'Net als de luisteraar sta ik in de kou'
The Crow: magische horror
met Brandon Lee
The Chase van Adam Rifkin:
'n miserabele achtervolging
Expositie over Rem
Koolhaas in New York
DE STEM
UITGIDS
pESTEM
Herman Emminks 'Oud Plaatwerk' moet eind dit jaar verdwijnen
Lex Muller
naar RTL
Ruim vier
miljoen voor
Lichtensteins
blonde vrouw
Aids-documentaire
Wereldomroep
onderscheiding
Germinations 8:
biënnale
van jonge
kunst in Breda
DONDERDAG 3 NOVEMBER 1994 D4
OOK IN DE BIOSCOOP
Sylvester Stallone speelt in de rommeli-
ge, maar soms heftige actiethriller The
Specialist een explosievenexpert van
de CIA die met zijn voormalige maat
(James Woods) een bende moet opbla
zen. Hij krijgt iets moois met de veront
rustende Sharon Stone dat zich eerst
alleen via de telefoon en daarna onder
de stomende douche afspeelt. (Casino 4
in Breda, City in Roosendaal, Cinemac-
tueel in Bergen op Zoom, Centraal 2 in
Geertruidenberg, Koning van Engeland
in Hulst)
In The Mask van Chuck Russell vinden
de gekste gedaanteverwisselingen
plaats wanneer de komiek James Carey
een groen masker heeft gevonden
waarmee hij alles kan en durft. Een
stripachtige film met veel visuele effec
ten. (Casino 1, Cinemactueel in Bergen
op Zoom, City in Roosendaal, Koning
van Engeland in Hulst)
Baby's day out, filmkomedie over een
baby die door drie onverlaten wordt
gekidnapt, maar er kruipend vandoor
gaat, is soms grappig maar vaker voor
spelbaar. (Cinésoi 3 in Breda, Cinemac
tueel in Bergen op Zoom, City in
Roosendaal, Koning van Engeland in
Hulst)
Arnold Schwarzenegger speelt een
dubbelrol als brave huisvader en spion
in de spectaculaire actiekomedie True
Lies van James Cameron. (Grand in
Breda, City in Roosendaal, Centraal 1 in
Geertruidenberg, Koning van Engeland
in Hulst)
Een schat van een zwakbegaafde (Tom
Hanks) brengt het in Forrest Gump
tot miljonair en weet tal van belangrij
ke politieke gebeurtenissen naar zijn
hand te zetten. (Casino 3 in Breda,
Koning van Engeland in Hulst).
Harrison Ford speelt een mooie rol als
CIA-agent Jack Ryan in Clear and
present danger van Philip Noyce. Een
onderhoudende, sterk geregisseerde
thriller over de duistere Amerikaanse
connecties met de Colombiaanse drugs
kartels. (Cinemactueel in Bergen op
Zoom)
Een sneak preview staat de bioscoop
bezoeker te wachten op woensdaga
vond om 20.00 uur in Cinésoi 3 in
Breda. De voorpremière van een niet
tevoren bekend te maken splinternieu
we kwaliteitsfilm.
When a man loves a woman van
Luis Mandoki is het romantische drama
van een aan de alcohol verslaafde
vrouw (Meg Ryan) wier huwelijk (met
Andy Garcia) en gezinsleven worden
gered door therapiën en AA-sessies.
(Casino 2 in Breda)
In de succesvolle maar weinig verras
sende filmkomedie Four Weddings
and a Funeral speelt Hugh Grant een
jonge Britse aristocraat die verliefd
wordt op een Amerikaans fotomodel.
Tijdens vier pompeuze, typisch Britse
huwelijksfeesten van vrienden en een
begrafenis ontmoet hij haar telkens
weer. (Cinésoi 2 in Breda, City in
Roosendaal)
I love trouble is een melige thriller-
komedie met Julia Roberts en Nick
Nolte over een journalist op zijn retour
die bezwijkt voor de vrouwelijke char
mes van een collega. (Casino 4 in
Breda, Centraal in Geertruidenberg)
Het leuke maar ook wat kinderlijke
verhaal van The Flintstones, de speel
film naar de tv-tekenfilmserie vol visue
le Spielberg-grapjes, blijft nog in Mig
non in Breda.
Razendsnelle actie en tienerachtige ro
mantiek in Speed van Jan de Bont.
Eerst een adembenemde gijzeling in
een lift, daarna in een bus, die zal
exploderen als er langzamer of harder
dan 50 kilometer wordt gereden. (Ciné
soi 3 in Breda)
Aristokatten, de leuke, gereviseerde
Disney-tekenfilm, draait nog steeds in
Casino 4 in Breda, Centraal in Geertrui
denberg)
Jungle Jack is een teddybeertje in een
Deense animatiefilm, die houterig is
getekend en vol diché's zit hoewel hij
probeert om op een Disney-film te
lijken. (Cinemactueel in Bergen op
Zoom, Koning van Engeland in Hulst)
Filmhuis Concordia in Breda vertoont
vanaf vandaag (tot en met 23 novem
ber) het opwindende, intieme, uitste
kend geacteerde huiskamerdrama 06
van Theo van Gogh. Een eenzaam stel
zoekt telefonisch sekscontact via een
06-nummer maar het plezier wordt
bedorven doordat andere emoties dan
alleen seksuele gaan meespelen.
Abgeschminkt! van de jonge Duitse
cineaste Katja von Garnier is ook deze
week te zien in Filmhuis Concordia in
Breda. Een aardige relatiekomedie over
twee jonge vrouwen op zoek naar de
ware liefde, die met een Oscar voor de
beste buitenlandse film werd be
kroond.
The Crying Game van Neil Jordan
draait zondagmiddag (15.30 uur) in
Filmhuis Concordia in Breda als Gay
Cinema. Boeiende, geheimzinnige
mengeling van politiek en psycholo
gisch drama en spannende actiefilm
Een van de geheimen is de seksuele
identiteit van een mooie zwarte zange
res.
De geest van de bijenkorf, de Spaan
se speelfilm van Victor Erice over de
fantasieën van een klein meisje, is op
dinsdag 8 november in Filmhuis Con
cordia (19.30 uur) onderwerp van fil
manalyse van de Thomas More Acade
mie.
Kafka van Steven Soderbergh wordt
op dinsdagavond om 20.30 uur ver
toond door Filmclub Cinema Paradiso
in de Cinemactueelbioscoop in Bergen
op Zoom. Een nachtmerrie-achtige
zwart-film waarin de schrijver Kafka
(Jeremy Irons) verstrikt raakt in zijn
eigen hersenspinsels. De jonge Ameri
kaanse regisseur vermengde levensver
haal en werk van Kafka, het leverde
een interessante mislukking op.
Lifetimes van Zhang Yimou is van
avond te zien bij Filmhuis Roosendaal
(De Kring, 20.30 uur). De levensgeschie
denis van een rijke, gokverslaafde Chi
nees die door het communistische be
wind al zijn bezettingen verliest en
bijna ook zijn gezin.
Door Rein van Willigen
Oud Plaatwerk, het Radio 2-
programma van Herman Em-
mink, verdwijnt eind van dit
jaar. Emmink is boos. Hij vindt
dat de Tros niet netjes met hem
is omgesprongen. „Vanwege de
nivellering is er geen plaats
meer voor mij. Wat moet je dan
nog zeggen?"
Radio 2 krijgt per 1 januari
een strakkere horizontale pro
grammering. Oud Plaatwerk,
vooral in trek bij de oudere
luisteraar, past volgens de Tros
niet in de nieuwe opzet. „Het is
historisch gezien niet juist dat
het altijd dit soort program
ma's zijn die verdwijnen. Na
tuurlijk is het jammer, maar
het is helaas niet anders," zegt
een woordvoerster.
„Ik hoorde het toevallig. Ze
zijn niet kies met mij omge
sprongen," lucht Emmink zijn
hart. „Ook andere program
ma's, zoals De Havermout
Show, Schlagerfestival en de
twee uur Aktua op zaterdag
verdwijnen. Kortom, de doel
groepenprogramma's zijn weg.
De luisteraar weet niet meer
wat-ie kan vinden en zoeken op
de radio. Vorig jaar nog heeft
programmaleider Ton Daalhui
zen zich sterk gemaakt voor dit
programma."
De teleurgestelde 67-jarige pre
sentator: „Ik zet 's morgens
maar een bandje op en luister
niet meer naar de radio. Ik wil
niet langer geïrriteerd worden
door mensen die niet kunnen
praten en door muziek waar ik
niet van houd. Luistercijfers
interesseren me niet, maar ik
weet dat ik met mijn program
ma wel enkele stadions vul.
Over negen maanden gaat de
hele santekraam in Hilversum
weer op zijn kop als Veronica
commercieel wordt. Laat de
jongelui met Veronica mee
gaan."
„Maar vergeet de luisteraars
die Hilversum met dubbeltjes
en kwartjes hebben opgebouwd
niet. Je hoeft niet iedere dag
een accordeonprogramma van
een half uur te hebben, maar
d'r is toch ook nog zoiets als
cabaret en fanfare. Alles wat
boven het maaiveld komt,
wordt weggemaaid. Het enige
wat ik de luisteraar kan advise
ren is: zeg je abonnement op.
Nergens staat het woord luiste
raar. Alles wordt plat gewalst.
Binnenkort word ik 68. Ik heb
mijn tijd gehad. Ik heb met
ontzettend veel plezier ge
werkt. Wel ben ik ontzettend
droef. Net als de luisteraar sta
ik in de kou."
(Radio 2,19.30 uur)
foto fotopersburo dijkstra
Hilversum - Journalist Lex Mul
ler wordt per 1 november eind
redacteur op de sportredactie
van de commerciële tv-stations
RTL4 en 5. Hij wordt de opvol
ger van de eerder dit jaar overle
den Henk Terlingen.
Lex Muller kreeg afgelopen zo
mer landelijke bekendheid als
gevolg van het zogenaamde bo-
mincident. Een door hem grap
pig bedoelde opmerking over een
bom in zijn bagage hield tijdens
het WK voetbal in de VS het
vliegtuig met het Nederlands elf
tal urenlang aan de grond op de
luchthaven van Orlando, Flori
da.
Muller was destijds chef-spor
tredactie bij het Algemeen Dag
blad. Na het incident en de com
motie die erover ontstond, werd
hij door de hoofdredactie van die
krant voor straf overgeplaatst
naar een bureauredactie bij die
krant.
Muller vocht die beslissing aan,
maar verloor die zaak.
jNew York (rtr/afp) - Het schil
derij I.J'm Sorry van de Ameri
kaanse kunstenaar Roy Lichten-
stein heeft dinsdagavond tijdens
een veiling bij Sotheby's in New
York ruim vier miljoen gulden
opgebracht.
Het stuk van een knappe blonde
vrouw uit wier oog een traan
valt, werd gekocht door een
Amerikaanse verzamelaar. Voor
twee schilderijen van Willem de
Kooning, de 90-jarige Ameri
kaanse schilder van Nederlandse
afkomst, werden bedragen van
ruim een miljoen gulden per stuk
betaald.
De 66 ingebrachte kunstwerken
haalden aanvankelijk hoge prij
zen, maar later zakte de belang
stelling in, waardoor vele wer
ken amper hun laagst geschatte
waarde haalden. Iets meer dan
de helft werd teruggenomen. Tot
de weinige hoogtepunten be
hoorde Let Us Now Praise Fa
mous Men van de in 1987 overle
den pop art-schilder Andy War
hol, dat 1,7 miljoen gulden op
bracht.
Zowel Christie's als Sotheby's
hebben, als gevolg van de slechte
verkopen dit voorjaar, hun
schatting van de opbrengsten
van najaarsveilingen met een
derde verlaagd. Sotheby's haal
de dinsdag echter niet de laagste
raming. De opbrengst van de
veiling bedroeg ruim 20 miljoen
gulden. Het veilinghuis had ver
wacht tussen 23 tot 32 miljoen
om te zetten.
Hilversum (anp) - Radio Neder
land Wereldomroep heeft in To
kyo een prijs voor nieuwsdocu-
mentaires van de Aziatische Om
roep Unie gewonnen.
De Wereldomroep werd onder
scheiden voor zijn inzending The
next battleground - Aids in In
dia, een productie van van Eric
Beauchemin. De documentaire
was in februari in de Engelstali
ge uitzendingen te horen.
In The next battleground staat
het nog steeds groeiende gevaar
van aids in India centraal. Vol
gens deskundigen kan het aantal
Indiërs dat besmet is met HTV
aan het einde van deze eeuw zijn
opgelopen tot 30 a 50 miljoen.
Van onze kunstredactie
Breda - Germinations 8 is vanaf
zaterdag 5 november te zien in
De Beyerd en in de kunstacada-
mie Sint Joost te Breda. Het is
voor de achtste keer dat deze
biënnale voor jonge kunstenaars
wordt georganiseerd.
Germinations ('Ontkiemingen')
toont tot en met 4 december
werk van 64 kunstenaars uit 15
Europese landen. Alle kunste
naars zijn minder dan drie jaar
geleden afgestudeerd.
Sinds 1981 is Germinations
steeds op verschillende plaatsen
in Europa te zien geweest, o.a. in
Lyon, Aken en Grenoble. De
academies in de deelnemende
landen dragen kunstenaars voor.
Elk land maakt zijn eigen keuze.
Voor de meeste kunstenaars is
Germinations de eerste gelegen
heid om hun werk te tonen aan
het publiek, de markt en de
kritiek. Bovendien krijgen zij de
kans tot het leggen van contac
ten en het uitwisselen van idee-
en.
Na Breda zal Germinations 8
verhuizen naar Warschau, Athe
ne en waarschijnlijk Perpignan.
Bij de tentoonstelling verschijnt
een uitgebreide catalogus. Op
beide locaties in Bredaa (Beyerd,
Sint Joost) zijn de openingstij
den dinsdag t/m vrijdag
10.00-17.00 uur, zaterdag en
zondag 13.00-17.00 uur.
NEDERLAND 1
07.00 Tekst-tv
09.15 Kijk uit! (tot 09.30)
09 45 (TT) Kijk uit! (tot 1'
,0.10 (TT) Kijk uit! (tot 1|
,0.30 (TT) Spanje. Afl. 1
1100 (TT) De steentijd.
11.25)
,1.30 Kanker heb je m
Afi. 1
,2.00 Tekst-tv
,5,25 Nieuws voor dl
slechthorenden
,6.32 Via Ria, discussie
,7.27 Harry's Mad, jeugd
,7.57 Dieren in Australië
,8.28 Topscore, spelletje I
,8.58 Abdijen II, documei
,9.29 Filmspot, magazine
20.00 (TT) Journaal
20.31 (TT) Link, dramaserii
21.15 Kenmerk, actualitei
2,.46 Werelden: Achter i
Portret van drie Roma-zig
verschillende landen
22.46 Wilde ganzen
22.53 NYPD Blue, polities'
23.45 Cheers, comedy
00.12 Journaal
NEDERLAND 2
07.00 Journaal
07.06 (VARA) Lingo, spellil
07.30 Journaal
07.33 Ontbijt TV, actualil
om 08.00 Journaal
08.30 Journaal
08.33 Topscore, spelletje I
09.00 Journaal
09.07 (PP): CDA
09.10 Kook tv
09.28 Nederland zingt, kil
menzang
09.53 De plattelandsdok
mentaire
10.18 Vrouw-zijn, magazir
11.08 Peter
11.15 Lied
11.19 (TT) In de Vlaanv
comedy
11.46 (TT) All you Need
datingprogramma
13.00 (TT) Journaal
13.08 Studio sport
14.45 Noorderlicht, wet!
lijk magazine
15.10 Loladamusica, rl
gramma
15.35 Stop de strop, spelle
16.00 (TT) Journaal
16.10 Nature on Track, na
16.40 Samson, kinderproga
17.15 Mega top 50, muzie I
17.50 De Staatsloterij Sh
katie
17.58 (TT) 2 vandaag met
actualiteiten, 18.39 Sportjoi
18.47 Hoofdpunten uit het ni
19.00 (TT) Onderweg naai
soap
19.25 Flodder, comedy
19.55 Lucky lotto live she
tje
HAMBONE
Herman Emmink: „Ik heb mijn tijd gehad.
Door Jos Kessels
Op sommige families lijkt een
vloek te rusten. Het meest spre
kende voorbeeld in de filmge
schiedenis is karate-expert Bru
ce Lee, die onder mysterieuze
omstandigheden op de filmset
stierf. Zijn zoon Brandon Lee
kwam op 31 maart 1993 op
28-jarige leeftijd om het leven
door een ongeluk tijdens de op
namen van The Crow.
Een van de produktiemedewer-
kers had verzuimd een revolver
te controleren. Er zat een ver
dwaalde kogel in die Brandon
Lee fataal werd.
Computer
Na deze tragedie werd de film
afgeblazen, hoewel de opnamen
voor een groot deel voltooid wa
ren. De moeder en de verloofde
van Brandon Lee bekeken na
dien de opnamen en vroegen de
makers de film alsnog te vol
tooien, als een testament van de
jonge acteur.
Dat lukte met moderne compu
ter-technieken waarbij de figuur
van Brandon Lee in sommige
scènes door de computer samen
gesteld is. De scène, waarin de
acteur het leven liet, is overigens
niet in de film opgenomen. Deze
bizarre ontstaansgeschiedenis
geeft de film een morbide karak
ter, temeer daar Brandon Lee in
de film iemand speelt die on
kwetsbaar is.
Toch kan ik me voorstellen dat
de familie van Brandon Lee en
de Australische regisseur Alex
Proyas The Crow wilden uit
brengen omdat het ook zonder
de treurige achtergrond een
aparte magische horrorfilm is, al
is het een niet meer van het
ander los te zien. De film is
gebaseerd op de gelijknamige
horror-strip van James O'Barr
over een vermoorde jongeman
die terugkeert op aarde om de
gewelddadige dood van zichzelf
en zijn vriendin te wreken.
De film begint op 30 oktober,
Duivelsnachtin een sombere,
verloederde stadswijk. Het is
precies een jaar nadat muzikant
Eric (Brandon Lee) en zijn vrien
din Shelly beestachtig werden
vermoord door de bende van Top
Dollar (Michael Wincott). Die
nacht staat Eric op uit het graf,
omdat „de ziel van de droefheid
geen rust krijgt". Een kraai
voegt zich bij hem en leidt hem
naar de plek des onheils waar hij
en Shelly het leven lieten.
Masker
Eric vindt terplekke een clowns
masker en daardoor geïnspireerd
beschildert hij zijn gezicht. Als
een weemoedige clown der wra
ke ruimt hij zijn moordenaars
op. Hij lijkt onkwetsbaar te zijn
totdat Top Dollar de achilleshiel
van Eric ontdekt.
In de vormgeving doet The Crow
enigszins denken aan Batman.
Regisseur Alex Royas, een debu
tant uit de muziekclip-wereld
zette het dreigende zwart-wit
van de strip om in sombere kleu
ren, tegen een decor van nacht
en ontij. De sfeer van de film
komt eigenlijk het meest overeen
met de hardrock-muziek en
Death Metal-cultus. The Crow
zit vol met deze muziek, maar
ook met de bijbehorende symbo
len. Het lange haar, het leer, de
tatoeages, de kettingen, het ge
flirt met de dood, maar ook met
het verzet daartegen, omdat de
uit de dood opgestane wreker bij
voorbeeld nog steeds een anti
roker is.
Vormvast
Ondanks de computer-ingrepen
is de film verrassend vormvast.
Bovendien draaft er een aantal
vreemde types op, die in dit
Armageddon goed gedijen, zoals
Jon Polito als een vuile pandjes
baas of Michael Wincott als de
onberekenbare Top Dollar.
The Crow is inmiddels een grote
culthit geworden, hetgeen uiter
aard niet los gezien kan worden
van de uiterst merkwaardige
achtergronden. Het blijft een
macabere en cynische gewaar
wording in deze entourage een
dode aan het werk te zien. Van
daar ook dat je de film met
gemengde gevoelens ondergaat,
maar een curieuze film is het
zeker.
M 'The Crow' is te zien in Cinésoi 1
in Breda.
SUSKE ENWISKE:
ONTDEK DE VER!
Charlie Sheen en Kristy Swanson in de actiekomedie 'The Chase'.
foto three lines pictures
De 28-jarige acteur Brandon Lee in de film 'The Crow'. Tijdens de opnamen in 1993 kwam hij om
het levende film werd alsnog uitgebracht. foto buena vista
Van onze filmredactie
I
Films hoeven niet altijd een ver
haal te hebben om te amuseren.
Een recent en goed voorbeeld
daarvan is 'Speed' van Jan de
Bont waarvan de plot moeiteloos
in één zin past.
Geplaagd huisvader en part
time filmcriticus Al Bundy vatte
na een geslaagd bioscoopbezoek
zijn visie op de cinema treffend
samen met: „Twintig lijken,
tachtig tieten, geen verhaal: de
beste film die ik ooit gezien
heb."
'The Chase' van Adam Rifkin
kan de vergelijking met 'Speed'
niet doorstaan en voldoet al
evenmin aan de criteria van
Bundy, maar de film heeft één
grote overeenkomst: geen ver
haal.
Het betreft hier een actie-kome
die met Charlie Sheen, die zo'n
anderhalf uur over de snelweg
toert in het gezelschap van een
meisje (Kristy Swanson) dat hij
noodgedwongen op sleeptouw
heeft genomen. Ze blijkt de
dochter van een rijke pa. Van
daar dat de politie aan kidnap
ping denkt. Niet helemaal onver
wacht worden het meisje en
Sheen verliefd op elkaar en
vluchten de zon tegemoet.
Voor regisseur Adam Rifkin is
het blijkbaar een geweldige klus
geweest om anderhalf uur vol te
maken. De sentimentele cliché
dialogen hoor je, net als bij een
soap-serie, allang vantevoren
aankomen. Om de povere hande
ling wat uit te breiden, is een
tv-ploeg bedacht die een repor
tage maakt over de politie-ach-
tervolging, maar dat levert al
leen nog maar méér meligheid en
verveling op.
Om te voorkomen dat de kijker
zich rustig richting droomland
begeeft, worden helse autoslope
rij-geluiden ingezet. Een pijnlij
ke bijkomstigheid is dat een van
de agenten gespeeld wordt door
de strijdbare kolos Henry Rol
lins, de Mike Tyson van de rock
muziek, die zich belachelijk
maakt in deze miserabele flau
wekul.
'The Chase' draait in Mignon in
Breda en De Koning van Enge
land in Hulst.
New York (anp) - Architect Rem
Koolhaas kan er zich vanaf deze
week op beroemen de eerste Ne
derlandse bouwmeester te zijn
aan wie een tentoonstelling in
het Museum of Modern Art
(MoMA) in New York is gewijd.
De expositie heeft als titel
'Thresholds/O.M.A. at MoMA:
Rem Koolhaas and the place of
public architecture' en werd gis
teren in aanwezigheid van de
architect geopend.
O.M.A. staat voor Office for Me
tropolitan Architecture, het bu
reau van Koolhaas in Rotter
dam. Zijn faam is inmiddels we
reldwijd en hij wordt als de
belangrijkste Nederlandse archi
tect van dit moment beschouwd.
In de New York Times omschreef
de auteur Douglas Coupland
Koolhaas onlangs als een post-
nationalistisch architect. „Een
echte Europese burger, 50, lang,
mager, streng, rijdend in een
Maserati, met een kantoor in
Rotterdam, een gezin in Londen
en projecten in Frankrijk, Enge
land, Italië en Duitsland."
Koolhaas beperkt zich overigens
niet tot Europa, maar heeft in de
afgelopen jaren over de hele we
reld gewerkt. Hij hoort tot de
internationale club van belang
rijke architecten die elkaar
voortdurend waar ook ter wereld
ontmoeten.
In de jaren zeventig en begin
jaren tachtig kreeg Koolhaas
vooral faam als architectuur
theoreticus. Hij had gestudeerd
aan de vooruitstrevende Archi
tectural Association in Londen
en aan het Institute for Architec
ture and Urban Studies in New
York. In 1978 verscheen van zijn
hand Delirious New York, ener
zijds een studie van de moderne
wereldstad en anderzijds een be
schouwing van Manhatten als
'congestie-cultuur'. Van het boek
verschijnt tijdens de tentoonstel
ling een herdruk.
Toen ontwerpen van Koolhaas in
Nederland voor het eerst werden
gebouwd, zoals het Danstheater
aan de Haagse Spui en het IJ-
plein in Amsterdam leverde hem
dat forse kritiek op. Die is van
tijd tot tijd de kop op blijven
steken. Op het ogenblik maakt
Koolhaas vooral furore met zijn
Koolhaas foto anp
Congexpo, een grootschalig ten-
toonstellings- en congrescen
trum in Lille. Het maakt deel uit
van het Euralille-project, het
complex van een TGV-station,
congrescentra, hotels, winkels en
woningen in de Noordfranse
stad.
De expositie in het MoMA pro
beert aan de hand van plannen,
maquettes en tekeningen het
verband te onderzoeken tussen
architectuur, stedebouw en de
openbare ruimte. Aandacht
wordt besteed aan stedebouw-
kundige plannen zoals voor het
Franse Melun-Senart (1987),
voor het Japanse Yokohama (een
inzending voor een prijsvraag uit
1991), en het Euralille-project.
Vijf projecten staan op de ten
toonstelling centraal: Koolhaas'
inzending voor de ontwerpprijs
vraag voor de Parijse Nationale
Bibliotheek (1989), de inzending
voor het Media Centrum in het
Duitse Karlsruhe, De Rotter
damse Kunsthal (voltooid in
1992), de Jussieu Bibliotheek
voor de Universiteit van Parijs
(1993, in ontwikkeling) en de
Congexpo In Lille (bijna vol
tooid).
Op verschillende plaatsen buiten
het MoMA, zoals in de 53e straat
en in een station van de onder
grondse aan Fifth Avenue, zijn
tijdens de expositie installaties
van Koolhaas te zien.
De tentoonstelling duurt tot 15
januari.