'Net als de luisteraar sta ik in de kou' The Crow: magische horror met Brandon Lee The Chase van Adam Rifkin: 'n miserabele achtervolging Expositie over Rem Koolhaas in New York DE STEM UITGIDS pESTEM Herman Emminks 'Oud Plaatwerk' moet eind dit jaar verdwijnen Lex Muller naar RTL Ruim vier miljoen voor Lichtensteins blonde vrouw Aids-documentaire Wereldomroep onderscheiding Germinations 8: biënnale van jonge kunst in Breda DONDERDAG 3 NOVEMBER 1994 D4 OOK IN DE BIOSCOOP Sylvester Stallone speelt in de rommeli- ge, maar soms heftige actiethriller The Specialist een explosievenexpert van de CIA die met zijn voormalige maat (James Woods) een bende moet opbla zen. Hij krijgt iets moois met de veront rustende Sharon Stone dat zich eerst alleen via de telefoon en daarna onder de stomende douche afspeelt. (Casino 4 in Breda, City in Roosendaal, Cinemac- tueel in Bergen op Zoom, Centraal 2 in Geertruidenberg, Koning van Engeland in Hulst) In The Mask van Chuck Russell vinden de gekste gedaanteverwisselingen plaats wanneer de komiek James Carey een groen masker heeft gevonden waarmee hij alles kan en durft. Een stripachtige film met veel visuele effec ten. (Casino 1, Cinemactueel in Bergen op Zoom, City in Roosendaal, Koning van Engeland in Hulst) Baby's day out, filmkomedie over een baby die door drie onverlaten wordt gekidnapt, maar er kruipend vandoor gaat, is soms grappig maar vaker voor spelbaar. (Cinésoi 3 in Breda, Cinemac tueel in Bergen op Zoom, City in Roosendaal, Koning van Engeland in Hulst) Arnold Schwarzenegger speelt een dubbelrol als brave huisvader en spion in de spectaculaire actiekomedie True Lies van James Cameron. (Grand in Breda, City in Roosendaal, Centraal 1 in Geertruidenberg, Koning van Engeland in Hulst) Een schat van een zwakbegaafde (Tom Hanks) brengt het in Forrest Gump tot miljonair en weet tal van belangrij ke politieke gebeurtenissen naar zijn hand te zetten. (Casino 3 in Breda, Koning van Engeland in Hulst). Harrison Ford speelt een mooie rol als CIA-agent Jack Ryan in Clear and present danger van Philip Noyce. Een onderhoudende, sterk geregisseerde thriller over de duistere Amerikaanse connecties met de Colombiaanse drugs kartels. (Cinemactueel in Bergen op Zoom) Een sneak preview staat de bioscoop bezoeker te wachten op woensdaga vond om 20.00 uur in Cinésoi 3 in Breda. De voorpremière van een niet tevoren bekend te maken splinternieu we kwaliteitsfilm. When a man loves a woman van Luis Mandoki is het romantische drama van een aan de alcohol verslaafde vrouw (Meg Ryan) wier huwelijk (met Andy Garcia) en gezinsleven worden gered door therapiën en AA-sessies. (Casino 2 in Breda) In de succesvolle maar weinig verras sende filmkomedie Four Weddings and a Funeral speelt Hugh Grant een jonge Britse aristocraat die verliefd wordt op een Amerikaans fotomodel. Tijdens vier pompeuze, typisch Britse huwelijksfeesten van vrienden en een begrafenis ontmoet hij haar telkens weer. (Cinésoi 2 in Breda, City in Roosendaal) I love trouble is een melige thriller- komedie met Julia Roberts en Nick Nolte over een journalist op zijn retour die bezwijkt voor de vrouwelijke char mes van een collega. (Casino 4 in Breda, Centraal in Geertruidenberg) Het leuke maar ook wat kinderlijke verhaal van The Flintstones, de speel film naar de tv-tekenfilmserie vol visue le Spielberg-grapjes, blijft nog in Mig non in Breda. Razendsnelle actie en tienerachtige ro mantiek in Speed van Jan de Bont. Eerst een adembenemde gijzeling in een lift, daarna in een bus, die zal exploderen als er langzamer of harder dan 50 kilometer wordt gereden. (Ciné soi 3 in Breda) Aristokatten, de leuke, gereviseerde Disney-tekenfilm, draait nog steeds in Casino 4 in Breda, Centraal in Geertrui denberg) Jungle Jack is een teddybeertje in een Deense animatiefilm, die houterig is getekend en vol diché's zit hoewel hij probeert om op een Disney-film te lijken. (Cinemactueel in Bergen op Zoom, Koning van Engeland in Hulst) Filmhuis Concordia in Breda vertoont vanaf vandaag (tot en met 23 novem ber) het opwindende, intieme, uitste kend geacteerde huiskamerdrama 06 van Theo van Gogh. Een eenzaam stel zoekt telefonisch sekscontact via een 06-nummer maar het plezier wordt bedorven doordat andere emoties dan alleen seksuele gaan meespelen. Abgeschminkt! van de jonge Duitse cineaste Katja von Garnier is ook deze week te zien in Filmhuis Concordia in Breda. Een aardige relatiekomedie over twee jonge vrouwen op zoek naar de ware liefde, die met een Oscar voor de beste buitenlandse film werd be kroond. The Crying Game van Neil Jordan draait zondagmiddag (15.30 uur) in Filmhuis Concordia in Breda als Gay Cinema. Boeiende, geheimzinnige mengeling van politiek en psycholo gisch drama en spannende actiefilm Een van de geheimen is de seksuele identiteit van een mooie zwarte zange res. De geest van de bijenkorf, de Spaan se speelfilm van Victor Erice over de fantasieën van een klein meisje, is op dinsdag 8 november in Filmhuis Con cordia (19.30 uur) onderwerp van fil manalyse van de Thomas More Acade mie. Kafka van Steven Soderbergh wordt op dinsdagavond om 20.30 uur ver toond door Filmclub Cinema Paradiso in de Cinemactueelbioscoop in Bergen op Zoom. Een nachtmerrie-achtige zwart-film waarin de schrijver Kafka (Jeremy Irons) verstrikt raakt in zijn eigen hersenspinsels. De jonge Ameri kaanse regisseur vermengde levensver haal en werk van Kafka, het leverde een interessante mislukking op. Lifetimes van Zhang Yimou is van avond te zien bij Filmhuis Roosendaal (De Kring, 20.30 uur). De levensgeschie denis van een rijke, gokverslaafde Chi nees die door het communistische be wind al zijn bezettingen verliest en bijna ook zijn gezin. Door Rein van Willigen Oud Plaatwerk, het Radio 2- programma van Herman Em- mink, verdwijnt eind van dit jaar. Emmink is boos. Hij vindt dat de Tros niet netjes met hem is omgesprongen. „Vanwege de nivellering is er geen plaats meer voor mij. Wat moet je dan nog zeggen?" Radio 2 krijgt per 1 januari een strakkere horizontale pro grammering. Oud Plaatwerk, vooral in trek bij de oudere luisteraar, past volgens de Tros niet in de nieuwe opzet. „Het is historisch gezien niet juist dat het altijd dit soort program ma's zijn die verdwijnen. Na tuurlijk is het jammer, maar het is helaas niet anders," zegt een woordvoerster. „Ik hoorde het toevallig. Ze zijn niet kies met mij omge sprongen," lucht Emmink zijn hart. „Ook andere program ma's, zoals De Havermout Show, Schlagerfestival en de twee uur Aktua op zaterdag verdwijnen. Kortom, de doel groepenprogramma's zijn weg. De luisteraar weet niet meer wat-ie kan vinden en zoeken op de radio. Vorig jaar nog heeft programmaleider Ton Daalhui zen zich sterk gemaakt voor dit programma." De teleurgestelde 67-jarige pre sentator: „Ik zet 's morgens maar een bandje op en luister niet meer naar de radio. Ik wil niet langer geïrriteerd worden door mensen die niet kunnen praten en door muziek waar ik niet van houd. Luistercijfers interesseren me niet, maar ik weet dat ik met mijn program ma wel enkele stadions vul. Over negen maanden gaat de hele santekraam in Hilversum weer op zijn kop als Veronica commercieel wordt. Laat de jongelui met Veronica mee gaan." „Maar vergeet de luisteraars die Hilversum met dubbeltjes en kwartjes hebben opgebouwd niet. Je hoeft niet iedere dag een accordeonprogramma van een half uur te hebben, maar d'r is toch ook nog zoiets als cabaret en fanfare. Alles wat boven het maaiveld komt, wordt weggemaaid. Het enige wat ik de luisteraar kan advise ren is: zeg je abonnement op. Nergens staat het woord luiste raar. Alles wordt plat gewalst. Binnenkort word ik 68. Ik heb mijn tijd gehad. Ik heb met ontzettend veel plezier ge werkt. Wel ben ik ontzettend droef. Net als de luisteraar sta ik in de kou." (Radio 2,19.30 uur) foto fotopersburo dijkstra Hilversum - Journalist Lex Mul ler wordt per 1 november eind redacteur op de sportredactie van de commerciële tv-stations RTL4 en 5. Hij wordt de opvol ger van de eerder dit jaar overle den Henk Terlingen. Lex Muller kreeg afgelopen zo mer landelijke bekendheid als gevolg van het zogenaamde bo- mincident. Een door hem grap pig bedoelde opmerking over een bom in zijn bagage hield tijdens het WK voetbal in de VS het vliegtuig met het Nederlands elf tal urenlang aan de grond op de luchthaven van Orlando, Flori da. Muller was destijds chef-spor tredactie bij het Algemeen Dag blad. Na het incident en de com motie die erover ontstond, werd hij door de hoofdredactie van die krant voor straf overgeplaatst naar een bureauredactie bij die krant. Muller vocht die beslissing aan, maar verloor die zaak. jNew York (rtr/afp) - Het schil derij I.J'm Sorry van de Ameri kaanse kunstenaar Roy Lichten- stein heeft dinsdagavond tijdens een veiling bij Sotheby's in New York ruim vier miljoen gulden opgebracht. Het stuk van een knappe blonde vrouw uit wier oog een traan valt, werd gekocht door een Amerikaanse verzamelaar. Voor twee schilderijen van Willem de Kooning, de 90-jarige Ameri kaanse schilder van Nederlandse afkomst, werden bedragen van ruim een miljoen gulden per stuk betaald. De 66 ingebrachte kunstwerken haalden aanvankelijk hoge prij zen, maar later zakte de belang stelling in, waardoor vele wer ken amper hun laagst geschatte waarde haalden. Iets meer dan de helft werd teruggenomen. Tot de weinige hoogtepunten be hoorde Let Us Now Praise Fa mous Men van de in 1987 overle den pop art-schilder Andy War hol, dat 1,7 miljoen gulden op bracht. Zowel Christie's als Sotheby's hebben, als gevolg van de slechte verkopen dit voorjaar, hun schatting van de opbrengsten van najaarsveilingen met een derde verlaagd. Sotheby's haal de dinsdag echter niet de laagste raming. De opbrengst van de veiling bedroeg ruim 20 miljoen gulden. Het veilinghuis had ver wacht tussen 23 tot 32 miljoen om te zetten. Hilversum (anp) - Radio Neder land Wereldomroep heeft in To kyo een prijs voor nieuwsdocu- mentaires van de Aziatische Om roep Unie gewonnen. De Wereldomroep werd onder scheiden voor zijn inzending The next battleground - Aids in In dia, een productie van van Eric Beauchemin. De documentaire was in februari in de Engelstali ge uitzendingen te horen. In The next battleground staat het nog steeds groeiende gevaar van aids in India centraal. Vol gens deskundigen kan het aantal Indiërs dat besmet is met HTV aan het einde van deze eeuw zijn opgelopen tot 30 a 50 miljoen. Van onze kunstredactie Breda - Germinations 8 is vanaf zaterdag 5 november te zien in De Beyerd en in de kunstacada- mie Sint Joost te Breda. Het is voor de achtste keer dat deze biënnale voor jonge kunstenaars wordt georganiseerd. Germinations ('Ontkiemingen') toont tot en met 4 december werk van 64 kunstenaars uit 15 Europese landen. Alle kunste naars zijn minder dan drie jaar geleden afgestudeerd. Sinds 1981 is Germinations steeds op verschillende plaatsen in Europa te zien geweest, o.a. in Lyon, Aken en Grenoble. De academies in de deelnemende landen dragen kunstenaars voor. Elk land maakt zijn eigen keuze. Voor de meeste kunstenaars is Germinations de eerste gelegen heid om hun werk te tonen aan het publiek, de markt en de kritiek. Bovendien krijgen zij de kans tot het leggen van contac ten en het uitwisselen van idee- en. Na Breda zal Germinations 8 verhuizen naar Warschau, Athe ne en waarschijnlijk Perpignan. Bij de tentoonstelling verschijnt een uitgebreide catalogus. Op beide locaties in Bredaa (Beyerd, Sint Joost) zijn de openingstij den dinsdag t/m vrijdag 10.00-17.00 uur, zaterdag en zondag 13.00-17.00 uur. NEDERLAND 1 07.00 Tekst-tv 09.15 Kijk uit! (tot 09.30) 09 45 (TT) Kijk uit! (tot 1' ,0.10 (TT) Kijk uit! (tot 1| ,0.30 (TT) Spanje. Afl. 1 1100 (TT) De steentijd. 11.25) ,1.30 Kanker heb je m Afi. 1 ,2.00 Tekst-tv ,5,25 Nieuws voor dl slechthorenden ,6.32 Via Ria, discussie ,7.27 Harry's Mad, jeugd ,7.57 Dieren in Australië ,8.28 Topscore, spelletje I ,8.58 Abdijen II, documei ,9.29 Filmspot, magazine 20.00 (TT) Journaal 20.31 (TT) Link, dramaserii 21.15 Kenmerk, actualitei 2,.46 Werelden: Achter i Portret van drie Roma-zig verschillende landen 22.46 Wilde ganzen 22.53 NYPD Blue, polities' 23.45 Cheers, comedy 00.12 Journaal NEDERLAND 2 07.00 Journaal 07.06 (VARA) Lingo, spellil 07.30 Journaal 07.33 Ontbijt TV, actualil om 08.00 Journaal 08.30 Journaal 08.33 Topscore, spelletje I 09.00 Journaal 09.07 (PP): CDA 09.10 Kook tv 09.28 Nederland zingt, kil menzang 09.53 De plattelandsdok mentaire 10.18 Vrouw-zijn, magazir 11.08 Peter 11.15 Lied 11.19 (TT) In de Vlaanv comedy 11.46 (TT) All you Need datingprogramma 13.00 (TT) Journaal 13.08 Studio sport 14.45 Noorderlicht, wet! lijk magazine 15.10 Loladamusica, rl gramma 15.35 Stop de strop, spelle 16.00 (TT) Journaal 16.10 Nature on Track, na 16.40 Samson, kinderproga 17.15 Mega top 50, muzie I 17.50 De Staatsloterij Sh katie 17.58 (TT) 2 vandaag met actualiteiten, 18.39 Sportjoi 18.47 Hoofdpunten uit het ni 19.00 (TT) Onderweg naai soap 19.25 Flodder, comedy 19.55 Lucky lotto live she tje HAMBONE Herman Emmink: „Ik heb mijn tijd gehad. Door Jos Kessels Op sommige families lijkt een vloek te rusten. Het meest spre kende voorbeeld in de filmge schiedenis is karate-expert Bru ce Lee, die onder mysterieuze omstandigheden op de filmset stierf. Zijn zoon Brandon Lee kwam op 31 maart 1993 op 28-jarige leeftijd om het leven door een ongeluk tijdens de op namen van The Crow. Een van de produktiemedewer- kers had verzuimd een revolver te controleren. Er zat een ver dwaalde kogel in die Brandon Lee fataal werd. Computer Na deze tragedie werd de film afgeblazen, hoewel de opnamen voor een groot deel voltooid wa ren. De moeder en de verloofde van Brandon Lee bekeken na dien de opnamen en vroegen de makers de film alsnog te vol tooien, als een testament van de jonge acteur. Dat lukte met moderne compu ter-technieken waarbij de figuur van Brandon Lee in sommige scènes door de computer samen gesteld is. De scène, waarin de acteur het leven liet, is overigens niet in de film opgenomen. Deze bizarre ontstaansgeschiedenis geeft de film een morbide karak ter, temeer daar Brandon Lee in de film iemand speelt die on kwetsbaar is. Toch kan ik me voorstellen dat de familie van Brandon Lee en de Australische regisseur Alex Proyas The Crow wilden uit brengen omdat het ook zonder de treurige achtergrond een aparte magische horrorfilm is, al is het een niet meer van het ander los te zien. De film is gebaseerd op de gelijknamige horror-strip van James O'Barr over een vermoorde jongeman die terugkeert op aarde om de gewelddadige dood van zichzelf en zijn vriendin te wreken. De film begint op 30 oktober, Duivelsnachtin een sombere, verloederde stadswijk. Het is precies een jaar nadat muzikant Eric (Brandon Lee) en zijn vrien din Shelly beestachtig werden vermoord door de bende van Top Dollar (Michael Wincott). Die nacht staat Eric op uit het graf, omdat „de ziel van de droefheid geen rust krijgt". Een kraai voegt zich bij hem en leidt hem naar de plek des onheils waar hij en Shelly het leven lieten. Masker Eric vindt terplekke een clowns masker en daardoor geïnspireerd beschildert hij zijn gezicht. Als een weemoedige clown der wra ke ruimt hij zijn moordenaars op. Hij lijkt onkwetsbaar te zijn totdat Top Dollar de achilleshiel van Eric ontdekt. In de vormgeving doet The Crow enigszins denken aan Batman. Regisseur Alex Royas, een debu tant uit de muziekclip-wereld zette het dreigende zwart-wit van de strip om in sombere kleu ren, tegen een decor van nacht en ontij. De sfeer van de film komt eigenlijk het meest overeen met de hardrock-muziek en Death Metal-cultus. The Crow zit vol met deze muziek, maar ook met de bijbehorende symbo len. Het lange haar, het leer, de tatoeages, de kettingen, het ge flirt met de dood, maar ook met het verzet daartegen, omdat de uit de dood opgestane wreker bij voorbeeld nog steeds een anti roker is. Vormvast Ondanks de computer-ingrepen is de film verrassend vormvast. Bovendien draaft er een aantal vreemde types op, die in dit Armageddon goed gedijen, zoals Jon Polito als een vuile pandjes baas of Michael Wincott als de onberekenbare Top Dollar. The Crow is inmiddels een grote culthit geworden, hetgeen uiter aard niet los gezien kan worden van de uiterst merkwaardige achtergronden. Het blijft een macabere en cynische gewaar wording in deze entourage een dode aan het werk te zien. Van daar ook dat je de film met gemengde gevoelens ondergaat, maar een curieuze film is het zeker. M 'The Crow' is te zien in Cinésoi 1 in Breda. SUSKE ENWISKE: ONTDEK DE VER! Charlie Sheen en Kristy Swanson in de actiekomedie 'The Chase'. foto three lines pictures De 28-jarige acteur Brandon Lee in de film 'The Crow'. Tijdens de opnamen in 1993 kwam hij om het levende film werd alsnog uitgebracht. foto buena vista Van onze filmredactie I Films hoeven niet altijd een ver haal te hebben om te amuseren. Een recent en goed voorbeeld daarvan is 'Speed' van Jan de Bont waarvan de plot moeiteloos in één zin past. Geplaagd huisvader en part time filmcriticus Al Bundy vatte na een geslaagd bioscoopbezoek zijn visie op de cinema treffend samen met: „Twintig lijken, tachtig tieten, geen verhaal: de beste film die ik ooit gezien heb." 'The Chase' van Adam Rifkin kan de vergelijking met 'Speed' niet doorstaan en voldoet al evenmin aan de criteria van Bundy, maar de film heeft één grote overeenkomst: geen ver haal. Het betreft hier een actie-kome die met Charlie Sheen, die zo'n anderhalf uur over de snelweg toert in het gezelschap van een meisje (Kristy Swanson) dat hij noodgedwongen op sleeptouw heeft genomen. Ze blijkt de dochter van een rijke pa. Van daar dat de politie aan kidnap ping denkt. Niet helemaal onver wacht worden het meisje en Sheen verliefd op elkaar en vluchten de zon tegemoet. Voor regisseur Adam Rifkin is het blijkbaar een geweldige klus geweest om anderhalf uur vol te maken. De sentimentele cliché dialogen hoor je, net als bij een soap-serie, allang vantevoren aankomen. Om de povere hande ling wat uit te breiden, is een tv-ploeg bedacht die een repor tage maakt over de politie-ach- tervolging, maar dat levert al leen nog maar méér meligheid en verveling op. Om te voorkomen dat de kijker zich rustig richting droomland begeeft, worden helse autoslope rij-geluiden ingezet. Een pijnlij ke bijkomstigheid is dat een van de agenten gespeeld wordt door de strijdbare kolos Henry Rol lins, de Mike Tyson van de rock muziek, die zich belachelijk maakt in deze miserabele flau wekul. 'The Chase' draait in Mignon in Breda en De Koning van Enge land in Hulst. New York (anp) - Architect Rem Koolhaas kan er zich vanaf deze week op beroemen de eerste Ne derlandse bouwmeester te zijn aan wie een tentoonstelling in het Museum of Modern Art (MoMA) in New York is gewijd. De expositie heeft als titel 'Thresholds/O.M.A. at MoMA: Rem Koolhaas and the place of public architecture' en werd gis teren in aanwezigheid van de architect geopend. O.M.A. staat voor Office for Me tropolitan Architecture, het bu reau van Koolhaas in Rotter dam. Zijn faam is inmiddels we reldwijd en hij wordt als de belangrijkste Nederlandse archi tect van dit moment beschouwd. In de New York Times omschreef de auteur Douglas Coupland Koolhaas onlangs als een post- nationalistisch architect. „Een echte Europese burger, 50, lang, mager, streng, rijdend in een Maserati, met een kantoor in Rotterdam, een gezin in Londen en projecten in Frankrijk, Enge land, Italië en Duitsland." Koolhaas beperkt zich overigens niet tot Europa, maar heeft in de afgelopen jaren over de hele we reld gewerkt. Hij hoort tot de internationale club van belang rijke architecten die elkaar voortdurend waar ook ter wereld ontmoeten. In de jaren zeventig en begin jaren tachtig kreeg Koolhaas vooral faam als architectuur theoreticus. Hij had gestudeerd aan de vooruitstrevende Archi tectural Association in Londen en aan het Institute for Architec ture and Urban Studies in New York. In 1978 verscheen van zijn hand Delirious New York, ener zijds een studie van de moderne wereldstad en anderzijds een be schouwing van Manhatten als 'congestie-cultuur'. Van het boek verschijnt tijdens de tentoonstel ling een herdruk. Toen ontwerpen van Koolhaas in Nederland voor het eerst werden gebouwd, zoals het Danstheater aan de Haagse Spui en het IJ- plein in Amsterdam leverde hem dat forse kritiek op. Die is van tijd tot tijd de kop op blijven steken. Op het ogenblik maakt Koolhaas vooral furore met zijn Koolhaas foto anp Congexpo, een grootschalig ten- toonstellings- en congrescen trum in Lille. Het maakt deel uit van het Euralille-project, het complex van een TGV-station, congrescentra, hotels, winkels en woningen in de Noordfranse stad. De expositie in het MoMA pro beert aan de hand van plannen, maquettes en tekeningen het verband te onderzoeken tussen architectuur, stedebouw en de openbare ruimte. Aandacht wordt besteed aan stedebouw- kundige plannen zoals voor het Franse Melun-Senart (1987), voor het Japanse Yokohama (een inzending voor een prijsvraag uit 1991), en het Euralille-project. Vijf projecten staan op de ten toonstelling centraal: Koolhaas' inzending voor de ontwerpprijs vraag voor de Parijse Nationale Bibliotheek (1989), de inzending voor het Media Centrum in het Duitse Karlsruhe, De Rotter damse Kunsthal (voltooid in 1992), de Jussieu Bibliotheek voor de Universiteit van Parijs (1993, in ontwikkeling) en de Congexpo In Lille (bijna vol tooid). Op verschillende plaatsen buiten het MoMA, zoals in de 53e straat en in een station van de onder grondse aan Fifth Avenue, zijn tijdens de expositie installaties van Koolhaas te zien. De tentoonstelling duurt tot 15 januari.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 30