A )E STEM ikmi aanbevolen Een driedimensionaal stripalbum m casions Wagens BElttFD 'Suske en Wiske' prachtige jeugdmusical in Antwerpen Gevleugeld Proef nweg 56, 1150-18888 IVECO Kwaliteit Verrassend 01150-17751 1/87 7.500.- 5/90 18.750.- 1/92 27.750.- 7/92 ƒ18.850.- 4/91 ƒ21.500.- 2/91 ƒ20.500.- 5/87 11.250.- 3/90 17.850.- 2/91 19.500.- 1/89 15.750.- J7/91 ƒ22.500.- 15/92 24.500.- 3/90 19.500.- 4/87 8.950.- 0/89 17.750.- 0/92 19.900.- i2/93 ƒ16.500.- 13/92 ƒ23.950.- 13/86 8.800.- 15/91 ƒ24.500.- 15/91 26.500.- >1/87 10.750.- 16/90 17.800.- )1/91 14.900.- )2/89 ƒ14.750.- 10/89 19.850.- U3/89 ƒ11.500.- 10/87 11.850.- 38/84 4.750.- 12/87 9.950.- Jouwjaar 86, l-0.000. Lage 6.55 mtr, laad- eer geschikt irvoer. In prima ouwjaar 87, 5.000. HIAB je Meilier kip- aat. CE TERNEUZEN JIMMY LAFAVE speelt zaterdag avond in Porgy Bess in Terneuzen. De singer-song writer uit Austin in Texas speelt blues met vleugjes Dylan en Springsteen. CABARETIERS Leb bis en Jansen staan dinsdag 9 novem ber in De Kring 'n Roosendaal en Wezen voor Goed kope Oplossingen. DE HOOFDSTAD OPERETTE brengt vanavond en mor genavond 'Die Lus tige Witwe' in het Zuidlandtheater in Terneuzen. De ope ntte is later in het seizoen ook te zien '0 Bergen op Zoom, Roosendaal, Etten- Ceur, Oosterhout en Breda GIDS [■■Marjan Mes L; niet eerder is de faam een Vlaamse [ijdmusical zo vooruitgesneld als in het il van Suske en Wiske. De aankondi- |<rdat het Koninklijk Jeugdtheater uit ■werpen de razendpopulaire strip te van wijlen Willy Vandersteen tot jtnzou gaan wekken, zorgde voor zo'n June stormloop van (Nederlands en Sgisch) publiek dat de administratie de Antwerpse Stadsschouwburg (de KS) er volledig door werd ontwricht. [musical blijft daar 2,5 maand zodat de sa van het theater al op voorhand tiendui- Qen reserveringen kreeg te verwerken. Van [voornemen om telefonisch of schriftelijk serveerde tieketten op te sturen naar de jkkenen werd stilzwijgend afgezien. Ze- verschillende telefoonlijnen raakten Up geblokkeerd en niemand die nog zeker hij zijn bestelde plaatsen ook daad- tkelijk zou aantreffen. [diben ik drie weken bezig geweest om een tifle stoel te bemachtigen, hetgeen na veer- Jgielefoontjes, waarbij ik van het kastje naar [muur werd gestuurd, nog steeds niet was [tkl Uiteindelijk besloot ik maar op goed ;naar de eerste de beste zondagmatinee kaan. Bi] de kassa kon niet eens meege teld worden of de zaal die middag uitver- |xht was, maar ik kon er in ieder geval niet i Zelfs een kaartje voor de eerstvolgende welling kon ik ter plekke niet reserveren. 1 moest nog maar eens bellen. Opnieuw ;ik een telefoonnummer... en zowat een (rlstilstand. nj voor en achter mij werd boos ge bild door Vlamingen en Nederlanders met geveer hetzelfde euvel. Met overgekookt loed besloot ik ten einde raad om binnen nemployé met een enigszins gezaghebbend [orkomen in te schakelen. Binnen vijf minu- was het gepiept. De mi] toegewezen plaats (rit echter al bezet, leen jongeman, die hulpeloos dubbelboe ken ongedaan trachtte te maken, mocht ik bgoed geluk ergens gaan zitten, in de hoop lat die stoel ook al niet verkocht was. Tot fijn opluchting was dat met het geval. Toen (voorstelling tenslotte toch nog op tijd be- oi, ontdekte ik in de zaal nog menige lege i de kaartverkoop al zo'n probleem was latzou de kwaliteit van de musical ongetwij feld ook niet veel zaaks zijn, had ik uit pure fetistratie bedacht. Een madam, zelf ook lechtte spreken over een en ander, had mij al gerustgesteld. Ze had de première al gezien en 1 was werkelijk magnifiek. Nederlanders fin snel aangebrand, maar als Vlamingen feffl ongenoegen hardop uiten dan moet het fel heel erg zijn. p opwinding over de tieketten was ik al bij DONDERDAG 3 NOVEMBER 1994 DEEL de eerste scènes van Suske en Wiske de Musi cal finaal vergeten, zo leuk ziet het er alle maal uit. Alsof je in een stripalbum bladert dat driedimensioneel is uitvergroot. Het Ko ninklijk Jeugdtheater mag zich op de borst kloppen. De geliefde stripfiguren krijgen in uiterlijk en spel van de acteurs van het KJT al die humoristische karaktertrekjes die Van dersteen er in legde Scenarioschrijfster Gerry Van Rompaey be dacht een nieuw avontuur met de geliefde fi guren in kostelijke hoofdrollen. Een homma ge aan het werk van hun geestelijke vader. In 1995 is het vijftig jaar geleden dat diens aller eerste album verscheen. Deze spectaculair vormgegeven musical is een van de belang rijkste festiviteiten rond het jubileum. In het jubileumjaar zelf verschijnt een dubbeldik al bum, De Zeven Schaken, dat zich afspeelt in het Antwerpen van de jaren twintig. Vandersteen overleed in 1990, maar zoals hij altijd had gewenst, blijven onder leiding van Paul Geerts (die sinds 1974 verantwoordelijk is voor de strips) nog steeds nieuwe afleverin gen van Suske en Wiske verschijnen. Vele ge neraties zijn met de vermaarde rode albums opgegroeid en vergroeid. Ook de meeste ac teurs die de stripcreaties thans spelen. De 41-jarige acteur Ronald Van Rillaer, die Lambik met overgave vertolkt, kon in een tv- reportage meedelen dat hij zich zelfs hele maal niet had hoeven in te leven omdat 'ik Lambik al vanaf mijn jeugd ken'. De dommi ge maar goedhartige opschepper zou volgens de acteur trouwens, als hij nu geleefd zou hebben, vast en zeker een Vlaams Blok-stem- mer zijn geweest. Het verhaal van de musical gaat over een uit vinding van professor Barabas die de geheim zinnige kracht van de sterrren wil opvangen om deze als milieuvriendelijke energie te ge bruiken. Het betreffende apparaat, de ster rentapper, prijkt in een prachtig laborato rium dat door Vandersteen zelf ontworpen had kunnen zijn. Er is ook een gevaarlijke rode knop waarop de Batman-achtige Krimson, koning van het Kwaad (Guido Naessens), het heeft voorzien. Ondanks de waarschuwingen van Suske wil Wiske het fantastische apparaat alvast uit proberen om haar lappenpop Schanulleke tot leven te wekken. Het resultaat is desastreus. Schanulleke gaat in rook op en Wiske raakt in trance. Om Wiske en haar pop te redden, moet de rest van het befaamde gezelschap drie ver dwaalde sterren zien te vinden die langgele den op aarde zijn beland. Het de tijdmachine van professor Barabas reizen Suske, Wiske, Lambik 'en Jerommeke een paar duizend jaar terug, eerst naar de Maya's in Mexico, daarna naar het antieke Egypte en het Verre Oosten. Tante Sidonia blijft bevreesd achter, maar wordt tot haar genoegen het hof gemaakt door de Poolse as sistent van de professor. Voor kinderen, op wie deze musical toch voor al is toegeschreven, zijn de rollen van het aan stekelijke duo David Verbeeck en Hilde Van- hulle als de vleesgeworden Suske en Wiske, ongetwijfeld het leukst. Volwassenen, die misschien wat meer dubbelzinnigheid ver wachten, zullen veel plezier beleven aan de geestige creatie van Tante Sidonia door Aimé Anthoni, een mannelijke acteur die een per fecte, hilarische uitbeelding te zien geeft van de stakerige, nerveuze oude vrijster met haar grote voeten en malle blonde kuif. Ook Lambik (Ronald Van Rillaer) en Jerom (Dirk Bosschaert) zien eruit en gedragen zich alsof zij rechtstreeks uit de stripboeken zijn gestapt. Een dommige macho in wit over hemd en met bolhoed die zich tijdens de reis door de tijd bij onnozele inboorlingen maar al te graag als autoriteit voordoet. En een sym pathieke dommekracht die redding brengt als de nood het hoogst is. Zo weet Jerommeke een gigantisch vallend steenblok bij de Maya's op het laatste nippertje op te vangen zodat Sus ke en Wiske niet worden verpletterd. Die spectaculaire scènes zijn schitterend ge visualiseerd, met verrassende decors die ujt de toneelvloer oprijzen en de Vandersteen- stijl verbazend mooi reproduceren. Een en semble van dertien jonge artiesten vult de zorgvuldig gekarakteriseerde en aangeklede hoofdpersonen aan, in leuk gezongen en ge danste scènes met aantrekkelijke muziek van Jean Blaute. Het enige punt van kritiek is misschien een tekort aan snelle (dans)nummers in deze voor het overige geslaagde en bezienswaardige po diumvertaling van een klassieke stripwereld. Willy Vandersteen, de eenvoudige volksjon gen uit de Antwerpse Seefhoek die uitgroeide tot een van 's werelds meest succesvolle strip auteurs, was ongetwijfeld verrukt geweest van deze fraaie enscènering door regisseur Achiel van Malderen. En nu maar hopen dat de schouwburgorganisatie beter ingespeeld raakt op de enorme publieke belangstelling. 'Suske en Wiske de Musical' is dagelijks (be halve op maandag) te zien in de Stadsschouw burg Antwerpen, tot en met 8 januari. Op zon dag en woensdag alleen matinees om 15.00 uur, andere dagen om 15.00 en/of 19.30 uur. Tel. 00-32.2.773.66.77. De musical is vanaf 23 juni in het Chassé Thea ter in Breda. Anderhalf uur uittrekken voor een maaltijd in een gerenommeerd restaurant, zeer vroeg in de zaterdagavond bovendien, dat klinkt niet voor de hand liggend. Maar er is deze zaterdag nog meer te doen: de stad Breda herdenkt op veel fronten haar bevrijding, vijftig jaar geleden, en ook dat moet gevierd. Michelle David, Linda James en Rhetta Hughes als The Chervettes in 'The Sound of Motown'. Van onze kunstredactie De gouwe-ouwe-tijden van zwarte artiesten als The Supre- mes, Little Stevie Wonder, Marvin Gaye, The Tempta tions, The Four Tops en Smo- key Robinson herleven op dit moment in het theater. De mu sical The Sound of Motown, die in het Luxor Theater in Rotter dam in première ging, is op dinsdag 8 en woensdag 9 no vember te zien in De Maagd in Bergen op Zoom en komt vol gend jaar ook naar Breda, Et- ten-Leur en Roosendaal. Deze Nederlandse produktie met een grotendeels Amerikaanse cast draait rond de legendarische pla tenmaatschappij Motown uit De troit. Baby Love, Stop in the name of Love, Tears of a clown, I heard it through the grapevine, My Girl, Dancing in the street, het is slechts een kleine greep uit het immense Motown-repertoire dat vanaf be gin jaren zestig de hitparades ver overde. Die soul- en popklassiekers klin ken weer in de musical die op de planken wordt gebracht door Stardust Theatre van de Amster damse journalist en zakenman Henk van der Meyden, die het ver haal heeft geschreven onder de schuilnaam Ida Washington. De zelfde organisatie bracht eerder de musicals Josephine en A night at the Cotton Club bracht. The Sound of Motown vertelt het verhaal van de leadzangeres van de meidengroep The Chervettes uit Detroit, waarin gemakkelijk de Supremes zijn te herkennen. Na de pauze krijgt het verhaal - alles gaat in het Engels - een bizarre wending. De handeling wordt ver plaatst naar het Detroit van nu. Dan gaat het ineens over straat bendes, drugs, geweld en angst. De Chervettes en de vrolijke nostalgie zijn dan ver weg. De musical bevat onsterfelijke Motown-nummers als Reach out I'll be there en You can't hurry lo ve. Veel hits zijn in de originele versie te horen. Andere liedjes ko men in een nieuw arrangement te rug. Niet al het werk is integraal te beluisteren. Uit sommige hits is slechts een zinnetje of een couplet te horen Het decor en de kostuums voor The Sound of Motown zijn ont worpen door Jan Aarntzen. Fred Gripper is verantwoordelijk voor de muziek. Voor de regie en cho reografie is Mabel Robinson, die onder meer met Diana Ross en Mi chael Jackson werkte in de film The Wiz, aangetrokken. Motown Record was tot voor kort in handen van oprichter Berry Gordy. In 1993 kocht Polygram In ternational, een dochtermaat schappij van Philips, de maat schappij voor een bedrag van drie honderd miljoen dollar. Het is voor FOTO ANP het eerst dat de platenmaatschap pij toestemming gaf haar merk naam te gebruiken. Na Nederland en België gaat de musical mogelijk op toernee door Duitsland en Groot-Brittannië. De musical 'The Sound of Motown' is op 8 en 9 november in Bergen op Zoom, 4 en 5 februari in Etten-Leur, 3 en 4 maart in Roosendaal, 5 tot en met 8 april in Breda. De zwarte vocalisten uit 'The Sound of Motown' treden zondag avond 6 november op in het Breda se café Charelli. Het trio - Sonya Rogers, Michelle David en Gabriel- le Lee-Cannon - treedt op met een Nederlandse begeleidingsband en noemt zich The Black Diamonds. Hun show bestaat uit soulhits, rhythm and blues, gospel en jazz uit de zestiger jaren. Het optreden begint om 22.00 uur, entree 7,50. Zodoende betreden wij al om even over zessen een van de ruime eetzalen van de zich auberge noemende De Arent, op de hoek van de Schoolstraat en de Havermarkt in Breda. Een groot wit pand als oase van rust temidden van cafés, disco's, broodjeszaken enzo voorts. Het mag dan wel vroeg zijn, helemaal de eersten zijn we ook weer niet. We krijgen een plekje toegewezen in het zicht van de (gas ge stookte) grote schouw, pal in de rug van een acht- a negenper- soons gezelschap, dat al aan het aperitief zit. En dat tot onze niet geringe verrassing het muzikale trio De Gevleugelde Vrienden blijkt te bevatten. Ofschoon de verleiding groot is (de conversatie aan de buurtafel was zonder enige moeite vrijwel woordelijk te volgen), zullen wij hier niet verklappen waarover Pieter van Vollenhoven, Louis van Dijk en Pim Jacobs en hun supporters het hadden. Laten we het houden op een welgemeend proficiat aan het adres van de kenne lijk net zestig geworden Pim Jacobs, echter niet zonder hem te vragen voortaan geen ontploffende presentjes meer te openen als wij aan het eten zijn. Van schrik hadden wij ons namelijk wel kunnen verslikken, het geen jammer zou zijn van het lekkers dat wij kregen voorgezet. De Arent doet in keuzemenu's (van 45 tot 65 gulden) en laat daar uit voor een geringe meerprijs ook a la carte kiezen. Het onder scheid dat er vroeger werd gemaakt tussen de bistro en het (veel duurdere) groot restaurant is sinds een jaartje verdwenen, legde de ober ons desgevraagd uit; in De Arent wordt sindsdien gegeten voor prijzen die in de bistro werden gerekend. En met een daarop gebaseerde kaart, die volop mogelijkheden biedt in vlees, vis en, uiteraard in dit seizoen, wild. Wij aten het drie-gangen menu 45) en kozen als voorgerecht wildzwijnfilet op een salade en lauw-warme terrine van konijn met een bosbessensaus. Heerlijk, allebei. Net als de hoofdgerech ten: een flinke plak boterzachte kalfslever voor de één en als bief stuk gebakken medaillons van hazebout met een zachte pepersaus voor de ander. Daarbij dronken we de huiswijn, ƒ4,95 per glas voor zowel rood als wit. Het samengestelde toetje wordt bij De Arent petit-grand dessert genoemd. Dat moet bedacht zijn in een aanval van valse beschei denheid, want er is niets kleins aan. Even na half acht stappen we, tot tevredenheid bediend, de deur uit. Volgende keer blijven we wat langer, ook al zullen we dan de gevleugelde woorden node missen. Net als u nu. PO. De Arent in Breda is zeven dagen per week open. -

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 25