UTE1 Hoeveelheid afval terugdringen DE STEM Regionale brandweer Zeeland voorlopig uit de brand IN ONZE EC. 1994! zijn vanaf dec. '94 r6-236882ü '...als het maar geen ezel is' N 6ELD 3ZÉS lim'nr. Afvalstoffen verwijdering Zeeuwsch-Vlaanderen vreest flinke stijging tarieven: Fietsersbond vindt sluiting NS-stations onaanvaardbaar Aantal verkeersongevallen op rijksweg 58 verdubbeld "Opgelucht en dankbaar, stil en verdrietig' Postduivenhouders willen fusie met zaterdagvliegers Indrukwekkende viering bevrijding in Aardenburg Polders Waasland worden mogelijk onder water gezet ELT - MECHELEN - fERS - LEEUW R S M/y KSADVERTENTIEÜ. A5 Ondanks de regen grote deelname aan Reinaertmars Rijkswaterstaat: flinke schadepost door aanvaringen 1994 X 56 4524 CJ SLUIS 3.00 tot 12.30 u. en van ui. 3-62521 3-62511 N S Cleintje' niet het gewenste resultaat gratis herplaatsing aan re Kleintjes (geen zaken- en han- 3 van de vraagprijs). eplaatst en niet het gewenste re- u ons bellen voor één gratis her- ïen 8 dagen na de plaatsingsda- irtentie plaatsvinden. privé/clubs/06 of in combinatie ngen/-acties. :erdag 19 november 1994. Zeeland Van onze correspondent Terneuzen - Voor de komende jaren kan de rampenbestrijding in Zee- i land op peil blijven. Was voorzitter J. van der Doef aanvankelijk bang een miljoen te moeten inleveren, zaterdag, kon een hoge ambtenaar van Binnenlandse Zaken melden dat overheveling van het gemeente fonds voor de duur van het project was opgeschort. Tijdens de heropening van de verbouw de kazerne, zaterdag in Terneuzen, kon van der Doef de aanwezigen melden dat Zeeland niet achter loopt bij de verster king van de regionale brandweer. „Zee land heeft weinig inwoners. We moeten de risico's van de regio echter niet onderschatten. Ook de Westerschelde is een grote risicofactor. Daar moeten we niet geheimzinnig over doen. De Zeeuwen hebben leren leven met de risico's. De bestrijding moet echter'wel op peil zijn." Het bestuur van de regionale brand weer luidde dan ook de noodklok toen bekend werd dat Den Haag de financié- en wilde relateren aan het aantal inwo ners. Dit vormde een reële bedreiging voor de- rampenbestrijding in Zeeland. „Bij een verdeling naar inwonertal zou den we miljoenen mislopen en andere regio's er miljoenen bij krijgen, terwijl de risico's hier veel groter zijn. We zijn de risico's aan het inventariseren en nu op de goede weg", aldus van der Doef. Ogenschijnlijk heeft Zeeland de slag gewonnen, maar van der Doef houdt een slag om de arm. „Uitstel is nog geen afstel. Bovendien moet ik het nog offici eel bevestigd krijgen. Indien nodig zul len we weer op de barricaden gaan. We moeten in de toekomst een pro-actief veiligheidsbeleid gaan voeren. Dit houdt in dat er bij bestemmingplannen een veiligheids effectrapportage ge maakt moet worden." Van onze verslaggever Terneuzen - Alle inspanningen in Zeeuws-Vlaanderen moeten er op gericht zijn de omvang van het huishoude lijk afval zo klein mogelijk te maken tegen het tijdstip dat het huisvuil verbrand moet worden. Als in 1997 vanuit de regio 30.000 ton afval naar verbran dingsinstallatie Moerdijk moet worden afgevoerd, dan stijgen de verwerkingskosten met zowat negen miljoen gulden per jaar. Dat zegt het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Afval- stoffenverwijdering Zeeuwsch- Vlaanderen (AVZV) in een be leidsnotitie voor de komende ja ren. De enorme stijging van de kos ten zal grote gevolgens hebben voor de tarieven van de reini gingsrechten in de verschillende gemeenten. „Indien er serieus door alle partijen (AVZV, ge meenten en bevolking) aan wordt gewerkt, dan kan de stij ging van de afvalstoffenheffing aanmerkelijk worden beperkt", aldus de notitie. Nu gaat alle afval nog op één hoop, maar tegen eind van dit jaar wordt overal in Zeeuws- Vlaanderen het groente-, fruit en tuinafval (gft) gescheiden op gehaald. Het gft-afval bedraagt ongeveer veertig procent van het totaal. De verwerkingskosten zullen ongeveer 150 gulden per ton gaan bedragen. Als de rest vanaf 1997 verbrand moet wor den kost dat ongeveer 300 gul den per ton. Het merendeel van het huishoudelijk afval zal dan tegen het hoogste tarief worden verwerkt. „Uitgaand van het streven om de gemeentelijke af valstoffenheffing zo laag moge lijk te houden is het dus belang rijk om te bevorderen dat de restfractie zo gering mogelijk wordt, zodat een minimale hoe veelheid aan restfractie zal wor den verbrand," aldus de notitie. Mogelijkheden om dat bereiken zijn onder meer subsidie op com- postvaten om thuis te composte- ren' en bevorderen van de inza meling van oud papier. Oud pa pier maakt namelijk zowat de helft uit van het restafval. Ande re initiatieven zijn bijvoorbeeld een brengsysteem voor herbruik bare componenten (kringloop station) en een goede grof-vui- linzameling (bevat veel her bruikbaar materiaal). Een be langrijke zaak tenslotte is de voorlichting van de inwoners. Daarbij moet worden uitgelegd dat vermindering van de restfractie een kostenbesparend effekt heeft op de hoogte van de afvalstoffenheffing. Dus hoe be wuster men met afval om springt, hoe voordeliger voor de eigen portemonnee. Van onze verslaggever Middelburg - De afdeling Zeeland van de Fietsersbond ENFE is tegen de plannen van de NS om vier stations in Zeeland tf sluiten en de doorgaande lijn van Vlissingen naar Amsterdam in Roosendaal te knippen. 6e bond schrijft dat aanhet bestuur van de vervoerregio Zeeland. De Fietsersbond is van mening dat een vergroving van het NS-net een verslechtering betekent voor de aansluiting fiets-trein. „Zoiets is voor ons dan ook absoluut onaanvaardbaar. Want al gaan er tien sneltreinen per uur, als je eerst vijftien kilometer moet fietsen of als schakel een 'langzame' bus moet gebruiken wordt de concurrentie met de auto wel erg moeilijk", aldus de Fietsersbond. Men signaleert daarbij als groot nadeel dat met de bus geen fiets meegenomen kan worden. Bovendien heeft de bus aparte reisbiljet ten die niet gecombineerd kunnen worden met die van de NS. Dat maakt de zaak niet' alleen gecompliceerder, maar verhoogt ook de prijs. „Wij vragen ons dan ook af wat de volgende bezuiniging van NS zal zijn. Een sluiting van de stations Vlissingen (haven) en Kruiningen als de WOV doorgaat is dan ook niet denkbeeldig meer". De Fietsersbond vindt dat de plannen een afbraak betekenen van het voorzieningenniveau van het openbaar vervoer. Men wil dan ook dat de vervoerregio zich sterk maakt voor het behoud van de stoptreinen en de doorgaande treinverbinding Zeeland-Randstad. Een ongewone gebeurtenis op een re genachtige zondag. In de huiskamer van de leden van de jongerengroep van Am nesty Oost-Zeeuws-Vlaanderen werd een kersttafereel in scène gezet. Burgemeester Kessen, wethouders en enkele gemeenteraadsleden van Hulst kropen in de huid van de ouders van Jezus of van een herder. Bij de familie Smulders in Absdale werd het tafereel, inclusief de levende dieren, voor het nageslacht vastgelegd. Van de foto wordt een mooie kaart gemaakt die door Amnesty verkocht wordt op de Kerstmarkt 9 december in Hulst en bij andere aktiviteiten van Amnesty. Een ludieke actie waarvan de opbrengst ge heel naar Amnesty gaat. Voor de Hulster prominenten een span nende ochtend. Tot zondag wisten ze niet wie ze moesten uitbeelden. „Ik steun de actie van Amnesty en ik wil best een rol spelen, als het maar niet die van ezel is," verklaarde Burgemeester A. Kessen. foto camile schelstraete Van onze verslaggever Terneuzen - Het aantal ver keersongevallen op de rijks weg 58 tussen Sluis en Bres- kens is vorig jaar verdubbeld. Dat blijkt uit het jaarverslag 1993 van Rijkswaterstaat in Zeeuws-Vlaanderen. Op genoemde weg steeg het aan tal verkeersongelukken met ma teriële schade van nog geen der tig in 1992 naar bijna zestig in 1993. Het aantal ongevallen met lichamelijk letsel liep overigens iets terug. De andere twee rijkswegen (rijksweg 61 tussen Terhole en Schoondijke en rijksweg 60 tus sen Kapellebrug en Perkpolder) laten met een lichte golfbewe ging een daling zien. Bij rijks weg 61 is die,het grootst. Bij de verkeerongelukken met letsel is eveneens een daling te zien. Ech ter, bij de verkeersongevallen met dodelijk afloop is het aantal nagenoeg gelijk gebleven. In het jaarverslag concludeert Rijkswaterstaat dat rijksweg 62, gezien het aantal verkeersonge lukken, de meest ongeluk-gevoe lige weg is. Het totaalbeeld over alle rijkswegen geeft voor wat betreft de ongevallen met alleen materiële schade over de afgelo pen vier jaar een daling te zien van tien procent. Dit ondanks een lichte stijging vorig jaar. Het aantal verkeersongevallen met letsel is sinds 1989 gedaald met ongeveer veertig procent. Sluis, 'de geschonden stad', herdenkt bevrijding met kransen leggen Van onze correspondent Wil Verherbrugge Sluis - 'De geschonden stad', zo heet het monument dat herinnert aan de 61 burger slachtoffers van Sluis, die vielen in de Tweede Wereld oorlog tijdens de oktober- bombardementen van de ge allieerden. Onder barre Weersomstandigheden en in aanwezigheid van vele Cana dese oorlogsveteranen en de -anadese minister van Bui tenlandse Zaken Mac Aulay, onthulde het college van Sluis op de Groote Markt n^ast het stadhuis het monu ment. 11 Sluis, St. Anna ter Muiden en Retranchement waren de laatste plaatsen in de zogenaamde 'Scheldepocket' die bevrijd wer den en wel op 1 november. Dat ging met veel geweld gepaard. Burgemeester M. Everaers van Sluis verwees daarnaar in zijn toespraak. Hij vertelde de toe hoorders dat ze op een histori sche plaats stonden. „Vijftig jaar geleden was deze plaats en om geving het hart van Sluis en was toen een grote puinhoop. De Markt veranderde door aanvals- vliegtuigen in een grote laaiende vuurzee." De stad lag voor meer dan tach tig procent in puin en toen de eindbalans werd opgemaakt wa ren er 61 burgerslachtoffers te betreuren. Daarmee is Sluis na Breskens en Oostburg de derde zwaarst getroffen plaats in West-Zeeuws-Vlaanderen. Ever aers betwijfelde echter of dit bombardement wel nodig was geweest. „De geallieerden waren goed geïnformeerd over de afwe zigheid van luchtafweer en de aanwezigheid van enkele tiental len Duitsers. Ook elders werd deze taktiek toegepast. Blijkbaar vertrouwden de Canadezen hun eigen inlichtingendienst niet," aldus Everaers. Het verklaarde volgens hem, dat veel inwoners van Sluis met gemengde gevoe lens terugdenken aan die bevrij ding. „Enerzijds opgelucht en dankbaar dat de oorlog voorbij is, maar stil en verdrietig vanwe ge de vele dodelijke slachtoffers en de grote materiële schade." Het verklaarde meteen dat er in zijn gemeente zo terughoudend over de oorlog gesproken werd en dat zelfs een gedenkteken ontbrak. Iets dat hem verwon derde. Daarom werd al in 1990 het plan gemaakt om een ge denkteken te plaatsen ter nage dachtenis aan de slachtoffers van toen, maar ook aan hen, de Canadezen die voor de bevrij ding hun grootste offer brachten: hun leven. Als laatste waar schuwde de burgemeester voor het opkomend fascisme en racis me dat volgens hem in een vroeg stadium aangepakt diende te worden. „Want vrede is niet zo vanzelfsprekend, vrijheid spreekt niet voor zich." Hij hoopte dan ook in de toekomst op een betere vreedzame samen leving. De Canadese minister van Bui tenlandse Zaken Mac Aulay, blikte in zijn korte toespraak ook nog even achterom. Hij was blij dat de Duitsers vijftig jaar geleden werden teruggedrongen. „Canada heeft toen veel geleden. Gruwel en geweld horen echter bij oorlog. Daarom is het de moeite om te herinneren, dat bewustzijn aan te leren voor de vrede. Hier en elders in de we reld." Na de toespraken werd het mo nument onthuld. Daarna werd de Last Post geblazen en de Act of Remberance gesproken. Ver der werden er nog de nodige kransen gelegd. De plechtigheid werd afgesloten door het spelen van de volksliederen van Cana da, België en Nederland door de Canadese militaire band, met pipes en drums. Aan de plechtig heid nam ook een peloton Cana dese militairen deel. De dag was al begonnen met een oecumenische kerkdienst in de MAANDAG 31 OKTOBER 1994 Van onze correspondent Sluiskil- Het bestuur van de Nederlandse postduivenhou- dersorganisatie afdeling Zeeland kreeg zaterdag van de leden het mandaat mee om verder te werken aan de fusie met de zaterdagvliegers. Wel zijn er nog wat hete hangijzers. Voorzitter M.P. Buijsse vroeg de aanwezigen bij het begin van de vergadering om de emoties niet te hoog op te laten lopen en de fusiebespre kingen zakelijk te benaderen. Zijn verzoek was niet aan do vemansoren gericht. De dui venmelkers waren overtuigd van samenwerking en hadden slechts op punten van de sa menwerking kritiek. Uit de gehouden enquête over dit onderwerp blijkt dat van de 42 verenigingen van de zóndagvliegers er twintig voor de fusie zijn en twaalf tegen. Tien verenigingen hadden geen mening. Het Vitessespel, vluchten over niet meer dan ruim 200 km, zagen 27 vereni gingen graag gepland op de zondag. Negen verenigingen kozen voor de zaterdag, ter wijl nog eens zes verenigingen geen bezwaar hadden tegen de zaterdag. Unaniem vonden de leden dat een uitgestelde vlucht op zaterdag dan wel op zondag gelost moest worden. Veel opmerkingen kreeg het bestuur over het overladen programma van het afgelopen jaar. „Minder vluchten," was dan ook een veel gemaakte opmerking. Het bestuur kreeg zaterdag drie dingen mee voor de on derhandelingen. De leden zijn van mening dat bij de dagfond de eerste uitgestelde lossing geen punten op moet leveren voor het kampioenschap, de overigen wel. Bekeken wordt nog of ieder zich aan het begin van het seizoen moet uitspre ken voor de zondag of zater dag. Bij de overnachtfond- vluchten willen de zondagvlie gers uitgaan van vijf vluchten verdeeld over twee dagen. De ze leent zich niet om er vluch ten uit te halen. Tenslotte wil len de duivenmelkers de rayonindeling voorlopig zo houden, onder voorbehoud dat Tholen en St. Philipsland erbij komen. Voorzitter Buijsse zag hierin het vertrouwen van de leden in het bestuur. „Mijn wissel geld in de fusiebesprekingen zal zijn het Vitessespel. Ik denk dat er een compromis uitkomt dat dit spel zowel op de zaterdag als zondag ge speeld kan worden." Van onze correspondent Aardenburg - De vijftigste verjaardag van de bevrijding is zondagmorgen op indrukwekkende wijze herdacht in de gemeente Aardenburg. Een groot gezelschap veteranen was daarvoor met guards en Ca nadese militairen naar Eede ge komen. De grensplaats die in het najaar van 1944 totaal verwoest werd en waar een aantal monu menten herinnert aan de harde werkelijkheid van een halve eeuw geleden: de strijd om de Scheldemond. Na een oproep door burgemees ter E. Jongmans om een totale inzet voor vrede en verdraag zaamheid, sprak de Canadese onder-minister voor veteranen zaken Lawrence Mac Auyy over Van onze correspondente Hulst - De deelname aan de Reinaertmars zaterdag in Hulst was overweldigend. De organi satie, buurtvereniging den Dul- laert, was dik tevreden. „Ondanks het slechte weer no teerden we 310 deelnemers, dat is bijna een verdubbeling van 1993. Nee ons hoor je niet kla gen," verklaarde Bennie Schuren na afloop. De deelnemers kwamen uit Zee land, Noord-Brabant en Vlaan deren. Wel was het opmerkelijk dat er voor de korte afstand van zeven kilometer vrij weinig deelnemers waren (72). „Dat komt door het regenweer, anders zijn de gezin nen uit de regio er steeds bij. Dit jaar telden we maar tien kinde ren." De routes waren goed uitgekiend en brachten de wandelaars langs de historische monumenten en de fraaie omgeving van Hulst. Voor de 15-kilometertocht meld den zich 120 liefhebbers, 63 waagden zich aan de 25-kilome- tertocht en de route van 40 kilo meter werd door 55 wandelaars afgelegd. de grote offers die Canada bracht voor de bevrijding van West-Europa. In het bijzonder ook voor Zeeuws-Vlaanderen. Voor het begin van de plechtig heden kwamen de Canadese gas ten vanaf de grenspaal richting Eede gemarcheerd, vorafgegaan door leden van scouting Aarden burg, die de vlaggen droegen van Canada, Nederland, Schotland, België en Aardenburg. Bij de oorlogsgedenktekens werd een erewacht betrokken door vaan deldragers, elk met een vlag van een Canadese provincie. Bloemen werden gelegd door de heer Mac Auly en burgemeester Jongmans, namens de vijf Cana dese regimenten die in het grens gebied vochten, het Nederlandse verzet, de oud-strijders en de grensgemeenten. De schoolkin deren van Eede vormden met rode en witte anjers het nationa le symbool van Canada, de Map- Ie Leaf. Na de plechtigheden werden in het Aardenburgse ge meentehuis geschenken uitge wisseld en werden oude vriend schapsbanden weer wat aange haald. Van onze verslaggever Terneuzen - Rijkswaterstaat in Zeeuws-Vlaanderen is vorig jaar geconfronteerd met een aanzien lijke schadepost door aanvarin gen. Aan de infrastructuur die door de dienstkring Kanaal van Ter neuzen wordt beheerd en onder houden bedroeg die schadepost bijna 1,4 miljoen gulden, veroor zaakt door vijftien aanvaringen. Daarvan bedroegen de schades aan het sluizencomplex ruim 70.000 gulden. Dit is, zo meldt Rijkswaterstaat in het jaarver slag over 1993, aanzienlijk meer dan in 1992. Temse - Mogelijk wordt volgend jaar al begonnen met het klaarmaken van de polders van Kruibeke tot gecontroleerd overstromingsgebied. Wethouder Du Fossé, burgemeester Everaers en wethouder Oosterling leggen een krans bij het nieuwe oorlogsmonument in Sluis. foto camile schelstraete r.k. kerk te Sluis. Er werd ook een krans gelegd bij het monu ment bij de Hickmanbrug te Ret- ranchement. De belangstelling hier was groot. De schooljeugd legde hier bloemen. Zeker 300 mensen gaven hier acte de pre sence. In de recent uitgebrachte Be leidsnota voor 1995 van het Vlaamse ministerie van openba re werken blijkt dat daar alvast een bedrag van 745 miljoen frank, ongeveer veertig miljoen gulden, voor is begroot. Een Vlaamse liberale volksvertegen woordiger, die lid is van de com missie Openbare Werken en te vens schepen in Temse, wees hier gisteren op in de gemeenteraad van Temse. Hij was verheugd over 'de vastberadenheid van de minister', omdat de aanleg van zogenaamde potpolders de vei ligheid voor de bewoners van het Waasland vergroot en bovendien eventuele financiële schade bij overstromingen voorkomt. Eer der kampte het ministerie over een chronisch gebrek aan finan ciële middelen, zei minister Kelchtermans van Openbare Werken. Er is al veel protest gerezen tegen het plan om van de polders van Kruibeke potpolders te ma ken, omdat het vervuilde Schel- dewater de bodem zou verpes ten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 7