UTE1
Hoeveelheid afval terugdringen
DE STEM
Regionale brandweer Zeeland voorlopig uit de brand
IN ONZE
EC. 1994!
zijn vanaf
dec. '94
r6-236882ü
'...als het maar geen ezel is'
N 6ELD
3ZÉS
lim'nr.
Afvalstoffen verwijdering Zeeuwsch-Vlaanderen vreest flinke stijging tarieven:
Fietsersbond vindt sluiting
NS-stations onaanvaardbaar
Aantal verkeersongevallen op rijksweg 58 verdubbeld
"Opgelucht en dankbaar, stil en verdrietig'
Postduivenhouders willen
fusie met zaterdagvliegers
Indrukwekkende viering
bevrijding in Aardenburg
Polders Waasland worden
mogelijk onder water gezet
ELT - MECHELEN -
fERS - LEEUW
R S M/y
KSADVERTENTIEÜ.
A5
Ondanks de regen
grote deelname
aan Reinaertmars
Rijkswaterstaat:
flinke schadepost
door aanvaringen
1994
X 56
4524 CJ SLUIS
3.00 tot 12.30 u. en van
ui.
3-62521
3-62511
N S
Cleintje' niet het gewenste resultaat
gratis herplaatsing aan
re Kleintjes (geen zaken- en han-
3 van de vraagprijs).
eplaatst en niet het gewenste re-
u ons bellen voor één gratis her-
ïen 8 dagen na de plaatsingsda-
irtentie plaatsvinden.
privé/clubs/06 of in combinatie
ngen/-acties.
:erdag 19 november 1994.
Zeeland
Van onze correspondent
Terneuzen - Voor de komende jaren
kan de rampenbestrijding in Zee-
i land op peil blijven. Was voorzitter
J. van der Doef aanvankelijk bang
een miljoen te moeten inleveren,
zaterdag, kon een hoge ambtenaar
van Binnenlandse Zaken melden
dat overheveling van het gemeente
fonds voor de duur van het project
was opgeschort.
Tijdens de heropening van de verbouw
de kazerne, zaterdag in Terneuzen, kon
van der Doef de aanwezigen melden dat
Zeeland niet achter loopt bij de verster
king van de regionale brandweer. „Zee
land heeft weinig inwoners. We moeten
de risico's van de regio echter niet
onderschatten. Ook de Westerschelde is
een grote risicofactor. Daar moeten we
niet geheimzinnig over doen. De
Zeeuwen hebben leren leven met de
risico's. De bestrijding moet echter'wel
op peil zijn."
Het bestuur van de regionale brand
weer luidde dan ook de noodklok toen
bekend werd dat Den Haag de financié-
en wilde relateren aan het aantal inwo
ners. Dit vormde een reële bedreiging
voor de- rampenbestrijding in Zeeland.
„Bij een verdeling naar inwonertal zou
den we miljoenen mislopen en andere
regio's er miljoenen bij krijgen, terwijl
de risico's hier veel groter zijn. We zijn
de risico's aan het inventariseren en nu
op de goede weg", aldus van der Doef.
Ogenschijnlijk heeft Zeeland de slag
gewonnen, maar van der Doef houdt
een slag om de arm. „Uitstel is nog geen
afstel. Bovendien moet ik het nog offici
eel bevestigd krijgen. Indien nodig zul
len we weer op de barricaden gaan. We
moeten in de toekomst een pro-actief
veiligheidsbeleid gaan voeren. Dit
houdt in dat er bij bestemmingplannen
een veiligheids effectrapportage ge
maakt moet worden."
Van onze verslaggever
Terneuzen - Alle inspanningen in Zeeuws-Vlaanderen
moeten er op gericht zijn de omvang van het huishoude
lijk afval zo klein mogelijk te maken tegen het tijdstip
dat het huisvuil verbrand moet worden.
Als in 1997 vanuit de regio
30.000 ton afval naar verbran
dingsinstallatie Moerdijk moet
worden afgevoerd, dan stijgen de
verwerkingskosten met zowat
negen miljoen gulden per jaar.
Dat zegt het dagelijks bestuur
van het openbaar lichaam Afval-
stoffenverwijdering Zeeuwsch-
Vlaanderen (AVZV) in een be
leidsnotitie voor de komende ja
ren.
De enorme stijging van de kos
ten zal grote gevolgens hebben
voor de tarieven van de reini
gingsrechten in de verschillende
gemeenten. „Indien er serieus
door alle partijen (AVZV, ge
meenten en bevolking) aan
wordt gewerkt, dan kan de stij
ging van de afvalstoffenheffing
aanmerkelijk worden beperkt",
aldus de notitie.
Nu gaat alle afval nog op één
hoop, maar tegen eind van dit
jaar wordt overal in Zeeuws-
Vlaanderen het groente-, fruit
en tuinafval (gft) gescheiden op
gehaald. Het gft-afval bedraagt
ongeveer veertig procent van het
totaal. De verwerkingskosten
zullen ongeveer 150 gulden per
ton gaan bedragen. Als de rest
vanaf 1997 verbrand moet wor
den kost dat ongeveer 300 gul
den per ton. Het merendeel van
het huishoudelijk afval zal dan
tegen het hoogste tarief worden
verwerkt. „Uitgaand van het
streven om de gemeentelijke af
valstoffenheffing zo laag moge
lijk te houden is het dus belang
rijk om te bevorderen dat de
restfractie zo gering mogelijk
wordt, zodat een minimale hoe
veelheid aan restfractie zal wor
den verbrand," aldus de notitie.
Mogelijkheden om dat bereiken
zijn onder meer subsidie op com-
postvaten om thuis te composte-
ren' en bevorderen van de inza
meling van oud papier. Oud pa
pier maakt namelijk zowat de
helft uit van het restafval. Ande
re initiatieven zijn bijvoorbeeld
een brengsysteem voor herbruik
bare componenten (kringloop
station) en een goede grof-vui-
linzameling (bevat veel her
bruikbaar materiaal). Een be
langrijke zaak tenslotte is de
voorlichting van de inwoners.
Daarbij moet worden uitgelegd
dat vermindering van de
restfractie een kostenbesparend
effekt heeft op de hoogte van de
afvalstoffenheffing. Dus hoe be
wuster men met afval om
springt, hoe voordeliger voor de
eigen portemonnee.
Van onze verslaggever
Middelburg - De afdeling Zeeland van de Fietsersbond ENFE
is tegen de plannen van de NS om vier stations in Zeeland tf
sluiten en de doorgaande lijn van Vlissingen naar Amsterdam
in Roosendaal te knippen.
6e bond schrijft dat aanhet bestuur van de vervoerregio Zeeland. De
Fietsersbond is van mening dat een vergroving van het NS-net een
verslechtering betekent voor de aansluiting fiets-trein. „Zoiets is
voor ons dan ook absoluut onaanvaardbaar. Want al gaan er tien
sneltreinen per uur, als je eerst vijftien kilometer moet fietsen of als
schakel een 'langzame' bus moet gebruiken wordt de concurrentie
met de auto wel erg moeilijk", aldus de Fietsersbond.
Men signaleert daarbij als groot nadeel dat met de bus geen fiets
meegenomen kan worden. Bovendien heeft de bus aparte reisbiljet
ten die niet gecombineerd kunnen worden met die van de NS. Dat
maakt de zaak niet' alleen gecompliceerder, maar verhoogt ook de
prijs.
„Wij vragen ons dan ook af wat de volgende bezuiniging van NS zal
zijn. Een sluiting van de stations Vlissingen (haven) en Kruiningen
als de WOV doorgaat is dan ook niet denkbeeldig meer". De
Fietsersbond vindt dat de plannen een afbraak betekenen van het
voorzieningenniveau van het openbaar vervoer. Men wil dan ook dat
de vervoerregio zich sterk maakt voor het behoud van de stoptreinen
en de doorgaande treinverbinding Zeeland-Randstad.
Een ongewone gebeurtenis op een re
genachtige zondag. In de huiskamer van
de leden van de jongerengroep van Am
nesty Oost-Zeeuws-Vlaanderen werd
een kersttafereel in scène gezet.
Burgemeester Kessen, wethouders en
enkele gemeenteraadsleden van Hulst
kropen in de huid van de ouders van
Jezus of van een herder.
Bij de familie Smulders in Absdale werd
het tafereel, inclusief de levende dieren,
voor het nageslacht vastgelegd. Van de
foto wordt een mooie kaart gemaakt die
door Amnesty verkocht wordt op de
Kerstmarkt 9 december in Hulst en bij
andere aktiviteiten van Amnesty. Een
ludieke actie waarvan de opbrengst ge
heel naar Amnesty gaat.
Voor de Hulster prominenten een span
nende ochtend. Tot zondag wisten ze
niet wie ze moesten uitbeelden. „Ik
steun de actie van Amnesty en ik wil
best een rol spelen, als het maar niet die
van ezel is," verklaarde Burgemeester A.
Kessen. foto camile schelstraete
Van onze verslaggever
Terneuzen - Het aantal ver
keersongevallen op de rijks
weg 58 tussen Sluis en Bres-
kens is vorig jaar verdubbeld.
Dat blijkt uit het jaarverslag
1993 van Rijkswaterstaat in
Zeeuws-Vlaanderen.
Op genoemde weg steeg het aan
tal verkeersongelukken met ma
teriële schade van nog geen der
tig in 1992 naar bijna zestig in
1993. Het aantal ongevallen met
lichamelijk letsel liep overigens
iets terug.
De andere twee rijkswegen
(rijksweg 61 tussen Terhole en
Schoondijke en rijksweg 60 tus
sen Kapellebrug en Perkpolder)
laten met een lichte golfbewe
ging een daling zien. Bij rijks
weg 61 is die,het grootst. Bij de
verkeerongelukken met letsel is
eveneens een daling te zien. Ech
ter, bij de verkeersongevallen
met dodelijk afloop is het aantal
nagenoeg gelijk gebleven.
In het jaarverslag concludeert
Rijkswaterstaat dat rijksweg 62,
gezien het aantal verkeersonge
lukken, de meest ongeluk-gevoe
lige weg is. Het totaalbeeld over
alle rijkswegen geeft voor wat
betreft de ongevallen met alleen
materiële schade over de afgelo
pen vier jaar een daling te zien
van tien procent. Dit ondanks
een lichte stijging vorig jaar. Het
aantal verkeersongevallen met
letsel is sinds 1989 gedaald met
ongeveer veertig procent.
Sluis, 'de geschonden stad', herdenkt bevrijding met kransen leggen
Van onze correspondent
Wil Verherbrugge
Sluis - 'De geschonden stad',
zo heet het monument dat
herinnert aan de 61 burger
slachtoffers van Sluis, die
vielen in de Tweede Wereld
oorlog tijdens de oktober-
bombardementen van de ge
allieerden. Onder barre
Weersomstandigheden en in
aanwezigheid van vele Cana
dese oorlogsveteranen en de
-anadese minister van Bui
tenlandse Zaken Mac Aulay,
onthulde het college van
Sluis op de Groote Markt
n^ast het stadhuis het monu
ment.
11
Sluis, St. Anna ter Muiden en
Retranchement waren de laatste
plaatsen in de zogenaamde
'Scheldepocket' die bevrijd wer
den en wel op 1 november. Dat
ging met veel geweld gepaard.
Burgemeester M. Everaers van
Sluis verwees daarnaar in zijn
toespraak. Hij vertelde de toe
hoorders dat ze op een histori
sche plaats stonden. „Vijftig jaar
geleden was deze plaats en om
geving het hart van Sluis en was
toen een grote puinhoop. De
Markt veranderde door aanvals-
vliegtuigen in een grote laaiende
vuurzee."
De stad lag voor meer dan tach
tig procent in puin en toen de
eindbalans werd opgemaakt wa
ren er 61 burgerslachtoffers te
betreuren. Daarmee is Sluis na
Breskens en Oostburg de derde
zwaarst getroffen plaats in
West-Zeeuws-Vlaanderen. Ever
aers betwijfelde echter of dit
bombardement wel nodig was
geweest. „De geallieerden waren
goed geïnformeerd over de afwe
zigheid van luchtafweer en de
aanwezigheid van enkele tiental
len Duitsers. Ook elders werd
deze taktiek toegepast. Blijkbaar
vertrouwden de Canadezen hun
eigen inlichtingendienst niet,"
aldus Everaers. Het verklaarde
volgens hem, dat veel inwoners
van Sluis met gemengde gevoe
lens terugdenken aan die bevrij
ding. „Enerzijds opgelucht en
dankbaar dat de oorlog voorbij
is, maar stil en verdrietig vanwe
ge de vele dodelijke slachtoffers
en de grote materiële schade."
Het verklaarde meteen dat er in
zijn gemeente zo terughoudend
over de oorlog gesproken werd
en dat zelfs een gedenkteken
ontbrak. Iets dat hem verwon
derde. Daarom werd al in 1990
het plan gemaakt om een ge
denkteken te plaatsen ter nage
dachtenis aan de slachtoffers
van toen, maar ook aan hen, de
Canadezen die voor de bevrij
ding hun grootste offer brachten:
hun leven. Als laatste waar
schuwde de burgemeester voor
het opkomend fascisme en racis
me dat volgens hem in een vroeg
stadium aangepakt diende te
worden. „Want vrede is niet zo
vanzelfsprekend, vrijheid
spreekt niet voor zich." Hij
hoopte dan ook in de toekomst
op een betere vreedzame samen
leving.
De Canadese minister van Bui
tenlandse Zaken Mac Aulay,
blikte in zijn korte toespraak
ook nog even achterom. Hij was
blij dat de Duitsers vijftig jaar
geleden werden teruggedrongen.
„Canada heeft toen veel geleden.
Gruwel en geweld horen echter
bij oorlog. Daarom is het de
moeite om te herinneren, dat
bewustzijn aan te leren voor de
vrede. Hier en elders in de we
reld."
Na de toespraken werd het mo
nument onthuld. Daarna werd
de Last Post geblazen en de Act
of Remberance gesproken. Ver
der werden er nog de nodige
kransen gelegd. De plechtigheid
werd afgesloten door het spelen
van de volksliederen van Cana
da, België en Nederland door de
Canadese militaire band, met
pipes en drums. Aan de plechtig
heid nam ook een peloton Cana
dese militairen deel.
De dag was al begonnen met een
oecumenische kerkdienst in de
MAANDAG 31 OKTOBER 1994
Van onze correspondent
Sluiskil- Het bestuur van de Nederlandse postduivenhou-
dersorganisatie afdeling Zeeland kreeg zaterdag van de
leden het mandaat mee om verder te werken aan de fusie
met de zaterdagvliegers. Wel zijn er nog wat hete
hangijzers.
Voorzitter M.P. Buijsse vroeg
de aanwezigen bij het begin
van de vergadering om de
emoties niet te hoog op te
laten lopen en de fusiebespre
kingen zakelijk te benaderen.
Zijn verzoek was niet aan do
vemansoren gericht. De dui
venmelkers waren overtuigd
van samenwerking en hadden
slechts op punten van de sa
menwerking kritiek.
Uit de gehouden enquête over
dit onderwerp blijkt dat van
de 42 verenigingen van de
zóndagvliegers er twintig voor
de fusie zijn en twaalf tegen.
Tien verenigingen hadden
geen mening. Het Vitessespel,
vluchten over niet meer dan
ruim 200 km, zagen 27 vereni
gingen graag gepland op de
zondag. Negen verenigingen
kozen voor de zaterdag, ter
wijl nog eens zes verenigingen
geen bezwaar hadden tegen de
zaterdag. Unaniem vonden de
leden dat een uitgestelde
vlucht op zaterdag dan wel op
zondag gelost moest worden.
Veel opmerkingen kreeg het
bestuur over het overladen
programma van het afgelopen
jaar. „Minder vluchten," was
dan ook een veel gemaakte
opmerking.
Het bestuur kreeg zaterdag
drie dingen mee voor de on
derhandelingen. De leden zijn
van mening dat bij de dagfond
de eerste uitgestelde lossing
geen punten op moet leveren
voor het kampioenschap, de
overigen wel. Bekeken wordt
nog of ieder zich aan het begin
van het seizoen moet uitspre
ken voor de zondag of zater
dag. Bij de overnachtfond-
vluchten willen de zondagvlie
gers uitgaan van vijf vluchten
verdeeld over twee dagen. De
ze leent zich niet om er vluch
ten uit te halen. Tenslotte wil
len de duivenmelkers de
rayonindeling voorlopig zo
houden, onder voorbehoud dat
Tholen en St. Philipsland erbij
komen.
Voorzitter Buijsse zag hierin
het vertrouwen van de leden
in het bestuur. „Mijn wissel
geld in de fusiebesprekingen
zal zijn het Vitessespel. Ik
denk dat er een compromis
uitkomt dat dit spel zowel op
de zaterdag als zondag ge
speeld kan worden."
Van onze correspondent
Aardenburg - De vijftigste verjaardag van de bevrijding is
zondagmorgen op indrukwekkende wijze herdacht in de
gemeente Aardenburg.
Een groot gezelschap veteranen
was daarvoor met guards en Ca
nadese militairen naar Eede ge
komen. De grensplaats die in het
najaar van 1944 totaal verwoest
werd en waar een aantal monu
menten herinnert aan de harde
werkelijkheid van een halve
eeuw geleden: de strijd om de
Scheldemond.
Na een oproep door burgemees
ter E. Jongmans om een totale
inzet voor vrede en verdraag
zaamheid, sprak de Canadese
onder-minister voor veteranen
zaken Lawrence Mac Auyy over
Van onze correspondente
Hulst - De deelname aan de
Reinaertmars zaterdag in Hulst
was overweldigend. De organi
satie, buurtvereniging den Dul-
laert, was dik tevreden.
„Ondanks het slechte weer no
teerden we 310 deelnemers, dat
is bijna een verdubbeling van
1993. Nee ons hoor je niet kla
gen," verklaarde Bennie Schuren
na afloop.
De deelnemers kwamen uit Zee
land, Noord-Brabant en Vlaan
deren.
Wel was het opmerkelijk dat er
voor de korte afstand van zeven
kilometer vrij weinig deelnemers
waren (72). „Dat komt door het
regenweer, anders zijn de gezin
nen uit de regio er steeds bij. Dit
jaar telden we maar tien kinde
ren."
De routes waren goed uitgekiend
en brachten de wandelaars langs
de historische monumenten en
de fraaie omgeving van Hulst.
Voor de 15-kilometertocht meld
den zich 120 liefhebbers, 63
waagden zich aan de 25-kilome-
tertocht en de route van 40 kilo
meter werd door 55 wandelaars
afgelegd.
de grote offers die Canada
bracht voor de bevrijding van
West-Europa. In het bijzonder
ook voor Zeeuws-Vlaanderen.
Voor het begin van de plechtig
heden kwamen de Canadese gas
ten vanaf de grenspaal richting
Eede gemarcheerd, vorafgegaan
door leden van scouting Aarden
burg, die de vlaggen droegen van
Canada, Nederland, Schotland,
België en Aardenburg. Bij de
oorlogsgedenktekens werd een
erewacht betrokken door vaan
deldragers, elk met een vlag van
een Canadese provincie.
Bloemen werden gelegd door de
heer Mac Auly en burgemeester
Jongmans, namens de vijf Cana
dese regimenten die in het grens
gebied vochten, het Nederlandse
verzet, de oud-strijders en de
grensgemeenten. De schoolkin
deren van Eede vormden met
rode en witte anjers het nationa
le symbool van Canada, de Map-
Ie Leaf. Na de plechtigheden
werden in het Aardenburgse ge
meentehuis geschenken uitge
wisseld en werden oude vriend
schapsbanden weer wat aange
haald.
Van onze verslaggever
Terneuzen - Rijkswaterstaat in
Zeeuws-Vlaanderen is vorig jaar
geconfronteerd met een aanzien
lijke schadepost door aanvarin
gen.
Aan de infrastructuur die door
de dienstkring Kanaal van Ter
neuzen wordt beheerd en onder
houden bedroeg die schadepost
bijna 1,4 miljoen gulden, veroor
zaakt door vijftien aanvaringen.
Daarvan bedroegen de schades
aan het sluizencomplex ruim
70.000 gulden. Dit is, zo meldt
Rijkswaterstaat in het jaarver
slag over 1993, aanzienlijk meer
dan in 1992.
Temse - Mogelijk wordt volgend jaar al begonnen met het
klaarmaken van de polders van Kruibeke tot gecontroleerd
overstromingsgebied.
Wethouder Du Fossé, burgemeester Everaers en wethouder Oosterling leggen een krans bij het
nieuwe oorlogsmonument in Sluis. foto camile schelstraete
r.k. kerk te Sluis. Er werd ook
een krans gelegd bij het monu
ment bij de Hickmanbrug te Ret-
ranchement. De belangstelling
hier was groot. De schooljeugd
legde hier bloemen. Zeker 300
mensen gaven hier acte de pre
sence.
In de recent uitgebrachte Be
leidsnota voor 1995 van het
Vlaamse ministerie van openba
re werken blijkt dat daar alvast
een bedrag van 745 miljoen
frank, ongeveer veertig miljoen
gulden, voor is begroot. Een
Vlaamse liberale volksvertegen
woordiger, die lid is van de com
missie Openbare Werken en te
vens schepen in Temse, wees hier
gisteren op in de gemeenteraad
van Temse. Hij was verheugd
over 'de vastberadenheid van de
minister', omdat de aanleg van
zogenaamde potpolders de vei
ligheid voor de bewoners van het
Waasland vergroot en bovendien
eventuele financiële schade bij
overstromingen voorkomt. Eer
der kampte het ministerie over
een chronisch gebrek aan finan
ciële middelen, zei minister
Kelchtermans van Openbare
Werken.
Er is al veel protest gerezen
tegen het plan om van de polders
van Kruibeke potpolders te ma
ken, omdat het vervuilde Schel-
dewater de bodem zou verpes
ten.