f DE STEM In vuur en vlam met passiedrank Aphrodite De man van de hotdog Mr. Casey werd in negen jaar tijd de abosulte Hotdog King Gratis sex Bite Imitatie Hazewind 1994 *19 Inge Iken lakt. rekt I Bel Hete sexverslaafde vrou wen! Je krijgt ze direkt thui' aan de lijn. 06-96.90 toDm' REAGEER! op de leukst» vrouwen, maak 'n snelle af. spraak. Bel 06-9696 75cprt, b/m 1713 716 |718 1635 1894 >00 6.92 Nieuw! Sexdoorschakelliin Vrouwen willen direkt sfv 06-9.750 (75cpm) Rijpe vrouwen zoekenj^ gens voor een slippertje 06-9760 (75cpm) AKTIEü! Vraag naar haar telefoonni thuis! Bel nu 06-97.95 (75cpm) Heerlijke vrouwen Zin in 'n WIP? bel de gewit lige dames direkt: 06-98.77 (75cpm) Rijpe vrouwen willen SEX- KONTAKT (niet commer- cieel) 06-9890 (75cpm) Zoek je rijpe vrouwen voor sexkontakt? (niet-commer- cieel). 06-350.266.59 1gpm Waar wacht je op? Gewilli ge meid zoekt hete SEX- afspraak. 06-9517 75cpm Homokontakten: Zoek je 'r lekkere hete jongen? Gay- dating: 06-95.18 75cpm SM-Sexkontakten: Direkt apart met meester of die naar. Bel 06-95.37 75cpm (altijd 50cpm) HOMO- DIRECT: 06-9538, heet! gay-sexcontact. Anoniem! Doorschakelsex! Direkt naar de slaapkamer van lekkere rijpe vrouwen thuis: 06-9566 75cpm SEX met gewillige rijpe- vrduwen (niet commercieel) bel ze thuis 06-9567 75cpm Blind Date via de telefoon. Afspraakjes met leuke mei- den, bel: 06-95.95 75cpm "Direkt apart met gezellige aantrekkelijke vrouwen" Bel: 06-9.600 (75cpm) LIVE-sex! nymfomane vrouwtjes direct apart! Ook SM! geven hun adres en tel nrs. Bel ons 06-34035080 (50cphm) niet commerciële sexadressen en nummers van vrouwen. Bel 046-752333 VRIJDAG 4 NOVEMBER 1994 DEEL E nor Hein Sluijter j zegt dat hij er een week niet van heeft [innen slapen. De jonge mannelijke klant de bar van het bruine dorpscafé wilde tel eens uit zijn bol en een week geleden had (tier nieuwsgierig een paar glaasjes van iet nieuwe liefdesdrankje Aphrodite besteld vol verwachting opgedronken. Je houdt het niet meer, hoor. Je gaat er niet alleen ai uit je bol maar ook vlot van uit je broek." Ik en op dat moment net een paar minuten eerder linnen gekomen en ben keurig met een glaasje to- atesap onbevangen gaan zitten. Zóoóh, wat zie daar toch op mijn tafeltje staan? ;n kartonnen vouwfolder met een kleurige ove- •ens niet obscene, maar wel opvallende foto van tn vrijend, nagenoeg geheel bloot paar En de ;kst: Aphrodite, passiedrank. Vermindert de inningen. Verhoogt het genot. Koel schenken'. )pde achterkant van het ding lezen we een eroti- èe tekst, genomen uit de roman Fanny Hill van ito Cleland: „Onmiddellijk daarop schoof hij de ikens weg..." En dan nog zo wat. lp alle tafeltjes noodt de folder tot lezen, je wordt er zo geil van als boter," verzekert me 11 ook rauw de onbeschroomde kroegbaas met b veelbetekenende knipoog en hij toont me la- herig de fles met het oranjegele, vlokkerig uit- adespul. „Het is de allernieuwste rage. Het ene aléna het andere schaft het aan." i ga proeven. Ik krijg een speciaal Aphrodite- (aasje, maar het is ook geoorloofd om een long- Linkglas toe te passen met drie klontjes ijs erin. üer wordt er 2,75 gulden voor gerekend, maar el- Itrs kan de prijs oplopen tot 4 gulden. Set ruikt en smaakt naar exotisch fruit, vooral aar passievruchten. Er zit twintig procent alco hol in. Nou ja, dat vermindert in ieder geval de ramingen. Hoewel na een paar glaasjes de po stje beslist geen hoge vlucht zal nemen. Set is wel een erg zoete belevenis. Eenmaal door geslikt, blijft er een licht bittertje in mijn mond hangen. Nu eventjes wachten. Iedereen kijkt naar Ik hóór ze denken. Eventjes is nu om. Hééj, telke fantasiën maken zich daar in mij los? ïoe het ook zij, stormenderhand en kennelijk itwapenend heeft Aphrodite in haar voÜe hoonheid heel Vlaanderen veroverd in een paar mnden tijd. Tal van cafés in Antwerpen, Gent wijde omgeving hebben haar in huis. Wallonië met binnenkort volgen. En nu is ze sinds kort :ok in Nederland gesignaleerd. Nog niet in de andstad. OostBrabantse cafés hebben de natio- ale primeur. Desgevraagd wil producent-uitvinder Philip Van Den Bossche van de firma Happy Generation in iet Belgische Herzele niet beweren dat het nu ge- daan is met XTC in de house-disco's en dat de ge- ichte clientele nu massaal joelend en heet Aphro- iiiezal omarmen. Nee, maar een warm onthaal, zo constateert hij, heeft de drank bij de consument toch wel gekre gen. Er is klaarblijkelijk een zwart maar mooi gat in de seksmarkt ontdekt. Hij mikt in zijn erotische campagne vooral op studenten, maar daarnaast eigenlijk op iedereen die in staat is te komen tot rode koontjes. Van Den Bossche is op het idee van een liefdes drank oftewel een afrodisiacum gekomen, toen hij er in encyclopediën over las. Over kruiden en an dere zaken die de geslachtsdrift zouden opwek ken. Het idee is al zo oud als de mensheid zelf. Wat er nu precies in zijn produkt is verwerkt, laat hij natuurlijk niet los. Wel dat de basis inderdaad bestaat uit sap van passievruchten. Hij verklapt ook nog, dat er honing in zit. En verder nootmus kaat en kaneel. Wat er méér gebruikt wordt, is een geheim. Betekent de plotselinge populariteit dat Aphrodi te echt werkt? Een bron voor helse pret? Van Den Bossche: „Jazeker, maar je moet wel in de stemming zijn. Aphrodite in gezelschap van een of meerdere personen geeft je avond dat extra tintje dat hem geslaagd maakt. Als je er niet voor open staat, merk je niets. Het is een ijsbreker. Geen geneesmiddel en ook geen wondermiddel. We maken twee versies. Een met alcohol en een geheel zonder." Wat Vlaamse horeca-uitbaters, met dus al enkele maanden ervaring, ervan vinden, moge blijken uit de volgende bloemlezing. In Gent: „Ze zaten daar bedeesd voor het raam en na een pint of twee durfden ze een Aphrodite te bestellen. Enkele minuten later zaten ze aan me kaar te frummelen dat het niet mooi meer was." In Geraardsbergen: „Die klant dronk vijf Aphro dites, ging dronken naar het toilet en toen hij te rug kwam, schreeuwde hij voor gans het café: het werkt niet, ik ben bedrogen." In Ninove: „Er kwamen zes Hollandse vrouwen binnen. Die zijn altijd nogal luidruchtig. Maar toen ze de reclame van Aphrodite zagen, gingen ze compleet uit de bol, dronken de hele voorraad op en kwamen precies na vijf jaar vrij uit een kloos ter." Mijn Nederlandse kroegbaas weet er ook een: „Gisteravond nog zat hier een ouder echtpaar. Beiden waren al aardig op weg naar Bacchus. Zegt zij: hee Jan, laten we naar huis gaan onder de wol. Waarop die Jan zijn spijt betuigt: vrouw, ik maak nu niets meer. Toen heb ik voor hem een verlossende Aphrodite ingeschonken." En hij laat er heel diplomatiek op volgen: „De af loop laat zich raden." Dan reken ik mijn tomatesap af (Aphrodite was deze keer van het huis), terwijl de jonge mannelij ke klant aan de bar zich verontschuldigt: „Dat van dat weekje niet slapen, was maar een grapje, hoor." Maar dat hadden we allang begrepen. En nu ook aan den lijve ondervonden. 'Tl aphrodite: Het ruikt en smaakt naar exotisch fruit, vooral naar passievruchten. Er zit twin- •9 procent alcohol in. Nou ja, dat vermindert in ieder geval de remmingen. FOTO FOTOPERSBURO VAN DEN MEULENHOF Mr. Casey (Cees) Vrisekoop: „Een klasse-dog heeft een gemakkelijke 'bite'". Door Hans Bos Een hotdog mag niet 'knakken'. Een zacht, ge stoomd broodje, een worstje zónder vel en klaar is Kees. Pardon: mr. Casey! Negen jaar gele den verdiende de Haar lemse binnenhuisarchi tect Cees Vrisekoop met de verkoop van 'echte' Amerikaanse hotdogs zijn eerste dollar. Onlangs deed mr. Casey zijn impe rium over aan Stege- mann. Zijn droom? Hot dogs verkopen aan Amerikanen. De drijfveer stond als een paal boven water: er deugde geen snars van de hotdog die medio jaren tachtig in de la ge landen over de toonbank ging. Soms vond zelfs een knakworst zijn doodsbedje op een stijf broodje. Om te gruwen... Moet je nagaan: knakworst! Op een hard broodje! Een plukje zuur kool kan nog nét, evenals een lepeltje mosterd, een lik je mayonaise of een kwakje ketchup. Nee, na vele bezoeken aan de Verenigde Staten wist bin nenhuisarchitect Cees Vrise koop (46) uit Haarlem exact hoe een feilloos smakende 'hete hond' moest worden opgetuigd. Een ras-hotdog is een worstje-zonder-vel op een zacht, gestoomd broodje. Het velletje dient na het ko ken en vóór het drogen van het 'hondje' te worden ver wijderd. Zo kan de hotdog nooit 'knakken'. Dit in tegenstelling tot de bockworst. Die móet juist knakken en kan dat ook door het schapedarmpje om het vlees. Een klasse-dog, heeft een gemakkelijke 'bi- te', is geen verrassing in de mond en laat geen vellen na tussen de tanden. Hap, slik, weg, met een plezierige doch beslist niet spectaculaire bijsmaak. Dat zegt Cees Vrisekoop ten minste. En 'mr. Casey' kan het weten. Mr. Casey is pre sident-directeur van Hotdog King in Haarlem. Of liever gezegd was president-direc teur, want Vrisekoop heeft de zaak verkocht aan Stege- mann Fijne Vleeswaren BV in Deventer, onderdeel van het Amerikaanse mammoet concern Sara Lee. Vrisekoop is de enige topmanager in ons land die visitekaartjes uitdeelt met daarop de ver melding 'ex-president'. Vrisekoops handel en wan del als entrepreneur is het het verhaal van vallen en op staan. Gelukkig heeft de laatste ac tiviteit uiteindelijk gezege vierd, zodat de Hotdog King innmiddels Efteling, RAI, Jaarbeurs, Beekse Bergen, Schiphol, Autotron, Madu- rodam en Centerparcs tot zijn rijk kan rekenen. Bij de grootschalige verkoop is Hotdog King marktleider. Gemiddeld 15 procent van de bezoekers van grote e.ve- nementen koopt een hotdog. Dat loopt aardig op: geza menlijk gaat het jaarlijks om een dikke 25 miljoen bezoe kers. Vrisekoop's volgende ge slaagde stap was de verkoop van hotdogs via 110 van de 153 ervoor in aanmerking komende benzinestations. Daar staan nu speciale warmhoudkastjes, in de branche beter bekend onder de veelzeggende naam, de 'stille verkoper'. Bij pomp- shops geldt (ook) voor hot dogs de oerkreet: 'hit and 'Groei' is altijd een sleutel woord geweest in de vocabu laire van Vrisekoop. Uiter aard om de hotdog-shop na verloop van tijd zo goed mo gelijk te kunnen verkopen. „Ik wilde nu eens géén 'Kees-bedrijf'. Al mijn ande re ondernemingen, onder meer een spuiterij en een handelsonderneming, zijn 'Kees-bedrijven'. Alle werk nemers vertrouwen op Kees en die wordt er dan ook al tijd bij geroepen als zich een probleem aandient. Daar had ik bij die hotdogs geen zin in," zegt Vrisekoop. Hij houdt kantoor op de smaak vol ingerichte zolderetage van een oud-doktershuis in Haarlem. De hand van de meester is overal in het pand te herkennen. Het buitenland lonkte, maar de wettelijke regels zorgen in vele landen voor bijna on neembare drempels. Neder landse worst voldoet in de Bondsrepubliek niet aan de eisen die een oude worstwet stelt, terwijl de verkoopkar retjes voorzien moeten zijn van handenwaspunten. In België is het een probleem dat de wederverkopers de helft van de verkoop zwart willen regelen, terwijl in Ita lië de geringe betalingsmo- raal het grote struikelblok vormt. En zo is er overal wat. Het grootste probleem voor een succesvolle starter, zeker als hij zich in de detailhan del wil begeven, is echter het imitatierisico. De 'uitvinder' moet na de introduktle van zijn produkt vechten om de 'shelf space': de ruimte op het schap. En dat kost geld, véél geld. Vrisekoop toont de folder van een concurreren de Brabantse bakker die Robbv's Hotdog op de markt brengt. Inderdaad, een dui delijk geval van 'me too'. Een hotdog is ook een ty pisch magnetron-prödukt, uitstekend geschikt voor de snelle thuishap. Maar ja, een goed produkt ligt niet direct in alle winkels. Om zich te verzekeren van permanent beschikbaar deskundig ad vies verkocht Vrisekoop een klein deel van zijn aandelen aan zakenvriendjes, in de overtuiging dat ze daar na een jaar of tien flink op zou den verdienen. De hotdog bleek een haze wind. De verkopen verliepen zó voorspoedig dat Hotdog King een echt bedrijf dreig de te worden. Inmiddels was ook de cheeseburger aan het assortiment toegevoegd, ter wijl hard wordt gewerkt aan American Pancakes en piz- zapunten. „Het uitdenken van nieuwe produkten en het succesvol introduceren doe ik graag. Het ontwerpen van zo'n ver koopkarretje met bijbeho rende huisstijl? Geen pro bleem. Maar het ontwikke len van een managements tructuur met vakspecialisa ties? Ik kan er niet tegen. Daar kan ik onvoldoende voor delegeren." „Ik ben dit bedrijf begonnen met een flinke dosis enthou siasme. Gelukkig heb ik geen weet gehad van de vele valkuilen. Een zich snel ont wikkelend bedrijf kost op het cruciale moment vele miljoenen. Dan moet je alles wat je in jaren hebt ver diend, op het spel zetten in de wetenschap dat na één jaar van de honderd geïntro duceerde produkten er nog geen tien over zijn." De belangstelling van de FOTO UNITED PHOTO DE BOER concurrentie was overweldi gend. De detailhandel lonk te. In service en kwaliteit was Vrisekoop niet te klop pen, maar als het op de por temonnee aankwam moest hij de grote broeders vóór la ten gaan. Stegemann ging met de eer (én de zaak) strij ken. Tot 1 juli van het vol gend jaar blijft mr. Casey verbonden aan Hotdog King, daarna beperkt hij zich tot raadgevingen. Cees Vrisekoop: „Ik wil niet voor een baas werken, wél voor een klant. Mijn filosofie luidt dat grote concerns doorgaans geen echte 'on dernemers' in huis hebben. Creativiteit, lef en zelfstan dig denken zijn in strijd met het wezen van een groot be drijf. Toch ligt de basis van elke onderneming bij de 'en trepreneur'." „Ik ga nu in de VS op zoek naar nieuwe produkten voor Hotdog King. Stegemann biedt via het moederbedrijf Sara Lee immers snelle groeimogelijkheden. We hebben eindelijk voldoende financiële armslag om bui tenlandse markten te betre den. Let op: we gaan dade lijk als een raket." „Over zes weken is onze hot dog te koop op het Rode Plein. Vervolgens zijn België, Spanje, Tsjechië en Polen aan de beurt. Mijn ambitie is het veroveren van de Ameri kaanse markt. Het is een kick om de Amerikanen met hun eigen produkt te kunnen verwennen." „Rentenieren van de op brengst? Ben je gek. Vakan tie is alleen leuk bij de gratie van werk. Elke dag kaviaar komt je de neus uit. Als je geen zakelijke contacten meer hebt, kun je niets an ders dan leuteren over je vrouw, de katten en de tuin. Schei uitzeg..." v? V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 23