NS-kortingkaarten gelden straks ook in 'Interliner' Directeur Frans van Bommel van oudste schoenfabriek in Europa: ivoordeel Opgelet! De dame aan de sigaar ALL EET wijzer Appeltaart zonder vet i 5L 6,95 DE STEM SURPLUS "HNES. I JAAR PROGRAMMA. Entree tot Internet via particuliere pc Nieuw busnet sluit beter aan op treinverkeer Tientje onder de kurk Binders. VRIJDAG 4 NOVEMBER 1994 E2 n Goes of Bergen op Zoom). ■12.00 cn 13.00-17.00 -12.00 cn 13.00-15.00 iENHEID! Door Marijke Prins In de traditionele Nederlandse appeltaart is veel boter verscho len in de knapperige zanddeegkorst. Wanneer je een heerlijke appltaart wil maken voor mensen die huiverig zijn voor te veel vet, raad ik deze Italiaanse appeltaart aan, die letterlijk geen boter bevat. De enige boter die eraan te pas komt, is het klontje dat nodig is om de vorm mee in te smeren. Het geheim van de samenhang van het recept - tenslotte zijn vetten als bindmiddel wel handig - schuilt in de amandelen, die van zichzelf rijk zijn aan edele olieën en natuurlijk de ruime hoeveelheid eieren. Het is een taart die leuk is om te maken met kinderen, ook de kleintjes kunnen meedoen. Laat ze met een ongevaarlijk, plastic partymesje (ver- krijgbaar bij Hema of Blokker) de appelen in dunne plakjes snijden. Ze kunnen ook de eieren klutsen, de zakjes vanillesuiker over het beslag uitstrooien, de vorm invet ten en besuikeren en de citroen persen. Voor acht personen Voorbereidingstijd: 20 minuten Oventijd: 35 minuten 2 grote Golden Delicious sap van 1 grote citroen de rasp van 1 sinaasappel 120 gram gepelde amandelen 60 gram kristalsuiker 2 zakjes vanillesuiker 30 gram bloem 100 cc melk 4 grote eieren voor het bedekken van de ovenschotel: 2 eetlepels kristalsuiker 2 eetlepels boter ter garnering: ruim poedersuiker Verwarm de oven voor op 175 graden. Pers het sap van een citroen en giet dat in een beslagkom. Schil de appelen, ontdoe ze van hun klokhuis en snij ze in dunne plakjes. Roer de plakjes door het citroensap. Rooster de amandelen heel licht in een koekepannetje (absoluut niet meer dan lichtbruin laten worden). Maal de amandelen fijn in een ouderwetse koffiemolen of een keukenmachine. Meng de amandelen met vier losgeklopte eieren, de bloem, melk, rasp van 1 sinaasappel, suiker, vanil lesuiker en de appelpartjes (laat het achtergebleven citroensap voor wat het is). Vet een ovenschaal in met de boter en giet de suiker erin. Zorg ervoor dat de hele binnenkant met suiker bedekt is. Giet het beslag in een ovenschaal met opstaande rand. Als je gewoon een aardewerken ovenschaal gebruikt, moet je wel de baktijd met 5-10 minuten verlengen. Schrik er niet van hoe dun het beslag is; het stijft heus wel op. Zet de schaal in het midden van de voorverwarmde oven en laat de aman - del/ap peltaart in ruim 35 minuten goudbruin worden. Strooi over de taart ruim poedersuiker en dien hem het liefst lauwwarm op. ende tijd hun hai U's port-weken Een heer herken je aan zijn schoenen' Door Nico Koolsbergen Je kunt geen krant of tijdschrift meer opslaan, of er staat iets over het Internet. De elektroni sche snelweg heeft intussen ook afritten naar het grote publiek. Wereldwijd vormt zich rond net werken, computers, telefoon- en satellietverbindingen de cyberspace. Even een babbeltje met iemand in Tasmanië, even het weer in zuid - Frankrijk opvragen, even door de Vaticaanse musea wan delen, even de autobiografie van Benjamin Franklin downloaden. Leuk, leuk, leuk, maar de vraag is dan hoe je als particulier op dit netwerk aangesloten kunt worden. Het Internet is niets nieuws. Met name universiteiten benutten het al twintig jaar. De interesse van particulieren met hun eigen pc'tjes is wel nieuw. De pc moet daarvoor via modem en telefoon gekoppeld worden aan een grote computer die deel uitmaakt van het Internet. Er zijn Internet providers die de toegang voor particulieren kun nen regelen. De grootste in Ne derland is de Stichting XS4ALL (spreek uit access for all, toegang voor iedereen). Wie over alle Internetfaciliteiten wil beschik ken, betaalt 40 per maand. Daar komen telefoonkosten (naar Amsterdam) bij. Goedkoper is de Stichting Inter net Access Eindhoven, met 35 per maand, plus telefoonkosten naar Eindhoven. De toegang is beperkt tot mensen van de TUE en inwoners van Eindhoven en omgeving. Ook deze stichting le vert alle faciliteiten. Een derde belangrijke provider /is de Stichting Knoware in Utrecht. In andere steden wordt op het openen van een toegang gestudeerd. Wie het Internet op wil, moet wél de telefoonkosten in de gaten houden. Per dag een half uurtje on line is niets. Nadere informatie is te krij gen op de volgende telefoon nummers. XS4ALL (020-6200294), Knoware (030-896775, van 12-13 of van 20-21 uur), Internet Access Eindhoven (040-438330, zondag van 16-19 uur, dinsdag van 14-17 of 19-22 uur en donderdag van 19-22 uur). Jen Centrale en - uitlijnen iokdempers fabrieksgarantie. eda, 076-214146. 1 Heerbaan auto's eeft hoogste prijs voor uw oop, sloop of schadeauto. Tel. 076-209169. Van onze verslaggever Mark Flapper Roosendaal - Het nieuwe netwerk v'an vijftien busverbindingen dat op 6 november in gebruik wordt geno den, geeft houders van een NS-kor- 'ingkaart recht op dezelfde veertig Procent reductie als in de trein. De kussen van het nieuwe project van w Verenigde Streekvervoerders Ne derland (VSN), zogenaamde Interli- lers, gaan rijden op trajecten die Per trein moeilijk te bereiken zijn. Ie streekvervoerders streven ernaar om het hele land over een tijdje eenzelf de systeem te kunnen hanteren als nu al hogelijk is tussen Oosterhout en Vtrecht. Voor dat traject kunnen bij de NS en de BBA gecombineerde trein- buskaartjes worden gekocht. Er wordt daarom ook gewerkt aan een betere aansluiting van de busdiensten op de aankomst- en vertrektijden van de trei nen. Normale treinkaartjes die bij het NS- loket worden gekocht, kunnen even tueel ook in de bus worden gebruikt. De passagier kan dan op het perron nog besluiten om toch maar met de bus te gaan zonder dat hij een ander kaartje nodig heeft. De tarieven voor de Interli- ners zijn dezelfde als die van de NS voor tweede-klas-kaartjes In het zuidwestelijk deel van Nederland komen er Interliners te rijden op de trajecten Den Bosch-Dordrecht (via Drunen, Waalwijk, Raamsdonksveer, Made), Oosterhout-Utrecht (via Raamsdonksveer, Sleeuwijk, Vianen) en Breda-Utrecht (via Sleeuwijk en Via nen). Op deze drie trajecten rijden nu al Sneltreinbussen van de BBA die straks eigenlijk alleen van naam veranderen. De overige twaalf lijnen zijn wel nieuw. De reismogelijkheden in dit deel van het land veranderen dus niet. Wat wel verandert, is het comfort in de bus. De stoelen worden breder - voor een groot deel staan er drie in plaats van vier naast elkaar -iedere plaats heeft zijn eigen leeslampje en individuele ventila- tiemogelijkheid en passagiers hebben meer beenruimte. Momenteel wordt er hard aan gewerkt om de bestaande sneltreinbussen om te bouwen tot Inter liners. De BBA denkt echter dat er zeker in het begin nog wel diensten gereden moeten worden met bussen in de oude vorm of gehuurde touringcars omdat nog niet alle Interliners gereed zijn. Opvallend aspect aan de nieuwe bus diensten is de klantgerichte instelling van de chauffeurs die een speciale training hebben gehad. „Daarvoor heb ben we geen dik handboek met allemaal regeltjes gemaakt," zegt J. Van Bladel, voorlichter bij BBA. „De chauffeur moet meer als een soort kapitein op zijn eigen bus bekijken wat de beste oplos sing is, hij moet zelfstandig beslissingen nemen. Daarbij staat wel het belang van de klant centraal." Hoe dan: door koffers te dragen? „Nou, het kan gebeuren dat een passagier zijn aansluiting op de bus dreigt te missen, de chauffeur heeft dat gehoord via zijn mobilofoon. Toch kan hij er dan voor kiezen niet op die ene klant te wachten omdat dat zou betekenen dat tien pas sagiers die al in de bus zitten, op de volgende halte hun aansluiting missen. Voor de passagier die dan te laat is, proberen we een alternatieve reisroute met zo min mogelijk vertraging te vin den." Volgens Bladel is de NS niet bang voor concurrentie van de Interliners. „Op de meeste trajecten volgt de bus een ander traject," zegt hij. „Daarnaast hoeft de NS ook niet te vrezen voor bijvoorbeeld de lijn Breda-Utrecht. Met name het stuk Den Bosch-Utrecht is zo druk bezet dat de spoorwegen eigenlijk al te weinig materieel in kunnen zetten. En de tijdwinst die je met de bus hebt, is echt nihil. Veel passagiers stappen trou wens op bij busknooppunt Sleeuwijk dus die zouden anders ook niet met de trein zijn gegaan. Tot mijn niet geringe verbazing bestaat het fenomeen nog. Tien jaar geleden fronsten al vrij wel alle wijnliefhebbers be denkelijk hun wenkbrauwen en zelfs in de jaren daarvóór werden er reeds vele vraagte kens bij gezet. Ik ben het nu, eind 1995, toch weer tegen gekomen. In een bekende su permarkt. Drie flessen wijn voor een tientje. Het is nau welijks te geloven. Was het maar waar, dat je voor die prijs een beetje kwa liteit kon kopen. Maar dat zit er niet in. Wat er dan wèl in die drie flessen zit, is een raadsel. Het kan nauwelijks echte wijn zijn. Wel neem ik aan dat de inhoud de gezond heid niet aantast. Die super markt heeft op het punt van wijn een naam te verliezen. Je zult maar krap bij kas zitten en een buitenkansje ruiken. Dat moet je op zijn minst overleven. Er bestaat een rekensomme tje dat aantoont hoe onwaar schijnlijk het is dat wijn voor die prijs verkocht kan wor den. We doen het per fles. Tien gulden gedeeld door drie levert dan een flesprijs op van 3.33 gulden. Daar gaat nog een hele trits af alvorens je uitkomt bij de winst voor de boer. Winst? Allereerst is er 17,5 procent btw berekend. Dat brengen we dus in mindering van de flesprijs af. Oftewel 3,33 gul den min 58 cent. Dat is 2,75 gulden. De volgende kosten bereken ik aan de lage kant. Als een kostenpost bijvoor beeld tussen 5 en 10 cent ligt, kies ik 5 cent. Voor alle dui delijkheid: de bedragen zijn geverifieerd bij een ervaren wijnkoper. Daar gaan we. Accijns per fles is in dit geval 82 cent. Afgetrokken van die 2,75 gul den levert dat 1,93 gulden op. De vrachtkosten liggen tussen 15 en 20 cent. Ik kies dus 15 cent. Dan zitten wel al op 1,78 gulden. Er is ook registratie en verzekering betaald bij het Hoofdproduktschap voor Ak- kerbouwprodukten (HPA): 2 cent. We zitten op 1,76 gul den. De boer, ginds in het wijn- land, heeft eveneens zijn kos ten gehad. Een lege fles kost al gauw 40 cent, een kurk van niet beste kwaliteit 35 cent, een capsule 10 cent en een etiket 5 cent. Dat is samen 90 cent. Goed, 1,76 gulden min 90 cent is 86 cent. De flessen moeten natuurlijk in een doos. Doorgaans gaan er twaalf in, maar ook wel eens zes. We gaan uit van twaalf flessen in een karton nen doos van 60 cent. Omge rekend betekent dat 5 cent per fles. Die stuiver moeten we in mindering brengen van die 86 cent. Is 81 cent. Nu heeft die wijnboer niet geïn vesteerd in een dure bottel machine en moet hij het vul len van de flessen uitbeste den. Daar hangt een prijs- kaartje aan van 40 cent per fles. Komen we in deze hele financiële afdaling inmiddels op een bedrag van 81 cent min 40 cent. Dat is 41 cent.' Dan zijn we er nog niet, want de boer verkoopt niet recht streeks aan de consument. De handel en de winkel willen ook wat winst. Als we die op totaal 40 cent per fles houden, is dat niet al te veel. De boer kan het schudden. Zijn winst komt tenslotte uit op I cent per fles. Daar moeten hij en zijn gezin van leven. Daar moet hij zijn bedrijf mee draaiende hou den. Drie voor een tientje! Het kan dus eigenlijk helemaal niet. Bij twee voor een tientje frons ik mijn wenkbrauwen al op dezelfde manier als tien jaar geleden bij drie. Ik zal het niet opnieuw voorrekenen, maar in dat geval blijft er voor de wijnmaker uiteraard ook maar een grijpstuiver over. Al zijn er in Oost-Europa nog heel redelijke wijnen voor on geveer dat bedrag te vinden. De produktiekosten zijn daar lager dan ik heb voorgere kend. Lang zal dat echter niet duren. Helaas. bijzonders van VAN DE MAAND UANQA RESERVA 1990 odoced ano bottled by ca s a sangaihos -portugal /«fa* i7%.„ BAIRRADA, "ERVA1990 DC moeten de druiven an een uitzonderlijk age-jaar. Het meest ping. De LBV Port at. Pas als-ie perfect En ligt-ie voor een Door Hans Verbraeken Moergestel - Hij ziet het ge regeld: een mijnheer in een chic pak die uit een dure auto stapt en goedkope schoenen draagt. Volgens Frans van Bommel (52), directeur van de schoenfabriek Wed. J.P. van Bommel in Moergestel is zo'n beeld heel 'geschikt voor een reclamespot. „Deze mijnheer zou zich eigen lijk moeten schamen", zou de begeleidende tekst moeten lui den. Nederlanders behoren zich volgens Van Bommel beter te kleden en schoeien. Aan zijn schoenen herken je 'de echte beer'. Van Bommel-schoenen zijn niet echt goedkoop - gemiddeld kost een paar 340 gulden - maar ze zijn kwalitatief hoogstaand, zegt 'mijnheer Frans' zoals Van Bom mel in zijn bedrijf wordt ge noemd. Op kwaliteit wil hij geen enkele concessie doen. Zo'n 180,000 schoenendozen verlaten per jaar de fabriek. Honderdvij fenzeventig werknemers verrich ten de machinale, maar met veel handwerk gepaard gaande pro- duktie. Het produktieproces is opgedeeld in 260 handelingen. De omzet is jaarlijks zo'n 30 miljoen gulden en de winst is aardig. De kwaliteit van Europa's oudste schoenfabriek (uit 1734) uit zich volgens Frans van Bom mel behalve in het gebruikte leer ook in het voortdurend insprin gen op smaakverschillen. „Als het met je modellen verkeerd gaat, kun je het wel schudden", aldus Van Bommel. De twee ont werpers bij Van Bommel houden dan ook rekening met allerlei smaakverschillen. Ze ontwerpen via de computer per half jaar zo'n honderd modellen, waarvan er na verschillende selectieron des slechts enkele de eindstreep halen. Gedurfd „In Groningen houden ze niet van damesschoenen met felle kleuren. Het moet niet al te wild zijn", zegt Van Bommel. „Het zuiden van Nederland is gedurf der en houdt van meer tierelan tijntjes. In België, waarheen jaarlijks zo'n 20.000 paar schoe nen gaan, geven ze de voorkeur aan een elegantere schoen. In Nederland is zwaar en sportief meer gewild, aldus de fabrikant. Van Bommel vierde vorige week zijn 260-jarig bestaan, opgeluis terd met de presentatie van een bedrijfsgeschiedenis 'Een tradi tie in kwaliteit, 1734 - 1994'. Zijn fabriek overleefde zowel een brand in 1951 als een ingrij pende saneringsronde in de afge lopen decennia. Momenteel zijn er nog 24 schoenfabrieken in Nederland, slechts eenzevende van het aantal in het midden van de jaren zestig Van Bommel is de grootste. Concurrentie Directeur Van Bommel be schouwt de aandacht die zijn fabriek krijgt als een goede gele genheid om meer naamsbekend heid te krijgen. „Voor fantas tische reclamebudgetten hebben we geen geld. We zijn nu een maal geen multinational." Hij doelt zeer waarschijnlijk op het grote Amerikaanse bedrijf Roek- port, onderdeel van Reebock, dat sinds twee jaar op de Nederland se markt aanwezig is en volgens veel schoenwinkeliers niet meer is weg te denken. Van Bommel wil de naam Rockport niet noe men. De Amerikaan zit in het zelfde prijssegment als Van Bommel, maar levert schoenen van mindere kwaliteit, zo meent de fabrikant. Van Bommel blijft op zijn qui vive voor de concurrentie. Nu komt die vooral uit Amerika, maar dat kan zo veranderen. Ook zijn er binnenlandse con currenten die kwaliteitsschoenen maken. Van Lier in Loon op Zand, Greve in Waalwijk en Avang, ook in Moergestel. Van Oost-Europa of Derde-Wereld landen valt volgens Van Bommel in zijn marktsegment niet veel te vrezen. „Denk aan de dag van morgen, door mooi werk minder zorgen", luidt een van de geheugensteun tjes op de werkvloer die het personeel kwaliteitsbewust moe ten houden. Maar meer aanmoe diging is er niet nodig. „Het kwaliteitsbesef zit er bij de men sen ingebakken, zoals bij de meeste Nederlandse bedrijven", Van Bommel schoenen zijn niet echt goedkoop. aldus Van Bommel. Daarom overweegt hij ook geen over plaatsing van produktie naar la- ge-lonenlanden. „Ons bedrijf heeft toekomst als produktiebe- drijf in Nederland. Dat is een commerciële overweging." Van Bommel heeft slechts enkele produktie-onderdelen uitbesteed aan bedrijven in andere landen. Zo laat hij in Marokko wat stik werk verrichten. Uit kostenover weging, zo geeft hij toe. Italië „Moeilijkere, kleinere series worden hier gestikt", zegt hij. In Portugal laat Van Bommel mo cassins maken en in Italië één type damesschoen. „Een elegan tere soort. De Italianen zijn ge raffineerder in de uitvoering." Van Bommel voorziet in België „veel ontwikkeling". Zijn vader, Jan van Bommel, heeft als 75-jarige -rondrijdend in een au to met chauffeur- de Belgische markt opengebroken. In 1992 le verde Van Bommel aan 120 win kels, in 1994 aan tweehonderd. Over vijf jaar is dat aantal ver dubbeld. Van Bommel verwacht veel heil van het Belgische tv- modeprogramma Look, dat zijn schoenen gaat presenteren. Van Bommel wil niet al te veel met een speciale doelgroep bezig zijn. „Het loopt tegenwoordig veel meer door elkaar heen." Niet meer alleen een klassiek model zoals vijftien jaar geleden, maar ook een type schoen voor jongeren. Als voorbeeld noemt hij de jongere die zijn met een bijbaantje verdiende geld be steedt aan een paar echte Van Bommels. „Van Bommel is ook een produkt voor jonge, dynami sche mensen." 'j ons in de winkel rt-aanbiedingen. .7 L ^29,95 ■75LW 10,95 ■75L -üffi 8,95 Door Hein Sluijter tioutversnipperaars/kom- machines. Voor het ver- len van uw tuinafval. .75L 13,95 .75L 4^4514,95 .75L^23,95 inkel bent voor een Door Camiel Hamans Vrouwen en sigaren, het blijven uitzonderingen. Maar 'wel zeldzaamheden die commercieel interessant lijken. Hoe hoger de positie van de dame, hoe meer kans dat ze wel eens een panatel- la verstookt. De grootste sigarenfabrikant ter wereld, de Duits-Neder landse Ebas-groep, producent van onder meer La Paz en Wil lem II, heeft daarom in een drachtige samenwerking met het Amsterdams Vrouwen Siga- rengenootschap Salomé, een kring van zakendames waartoe onder meer Irene Schreuder, zakenvrouw van het jaar 1994, behoort, een damessigaar ont wikkeld. De naam van de corona, pana- tella en cigarillo is Salomé, te gelijk een eerbewijs aan het enige Nederlandse vrouwelijke sigarengenootschap en aan Lou Andreas Salomé, Duits-Balti- sche schrijfster en muze van Friedrich Nietsche. Hij be schreef haar als een wezen met 'de scherpzinnigheid van een arend, de moed van een leeuw en desondanks vrouwelijk'. De blond-bruine Salomé pre tendeert hetzelfde. In een luxe- jugendstill-achtig doosje van vijf stuks huist een elegante sigaar, licht van karakter en met een frisse geur. Ook voor heren genietbaar. Niet meteen arend of leeuw, maar ook geen aanhalig schoothondje. Een echte sigaar, maar niet te zwaar. Er rest slechts een vraag: waar om staat op de verpakking '100% tabak'? Bestaan er siga ren die zo'n naam verdienen en die niet volledig uit tabaksbla deren samengesteld zijn? Of is het om mogelijke verwarring te voorkomen met die tuttige la- dylike sigaartjes met mond- Hoe hoger de positie van de dame, hoe meer kans op een sigaar. Staatssecretaris Schmitz bij de opening van het stuk? aanmeldcentrum voor asielzoekers in Rijsbergen. foto anp an meteen de folder aarmee u gratis een aas kunt bestellen. te hebben gegeten, 'e bij eten. VARNA

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 25