Dampflokomotiven Atelier Zwegers !53/236255 de stem 'Alles moet kloppen. De verkeerssituaties, het landschap, de huizen' I Thijssen ag vers!! Smeltend De (oRf Proef vhites [3-236253/236255 5-236253/236255 "-236253/236255 Leverkoop de stem (6-236253/236255 T-Everkoop de stem (6-236253/236255 Mama staan woensdag op de planken van Noor- derligt in Tilburg. Eer Werkelijkheid Zolder Perfectie Beginsetje [merwerken ■bouwing, onderhoud en interieur Il/fax: 01693-4152. Terheiiden. mm? MEER INFORMATIE 076-236255 heerlijk geurende pis voor kamercultuur E KLEURPLAAT MET STIFTEN ER 1994 fENBESCHERMING BREDA E 0 076-712712 076-222590 LER EN JONGERENTELEFOON 06-0432 IUKLACHTEN (STADSGEWEST BREDA) 076-2052K fDERS VOOR MOEDERS 06-02280 fOMALE OMBUDSMAN: 070-3563 i 3 BREDA; 076-241000 JA/ILLIGERSWERK BREDA 076-215744 Btbeheersing [m, te koud? |atbeheersing bezig houdt, i uw advertentie direct binnen J en plaats een advertentie |deze rubriek. leverkoop de stem /-verhuur fk11,. fPek11,. ponaden. Insoep is er weer 6,50 per'liter |n ook om mee te nemen, [restaurant Holle Bolle Gijs BB Breda, tel. 076-219793. jnder zorgen? ■urbedrijf heeft, zorg dan dat fntie direct binnen handbereik Idvertentie onder deze rubriek LEVERKOOP DE STEM ^parateur Qj W DIENST" fek van Dagblad DE STEM I zorgt ervoor dat uw klanten leken naar de informatie over I onder deze rubriek is simpel. pformatie en tarieven: lEVERKOOP DE STEM Itie TV video Imet zwart beeld?? lo reparateur, zorg dan dat pntie direct binnen handbereik advertentie onder deze rubriek. jilderwerken Bent u de |er)schilder In in deze tijd??? Laat het onze Intiele klanten, weten door een 1 deze rubriek te plaatsen. gelwerken in de badkamer??? t u tegels, zorg dan dat lentie direct binnen handbereik pdvertentie onder deze rubriek, lEVERKOOP DE STEM GIDS DONDERDAG 10 NOVEMBER 1994 DEEL De Belgisch/Zaï rese dames van Zap Pianist Willem Brons, gespeciali seerd in het grote Romantische reper toire en docent aan het Sweelinck Con servatorium in Am sterdam, speelt morgen in de con certzaal van De Nieuwe Veste in Breda. Jules Croiset is vanavond te zien in De Spaanse Hoer, een bizarre kome die van Hugo Claus die door het Haar lems Toneel wordt opgevoerd in De Maagd in Bergen op Zoom. Theater Split speelt onder regie van Teuntje Klin kenberg Een Zwar te Pool dat Karst Woudstra schreef voor Het Nationale Toneel. Het be kroonde stuk dat morgenavond is te zien in het Zuid- landtheater in Terneuzen. iHet emplacement is nog lang niet klaar. Alleen al aan de gro te werkplaats die al een smederij, bankwerkerij en wielen- iragierij onder het afneembare dak herbergt, heeft Zwegers nog handenvol werk. „Naarmate je langer bouwt, wil je het steeds natuurgetrou- Luc Zwegers: „Ik bouw alles 1:87, de meest verbreide schaal Ik maak elk model maar één keer." ieer," zegt Luc Zwegers over zijn uit de hand gelopen hobby. FOTO'S DE STEM BEN STEFFEN „Sommige locomotieven zijn maar in een heel klein aantal ge maakt. Zoals de BR 87. Daarvan zijn er zestien speciaal voor de haven van Hamburg gebouwd. Die kunnen door de vlijmscherpe bochten daar." Zwegers maakt alle modellen van messing. Om met dat materiaal te leren omgaan is hij lid van mo deltreinclub 'De Baronie' in Et- ten-Leur geworden. Ieder lid heeft wel een specifieke deskun digheid. De een is gespecialiseerd in messing, de ander in electroni cs of in bomen. Zwegers brengt zijn kennis over stoomlocomotie ven in. „Ik heb nu zelf zeven stoomloco motieven gemaakt. DAZ-loco- motieven van Dampflokomotiven Atelier Zwegers. Ik bouw alles 1:87, de meest verbreide schaal. Ik maak elk model maar één keer. Ook dit lief machientje; een 89 van Saksische oorsprong. Het model komt uit 'Deutsche Damp flokomotiven', hét standaard werk waarin elke Duitse locomo tief in staat. Ook dit liefje, de 69.0, heb ik eruit. Voor die piep kleine onderdeeltjes heb ik boor tjes van 0.3 milimeter. Dat heb je nodig om bijvoorbeeld de hand greephouders, de stangen waar de machinisten zich aan vast houden, te boren. Het is met 1:87 nét te vatten. Ik probeer het zo echt en zo detailrijk mogelijk te maken. Dat is de eer van elke mo delbouwer." Op het emplacement is goed te volgen wat er allemaal met de stoomlocomotieven gebeurt. Pre cies zoals in werkelijkheid. „Het hele spul noemen ze een 'Bahnbetriebswerk'. Ze hebben in Duitsland een bepaalde volg orde voor de behandeling van de locomotieven. Als ze aankomen, bekijken ze eerst het drijfwerk. Dan worden er kolen geladen uit de kolenbunkers. Voor de kolen heb ik een bak van vijfentachtig centimeter gemaakt. Dat is pre cies de grootte voor een kolen- voorraad van drie weken. Dat is in het echt een vast gegeven. Wat verderop komt de locomotief bij het punt waar de as wordt gelost en waar water wordt genomen. Op het eind worden de zandkis- ten gevuld en dan worden ze op de draaischijf gekeerd. De loco motieven wor den in Duits land altijd bin nen gestald." Het emplace ment is nog lang niet klaar. Alleen al aan de grote werk plaats die al een smederij, bankwerkerij en wielen- draaierij onder het afneemba re dak her bergt, heeft Zwegers nog handenvol werk. Met het verzamelen van locomotie ven kan hij nog tientallen ja ren vooruit. „Dat is al een reden om me tot Duitse lo comotieven te beperken. Er komt zoveel moois uit! Je móét kiezen. Misschien dat ik toch één uit zondering maak. Ik rijd nu op het nieu we interregio naal materieel. Dat ding zit nog in de proefperiode, maar er is nu al een schaalmodel van uit. Ik heb affectie met die trein. Hij is mooi en hij rijdt heerlijk." in Roosendaal wordt op zaterdag 12 november de jaarlijkse Trein Mo dellen Ruilbeurs gehouden. Anders dan de naam doet vermoeden zijn op de beurs ook autootjes en huis jes verkrijgbaar. Plaats van hande ling: De Distel, Kade 46, Roosend aal. Tijd: 10.00 tot 15.30 uur. Entree: drie gulden. ment van Europa vindt vanaf 25 no vember plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Op een oppervlakte van 20.000 vierkante meter zijn daar te vinden: maquettes, radiografische bestuurde modellen, grote en kleine verzamelingen. Ook worden er al lerhande demonstraties gegeven. Deelnemers uit binnen- en buiten land bieden hun gebruikte treinen, toebehoren en literatuur ter ruil of verkoop aan. Modeltreinliefhebbers kunnen 25 november terecht tussen 13.30 en 21.00 uur en op 26 en 27 november van 9.30 tot 17.00 uur. I Het grootste modelspoorevene- Entree: vijftien gulden. Tot nu toe lijkt het mooi gelukt. In het voormalige restaurant Mooie Keetje aan de Oosterhoutse Markt is sinds zo'n twee maan den geleden een goedkoper eetcafé gevestigd en dat heeft leuke gevolgen voor de mensen. Mooie Keetje kende avonden waarop het er zo dood was als een pier. Zonder gasten. Er is veel veranderd. Om te beginnen heet deze eettempel nu Tati. Daarmee gedenkt het bedrijf de beroemde Franse filmacteur en regisseur Jacques Tati. Dat was een vernieuwer. En inderdaad, er zijn veel vernieuwingen. Er is een andere eige naar, ander personeel, een ander en eenvoudiger ingericht interi eur, de sfeer is gemoedelijker en het zit er vaak tjokvol. Van bin nen is dus alles anders. Bij Arie, Corrie en Ton die zonder verdere toevoegingen op het vi sitekaartje vermeld staan, kun je a la carte eten, maar ook kiezen uit drie menu's. Mijn vrouw bestelt het vegetarische menu voor 37,50 gulden en mij bekoort wel het menu met zalm en lam voor 45 gulden. Beide menu's bestaan uit drie gangen, Er is voldoende keuze aan Franse wijnen, maar je kunt hier via de wijn ook de hele wereld afreizen: Spanje, Duitsland, Australië, Chili, Argentinië, Zuid-Afrika en Californië. Een van de twee ro de huiswijnen, een soepele Merlot, Vin de Pays d'Oc voor 24 gul den per fles, smaakt fluwelig bij haar paddestoelen en diverse verwerkte kazen en zo ook bij mijn lamsvlees. Met uitzicht op de monumentale panden aan de Markt, valt hier betaalbaar te smullen. Mijn vrouw heeft alleen maar lof voor haar salade met lauwwarme geitekaas en voor haar hoofdgerecht, een paddeststoelentaartje met tijmsaus en de bijbehorende wortelter rine. Ik denk terug aan dit etentje via het steekwoord 'smeltend'. Aller eerst die gerookte zalm. Hij heeft een marinade ondergaan en dat maakt dat hij bijna vloeiend wegsmelt op de tong. Echt jammer dat het maar een voorgerecht is. Jammer ook dat we nu dik een half uur op het hoofdgerecht moe ten wachten. Rondblikkend blijkt er plaats te zijn voor een veer tigtal hongerigen. Het interieur doet wat kalig aan, maar het pla fond met zijn weelderige stucwerk maakt veel goed. Als we aan het hoofdgerecht zijn begonnen, kunnen we op een vraag van een van de serveersters oprecht antwoorden dat het voortreffelijk smaakt. Die ribstukjes zijn haast zo mals en sappig als de saus ernaast. Smeltend. N Beide bavarois-desserts zijn verzorgd en goed. De rekening, inclusief koffie, stemt tot tevredenheid. Voor 97 gul den mogen we de zaak verlaten. O ja, Arie, Corrie en Ton, jullie noemen jezelf Diner Café. Dan zou je warempel gaan denken dat er niet geluncht kan worden. Maar dat kan, blijkens de speciale kaart, wel. HS Dinsdag gesloten Door Joyce Ernest Op de treinmodellenruilbeurs die aanstaande zaterdag in 'De Distel' in Roosendaal wordt gehouden hoopt Luc Zwegers (43) weer een stoom locomotief rijker te worden. Stoom is de specialiteit van de Roosendaler die zelf als trein machinist op het modernste spul van de NS rijdt. Stoomlocomotieven die niet op schaal worden uitgebracht maakt Zwegers zelf zo echt en gedetail leerd mogelijk na. In het bouwen van de locs en het emplacement vol bedrijfsgebouwen kan Zwe gers zijn technisch vernuft en te kentalent kwijt. Het is geen kin derspel. Om mensen die denken dat hij met een petje en spiegelei bij zijn modeltreinen staat laat hij maar. „Collega's vinden het soms ook merkwaardig. Die vragen wel eens of ik er niet hoorndol van word om in mijn vrije tijd nog eens met modeltreintjes bezig te zijn. Mijn werk en mijn hobby zijn twee verschillende dingen. Het is iets heel anders om mensen van A naar B te rijden of een lo comotiefje in elkaar te zetten. Modelbouw geeft rust. Dat heb je als machinist hard nodig. Neem alleen al de drie doden die ik voor mijn trein heb ge had." Al gauw schafte hij ook een ge- lijkstroomovaaltje aan zodat hij alle merken kon laten rijden. Voor een modelbaan was in het kinderrijke gezin geen plaats. Hij bouwde zijn eerste baan bij zijn getrouwde zus in Oud Gastel. Voortdurend op het fietsje er heen. „Toen ik zeventien jaar geleden bij de NS ging werken, had ik een heleboel Nederlands materiaal. Een 1100, een 1200, een 1300, een 1600. Maar dan ga je zelf op zo'n 1600 rijden en dan wil je in je vrije tijd iets anders. Ik ging toen uitkijken naar iets dat leeft. En dat is de stoomlocomotief. Dat is nu mijn specialiteit. Op ruilbeur zen heb ik zoveel mogelijk van mijn vroegere treinen omgezet in 'zwart-rood'. Zwart zijn de loco motieven en de wagens, rood is het onderstel. Als het tenminste Duits materieel is en dat verza mel ik. Omdat Duitsland toeval lig een heel omvangrijk stoomlo- comotievenpark heeft gehad." In zijn vorige woning had Zwe gers de hele zolder voor zijn hob by ingeruimd. De helft was werk plaats en bieb met modeltreinen- lectuur en de andere helft empla cement. Het moest bij de verhui zing allemaal worden afgebro ken. Hij is nu alweer twee jaar met een nieuw emplacement bezig. „Naarmate je langer bouwt, wil je het steeds natuurgetrouwer. Als kind vind je een tunneltje leuk. Als je ouder bent, moet het perfect zijn met een echte tunnel ingang. Alles moet kloppen. De verkeerssituaties, het landschap, de huizen. De muren maak je vuil. Dat is in het echt ook door die autogassen en zure regen. Wat je bouwt, is fantasie. In werke lijkheid is het er niet, maar het zou wel kunnen bestaan. Ik plaats het in Duitsland omdat mijn locomotieven Duits zijn." Zwegers heeft nu honderdenvijf stoomlocomotieven. Ook het lo comotiefje van zijn eerste Mar- klin-setje is erbij. Zonder motor. Die heeft hij er als kleine jongen met nog weinig benul van tremen uit gesloopt. Zijn honderdenzes de locomotief, de net uitgekomen 82, heeft hij besteld. De locomo tieven waarvan geen schaalmo del is uitgebracht, bouwt hij zelf. De passie voor treinen dateert uit zijn jeugd. Zwegers woon de vlakbij de spoorlijn. De vonk sloeg niet over door de voorbij dende rende treinen, maar door het Marklin-begin- setje dat hij op zijn zevende met sinterklaas kreeg. Vanaf toen rende hij niet zoals zijn broers en zusjes met zijn zak geld naar de snoepwinkel, maar spaarde hij tot hij weer een rails of wis sel kon kopen. Of autootjes. Want die horen er ook bij. £>e draaischijf aan het eind van het emplacement.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 25