Dampflokomotiven Atelier Zwegers
!53/236255
de stem
'Alles moet kloppen. De verkeerssituaties, het landschap, de huizen'
I Thijssen
ag vers!!
Smeltend
De (oRf Proef
vhites
[3-236253/236255
5-236253/236255
"-236253/236255
Leverkoop de stem
(6-236253/236255
T-Everkoop de stem
(6-236253/236255
Mama staan
woensdag op de
planken van Noor-
derligt in Tilburg.
Eer
Werkelijkheid
Zolder
Perfectie
Beginsetje
[merwerken
■bouwing, onderhoud en interieur
Il/fax: 01693-4152. Terheiiden.
mm? MEER INFORMATIE 076-236255
heerlijk geurende
pis voor kamercultuur
E KLEURPLAAT MET STIFTEN
ER 1994
fENBESCHERMING BREDA E 0 076-712712
076-222590
LER EN JONGERENTELEFOON 06-0432
IUKLACHTEN (STADSGEWEST BREDA) 076-2052K
fDERS VOOR MOEDERS 06-02280
fOMALE OMBUDSMAN: 070-3563 i
3 BREDA; 076-241000
JA/ILLIGERSWERK BREDA 076-215744
Btbeheersing
[m, te koud?
|atbeheersing bezig houdt,
i uw advertentie direct binnen
J en plaats een advertentie
|deze rubriek.
leverkoop de stem
/-verhuur
fk11,.
fPek11,.
ponaden.
Insoep is er weer 6,50 per'liter
|n ook om mee te nemen,
[restaurant
Holle Bolle Gijs
BB Breda, tel. 076-219793.
jnder zorgen?
■urbedrijf heeft, zorg dan dat
fntie direct binnen handbereik
Idvertentie onder deze rubriek
LEVERKOOP DE STEM
^parateur Qj
W DIENST"
fek van Dagblad DE STEM
I zorgt ervoor dat uw klanten
leken naar de informatie over
I onder deze rubriek is simpel.
pformatie en tarieven:
lEVERKOOP DE STEM
Itie TV video
Imet zwart beeld??
lo reparateur, zorg dan dat
pntie direct binnen handbereik
advertentie onder deze rubriek.
jilderwerken
Bent u de
|er)schilder
In in deze tijd??? Laat het onze
Intiele klanten, weten door een
1 deze rubriek te plaatsen.
gelwerken
in de badkamer???
t u tegels, zorg dan dat
lentie direct binnen handbereik
pdvertentie onder deze rubriek,
lEVERKOOP DE STEM
GIDS
DONDERDAG 10 NOVEMBER 1994 DEEL
De Belgisch/Zaï
rese dames van Zap
Pianist Willem
Brons, gespeciali
seerd in het grote
Romantische reper
toire en docent aan
het Sweelinck Con
servatorium in Am
sterdam, speelt
morgen in de con
certzaal van De
Nieuwe Veste in
Breda.
Jules Croiset is
vanavond te zien in
De Spaanse Hoer,
een bizarre kome
die van Hugo Claus
die door het Haar
lems Toneel wordt
opgevoerd in De
Maagd in Bergen
op Zoom.
Theater Split
speelt onder regie
van Teuntje Klin
kenberg Een Zwar
te Pool dat Karst
Woudstra schreef
voor Het Nationale
Toneel. Het be
kroonde stuk dat
morgenavond is te
zien in het Zuid-
landtheater in
Terneuzen.
iHet emplacement is nog lang niet klaar. Alleen al aan de gro
te werkplaats die al een smederij, bankwerkerij en wielen-
iragierij onder het afneembare dak herbergt, heeft Zwegers
nog handenvol werk.
„Naarmate je langer bouwt, wil je het steeds natuurgetrou- Luc Zwegers: „Ik bouw alles 1:87, de meest verbreide schaal Ik maak elk model maar één keer."
ieer," zegt Luc Zwegers over zijn uit de hand gelopen hobby.
FOTO'S DE STEM BEN STEFFEN
„Sommige locomotieven zijn
maar in een heel klein aantal ge
maakt. Zoals de BR 87. Daarvan
zijn er zestien speciaal voor de
haven van Hamburg gebouwd.
Die kunnen door de vlijmscherpe
bochten daar."
Zwegers maakt alle modellen van
messing. Om met dat materiaal te
leren omgaan is hij lid van mo
deltreinclub 'De Baronie' in Et-
ten-Leur geworden. Ieder lid
heeft wel een specifieke deskun
digheid. De een is gespecialiseerd
in messing, de ander in electroni
cs of in bomen. Zwegers brengt
zijn kennis over stoomlocomotie
ven in.
„Ik heb nu zelf zeven stoomloco
motieven gemaakt. DAZ-loco-
motieven van Dampflokomotiven
Atelier Zwegers. Ik bouw alles
1:87, de meest verbreide schaal.
Ik maak elk model maar één keer.
Ook dit lief machientje; een 89
van Saksische oorsprong. Het
model komt uit 'Deutsche Damp
flokomotiven', hét standaard
werk waarin elke Duitse locomo
tief in staat. Ook dit liefje, de
69.0, heb ik eruit. Voor die piep
kleine onderdeeltjes heb ik boor
tjes van 0.3 milimeter. Dat heb je
nodig om bijvoorbeeld de hand
greephouders, de stangen waar
de machinisten zich aan vast
houden, te boren. Het is met 1:87
nét te vatten. Ik probeer het zo
echt en zo detailrijk mogelijk te
maken. Dat is de eer van elke mo
delbouwer."
Op het emplacement is goed te
volgen wat er allemaal met de
stoomlocomotieven gebeurt. Pre
cies zoals in werkelijkheid.
„Het hele spul noemen ze een
'Bahnbetriebswerk'. Ze hebben
in Duitsland een bepaalde volg
orde voor de behandeling van de
locomotieven. Als ze aankomen,
bekijken ze eerst het drijfwerk.
Dan worden er kolen geladen uit
de kolenbunkers. Voor de kolen
heb ik een bak van vijfentachtig
centimeter gemaakt. Dat is pre
cies de grootte voor een kolen-
voorraad van drie weken. Dat is
in het echt een vast gegeven. Wat
verderop komt de locomotief bij
het punt waar de as wordt gelost
en waar water wordt genomen.
Op het eind worden de zandkis-
ten gevuld en dan worden ze op
de draaischijf gekeerd. De loco
motieven wor
den in Duits
land altijd bin
nen gestald."
Het emplace
ment is nog
lang niet klaar.
Alleen al aan
de grote werk
plaats die al
een smederij,
bankwerkerij
en wielen-
draaierij onder
het afneemba
re dak her
bergt, heeft
Zwegers nog
handenvol
werk. Met het
verzamelen
van locomotie
ven kan hij nog
tientallen ja
ren vooruit.
„Dat is al een
reden om me
tot Duitse lo
comotieven te
beperken. Er
komt zoveel
moois uit! Je
móét kiezen.
Misschien dat
ik toch één uit
zondering
maak. Ik rijd
nu op het nieu
we interregio
naal materieel. Dat ding zit nog
in de proefperiode, maar er is nu
al een schaalmodel van uit. Ik
heb affectie met die trein. Hij is
mooi en hij rijdt heerlijk."
in Roosendaal wordt op zaterdag
12 november de jaarlijkse Trein Mo
dellen Ruilbeurs gehouden. Anders
dan de naam doet vermoeden zijn
op de beurs ook autootjes en huis
jes verkrijgbaar. Plaats van hande
ling: De Distel, Kade 46, Roosend
aal. Tijd: 10.00 tot 15.30 uur. Entree:
drie gulden.
ment van Europa vindt vanaf 25 no
vember plaats in de Jaarbeurs in
Utrecht. Op een oppervlakte van
20.000 vierkante meter zijn daar te
vinden: maquettes, radiografische
bestuurde modellen, grote en kleine
verzamelingen. Ook worden er al
lerhande demonstraties gegeven.
Deelnemers uit binnen- en buiten
land bieden hun gebruikte treinen,
toebehoren en literatuur ter ruil of
verkoop aan.
Modeltreinliefhebbers kunnen 25
november terecht tussen 13.30 en
21.00 uur en op 26 en 27 november
van 9.30 tot 17.00 uur.
I Het grootste modelspoorevene- Entree: vijftien gulden.
Tot nu toe lijkt het mooi gelukt. In het voormalige restaurant
Mooie Keetje aan de Oosterhoutse Markt is sinds zo'n twee maan
den geleden een goedkoper eetcafé gevestigd en dat heeft leuke
gevolgen voor de mensen. Mooie Keetje kende avonden waarop
het er zo dood was als een pier. Zonder gasten.
Er is veel veranderd. Om te beginnen heet deze eettempel nu Tati.
Daarmee gedenkt het bedrijf de beroemde Franse filmacteur en
regisseur Jacques Tati. Dat was een vernieuwer.
En inderdaad, er zijn veel vernieuwingen. Er is een andere eige
naar, ander personeel, een ander en eenvoudiger ingericht interi
eur, de sfeer is gemoedelijker en het zit er vaak tjokvol. Van bin
nen is dus alles anders.
Bij Arie, Corrie en Ton die zonder verdere toevoegingen op het vi
sitekaartje vermeld staan, kun je a la carte eten, maar ook kiezen
uit drie menu's. Mijn vrouw bestelt het vegetarische menu voor
37,50 gulden en mij bekoort wel het menu met zalm en lam voor
45 gulden. Beide menu's bestaan uit drie gangen,
Er is voldoende keuze aan Franse wijnen, maar je kunt hier via de
wijn ook de hele wereld afreizen: Spanje, Duitsland, Australië,
Chili, Argentinië, Zuid-Afrika en Californië. Een van de twee ro
de huiswijnen, een soepele Merlot, Vin de Pays d'Oc voor 24 gul
den per fles, smaakt fluwelig bij haar paddestoelen en diverse
verwerkte kazen en zo ook bij mijn lamsvlees.
Met uitzicht op de monumentale panden aan de Markt, valt hier
betaalbaar te smullen. Mijn vrouw heeft alleen maar lof voor haar
salade met lauwwarme geitekaas en voor haar hoofdgerecht, een
paddeststoelentaartje met tijmsaus en de bijbehorende wortelter
rine.
Ik denk terug aan dit etentje via het steekwoord 'smeltend'. Aller
eerst die gerookte zalm. Hij heeft een marinade ondergaan en dat
maakt dat hij bijna vloeiend wegsmelt op de tong. Echt jammer
dat het maar een voorgerecht is.
Jammer ook dat we nu dik een half uur op het hoofdgerecht moe
ten wachten. Rondblikkend blijkt er plaats te zijn voor een veer
tigtal hongerigen. Het interieur doet wat kalig aan, maar het pla
fond met zijn weelderige stucwerk maakt veel goed.
Als we aan het hoofdgerecht zijn begonnen, kunnen we op een
vraag van een van de serveersters oprecht antwoorden dat het
voortreffelijk smaakt. Die ribstukjes zijn haast zo mals en sappig
als de saus ernaast. Smeltend. N
Beide bavarois-desserts zijn verzorgd en goed.
De rekening, inclusief koffie, stemt tot tevredenheid. Voor 97 gul
den mogen we de zaak verlaten.
O ja, Arie, Corrie en Ton, jullie noemen jezelf Diner Café. Dan zou
je warempel gaan denken dat er niet geluncht kan worden. Maar
dat kan, blijkens de speciale kaart, wel. HS
Dinsdag gesloten
Door Joyce Ernest
Op de treinmodellenruilbeurs
die aanstaande zaterdag in
'De Distel' in Roosendaal
wordt gehouden hoopt Luc
Zwegers (43) weer een stoom
locomotief rijker te worden.
Stoom is de specialiteit van de
Roosendaler die zelf als trein
machinist op het modernste
spul van de NS rijdt.
Stoomlocomotieven die niet op
schaal worden uitgebracht maakt
Zwegers zelf zo echt en gedetail
leerd mogelijk na. In het bouwen
van de locs en het emplacement
vol bedrijfsgebouwen kan Zwe
gers zijn technisch vernuft en te
kentalent kwijt. Het is geen kin
derspel. Om mensen die denken
dat hij met een petje en spiegelei
bij zijn modeltreinen staat laat
hij maar.
„Collega's vinden het soms ook
merkwaardig. Die vragen wel
eens of ik er niet hoorndol van
word om in mijn vrije tijd nog
eens met modeltreintjes bezig te
zijn. Mijn werk en mijn hobby
zijn twee verschillende dingen.
Het is iets heel anders om mensen
van A naar B te rijden of een lo
comotiefje in elkaar te zetten.
Modelbouw geeft rust. Dat heb je
als machinist
hard nodig.
Neem alleen al
de drie doden
die ik voor mijn
trein heb ge
had."
Al gauw schafte hij ook een ge-
lijkstroomovaaltje aan zodat hij
alle merken kon laten rijden.
Voor een modelbaan was in het
kinderrijke gezin geen plaats. Hij
bouwde zijn eerste baan bij zijn
getrouwde zus in Oud Gastel.
Voortdurend op het fietsje er
heen.
„Toen ik zeventien jaar geleden
bij de NS ging werken, had ik een
heleboel Nederlands materiaal.
Een 1100, een 1200, een 1300, een
1600. Maar dan ga je zelf op zo'n
1600 rijden en dan wil je in je
vrije tijd iets anders. Ik ging toen
uitkijken naar iets dat leeft. En
dat is de stoomlocomotief. Dat is
nu mijn specialiteit. Op ruilbeur
zen heb ik zoveel mogelijk van
mijn vroegere treinen omgezet in
'zwart-rood'. Zwart zijn de loco
motieven en de wagens, rood is
het onderstel. Als het tenminste
Duits materieel is en dat verza
mel ik. Omdat Duitsland toeval
lig een heel omvangrijk stoomlo-
comotievenpark heeft gehad."
In zijn vorige woning had Zwe
gers de hele zolder voor zijn hob
by ingeruimd. De helft was werk
plaats en bieb met modeltreinen-
lectuur en de andere helft empla
cement. Het moest bij de verhui
zing allemaal worden afgebro
ken. Hij is nu alweer twee jaar
met een nieuw emplacement
bezig.
„Naarmate je langer bouwt, wil
je het steeds natuurgetrouwer.
Als kind vind je een tunneltje
leuk. Als je ouder bent, moet het
perfect zijn met een echte tunnel
ingang. Alles moet kloppen. De
verkeerssituaties, het landschap,
de huizen. De muren maak je
vuil. Dat is in het echt ook door
die autogassen en zure regen. Wat
je bouwt, is fantasie. In werke
lijkheid is het er niet, maar het
zou wel kunnen bestaan. Ik
plaats het in Duitsland omdat
mijn locomotieven Duits zijn."
Zwegers heeft nu honderdenvijf
stoomlocomotieven. Ook het lo
comotiefje van zijn eerste Mar-
klin-setje is erbij. Zonder motor.
Die heeft hij er als kleine jongen
met nog weinig benul van tremen
uit gesloopt. Zijn honderdenzes
de locomotief, de net uitgekomen
82, heeft hij besteld. De locomo
tieven waarvan geen schaalmo
del is uitgebracht, bouwt hij zelf.
De passie voor
treinen dateert
uit zijn jeugd.
Zwegers woon
de vlakbij de
spoorlijn. De
vonk sloeg niet
over door de
voorbij dende
rende treinen,
maar door het
Marklin-begin-
setje dat hij op
zijn zevende
met sinterklaas
kreeg. Vanaf
toen rende hij
niet zoals zijn
broers en zusjes
met zijn zak
geld naar de
snoepwinkel,
maar spaarde
hij tot hij weer
een rails of wis
sel kon kopen.
Of autootjes.
Want die horen
er ook bij. £>e draaischijf aan het eind van het emplacement.