Df de stem Blanc: een zwarte komedie van regisseur Krzysztof Kieslowski Filmdrama rond MS The Shadow: stripfantasie in New York jaren dertig Lebbis en Jansen best aardig, maar niet altijd overtuigend de stem UITGIDS Eddy Wally naar China Proms-concerten: ontmoeting tussen pop en klassiek Heartbreak House Spaanse Hoer DONDERDAG 10 NOVEMBER 1994 Van onze verslaggever Ertvelde - Voor de Vlaamse 'charmezanger' Eddy Wally gaat binnen kort een nieuwe wereld open. De zingende marktkoopman, die zijn optredens in eigen huis in het kleine Ertvelde af wisselt met het aan de man/vrouw brengen van lederwaren, is op weg naar een nieuwe markt voor zijn liedjes. En hij gaat niet met lege handen. Een aantal van zijn succesvolste liedjes zijn ver taald in het Chinees en op cd gezet. En zo werd Chérie - het lijflied van Eddy Wal ly - omgetoverd tot Baobei. En zijn 'Als marskramer ben ik geboren' klinkt in het Chinees als 'Wo shenglai Jiu Hui Lianditan'. Eddy Wally gaat naar China op„ uitnodiging van een gro te vrouwenvereniging. Hij zal er straks in Sjanghai en Peking zowel in het Vlaams als in het Chinees zingen. Hij ging niet alleen. Op het vliegveld Zaventem stapten met hem 32 trouwe fans in het vliegtuig. En een film ploeg die de avonturen van Eddy Wally in China op band vastlegt. Voor de ach terblijvende fans is straks dan een videoband te koop, zodat ze met eigen ogen kunnen zien hoe hun idool op de Chinese podiums triomfen viert. Door Marjan Mes The Shadow is een soort menge ling van Batman en Zorro. In 1931 dook hij voor het eerst op in een radiohoorspel, daarna was hij het onderwerp van pulp-ro- mannetjes, theaterseries en stripverhalen. Een dubbele persoonlijkheid met afwisselend een kwade inborst, vermomd met cape en zwarte hoed, en een charmante society- figuur in smoking, die onder de naam Lamont Cranston een goed figuur weet te slaan in deftige Newyorkse kringen in de jaren dertig. Cranston/The Shadow wordt ge speeld door Alec Baldwin als zo'n sexy maar ook wat vage ster uit een vooroorlogse B-film, waar deze rolprent ook sterk aan doet denken. Het jaren dertig- New York met zijn Jugendstil- wolkenkrabbers werd geheel in de studio's opgetrokken, zicht baar uit bordkarton. Times Square ziet er zelfs uit als een tekening uit een oud comic book en dat is leuk voor de liefhebbers van dat genre. Om ook een jonger publiek te vreden te stellen, bevat The Sha dow tevens heel wat beproefde en kinderlijke speciale effecten: verdwijn- en verschijntrucs, met veel explosies en gedaantever wisselingen. Af en toe raast de camera in vogelvluchtperspectief boven de indrukwekkende wol kenkrabberpartijen en buizen post in sneltreinvaart door kilo meterslange buizen. De openingsscène is absoluut derderangs, met wazige tafereel tjes in een nep-Tibet waar La mont Cranston alias Ying Ko een bloedig bewind voert. Aan de invloed van opium en oosterse monniken heeft de Amerikaan blijkbaar zijn dubbele persoon lijkheid te danken. Door middel van concentratie kan Cranston zich onzichtbaar maken en dan de geest van anderen verduiste ren. In de volgende film noir-achtige scène proberen gangsters op de Brooklyn Bridge in New York een Aziaat met een blok beton aan zijn voeten over de reling te gooien. Plotseling is daar de dreigende stem van The Shadow die de booswichten op de vlucht doet slaan en de oosterling het leven redt. Hij wordt een van diens helpers die als zijn rode ring opgloeit, onmiddellijk op pad moet met The Shadow als die weer eens kwaad wil aanrichten of bestrij den; dat wordt niet altijd hele maal duidelijk. In een nachtclub ontmoet Lamont Cranston/The Shadow de blonde, vampachtige Margo Lane (Penelope Ann Mil ler), dochter van een wereld vreemde uitvinder bij het minis terie van oorlog. Net als hij beschikt het meisje over telepa- tische gaven. Het stel voelt zich tot elkaar aangetrokken maar The Shadow is bang dat zij zijn geheim zal doorgronden en pro beert haar te ontlopen. Sarcofaag Op een nacht wordt in het Na tuurhistorisch Museum een zil veren sarcofaag bezorgd waaruit zich met veel tamtam een ge vaarlijke nakomeling van Dzjen- gis Khan (John Lone) bevrijdt. Samen met The Shadow, wiens reputatie als Ying Ko hem be kend is, wil deze oosterling de macht grijpen en daar het ver nietigende apparaat van Margo's vader voor gebruiken. Het wordt een ondoorzichtige, nachtelijke strijd met veel oosterse hocus pocus. Primitieve stripachtige scènes worden onverwachts afgewisseld met imposante beelden in een onevenwichtig filmverhaaltje dat werd geregisseerd door Rus sell McCahy, die eerder verant woordelijk was voor de Highlander-films waarin ook veel werd gegoocheld met spe ciale effecten. The Shadow van Russell McCahy draait in Cinésol 1 in Breda. Alec Baldwin als 'The Shadow' en Penelope Ann Miller als de blonde vamp waar hij op valt in de gelijknamige stripverfilming. foto uip Door Marcel Linssen De Night of The Proms'94 blijkt een publiekstrekker bij uitstek. In Nederland werden de zalen - De Brabanthallen in Den Bosch en twee maal het Rotter damse Ahoy' - met gemak drie maal tot de nok toe gevuld. Reden om te overwegen het aan tal Night Of The Proms-concer ten uit te breiden. Vooralsnog moet een groot deel van de po tentiële Proms-bezoekers het doen met een samenvatting op televisie. Veronica besteedt vanavond an derhalf uur aandacht aan het Night Of The Proms-concert. Het betreft hier voornamelijk de wat meer popachtige stukken, het klassieke deel van The Night Of The Proms - dat dit jaar zeer de moeite waard was - komt mondjesmaat aan bod. Het kostte dit jaar redelijk wat moeite om klinkende namen op het podium te krijgen. De groot ste verrassing was de Ameri kaanse rockgroep Toto, die de Night afsloot met een stevige, maar gedegen rockshow. Voor het eerst in de geschiedenis van de Night stond hier een echte rockformatie op het programma. De Engelsman John Miles - al jaren van de partij tijdens de Night of The Proms - opent de show met zijn hit Music. De Engelse zanger Paul Young geeft acte de presence met Love Of The Common People en Come Back And Stay en Belinda Car lisle zingt haar hit Heaven Is A Place On Earth. De klassieke gast, gitarist Ma nuel Barrueco, voert het stuk Asturias uit en het symfonie-or kest II Novecento neemt liefst vier stukken voor haar rekening. (Nederland 2, 21.55 uur) Door Marjan Mes Terwijl het 'rode' slotstuk van de filmtrilogie Trois Couleurs deze week in Nederland gaat draaien, wordt in West-Brabant eindelijk de 'witte' aflevering vertoond. Blanc is een pessimistische schelmenkomedie en een roman tisch liefdesverhaal waarvoor de Poolse meestercineast Krzysztof Kieslowski na twee Franse films, La double vie de Véronique en Blue, terugkeerde naar Polen. Trois Couleurs: blauw, wit, rood. Het zijn de kleuren van de Fran se vlag en de namen die Kies lowski gaf aan de afzonderlijke delen van zijn filmdrieluik. De kleuren syboliseren de democra tische grondrechten van de Franse Revolutie: Vrijheid, Ge lijkheid en Broederschap. Kies lowski nam die begrippen als uitgangspunt voor zijn in Frank rijk geproduceerde filmdrieluik, althans zo.beweerde hij. Kappertje Maar net zomin als de blauwe' film over vrijheid ging (eerder het tegenovergestelde) gaat de 'witte' over gelijkheid. Niet noe menswaardig althans. De hoofd persoon in Blanc is een Pools kappertje dat zich uit wanhoop om de scheiding van zijn Franse vrouw in Polen opwerkt tot een schatrijke, lichtelijk criminele zakenman. Zo probeert hij re vanche te nemen op datgene wat hij in Parijs verloor; behalve zijn echtgenote ook zijn kappers zaak. Het verhaal is nogal bizar en onwaarschijnlijk, maar Kies lowski verfilmde het weer in zijn eigen krachtige, visuele filmstijl waarvan de staccato-montage steeds weer overdondert. De Poolse kapper Karol (Zbigniew Zamachowski) wordt door zijn mooie, jonge Franse vrouw (Julie Delphy) verlaten omdat hij in Parijs impotent is geworden. Na de officiële scheiding smijt zij hem op straat, zonder geld of paspoort, hoewel ze nog steeds van hem houdt. Wanneer de zwervende Karol noodgedwon gen in de metro onderdak zoekt, ontmoet hij een andere Pool die bereid is om hem terug naar Polen te smokkelen, in zijn eigen hutkoffer. Tot zijn schrik ziet deze nieuwe vriend de koffer niet verschijnen op het vliegveld van Warschau. Vier Poolse bagagerovers hebben, het loodzware gevaarte van de transportband gestolen en slaan de verstekeling op een verlaten industrieterrein in elkaar wan neer zij hun vergissing ontdek ken. De gehavende Karol vindt daarna onderdak bij zijn broer, ook een kapper, maar stort zich al snel in de veel lucratievere business van de Poolse zwart handel en grondspeculatie. Binnen de kortste keren werkt hij zich op tot een ordinaire 'nieuwe rijke'. Zijn Poolse vriend uit Parijs vindt hem terug en stelt hem voor om voor veel geld een man om zeep te helpen die niet langer wil leven. Het blijkt een practical joke. De man is vervolgens bereid om Karol met een even bizar plan te helpen; het in scène zetten van diens eigen begrafenis, met het doel om Karols Franse ex-vrouw naar Polen te lokken. Even krijgt Karol zijn geliefde Franpaise te rug, maar het geluk blijkt van korte duur omdat zijn bedrog zich tegen zijn vrouw keert. Een scène uit 'Trois Couleurs: Blanc' van de Poolse regisseur Kieslowski. Met Julie Delphy en Zbigniew Zamachowski. foto argus film. Twee zijn er dan ongelukkig, maar of dat 'gelijkheid' is? Orgasme Heel anders dan Blue, waarin de kleur blauw op alle mogelijke manieren esthetisch en drama tisch werd gevisualiseerd, is Blanc geen esthetisch-symboli- sche vertelling. Enkele steeds te rugkerende details, een kam en een Frans muntstuk, zijn wel licht symbolisch, maar waar voor? Wit komt er niet in voor of het moest de witte schittering zijn die zich voordoet op het moment dat Karol zijn Franpaise een orgasme bezorgt. Kieslowski schildert de dubieuze economische praktijken net zo pessimistisch en realistisch af als de gruwelijke moord op de taxi chauffeur in A short story of killing, zij het met een licht spottende ondertoon. Dat Blanc ook een romantische liefdesko medie is, komt minder goed uit de verf omdat het onrealistische verhaal zo serieus wordt bena derd. Maar echt serieus kun je het niet nemen vanwege de vergezochte plot. Wat niet wegneemt dat er, zoals altijd bij Kieslowski, schit terend wordt geacteerd door prachtige acteurs, die ook in de briljante Defcalop-afleveringen al te zien waren. De Pool Zbig niew Zamachowski is als Karol een aandoenlijke, tragi-komi- sche schlemiel wiens liefde voor zijn vrouw veel groter is dan zijn zucht naar geld. Dat de 53-jarige Kieslowski na Rouge nooit meer zal filmen, zoals hij heeft aangekondigd, is overigens niet te hopen. Als be langrijkste Europese cineast zou hij het aan goede speelfilms ar me Europa nog heel wat te bie den kunnen hebben. Tevreden kan hij wel zijn want hij ontving alle belangrijke Europese film prijzen. Behalve voor Rouge dat de beste van de trilogie heet te .zijn. Trois Couleurs: Blancs' van Kr zysztof Kieslowski draait in Film huis Concordia in Breda, 10-16 november om 22.00 uur, 17-23 november om 19.30 uur. Van avond in Filmhuis Roosendaal (schouwburg De Kring) om 20.30 uur. Scène uit de Nederlandse speelfilm 'De vlinder tilt de kat op' met Arjan Kindermans als vader met multiple sclerose. foto cinemien Van onze filmredactie Ooit was Willeke van Ammel- rooy een bekende filmdiva die haar filmrollen vooral te danken had aan haar haar sexy uiterlijk. Later werd ze als echtgenote van Marco Bakker vooral een beken de Nederlander. Maar Willeke had meer in haar mars en begon zelf te filmen, vooral documen- taire onderwerpen waarin zij MGIlSClljk haar maatschappelijke betrok kenheid kwijt kon. Linda, die hij al die jaren niet heeft gezien. Linda blijkt een zoontje van hem te hebben. David is verbijsterd. Het vaderschap maakt hem nog sterker bewust van zijn ziekte. Hij vindt het beter dat het kind niet weet dat hij de vader is, ook niet nadat Linda met hun zoon tje bij hem zijn ingetrokken. Haar nieuwste speelfilm, De vlinder tilt de kat op, gaat over de ziekte multiple sclerose, ook wel MS genaamd. Hoofdpersoon is David (Arjan Kindermans), een levenslustige jongeman en hartstochtelijk bergbeklimmer, die samenwoont met Linda (Marjolijn Beumer). Op een dag krijgt hij te horen dat hij MS heeft. Zonder haar op de hoogte te stellen van zijn ziekte verlaat hij Linda en beklimt voor de laatste keer de Himalaya. Val Tien jaar later viert de gehandi capte David, in z'n eentje whisky drinkend, zijn verjaardag en valt later op de avond aangeschoten van de trap. Hij wordt gevonden' door zijn broer Anton (Rik Launspach), een getrouwde mannetjesputter. Hij wordt in het ziekenhuis opgenomen waar hij plotseling bezoek krijgt van Willeke van Ammelrooy heeft de ziekte op een heel menselijke manier benaderd om de kijker zoveel mogelijk te doordringen van de geestelijke en lichamelij ke consequenties van MS voor de zieke en diens omgeving. Zij heeft een verhaal gecomponeerd waarin alle fases van de ziekte doorlopen worden. Van ontken ning tot acceptatie, van opleving en terugslag, het karakteristieke verloop van MS. Toch is juist het verhaal het zwakke punt van de film. De cineaste wilde te volledig zijn, niets aan het toeval overlaten en alles van A tot Z tonen, waar door te weinig ruimte overblijft voor de verbeelding. Als televi siedrama zou De vlinder tilt de kat op goed voldoen, als bio scoopfilm is hij ondanks de voortreffelijke acteerprestaties niet 'groot' genoeg. 'De vlinder tilt de kat op' van Wille ke van Ammelrooy draait in Casino 2 in Breda. Met Heartbreak House had Ge orge Bernard Shaw in 1913 graag een soort 'Kersentuin' wil len schrijven, maar het werd een nogal raar, onevenwichtig stuk waarin de personages flirten en harten breken en tussendoor wat filosoferen over de dreigende tijd waarin ze leven. Behalve de 88-jarige kapitein Shotover (Ton Lutz) die zich nergens meer over verbaast. In zijn vervallen land huis komt de hypocriete familie nog een keer bijelkaar. Het RO Theater maakte er in de regie van Leopold Witte en George van Houts toch nog een aardige voorstelling van, deels als een klassieke klucht met schitterend spel van o.a. comédienne Leo- noor Pauw, Tamar van den Dop en Kees Coolen. Vanavond in De Kring in Roosen daal, 12 november in Tilburg. JULES CROISET is vanavond te zien in De Spaanse Hoer, bizarre komedie van Hugo Claus die door het Haarlems Toneel wordt opgevoerd in De Maagd in Ber gen op Zoom. Een bewerking van een 15e eeuwse Spaanse ro man over een rijke jongeman die een oude koppelaarster inscha kelt om een rebels meisje te veroveren. Lust, hebzucht, cor ruptie, gierigheid en huichelarij tieren welig in deze voorstelling met verder o.a. Jim Berghout, Marianne Vloetgraven, Elsje Scherjon en Sjoera Retèl. DE BONTE Bakfiets is een kindervoorstelling van Sanders Ko die op woensdagmiddag 16 november (14.00 uur) is te zien in De Kring in Roosendaal. Naar een verhaal van Sjoerd Kuyper over een heks die rondgaat met haar bakfiets om menselijke ge voelens te stelen. Gespeeld door Gonny Sanders en Hans Lange- ree in de regie van Willem van de Sande Bakhuysen. JOHANNES KEMKENS speelt vanavond en morgena vond in Theater Achterom in Breda Titaantjes, zijn tweede Nescio-solo. Subtiele humor, ironie en nostalgie rond de ik-fi- guur Koekebakker en zijn vier hemelbestormende vrienden die door de acteur sober worden vertolkt. Ditmaal is het allemaal wat vlakker en eentoniger dan in De Uitvreter maar toch nog heel aardig. DE DULLE Roeckers, twee Vlaamse zingende en spelende dames, staan zaterdagavond in Theater Achterom in Breda met hun programma Bloot en mee dogenloos. Een mengeling van absurd theater, close harmony en 'expressionistische pop-art'. Hilde De Roeck en Ingrid Dul- lens raken tussen de soep en patat verwikkeld in een woeste machtsstrijd. MARCELLO EVELIN presen teert op 17 november in Theater Achterom in Breda zijn choreo grafie Febril, over kunstenaars die voor hun tijd doodgaan, zo als Kurt Cobain van de popgroep Nirvana. De dood is prominent aanwezig in de onderwereld, hel en hemel waar het dansstuk van de Braziliaan zich afspeelt. Een associatief universum waarin vier mannen en twee vrouwen elegant maar ook koortsachtig bewegen. Evelin maakte eerder voor Djazzex een dansstuk over het vermoorden van zwerfkinde ren in zijn vaderland. NATTE NARREN geven op zaterdag een voorstelling in Fi- deï et Arti in Oudenbosch van hun cabaretprogramma Niet schieten. 'Drie lulletjes rozewa- ter blijken grofgebekte conse quent kromredenerende blufgo- zers', schreef een criticus. Drie narren in opleiding worden ge confronteerd met het overlijden van hun leermeester. TOM OOSTERHUIS "is van avond in De Bussel in Ooster hout met zijn theatershow Zon der fratsen. Een vat vol energie met karakter en muzikaliteit die wondermooie en gevarieerde liedjes presenteert. De omlijsten de house en stevige rock geven een geweldige kick. Oosterhuis was de succesvolle schrijver van de musical Zeldzaam en debu teerde opvallend met de one- man-musical De grote door braak van Charlie de Boer. INTRODANS EDUCATIEF geeft zondagmiddag (14.15 uur) een familievoorstelling in De Bussel in Oosterhout van De nieuwe kleren van de keizer. Een choreografie voor twaalf dansers van Ton Wiggers die het sprook je van Andersen als uitgangs punt nam voor een abstracte dansvoorstelling bij muziek van Respighi. MARS TEUNISZ, de jonge cabaretier, komt op 16 november naar Oosterhout met zijn nieuw ste theatersolo, Vos. Over de slu we rover die listig gebruik maakt van de zwaktes van ande ren. Zelf niet zonder zonden weet hij die anderen een on barmhartige spiegel voor te hou den. 'Goedkope Oplossingen' in Schouwburg De Kring Roosendaal Roosendaal - Schouwburg De Kring, 'Goedkope oplos singen' door Lebbis en Jan sen. Gezien op 9 november 1994. (Nog te zien op 14 december 1994 in Breda). Door Theo van Drunen Het cabaretduo Lebbis en Jansen heeft al meer dan vijf jaar ervaring achter de rug en dat is best te merken in het nieuwste programma 'Goedkope Oplossingen', waarmee ze al geruime tijd door het land reizen. Ook is er verbetering te be speuren in de rolverdeling tus sen de twee. Het tempo in de voorstelling is in orde. Maar inhoudelijk zijn Lebbis en Jan sen niet overtuigend. Zoals we gewend zijn van Leb bis en Jansen brengen ze ook in 'Goedkope oplossingen' klein en groot nieuws voor het voet licht en voorzien dat van hun eigen visie en commentaar. Dat doen ze vaak op een leuke manier. Maar de onderwerpen die de revue passeren, zijn. he laas ook vaak niet actueel meer. Dat is natuurlijk het na deel van een leuke voorstelling die al een jaar draait. Het knappe van Lebbis en Jan sen is, dat ze in staat zijn in te springen op dingen die bij wij ze van spreken gisteren in de krant stonden: de ruzie in de Ouderenpartij, Postbus 55-spotjes, de pornofilm van Hohn Wayne Bobbit enz. Maar daar staat tegenover dat' ze het niet kunnen behandelen: de dood van Erich Honecker, Ruud Gullit die het Nederlands elftal verliet, de SGP die geen vrouwen toelaat enz. Gelukkig spelen Lebbis en Jansen niet voortdurend in op de actuali teit (die dus vaak niet actueel is), maar hebben ze het ook over wat algemenere onder werpen. Daarin zijn ze eigen lijk nog het leukst. Een duidelijke verbetering is de rolverdeling tussen Lebbis en Jansen. Stond Lebbis er voorheen maar wat sullig bij met de gitaar om de schouder en hier en daar fungerend als aangever voor de spraakwater val van Jansen, nu is er een praktisch gelijke verdeling tus sen de verhalen van Jansen en die van Lebbis. Ze vullen elkaar zelfs perfect aan, of scanderen tekst syn- chroom. Vooral op het einde van het programma leidt dat tot een snelle opeenvolging van rake grappen. Maar voor die tijd komen nogal eens woorden in je op als 'slaapverwekkend', 'die kende ik al' en 'daar heb ik nu wel genoeg grappen over gehoord.' Al met al is 'Goedkope oplos singen' best een aardig pro gramma, maar het mist toch de overtuigingskracht die je on dertussen van Lebbis en Jansen zou mogen verwachten. Het lijkt er nog te vaak op dat twee studenten op een cabaret avondje van de universiteit een stukje doen. Waar blijft de ech te uitstraling? OOK IN DE BIOSCOOP The Crow is een magische horrorfil met de vorig jaar omgekomen Brandol Lee in de hoofdrol. Hij speelt J samen met zijn vriendin vermooij jongen die opstaat uit het graf om jjl te wreken op zijn moordenaars. sJ macabere cultfilm met bizarre typJ hardrock en Death Metal-symboWl (Cinésol 1 in Breda) Sylvester Stallone speelt in de rommjj ge maar soms heftige actiethriller r Specialist een explosievenexpert cl met zijn voormalige maat (JaiJ Woods) een bende moet opblattj Opdrachtgeefster is de verlokkenj maar ook verontrustende Sharon Stori met wie hij aan de vrijerij raakt. (CasiJ 4 in Breda, City in Roosendaal, CinJ mactueel in Bergen op Zoom, Central in Geertruidenberg, Koning van Engel land in Hulst) The Mask van Chuck Russell is etl stripachtige filmkomedie met de mail bekken trekkende komiek James Carel als een bankbediende die dankzij etj masker alles kan en durft. Met visuele grappen en gedaantevewisseliJ gen (Casino in Breda, Cinemactueel -I Bergen op Zoom, City in Roosendaal Koning van Engeland in Hulst) Baby's day out, de filmkomedie otel een baby die door drie onverlate! wordt gekidnapt maar hen kruipendtt| slim af is, blijft nog in Mignon in Cinemactueel in Bergen op Zoom, Cit|l in Roosendaal, Koning van Engeland ii| Hulst) True Lies met Arnold Schwarzeneggtl in de dubbelrol van brave huisvader etl spion is een spectaculaire actiekomedii| van James Cameron. (Grand in Bre City in Roosendaal, Centraal m| Geertruidenberg, Koning van Engelan:| in Hulst) Een schat van een zwakbegaafde (tal Hanks) brengt het in Forrest Gumpl tot miljonair en weet de geschieden! naar zijn hand te zetten. (Casino 3 Breda, Koning van Engeland in Hulst) Een sneak preview staat de filmlief I hebber te wachten op woensdagavmtl om 20.00 uur in Cinésol in Breda. Del voorpremière van een splinternieuwt| speelfilm waarvan de titel niet I wordt gemaakt. Color of Night van Richard Rush I een erotische thriller over een psychia- ter (Bruce Willis) die te maken krijgtI met moord en seksuele verleiding. Del kwaliteit is beschamend slecht. (Cine-1 mactueel in Bergen op Zoom) Four Weddings and a funeral, del Amerikaanse komedie van de Brit Mike I Neweil, blijft succesvol ondanks del voorspelbaarheid. Hugh Grant speeitl een Britse aristocraat die verliefd word! I op een Amerikaans fotomodel. Tijden! pompeuze Engelse bruiloften en eeol begrafenis ontmoet hij haar telken! weer. (Cinésol 2 in Breda, City in Roosendaal, vanavond in Fideï et Arti| in Oudenbosch) Jungle Jack is een beertje in hetl oerwoud dat met een schip ontsnapt! aan onverlaten. Een houterig geteken-T de, Deense animatiefilm die op een I Disney-produktie probeert te lijken (G-[ nemactueel in Bergen op Zoom) The Flintstones, de grappige speel-1 filmversie van de oude televisie-teken- filmserie vol visuele Spielberg-grapjes, blijft nog in Mignon in Breda. Speed, de razendsnelle actiefilm van I Jan de Bont, is nog in Mignon in Breda te zien. Eerst een gijzeling in een lift, daarna in een bus, die dreigt te exploi teren als hij zachter of harder dan I vijftig kilometer rijdt. Mechanisch en I effectvol amusement dat het uitstel kend doet bij tieners. 06, het opwindende en intieme tele foonseksdrama van Theo van Gogh, draait nog steeds in Filmhuis Concordia I in Breda. Een eenzame man en vrouw (Ariane Schluter en Ad van Kempen) krijgen contact via een 06-lijn en hitsen elkaar op met wekelijkse seksuele praatjes. De geilheid wordt doorkruist door gewone menselijke gevoelens en maken verder contact onmogelijk. Caravaggio van de Engelse cineast I Derek Jarman wordt op zondagmiddag 13 november (15.30 uur) vertoond als Gay Cinema. Barok esthetisch levens verhaal van de gelijknamige 16e eeuw- se Italiaanse kunstschilder die tenonder gaat aan de liefde voor een man. Inhoud en vormgeving zijn geinspi- reerd door het werk van de kunstenaar maar bevatten ook eigentijdse elemen ten. Jarman overleed begin dit jaar aan Aids. La double vie de Véronique van de Poolse regisseur Kieslowski is op 15 november (19.30 uur) onderwerp van filmanalyse in Filmhuis Concordia in Breda. Een geheimzinnig, metafysisch verhaal over de lotsverbondenheid van een Pools en een Frans meisje die elkaar niet kennen maar van wie wordt gesuggereerd dat zij een en dezelfde zijn. In de novemberlezingencydus van de Thomas More Academie. De gebroeders Leeuwenhart is een spannende Zweedse kinderfilm maar het gelijknamige boek van Astrid Lind- gren, die op woensdagmiddag 16 no vember (14.30 uur) wordt vertoond in Filmhuis Concordia in Breda. Een klein jongetje zal weldra sterven en wordt door zijn broer getroost met een mooi sprookje over een land waar zij elkaar terug zullen zien. Bij een brand in hun huis redt de broer het jongetje en komt zelf om het leven, waarna de droom werkelijkheid lijkt te worden. Voor kin deren vanaf acht jaar. Bitter Moon is een intrigerend film drama van Roman Polanski over de vernietigende seksuele fascinatie van een man voor een jonge vrouw, die hem in haar macht krijgt als hij verlamd is geraakt. Het eerste gedeelte blijft fantasieloos steken in Polanski's eigen erotische obsessies, het tweede bewijst diens filmische kwaliteiten wanneer de wraakzucht een onverwachtse wending neemt. Op dinsdag bij Filmclub Cinema Paradiso in Bergen op Zoom. (Cinemac tueel om 20.30 uur). NEDERLAND 1 07.00 Tekst-tv 09.15 Kijkuit! 09.30 Nijntje en haar vriendjes '09.45 (TT) Kijk uit! (tot 10.05) 10.10 (TT) Kijk uit! 10.30 (TT) Spanje (tot 10.55) 11.00 (TT) De steentijd (tot 11.25) 11.30 Kanker heb je niet alleen 12.00 Tekst-tv 16.24 Nieuws voor doven e slechthorenden 16.31 Via Ria, discussie U.2I Harry's Mad, jeugdserie 17.57 Dieren in Australië 18.28 Topscore, spelletje 18.58 Abdijen, documentaire 19.29 Filmspot 20.00 (TT) Journaal 20.31 (TT) Link, serie 21.15 Kenmerk, actualiteiten 21,46 Vesuvius, discussie. Thema Recht voor allen 22.36 Wilde ganzen 22.43 NYPD Blue, politieserie 23.35 Cheers, comedy 23.59 Afscheid van bisschop Ernst reportage 00.12 Journaal (tot 00.17) NEDERLAND 2 07.00 Journaal 07.06 Lingo 07.30 Journaal 07.33 Ontbijt TV 08.00 Journaal 08.30 Journaal 08.33 Topscore, spelletje 09.00 Journaal 09.07 D66 09.10 Kook tv, culinair programma 09.28 Nederland zingt, koor- en sa menzang 09.53 (TT) De plattelandsdokter documentaire 10.18 Vrouw-zijn, magazine 11.08 Gospel, compilatie 11.26 De Staatsloterijshow 13.00 Journaal 13.08 Studio sport 14.32 Noorderlicht, wetenschappe lijk magazine 14.57 Loladamusica 15.22 CVTV, jongerenmagazine me om 15.22 CVTV: Xenomania; 15.55 Clu Veronica 16.00 (TT) Journaal 16.10 Wild South, natuurserie ovc Nieuw-Zeeland en de afgelegen eilanc jes op de zuiderbreedte 16.35 Samson, kinderprogramma 17.15 Mega top 50, muziek 17.58 (TT) 2 vandaag met actualitei ten, 18.00 Journaal, 18.39 Sportjoui naai en 18.47 Hoofdpunten uit he nieuws 18.55 Onderweg naar morge soap 19.25 Flodder, comedy 19.55 Lucky lotto live, live spelshoi rond het dagelijkse lotto-spel Lucky 10 20.55 Eerst zien!, reportage over ge wone Nederlanders in extreme situatie SUSKE EN W1SKE: DE AA HAMBONE BOES ONTDEK DE VERSCHILL

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 30