Ongerepte natuur in grensgebied Utah, Colorado, Arizona en New Mexico eintif Verzekeraars vergaderen zich helemaal suf over autodiefstallen Markt magnetrons in Nederland stabiel DE STEM SURPLUS E3 Auto's Mart Rüttchen Mitsubishi Autobedrijf Florence Jongensboek Heldenepos Zeeman Indianen Verrast Four Corners Espresso Toetsenbord Goedkoop Registratie Industrie VRIJDAG 4 NOVEMBER 1994 ts.Colt 1.3 EL 3 drs ts.Colt 1.3 GL 3 drs. its.Colt 1.3 GLi 3 drs. its.Lancer 1.2 EL 4d. its.Lancer 1.3 GL 4d. its.Lancer 1.5 GLX 4d. its.Lancer 1.5 GLi HB its.Lancer 1.8GLD Sed 9 its.Lancer 1.5 GLi HB its.Lancer 1.5 GLi HB its.Lancer 1.5 GLXi 4 d 9 its.Galant 1.8 GLi its.Galant 1.8 GLi its.Galant 2.0 GLS HB 9 its.Galant 2.0 GLS aut 9 its. Gal. 2.0 GLS its.Gal.1.8 GLXTD 4d its.Galant 2000 GL 4d. its.Galant 1.8 GLi HB its.Gal.2.0 GLSi Sedan 9 its.Pajero 2.5 GLTD int 9( Andere merken itroën ZX 1.9 Dsl ord Fiesta 1.8Di CL ord Escort 1.3 C azda 323HB 1.3 envoy azda 626 HB 1.6 aut. azda 626 coupe 2.0glx ercedes 190 E issan Sunny 1.6 coupé issan 100 NX 1.6SLX issan 100 NX 1.6SLX iss.Primera 2.0 SLX W issan Sunny 1.6slx aut eugeot 205 XE 1.4 U9 eugeot 405 GR 1.8 4d. 9! eugeot 405 1.9 GRi eat Marbella XL uzuki Alto GA uzuki Swift 1.3 GL uzuki Swift 1.3GLX 5d oy.Corolla 1.6 XLi oy.Corolla 1.6 XL LB oy.Carina-1.6 XL Golf 1.6 Konijnenberg 45 Breda Tel. 076-712080. Het adres voor een gebruikte auto. Wij zijn gespecialiseerd in alle merken. 3 tot 12 mnd.schr.gar., inr. en fin. mog. Alfa 33 1.5 iE 91-92 1495 Audi 80 20E 89-90 1 550 Audi 80 2.2 GT coupé Quatro 4wd 1075( BMW 318i Spec. 92 3350I Citroën AX 1.4 89 895 Citroën BX 1.9D 89 750( D.Charade1.4i 89-90 8951 Fiat Uno 1.9D 2x90 995( F.Escort 1.8D Caravan GL 88 795( F.Escort bbs uitv. 86 675( F.Escort RSTurbo 89 1 3951 F.Escort 16 5 d. 85 475( F.Escort 1.8 CLX Clipper 91-92 1 5.501 F.Escort CLXD 91-92 1 5750 F.Sierra 18 TD Sed. 91-92 16501 F.Sierra 2.0 CLX 91 14950 F.Scorpio 2.0i GL Sedan 90-91 14951 F.Scorpio 2.0i Gi 92 1 5501 H.Accord 2.0 EX 88 8951 H.crx15icoup 88-87 -7950 H.crx 16i 16V 9121950 financiering mogelijk Mazda 626 GLX Wagon LPG 93 27500 Maz. 626 GLX 90-91 12951 Mazda 626 GLX coupé 16V 9012750 Mercedes 300 E automaat airco 86 18950 N.Sunny SLX 87-88 8950 O. Corsa GSi 16 V 91-92 18950 O.Corsa 1.4i 90-91 9950 Opel Corsa 14i 93 14950 O.Kadett GT 86 5950 O.Kadett 3 D GSi 87-88 10500 O.Kadett 1.6D 87 6500 O.Ascona 18E 88 6950 O.Vectra 16i GLS 89-90 13950 O.Omega 24i nw mod. 90-91 15950 Auto's t.k. gevraagd. Hoogste prijzen Peugeot 205 EX 88 7750 Peug.205XE 90-91 10950 Peug.205XE D 87-88 7950 Peugeot 405 16 GRi 89-90 12950 Peugeot 605 GLi -90 16500 Ren. 5 GT Turbo 89 11950 Ren.5 GTL 88 -5950 Ren. 19GTS3drs. 5drs. 89-90 10500 Renault 25 TX 90 11750 S.Swift GTi 2x88 9950 T. Starlet 1.3 GL 89 9500 T.Starlet 1.6XLD 90 9750 Tercel4wd wagon 89 875U T.Corol 1.8 dsl GL hb 87-88 6500 T.CorollO 1,8D HB XL 90 10950 T.Corolla 1.8 LB 90 11750 Volvo 440GLX 89-90 13950 Golf GTi 18 85-86 8950 Golf 1.6 D 5 bk. 90 11500 VW Golf 16 O 83 3250 VW Jetta 1.6 CL 88 7950 Passat 18i2x 89-90 13500 F. Escort 1.6CLX 91 13950 T.Celica 2.0sti LB 87 8950 En nog vele anderen. Alles is te zien in onze showroom. Ons adres: Tramsingel 52 Breda 076-229510 i Geop. van 10.00-19.00 uur Zaterdag 10.00-17.00 uur Vrijdag koopavond t/m 21.00 uur In de Four Corners, het ge bied waar Utah, Colorado, New Mexico en Arizona aan elkaar grenzen, lijkt de na tuur nog ongerept. Dat willen de Amerikanen zo houden. Bezoekers zijn welkom, maar ze worden verzocht Canyons en Colorado(-rivier) niet te bevuilen. „Laat niets achter, behalve je voetstappen." Door Twan van den Brand Ontzet staarde de onhandigste van de kampeerders het blikje na. Hij had het, op gezag van de gids, vakkundig in elkaar gekne pen. Een keer horizontaal fijn- drukken - beide duimen gebrui ken - en een keer vertikaal, luid de de instructie. Wat overbleef, was een geplet stukje blik. En daar dreef het weg, dat platte ding. De stuntelaar had het ge woon uit zijn handen laten val len. Hij durfde Stuart, de gids van weinig woorden, niet aan te kijken. Dus tuurde de sufferd het blikje na, dat door de golven van de Colorado-rivier werd meegevoerd naar God weet waar. Waren die bergwanden, die mas sieve rode rotsen, nou maar ho ger geweest. Dan hadden ze on getwijfeld succes gehad in hun poging de maan tegen te houden. Maar nee, een rotswand van honderd meter bleek niet hoog genoeg. De lucht was donker, maar de maan verlichtte de Co lorado en zijn oevers alsof hij de zon was. Nou, vooruit, dat mocht dan wat overdreven zijn, het leek er wel veel op. Want je kon het blikje verdomd lang zien drijven. „Don't worry", klonk het van rechts. Stuart had de blunder dus opgemerkt. Natuurlijk had hij hem opgemerkt. Maar de gids wilde beleefd zijn. „Maak je niet druk." Stuart lijkt regelrecht weggeslo pen uit een jongensboek. Tanig en atletisch, zijn gebruinde huid verweerd door het leven in de buitenlucht. Tien tegen één, dat hij kan spoorzoeken. De scout -laten we het spannend houden en niet irfeer over gids reppen - kent de Colorado en zijn omge ving als geen ander en stuurt z'n kleine boot behendig door de soms verraderlijke stromingen, de rapids. Al veertien jaar voert Stuart geïnteresseerden door het even weerbarstige als fraaie land schap in Utah, Arizona, New Mexico en Colorado. Vier jaar lang heeft hij de weg gewezen in de Grand Canyon. Tegenwoordig bivakkeert hij wat noordelijker, in de omgeving van Moab, het enige stadje in Utah dat direct Op kousevoeten i - door canyons De honderden meters hoge rotswanden van Grand Canyon (op de foto vanuit de lucht gezien), het nationale park waar de Navaho de dienst uitmaken. De ravijn heeft een historie van bloed en tranen, hetgeen mede te wijten is dan de legendarische scout Kit Carson. aan de Colorado-rivier ligt, 'the Heart of the Canyonlands' 's Avonds als het kampvuur langzaam uitgaat, zwijgt hij. Maar met het oog van een arend houdt hij scherp in de gaten of de kampeerder respect toont voor de natuur. „Laat niets ach ter, behalve je voetstappen", is tevoren duidelijk gemaakt. „Neem niets mee, behalve moede herinneringen." Had Stuart een eeuw eerder ge leefd, dan zou hem ongetwijfeld een plaats zijn gegund in de Emma Dean, het bootje van Jo hn Wesley Powell, de ontdek kingsreiziger wiens naam ver bonden blijft met de Colorado- rivier. Powell schopte het als vrijwilli ger in de Amerikaanse burger oorlog tot kolonel bij de noorde lijke troepen, maar kreeg vervol gens trek in andersoortige avon turen. „Hij was een oorlogsheld, die zijn rechter onderarm ver loor bij Shiloh", aldus Frederick S. Dellenbaugh, een van Powells reisgenoten en fans, in zijn in 1902 verschenen - heldenepos 'The Romance of the Colorado River'. Powell ondernam in 1869 een eerste expeditie over de Colora do, teneinde de Grand Canyon en wijde omgeving uit te teke nen. Korte tijd later meerde hij af met een tweede ploeg, waar van Dellenbaugh deel uitmaakte omdat hij over lef en spierbun dels beschikte. De baas van de expeditie zat zelf hoog en droog in een leunstoel, die op de Emma Dean was vastgesjord. De oorlogsheld, naamgever van hét door de Colorado gevoede immense Lake Powell, was be paald niet de eerste vreemdeling op de rivier. Nee, dat was veel, heel veel eerder (en een stuk westelijker) de Spaanse zeeman Hernando de Alargon. Deze zeil de reeds in februari 1540 door de huidige Golf van California en ontwaarde daar de monding van 'de rode rivier', de Colorado. „Het behaagde God om ons aan het eind van de baai een rivier te wijzen, een machtige rivier met een stroming zo furieus dat we er bijna niet tegenop konden varen", meldde de Spanjaard in zijn scheepsjournaal. Hij waagde zich niettemin een stuk tegen de stroom in en ont waarde inlanders die grote ogen opzetten en er nogal vervaarlijk moeten hebben uitgezien. Want De Alargon verkoos het om mid den op de toch zo woeste rivier de nacht door te brengen in plaats van aan te leggen. Dellenbaugh, die zijn klassiekers kent, noemt de woestelingen in zijn boek Amerinds. „Een beter woord dan het misleidende In dians", legt hij ook nog uit. Om wat voor stammen het ging, durfde hij niet met zekerheid te noteren. Nog altijd wonen er Indianen aan de boorden van de Colorado. De Hualapai bijvoorbeeld. Maar ook de Navaho, het volk dat beschikt over het grootste reser vaat in de VS, in Arizona. Die Navaho - zelf prefereren ze de naam Dineh (Het Volk) - be schikt als enige Indiaanse ge meenschap over een nationaal park, dat Canyon de Chelly (spreek uit de sjee) heet. Het is een diepe, wonderschone ravijn in Arizona met een historie van bloed en tranen waarin ook landgenoten van De Alargon een rol spelen. Oscar weet van deze gruwelen. Hij verhaalt bij een knapperend vuur in de canyon, tijdens een donkere, stikdonkere en ijskoude nacht, vol geheimzinnig geritsel. Och, zegt Oscar achteloos, angst is misplaatst. Hier zitten hooguit wat slangen, schorpioenen en misschien loopt een verdwaalde coyote rond. Oscar Bia, een Dineh van 32 jaar jong, is vice-president van de stichting die over Canyon de Chelly waakt en bezitter van een stuk weide- en bosgrond in het diepe ravijn. Hier, gebaart Oscar naar de hon derden meters hoge rotsen, die heel erg dichtbij maar door de donkerte nauwelijks zichtbaar zijn, hier heeft de raid op de Navaho plaats gehad. In deze canyon trok de zowel bejubelde als verguisde legerscout Kit Car son medio 1864 met zijn troepen ten strijde tegen dit Indiaanse volk in een poging het te knech ten. Hij richtte een ware slach ting aan. Veel van zijn voorouders wisten zich geen raad, legt Oscar uit. De Navaho die in de vallei akker bouw beoefenden en vee hielden, waren slecht bewapend en wer den verrast door het Amerikaan se leger. „Velen vluchtten tegen de rotsen op, maar werden gek door wat ze beneden zagen ge beuren en wierpen zich in zelf moordpogingen naar beneden", aldus de indiaan. Op de rotswanden, zo blijkt daags na de nachtelijke geschie denisles van Oscar, zijn nog tal rijke schilderingen te zien over andere slachtpartijen. Het zoge naamde Ute Raid Panel laat een beeldverhaal zien over de jacht die de Spanjaarden - daar zijn ze, de makkers van De Alargon - met hulp van de Utes - de Judas sen onder de Indianen - maakten op de Navaho. Het werd op de rotsen uitgetekend door Oscars verre voorvaderen. Canyon de Chelly, met het in de rotswanden uitgehouwen Witte Huis, is een trekpleister voor toeristen uit de hele wereld. Het wordt er drukker en drukker en de Navaho moeten allerlei groot verdieners verjagen, bedenkers van fraaie maar ongepaste, onte- rende plannen. „Laatst nog kwam er iemand aanzetten met het idee om onder het Witte Huis een restaurant te beginnen", zegt Oscar en hij schudt het hoofd bij zoveel onbegrip. Het Witte Huis, hoog en veilig in de rotswand, is immers een heili ge plaats voor de Navaho, ver moedelijk tussen 1000 en 1300 gebouwd door de Anasazi, de voorvaderen van de Indianen in dit deel van de VS. De canyon ligt in het gebied van de zogenaamde Four Corners, de regio waar Arizona, Utah, New Mexico en Colorado aan elkaar grenzen. Het is een zuidelijk stuk Amerika waar indianen thuis zijn, waar veel ruimte is en de natuur op vele plaatsen nog van een ongerepte schoonheid getuigt. Maar overal in de omgeving klinken woorden die waarschu wen voor al te grote drukte. Zeker in Utah, de mormonen- staat, met trekkers als Canyon lands National Park, Brice Ca nyon, Arches National Park, La ke Powell, Zion National Park en - in het grensgebied met Ari zona - Monument Valley. In laatstgenoemde omgeving voelden John Wayne en regisseur John Ford zich op hun gemak. Ze namen er talloze westerns op. Stagecoach (1939), Fort Apache (1948) en Rio Grande (1950) om maar eens een paar klassiekers te noemen. Voordeel voor de filmmakers was, dat ze een voor beeldig landschap en voldoende authentieke indianen bij de hand hadden. Vooral Navaho, die als het zo uitkwam ook voor Co- manches of Apaches moesten doorgaan. Die oude filmhits, maar even eens de recent in Utah opgeno men rolprenten als Thelma and Louise en Geronimo (ook ver wacht in de Nederlandse bio scoop), commercials (van onder meer Marlboro) en lekker ma kende reclames van reisagenten en vliegmaatschappijen, zorgen voor een enorme toeloop van toeristen. In Utahs Moab, het stadje van 5.000 inwoners aan de boorden van de Colorado dat de uitvals basis is van scout Stuart, zijn er in een jaar tijd 380 hotelkamers bijgekomen. In de wijde omge ving steeg het aantal bezoekers van 750.000 naar 2,1 miljoen. „Iedereen probeert nu in te spe len op de toeloop en snel geld te verdienen. Een jaar geleden was in Moab niet één koffieshop te vinden waar je een espresso kon drinken. Inmiddels zijn er vier", zucht Bernice Neuteboom, een Nederlandse die al jarenlang na bij het stadje woont en zich sterk maakt voor een soort van 'afge wogen, verantwoord toerisme'. „We kunnen deze groei niet aan", waarschuwt ze. „De infra structuur is er niet op berekend. En in Moab drogen onze water bronnen al op." Na de uranium boom in de jaren '70 dreigt nu een tourist-boom. Opmerkelijk, zo'n geluid uit de toeristische sector: niet te veel gasten svp. „Ja maar", reageert de dame in kwestie, „ik zeg niet dat toeristen weg moeten blij ven, ik pleit voor beheersbaard- heid. Alles is vervangbaar. Al leen onze natuur niet. Daar heb ben we er maar een van, daar moeten we zuinig op zijn en verantwoord mee omgaan." En pardoes begint het geweten op te spelen: laat niets achter, alleen je voetafdrukken (en zelfs die liever niet). Dat blikje, dat geplette blikje, zou het nog in Utah ronddobberen? In Nederland geeft informatie: Uni ted States Travel and Tourist Admi nistration (USTTA), Museumplein 19, 1071 DJ Amsterdam; telefoon nummer: 020-5755380. Prijsindica ties: indianen-expeditie (6 dagen/5 nachten) 990,- pp; rafting en kamperen op en aan de Colorado (2 dagen/2 nachten) 350,- pp. Door Rien van der Steen Het aantal autodiefstallen rijst de pan uit. In de eerste zes maanden van dit jaar nam het aantal gestolen au to's in Nederland met bijna 30 toe. In 1993 werden er in totaal 39.000 auto's gesto len. De schade voor eigena ren en verzekeringsmaat schappijen is enorm. In 1992 beliep de totale schade door diefstal van en uit auto's zo'n 500 miljoen gulden en dat bedrag is alleen maar gegroeid. De verzekeraars zinnen dus op maatregelen. Maar behalve zij is ook de Europese commissie er druk mee: er is een Europese richtlijn in de maak die erop neerkomt dat elke nieuwe auto vanaf 1996 een anti-diefstal systeem heeft. Verzekeringsmaatschappijen vergaderen zich helemaal suf over de vraag hoe het probleem het hoofd te bieden. Aegon in Den Haag schat de effectiviteit van een antidiefstal-systeem met êen pincode op ruim 90 en wil het daarom op eigen kosten inbouwen in bepaalde auto's. Na inbouw wordt het eigen risico op diefstalschade verlaagd met driehonderd gul den. Centraal Beheer biedt klanten aan de pincode voor een bedrag van 299 gulden in te laten bouwen. Dat is 101 gulden minder dan het gangbare be drag. Een pincode is het nieuwste wapen tegen autodiefstal. Het zogeheten no-start systeem werkt via een klein toetsen- bordje bij het dashbord. Zodra het contact is uitgeschakeld, blokkeert het systeem het elek tronische- en brandstofcircuit. Pas na het intoetsen van een pincode -een combinatie van vier cijfers - kan de auto gestart worden. De preventieve wer king van het systeem, dat pas onlangs is goedgekeurd, zou volgens verzekeringsmaat schappijen groot zijn. De aanbieding van Aegon geldt overigens alleen voor mensen die in risicovolle steden wonen, met een auto die na 1 januari 1989 is gebouwd. De diefstalge- voeligste steden zijn Den Bosch, Oss, Eindhoven, Nijmegen, Maastricht, Breda, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Het pincode-systeem is volgens TBBS in Baarn, de instantie die voor de verzekeraars veilig heidsvoorzieningen test, vooral goedkoop en daarmee geschikt voor de kleinere, oudere auto. Het no-start systeem kost vier honderd gulden. Het kan auto diefstal moeilijker maken, niet voorkomen. Het blokkeersys- teem staat of valt met het in bouwen, aldus een woordvoer der van TBBS. Zit het centrale computertje op een voorspelba re plek, dan is het een koud kunstje de auto te stelen. Het is juist de kunst de processor tel kens op een andere plaats in te bouwen. Bovendien moeten de draden in de bestaande bekabe ling worden geïntegreerd. Ae gon is tot nu toe de enige verze keringsmaatschappij die de in- bouwkosten voor zijn rekening neemt. Bij Interpolis zal de hoofddirectie zich deze week over de kwestie buigen. Een woordvoerder beweert dat In terpolis 'in elk geval een andere weg zal bewandelen dan Ae gon'. De meeste verzekeringsmaat schappijen beperken zich ge woonlijk tot het eisen van een alarmsysteem bij de dure auto's. Elke maatschappij heeft haar eigen voorwaarden. Bij Interpo lis wordt het eigen risico ge schrapt als er een alarmsysteem is ingebouwd. Duitse verzeke raars eisen sinds begin dit jaar een alarmsysteem in alle nieuwe auto's en de Nederlandse verze keraars neigen daar ook naar. De behoefte aan nieuwe, goed kopere alarmsystemen wordt ingegeven door de verschuiving van diefstal van dure, nieuwe auto's naar diefstal van kleinere en oudere auto's. Na Noord-Holland staat Lim burg geboekstaafd als de pro vincie met groot risico op auto diefstal. Noord-Brabant be kleedt een vijfde plaats, Gelder land een zevende. R. Jeronimus van automobiel club EAC heeft zich intensief met alarmsystemen en autodief stal beziggehouden. Via zijn or ganisatie zijn ongeveer 10.000 Nederlandse auto's verzekerd. „De verzekeringsmaatschappij en in Nederland doen allemaal maar wat. Maar het werkt vaak afgrijselijk langs elkaar heen. Zaak is dat gestolen auto's zo snel mogelijk geregistreerd worden. Alleen dan is de kans op opsporing groot. Inmiddels werken politie en verzekeringen samen. Die werkwijze werpt al In 1993 werden er in Nederland al 39.000 auto's gestolen. FOTOARCHIEF DE STEM vruchten af." Er zijn ook antidiefstal-syste men die niet goedgekeurd wor den. Jeronimus: „Opel monteert bijvoorbeeld een immobiliser in zijn nieuwe Omega's, maar die zijn door de Nederlandse verze keringen nog steeds niet goed gekeurd. Dan zie je dat een bepaalde maatschappij eist dat er naast dat standaard systeem een ander, in Nederland goed gekeurd systeem in de auto in gebouwd wordt." Veghelaar R. Standaert houdt zich al jaren bezig met anti diefstalsystemen. Het ultieme autoalarm dat hij aan de man zegt te brengen, ingebouwd ca. 3500 gulden, werkt met een centrale computer in de auto, die een sirene in werking stelt zodra er aan de auto gemorreld wordt. De eigenaar van de auto heeft bovendien een pieper, zo dat hij acuut op de hoogte is dat er iemand met zijn auto aan de haal wil. Wanneer hij vervol gens de politie of/en een be paald alarmnummer belt, wordt een satelliet in werking gezet die signalen naar de ontvang steenheid van de auto zendt. De auto gaat vervolgens langzamer rijden, de alarmlichten treden in werking en in de auto gaat doordringend loeien. Vervol gens begeeft de motor het en wordt op zes plaatsen geblok keerd. Wanneer de dief de auto verlaat sluiten de deuren zich automatisch, de ramen gaan au tomatisch dicht en er wordt een zender geactiveerd, zodat het voertuig via de satelliet geloka liseerd kan worden. Er zijn autodieven die thuis zijn in elektronika. En die de af standsbediening van het auto alarm na kunnen bootsen. Vol gens Standaert werkt dat niet bij zijn systeem. Want het digi tale systeem wijzigt zichzelf tel kens. Het enige wat de crimi neel overblijft is de sirene dichtspuiten met isolatie- schuim. Maar de motor krijgt hij nooit meer gestart. De industrie zit intussen ook niet stil. Volkswagen voorziet sinds oktober alle modellen met benzinemotor en diesels met di recte inspuiting standaard van een elektronische wegrijblokke- ring. De overige diesels krijgen op een later tijdstip dezelfde voorziening. De wegrijblokke- ring is rechtstreeks op het mo- tormanagement aangesloten. Het systeem, anders dan een pincode, werkt via een schake ling in de contactsleutel. De sleutelcode wordt herkend door een Teesspoel' in de auto. Is dat niet het geval dan slaat de mo tor enkele seconden na het star ten af. Het schakelcircuit in de contactsleutel is een zogenaam de transponder, die werkt zon der batterij. Die batterij is een nadeel van andere soortgelijke systemen. Want als de batterij in de sleutel leeg is, kan slechts een deskundige of de dealer de auto nog open krijgen. Een van de voordelen van een pincode is dat een dief niet op weg kan, ook al heeft hij de contactsleutel van de auto in handen. Nadeel is dat het om slachtiger werkt dan het VW- systeem met de transponder. Door Nico Koolsbergen De oude gasoven ging al twintig jaar mee. En de losse elektrische grill, op afbeta ling gekocht in minder floris sante tijden, telde er al vijf tien. Toen de oven eindelijk vervangen ging worden, rees de vraag: wat nu? Een rond gang langs winkels en het op een rij zetten van de eigen behoeften, leidden tot de con clusie: een combi-magnetron. Want dan kon de overjarige grill ook weg. Het apparaat is nu een jaar in gebruik. Een wondermachine. Nog steeds blijven de eigen schappen verbazen. Een diepge vroren boterham ontdooien in 35 seconden en daarna in twee mi nuten bruin roosteren. Dus ook: dag broodrooster. Twee kippen grillen in 35 minuten; daar deed de oude grill anderhalf uur over! Het stroomverbruik is gering, zeker vergeleken met de 2200 Watt die de grill er doorheen joeg. Kortom, waarom heeft niet iedereen zo'n ding? De groei is er in Nederland uit, vertelt Angelique Smies. Zij is marketing coördinator elektro bij Panasonic Nederland, wat wil zeggen dat ze over de huis houdelijke apparaten gaat. Dus ook over de magnetrons of - zoals de rest van de wereld zegt - micro waves. Waarom de interesse in Nederland lager ligt dan in andere landen, is echter onduidelijk. De tweeverdieners en anderen met een druk leven hebben er een. Maar dat het ding meer kan dan een diepvriesmaal ontdooien, is kennelijk niet alge meen bekend. In Japan, Engeland, Amerika is de magnetron een doodnormaal keukenapparaat in de overgrote meerderheid van de huishou dens. Nederland heeft een dek king van ongeveer veertig pro cent. Al jaren blijft die onveran derd. Wel vervangen mensen een rechttoe rechtaan magnetron door een combi, een magnetron gecombineerd met een hete- luchtoven en vaak ook een grill. Goede combi's zijn er al onder de duizend gulden. Sommige merken en typen laten zich ook gemakkelijk inbouwen. De ge middelde aanschafprijs daalt, blijkt uit gegevens van het marktonderzoekbureau GfK. Hoe werkt het apparaat eigen lijk? „Elektromagnetische stra ling reflecteert in de binnen ruimte via de wanden," zegt An gelique Smies. „Vet- en water moleculen gaan trillen en trilling is warmte. Het luistert nauw: brood dat te kort of te lang wordt ontdooid, wordt klef of is niet te eten. Beter is het daar voor de grill van een combi te gebruiken." Een combi-magnetron is een in gewikkeld apparaat voor iemand die een gasfornuis gewend is, maar dat zojuist met de vuilnis man heeft meegegeven. Met een display waar cijfers en letters op verschijnen, tiptoetsen met on bekende symbolen en lange handleidingen die uitbundig in gaan op de talloze programma's die de machine aan kan. „Maar ook een gasfornuis moet je leren bedienen," zegt Angelique Smies. „Dat geldt ook voor kera misch of inductiekoken. Met het gasfornuis zijn we gewoon meer vertrouwd en dan lijken andere apparaten altijd moeilijk." Om aan de vraag naar eenvoudi ger bediening tegemoet te ko men, bestaan er tegenwoordig wel magnetrons met maar twee draaiknoppen: een voor het wat tage en een voor de tijdsduur. „Vooral ouderen vinden dat han dig. Maar het zou beter zijn één keer vijf minuten te besteden aan het leren omgaan met tip toetsen; dat werkt veel nauw keuriger en het apparaat is mak kelijker schoon te houden." Hoe veel Watt moet een magne tron hebben? „Hoe hoger het wattage hoe sneller de magne tron zijn werk doet," zegt Ange lique Smies. „Nu komt circa 900 Watt het meest voor; dat is waarschijnlijk het optimum."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 27