'Europa' trekt steunplan staal in Actie air miles verontrust de concurrentie van opstal bedrijfsobjekten interleasing Pijn merkt echt niet wat een pijnstiller kost. verhuren, verkopen, belegger worden? Lintdag 1 Banken vrezen 'uitverkoop ondernemingen' Akkoord bij Campina over transportsector Energieprijs Dow gaat naar EPON-directeur a! 5 rderij W. Braat I november, p, Breda. de stem Staalbaronnen hebben geen behoefte aan bemoeienis vanuit Brussel Nederlander spaart jaarlijks voor miljoenen aan zegels en bonnetjes Fonds stapt uit Ahold om 'air miles' bel de specialist: 076/220600 V economie KORT FNV zinspeelt op loongolf Radio Hi-Fi j| Computers Vakantie/Recr. j| langeboden Europe Investments Europe Investments Te huur gevraagd|| ECONOMIE A6 Winkelketens steunen Primeur Card Prijs lpg twee cent per liter omhoog Iran betaalt vorderingen terug Huzie dreigt hij FNV over blad Kwartaalblad Seasons naar VNU Schiphol verwacht groei vrachtvervoer Rusland pakt aandelenhandel aan MBER 1994 St nghouse orth Corp. II Street signal r.brands r tel tel "corp co inc. I. steel ing co pacific vron uita "nemours nkodak corp motor electric motors "lar •-pack is.mach. tel.tel. airlines ck co. :il oil egafinanc. lips al dutch rs roebuck -south.pac. aco inc. velers ;ted tecfin. stinghouse litman corp jolworth 37,60 37,60 13,90 13,80 15,60 15.60 07/11 08/11 m 33% 33% 33 53 54% 61% 61% 29% 28 18% 17 43 43% 15% 15% 43% 43% i3y6 13% 46H 46 45% 45% 25% 25% 30 30 55% 55% 46% 46% 61% 60% 29% 28% 48% 49% 38% 39 35% 35% 96% 97 71% 73 85% 85% 27% 27 135 135% 35% 35% 82% 83% 24% 24% 32 31 111% 112 48% 48 14 14% 62% 62% 34 34% 60 61% 13 14 16% 16 15% 15% :ud onbewerkt 20,640-21,240 iwerkt 22.840 ilver ver onbewerkt 245-315 werkt 360 vk sk gedaan/bieden ex dividend gedaan/laten gedaan en laten ex dividend 231 437 188 196 297 232 475 344 1158 200 1143 296 330 1077 488 261 523 621 227 202 169 538 248 226 163 300 408 205 317 324 174 300 249 264 300 200 338 260 316 30? 307 310 1153 261 3319 3337 176 210 4,50 b 4,90 2,80 3,10 1,70 1,90 0,80 1,00 4,20 4,70 3,10 b 3,20 2,10 2,10 1,30 1,40 6,00 6,20 1,00 0,70 1,90 a 1,50 1,00 0,70 1,70 1,50 3,70 a 3,30 3,50 4,20 1,90 2,30 0,50 a 0,50 3,20 3,50 1,20 1,30 1,30 1,00 2,50 a 1,70 0,30 0,30 2,00 1.30 b 1,10 1,10 3,10 3,40 1,50 1,40 0,20 a 0,10 0,30 0,30 3,30 3,20 0,90 0,80 3,70 3,80 0,80 0,90 2,70 2,70 1,10 0.90 5,00 a 4,40 3,80 a 3,30 a 1,80 a 1,70 1,50 a 1,10 2,00 2,10 8,00 8,10 6.10 b 6,50 13,10 13,00 8.90 9,00 12,50 a 12,00 0,60 0,50 2,50 2,20 1,00 0,60 1,30 1,50' 0,80 0,70 1,10 1,20 taalbare prijzen. Vrijblijvend 35, Breda. 076-141517. T.K. Sony toren midi cd-speler 175,-, 01677- 2517. stuntbeurs met vertrouwde ïouders! ties en verkoop van hardware absolute BODEMPRIJZEN. -1 4 4 9 1 5. ARDENNEN voll. inger. vak. woning t.h. Kerst en Nieuw- aar vrij. Tel: 04166-1631. Exclusief wonen, gestoffeerd-gemeubileerd voor korte of langere duur vanaf 1.200,- p.mnd. Tel. 076-717133. BREDA, centrum. Leuk in gericht en geren. 3-kamer app. Ind.: kompl. keuken, L-vorm. living, 2 slpk„ laun dry, douche. Per direkt vrij. 1.750,- p.m. excl. g'7l/w. Tel: 076-717133 Indien perfectie uw woonobjekt kenmerkt, zijn wij de organisatie voor verhuur. Huurgaranties voorhanden. a.'| Europe Investments Tel. 076-717133. WOENSDAG 9 NOVEMBER 1994 Amsterdam (anp) - Door de plannen van minister Zalm van Financiën om met wetge ving te komen tegen bescher mingsmaatregelen van be drijven, dreigt 'uitverkoop van mooie Nederlandse on dernemingen' aan het buiten land. Dat zegt mr. P. Kalff, voorzitter van de Nederland se Vereniging van Banken (NVB). Beschermingsmaatregelen zijn noodzakelijk, 'anders dreigt ver arming van ons Nederlandse be drijfsleven, nog even los van de consequenties voor de Amster damse beurs, die dan ook weer fondsen zou kwijtraken', aldus Kalff, tevens bestuursvoorzitter van ABN Amro. Eind oktober lekte uit dat Zalm samen met zijn collega's Sorg- drager (Justitie) en Wijers (Eco nomische Zaken) nieuwe wetge ving voorbereidt, die de huidige juridische beschermingsmoge lijkheden voor bedrijven aan zienlijk moet verminderen. De wijzigingen moeten ertoe leiden dat barrières tegen overnames een meer structureel-economisch karakter krijgen. De liberalisering moet volgens Zalm leiden tot een grotere in vloed van kapitaalverschaffers op ondernemingen. De bewinds lieden beschouwen de huidige aanpak, waarbij de nadruk ligt op privaat-rechtelijke bescher ming, als te kwetsbaar, Kalff pleit nadrukkelijk voor zelfregulering. Hij noemt het 'van groot belang dat de markt zelf met een evenwichtige maat regel komt, zodat wetgeving niet nodig is'. Volgens de NVB-voor- zitter wijzen de geluiden die tot nu toe uit Den Haag doordringen in de richting van 'een nagenoeg volledig afbreken van bescher mingsmaatregelen'. Op deze wijze ontstaat volgens Kalff oneerlijk spel, omdat Ne derlandse ondernemingen op hun beurt in het buitenland vaak geen bedrijven kunnen overne men. Buitenlandse bedrijven zijn veelal op niet juridische, maar in de praktijk nog veel effectievere wijze beveiligd. Als het aande lenbezit in handen is van de overheid of van een kleine kerngroep, zoals in Frankrijk en Duitsland, heeft een buiten staander volgens Kalff geen en kele kans. Van onze correspondent Bert Schampers Brussel - De Europese Commissie heeft het steun plan voor de noodlijdende staalindustrie in Europa definitief begraven. De staalproducenten hebben in plaats van te saneren, gewoon het economisch herstel afgewacht. Brussel zwaaide met geld, maar daar was blijkbaar geen behoefte aan. Minister Wijers van Economi sche Zaken constateerde gisteren na afloop van de vergadering met zijn Europese collega's dat 'het momentum' voorbij is om het Brusselse plan te doen sla gen. De staalproducenten - over heidsbedrijven en privé-sector samen - hebben de produktie van gewalst staal de afgelopen jaren met 11 miljoen ton terug gebracht, terwijl door Brussel was berekend dat tenminste 19 miljoen, maar liever nog 25 mil joen ton, nodig was om in aan merking te komen voor het pak ket steunmaatregelen. Brussel probeerde de staalbaronnen over de streep te halen, niet alleen met copieuze diners, maar voor al met financiële steun, sociale begeleiding van ontslagen werk nemers en maatregelen om de goedkope invoer uit Oosteurope- se landen af te remmen. Italië Ondanks herhaaldelijk aandrin gen (het definitieve besluit werd zelfs een jaar uitgesteld) bleken de staalfabrikanten niet bereid meer dan 11 miljoen ton produk- tiecapaciteit te sluiten. Mogelijk dat 66 kleine staalbedrijfjes in het noorden van Italië nog voor een verdere reductie van vijf miljoen ton kunnen zorgen, waarmee het totaal op 16 mil joen ton zou komen. Zeker is dit nog niet. De staalsanering is dus niet he lemaal mislukt, zoals blijkt uit de cijfers. De industrie wilde echter niet verder gaan en be roept zich op het feit dat de markt zich herstelt en dat de prijzen 10 procent zijn gestegen. De Europese Commissie vindt dat de industrie juist van die verbetering moet profiteren om te saneren, al was het maar om te vermijden dat een volgende crisis nog harder aankomt. Ook minister Wijers waarschuwde daarvoor: „De crisis slaat op 'n dag wel weer toe. Er zullen altijd weer nieuwe staalplannen nodig zijn." Deur open Nederland behoort tot het groepje lidstaten die het besluit van de Europese Commissie van harte steunen, al vindt minister Wijers dat de Commissie de deur niet op slot moet doen. Bedrijven die serieus van plan zijn capaci teit af te bouwen, moeten over maatregelen kunnen onderhan delen met Brussel, aldus Wijers. „De verantwoordelijkheid ligt echter bij de industrie zelf," zegt de bewindsman. De Europese Commissie had een steunfonds toegezegd van 1 miljard ecu (2,2 miljard gulden) voor bedrijven in moeilijkheden. Het fonds komt er nu niet. De sociale bege leiding om het verlies van vele duizenden banen op te vangen loopt nog wel door tot en met 1995. Het afblazen van het Brusselse plan heeft volgens Weijers geen rampzalige gevolgen voor Hoog ovens. Hij verwees wel naar de blijvende overcapaciteit in Euro pa, waardoor de staalprijs onder druk blijft en Hoogovens daar dus nadelen van kan ondervin den. Het 'toegangsbewijs' gekte op spaargebied. tot de actie 'air miles', de nieuwste Zegeltjes scheuren en plakken, de Nederlander is er verzot op. ZEGELTJES, spaarac ties, voordeelbonnen. De Nederlander is er verzot op. En dus worden we met acties. De nieuwste loot aan de boom is 'air miles' sparen, vliegkilo- meters. Vijfhonderd maal voor 25 gulden boodschappen doen is goed voor een retourtje Amsterdam-Londen. Door Susanne Groeneveld DE initiatiefnemers van 'air miles' in Nederland - Loyalty Management Netherlands (LMN) in Hoofddorp - zijn er heilig van overtuigd: ook in Nederland zal de actie aan slaan. In Amerika en Engeland is het een overdonderend suc ces, dus waarom niet in Neder land? De actie wordt gedragen door veertien bedrijven, waaronder Albert Heijn, Shell, Vendex en ABN Amro. Schiphol kan vol gens LMN een massale toeloop van 'air milers' verwachten. De KLM beweert dat de nijvere spaarders het nagenoeg vaste percentage lege stoelen gaan bezetten, maar milieu- beschermings-organisatiesvre- zen een toename van het vlieg verkeer en dus de luchtvervui ling. Dat de actie de concurrentie verontrust, bleek vorige week uit de reactie van kleine onder nemers die zich onmiddellijk gingen beraden op een soortge lijke vorm van klantenbinding. En het Haarlemse adviesbureau Trend Groep kondigde een ver gelijkbaar spaarplan aan: via zegeltjes een korting bij elkaar sparen op de vakantiekosten. Onder meer Wehkamp en Texa co zien er wat in. Geliefd Zegeltjes sparen is in ons land een geliefde bezigheid. Dat be gon al in de jaren twintig. Kof- fiebrander Douwe Egberts ver strekte in 1923 zijn eerste ze geltjes, spoedig gevolgd door wasmiddel-fabrikanten die 'een hele gulden' uitkeerden voor een volle spaarkaart. In de jaren vijftig en zestig kwamen de supermarkten met 'spaarpunten' en in 1984 was Shell de eerste brandstoffen- producent die trouwe tankers tracteerde op gratis zegeltjes voor handdoeken, schroeve-^ draaiers etc. De concurrentie volgde gedwee. De hoge kosten ten spijt. Want goedkoop zijn de acties niet. Bij Mobil, dat vorig jaar als eerste op de proppen kwam met elek tronisch sparen, maakt de plas tic kaart het grootste gedeelte uit van het reclame-budget. Shell geeft jaarlijks voor mil joenen aan gratis artikelen weg. Maar de acties werken wel. Mo bil zag zijn omzet na de intro ductie van het elektronisch spa ren - voor artikelen bij de Kijkshop - met 10 procent stij gen. Funest Kan de kleine ondernemer daar nog tegenop? Mr. B. Maris van de Vereniging van Zelfstandige Ondernemers, denkt van wel. Niet de spaaracties, maar de gedwongen bodemsanering en de hoge personeels- en admini stratiekosten zijn funest voor de kleine pomphouder en de kruidenier op de hoek. „Ik ge- Van onze redactie economie Amsterdam - Het Andere Beleggingsfonds (ABF) heeft de ruim tienduizend aandelen Ahold in zijn portefeuille verkocht uit pro test tegen de deelname van Albert Heijn aan de actie 'air miles'. Het ABF, een fonds dat is gesticht door milieu organisaties, de ideële Triodos Bank, de stich ting MeMo (milieuvriendelijk ondernemen) en de Raad van Kerken, vindt dat de actie volkomen indruist tegen de 'duurzame ontwikkeling' die het concern zegt na te streven. De kosten van de deelname aan air miles waren volgens het ABF beter besteed door Max Havelaar-koffie en bio logische produkten goedkoper te maken. Het ABF beheert ongeveer 56 miljoen, onge veer voor de helft afkomstig van religieuze orden en dergelijke. Circa dertig procent wordt belegd in aandelen. „Dit is een volkomen ver keerd signaal in een tijd waarin de mobiliteit omlaag moet," zegt ABF-directeur C. Wisman. Hij is teleurgesteld: „Albert Heijn laat naar buiten toe het milieu een grote rol spelen. Dan begrijp ik niet hoe air miles hierin past." Ahold vindt het jammer dat ABF dit standpunt inneemt. „Wij zijn van mening dat het milieu al jaren een grote rol speelt bij ons concern. De air miles-actie betekent geen verandering in ons milieubeleid." Verder commentaar wil Ahold niet geven. Het ABF had Ahold in zijn portefeuille opgeno men vanwege het sociaal beleid en de aandacht voor het milieu. Eind 1993 stonden er ruim 10.000 aandelen Ahold met een waarde van 469.000 gulden op de balans. Bij de aankoop van aandelen kijkt de organisatie naar drie criteria: milieu, sociaal beleid en mensenrechten. loof niet," zegt hij, „dat consu menten vanwege zegeltjes gaan lopen." Waarom spaart de Nederlander zo graag? Is hij daarin anders dan de Belg, de Brit of de Duitser? „Nee," zegt P. Bakker, directeur van Bakker Continen tal in Etten-Leur, die voor 125 bedrijven de sales-promotion verzorgt. „Nederlanders hebben de naam zuinig te zijn, maar als er iets gratis te verkrijgen is, zijn Belgen en Duitsers net zul ke fanatieke spaarders als wij." Wie er zoal sparen in Neder land? Volgens Bakker is er geen profiel te maken van de 'gemid delde' spaarder. Omdat zowat iedereen spaart. „Wie het niet doet is een dief van zijn porte monnee. Van de benzinezegels komt 60 tot 80 procent terug. Van de DE-zegels ruim drie kwart." De Consumentenbond is falie kant tegen spaarsystemen. Om dat geen enkele fabrikant een filantroop is en de promotie- kosten worden doorberekend in de produkten. Met een recht streekse verlaging van de prij zen is de consument volgens hen veel meer gebaat. „Door al die acties laten mensen zich niet meer leiden door prijs, kwaliteit of service, maar door zegeltjes en bonnetjes," vindt de bond. Die heeft ook ernstige bedenkingen tegen de 'air mi- les'. „Een gezin moet wel erg' lang sparen voordat één van de leden op en neer naar Londen kan." Den Bosch - Elf grote winkelke tens hebben zich geschaard ach ter de Primeur Card, een nieuw elektronisch betaalmiddel. Dit zal directeur M. Peekei van Pri meur Card vandaag bekendma ken op de beurs Shop 94 in Den Bosch. De ketens hebben samen tussen de 2500 en 3000 winkels. Supe runie, een inkooporganisatie met 1700 winkels achter zich, had zich al eerder gemeld. De kaart moet geleidelijk wor den ingevoerd. Peekei verwacht dat over twee jaar de kaart in het hele land wordt geaccep teerd, ook in het openbaar ver voer, de telefooncel, bij de par keergarage en de parkeermeter. Van onze verslaggever Zaltbommel - Campina Melkunie gaat zijn transport onder brengen in een aparte vervoer-bv, een 100 procents dochter van de zuivelcoöperatie. Daarbij vallen in ieder geval tot 1998 geen gedwongen ontslagen onder de 580 betrokken werkne mers. (ADVERTENTIES) De chauffeurs stappen over van de zuivel-cao naar die van het goederenvervoer. De verslechte ring die dit met zich meebrengt wordt de eerste tweeëneenhalf jaar gecompenseerd. Dit zijn Campina Melkunie, de Voedingsbond FNV, de Indus trie- en Voedingsbond CNV en de Ondernemingsraad gister nacht overeengekomen na maan denlange onderhandelingen. Bonden en or leggen het akkoord met een neutraal advies aan de (ADVERTENTIE) vë leden voor. Door het transport in een zelf standige bv onder te brengen denkt Campina dat het vervoer concurrerend kan werken met andere bedrijven in de trans portsector. Campina zegt dat het vervoer de komende 5 jaar met 27 procent terugloopt. Met de nieuwe bv en door een grotere efficiëntie hoopt het concern jaarlijks 26 miljoen te bespa ren. Voor 128 werknemers is er straks geen werk meer in het vervoer. Zij krijgen een andere baan binnen de onderneming aangeboden. Campina heeft met succes de poot stijf gehouden in de onder handelingen, want het akkoord is niet veel anders dan de voor stellen die de coöperatie eerder presenteerde. Bestuurder Van Egmond van de CNV-bond geeft dat toe. „Maar als we nee had den gezegd, dan had dat binnen de kortste keren consequenties gehad voor de werkgelegen heid." Optimaal wagenparkbeheer begint bij vooruitdenken over de proble men die een wagenpark op z'n weg kan vinden. Wij doen dat op basis van co-making. Samen met u bou- wen we een dienstenpakket, dat het best bij uw onderneming en wagen- park past. Interleasing is bank- en merkonafhankelijk en actief in 10 europese landen. Bel voor meer in- Wê formatie: 040 - 42 50 58. Hoofddorp - BK-GAS verhoogt vandaag de prijs voor autogas met 2 cent per liter. De adviesprijs bedraagt voortaan 58,9 cent per liter, zo heeft BK-GAS gisteren laten weten. De prijsverho ging is het gevolg van prijsstijgingen op de internationale produktenmarkt. Den Haag - Het werkgeversverbond VNO heeft met de Centrale Bank van Iran afspraken gemaakt over terugbetaling van vorderingen van Nederlandse bedrijven. Het gaat om onverze kerde vorderingen, die voor 31 maart 1994 zijn ontstaan. Afgesproken is dat de Iraanse centrale bank vorderingen van een half miljoen gulden of meer tussen februari 1996 en augustus 1999 afbetaalt in gelijke maandelijkse termijnen. Kleinere vorderingen worden tussen januari en oktober volgend jaar betaald. Het principe-akkoord betreft vorderingen van zeventig bedrijven. Zij hebben in totaal nog ruim 100 miljoen gulden tegoed. Den Haag - Binnen de FNV dreigt onenigheid met als inzet het FNV Magazine, het gezamenlijke ledenblad van vijf FNV-bon- den en de vakcentrale. Het bestuur van de Dienstenbond, die kampt met een groot tekort, wil bezuinigen op haar bijdrage aan het blad. Dat zou moeten gebeuren door het aantal nummers terug te brengen van 21 naar 12 per jaar.. De Dienstenbond kampt met een gat van 1,2 miljoen gulden in de begroting voor volgend jaar. Op het blad zou 650,000 gulden te 'halen' zijn. De redactie staat al op haar achterste benen. „Ik verzet me hier ernstig tegen," aldus hoofdredacteur Linders. „Zolang ik hier zit, blijft het blad verschijnen zoals nu." Haarlem - Uitgeverij VNU heeft in principe overeenstemming bereikt met de Naardense uitgeverij Woudestein over de over dracht van 50 procent van de aandelen op 1 januari 1995. De rest van het aandelenpakket komt op 1 januari 1998 in handen van VNU. De kleine uitgeverij Woudestein geeft sinds dit jaar het kwartaalblad Seasons (oplage ruim 40.000) uit. VNU vindt het blad goed aansluiten bij haar pakket woonbladen. Schiphol - De luchthaven Schiphol verwacht dit jaar een stijging in het vrachtvervoer van 8 procent ten opzichte van vorig jaar. De eerste negen maanden nam dat vervoer toe met 7,6 procent tot 597,216 ton. Dat heeft president-directeur Smits van de luchthaven bekendgemaakt. De groei van het vrachtver keer op Schiphol in de eerste negen maanden is iets achtergeble ven bij die van concurrerende luchthavens als Parijs, Frankfurt en Londen. Smits schrijft dat toe aan incidentele factoren. Op wat langere termijn verwacht hij meer groei, doordat de KLM is begonnen met met vrachtvluchten op Singapore, Dubai en Moskou. Bovendien starten luchtvaartmaatschappijen uit Azië en Zuid-Afrika met wachtdiensten via Schiphol. Moskou - Rusland gaat proberen de handel in aandelen in betere banen te leiden. Wie aandelen wil gaan verhandelen, moet een vergunning hebben en er komt wetgeving om diegenen die zich niet aan de regels houden aan te kunnen pakken. Dat staat in een decreet van president Jeltsin. De maatregelen gaan begin volgend jaar in. De noodzaak om de aandelenhandel aan regels te binden wordt met de dag groter. Er komen steeds meer particuliere ondernemingen die aandelen uitgeven, maar ook steeds meer mensen die weten te profiteren van de onvoldoende regelgeving en de onkunde van het Russi sche publiek aangaande de handel in aandelen. Van onze verslaggever Terneuzen - De Dow Chemical Energieprijs (30.000 gulden) is dit jaar toegekend aan ir. A. ten Busschen, directeur Techni sche Ontwikkeling van EPON, de NV Elektriciteits Produktie- maatschappij Oost- en Noord Nederland. Ten Busschen ontvangt de prijs omdat hij de afgelopen 35 jaar een richtinggevende rol had ih de bouw en exploitatie van elek triciteitscentrales. Hij introdu ceerde het gebruik van een gas turbine in het conventionele en energiewetende elektriciteits- produktieproces. Die toepassing zorgt voor een belangrijke ren- demenentsverbetering (tot 55 procent) van electriciteitscentra- les. De afdeling Natuurkunde van de Koninklijke Academie van We tenschappen (KNAW), die de in zendingen beoordeelt, noemt de inspanning van Ten Busschen een wereldprestatie. „De be schikbaarheid van energie tegen een zo laag mogelijke prijs is van levensbelang voor Nederland. Het bepaalt in belangrijke mate de concurrentiemogelijkheden van onze industrie en dienstver lening en daarmee ook de wel vaart in ons land," zegt het jury rapport. Minister van Milieu De Boer reikt de prijs op 17 novem ber in Den Haag uit. Den Haag - De werkgevers zijn aan zet. Als zij niet bereid zijn in de collectieve arbeidsovereenkomsten afspraken te maken over werkgelegenheid, dan is een loongolf niet onmogelijk. Dat zei de arbeidsvoorwaardeneoördinator van de FNV, L. de Waal, gisteren in reactie op de uitkomsten van de bondsraad van de Bouw en Houtbond FNV. Het 'parlement' vaü die bond legde maandag in feite een bodem in de looneisen van 2,25 procent (de prijscompensa tie). Indien tijdens de onderhandelingen blijkt dat werkgevers niet bereid zijn keiharde werkgelegenheidsafspraken te maken, dan kan de eis oplopen tot 3,5 procent, de door de FNV veronderstelde onderhandelingsruimte. Die stellingname gaat verder dan hetgeen de FNV als beleid heeft gekozen. De vakcentrale gaat er van uit dat een deel van de prijscompensatie kan worden ingezet voor afspraken over werkgele genheid, waardoor de loonsverhoging dus onder de 2,25 procent kan uitkomen. De Waal erkent dat de bouwsector nu de weg kan openen naar een loongolf van maximaal 3,5 proeent. De onderhandelingen over een nieuwe cao voor de bouwnijverheid (230.000 werknemers) beginnen al snel. Als de door de bouwbond gekozen strategie resulteert in een 'poencontract', dan is het niet denkbeeldig dat werknemers in andere sectoren dezelfde weg inslaan, zegt De Waal. Pijnstillers met paracetamol zijn er in verschillende prijzen. Duur, een beetje minder duur en gewoon, prettig goed koop. Die goedkope kunt u gerust nemen, want paracetamol blijft para cetamol. En weet de pijn veel?! Heeft u vragen over pijnstillers of andere medicijnen? U kunt altijd bij ons terecht. APOTHEEK

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 7