i n v:-1 i DE STEM Een Gouden Toren in Groningen 4Een normaal mens heeft ook niks bijzonders' Goud voor André Rieu Charlie Chaplin in het Noordbrabants Museum de Stem -n Groninger Museum is geslaagd huwelijk tussen architectuur en design Honderden Elvis-fans uit verre omstreken eren hun held in het Turfschip in Breda r 50.000 verkochte cd's van 'Strauss Co' Kijkers spelen in Derrick bij jubileum Tros Mauritshuis verrijkt met Van Laer 'Praat er ooit wel eens iemand over de vrouwen met wie Prince naar bed gaat?' Madonna Gids MAANDAG 31 OKTOBER 1994 A7 De door Alessandro Mendini ontworpen toren fungeert als blikvanger voor het zaterdag geopende Groninger Museum. De met een veelkleurig mozaïek opgesierde monumentale cilindervormige trap die naar de ondergrondse tentoonstellings ruimten leidt. FOTO'S ANP Groningen heeft iets met torens.- Van oudsher be paalt de Martini-toren het stadsbeeld. Sinds vo rig jaar is de stad een moderne Toren van Ba- bel, zoals het Gasunie gebouw in de volksmond heet, rijker. En nu heeft Groningen ook nog een heuse Gou den Toren binnen de stadsgrenzen. Deze toren is het pronkstuk van het nieuwe Groninger Mu seum dat zaterdag door koningin Beatrix werd geopend. Het 47 miljoen gulden kostende museum, een schepping van de Itali aan Alessandro Mendini, is een geslaagd huwelijk tussen architectuur en design. Een bouwwerk op een eiland dat met niets is te vergelijken. Door Wil Kester Je kunt er niet om heen. Wan neer je het eerbiedwaardige, ne gentiende eeuwse Centraal Sta tion van Groningen verlaat valt je oog op het 'Peerd van ome Loeks'. Heel even maar. Want onmiddellijk verlegt je blik zich. Naar een circa dertig meter hoge rechthoekige toren, met goud kleurig laminaat bekleed. Net als het zonlicht wordt de voetganger naar die Gouden To ren toe getrokken. Je wilt van dichtbij een kijkje nemen. Is er een mooier uitnodiging tot mu- seumbezoek denkbaar? Sinds zaterdag is het mogelijk aan die invitatie gehoor te ge ven. Want afgelopen zaterdag is de ophaalbrug, een schepping van de Belgische kunstenaar Wil Delvoye, neergelaten. Zodoende is het in het water van de Zwaai- kom van het Verbindingskanaal gelegen Groninger Museum ook daadwerkelijk bereikbaar. Over de ophaalbrug zullen naar schatting 1,2 miljoen personen per jaar passeren op weg naar de andere oever. Om vervolgens de binnenstad in te duiken. Van honderdduizend van deze pas santen wordt verwacht dat zij een bezoek aan het museum gaan brengen. Een mooi vooruit zicht. Cheque Wie had dat kunnen denken, toen de Gasunie zeven jaar gele den een cheque van 25 miljoen gulden overmaakte naar de stad Groningen. Een cadeautje, om dat het bedrijf vijfentwintig jaar bestond. Het geld moest, door de stad met minimaal vijf miljoen aangevuld, worden besteed aan de nieuwbouw van het Gronin ger Museum. Want dat was wel heel krap gehuisvest aan de Praediniussingel. Het nieuwe museum moest iets spectaculairs worden, een ge bouw dat het postmodernisme van de late jaren tachtig uit ademde. In de optiek van mu seumdirecteur Frans Haks was Alessandro Mendini de juiste_ persoon om dat streven vorm te geven. De Italiaan geldt als een homo universalishij is car toonist, designer, dichter, filo soof en bovendien geestelijk va der van inmiddels vermaarde postmoderne architecten- en vormgeverskringen als Memphis en Alchemia. Typisch iemand voor spektakelwerk. Museum als dorp Haks was danig onder de indruk geraakt van Mendini's ontwerp van de woning van fabrikant Alberto Alessi, Huis van Geluk geheten. Een heel toepasselijke benaming, want de woning is een aaneenschakeling van aparte functies met aparte bouwvolu mes. Eigenlijk een huis als een dorp, met louter positivistische bedoelingen. In de geest van de jaren tachtig. Iets dergelijks moest het nieuwe Groninger Museum ook worden, een museum als een dorp. Im mers, het museum herbergt to taal verschillende collecties, zo als eigentijdse kunst, oude mees ters, kunstnijverheid, een unieke verzameling Chinees porselein en een aantal archeologische schatten. Dat alles moest in één gebouw worden ondergebracht. Om de vertaalslag te maken naar de Nederlandse bouwnormen, vergunningen aan te vragen, de technische uitwerking van het project te verzorgen en de con tacten met de aannemer te on derhouden kreeg Mendini Ger ard Schijf van het Groningse architectenbureau Team 4 naast zich. Dat bureau zou het basis ontwerp van Mendini ook con cretiseren. Het bestaat uit drie simpele geometrische los in het water staande gebouwen, met elkaar verbonden door gangen die ook als brug dienen. Het centrale bouwgedeelte is uitgevoerd in zachte pastelkleu ren, rose en groen. De absolute blikvanger is natuurlijk de Gou den Toren, waarin zich het depot van het museum bevindt. In de filosofie van Mendini is deze schatkamer de spil waar het in een museum om draait. Daarom heeft hij het depot niet, zoals bij de meeste musea diep onder de grond weggestopt, maar juist de ereplaats gegeven. Mozaïek In de Toren bevindt zich de hoofdingang, een met veelkleu rig mozaïek opgesierde poort. Dezelfde steentjesstructuur - kenmerkend voor veel ontwer pen van designer Mendini - keert terug in de monumentale, cilin dervormige trap die naar de on dergrondse tentoonstellings ruimten leidt. Gelijkvloers is het café met stoe len en tafels van verschillende ontwerpers, maar in dit geval met een gebruikersfunctie, en de museumwinkel. Daarboven be vinden zich kantoren, waaronder dat van directeur Frans Haks. Opvallend in deze ruimten is de door verschillende kunstenaars en architecten ontworpen aparte vloerbedekking. Die 'vreemde' inbreng is niet onlogisch, want Mendini werkt graag samen met andere archi tecten en ontwerpers. Voor het Kunstnijverheidspaviljoen, links van het hoofdgebouw wanneer je met de rug naar het station staat, deed hij een beroep op de Fransman Philippe Starck. Die ontwierp een aluminium koepel waarin zich een verlichte vitrine bevindt, die de cirkelvormige ruimte in zijn geheel volgt. Gordijnen Door de ruimte slingerende gor dijnen sturen de bezoeker en geven bepaalde onderdelen van de opstelling een extra accent. Opvallend is het in de grond verzonken aquarium waarin een prachtige verzameling oosters keramiek te zien is. Half in het zand, precies zoals de schalen en borden indertijd in de Zuidchi- nese Zee werden aangetroffen. Een intrigerende aanblik. In overleg met zijn Milanese stadgenoot Michele de Lucchi besloot Mendini het paviljoen voor geschiedenis en archeologie op te trekken uit baksteen. Per slot van rekening is dat van oudsher hét traditionele bouw materiaal in de Noordelijke Ne derlanden. Het vierkante basement, 'ver- tand' gemetseld om een snelle mosgroei te bevorderen, is on derverdeeld in paviljoentjes. Zij vertellen elk iets over Groningen in de Romaanse tijd. Zo is er een riddertent, een gestileerde kapel en diverse vierkante nissen, die geschikt zijn voor aparte opstel lingen. Licht Ramen ontbreken in deze ruim ten. Zicht op het buitengebeuren leidt de aandacht te veel af, is de filosofie van directeur Haks. Licht is er wel in overvloed in de verbindingsgangen. Het valt bin nen door klassieke, ovale ven sters, die een halve meter boven het omringende water uitsteken. Vensterloos is ook het door Men dini ontworpen paviljoen voor eigentijdse kunst. Aan de bui tenkant baart het opzien door zijn veelkleurigheid. Mendini ontleende het motief voor de laminaat platen waarmee de buitenwanden zijn bekleed aan een pointillistisch schilderij van de ïYansman Pau Signac. Dank zij de bonte stippendecoratie is het een blikvanger van de eerste orde. Dat geldt ook voor het paviljoen voor oude beeldende kunst, het meest omstreden bouwsel van het Groninger Museum. Aanvan kelijk was de Amerikaan Frank Stella door Mendini ingehuurd om het te ontwerpen. Problemen over materiaalgebruik, techniek en vooral de dreiging van een gigantische overschrijding van het budget zetten een streep on der de samenwerking. Te elfder ure (vorig jaar decem ber) werd het van origine Oos tenrijkse architectenbureau Coop Himmelb(l)au ingehuurd. Het ontwierp een paviljoen dat geheel uit staalplaten en ijzeren balken bestaat en die elkaar bijna nergens raken. Deze de constructivistische kijk op de bouwkunst levert een visueel spannend en vooral spectaculair bouwwerk op. De in het pavil joen tentoongestelde oude mees ters zullen er een extra dimensie door krijgen. Het Coop Himmelb(l)au-ontwerp contrasteert zowel binnen als buiten aanzienlijk met de andere paviljoens. Maar juist deze sa mensmelting van stijlen geeft het nieuwe museum zijn onmisken bare allure. Architectuur en de sign hebben in Groningen een geslaagd huwelijk gesloten. Met een Gouden Toren als symbool ervan. Van onze correspondent Emile van Rooij Breda - Ja, ja. Ze waren er. Van die mannen met een zwarte blouse en gekleurde schouderstukken. Knopen open tot op de navel en borst haren er bovenuit, al is het er maar èen. Op hun hoofd een potje brillantine waarin hun haar zodanig zit verpakt dat je onder de douche droog een sigaretje kunt roken. De eni ge, echte, onvervalste vetkuif dus. Hete blik in de ogen en bakkebaarden tot in hun mondhoeken. Het is alleen een beetje raar om ze uit een Fiat Panda te zien stappen. Zo'n achthonderd Elvis-fans uit verre omstreken kwamen gisteren naar Het Turfschip in Breda om hun held te eren. Maar de kuiven waren schaars want de meeste mannelijke aan wezigen konden de haren op hun hoofd inmiddels op de vingers van een hand tellen. En ook de blauw-wit gespikkelde hoepel jurken en dito naaldhakpumps van de aanwezige Prescilla's wonnen het niet van de degelijke broekpakken en leggings. Nee, het moest gisteren echt van de organisatoren komen. Zij hadden, naast een exorbitant hoge entreeprijs van vijftig gul den per persoon, voor een leven dige Elvis-handel gezorgd met gouden platen, juke-boxen, hor loges met Elvis-wijzerplaat en glitterpakken-uit-een-stuk. „De Europese Elvis-fan is diep- gravender dan zijn Amerikaanse collega", aldus een handelaar. „Een misdruk op een etiket is hier een collectors-item en levert absolute record-bedragen op ter wijl ze daar in Amerika alleen maar uit zijn op greatest hits en zo." Inmiddels is James Burton, de gitarist van de vroegere Elvis- band, begonnen met het uitdelen van handtekeningen. Om hem heen staan bodyguards die inge huurd zijn om de stroom mensen wat in de gaten te houden. Bur ton geeft iedere fan een hand en gaat staan als er een foto ge maakt moet worden voor het familie-album. Het is dan half drie. Imitatie Op de achtergrond hoor je van uit de kleine zaal een vals 'I'm so lonesome, I could die'. Op het podium een imitatie van "'The King' die het voorlopig nog even zonder gillende keukenmeiden aan zijn voeten zal moeten stel len. Hij vult de pauzes op tussen oude concert-films van Elvis himself. Echt dankbaar is dat niet. „Mijn vrouw wou de achterkant niet hetzelfde maken als de voorkant, maar ik ben dik tevre den hoor." Vader Jan van der Sar (44) zit trots te wezen op zijn gebreide trui met Elvis' hoofd op de voorkant. De kin rust op zijn buik. Zijn dochter heeft een ech te overall aan met daarop de bekende glitters geborduurd. - Haar kledingstuk hield ze over aan een play-back show. Moe der, de trotse creatieveling, zit verliefd naar haar stel te kijken. René Schumann Johnny Breuring is drummer van The Hit. Hij is gekleed in een paars suède jasje, daaronder een rode crêpe blouse en aan zijn voeten maatje 47 panterpunt- schoenen. Zijn kapsel is echter beter te vergelijken met de spuuglok van Herman Brood als met een vetkuif. Hij is naar het Turfschip gekomen om een tape van zijn band te promoten bij René Schumann die het podium inmiddels is beklommen. Stuite rende fans op stoeltjes, groupies aan zijn voeten. Vele monden bewogen mee op 'Fool such as I'. „Ik praat hier met jullie over mijn gevoelens die ik had tijdens mijn eerste optredens. Sindsdien is er voor mij niks veranderd." Tranen En de volgende slaplap wordt ingezet. Tranen met tuiten in de zaal. Schumann is Elvis-fan vanaf zijn vijfde jaar en heeft voor deze middag een speciaal programma samengesteld. In de zaal ook Menno Jester- houdt uit Leeuwarden. Hij heeft alles van zijn idool maar bezocht alleen nog nooit het graf van Elvis. „Niet omdat ik de realiteit niet onder ogen wil zien of er geen geld voor heb maar m'n vriendin wil niet mee." Handen Het is half zeven. Gitarist James Burton is aan zijn laatste hand tekeningen bezig. Hij zette er ongeveer vijftienhonderd en drukte bijna even zovele handen. „Hey, James. How is your hand?" „What hand?", is de we dervraag. Toch ziet hij kans om na een korte pauze de Elvis-meeting groots af te sluiten, samen met een begeleidingsband. De kuiven glimmen, de Prescilla's gillen. Bij de deur staat een prototype van de Elvis-op-leeftijd. Op een opmerking over zijn outfit rea geert hij met de dagsluiter: „Een normaal mens heeft ook niks bijzonders." André Rieu: „Als ik 'The second waltz' begin, gaat overal de zaal uit z'n bol. De reacties zijn echt buitengewoon. FOTO JJ SPUISERS Door Tom Smeets Maastricht - 'Ik krijg Nederland aan het walsen', zei Andté Rieu een paar weken geleden. Dat is hem inmiddels gelukt. Van zijn cd-single 'The second waltz' zijn al meer dan 40.000 exemplaren verkocht. Zijn al bum 'Strauss Co' ging zelfs al meer dan 50.000 maal over de toonbank. En dat is reden voor goud. Hij krijgt dit edelmetaal op maandagavond 7 november tijdens zijn concert in De Veree- niging in Nijmegen. De geplande gouden happening voor 'Strauss Co' maakt deel uit van een bijzonder concert dat door de TROS-televisie zal wor den opgenomen. De TROS maakt er twee specials van, waarvan de eerste op vrijdaga vond 18 november zal worden uitgezonden. De tweede volgt in december. Het Nijmeegse publiek heeft daarmee het voordeel dat het niet de hele avond op 'The se cond waltz' hoeft te wachten. Bij de normale concerten speelt André Rieu de succeswals van de Russische componist Chostako- vitch pas helemaal aan het einde van de avond als eerste toegift. Maar nu wordt het de finale van het eerste deel van het concert. Iets moois „De mensen zullen dat wel niet zo erg vinden," zegt André Rieu lachend. „Als ik het nummer begin, gaat overal de zaal uit z'n bol. De reacties zijn echt buiten gewoon. Ik krijg op het ogenblik iedere dag fanmail. Stapels brie ven van de meest uiteenlopende mensen. Vooral mensen die ei genlijk nog nooit eerder echt met klassieke muziek in aanraking waren gekomen." André Rieu is daar heel blij om. Al jaren verkondigt hij dat hij een brug wil slaan naar het grote publiek. „Maar als dat dan plot seling gebeurt, is dat toch iets heel bijzonders. De mensen zijn door 'The second waltz' heel erg gepakt. Ik heb hier een brief voor me liggen van een moeder met kleine kinderen die thuis naar de radio zat te luisteren en mij toen hoorde. Ze had zo'n reactie van 'God, wat hoor ik nu voor iets moois...'. Echt, ik kan je stapels van dit soort brieven la ten zien." Van de single zijn inmiddels 40.000 exemplaren verkocht. Het wonderlijke is dat de verkoop doorging nadat het album 'Strauss Co' was verschenen. Meestal houdt de singleverkoop dan op, omdat het publiek liever het complete album heeft. André: „Alle kenners staan per plex. De singleverkoop gaat nog steeds door. We staan nog steeds op de Top Tien." Talent Het Nijmeegse concert maakt deel uit van de tournee 'Ein Abend in Wien', die de violist/ orkestleider André Rieu momen teel samen met zijn Johann Strauss-Orkest geeft. De vocale solisten zijn Marco Bakker en de Engelse zangeres Melinda Hughes. André Rieu: „Ik heb haar leren kennen toen ze in Maastricht aan het conservatorium studeer de. Ze was toen nog heel jong en onervaren, maar had een prach tige stem en werkelijk een hele hoop talent. Dat is ook uitgeko men. In Londen is ze net aange nomen voor een hele bijzondere school. Iedereen die deze oplei ding afmaakt is verzekerd van een enorme carrière. Melinda komt speciaal voor het Nijmeeg se concert uit Londen overvlie gen." Hilversum (anp) - De TroS viert zijn dertigjarig bestaan op 4 november met een feest- uitzending van drie en een half uur. Ter gelegenheid van het feest maakte de omroep een speciale aflevering van de serie Derrick. Kijkers spelen mee in deze Duit se krimi. Naast Horst Tappert als Derrick en de Nederlandse actrice Monique Rosier bestaat de cast voor deze keer uit ama teurs uit Amsterdam, Lemmer, Breda, Rotterdam en Hilversum, De Tros belooft een avond vol verrassingen, amusement en cu rieuze zaken, waarbij de hoofd rol is weggelegd voor de kijkers. Linda de Mol, net zo oud als de Tros, vormt een duet met Koen Wauters. Zij zingen twee hits uit de jaren zestig. Ivo Niehe spreekt met Joop Landré, de vroegere Tros-directeur. Den Haag (anp) - Het Mau ritshuis in Den Haag heeft vorige week een onlangs ont dekt schilderij van Pieter van Laer ontvangen. Het schilderij, getiteld Land schap met jagers, werd kort ge leden ontdekt in een particuliere Engelse verzameling. Het is een van de zeldzame schilderijen van de Hollandse zeventiende-eeuw- se meester Pieter van Laer. Het werk, 31 bij 43,5 centimeter, is een geschenk van Procter and Gamble Nederland. Landschap met jagers is een van de mooiste panelen van Van Laer (1599-1642). Hij schilderde het tussen 1635 en 1640. Voor het Mauritshuis betekent het ge schenk een welkome aanwinst voor de verzameling. S5S Den Bosch (anp) - Honderd foto's en evenzoveel documenten. Daarmee brengt het Noordbrabants Museum in Den Bosch in vogelvlucht de bijzondere carrière van Charlie Chaplin in beeld. De expositie wordt op 18 november geopend door zijn dochter, Geraldine Chaplin. Het overzicht is samengesteld door David Robinson, Chaplin-kenner bij uitstek en schrijver van diens biografie, en Pam Paumier. Zij behartigt vanuit Parijs de belangen van de familie. De tentoonstelling is eerder te zien geweest in Frankrijk en Italië. D® levensloop van de filmkunstenaar (1889-1977) wordt gevolgd door middel van uniek fotomateriaal, kranteknipsels, bladmuziek, souve- niers, contracten, filmaankondigingen en affiches. Zo wordt aap- dacht besteed aan de beginperiode in Engeland - waar Chapli" werkzaam was in het vaudeville-theater - de beginfase in u® Verenigde Staten, de stomme film, de overgang naar de geluidsfile en de films in de jaren vijftig en zestig. Aanleiding tot de tentoonstelling vormt de Nederlandse premier van Chaplin's legendarische film The Gold Rush met muzikak begeleiding van het Brabants Orkest op 18 november in het Theater aan de Parade in Den Bosch. De expositie is nog te zien tot en met januari. NEDERLAND 1 07.00 Tekst-tv ;10.00 Huisje boompje beest 10.20) 10.30 (TT) Economie in beel 10.55) 11.00 (TT) Elektrische stroo 1 .11.21 Tekst-tv 16.19 Nieuws voor dove slechthorenden 16.27 Oproep Spoorloos 16.33 Via-Ria, discussie 17.29 Extra Large 17.59 Roseanne, comedy 18.29 Topscore, spelletje 19.00 Met de deur in huis 19.29 (TT) Ha die Pat, comedy 20.00 (TT) Journaal 20.24 Weeroverzicht 20.29 Spoorloos 21,24 Hier en Nu 21.57 De stoel, portretten va kante personen met een bijz levensstijl 22.43 Dokument: Groep 8 verder, documentaire 23.22 Miniatuur 23.29 Journaal NEDERLAND 2 07.00 Journaal 07.07 Bereboot, poppenserie 07.30 Journaal 07.33 Ontbijt TV (met om. Journaal) 08.30 Journaal 08.33 (TT) Lingo, spelletje 09.00 Journaal 09.07 PP: Uitzending Alg Ouderen Verbond 09.10 Kook TV 09.28 Magnum, misdaadserie 10.13 Internationaal Jaar v milie en Gezin 10.38 Karei, talkshow 11.18 (TT) Toen was geluk gewoon, comedy 11.45 (TT) De geld maakt ge show 12.58 Journaal 13.05 (TT) Studio Sport 14.31 (TT) Studio Sport: Ita en Spaanse voetbal 15.15 Candid Camera 15.36 Bereboot, poppenserie 16.01 (TT) Journaal 16.07 Music maestro, serie: B Ven 17.01 Wonderland, kjndermag 17.54 De familifi Keuzekamp 17.58 (TT) 2 vandaag, actuali met om 18.00 Journaal; 18.39 tjournaai en 18.47 Hoofdpunten nieuws gevolgd door het weer 18.55 (TT) Onderweg naar m soap 19.25 De Gouden Ark, rep over deze onderscheiding die uitgereikt door prins Bernhar mensen die zich inzetten voor b van de natuur '.>1:9.56 Derrick, misdaadserie SDSKE EN WISKE: DE HAMBONE A/VV ONTDEK DE VERSCHIL

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 10