'Europa' trekt steunplan staal in
Actie air miles verontrust de concurrentie
van opstal bedrijfsobjekten
interleasing
Pijn merkt echt
niet wat een
pijnstiller kost.
verhuren, verkopen, belegger worden?
Lintdag
1
Banken vrezen 'uitverkoop ondernemingen'
Akkoord bij Campina
over transportsector
Energieprijs Dow gaat
naar EPON-directeur
a! 5
rderij W. Braat
I november,
p, Breda.
de stem
Staalbaronnen hebben geen behoefte aan bemoeienis vanuit Brussel
Nederlander spaart
jaarlijks voor miljoenen
aan zegels en bonnetjes
Fonds stapt uit Ahold om 'air miles'
bel de specialist: 076/220600
V
economie KORT
FNV zinspeelt op loongolf
Radio Hi-Fi j|
Computers
Vakantie/Recr. j|
langeboden
Europe Investments
Europe Investments
Te huur gevraagd||
ECONOMIE
A6
Winkelketens
steunen
Primeur Card
Prijs lpg twee cent per liter omhoog
Iran betaalt vorderingen terug
Huzie dreigt hij FNV over blad
Kwartaalblad Seasons naar VNU
Schiphol verwacht groei vrachtvervoer
Rusland pakt aandelenhandel aan
MBER 1994
St
nghouse
orth
Corp.
II Street
signal
r.brands
r tel tel
"corp
co inc.
I. steel
ing co
pacific
vron
uita
"nemours
nkodak
corp
motor
electric
motors
"lar
•-pack
is.mach.
tel.tel.
airlines
ck co.
:il oil
egafinanc.
lips
al dutch
rs roebuck
-south.pac.
aco inc.
velers
;ted tecfin.
stinghouse
litman corp
jolworth
37,60 37,60
13,90 13,80
15,60 15.60
07/11 08/11
m 33%
33% 33
53 54%
61% 61%
29% 28
18% 17
43 43%
15% 15%
43% 43%
i3y6 13%
46H 46
45% 45%
25% 25%
30 30
55% 55%
46% 46%
61% 60%
29% 28%
48% 49%
38% 39
35% 35%
96% 97
71% 73
85% 85%
27% 27
135 135%
35% 35%
82% 83%
24% 24%
32 31
111% 112
48% 48
14 14%
62% 62%
34 34%
60 61%
13 14
16% 16
15% 15%
:ud onbewerkt 20,640-21,240
iwerkt 22.840
ilver
ver onbewerkt 245-315
werkt 360
vk
sk
gedaan/bieden
ex dividend
gedaan/laten
gedaan en laten ex dividend
231
437
188
196
297
232
475
344
1158
200
1143
296
330
1077
488
261
523
621
227
202
169
538
248
226
163
300
408
205
317
324
174
300
249
264
300
200
338
260
316
30?
307
310
1153
261
3319
3337
176
210
4,50 b
4,90
2,80
3,10
1,70
1,90
0,80
1,00
4,20
4,70
3,10 b
3,20
2,10
2,10
1,30
1,40
6,00
6,20
1,00
0,70
1,90 a
1,50
1,00
0,70
1,70
1,50
3,70 a
3,30
3,50
4,20
1,90
2,30
0,50 a
0,50
3,20
3,50
1,20
1,30
1,30
1,00
2,50 a
1,70
0,30
0,30
2,00
1.30 b
1,10
1,10
3,10
3,40
1,50
1,40
0,20 a
0,10
0,30
0,30
3,30
3,20
0,90
0,80
3,70
3,80
0,80
0,90
2,70
2,70
1,10
0.90
5,00 a
4,40
3,80 a
3,30 a
1,80 a
1,70
1,50 a
1,10
2,00
2,10
8,00
8,10
6.10 b
6,50
13,10
13,00
8.90
9,00
12,50 a
12,00
0,60
0,50
2,50
2,20
1,00
0,60
1,30
1,50'
0,80
0,70
1,10
1,20
taalbare prijzen. Vrijblijvend
35, Breda. 076-141517.
T.K. Sony toren midi
cd-speler 175,-, 01677-
2517.
stuntbeurs met vertrouwde
ïouders!
ties en verkoop van hardware
absolute BODEMPRIJZEN.
-1 4 4 9 1 5.
ARDENNEN voll. inger. vak.
woning t.h. Kerst en Nieuw-
aar vrij. Tel: 04166-1631.
Exclusief wonen,
gestoffeerd-gemeubileerd
voor korte of langere duur
vanaf 1.200,- p.mnd.
Tel. 076-717133.
BREDA, centrum. Leuk in
gericht en geren. 3-kamer
app. Ind.: kompl. keuken,
L-vorm. living, 2 slpk„ laun
dry, douche. Per direkt vrij.
1.750,- p.m. excl. g'7l/w.
Tel: 076-717133
Indien perfectie
uw woonobjekt kenmerkt,
zijn wij de organisatie
voor verhuur.
Huurgaranties voorhanden.
a.'| Europe Investments
Tel. 076-717133.
WOENSDAG 9 NOVEMBER 1994
Amsterdam (anp) - Door de
plannen van minister Zalm
van Financiën om met wetge
ving te komen tegen bescher
mingsmaatregelen van be
drijven, dreigt 'uitverkoop
van mooie Nederlandse on
dernemingen' aan het buiten
land. Dat zegt mr. P. Kalff,
voorzitter van de Nederland
se Vereniging van Banken
(NVB).
Beschermingsmaatregelen zijn
noodzakelijk, 'anders dreigt ver
arming van ons Nederlandse be
drijfsleven, nog even los van de
consequenties voor de Amster
damse beurs, die dan ook weer
fondsen zou kwijtraken', aldus
Kalff, tevens bestuursvoorzitter
van ABN Amro.
Eind oktober lekte uit dat Zalm
samen met zijn collega's Sorg-
drager (Justitie) en Wijers (Eco
nomische Zaken) nieuwe wetge
ving voorbereidt, die de huidige
juridische beschermingsmoge
lijkheden voor bedrijven aan
zienlijk moet verminderen. De
wijzigingen moeten ertoe leiden
dat barrières tegen overnames
een meer structureel-economisch
karakter krijgen.
De liberalisering moet volgens
Zalm leiden tot een grotere in
vloed van kapitaalverschaffers
op ondernemingen. De bewinds
lieden beschouwen de huidige
aanpak, waarbij de nadruk ligt
op privaat-rechtelijke bescher
ming, als te kwetsbaar,
Kalff pleit nadrukkelijk voor
zelfregulering. Hij noemt het
'van groot belang dat de markt
zelf met een evenwichtige maat
regel komt, zodat wetgeving niet
nodig is'. Volgens de NVB-voor-
zitter wijzen de geluiden die tot
nu toe uit Den Haag doordringen
in de richting van 'een nagenoeg
volledig afbreken van bescher
mingsmaatregelen'.
Op deze wijze ontstaat volgens
Kalff oneerlijk spel, omdat Ne
derlandse ondernemingen op
hun beurt in het buitenland vaak
geen bedrijven kunnen overne
men. Buitenlandse bedrijven zijn
veelal op niet juridische, maar in
de praktijk nog veel effectievere
wijze beveiligd. Als het aande
lenbezit in handen is van de
overheid of van een kleine
kerngroep, zoals in Frankrijk en
Duitsland, heeft een buiten
staander volgens Kalff geen en
kele kans.
Van onze correspondent
Bert Schampers
Brussel - De Europese
Commissie heeft het steun
plan voor de noodlijdende
staalindustrie in Europa
definitief begraven. De
staalproducenten hebben
in plaats van te saneren,
gewoon het economisch
herstel afgewacht. Brussel
zwaaide met geld, maar
daar was blijkbaar geen
behoefte aan.
Minister Wijers van Economi
sche Zaken constateerde gisteren
na afloop van de vergadering
met zijn Europese collega's dat
'het momentum' voorbij is om
het Brusselse plan te doen sla
gen.
De staalproducenten - over
heidsbedrijven en privé-sector
samen - hebben de produktie
van gewalst staal de afgelopen
jaren met 11 miljoen ton terug
gebracht, terwijl door Brussel
was berekend dat tenminste 19
miljoen, maar liever nog 25 mil
joen ton, nodig was om in aan
merking te komen voor het pak
ket steunmaatregelen. Brussel
probeerde de staalbaronnen over
de streep te halen, niet alleen
met copieuze diners, maar voor
al met financiële steun, sociale
begeleiding van ontslagen werk
nemers en maatregelen om de
goedkope invoer uit Oosteurope-
se landen af te remmen.
Italië
Ondanks herhaaldelijk aandrin
gen (het definitieve besluit werd
zelfs een jaar uitgesteld) bleken
de staalfabrikanten niet bereid
meer dan 11 miljoen ton produk-
tiecapaciteit te sluiten. Mogelijk
dat 66 kleine staalbedrijfjes in
het noorden van Italië nog voor
een verdere reductie van vijf
miljoen ton kunnen zorgen,
waarmee het totaal op 16 mil
joen ton zou komen. Zeker is dit
nog niet.
De staalsanering is dus niet he
lemaal mislukt, zoals blijkt uit
de cijfers. De industrie wilde
echter niet verder gaan en be
roept zich op het feit dat de
markt zich herstelt en dat de
prijzen 10 procent zijn gestegen.
De Europese Commissie vindt
dat de industrie juist van die
verbetering moet profiteren om
te saneren, al was het maar om
te vermijden dat een volgende
crisis nog harder aankomt. Ook
minister Wijers waarschuwde
daarvoor: „De crisis slaat op 'n
dag wel weer toe. Er zullen altijd
weer nieuwe staalplannen nodig
zijn."
Deur open
Nederland behoort tot het
groepje lidstaten die het besluit
van de Europese Commissie van
harte steunen, al vindt minister
Wijers dat de Commissie de deur
niet op slot moet doen. Bedrijven
die serieus van plan zijn capaci
teit af te bouwen, moeten over
maatregelen kunnen onderhan
delen met Brussel, aldus Wijers.
„De verantwoordelijkheid ligt
echter bij de industrie zelf," zegt
de bewindsman. De Europese
Commissie had een steunfonds
toegezegd van 1 miljard ecu (2,2
miljard gulden) voor bedrijven
in moeilijkheden. Het fonds
komt er nu niet. De sociale bege
leiding om het verlies van vele
duizenden banen op te vangen
loopt nog wel door tot en met
1995.
Het afblazen van het Brusselse
plan heeft volgens Weijers geen
rampzalige gevolgen voor Hoog
ovens. Hij verwees wel naar de
blijvende overcapaciteit in Euro
pa, waardoor de staalprijs onder
druk blijft en Hoogovens daar
dus nadelen van kan ondervin
den.
Het 'toegangsbewijs'
gekte op spaargebied.
tot de actie 'air miles', de nieuwste
Zegeltjes scheuren en plakken, de Nederlander is er verzot op.
ZEGELTJES, spaarac
ties, voordeelbonnen. De
Nederlander is er verzot
op. En dus worden we
met acties. De nieuwste
loot aan de boom is 'air
miles' sparen, vliegkilo-
meters. Vijfhonderd
maal voor 25 gulden
boodschappen doen is
goed voor een retourtje
Amsterdam-Londen.
Door Susanne Groeneveld
DE initiatiefnemers van 'air
miles' in Nederland - Loyalty
Management Netherlands
(LMN) in Hoofddorp - zijn er
heilig van overtuigd: ook in
Nederland zal de actie aan
slaan. In Amerika en Engeland
is het een overdonderend suc
ces, dus waarom niet in Neder
land?
De actie wordt gedragen door
veertien bedrijven, waaronder
Albert Heijn, Shell, Vendex en
ABN Amro. Schiphol kan vol
gens LMN een massale toeloop
van 'air milers' verwachten. De
KLM beweert dat de nijvere
spaarders het nagenoeg vaste
percentage lege stoelen gaan
bezetten, maar milieu-
beschermings-organisatiesvre-
zen een toename van het vlieg
verkeer en dus de luchtvervui
ling.
Dat de actie de concurrentie
verontrust, bleek vorige week
uit de reactie van kleine onder
nemers die zich onmiddellijk
gingen beraden op een soortge
lijke vorm van klantenbinding.
En het Haarlemse adviesbureau
Trend Groep kondigde een ver
gelijkbaar spaarplan aan: via
zegeltjes een korting bij elkaar
sparen op de vakantiekosten.
Onder meer Wehkamp en Texa
co zien er wat in.
Geliefd
Zegeltjes sparen is in ons land
een geliefde bezigheid. Dat be
gon al in de jaren twintig. Kof-
fiebrander Douwe Egberts ver
strekte in 1923 zijn eerste ze
geltjes, spoedig gevolgd door
wasmiddel-fabrikanten die 'een
hele gulden' uitkeerden voor
een volle spaarkaart.
In de jaren vijftig en zestig
kwamen de supermarkten met
'spaarpunten' en in 1984 was
Shell de eerste brandstoffen-
producent die trouwe tankers
tracteerde op gratis zegeltjes
voor handdoeken, schroeve-^
draaiers etc.
De concurrentie volgde gedwee.
De hoge kosten ten spijt. Want
goedkoop zijn de acties niet. Bij
Mobil, dat vorig jaar als eerste
op de proppen kwam met elek
tronisch sparen, maakt de plas
tic kaart het grootste gedeelte
uit van het reclame-budget.
Shell geeft jaarlijks voor mil
joenen aan gratis artikelen weg.
Maar de acties werken wel. Mo
bil zag zijn omzet na de intro
ductie van het elektronisch spa
ren - voor artikelen bij de
Kijkshop - met 10 procent stij
gen.
Funest
Kan de kleine ondernemer daar
nog tegenop? Mr. B. Maris van
de Vereniging van Zelfstandige
Ondernemers, denkt van wel.
Niet de spaaracties, maar de
gedwongen bodemsanering en
de hoge personeels- en admini
stratiekosten zijn funest voor
de kleine pomphouder en de
kruidenier op de hoek. „Ik ge-
Van onze redactie economie
Amsterdam - Het Andere Beleggingsfonds
(ABF) heeft de ruim tienduizend aandelen
Ahold in zijn portefeuille verkocht uit pro
test tegen de deelname van Albert Heijn
aan de actie 'air miles'.
Het ABF, een fonds dat is gesticht door milieu
organisaties, de ideële Triodos Bank, de stich
ting MeMo (milieuvriendelijk ondernemen) en de
Raad van Kerken, vindt dat de actie volkomen
indruist tegen de 'duurzame ontwikkeling' die
het concern zegt na te streven. De kosten van de
deelname aan air miles waren volgens het ABF
beter besteed door Max Havelaar-koffie en bio
logische produkten goedkoper te maken.
Het ABF beheert ongeveer 56 miljoen, onge
veer voor de helft afkomstig van religieuze
orden en dergelijke. Circa dertig procent wordt
belegd in aandelen. „Dit is een volkomen ver
keerd signaal in een tijd waarin de mobiliteit
omlaag moet," zegt ABF-directeur C. Wisman.
Hij is teleurgesteld: „Albert Heijn laat naar
buiten toe het milieu een grote rol spelen. Dan
begrijp ik niet hoe air miles hierin past."
Ahold vindt het jammer dat ABF dit standpunt
inneemt. „Wij zijn van mening dat het milieu al
jaren een grote rol speelt bij ons concern. De air
miles-actie betekent geen verandering in ons
milieubeleid." Verder commentaar wil Ahold
niet geven.
Het ABF had Ahold in zijn portefeuille opgeno
men vanwege het sociaal beleid en de aandacht
voor het milieu. Eind 1993 stonden er ruim
10.000 aandelen Ahold met een waarde van
469.000 gulden op de balans. Bij de aankoop van
aandelen kijkt de organisatie naar drie criteria:
milieu, sociaal beleid en mensenrechten.
loof niet," zegt hij, „dat consu
menten vanwege zegeltjes gaan
lopen."
Waarom spaart de Nederlander
zo graag? Is hij daarin anders
dan de Belg, de Brit of de
Duitser? „Nee," zegt P. Bakker,
directeur van Bakker Continen
tal in Etten-Leur, die voor 125
bedrijven de sales-promotion
verzorgt. „Nederlanders hebben
de naam zuinig te zijn, maar als
er iets gratis te verkrijgen is,
zijn Belgen en Duitsers net zul
ke fanatieke spaarders als wij."
Wie er zoal sparen in Neder
land? Volgens Bakker is er geen
profiel te maken van de 'gemid
delde' spaarder. Omdat zowat
iedereen spaart. „Wie het niet
doet is een dief van zijn porte
monnee. Van de benzinezegels
komt 60 tot 80 procent terug.
Van de DE-zegels ruim drie
kwart."
De Consumentenbond is falie
kant tegen spaarsystemen. Om
dat geen enkele fabrikant een
filantroop is en de promotie-
kosten worden doorberekend in
de produkten. Met een recht
streekse verlaging van de prij
zen is de consument volgens
hen veel meer gebaat. „Door al
die acties laten mensen zich
niet meer leiden door prijs,
kwaliteit of service, maar door
zegeltjes en bonnetjes," vindt
de bond. Die heeft ook ernstige
bedenkingen tegen de 'air mi-
les'. „Een gezin moet wel erg'
lang sparen voordat één van de
leden op en neer naar Londen
kan."
Den Bosch - Elf grote winkelke
tens hebben zich geschaard ach
ter de Primeur Card, een nieuw
elektronisch betaalmiddel. Dit
zal directeur M. Peekei van Pri
meur Card vandaag bekendma
ken op de beurs Shop 94 in Den
Bosch.
De ketens hebben samen tussen
de 2500 en 3000 winkels. Supe
runie, een inkooporganisatie met
1700 winkels achter zich, had
zich al eerder gemeld.
De kaart moet geleidelijk wor
den ingevoerd. Peekei verwacht
dat over twee jaar de kaart in
het hele land wordt geaccep
teerd, ook in het openbaar ver
voer, de telefooncel, bij de par
keergarage en de parkeermeter.
Van onze verslaggever
Zaltbommel - Campina Melkunie gaat zijn transport onder
brengen in een aparte vervoer-bv, een 100 procents dochter
van de zuivelcoöperatie. Daarbij vallen in ieder geval tot 1998
geen gedwongen ontslagen onder de 580 betrokken werkne
mers.
(ADVERTENTIES)
De chauffeurs stappen over van
de zuivel-cao naar die van het
goederenvervoer. De verslechte
ring die dit met zich meebrengt
wordt de eerste tweeëneenhalf
jaar gecompenseerd.
Dit zijn Campina Melkunie, de
Voedingsbond FNV, de Indus
trie- en Voedingsbond CNV en
de Ondernemingsraad gister
nacht overeengekomen na maan
denlange onderhandelingen.
Bonden en or leggen het akkoord
met een neutraal advies aan de
(ADVERTENTIE)
vë
leden voor.
Door het transport in een zelf
standige bv onder te brengen
denkt Campina dat het vervoer
concurrerend kan werken met
andere bedrijven in de trans
portsector. Campina zegt dat het
vervoer de komende 5 jaar met
27 procent terugloopt. Met de
nieuwe bv en door een grotere
efficiëntie hoopt het concern
jaarlijks 26 miljoen te bespa
ren. Voor 128 werknemers is er
straks geen werk meer in het
vervoer. Zij krijgen een andere
baan binnen de onderneming
aangeboden.
Campina heeft met succes de
poot stijf gehouden in de onder
handelingen, want het akkoord
is niet veel anders dan de voor
stellen die de coöperatie eerder
presenteerde. Bestuurder Van
Egmond van de CNV-bond geeft
dat toe. „Maar als we nee had
den gezegd, dan had dat binnen
de kortste keren consequenties
gehad voor de werkgelegen
heid."
Optimaal wagenparkbeheer begint
bij vooruitdenken over de proble
men die een wagenpark op z'n weg
kan vinden. Wij doen dat op basis
van co-making. Samen met u bou-
wen we een dienstenpakket, dat het
best bij uw onderneming en wagen-
park past. Interleasing is bank- en
merkonafhankelijk en actief in 10
europese landen. Bel voor meer in-
Wê formatie: 040 - 42 50 58.
Hoofddorp - BK-GAS verhoogt vandaag de prijs voor autogas
met 2 cent per liter. De adviesprijs bedraagt voortaan 58,9 cent
per liter, zo heeft BK-GAS gisteren laten weten. De prijsverho
ging is het gevolg van prijsstijgingen op de internationale
produktenmarkt.
Den Haag - Het werkgeversverbond VNO heeft met de Centrale
Bank van Iran afspraken gemaakt over terugbetaling van
vorderingen van Nederlandse bedrijven. Het gaat om onverze
kerde vorderingen, die voor 31 maart 1994 zijn ontstaan.
Afgesproken is dat de Iraanse centrale bank vorderingen van
een half miljoen gulden of meer tussen februari 1996 en
augustus 1999 afbetaalt in gelijke maandelijkse termijnen.
Kleinere vorderingen worden tussen januari en oktober volgend
jaar betaald. Het principe-akkoord betreft vorderingen van
zeventig bedrijven. Zij hebben in totaal nog ruim 100 miljoen
gulden tegoed.
Den Haag - Binnen de FNV dreigt onenigheid met als inzet het
FNV Magazine, het gezamenlijke ledenblad van vijf FNV-bon-
den en de vakcentrale. Het bestuur van de Dienstenbond, die
kampt met een groot tekort, wil bezuinigen op haar bijdrage aan
het blad. Dat zou moeten gebeuren door het aantal nummers
terug te brengen van 21 naar 12 per jaar..
De Dienstenbond kampt met een gat van 1,2 miljoen gulden in
de begroting voor volgend jaar. Op het blad zou 650,000
gulden te 'halen' zijn. De redactie staat al op haar achterste
benen. „Ik verzet me hier ernstig tegen," aldus hoofdredacteur
Linders. „Zolang ik hier zit, blijft het blad verschijnen zoals
nu."
Haarlem - Uitgeverij VNU heeft in principe overeenstemming
bereikt met de Naardense uitgeverij Woudestein over de over
dracht van 50 procent van de aandelen op 1 januari 1995. De
rest van het aandelenpakket komt op 1 januari 1998 in handen
van VNU. De kleine uitgeverij Woudestein geeft sinds dit jaar
het kwartaalblad Seasons (oplage ruim 40.000) uit. VNU vindt
het blad goed aansluiten bij haar pakket woonbladen.
Schiphol - De luchthaven Schiphol verwacht dit jaar een
stijging in het vrachtvervoer van 8 procent ten opzichte van
vorig jaar. De eerste negen maanden nam dat vervoer toe met
7,6 procent tot 597,216 ton. Dat heeft president-directeur Smits
van de luchthaven bekendgemaakt. De groei van het vrachtver
keer op Schiphol in de eerste negen maanden is iets achtergeble
ven bij die van concurrerende luchthavens als Parijs, Frankfurt
en Londen. Smits schrijft dat toe aan incidentele factoren.
Op wat langere termijn verwacht hij meer groei, doordat de
KLM is begonnen met met vrachtvluchten op Singapore, Dubai
en Moskou. Bovendien starten luchtvaartmaatschappijen uit
Azië en Zuid-Afrika met wachtdiensten via Schiphol.
Moskou - Rusland gaat proberen de handel in aandelen in
betere banen te leiden. Wie aandelen wil gaan verhandelen,
moet een vergunning hebben en er komt wetgeving om diegenen
die zich niet aan de regels houden aan te kunnen pakken. Dat
staat in een decreet van president Jeltsin.
De maatregelen gaan begin volgend jaar in. De noodzaak om de
aandelenhandel aan regels te binden wordt met de dag groter.
Er komen steeds meer particuliere ondernemingen die aandelen
uitgeven, maar ook steeds meer mensen die weten te profiteren
van de onvoldoende regelgeving en de onkunde van het Russi
sche publiek aangaande de handel in aandelen.
Van onze verslaggever
Terneuzen - De Dow Chemical Energieprijs (30.000 gulden) is
dit jaar toegekend aan ir. A. ten Busschen, directeur Techni
sche Ontwikkeling van EPON, de NV Elektriciteits Produktie-
maatschappij Oost- en Noord Nederland.
Ten Busschen ontvangt de prijs
omdat hij de afgelopen 35 jaar
een richtinggevende rol had ih
de bouw en exploitatie van elek
triciteitscentrales. Hij introdu
ceerde het gebruik van een gas
turbine in het conventionele en
energiewetende elektriciteits-
produktieproces. Die toepassing
zorgt voor een belangrijke ren-
demenentsverbetering (tot 55
procent) van electriciteitscentra-
les.
De afdeling Natuurkunde van de
Koninklijke Academie van We
tenschappen (KNAW), die de in
zendingen beoordeelt, noemt de
inspanning van Ten Busschen
een wereldprestatie. „De be
schikbaarheid van energie tegen
een zo laag mogelijke prijs is van
levensbelang voor Nederland.
Het bepaalt in belangrijke mate
de concurrentiemogelijkheden
van onze industrie en dienstver
lening en daarmee ook de wel
vaart in ons land," zegt het jury
rapport. Minister van Milieu De
Boer reikt de prijs op 17 novem
ber in Den Haag uit.
Den Haag - De werkgevers zijn aan zet. Als zij niet bereid zijn
in de collectieve arbeidsovereenkomsten afspraken te maken
over werkgelegenheid, dan is een loongolf niet onmogelijk.
Dat zei de arbeidsvoorwaardeneoördinator van de FNV, L. de Waal,
gisteren in reactie op de uitkomsten van de bondsraad van de Bouw
en Houtbond FNV. Het 'parlement' vaü die bond legde maandag in
feite een bodem in de looneisen van 2,25 procent (de prijscompensa
tie). Indien tijdens de onderhandelingen blijkt dat werkgevers niet
bereid zijn keiharde werkgelegenheidsafspraken te maken, dan kan
de eis oplopen tot 3,5 procent, de door de FNV veronderstelde
onderhandelingsruimte.
Die stellingname gaat verder dan hetgeen de FNV als beleid heeft
gekozen. De vakcentrale gaat er van uit dat een deel van de
prijscompensatie kan worden ingezet voor afspraken over werkgele
genheid, waardoor de loonsverhoging dus onder de 2,25 procent kan
uitkomen.
De Waal erkent dat de bouwsector nu de weg kan openen naar een
loongolf van maximaal 3,5 proeent. De onderhandelingen over een
nieuwe cao voor de bouwnijverheid (230.000 werknemers) beginnen
al snel. Als de door de bouwbond gekozen strategie resulteert in een
'poencontract', dan is het niet denkbeeldig dat werknemers in andere
sectoren dezelfde weg inslaan, zegt De Waal.
Pijnstillers met paracetamol zijn er in
verschillende prijzen. Duur, een beetje
minder duur en gewoon, prettig goed
koop. Die goedkope kunt u gerust
nemen, want paracetamol blijft para
cetamol. En weet de pijn veel?! Heeft
u vragen over pijnstillers of andere
medicijnen?
U kunt altijd
bij ons
terecht. APOTHEEK