw
naar Polen te lokken. Even krijgt
Karol zijn geliefde Franpaise te
rug, maar het geluk blijkt van
korte duur omdat zijn bedrog
zich tegen zijn vrouw keert.
Een scène uit 'Trois Couleurs: Blanc' van de Poolse regisseur Kieslowski. Met Julie Delphy en
Zbigniew Zamachowski. foto argus film.
Twee zijn er dan ongelukkig,
maar of dat 'gelijkheid' is?
Orgasme
Heel anders dan Blue, waarin de
kleur blauw op alle mogelijke
manieren esthetisch en drama
tisch werd gevisualiseerd, is
Blanc geen esthetisch-symboli-
sche vertelling. Enkele steeds te
rugkerende details, een kam en
een Frans muntstuk, zijn wel
licht symbolisch, maar waar
voor? Wit komt er niet in voor of
het moest de witte schittering
zijn die zich voordoet op het
moment dat Karol zijn Franpaise
een orgasme bezorgt.
Kieslowski schildert de dubieuze
economische praktijken net zo
pessimistisch en realistisch af als
de gruwelijke moord op de taxi
chauffeur in A short story of
killing, zij het met een licht
spottende ondertoon. Dat Blanc
ook een romantische liefdesko
medie is, komt minder goed uit
de verf omdat het onrealistische
verhaal zo serieus wordt bena
derd.
Maar echt serieus kun je het niet
nemen vanwege de vergezochte
plot. Wat niet wegneemt dat er,
zoals altijd bij Kieslowski, schit
terend wordt geacteerd door
prachtige acteurs, die ook in de
briljante Defcalop-afleveringen
al te zien waren. De Pool Zbig
niew Zamachowski is als Karol
een aandoenlijke, tragi-komi-
sche schlemiel wiens liefde voor
zijn vrouw veel groter is dan zijn
zucht naar geld.
Dat de 53-jarige Kieslowski na
Rouge nooit meer zal filmen,
zoals hij heeft aangekondigd, is
overigens niet te hopen. Als be
langrijkste Europese cineast zou
hij het aan goede speelfilms ar
me Europa nog heel wat te bie
den kunnen hebben. Tevreden
kan hij wel zijn want hij ontving
alle belangrijke Europese film
prijzen. Behalve voor Rouge dat
de beste van de trilogie heet te
.zijn.
Trois Couleurs: Blancs' van Kr
zysztof Kieslowski draait in Film
huis Concordia in Breda, 10-16
november om 22.00 uur, 17-23
november om 19.30 uur. Van
avond in Filmhuis Roosendaal
(schouwburg De Kring) om 20.30
uur.
Scène uit de Nederlandse speelfilm 'De vlinder tilt de kat op'
met Arjan Kindermans als vader met multiple sclerose.
foto cinemien
Van onze filmredactie
Ooit was Willeke van Ammel-
rooy een bekende filmdiva die
haar filmrollen vooral te danken
had aan haar haar sexy uiterlijk.
Later werd ze als echtgenote van
Marco Bakker vooral een beken
de Nederlander. Maar Willeke
had meer in haar mars en begon
zelf te filmen, vooral documen-
taire onderwerpen waarin zij MGIlSClljk
haar maatschappelijke betrok
kenheid kwijt kon.
Linda, die hij al die jaren niet
heeft gezien.
Linda blijkt een zoontje van hem
te hebben. David is verbijsterd.
Het vaderschap maakt hem nog
sterker bewust van zijn ziekte.
Hij vindt het beter dat het kind
niet weet dat hij de vader is, ook
niet nadat Linda met hun zoon
tje bij hem zijn ingetrokken.
Haar nieuwste speelfilm, De
vlinder tilt de kat op, gaat over
de ziekte multiple sclerose, ook
wel MS genaamd. Hoofdpersoon
is David (Arjan Kindermans),
een levenslustige jongeman en
hartstochtelijk bergbeklimmer,
die samenwoont met Linda
(Marjolijn Beumer). Op een dag
krijgt hij te horen dat hij MS
heeft. Zonder haar op de hoogte
te stellen van zijn ziekte verlaat
hij Linda en beklimt voor de
laatste keer de Himalaya.
Val
Tien jaar later viert de gehandi
capte David, in z'n eentje whisky
drinkend, zijn verjaardag en valt
later op de avond aangeschoten
van de trap. Hij wordt gevonden'
door zijn broer Anton (Rik
Launspach), een getrouwde
mannetjesputter. Hij wordt in
het ziekenhuis opgenomen waar
hij plotseling bezoek krijgt van
Willeke van Ammelrooy heeft de
ziekte op een heel menselijke
manier benaderd om de kijker
zoveel mogelijk te doordringen
van de geestelijke en lichamelij
ke consequenties van MS voor
de zieke en diens omgeving. Zij
heeft een verhaal gecomponeerd
waarin alle fases van de ziekte
doorlopen worden. Van ontken
ning tot acceptatie, van opleving
en terugslag, het karakteristieke
verloop van MS.
Toch is juist het verhaal het
zwakke punt van de film. De
cineaste wilde te volledig zijn,
niets aan het toeval overlaten en
alles van A tot Z tonen, waar
door te weinig ruimte overblijft
voor de verbeelding. Als televi
siedrama zou De vlinder tilt de
kat op goed voldoen, als bio
scoopfilm is hij ondanks de
voortreffelijke acteerprestaties
niet 'groot' genoeg.
'De vlinder tilt de kat op' van Wille
ke van Ammelrooy draait in Casino
2 in Breda.
Met Heartbreak House had Ge
orge Bernard Shaw in 1913
graag een soort 'Kersentuin' wil
len schrijven, maar het werd een
nogal raar, onevenwichtig stuk
waarin de personages flirten en
harten breken en tussendoor wat
filosoferen over de dreigende tijd
waarin ze leven. Behalve de
88-jarige kapitein Shotover (Ton
Lutz) die zich nergens meer over
verbaast. In zijn vervallen land
huis komt de hypocriete familie
nog een keer bijelkaar. Het RO
Theater maakte er in de regie
van Leopold Witte en George
van Houts toch nog een aardige
voorstelling van, deels als een
klassieke klucht met schitterend
spel van o.a. comédienne Leo-
noor Pauw, Tamar van den Dop
en Kees Coolen.
Vanavond in De Kring in Roosen
daal, 12 november in Tilburg.
JULES CROISET is vanavond te
zien in De Spaanse Hoer, bizarre
komedie van Hugo Claus die
door het Haarlems Toneel wordt
opgevoerd in De Maagd in Ber
gen op Zoom. Een bewerking
van een 15e eeuwse Spaanse ro
man over een rijke jongeman die
een oude koppelaarster inscha
kelt om een rebels meisje te
veroveren. Lust, hebzucht, cor
ruptie, gierigheid en huichelarij
tieren welig in deze voorstelling
met verder o.a. Jim Berghout,
Marianne Vloetgraven, Elsje
Scherjon en Sjoera Retèl.
DE BONTE Bakfiets is een
kindervoorstelling van Sanders
Ko die op woensdagmiddag 16
november (14.00 uur) is te zien
in De Kring in Roosendaal. Naar
een verhaal van Sjoerd Kuyper
over een heks die rondgaat met
haar bakfiets om menselijke ge
voelens te stelen. Gespeeld door
Gonny Sanders en Hans Lange-
ree in de regie van Willem van
de Sande Bakhuysen.
JOHANNES KEMKENS
speelt vanavond en morgena
vond in Theater Achterom in
Breda Titaantjes, zijn tweede
Nescio-solo. Subtiele humor,
ironie en nostalgie rond de ik-fi-
guur Koekebakker en zijn vier
hemelbestormende vrienden die
door de acteur sober worden
vertolkt. Ditmaal is het allemaal
wat vlakker en eentoniger dan in
De Uitvreter maar toch nog heel
aardig.
DE DULLE Roeckers, twee
Vlaamse zingende en spelende
dames, staan zaterdagavond in
Theater Achterom in Breda met
hun programma Bloot en mee
dogenloos. Een mengeling van
absurd theater, close harmony
en 'expressionistische pop-art'.
Hilde De Roeck en Ingrid Dul-
lens raken tussen de soep en
patat verwikkeld in een woeste
machtsstrijd.
MARCELLO EVELIN presen
teert op 17 november in Theater
Achterom in Breda zijn choreo
grafie Febril, over kunstenaars
die voor hun tijd doodgaan, zo
als Kurt Cobain van de popgroep
Nirvana. De dood is prominent
aanwezig in de onderwereld, hel
en hemel waar het dansstuk van
de Braziliaan zich afspeelt. Een
associatief universum waarin
vier mannen en twee vrouwen
elegant maar ook koortsachtig
bewegen. Evelin maakte eerder
voor Djazzex een dansstuk over
het vermoorden van zwerfkinde
ren in zijn vaderland.
NATTE NARREN geven op
zaterdag een voorstelling in Fi-
deï et Arti in Oudenbosch van
hun cabaretprogramma Niet
schieten. 'Drie lulletjes rozewa-
ter blijken grofgebekte conse
quent kromredenerende blufgo-
zers', schreef een criticus. Drie
narren in opleiding worden ge
confronteerd met het overlijden
van hun leermeester.
TOM OOSTERHUIS "is van
avond in De Bussel in Ooster
hout met zijn theatershow Zon
der fratsen. Een vat vol energie
met karakter en muzikaliteit die
wondermooie en gevarieerde
liedjes presenteert. De omlijsten
de house en stevige rock geven
een geweldige kick. Oosterhuis
was de succesvolle schrijver van
de musical Zeldzaam en debu
teerde opvallend met de one-
man-musical De grote door
braak van Charlie de Boer.
INTRODANS EDUCATIEF
geeft zondagmiddag (14.15 uur)
een familievoorstelling in De
Bussel in Oosterhout van De
nieuwe kleren van de keizer. Een
choreografie voor twaalf dansers
van Ton Wiggers die het sprook
je van Andersen als uitgangs
punt nam voor een abstracte
dansvoorstelling bij muziek van
Respighi.
MARS TEUNISZ, de jonge
cabaretier, komt op 16 november
naar Oosterhout met zijn nieuw
ste theatersolo, Vos. Over de slu
we rover die listig gebruik
maakt van de zwaktes van ande
ren. Zelf niet zonder zonden
weet hij die anderen een on
barmhartige spiegel voor te hou
den.
'Goedkope Oplossingen' in Schouwburg De Kring Roosendaal
Roosendaal - Schouwburg
De Kring, 'Goedkope oplos
singen' door Lebbis en Jan
sen. Gezien op 9 november
1994. (Nog te zien op 14
december 1994 in Breda).
Door Theo van Drunen
Het cabaretduo Lebbis en
Jansen heeft al meer dan
vijf jaar ervaring achter de
rug en dat is best te merken
in het nieuwste programma
'Goedkope Oplossingen',
waarmee ze al geruime tijd
door het land reizen.
Ook is er verbetering te be
speuren in de rolverdeling tus
sen de twee. Het tempo in de
voorstelling is in orde. Maar
inhoudelijk zijn Lebbis en Jan
sen niet overtuigend.
Zoals we gewend zijn van Leb
bis en Jansen brengen ze ook in
'Goedkope oplossingen' klein
en groot nieuws voor het voet
licht en voorzien dat van hun
eigen visie en commentaar.
Dat doen ze vaak op een leuke
manier. Maar de onderwerpen
die de revue passeren, zijn. he
laas ook vaak niet actueel
meer. Dat is natuurlijk het na
deel van een leuke voorstelling
die al een jaar draait.
Het knappe van Lebbis en Jan
sen is, dat ze in staat zijn in te
springen op dingen die bij wij
ze van spreken gisteren in de
krant stonden: de ruzie in de
Ouderenpartij, Postbus
55-spotjes, de pornofilm van
Hohn Wayne Bobbit enz.
Maar daar staat tegenover dat'
ze het niet kunnen behandelen:
de dood van Erich Honecker,
Ruud Gullit die het Nederlands
elftal verliet, de SGP die geen
vrouwen toelaat enz. Gelukkig
spelen Lebbis en Jansen niet
voortdurend in op de actuali
teit (die dus vaak niet actueel
is), maar hebben ze het ook
over wat algemenere onder
werpen. Daarin zijn ze eigen
lijk nog het leukst.
Een duidelijke verbetering is
de rolverdeling tussen Lebbis
en Jansen. Stond Lebbis er
voorheen maar wat sullig bij
met de gitaar om de schouder
en hier en daar fungerend als
aangever voor de spraakwater
val van Jansen, nu is er een
praktisch gelijke verdeling tus
sen de verhalen van Jansen en
die van Lebbis.
Ze vullen elkaar zelfs perfect
aan, of scanderen tekst syn-
chroom. Vooral op het einde
van het programma leidt dat
tot een snelle opeenvolging van
rake grappen. Maar voor die
tijd komen nogal eens woorden
in je op als 'slaapverwekkend',
'die kende ik al' en 'daar heb ik
nu wel genoeg grappen over
gehoord.'
Al met al is 'Goedkope oplos
singen' best een aardig pro
gramma, maar het mist toch de
overtuigingskracht die je on
dertussen van Lebbis en Jansen
zou mogen verwachten.
Het lijkt er nog te vaak op dat
twee studenten op een cabaret
avondje van de universiteit een
stukje doen. Waar blijft de ech
te uitstraling?
OOK IN DE BIOSCOOP
The Crow is een magische horrorfil
met de vorig jaar omgekomen Brandol
Lee in de hoofdrol. Hij speelt J
samen met zijn vriendin vermooij
jongen die opstaat uit het graf om jjl
te wreken op zijn moordenaars. sJ
macabere cultfilm met bizarre typJ
hardrock en Death Metal-symboWl
(Cinésol 1 in Breda)
Sylvester Stallone speelt in de rommjj
ge maar soms heftige actiethriller r
Specialist een explosievenexpert cl
met zijn voormalige maat (JaiJ
Woods) een bende moet opblattj
Opdrachtgeefster is de verlokkenj
maar ook verontrustende Sharon Stori
met wie hij aan de vrijerij raakt. (CasiJ
4 in Breda, City in Roosendaal, CinJ
mactueel in Bergen op Zoom, Central
in Geertruidenberg, Koning van Engel
land in Hulst)
The Mask van Chuck Russell is etl
stripachtige filmkomedie met de mail
bekken trekkende komiek James Carel
als een bankbediende die dankzij etj
masker alles kan en durft. Met
visuele grappen en gedaantevewisseliJ
gen (Casino in Breda, Cinemactueel -I
Bergen op Zoom, City in Roosendaal
Koning van Engeland in Hulst)
Baby's day out, de filmkomedie otel
een baby die door drie onverlate!
wordt gekidnapt maar hen kruipendtt|
slim af is, blijft nog in Mignon in
Cinemactueel in Bergen op Zoom, Cit|l
in Roosendaal, Koning van Engeland ii|
Hulst)
True Lies met Arnold Schwarzeneggtl
in de dubbelrol van brave huisvader etl
spion is een spectaculaire actiekomedii|
van James Cameron. (Grand in Bre
City in Roosendaal, Centraal m|
Geertruidenberg, Koning van Engelan:|
in Hulst)
Een schat van een zwakbegaafde (tal
Hanks) brengt het in Forrest Gumpl
tot miljonair en weet de geschieden!
naar zijn hand te zetten. (Casino 3
Breda, Koning van Engeland in Hulst)
Een sneak preview staat de filmlief I
hebber te wachten op woensdagavmtl
om 20.00 uur in Cinésol in Breda. Del
voorpremière van een splinternieuwt|
speelfilm waarvan de titel niet I
wordt gemaakt.
Color of Night van Richard Rush I
een erotische thriller over een psychia-
ter (Bruce Willis) die te maken krijgtI
met moord en seksuele verleiding. Del
kwaliteit is beschamend slecht. (Cine-1
mactueel in Bergen op Zoom)
Four Weddings and a funeral, del
Amerikaanse komedie van de Brit Mike I
Neweil, blijft succesvol ondanks del
voorspelbaarheid. Hugh Grant speeitl
een Britse aristocraat die verliefd word! I
op een Amerikaans fotomodel. Tijden!
pompeuze Engelse bruiloften en eeol
begrafenis ontmoet hij haar telken!
weer. (Cinésol 2 in Breda, City in
Roosendaal, vanavond in Fideï et Arti|
in Oudenbosch)
Jungle Jack is een beertje in hetl
oerwoud dat met een schip ontsnapt!
aan onverlaten. Een houterig geteken-T
de, Deense animatiefilm die op een I
Disney-produktie probeert te lijken (G-[
nemactueel in Bergen op Zoom)
The Flintstones, de grappige speel-1
filmversie van de oude televisie-teken-
filmserie vol visuele Spielberg-grapjes,
blijft nog in Mignon in Breda.
Speed, de razendsnelle actiefilm van I
Jan de Bont, is nog in Mignon in Breda
te zien. Eerst een gijzeling in een lift,
daarna in een bus, die dreigt te exploi
teren als hij zachter of harder dan I
vijftig kilometer rijdt. Mechanisch en I
effectvol amusement dat het uitstel
kend doet bij tieners.
06, het opwindende en intieme tele
foonseksdrama van Theo van Gogh,
draait nog steeds in Filmhuis Concordia I
in Breda. Een eenzame man en vrouw
(Ariane Schluter en Ad van Kempen)
krijgen contact via een 06-lijn en hitsen
elkaar op met wekelijkse seksuele
praatjes. De geilheid wordt doorkruist
door gewone menselijke gevoelens en
maken verder contact onmogelijk.
Caravaggio van de Engelse cineast I
Derek Jarman wordt op zondagmiddag
13 november (15.30 uur) vertoond als
Gay Cinema. Barok esthetisch levens
verhaal van de gelijknamige 16e eeuw-
se Italiaanse kunstschilder die tenonder
gaat aan de liefde voor een man.
Inhoud en vormgeving zijn geinspi-
reerd door het werk van de kunstenaar
maar bevatten ook eigentijdse elemen
ten. Jarman overleed begin dit jaar aan
Aids.
La double vie de Véronique van de
Poolse regisseur Kieslowski is op 15
november (19.30 uur) onderwerp van
filmanalyse in Filmhuis Concordia in
Breda. Een geheimzinnig, metafysisch
verhaal over de lotsverbondenheid van
een Pools en een Frans meisje die
elkaar niet kennen maar van wie wordt
gesuggereerd dat zij een en dezelfde
zijn. In de novemberlezingencydus van
de Thomas More Academie.
De gebroeders Leeuwenhart is een
spannende Zweedse kinderfilm maar
het gelijknamige boek van Astrid Lind-
gren, die op woensdagmiddag 16 no
vember (14.30 uur) wordt vertoond in
Filmhuis Concordia in Breda. Een klein
jongetje zal weldra sterven en wordt
door zijn broer getroost met een mooi
sprookje over een land waar zij elkaar
terug zullen zien. Bij een brand in hun
huis redt de broer het jongetje en komt
zelf om het leven, waarna de droom
werkelijkheid lijkt te worden. Voor kin
deren vanaf acht jaar.
Bitter Moon is een intrigerend film
drama van Roman Polanski over de
vernietigende seksuele fascinatie van
een man voor een jonge vrouw, die
hem in haar macht krijgt als hij verlamd
is geraakt. Het eerste gedeelte blijft
fantasieloos steken in Polanski's eigen
erotische obsessies, het tweede bewijst
diens filmische kwaliteiten wanneer de
wraakzucht een onverwachtse wending
neemt. Op dinsdag bij Filmclub Cinema
Paradiso in Bergen op Zoom. (Cinemac
tueel om 20.30 uur).
NEDERLAND 1
07.00 Tekst-tv
09.15 Kijkuit!
09.30 Nijntje en haar vriendjes
'09.45 (TT) Kijk uit! (tot 10.05)
10.10 (TT) Kijk uit!
10.30 (TT) Spanje (tot 10.55)
11.00 (TT) De steentijd (tot 11.25)
11.30 Kanker heb je niet alleen
12.00 Tekst-tv
16.24 Nieuws voor doven e
slechthorenden
16.31 Via Ria, discussie
U.2I Harry's Mad, jeugdserie
17.57 Dieren in Australië
18.28 Topscore, spelletje
18.58 Abdijen, documentaire
19.29 Filmspot
20.00 (TT) Journaal
20.31 (TT) Link, serie
21.15 Kenmerk, actualiteiten
21,46 Vesuvius, discussie. Thema
Recht voor allen
22.36 Wilde ganzen
22.43 NYPD Blue, politieserie
23.35 Cheers, comedy
23.59 Afscheid van bisschop Ernst
reportage
00.12 Journaal (tot 00.17)
NEDERLAND 2
07.00 Journaal
07.06 Lingo
07.30 Journaal
07.33 Ontbijt TV
08.00 Journaal
08.30 Journaal
08.33 Topscore, spelletje
09.00 Journaal
09.07 D66
09.10 Kook tv, culinair programma
09.28 Nederland zingt, koor- en sa
menzang
09.53 (TT) De plattelandsdokter
documentaire
10.18 Vrouw-zijn, magazine
11.08 Gospel, compilatie
11.26 De Staatsloterijshow
13.00 Journaal
13.08 Studio sport
14.32 Noorderlicht, wetenschappe
lijk magazine
14.57 Loladamusica
15.22 CVTV, jongerenmagazine me
om 15.22 CVTV: Xenomania; 15.55 Clu
Veronica
16.00 (TT) Journaal
16.10 Wild South, natuurserie ovc
Nieuw-Zeeland en de afgelegen eilanc
jes op de zuiderbreedte
16.35 Samson, kinderprogramma
17.15 Mega top 50, muziek
17.58 (TT) 2 vandaag met actualitei
ten, 18.00 Journaal, 18.39 Sportjoui
naai en 18.47 Hoofdpunten uit he
nieuws
18.55 Onderweg naar morge
soap
19.25 Flodder, comedy
19.55 Lucky lotto live, live spelshoi
rond het dagelijkse lotto-spel Lucky 10
20.55 Eerst zien!, reportage over ge
wone Nederlanders in extreme situatie
SUSKE EN W1SKE: DE AA
HAMBONE
BOES
ONTDEK DE VERSCHILL