'Toen heb ik mijn stem opgezet' De Nederlanden als dappere leeuw Verbaasde reacties op RTL -contract Mark Klein Essink WÊmf Chess statisch maar met sterke stemmen Wellustige weduwe bekoort het publiek NOS toont de verdwenen wereld van Polygoon en Philip Bloemendal DE STEM GROTE GIDS Lëeg Vierhonderd jaar kunst en koopmanschap PE STEM VRIJDAG 4 NOVEMBER 1994 Dj Amsterdam (anp) - Een re portage over het vernieti gingskamp Auschwitz vormde zeven jaar geleden het einde van het Poly goonjournaal. Voor pro grammamaker Philip Bloemendal, de stem van Polygoon, waren het vijf, zes minuten van grote be trokkenheid. „Want mijn hele familie was door de moffen vermoord." Het bioscoopjournaal van Poly goon was een belangrijke nieuwsbron in het tijdperk voor de televisie. Vijfenzeventig jaar geleden werd de Haarlemse film fabriek Polygoon opgericht. De NOS zendt vanavond De wereld Ivan Polygoon uit (Nederland 3, '20.29 uur). Samensteller Wil de Jong toont de verdwenen wereld van het bioscoopjournaal in een mengeling van filmfragmenten en gesprekken met de hoofdper sonen van destijds. Windhondenrennen in Zeist, de 107e verjaardag van opa Kip en het zoveelste afscheid van Hein tje Davids. Typisch onderwerpen voor het journaal van Polygoon. Het waren onderwerpen met een betrekkelijke nieuwswaarde; een grote kijkdichtheid was echter gewaarborgd. Bloemendal is met recht de stem van het Polygoonjournaal. Hij was commentator en hoofdre dacteur en volgens velen was hij tevens de drijvende kracht ach ter dit 'gefilmde weekblad'. Hij had ervaring opgedaan bij Radio Herrijzend Nederland. De We reldomroep had hem ook ge vraagd, maar Polygoon betaalde beter. Hij begon als nieuwslezer, van journalistiek wist hij niets. Toen hij een proefcommentaar insprak, wist hij dat het anders moest. „Ik had het idee dat de man die achter het doek zit met zijn stem nooit het einde van de zaal bereikte. Ik heb gevraagd of ik het over mocht doen. Toen heb ik mijn stem opgezet. Dat is al die jaren zo gebleven." Yijf weken Polygoon werkte commercieel. In de jaren dertig draaide het journaal in ruim vierhonderd bioscopen. Daarvoor werden 130 kopiën gemaakt die weken lang rouleerden. Bloemendal: „De eerste week in Rotterdam, de tweede Dordrecht, de derde in Breda, de vierde in Reusel en de vijfde in Hoogeveen. Na vijf we ken kreeg je het nieuws voorge schoteld. Het was oud, maar als je het nooit gezien had, was het toch weer nieuws." Begin jaren zestig hield Nederland tijdens de Cubacrisis de adem in. Bloemen dal: „Als je in een plaats als Hoogeeen woonde, zag je het vijf weken later en wist je dat het niet was doorgegaan." De introductie van de geluids film voor de oorlog was een belangrijke stap voor Polygoon. Onder het motto Polygoon spant de kroon ook in toon, zocht de redactie naar nieuwe onderwer pen. Cameraman Piet Buis, die later directeur zou worden: „Bij voorbeeld een kanariepietenten- toonstelling of een bekende har piste. Als het maar geluid gaf. Het bioscoopprogramma was en tertainment, het journaal moest daarop aansluiten. Behalve om nieuwsitems ging het om onder werpen die amusement brach ten." Dergelijke onschadelijke onder werpen konden tijdens de oorlog zonder bezwaar worden ver toond. Aan het 'repertoire' moes ten op last van de bezetter wel een, meestal twee 'Duitsvriende- lijke' onderwerpen worden toe gevoegd. De journalist Thomas Leeflang beschijft hoe het jour naal tijdens de bezetting geheel wordt overgenomen door de Duitsers. Belazerd Het journaal wilde de werkelijk heid wel eens aanpassen. Ooit kreeg Prinses Beatrix die een schip te water liet de lachers op haar hand toen de champagne een aantal hoge mariniers nat spatte. De camera's van Poly goon misten de beelden. Bloe mendal vroeg een boekhouder de mariniers te vervangen en zeep sop fungeerde als champagne.' „Zo word je nu belazerd. Exeus- ez le mot. Dat is natuurlijk niet waar. Ik heb alleen in scène gezet wat we misten." Bloemendal heeft nooit gepro beerd een tijdsbeeld vast te leg gen. „Ik deed wat voor de hand lag. We kregen een uitnodiging voor de opening van de gasvel- den van Slochteren. Ik besefte verbazing -fÜLSf^Hamans Kunst is ellende. Of is dat slechts vooroordeel vanzich vervelende jeugd in verplichte schoolbanken? Misschien is het eerder andersom. Ellende baart kunst. De puber die voor het eerst verlaten wordt, grijpt naar de pen. Bert Schierbeek die zijn vrouw in een auto-ongeluk ver liest, schrijft zijn enige verkoop succes 'De Deur'. Medea die uit wraak haar kinderen vermoordt, is vereeuwigd door Euripides, Seneca, Corneille, Jan Vos, Cherubini, Charpentier en Xenakis. Verlies, droefenis en rouw zijn ingrediënten voor schoonheid. Maar de ellende en emotie kunnen te groot zijn. Een Auschwitz-opera, een Treblinka-triptiek of een Dachau-trilogie zijn onbestaanbaar. Kunst heelt, maar niet wat niet te stelpen valt. 'The war to end all wars', 'La Grande Guerre' heeft minder diepe wonden geslagen. Op de slachtvelden van de Eerste Wereldoorlog vielen nog meer doden dan in de Tweede, maar die traditionele slachting bleek beter te vertalen dan de voor mensen niet te vatten systematische gruwelijkheid van het Derde Rijk. Ér is kunst bij de vleet uit en over '40-'45. Mari Andriessen, Ed. Hoornik, Henk van Randwijk, Melis Stoke en Jan Campert. Over de bevrijding, het wittebrood, de Canadezen, Polen en Amerikanen is gedicht en gejubeld. De fluisterstemmen van zes miljoen uitgewiste joden, zigeuners en homoseksuelen kan nauwelijks iemand verklan ken. Voor '14-'18 is dat minder een probleem. In de Nederlandse kunst is er vrijwel niets. Nederland leed niet. In de Engelse literatuur bestaat er des te meer. En vaak al uit de jaren zelf. Wat Jan Camperts '18 doden' zijn, is voor Groot-Brittanië Laurence Binyons For the FallenA Is een litanie klinkt het eind, We will remember them op 11 november over de kerkhoven en aangeharkte grafweitjes van Vlaanderen en Noord-Frankrijk. Alle Britse kerken zijn die dag open. Anglicaans, presbyteriaans, Church of England, Church of Scotland, Church of Northern-Island, overal zijn poppies. Papieren namaaksels van Vlaamse klaprozen, verkocht voor de Imperial War Graves Commission. De papavers, waar de Canadese militaire arts John McCrae zijn enige gedicht over schreef: 'In Flanders Fields the poppies grow/Bet ween the crosses, row on row.En hij houdt gelijk, want op wapenstilstandsdag is het rood tussen de rijen kruisen. Rood van de op revers gespelde klaproosjes. Niet alleen bij voortgeduwde wedu wen, aan traditie hechtende kleinkinderen of vutters op oorlogsbede vaart. Elke Brit die in deze dagen in Noord-Frankrijk of Vlaanderen is, of het nou voor zaken is of plezier, stopt om te herdenken. In zijn hoofd spelen de laatste regels van McCrae: 'Wij zijn de Doden. Nog maar kort geleden leefden wij, voelden de dageraad, zagen de zon gloeiend ondergaan, beminden en werden bemind, en nu liggen wij in Flanders Fields. Rupert Brooke, Robert Graves, Siegfried Sassoon en Wilfred Owen gaven stem aan de verschrikkingen en het verdriet. Owen voorzag zijn eigen einde en schreef zijn eigen epitaaf: 'Asleep under this helmet/Up against his pack/ After the many days of work and waking/Sleep took him by the brow/ And laid him back.('Slapend onder zijn helm, tegen zijn ransel aan, na dagen van waken en werken legde de slaap hem achterover, haar hand op zijn voor hoofd') In de tijd dat Owen dit schreef, zomer 1917, kon hij nauwelijks slapen. Wat hij gezien en meegemaakt had, veroorzaakte kwade dromen. Shell shock. Hij werd daarvoor behandeld in Schotland, raakte weer op de been en keerde terug naar het front. Op 4 november een week voor het einde viel hij op het veld van eer. Van Wilfred Owen is niet veel meer over. Zijn strakke, uniforme steen staat op het gemeentekerhof in Ors, daaronder is het vrijwel leeg. Zijn werk leeft voort. De leegte van zijn oorlog is kunst geworden. Tot vergeefse lering voor wie hem nu herdenkt. dat dat belangrijk was." Zo kwam het redactionele beleid tot stand. Solex De lijn werd in de gaten gehou den door een redactiecommissie, waarin de dichter Kees Stip (Trijntje Fop) zitting had. Beel den van een massa door de paus gezegende bromfietsen ontlokten Stip de opmerking: „Solex Deo Goria." Op grond van die uitla ting kwam Stip in de commissie. Stip: „De stem van Flip, het was ook de montage van Flip. Hij schreef bijna altijd de tekst. Zonder Flip zou het Polygoon niet veel geworden zijn." Het beleid was duidelijk anders dan van het televisiejournaal. Zo was er bij Polygoon van het veelbesproken huwelijk van Beatrix (1966) geen rookbom te zien. Buis; „We wilden ons niet voor het karretje spannen van een stelletje oproerkraaiers die op die manier publiciteit wilden hebben." Het einde van Polygoon kondig de zich in de jaren zestig aan. Op initiatief van het WD-kamerlid Haya van Someren-Downer kreeg het bedrijf overheidssteun. Vijftien theaters van het Tus- chinski-concern hadden besloten dat ze het wel zonder het oubol lige journaal af konden. De con currentie van de televisie was te sterk. Het Polygoon was voor even gered, maar zou uiteinde lijk toch buigen voor het me dium van de tweede helft van de twintigste eeuw. 'De wereld van Polygoon', Ne derland 3, 20.29 uur Philip Bloemendal: „Het ging om onderwerpen die amu sement brachten.foto kippa Van onze verslaggever Camiel Hamans Bij het eerste stoplicht in Leu ven is het al mis. Waar het centrum moet liggen, blijkt verboden in te rijden. De enig overgebleven route leidt naar de ring. Rood biedt echter uit komst. Voor het licht staat een leswagen van de firma Merca tor. De motor is afgeslagen, de instructeur heeft zodoende ge legenheid de verdwaalde be zoeker te woord te staan. Hij biedt aan voor te rijden. Als ware hij Mercator zelf gidst hij de vreemdeling Leuven Merca- torstad door. Mercator is van Leuven, hoewel hij in 1512 als Gerard Kremer of Kramer in Rupelmonde ter wereld kwam. Mercator, de La tijnse vertaling van zijn Neder landse naam die koopman-han delaar betekent, leeft buiten de Vlaamse universiteitsstad nog voort in de Mercatorprojectie. Een systeem, waarbij de bolling van de aarde via wassende breedtes in het platte vlak ge projecteerd wordt. Mercator was namelijk cartograaf en zo goed als de eerste. Met twee vrienden en medestu denten van de Leuvense uni versiteit, Jacob van Deventer en Jemme uit Friesland, staat Mercator aan het begin van de gouden eeuw der Nederlandse, lees Brabantse, kaartenmakerij. Een tegelijk ambachtelijk, kunstzinnig en intellectueel be drijf. Vandaar dat de heren zich latijnse aliassen aanmaten. Jacob werd Jacobus de Daven- tria en Jemme tooide zich zelf bewust met de naam Gemma, 'juweel'. Zijn Friese afkomst leverde Frisius op. Dat de cartografie in Leuven en op dat moment begon was geen toeval. Leuven, universiteits stad sedert 1425, was een cen trum van humanistische weten schap. Alles wat toen bekend ,was en werd over cosmografie, landmeetkunde, geografie, wis kunde, verre volken en verre landen werd in Leuven gedo ceerd en bediscussieerd. Behoorlijke kaarten waren er tot die tijd vrijwel niet. De grote ontdekkingsreizen had den net duidelijk gemaakt dat de wereld anders in elkaar moest zitten dan altijd op basis van bijbel en overlevering aan genomen was. Behoefte aan kaarten was er ook nauwelijks. Europa, het middelpunt van toen, was georganiseerd in klei ne overzichtelijke hertogdom men, markiezaten en heerlijk heden. Wie op de hoogte van grenzen en wegen moest zijn, kende die uit zijn hoofd. Pas toen onder de Bourgondiërs en vooral de Habsburger Karei V gebieden gecombineerd en on der een min of meer centraal gezag geplaatst werden, kwam de noodzaak aan goede kaarten op. Cartografie werd al snel een bedrijf en verplaatste zich daarom naar de belangrijkste handelsstad van die periode, Antwerpen. Bestuurders, kapi teins, militairen en kooplui za ten te springen om goed mate riaal. Wie vergunning kreeg kaarten te drukken, was verze kerd van een markt. Ortelius, een grote naam uit de volgende generatie, had zulke goede re laties met het Antwerpse stads bestuur, dat hij zijn concurrent Gerard de Jode dwars kon zit ten. Zijn atlas, die in 1570 klaar was, kon niet eerder ge publiceerd worden dan acht jaar later. Ortelius had toen de markt al verzadigd. De Jodes produkt haalde zodoende nau welijks herdrukken. Zijn kaar ten zijn daarom nu zeldzaam en dus veel duurder dan die van Mercator, Ortelius of de grote Amsterdamse opvolger van de derde generatie Blaeu. Kaarten waren niet slechts ge bruiksvoorwerp. Graveren en kleurendruk vormden een ge compliceerd ambachtelijk pro ces. De stap naar kunst en kunstzinnigheid was zodoende klein. Kaarten werden voorzien van stroken versiering, bloe men, guirlandes en allegorische figuren. Een kaart werd een sieraad en grote kostbare kaar ten kwamen daarom als pronk stuk aan de wand terecht. Ver volgens zijn ze verschenen op interieurschilderijen zoals dat van Vermeer: 'De schilder in zijn atelier'. De wandkaart die daarop afgebeeld staat is zo'n prachtstuk dat het meer dan waarschijnlijk is dat er meer voor betaald is dan voor Ver meers eigen schilderwerk. Kaarten van de prijs van het 'Joodse Bruidje' of 'De Staal meesters permitteerden rijke regenten zich graag. De figuurtjes in de marge dien den soms een ander doel dan opsmuk. Kaarten onthulden' militaire geheimen en mochten daarom niet in handen van te genstanders vallen. Moslims is het verboden zich te laten af beelden of te kijken naar men selijke afbeeldingen. Om te voorkomen dat de Turken die Europa belegerden de stafkaar ten gebruikten, werden daarom de kaarten met tekeningen van Turken verluchtigd. In Leuven wordt tot vier de cember vier eeuwen Neder landse cartografie tentoonge steld. Een indrukwekkende ex positie in de Predikherenkerk. Hoogtepunt is de collectie Ne-i derlandse Leeuwen. De vader landse provinciën afgebeeld in de vorm van een krijgshaftige zich tegen bedreigend buiten land verwerende leeuw. Het is een Oostenrijker geweest, Mi chael von Aitzing, die in 1583 zijn bewondering voor de held haftige strijd van de lage land jes aan de zee tegen de onder drukker met dit symbool uit drukte. De 'Leo Belgicus' is eeuwenlang symbool van on verzettelijkheid en eenheid ge bleven. Zelfs toen Noord en Zuid al lang gescheiden waren, verschenen er nog kaarten van het totale ongedeelde gebied in die vorm als om te bewijzen dat in gedachten de eenheid nog bestond. Mercator is dit jaar 400 jaar 'dood. Reden genoeg om hem en wat hij teweeg gebracht heeft in Leuven te herdenken. Mer cator is immers een figuur van wereldbelang. Van hem komt de internationaal gangbare term atlas. Op een van zijn kloeke boekwerken met inge bonden kaarten prijkte Atlas, de mythologische god die het gewicht van de wereld in bol vorm op zijn schouders torstte. Mercator heeft zijn taak ver licht. Zonder Atlas' hulp, maar in zijn naam kan ieder nu de weg over de wereld vinden. De Nederlanden afgebeeld als leeuw op een kaart van Petrus Kaerius (1617) Musical van Koninklijk Ballet van Ylaanderei Roosendaal - Schouwburg De kring. Koninklijk Ballet van Vlaanderen met Musical Chess. Muziek Benny Anders- son en Björn Ulvaeus. Teksten Tim Rice. Regie André Ernot- te. Gezien woensdag 2 novem ber. Door Sjef Huismans Het heeft lang geduurd eer iemand het aandurfde om de musical Chess in ons taalge bied op het repertoire te ne men. Begrijpelijk. Want hoe wel het werk indertijd in Londen toch acht jaar onaf gebroken stond werd het toch niet direct met veel uitbun digheid onthaald. De makers van het spel zijn niet de eersten de besten: de bekende succesvolle Abba-musici en de produktieve musical-auteur Tim Rice. Nog een gevaar dreigt om de hoek door het feit doordat het verhaal zich afspeelt in de sfeer en tijd van de koude oorlog. In Chess strijden twee top-schakers om de wereldtitel, een Rus en een Amerikaan. En hiermee ge paard gaat de medogenloze strijd en de machinaties van de beide grootmachten over de rug gen van mensen, in dit geval denksporters en hun relaties. De musical is statisch van con structie met hier en daar goed kope stoplappen, maar dit brengt het gegeven met zich mee. En ook qua regie en cho reografie valt daar weinig inspi ratie aan te ontlenen. Vandaar ook dat de dans-expressie zich vaak moet beperken tot statische exercitie om zo het toneelbeeld op te vullen. Daa ibJ1 Wat de produktie sterk boeiend maakt is echter de m ziek en de vormgeving van karakters. Het koorwerk en ensembles zijn veelkleurig en worden door uitgelezen stem® op feilloze wijze vertolkt, naast hebben de musici wondë schone duetten en aanspreken: solo's gecomponeerd die al jar( op de hitlijsten een plaats hel ben veroverd. De bezetting door het Ballet Vlaanderen is ijzersterk, zow in spel als vocaal met namen Hilde Norga die een perfect Florence wegzet. Hans Pet: Janssens valt op door een dij van een stem. Addo Kruizing heeft naast een prima musica stem ook het vermogen om zi karakterrol van Frederick juiste ontwikkeling mee te ven. Ernst van Looy, sterk als Mola kov beschikt over een excellent stem en perfekte dictie. Daa van Durpel zit als van out lekker in de rol van de onver stoorbare arbiter. Ook Rudi De hem en Lenneke Willemsen vo staan al heeft de laatste w problemen met de hoogte. Het decor is eenvoudig ma: funktioneel en de vertaling kon vooral in de 'recitatieven' wat geforceerd over. Jammer ge noeg zijn niet alle teksten verstaan en de oorzaak hierva ligt in de onjuiste balans met h( orkest, maar vaak 'ook in het I overdreven volume van de vet sterking. Het hoeft echt gee stadiongeluid te zijn. Bij minder volume was de verstaan baarheid stukken beter. Het Ballet van Vlaanderen heef zijn nek durven uitsteken en zi: deze durf met succes bekroond. 07.00 Tekst-tv 09.00 Koekeloere 09.15 Kijk uit!: Lopen en overste ken 09.30 Binnenkort bij de NOT. Infor matie 10.00 (TT) Nieuws uit de natuur 10.20 Fildblommen: it leppeltsje- dief 10.40 (TT) Verzorgen voor morgen 'Vli.OO (TT) Schooltv-weekjournaal J1.30 Teamwork 'flt.55 Tekst-tv 16.01 Nieuws voor doven en slechthorenden 1 J6.09 O ja! NCRV in beeld. Van daag: Farce Majeur 16.59 (TT) Weg van de snelweg j, Nederland, toeristische serie: N.O. Utrecht 17.30 Cartoon Club, tekenfilms 17.59 A Different World, comedy 18.28 Topscore, spelletje 18.58 Prettig weekend, uitgaanstips 19.28 Wat 'n vraag! 20.00 (TT) Journaal 20.24 Weeroverzicht 20.30 (TT) Help, drama-serie wn 21.01 De bijbel, drama-serie: Abra ham 22.42 Sporen: Oud worden, docu mentaire-serie 23.19 Warning Shot, speelfilm 01.01 Journaal son imy,; Hoofdstad Operette op toernee Terneuzen-Zuidlandtheater. Operette 'Die Lustige Witwe' van Franz Léhar door orkest, koor en ballet van Hoofdstad Operette o.l.v. Walter Altham- mer. Solisten: Ellen van Haaren, Bert Simhoffer, Jacco van Renesse, Jeannine Geerts, Ton Hofman, Diek Schaar e.a. Gehoord donderdag 3 novem ber. Verdere uitvoeringen: Terneuzen 4 november, Brug ge 14 november, Bergen op Zoom 22 november, Ooster hout 12 januari 1995, Roosen daal 3 en 4 februari, Breda 31 maart en Etten-Leur 20 mei. Door Jeanette Vergouwen DE OPERETTE blijkt het nog steeds bij het publiek te doen. De Hoofdstad Operette is het enige Nederlandse beroepsgezel schap dat elk jaar enkele pro ducties brengt in Nederland en Vlaanderen. Met 150 uitvoerin gen in één seizoen een prestatie. Een dergelijk aantal uitvoerin gen (operettes en concerten met operette en musical) vergt veel van de solisten. Voor de Lustige Witwe is daarom gekozen voor een dubbele cast. Ellen van Haaren kreeg in Terneuzen een vuurdoop. Hoofdrolspeelster Germaine Compier moet haar stembanden rust gunnen en ope razangeres Van Haaren stond voor de opdracht om de rol in twee weken in te studeren. Zij kweet zich uitstekend van deze taak en overtuigde vooral door haar techniek en zuiverheid. De regie (Elmar Fulda) is sober. Het operetteverhaal is van alle poespas ontdaan en concentreert zich puur op de liefdesbetrek king tussen Danilo en en Hanna. regis ïrii bedrijf li: Geld blijkt tenslotte niet door slaggevend. Interessante vondst van de seur is om het tweede waarin het bekende Viljalied ge zongen wordt, te situeren op he strand. Er wort functioneel ge manoevreerd met losse doekei die een snelle sfeerveranderin| suggereren en ook de verlichtin speelt een belangrijke rol. De balletten zijn nu eens nie storend maar keurig en smaak vol geïntegreerd. Het decor van het derde bedrijf, de broeierig sfeer van Maxim, is strak doel doeltreffend. Het maagdelijk wi van de rijke weduwe tussen warme rood, is wel erg tief. Echt puntige scènes kent operette niet. De muziek is kundig geschreven. Wel wordes enkele melodieën eindeloos her haald. Het Zuidlandtheater heeft vol gens de muzikanten een 'harde bak'. Dat betekent dat de orkest klank (vooral op het balkon) vri; stevig overkomt en het van coördinatiefouten tussen in strumentale- en vocale partijen dreigt. Dit werd door de dirigent vakkundig opgevangen. Het koor acteert soepel en zingt vlot. De solisten leveren accepta bele prestaties. De rol van Dani lo komt menselijk over en wordl vocaal goed ingevuld. De passie straalt van deze man af. Op enkele oubollige zaken na biedt deze uitvoering prettig amusement. Het publiek in Ter neuzen genoot en bezorgde voor al de twee liefdesparen enkele open doekjes. Hilversum (anp) - De mededeling van RTL 4 dat presentator en acteur Mark Klein Essink een vijfjarig contract met deze commerciële zender heeft gesloten, heeft tot grote verbazing geleid bij Veronica en John de Mol Produkties bij wie Klein Essink nog onder contract staat. Woordvoerders van Veronica en De Mol zeggen van niets te we ten. RTL 4 kondigde het nieuwe con tract gisteren in een persbericht aan. Daarin werd ook Klein Es sink zelf geciteerd. Volgens de commerciële zender gaat hij in ieder geval één keer per maand de Staatsloterijshow presente ren. Hij doet dat nu nog bij Veronica, waar hij tot 6 decem ber onder contract staat voor de presentatie van nog twee afleve ringen. Als alles doorgaat, gaat Mark Klein Essink RTL 4 samen met het station ook onder meer een aantal dramaprodukties ontwik kelen. Op dit moment is nog niet bekend in welke vorm dat ge beurt. Series horen daarbij tot de mogelijkheden, aldus een RTL-woordvoerder. Op Oudejaarsavond is Marl Klein Essink voor het eerst bi RTL 4 op het scherm te zien met de 'Oudejaarsloterijshow'. Los van de Staatsloterijshow heeft Klein Essink met Veronica en tv-produeent De Mol tot september 1996 een driehoeks contract als presentator lopen aldus een woordvoerder van De Mol. Hij wil niet meer kwijt dan dat het bedrijf zich beraadt op nadere stappen. Bij Veronica was men verbaasd niets van De Mol gehoord hebben, niet wetende dat de pro ducent ook van niks wist. NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 07.00 07.06 07.30 07.33 aal) ,30 08.33 09.00 ''09.07 09.10 09.53 Journaal Lingo, spelletje Journaal Ontbijt TV (met om 08.00 Jour- Journaal Topscore, spelletje Journaal PP: Uitzending Groen Links Kook tv Die 2: Nieuwe koeien Alle dieren tellen mee, ma gazine ■10.13 Psychologie van het gezin 10.43 Deutsch Direkt. Duits voor be ginners 11.13 Via Ria, discussie 12.07 Lucky Lotto live, spelletje „13.00 Journaal 13.08 (TT) Oppassen!comedy 13.33 (TT) Twaalf steden, dertien ongelukken, serie 14.00 Sonja, talkshow 14.49 De schreeuw van De Leeuw 15.36 Candid camera 16.00 (TT) Journaal 16.07 The Teenage Hero Turtles, tekenfilmserie '16.32 Te land, ter zee en in de lucht: Blij dat ik glij 17.28 Allo 'Allo, comedy 17.52 De familie Keuzekamp 17.58 (TT) 2 vandaag, actualiteiten met om 18.00 Journaal; 18.39 Spor tjournaal en 18.47 Hoofdpunten uit het nieuws gevolgd door het weer SUSKEENWISKE: DE AVE» HAMBONE BOES ONTDEK DE VERSCHILLEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 20