DE STEM Gouwe Ouwe Zender ook voor jeugd Publieksprijs voor ;De Tweeling' van De Loo 'Sound of is van topniveau SCHIJF Tros praat nu serieus met RTL-aandeelhouders Woodstock Laurent Garnier Come Sonetic Vet Golden Earring DESTEM mmWÊÊÊÊÊKBÊÊÊÊÊÊÊ Will Luikinga brengt via nieuw radiostation nog steeds 4Will wil wel' ,Voor my is de hobo een lichaamsdeel, het is mijn adem, mijn leven" Pauline Oostenrijk, hoboïste MUZIEKRECENSIES Publiek bestel blijft optie Van onze verslaggeefster Hilversum - De Tros onderhandelt serieus met de belang rijkste aandeelhouders van RTL, uitgever VNU en CLT, over een nieuw commercieel televisiestation. Een zogeheten businessplan moet uitwijzen of zo'n nieuw tv-station haalbaar is. Dat heeft een woordvoerder van RTL gisteren namens alle betrokkenen meegedeeld. De onderhandelingen met het Zweedse SBS zijn voorlopig terzijde geschoven, aldus een woordvoerster van de Tros. Volgens de Tros staat of valt iedere overeenkomst met RTL met garanties voor het personeel en behoud van de radio. Over andere eisen laat de omroep zich om tactische redenen niet uit. Tros en RTL hebben in de afgelopen maanden al eerder verkennende gesprekken gevoerd. Volgens RTL beginnen er nu concrete onderhandelingen, waarbij een aantal alternatieven op tafel ligt. De Tros zou in een nieuw commercieel station met RTL en VNtJ waarschijnlijk een minderheidsaandeel krijgen. Of dat deelname wordt in het bestaande RTL5 of in het op te richten Disney Kanaal (RTL6), is nog niet duidelijk. Anders dan SBS lijkt RTL niet bereid de werkgelegenheid van de 180 personeelsleden bij de Tros langer dan drie jaar te garanderen. Beide partijen verwachten over een aantal weken duidelijkheid. De Tros staat onder tijdsdruk, omdat zij voor 15 januari moet besluiten of zij binnen het publieke Omroepbestel blijft. Dat is immers de uiterste datum dat omroepverenigingen zich bij staatssecretaris Nuis (media) moeten melden, willen zij per september 1995 een uitzendvergunning voor vijf jaar krijgen. Zolang de onderhandelingen met RTL niet zijn afgerond houdt de Tros de mogelijkheid open dat ze binnen het publieke bestél blijft. Van onze verslaggever Amsterdam - De schrijfster Tessa de Loo heeft gisteren voor haar roman 'De Tweeling' de Publieksprijs voor het Neder-! landse Boek 1994 in ontvangst genomen. Voor het Boek van het Jaar kreeg ze 15.000 gulden en een beeldje van Jeroen! Henneman. Het is de tweede prijs in twee meêstal moeten ontberen. Een' dagen die Tessa de Loo voor acteur krijgt in het theater direct) deze roman kreeg. Maandag ont- respons, een schrijver werkt in< ving ze de Otto von der Gablentz stilte en verneemt heel weinig Prijs, omdat ze met 'De Twee- van de lezer. Via zo'n prijs oat- ling'de betrekkingen tussen Ne- moeten we elkaar toch". j derland en Duitsland verbeterd Tessa de Loo hield, in de top vijf! heeft. Aan de Duitse prijs was van de lezers, vier buitenlandse 5000 gulden verbonden. schrijvers achter zich. Tweede werd Donna Tartt met 'De Ver-j 'De Tweeling' is een boek dat borgen Geschiedenis', derde vanaf de verschijning vorig jaar Thomas Keneally met 'Schmd-' veel belangstelling heeft gekre- Iers Lijst', vierde John Grishaitij gen van lezers. Het boek staat met 'De Cliënt' en vijfde Michael' nog steeds in de literaire hitlijs- Crichton met 'Jurassic Park', ten. De roman is de geschiedenis De Publieksprijs krijgt een van een in Duitsland geboren steeds groter draagvlak bi] de! tweeling, die in de oorlog ge- lezers. Vorig jaar werden ruim scheiden wordt. Het ene meisje 13.000 stemmen uitgebracht, dit! groeit op in Duitsland, het ande- jaar 16.635 stemmen, waarvan re in Nederland. Na de oorlog 9,5 procent naar De Loo's boekj vinden ze elkaar terug. ging. De Stichting Collectieve) Tessa de Loo was zeer verguld Propaganda van het Nederland met de prijs, die toegekend is se Boek, die de prijs ingesteld) door lezers die in boekwinkels heeft, onderzocht ook welke! op stembriefjes konden aange- voorkeuren specifieke groepen! ven welk boek ze het afgelopen lezers hadden. Opvallend wasj jaar het beste vonden. „Ik zie de dat vrouwen in overgrote mate1 prijs als een applaus van lezers, voor drie vrouwelijke auteurs!; een applaus dat schrijvers kozen. AFGEZIEN VAN de opgeklop te emoties en de commercie er omheen was Woodstock '94, de herdenking van een kwart eeuw 'Woodstock', natuurlijk toch een imposante verzame ling van grote namen in de popmuziek. Bij wat ik er op tv van zag, waren het vooral de 'jonge' bands die er puike concerten verzorgden, terwijl de 'oudjes' het veelal van routine en veel bijval van het bij voorbaat ver gevingsgezind en sentimenteel gestemd publiek moesten heb ben. Op de dubbel-cd Woodstock '94 zijn de drie dagen festival terug gebracht tot 27 nummers van evenzovele acts met een duur v.an iets meer dan 140 minuten. Het geheel is tamelijk chrono logisch waar het de diverse concerten betreft, maar tegelij kertijd ook behoorlijk fragmen tarisch. Waar de Woodstock- lp's van 25 jaar geleden naast muziek ook veel sfeer bevatten, daar krijg je nu op de twee cd's perfect opgenomen live-muziek te horen. Omdat alle opnamen rechtstreeks van de mengtafel komen, hoor je vaak het pu bliek amper en mis je zodoende de wisselwerking tussen arties ten op het podium en 300.000 man publiek ervoor. Uit de bijgevoegde persinfor matie blijkt dat de platen aan vankelijk anders samengesteld waren. Jackyl, Blues Traveler, Paul Rodgers Slash, Crosby en Stills Nash staan wel op de pers-info, maar niet op de platen, terwijl Del Amitri, Ja mes, Youssou N'Dour en Zuc- chero er onaangekondigd wel op staan. Woodstock '94 is niet meer dan een bloemlezing uit een impo sant festival en in een aantal gevallen is het te hopen dat de complete concerten nog eens op plaat worden uitgebracht. Want met uitzondering van een enkel fossiel haalden de op Woodstock aanwezige acts alles pertoire stond en er dus alle kanten mee op kon. Op Face it lijkt de Earring gevangene te zijn van flink wat niet zo den derende nummers. Daaran kunnen een losjes bedoeld country-nummertje en een dito tango-stukje weinig aan veran deren. Face it werd bij Kooymans thuis in de garage voor een select publiek vrijwel live op genomen. Prettig gevolg daar van is dat de plaat heel naturel klinkt. Je hoort er aan af dat de Earring zowel instrumentaal als vocaal tot de top behoort. Juist omdat ze schijnbaar moeiteloos dat peil bereiken, is het zo jammer dat er op Face it inhoudelijk soms te routineus en te veel met de automatische piloot aan wordt gespeeld. (Co lumbia) WVL LAURENT GARNIER, 'De Vliegende DJ', is een graag ge ziene gast in de Europese club- scene. De 28-jarige Fransman heeft zijn toverwerk achter de draaitafels nu ook op cd vast gelegd. Shot in the Dark is de naam van de debuut-cd en het is wat mij betreft een 'shot in the rose'. Garnier mixt harde house en hoogstaande techno doorel- kaar tot sterke dansmuziek. Hij grijpt in zijn werk o.a. terug op Detroit-techno en Chicago- house, maar Shot in the Dark is toch vooral Europees geörien- teerd door de nodige Kraftwerk-invloeden en na tuurlijk Garniers eigen ervarin- gingen in de Europese house scene. Garnier zit met die mix van stijlen op de lijn van Under world, dat eerder dit jaar met Dubnobasswithmyheadman een prachtige plaat afleverde. Maar waar het Engelse trio een dui delijke link naar de popmuziek legt, houdt Garnier het vooral bij de kalere techno: minder melodie en amper vocalen. Sonetic Vet is zoals de naam klinkt: ruig en vettig. foto bitter sweet Shot in the Dark is een boeien de cd geworden. De ene keer komt Garnier met een zweveri ge, bijna symphonische, track als Rising Spiritsde andere keer (bijv. Geometrie World overschrijdt hij moeiteloos de 150 BPM-grens. Op zijn best is Garnier in de meer mellow nummers (Harmonie Grooves, Shapes Under Water). Daarin worden staccato-ritmes doorweven met warme technoklanken. De pompende bassdrum zorgt ver volgens voor een toegankelijk dance-geluid. Door dat laatste kan de muziek, ondanks het underground-karakter, ook een groter publiek aanspreken. (Play It Again Sam). PAUL VERLÏNDEN DE JONGSTE cd van de Ame rikaanse gitaarband Come heet Don't Ask Don't Tell en zou gerust de toevoeging Just Buy mogen krijgen. Don't Ask... is een heel sterke gitaarpop-plaat geworden, een stuk toeganke lijker en evenwichtiger dan het eerdere Eleven, Eleven van de groep. Come komt zelf uit Massachu setts, maar nam de platen in alle delen van het land op. In New Jersey ontplofte de studio, in Memphis legde een sneeuw storm alle elektriciteitscentra les plat, in Brooklyn maakte een hittegolf het werken onmo gelijk, enzovoort, enzovoort. Mogelijk dat al deze invloeden ervoor gezorgd hebben dat de tien nummers op Don't Ask... zo uitgebalanceerd klinken. 51 minuten lekker stevig en ruig gitaarwerk, terwijl de melodie lijnen blijven overheersen. Er bovenuit steken Poison, een beetje gammel gespeeld maar met een aanstekelijk refrein, het aanzwellende German Song met ingetogen gitaarwerk en dito pianospel, en het opzwe pende In/Out, dat liefst zo hard mogelijk gedraaid dient te wo- ren. Don't Ask Don't Tell is een cd die in de kast van een grunge/ gitaarliefhebber niet mag ont breken. (Beggars Banquet/Play it again Sam) GERARD VAN DEN BROEK SONETIC VET is een Amster damse band die snelle en melo dieuze gitaarnummertjes speelt. Een beetje in de traditie van Bettie Serveert -zangeres Liesbeth die met de gitaar haar drie mannelijke bandgenoten voorgaat - maar dan niet zo gepolijst en lieflijk. Sonetic Vet is zoals de naam klinkt: ruig en vettig. Sonetic Vet wil ongetwijfeld helemaal niet vergeleken wor den met Bettie Serveert, maar ik kan het toch even niet laten; vooral omdat ze er eigenlijk helemaal niet op lijken. Zange res Liesbeth is veel agressiever dan Carola Serveert en haar gitaarspel is al even direct. Het baswerk is pompend en drei gend, het slagwerk snel en hol. Gitarist Kasper (achternamen doen ze niet meer aan tegen woordig) speelt een stuk intelli genter dan zijn counterpart van BS. Zal komen omdat hij psy chologie gestudeerd heeft. Van hem zal ook wel het steenko len-engels in de titels komen, zoals Winklewagon. De groep schijnt al een aardige live-reputatie te hebben, al moet ik zeggen nog niet het genoegen gehad te hebben ze te beleven. Wel is er nu hun de buut-cd, Peer, geproduceerd door de vaste producer van Henry Rollins. En dat laatste is te merken aan de agressieve mix die deze P. Rave neergezet heeft. Had meneer Rollins de nummers gezongen, je zou hem prijzen om zijn prima song- schrijverkwaliteiten. Afijn, luister zelf maar. (Bit- tersweet/Play it again Sam) GVDB uit de kast. In hun drang om op deze ongeveer historische plek onvergetelijke muziek te ma ken, waren er volop jonge bands die er het beste concert uit hun loopbaan gaven. Wat dat betreft, laat Woodstock '94 pijnlijk duidelijk horen dat er van de oude garde nog maar heel weinig zijn die zich live kunnen meten met de acts uit de jaren tachtig en negentig. (A &M) WIM VAN LEEST HET LEUKE van The naked truth, de unplugged-best of van de Golden Earring, was dat je een stel oude lullen aan het werk hoorde die ongegeneerd veel lol beleefden aan het spe len van lekkere nummertjes uit het eigen repertoire. Het niet zo leuke aan de nieuwe Earring-cd Face it is dat voor mannen Hay en Kooymans zich toch weer als jonge Chippenda les voordoen. Dat levert soms jongensachtige liedjes op die je niet op de vijfentwintigste langspeler van rockgroep zou verwachten. En als het nou nog om simpele popliedjes zou gaan, waarin een zekere loute ring of wat ironie verscholen zat, dan zou je er genoegen mee kunnen nemen, maar dat is nauwelijks het geval. The naked truth liet een groep horen die boven zijn eigen re- NEDERLAND 1 07 00 Tekst-tv 09.00 Ik mik LORELAND (tot 09.20) 09.30 Koekeloere (tot 09.45) 10.00 (TT) De steentijd (tot 10.25) 10.30 Van nu en straks. Afl. 4 t/m 6 11.45 Tekst-tv 16.27 Nieuws voor doven en slechthorenden 16.34 Studio op stelten met Pau- lus de boskabouter; Wat gebeurt er later, dierenverhalen; Medisch Centrum Muis en Doug, animatieserie 17.28 Robbedoes, animatieserie 17.59 Flipper, serie 18.28 Topscore, spelletje 18.58 Ik dacht bij mezelf, serie waarin kinderen filosoferen over 'grote' vragen: Kreng of knuffel 19.30 Ik heb al een boek, literair magazine 19.51 PP: Uitzending WD 20.00 (TT) Journaal 20.24 Weeroverzicht 20.31 Indomptable Angélique, speelfilm ,21.57 Frasier, comedy 22.24 Close-up: Met blijdschap ge ven wij... '23.18 Een schreeuw om hulp, docu drama 00.02 Journaal NEDERLAND 2 07.00 Journaal 07.06 Lingo 07.30 Journaal 07.33 Ontbijt TV met om 08.00 journaal 08.30 Journaal 08.33 Topscore, spelletje 09.00 Journaal 09.07 PP: Uitzending GPV 09.10 Kook TV 09.28 Via Ria, discussie 10.18 Bijna 30, serie portretten 10.43 Forbidden matiné 10.55 20 punt 40, serie: Zorgvaders 11.10 O ja, de NCRV in beeld 12.00 Cum laude, spelletje 12.32 Telearchief: Gewoon Hollan ders (2) 13.00 Journaal 13.07 Lopende zaken 13.32 The Wonder Years, serie 13.57 Villa Achterwerk 16.00 (TT) Journaal 16.09 The Yearling, tekenfilmserie 16.33 Kingdom Adventures, pop penserie 17.02 Deepwater Haven, jeugdserie 17.29 De windjammers, documen taire-serie 17.58 (TT) 2 vandaag, actualiteiten met om 18.00 Journaal; 18.39 Spor tjournaal en 18.47 Hoofdpunten uit het nieuws gevolgd door het weer 18.55 (TT) Onderweg naar morgen. 19.26 Ik weet het beter, spelletje 19.54 (TT) Bruine hyena's in Namibië, natuurdocumentaire SUSKE EN WISKE: DE AVEI ■MHHMbSs SaSSSSE Simpel gegeven toch boeiend Bergen op Zoom - Stadsschouw burg De Maagd. Musical 'The sound of Motown'. Directie en cho reografie Mabel Robinson. Muziek Fred Gripper. Decor en kostuums Jan Aarntzen. Script I.D.A. Was hington. Gezien dinsdag 8 novem ber. Nog te zien: 4 en 5 febr. in Etten-Leur, 3 en 4 maart in Roosendaal, 5 tot en met 8 april in Breda. Door Sjef Huismans Dat met een simpel geven toch een boeiende avondvullende mu sical te maken is, wordt met deze produktie die terugblikt op de jaren zestig wel aangetoond. Voorwaarde is dan wel dat je over een cast moet beschikken met uitstekend stemmateriaal en een uitgebreid acteervermogen. Welnu, wat Stardust deze keer op de planken zet en laat horen, is van een topniveau. Het zijn juist de vele songs, zo'n veertig in totaal, die of totaal of gedeeltelijk de revue passeren, waarbij veel bekenden uit de sixties voor een flink stuk her» kenning zorgen. Wel hebben ze alle in arrangement of compila tie een nieuw aan de huidige smaak aangepast jasje meege kregen. Oudjes zoals Baby love, Uptight, Stop in the name of love, Come see about me, of Dancing in the street, waarmee begonnen werd, liggen nog steeds lekker in het gehoor. In een goede afwisseling van stemmingen komen the liedjes voorbij. Blij, emotioneel, droe vig, alle gevoelens komen aan bod. Een herinnering aan The Supremes dringt zich duidelijk op wanneer het verhaal van de vocal-groep The Chevrettes, wordt verteld. Hoofdfiguur daarin is de lead-; zangeres van het trio Lilian LaJ- ne. Rhetta Hughes zet hiermee een glansrol neer waartoe haar, schitterende stem en haar ex-l pressieve doorleefde acteerkunsti haar de gelegenheid bieden. Van jong meisje naar een oudere, opgeleefde zangeres, die een! veelbewogen leven achter zichl laat is een hele metamorfose, die ze prachtig gestalte geeft. Maar daar blijft het niet bij, want alle rollen worden bezet op; een wijze die bewondering af dwingt. Ook in de duetten en de ensembles klopt het allemaal als een bus. Brit Wilson is een heer lijke Sam, Jim Weaver een be wogen Nat, Stephen Semien een uitgekookte Larry en de dames Linda James, Michelle David en melody Garrett zijn stuk voor stuk actrices die je boeien. Het gehele verhaal is verpakt in; een vlotte choreografie vol af-i wisseling en artistiek gedaöst.; Mabel Robinson staat daar ga rant voor. De story op zich heeft weinig om het lijf en bevat ele menten uit veel andere musicals en love-stories. Successen, ver liefdheden, tegenslagen, bendes,! jaloezie en zelfs ook een opoffe-; ringsdood door een geliefde. Het tempo ligt hier en daar wat lasag door uitgerekte parlando's, maar' daar staat tegenover dat de En gelse tekst perfect te verstaan is.. Tot slot mag een complifnent- uitgaan naar de geluidstechniek die in vakkundige handen is, waardoor een goede balans altijd aanwezig is en de boel nergens' overtóeterd wordt. Gids WOENSDAG 9 NOVEMBER 1994 DEEL D HAMBONE BOES ONTDEK DE VERSCHILLEU Nederland is een nieuwe radiozender rijk, de Gouwe Ouwe Zender. De tijden van de petticoats, de vetkui- ven en de jukeboxen herleven aan de hand van hits uit de jaren vijftig en zestig. Hits uit de begintijd van de popmuziek die nog altijd populair zijn, gedraaid voor luisteraars tussen de dertig en de zestig. Maar de jeugd luistert enthousiast mee, weet Will Luikin ga, een van de disk-jockeys van deze zender. Met hem praten we verder. Door Tom Smeets „Vanaf het begin hebben we ge zegd: op deze zender draaien we alleen muziek uit de jaren vijftig en zestig. Dan stoppen we. Mu ziek van na de jaren zestig hoor je bij ons niet. Dat doen we heel consequent. We doen het voor de wat oudere doelgroep, maar het leuke is dat de jonkies het ook heel leuk vinden. Die zie je ge woon meegaan. Het is ook een soort trend op het ogenblik." Will Luikinga, voor elke radio liefhebber sinds mensenheugenis een begrip, is een van de disk jockeys van de kersverse Gouwe Ouwe Zender. Nadat hij de nieu we zender heeft getypeerd, wil hij ook z'n eigen bijdrage wel even uit de doeken doen: „Ik ben daar disk-jockey, maar aange zien ik dat al heel lang ben, komen ze een heleboel dingen aan mij vragen. Maar in oor sprong ben ik alleen maar ge woon disk-jockey." Het station is uitsluitend via de kabel te beluisteren, van zeven uur 's morgens tot zeven uur 's avonds. Dat gebeurt op de fre quentie van het al langer be staande Eurojazz. Deze zender begint 's avonds om zeven uur en gaat door tot de volgende och tend zeven uur. Eurojazz heeft inmiddels rond de vijf miljoen aansluitingen, met een landelijke dekking. De Gouwe Oouwe Zen der stapt in feite in een gespreid bedje. „We zijn heel tevreden," zegt Will Luikinga dan ook. Hij is niet de enige bekende naam die naar het station is gegaan. Onder meer Meta de Vries, Peter Teekamp, Wim van Putten en Stan Haag volgden zijn voorbeeld. Voor hem zijn het stuk voor stuk oude bekenden. „Als je al zolang in deze business werkt als ik, dan ken je zoveel mensen en die kom je altijd weer tegen. Dat is leuk. En ik vind het bovendien leuke muziek die we draaien." Hij heeft het over de hits uit de fifties en de sixties, van Elvis Presley tot The Searchers, van Bill Haley tot The Beatles, van Cliff Richard tot Diana Ross The Supremes. En soms ook wel Nederlandse plaatjes. Will: „Erg veel gebeurt dat nog niet. Peter Koelewijn en dat soort dingen. En Anneke Grön- loh, die in die tijd trouwens record op record heeft gebroken. Ze heeft geloof ik vijf keer num mer één gestaan en 37 maanden lang in de Top 40. Dat draaien we natuurlijk wel, maar verder veel Engels en Amerikaans. De muziek waar wij vroeger stiekem naar luisterden op Radio Luxemburg. Heel ver weg en krakerig, dat soort dingen." De vraag hoe zijn programma heet, is eigenlijk volstrekt over bodig: 'Will wil wel'. Will: „Dat doe ik al 23 jaar, dat blijft hetzelfde. Die kreet is blijkbaar zo ingeburgerd... 'Will wil wel', ik doe nog steeds hetzelfde spel letje met Harry, de fruitmachine. Dat blijft bij mij. De mensen roepen wel eens: dat doe je nu al zo lang... Maar het leuke is, je krijgt natuurlijk steeds andere kandidaten aan de telefoon. Het zijn steeds andere mensen die Bill Haley and the Comets in 1956. foto archief de stem stelling met televisie, waar het allemaal heel lang duurt. Als maar vergaderingen, blablabla- blabla..." Ook al maakte Will Luikinga ooit, in de dagen dat er helemaal geen Veronica was, een uitstapje naar de TROS, hij is een echte Veronica-man. De vraag ligt dus voor de hand of hij straks terug gaat naar het commerciële Vero nica? „Ik weet het niet. Ze heb ben me wel gebeld. Ik heb ook altijd hele goeie kontakten met Veronica gehouden, ook al om dat ik elke week in het Veronica- blad schrijf. Ik heb er 23 jaar gewerkt. Mijn goeie vriendjes zitten nog steeds bij Veronica." Geen wonder dat hij alle ont wikkelingen met meer dan nor male belangstelling volgt. In de dagen dat de knopen werden doorgehakt zat hij in Egypte. „Ik had daar geen krant gelezen en helemaal niets gehoord. Toen ik thuis kwam, leek het wel alsof het hele omroepbestel onderste boven was. Eerlijk gezegd ver wacht ik dat dit nog maar het begin is van alle veranderingen in het omroepbestel. Het gaat nu echt heel hard." Het openingsfeest van de zender werd gegeven in het eveneens nieuwe Amsterdamse café res taurant De Gouwe Ouwe Zen der, gevestigd in het Lido-com- plex. In American diner-stijl wordt hier niet alleen de muziek uit de fifties en sixties gedraaid, er is ook voor een passende en tourage gezorgd. De menukaart presenteert de Californische keuken en daarvan valt te genie ten in een ambiance van juke boxen, neon, Harley Davidsons, pool tafels en darts. Maar ook zonder blue suede shoes mag je naar binnen. De in Bussum gevestigde Gouwe Ouwe Zender zal regelmatig vanuit dit Amsterdamse onder komen programma's verzorgen, al staat dat niet gepland. Will Luikinga: „Maar dat is nu juist het leuke met radio. Je hoeft niets te plannen. Als er ergens iets leuks gebeurt, dan ga je er naar toe en begin je gewoon." Anneke Grönloh in 1965. foto dijkstra bellen en daarom verveelt het mij nooit." Hij heeft deze kennelijk gouden formule zelf ooit bedacht. Will: „Daarna ben ik ook gestopt met dingen bedenken. Ze hebben me wel eens gevraagd: joh, bedenk nou eens een keer wat anders. Maar ik roep altijd: wat is er dan beter? Ik heb nog nooit iets an ders en leukers kunnen beden ken voor de radio, al ben ik daar wel mee bezig geweest natuur lijk." Hij typeert de gang van zaken: „In Nederland is het zo dat na vijf jaar iemand begint te zeuren van 'ja leuk, maar zou je niet eens wat anders doen'. Tien jaar later begint dat weer. Om de zoveel tijd begint het steeds op nieuw. Uiteindelijk heb ik het allemaal overleefd. Want bij de Will Luikinga, een van de bekende namen die voor de nieuwe Gouwe Ouwe Zender is gaan werken. foto omroepproductie Gouwe Ouwe Zender was het zo dat ze me vroegen: je moet wel je spelletje 'Will wil wel' doen!" Z'n huidige situatie - elke dag op de zender - is voor elke radioma ker het toppunt van genot. Hij vergelijkt het met zijn Veronica- dagen. „Dat was natuurlijk heel slecht. Ik mocht één keer in de week een middagje twee uur ra dio maken. Ik heb dat altijd vergeleken met een timmerman die met een kastje bezig is en dat heel graag af wil hebben. Maar hij mag toch maar twee uur in de week aan dat kastje timmeren en dan moet hij weer naar huis. Dat gevoel heb ik altijd gehad in die periode. Dus nu is het heerlijk." Will Luikinga is een typische radioman. Bij een radiostation zijn de lijnen heel kort en dat bevalt hem. „Als we morgen be denken dat we een bepaalde ac tie moeten doen, dan kan dat overmorgen op de zender. Dat vind ik het leuke van radio. Dat het heel snel kan zijn en dat je ideeën hebt die heel snel gereali seerd kunnen worden. In tegen-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 18