DE STEM
Lenny Henry: 4Ik hoef niet altijd grappig te zijn'
4 Ik wil meer routine krijgen'
'Geschiedenis bijt in haar eigen staart'
Felix Meurders, medepresentator bij Nova, pleit voor meer samenwerking
IKON maakt tv-film naai
verhaal van Eli Asser
Openluchtmuseum moet|
de broekriem aanhalen
Kleine Kinderkast-prijs
voor 6 Ik hou van lawaai'
X)E STEM
'Bewogen Koper' van Johan van der Keuken verdrinkt in perfectie
Nederlandse Opera schrapt
projecten uit geldgebrek
„Ik hou van grote auto's. Ik heb daar
altijd van gedroomd en nu is die
droom uitgekomen."
Julia Samuël, tv-presentatrice
Door Patrick Bremmers
Lenny Henry ziet zichzelf niet als
voortrekker van zwarte artiesten:
„Als mensen door mij geïnspireerd
raken, is dat goed. Maar ik wil niet
als voorbeeld fungeren want dan
wordt al gauw de vloer met je
aangeveegd."
Hij is ook niet bereid de hele dag
grappig te doen. „Ik ben een doodse-
rieus persoon. Komieken zijn serieuze
mensen. Er zijn maar een paar die in
het restaurant of de kroeg net zo grap
pig zullen doen als op toneel. Dat moet
ook niet, want daarmee verspil je je
zelf."
Lenny Henry (35) runt met dezelfde
gedreven passie als zijn alter ego Ga-
reth Blackstock in de comedy Chef! een
eigen produktiebedrijfje, Crucial Films.
Hij doet het allemaal alleen. Zijn rech
terhand Charlie Henson verliet hem aan
het eind van het vorige seizoen. Nu
zwaait Lenny Henry zelf de scepter
over de comedy Chef!.
Imago
„Vroeger dacht ik dat ik altijd grappig
moest zijn", vertelt Henry, refererend
aan de periode dat hij met onder ande
ren Tracy Ullman in Three of a kind
stond. „Ik werd op feestjes of bijeen
komsten uitgenodigd en stelde me
voortdurend aan."
Nu is Henry naar eigen zeggen wijzer
en voelt zich geroepen in bijna elk
interview af te rekenen met zijn oude
imago. „Ik schaam me rot voor die oude
grappen", kopte de TV Times enkele
weken geleden.
„De dingen zijn nogal veranderd in de
afgelopen jaren", aldus Henry. „In het
begin dachten ze dat ik een doetje was.
Maar men is mij anders gaan bekijken.
Ze dachten dat ik niet geïnteresseerd
zou zijn iri het zakenleven. Maar ik ben
erachter gekomen dat ik daarin vrij
goed ben en regelmatig met nieuwe
ideeën kom aanzetten."
„Ik kreeg ineens niet meer zoveel rollen
aangeboden", herinnert Henry zich.
„En dacht meteen: dat is je reinste
racisme. Dus besloot ik het heft in eigen
hand te nemen zodat ik toch de dingen
kon doen die ik wilde. Dat mag aan
deze kant van de Atlantische Oceaan
misschien een beetje raar worden ge
vonden maar in Amerika heeft bijna
iedere acteur zijn eigen bedrijfje."
Een van de produkten die ontstond was
de comedy Chef!. Henry verbaasde zich
over het feit dat zoveel chef-koks zich
soms zo onuitstaanbaar gedroegen en
creëerde het karakter van Gareth
Blackstock die als een ware slavendrij
ver de keuken van Le Chateau Anglais
domineert.
„De eerste keer dat je met Gareth
geconfronteerd wordt, denk je: Wat is
dat voor een kwaaie man. Maar als je
hem een beetje beter hebt leren kennen,
zie je dat hij ook best wat softer kan
zijn. Het zou erg eenzijdig zijn als je
hem alleen maar de, hele dag zag roepen
en schreeuwen. Belangrijk is dat je
begrijpt waaróm Gareth zo streng doet.
Hij heeft slechts één ding voor ogen: een
bord met eten. Daar heeft hij bijna alles
voor over. Omdat hij zo negatief is, kost
het zijn vrouw Janice grote moeite om
hem over te halen. Maar zij weet altijd
hoe ze dit varkentje moet wassen."
Henry wordt wel eens vergeleken met
Bill Cosby. Hij heet het Engelse ant
woord op Bill Cosby te zijn. „Oh no",
keurt Henry af. Cosby heeft in de jaren
tachtig ontzettend veel betekend voor
zwarte mensen. Zijn show was de meest
succesvolle comedy van dat decennium.
En hij deed het door allemaal zwarte
mensen in dienst te nemen. Hij had
zelfs een donkere psycholoog op de set.
Deze moest erop toezien dat het pro
gramma zoveel mogelijk positieve
boodschappen uitzond. Hij wilde laten,
zien dat donkere mensen ook succesvol
kunnen zijn. Maar ik ben Lenny Henry
en ik houd er niet van als mensen me
vergelijken met anderen."
Dat succes niet allemaal vanzelfspre
kend is, moet Henry dezer dagen maar
al te goed beseffen. De tweede serie
Chef! die momenteel door de Tros
wordt uitgezonden, is al een paar we
ken langer te zien op de BBC: daar zijn
de kijkcijfers verontrustend teruggelo
pen. Van 9,6 naar 6,4 miljoen.
„Ik werk keihard. Ze zeggen wel eens
dat succes tien procent talent is en
negentig procent hard werken. Nou, ik
denk dat ze gelijk hebben. Je kunt een
briljante schrijver zijn, maar als je niet
gaat zitten tikken, komt het niet vanzelf
aanwaaien."
'Chef!', Nederland 2, 21.23 uur
Van onze verslaggever Guuz Hoog-
aerts
Felix Meurders. In 1946 geboren in Maastricht. Begon
bij Radio Luxemburg en de NOS, maar werd al snel een
Vara-coryfee. Gesodemeurders, De Meurders Methode,
de Nationale Hitparade, de Vrijdageditie, Langs de lijn.
Sommige van zijn radioprogramma's zijn nog altijd
ongeëvenaard. Hij presenteerde ook het sportprogram
ma Voetbal 80 en maakte reportages voor Achter het
nieuws. Felix Meurders is vorige week begonnen als de
opvolger van Victor Deconinck bij Nova.
Uitgerekend deze man zegt hal
verwege het gesprek dat hij het
Sportjournaal en Nova graag wil
presenteren om 'meer routine te
krijgen in mijn televisiewerk'.
Want: „Je wordt pas beter, door
iets heel vaak te doen".
Meurders is bescheiden over zijn
staat van dienst, waarop de al
eerder genoemde radioprogram
ma's prijken, en honderd uitzen
dingen van Kassa! Op mijn com
plimenten voor zijn Radio
3-werk, reageert hij met een
combinatie van neerbuigendheid
en verlegenheid. „Mijn tijd als
discjockey, die is van voor de
Eerste Wereldoorlog."
Consumentenman
Felix is vooral na zijn 'opvol
ging' van Frits Bom als consu
mentenman bij de Vara, veelvul
dig geïnterviewd. In die gesprek
ken zei hij dan steevast zichzelf
geen consumentenman te vin
den, maar presentator. En be
reed de Maastrichtenaar altijd
zijn favoriete stokpaardjes: de
versnipperde manier waarop de
omroepen omgaan met actuali
teiten op Radio 1, het huidige
niveau van de radio in het alge
meen en de krampachtigheid
waarmee wordt vastgehouden
aan de verzuiling.
Eigenlijk wilde hij niet eens een
interview geven. „Ik denk dat ik
niks te melden heb", zei hij door
de telefoon. Maar na de afspraak
dat we na afloop van het gesprek
samen beslissen of het gesprek
het publiceren waard is, treffen
we elkaar in een Maastrichts
café.
Het tafeltje bevalt hem al met
een niet. Te opvallend, zeker als
ik zeg dat er nog een foto ge
maakt gaat worden. „Ik wil niet
dat het hele café naar mij gaat
zitten kijken", zegt hij licht geïr
riteerd. Een plaatsje bij het raam
zit beter, al verstrakt hij zicht
baar als de fotograaf tijdens het
gesprek zijn werk doet.
Seal
Houdt hij zich nog bezig met
muziek, na meer dan vijftien
jaar voor Radio 3 te hebben
gewerkt? „Ik houd het niet meer
bij, maar ik luister natuurlijk
nog wel vaak naar muziek. De
laatste plaat die ik heb gekocht?
Even denken...de nieuwe cd van
Seal. Niet naar titels vragen, die
weet ik niet meer. Onlangs heb
ik bewust weer eens naar de
Mega Top 50 geluisterd, want ik
wilde de Dikke Lui Band wel
eens horen. En zoals ik dacht dat
't zou zijn, zo erg was die plaat
ook."
Over het niveau van de Jeroen
van Inkels van tegenwoordig wil
hij zich niet uitlaten. „Maar ik
moet zeggen dat die horizontale
programmering wel een verbete
ring is. Al kom je de stemmen
waar je een hekel aan hebt nu
wel vijf dagen in de week tegen."
Ook zijn persoonlijke mening
over Nova, dat hij op maandag
en dinsdag presenteert, geeft hij
niet prijs. Hij noemt de samen
werking tussen Vara en NOS
desalniettemin 'wonderwel ge
slaagd'. „Want voordat er wordt
samengewerkt in Hilversum, is
er heel wat water gegaan onder
de vele bruggen die Nederland
rijk is."
Afspraak
Meurders, met zijn journalistie
ke achtergrond, mag zich niet
met de Nova-interviews be
moeien. Gaat dat dan toch niet
een keer jeuken? „Ik wil me
weliswaar altijd overal mee be
moeien, maar bij dit programma
heeft de sportpresentator geen
inbreng. Dat is de afspraak en
daar kan ik mij in vinden. An
ders was ik ook niet op dit
aanbod ingegaan."
Wat vindt de ex-presentator van
het hilarische sportprogramma
Voetbal 80 van de manier waar
op sporters worden geïnterviewd
in het Sportjournaal? „Dat is
niet makkelijk. Vooral voetbal
lers zijn lastig. Zij zijn er niet in
getraind om in twee minuten de
essentie te vertellen, zoals politi
ci dat wel kunnen. Het zijn de
beperkingen van het Sportjour
naal. Voor langere interviews,
met meer humor bijvoorbeeld,
kun je beter terecht bij Spaan en
Vermeegen, of Barend en Van
Dorp."
Fysiek
Als Radio 1 ter sprake komt
Felix Meurders: „Het zuilenstelsel is absoluut vermolmd. De tijd is rijp om het op te heffen."
FOTO DIJKSTRA
(Meurders blijft, net als Kassa!
op tv, het actualiteitenprogram
ma Vrijdageditie presenteren)
reageert hij ook fysiek. Zijn blik Zacht, vol sarcasme: „Het zui-
verstrakt, blijft naar buiten ge- lenstelsel is absoluut vermolmd,
richt. Hij duikt iets in elkaar. De tijd is rijp om het op te
Door Anja van den Akker
Sommige ideeën zijn zó bril
jant en goed doordacht, dat
ze hun doel voorbij schieten.
Bewogen Koper, de 105 mi
nuten durende muziek-docu-
mentaire van Johan van der
Keuken, is zo'n idee. De film
verdrinkt in zijn eigen stre
ven naar volmaaktheid en
stoot daardoor gemakkelijk
kijkers af. De gedachtengang
achter de documentaire is
daarentegen uiterst boeiend.
Bewogen Koper verslaat een an
tropologische en muzikale reis
langs winti-rituelen, bekeerde
voormalige kolonies, afgoderij
en swingende processies. Rode
draad is het koperinstrument dat
via de blanken zijn weg door de
wereld heeft gevonden. Sterker
nog, een geheel eigen plaats
heeft veroverd in alle windstre
ken. Symbool is geworden voor
emoties, dromen en gedachten,
door alle cultuurverschillen
heen.
Op het internationale radio- en
tv-festival Prix Italia te Turijn
was Bewogen Koper dit najaar
de Nederlandse inzending in de
categorie documentaires. De film
maakte weliswaar de tongen los,
maar niemand van het interna
tionale gezelschap bleef bij de
vertoning ervan tot het eind toe
zitten.
De Duitse televisie kocht Bewo
gen Koper en zendt de documen
taire vanavond uit op het derde
net. Een uitgelezen mogelijkheid
om, ruim anderhalf jaar na de
Nederlandse première, alsnog
kennis te nemen van een uniek
project. Al is het maar een stukje
ervan. Want dat Van der Keuken
een ongebruikelijke film heeft
afgeleverd, staat buiten kijf.
Aan de film gingen enige jaren
van antropologische studie voor
af. Karakters, gebeurtenissen,
beelden en geluiden opgetekend
in Nepal, Ghana, Suriname en
Celebes markeren de koloniale
historie. De manier waarop het
koperinstrument ingeburgerd
raakte en de persoonlijke bete
kenis ervan voor de lokale bevol
king, schetst in een notedop de
cennia geschiedenis.
„Muziek is de zee", zegt Krishna
Das, een Nepalese kleermaker en
musicus. „De zee is altijd vol.
Als ik muziek maak, neem ik
slechts een paar handenvol wa
ter uit die zee."
Baas Mal, brassband-leider uit
Johan van der Keuken
Paramaribo: „Als ik muziek
maak en de geest daalt erin neer,
voel ik me bijna in de hemel."
Opmerkelijk is ook de vorm die
Van der Keuken koos. Door het
vierluik gefilmd in Nepal, Gha
na, Suriname en Celebes is een
aantal films-in-een-film gemon
teerd. Anachronismen in zwart
wit. Niet alleen het beeld wijkt
af, ook het geluid maakt even
een zijsprong.
Een voorbeeld. Van der Keuken
laat zijn camera glijden door het
schilderachtige Kathmandu, de
FOTO PIETER VANDERMEER
hoofdstad van Nepal. Toont hoe
daar een mengeling is ontstaan
van Europese en Amerikaanse
marsmuziek, gelardeerd met tra
ditionele hindu-elementen. Dan
is er plotseling de historische
terugblik in zwart-wit. Over
Jang Bahadur, de grondlegger
van de dynasty van de Indiase
Ranas, die Nepal honderd jaar
van de buitenwereld afsloot. Be
zeten was van Engeland. Ge
volgd door een shot van de te
loorgang van de Britse industrie,
ooit dat grote voorbeeld.
Een filosofisch intermezzo, dat
de film er niet toegankelijker op
maakt. „De geschiedenis bijt in
haar eigen staart", licht Van der
Keuken zijn keuze toe.
Zo zitten er nog twee van derge
lijke intermezzo's in de film,
waaronder een opname van het
huwelijk tussen Juliana en Bern-
hard in 1937, als symbool van de
betrokkenheid tussen Nederland
en de ex-kolonie Celebes.
De keuze voor deze vier werkter
reinen heeft Van der Keuken
snel verklaard. Nepal en Ghana
staan voor de twee vormen van
Brits kolonialisme: actief in
Ghana en 'op afstand' in Nepal-
dat via India werd beïnvloed.
Suriname en Celebes belichten
de Nederlandse variant.
Het is aardig te zien en horen
hoe in deze landen muziek wordt
gemaakt, die bij ons al bijna
vergeten is. Maar ook hoe in
Suriname de winti-rituelen nog
springlevend zijn.
Aan het eind van de film brengt
Van der Keuken de muziek uit
alle vier landen bij elkaar.
Het slotakkoord is een enorme
stilte.
'Bewegtes Blech' (Bewogen ko
per), Duitsland 3, 23.00 uur
MAANDAG 7 NOVEMBER 1994
NEDERLAND 1
Eli Asser
FOTO DIJKSlJ
Hilversum (anp) - Regisseur Eric Oosthoek start binnenkcj
met de opnamen voor 'Het laatste glas melk'. Het scenarf
voor dit tv-spel is geschreven door Eli Asser en is
gebaseerd op diens ervaringen in de oorlog.
heffen. Maar dat is geen cultuur
in Nederland. Kijk naar de Anti
apartheidsbeweging Nederland,
die richt na de opheffing weer
een nieuwe organisatie op."
„Waar ik voor ben, is één actua
liteitenzender, met één redactie
en één hoofdredacteur. Maar
zelfs al wil je voorzichtig begin
nen door alleen op de piekuren
met een gezamenlijke redactie te
werken, dan nog leidt dat niet
tot overeenstemming. In dit ge
val lagen de legerleidingen van
Tros en Avro dwars, omdat ze
daar bang zijn hun identiteit te
verliezen. De identiteit van de
Avro, weet jij hoe die eruit ziet?
En van de Tros? Ik heb gehoord
dat de KRO vanaf de nieuwe
zenderindeling in januari meer
aan reli wil gaan doen. Iedereen
kruipt weer terug in zijn basti
onnetje. Oude tijden herleven.
Zo blijven we achter de muziek
aanlopen."
Hij heeft het prima naar de zin
bij de Vara, „maar als de omroep
zou beslissen om op te gaan in
een nieuwe combinatie, ook
goed. Zolang die nieuwe omroep
maar goede, gedurfde program
ma's liefdevol blijft maken".
Mouwlengte
Meurders woont in Hilversum,
maar komt nog regelmatig terug
naar Maastricht. „Die afstanden,
die stellen toch niets voor." Hij
krijgt geen apart gevoel als hij
de stad binnenrijdt. Hij gebruikt
de term 'apart gevoel' trouwens
nooit. Dus leg hem die niet in de
mond. Nee, hij is eigenlijk nooit
weggeweest. Zodra hij in de stad
is, om carnaval te vieren bijvoor
beeld, komt zijn accent ook weer
terug. „Ik pas me overal aan."
En wat misschien nog wel het
belangrijkste is van 'Maastricht:
„Het is de enige plaats in Neder
land waar ik overhemden met de
juiste mouwlengte, zeventig cen
timeter, kan kopen."
De IKON wil de produktie uit
eenden in april 1995 bij de her
denking van het einde van de
Tweede Wereldoorlog, vijftig
jaar geleden.
Het uitgangspunt voor 'Het laat
ste glas melk' vormen Assers
ervaringen in het Apeldoornsche
Bosch, een joods psychiatrische
inrichting. Asser werkte daar als
verpleger tijdens de oorlogsja
ren. Op 22 januari 1943 depoj
teerden de Duitse bezetters
tiënten en personeel van de ij
richting naar Auschwitz. Slechl
een enkeling wist te ontkomen. I
De moeilijke keuze van dj
avond - solidariteit met de pa
tiënten of de vlucht als mogelijiJ
heid om te overleven - vormt hj
belangrijkste motief van de tj
stuk. Oosthoek legt 'Het
glas melk vast' op HD-TV.
Van onze verslaggever
Arnhem - Het Nederlands Openluchtmuseum (NOM) in 1
hem moet de komende jaren fiks bezuinigen. Het NOM ka
met een structureel tekort van enkele tonnen. Onder mej
door het tegenvallende aantal bezoekers in de afgelopen jan
is de financiële positie van het museum aangetast.
De directie van het eerste gepri
vatiseerde rijksmuseum in Ne
derland heeft maatregelen geno
men om het tij te kunnen keren.
Zo wordt er in 1995 een aantal
projecten niet uitgevoerd (be
sparing zo'n drie ton), wordt er
beknibbeld op de overheadskos-
ten en wordt een structureel te
kort op de begroting van drieën
eenhalve ton geaccepteerd.
Deze maatregelen gelden in ie
der geval voor de komende ja-
07.00
09.00
09.10)
09.30
09.45)
10.00
10.22)
10.30
10.50)
11.00
11.21)
11.30
ren. Tot en met 1995 blijft 1
personeel buiten schot. Direcl
teur dr. J. Vaessen laat nadnsl
kelijk weten dat er geen ontsla
gen zullen vallen of een reduct|
van formatieplaatsen zal
hebben. Ook worden de arbeid
voorwaarden van het personeej
niet aangetast.
Zowel Ondernemingsraad
vakbonden zijn akkoord geg
met de nieuwe maatregelen va|
de directie.
Tekst-tv
Binnenkort bij de NOT (tot
Nijntje en haar vriendjes (tot
Huisje boompje beestje (tot
(TT) Economie in beeld (tot
(TT) Elektrische stroom (tot
de
(TT) De opstand
Nederlanden. Afl. 1
11,55 Tekst-tv
15,19 Nieuws voor doven en
slechthorenden
16.26 Oproep Spoorloos
16.32 Via Ria, discussie
17.28 Extra large, kinderen praten
met bekende en onbekende medelan
ders
17.58 Roseanne, comedy
18.27 Topscore, spelletje
18.57 Met de deur in huis
19.27 (TT) Ha die Pa!, comedy
20.00 (TT) Journaal
20.24 Weeroverzicht
20.30 Spoorloos
21.26 Hier en Nu, actualiteitenru
briek
22.02 (TT) De Stoel
22.48 Dokument: Groep 8 gaat
verder, documentaire (deel 2 en slot)
23.24 Miniatuur
23.32 Journaal
NEDERLAND 2
07.00
07.06
07.30
07.33
naai)
08.30
08.34
09.00
09.07
09.10
09.28
10.15
10.40
11.20
Journaal
Lingo, spelletje
Journaal
Ontbijt TV (met om 08.00 Jour-
Journaal
Topscore, spelletje
Journaal
PP: Uitzending CO
Kook TV
Magnum, misdaadserie
Studio RKK
Karei, talkshow
(TT) Toen was geluk heel
gewoon
11.45 Deadline
12.22 (TT) Postcodejackpot
13.00 Journaal
13.07 (TT) Studio Sport
14.34 (TT) Studio Sport: Italiaans
en Spaans voetbal
15.20 Natte neuzen
15.50 Rikkie de raaf, tekenfilmserie
16.00 (TT) Journaal
16.07 Music maestro, serie: Haydn
16.59 Wonderland, kindermagazine
17.53 De familie Keuzekamp
17.58 (TT) 2 vandaag, actualiteiten
met om 18.00 Journaal: 18.39 Spor
tjournaal en 18.47 Hoofdpunten uit het
nieuws gevolgd door het weer
18.55 (TT) Onderweg naar morgen,
soap
19.27 (TT) World Safari, reisreporta
ges over Australië, Nieuw Guinea en
Zuid-Amerika
SUSKE EN WISKE-.DE AVE
Amsterdam (anp) - De Nederlandse Opera (DNO) ziet af var]
het plan voor het Holland Festival 1995 de opera
verslaat de Knekelgeest' van Peter Schat op het programmat]
nemen. Ook gaan de gastvoorstellingen niet door die DNO i]
mei 1995 in New'York van 'L'Incoronazione di Poppea'1
Monteverdi zou geven. In beide gevallen is de reden geldge]
brek.
De Nederlandse Opera ontvangt sinds 1993 900.000 gulden per jaa
minder aan subsidie van het Rijk. Het jaarlijkse budget is ruim 3
miljoen gulden. Inmiddels zijn de reserves opgeraakt, terwijl d
kosten steeds toenemen, onder meer door de internationaal voortdu]
rend stijgende gages van zangers, regisseurs, decorontwerpers
anderen die bij een produktie betrokken zijn, aldus Peter de Call»]
van DNO. Ook moet het gezelschap tegenwoordig bijdragen aan heil
onderhoud van het Amsterdamse Muziektheater en leidt de nieuw]
ziekteverzuimwet tot hogere kosten voor de werkgever.
Een andere factor is volgens De Caluwe dat de drie recente!
wereldpremières ('Symposion' van Peter Schat, 'Noach' van Guus]
Janssen en 'Rosa' van Louis Andriessen) meer geld hebben gekostl
dan verwacht. Het aantal DNO-produkties bedraagt dit en volgen]
jaar negen, een minder dan het gebruikelijke aantal van tien
vanaf 1996 weer wordt gehaald.
Volgend jaar maakt DNO negen produkties, omdat er twee zeer grot]
bij zijn: de 'Meistersinger' van Richard Wagner en een 'monsterpro l
duktie' van 'Moses en Aron' van Arnold Schönberg. Het geld dat|
voor drie produkties beschikbaar is, wordt dan in deze twK|
gestoken, aldus De Caluwe.
Van Schats 'Aap' (1980), waarvan de produktie 400.000 gulden zo]
kosten, waren zeven voorstellingen voorzien. Het muziektheaterstuk]
is veertien jaar geleden voor het eerst opgevoerd en daarna niet]
meer.
Cinekid-onderscheiding SolFilm
Van onze filmredactie
N Breda - De jeugdtelevisiefilm Ik hou van lawaai van Bo-
Entrop is op het Cinekid- filmfestival in Amsterdam onder-,
scheiden met de kleine Kinderkastprijs 1994 voor het bestel
jeugdtelevisieprogramma in de categorie non-ficite.
verfilming geeft een integer
beeld van hoe het is om zonder I
gezichtsvermogen door het leven I
te gaan. Met zorg is zieligheid
vermeden en wordt in plaats
daarvan een herkenbaar en invo-1
lebaar verhaal verteld, waar» j
voldoende ruimte is voor hu-
HAMBONE
BOES
ONTDEK DE VERSCHILLE
Het is de tweede maal dat Ik hou
van lawaai, geproduceerd door
SolFilm Produkties uit Breda, is
bekroond, hoewel het filmfonds
het scenario tot tweemaal toe
had afgewezen. De jury van Ci
nekid beoordeelde de film als
volgt: „Een goed, pakkend docu
ment over het leven van een
blinde jongen. De ongedwongen