DE STEM
Allied verkoopt koekfabrieken Hooimeijer
Metaalnijverheid wil cao die niets kost
Vanaf maandag sparen voor een gratis vliegreisje
VROOM DREESMANN
mekaar'
)de in Rome
Busondernemingen in
westelijk Nederland
bundelen hun krachten
Alusta bouwt spuithal voor ventilatieroosters
Samenwerking transportbedrijven
I LAND kort
I regering overlegt met andere
(versnelling van de uitbreiding
l'roegere Oostblok-landen. Dit
Irie van Buitenlandse Zaken
oller
vereldklasse
Franse regering
weigert KLM
vluchten op Orly
A5
Oktoberdip
ECONOMIE kort
ook bij
Tmimph
Lingerie van wereldklasse
|G 29 OKTOBER 1994 A4
Ireidiiig Navo
Igroeid dat het systeem van
foldoet. Het idee is vorig jaar
1 Oostbloklanden een vorm van
fct heeft, erkennen de Amerika-
Ix-Oostbloklanden zelf zien het
Itreven naar spoedig volledig
Ie tijd gekomen om daarover nu
n^n praten.
Ksisclie olie te lijf
|eren de Russiche toendra in het
i de olie op te ruimen van wat
grootste milieurampen uit de
I stuk pijpleiding van 52 km
[lie zal worden opgeruimd. De
henen liters olie de natuur in
ploeg werd gisteren gehinderd
I verwijderde olie uit een zijtak
len van de stad Oesinsk. De olie
plgens worden afgevoerd.
Economie
Den Haag - De Industriebond
FNV is furieus over de cao-
voorstellen van de werkge
vers in de kleinmetaal
(FWM).
Die voorstellen staan volstrekt
buiten de realiteit, zegt een
woordvoerder. De werkgevers
willen een tweejarige cao, die
per saldo niets mag kosten.
In de overeenkomst moet wat de
FWM betreft sterk de nadruk
liggen op verdere flexibiliteit
van de werknemers. Oudere
werknemers moeten gaan ver
dienen in overeenstemming met
hun arbeidsprestatie. Verder
moet in de cao een forse prikkel
tegen ziek thuisblijven komen.
„Met deze toonzetting worden
de onderhandelingen een harde
dobber," zegt de Industriebond
FNV. De onderhandelingen be
ginnen eind november en moeten
in principe vóór 1 januari 1995
leiden tot een cao-akkoord.
Het gaat om bijvoorbeeld gara
gebedrijven en cv-installateurs.
Er werken bijna 300.000 mensen
in 30.000 bedrijven van de
'kleinmetaal'.
Volgens werkgeversonderhande
laar B. Vonk is verdere kosten
matiging de komende jaren
noodzakelijk om de rendementen
te verbeteren en om werk te
kunnen behouden. Hij vond de
aflopende cao achteraf te duur
'als je deze afzet tegen de ont
wikkeling van de werkgelegen
heid'. Een tweejarig contract
biedt de bedrijfstak de mogelijk
heid in rust in te spelen op
veranderingen die voor de deur
staan.
De werkgevers willen bij elke
ziekmelding de eerste dag niet
uitbetalen. Gedurende de eerste
zes weken ziekte willen zij de
uitkering bovendien maar tot 90
procent aanvullen.
De FWM stelt ook voor de zater
dag als 'normale' werkdag (dus
zonder de gebruikelijke toesla
gen) in te roosteren en om 5 mei
(Bevrijdingsdag) als vrije dag te
schrappen 'nu blijkt dat 5 mei
niet algemeen als een verplichte
vrije dag is ingevoerd'. De 5e mei
als vrije dag is al jaren stevig
verankerd in de cao. De wens
dat te veranderen, doet de bond
af met 'waarin een grote be
drijfstak klein kan zijn.'
De werkgevers willen de huidige
vut handhaven in 1995, zij het
tegen iets lagere uitkeringsper
centages. Een studie moet leiden
tot ineenvlechting vut- en pen
sioenregeling vanaf 1996, waar
bij flexibele pensionering tot de
mogelijkheden moet behoren.
Om de arbeidsdeelname van
oudere werknemers uit te brei
den, stellen de werkgevers een
specifiek ouderenbeleid voor,
'waarbij het voor werkgevers
aantrekkelijk is mensen vast te
houden en voor werknemers om
te blijven werken.'
De werkgevers vinden dat de
vergroting van de arbeidsdeelna
me van ouderen alleen een kans
maakt, als ze in andere, minder
zware functies terecht kunnen
komen. De ondernemer maakt
dan extra kosten en moet dus
ook de vrijheid hebben de belo
ning aan te passen aan de pro-
duktiviteit en niet aan de leef
tijd. Met andere woorden, oude
ren gaan minder verdienen.
Vooral over dit voorstel is de
Industriebond FNV woedend.
„Het staat bovendien haaks op
de wens van werkgevers om de
kennis en ervaring van oudere
werknemer te behouden voor de
bedrijfstak. Moeten ze daarvoor
worden gestraft in hun inko
men," vraagt de vakbonds
woordvoerder zich af.
ingeland bestraft Onder meer bedrijven in Rucphen, Roosendaal en Amsterdam
Inders van 30 en 49 jaar zijn in
m en twaalf jaar gevangenisstraf
(betrokken bij een transport van
|e van ruim 160 miljoen gulden.
T in de Britse geschiedenis. De
ÈSrits schip in november 1992
(Lowestoft. Op de Atlantische
|er van een Spaanse trawler. De
1 werd veroordeeld tot acht jaar
■mam land uit
leen Turkse islamitische geeste-
lordt ervan beschuldigd deel uit
gevestigde fundamentalistische
I van de Islamitische Unie in
I moskee in Sochaux, is 'op zijn
lakt en op een vliegtuig naar
1de Federale Islamitische Staat
bevestigde fundamentalistische
■gerije. Vorige week werd de
■ranse Metz het land uitgezet.
leenpeace uit
ipvarenden van het milieuschip
loeten het land voor zondag
lie aldaar hebben de medewer-
Je wet overtreden door donder-
len dat het Oekraïense schip
Ipg van 30.000 kubieke meter
Jenpeace heeft protest tegen de
[Ie opvarenden bevindt zich één
Lens Greenpeace is de Trubkin
Bt. Een deel van de lading zou
^-commissaris Italië
Radicale Partij en de econoom
bor premier Berlusconi aange-
Irissen in de Europese Commis-
Ide nieuwe voorzitter Jacques
(idige lidstaten betreft,
lal zijn voordracht aanvaard,
Bonino wekenlang getouwtrek
leen negen uur durende zitting
Izij in de nacht van donderdag
■emier over te laten. De nieuwe
Ixemburg bijeen om de porte-
'aolo Berlusconi
openbare aanklager van de
f maanden gevangenisstraf en
In geëist tegen Paolo Berlusco-
I Italiaanse minister-president
(gift van 170.000 gulden aan de
Tartij in het gewest Lombardije.
Jen 26 andere personen straffen
If jaar. Het ging daarbij om
Ideeld aan plaatselijke politici
luil voor opdrachten voor de
ÏNTIE)
'moederlijk gezicht van de kerk'
zijn.
De emancipatie heeft ook op het
stuk van de synodeprocedures
voortgang geboekt. Mochten de
officiële waarnemers tot nu toe
nooit de synode toespreken, op
deze synode kregen ze voor het
eerst ook spreektijd. Weliswaar
maar zes minuten per persoon in
rlaats van acht zoals elke bis
schop, want verschil moet er
blijven.
De 48 vrouwelijke religieuzen op
de synode hebben van dat spree
krecht massaal gebruik ge
maakt Op volgende synodes kan
men de vrouwelijke deelnemers
niet meer alleen maar toehoor
ier laten zijn, concludeerde een
Vaticaanse official.
3e synode over de religieuzen is
volgens Danneels een hele kalme
synode geworden, zonder span
ningen. „We zijn eigenlijk heel
.ief voor mekaar geweest, de
religieuzen voor de bisschoppen
in de bisschoppen voor de reli
gieuzen. Niemand had goesting
>m met mekaar te gaan vech-
en." In theologisch opzicht
ïoemde de Belgische primaat de
litkomsten ronduit zwak.
Van onze verslaggever
Breda - Allied Domecq wil naast de brouwerijen van Breda en
Arcen ook de koekfabrieken van Hooimeijer verkopen. Allied
is met verschillende partijen in gesprek over de totale verkoop
van de Europese bakkerijen.
Dat zegt woordvoerder C. Tetley
van Allied Domecq in Londen.
Hij kan niet mededelen in welk
stadium de onderhandelingen
verkeren. „Verschillende bedrij
ven hebben interesse getoond in
deze activiteiten."
De verkoop van deze bedrijven
past in de strategie van Allied
Domecq zich te conceren op de
kernactiviteiten, gedestilleerd en
retail.
Hooimeijer is de bakkerij-divisie
van Allied Domecq Nederland.
Onder Hooimeijer vallen de fa
brieken Baartmans in Rucphen,
Brink in Roosendaal, Koek- en
Banketfabriek AHO in Goirle,
J.B. Bussink's Deventerkoekfa-
brieken, Haust-fabriek in Am
sterdam en Hooimeijer in Baren-
drecht.
Totaal werken er bij deze fabrie
ken 560 mensen, van wie twee
honderd in Rucphen en Roosen
daal. Hooimeijer produceert pro-
dukten als Hille-biscuitjes,
stroopwafels en Haust-toastjes.
De omzet van Hooimeijer be
draagt circa tweehonderd mil
joen gulden. Allied heeft naast
deze fabrieken verder bakkerij
activiteiten in Duitsland, Frank
rijk en Spanje.
Volgens mr. Vranken van Allied
Domecq Europe, dat is gevestigd
aan het Chasséveld in Breda, zal
distributiedochter Hiram Walker
Benelux, het oude Allied Spirits
Wines, in Etten-Leur gewoon
deel uit blijven maken van het
Britse moederconcern, omdat ge
destilleerd de kernactiviteit van
het moederbedrijf is. Bij Hiram
Walker werken in Nederland to
taal 250 mensen.
Het afstoten van de grote doch
ters Oranjeboom en Hooimeijer
zal volgens Vranken geen in
vloed hebben op de werkgele
genheid bij het Europese hoofd
kantoor, waar twintig mensen
werken. „Oranjeboom was maar
een klein deel van ons werk."
Van onze correspondente
Rotterdam - De passagiers in Noord-Brabant, Zeeland en
Zuid-Holland-Zuid moeten het in de praktijk nog ervaren,
maar de sinds gisteren officieel gefuseerde busondernemingen.
Westnederland en Zuid-West-Nederland zijn vast van plan de
klant voorop te stellen in de nieuwe onderneming ZWN
Groep.
Zo gaf algemeen-directeur ir. P.
van Vliet van de ZWN Groep
gisteren in Rotterdam de nieuwe
bedrijfscultuur weer, waarin 'we
de klant datgene leveren wat we
hebben beloofd'.
Die klant kan in ieder geval
vanaf 6 november gebruik ma
ken van een directe busverbin
ding van Waalwijk naar Dord
recht. Verder worden twee be
staande busverbindingen met
comfortabeler materieel onder
houden, namelijk de diensten
Breda - Utrecht en Oosterhout -
Utrecht. Dat hangt samen met
het nieuwe Interliner-systeem,
dat dan wordt ingevoerd.
„Het initiatief tot de fusie is
genomen om de markt beter te
bewerken. Dat kan het best van
uit één onderneming. De samen
werking biedt ons ook een goede
mogelijkheid om op verschillen
de markten te opereren. Dat
doen we dan ook in het open
baar personenvervoer, taxiver
voer, besloten busvervoer en
technische dienstverlening. De
ZWN Groep krijgt dochteron
dernemingen voor de diverse ac
tiviteiten," zegt Van Vliet.
Voor het openbaar vervoersnet
werk zijn vijf regionale 'business
units' opgezet: Rijnmond, Haag
landen, Rijn- en Bollenstreek/
Midden-Holland, Zuid-Holland-
Zuid en Zeeland.
Van Vliet zegt het niet met zo
veel woorden, maar vast staat
dat de gefuseerde busonderne
mingen min of meer uit kosten-
en efficiency-overwegingen in
tensief zijn gaan samenwerken.
De organisaties zijn in elkaar
geschoven zonder gedwongen
ontslagen. Volgens het met de
vakbonden opgestelde sociale
statuut zijn dubbelfuncties in de
organisatie verdwenen. Er wer
ken ruim 3.300 mensen bij de
ZWN Groep.
FOTO DE STEM/DICK DE BOER
In de nieuwe spuithal kunnen ventilatieroosters een andere kleur krijgen dan 'ral 9010'.
Van onze verslaggever
Etten-Leur - De vraag naar ventilatie
roosters is het grootst in de kleur wit.
Soms is er echter behoefte aan een rooster1
in een andere kleur. Sinds gisteren kan het
Etten-Leurse bedrijf Alusta, dat de venti
latieroosters maakt, die kleuren zelf aan
brengen. Daarvoor is een spuithal ge
bouwd, die een investering van twee mil
joen gulden vergde.
Alusta maakt al ruim zestig jaar ventila
tieroosters. De onderneming is sinds 1967
gevestigd op industrieterrein Vosdonk in
Etten-Leur. Twee jaar geleden betrok
Alusta daar een volledig nieuw complex.
De onderneming groeit de laatste jaren
gestaag. De omzet steeg in twee jaar tijd
met 60 procent tot 16 miljoen gulden, de
werkgelegenheid van 50 naar 85 arbeids
plaatsen.
Het Etten-Leurse bedrijf heeft 20 procent
van de Nederlandse ventilatierooster-
markt in handen.
Behalve gewone roosters maakt het bedrijf
ook sus-kasten, ventilatieroosters, die wel
frisse lucht maar geen geluid doorlaten.
Van deze markt heeft Alusta 60 procent in
handen.
De standaardkleur van de aluminium roos
ters en kasten is wit. Oftewel 'ral 9010',
zoals ze bij Alusta zeggen. Hoewel dat de
meest gevraagde kleur is, blijkt er ook
behoefte te zijn aan andere kleuren dan
'ral 9010'.
Samen met Herberts Breda heeft Alusta nu
een procédé ontwikkeld om een gekleurde
laklaag aan te brengen op de witte laag.
En dat gebeurt dan in de nieuwe spuithal.
Ongeveer 40 procent van de twee miljoen
gulden die de nieuwe hal kostte, is trou
wens besteed aan milieubeschermende
maatregelen.
De nieuwe hal is gistermiddag in gebruik
genomen door directeur C. van Amstel van
de branche-organisatie Vereniging van
Metalen Ramen en Gevelelementen.
Van onze verslaggever
Breda - Mammoet Transport en
Spliethoff's Bevrachtingsdivisie
gaan samenwerken in Mammoet
Shipping. Het gaat daarbij voor
al om grote zeetransporten.
Dat hebben de bedrijven giste
ren bekendgemaakt. Er is een
intentieverklaring getekend,
waarbij de bedrijven hebben
vastgelegd dat Mammoet Ship
ping de hoofdzetel in Hoofddorp
zal krijgen.
„De samenwerking beoogt een
integratie van 'break bulk'- en
'heavy lift'-zeetransport met het
doel een vollediger pakket te
kunnen aanbieden op de inter
nationale scheepvaartmarkt
voor constructiemateriaal- en
projectlading," heet het in de
officiële mededeling. De bedrij
ven rekenen erop dat eind no
vember de overeenkomst geheel
is afgerond. Dan volgt nadere
informatie.
Mammoet Transport, met onder
meer een vestiging in Breda, is
onderdeel van de Koninklijke
NedLloyd Groep. Het bedrijf
draait een omzet van ruim 130
miljoen. Er werken meer dan
vijfhonderd mensen. Spliethoff's
Bevrachtingskantoor is een in
ternationaal opererende scheep
vaartorganisatie en rederij. Er
werken circa 350 mensen. De
omzet ligt rond de 130 miljoen.
Van onze verslaggever
Breda - Winkelend en tan
kend Nederland krijgt er
maandag een nieuwe spaar
mogelijkheid bij: Air Miles.
Met een elektronisch pasje kun
nen klanten eenvoudig sparen
voor gratis vliegtickets, een
Center Parcs-huisje of een dag
je dierentuin of Efteling.
Maandenlang is er geheimzin
nig gedaan over de Air Miles
spaaractie. Zondagavond wordt
die stilte verbroken met een
reclamespot op tv, gevolgd door
een grootscheepse reclamecam
pagne op de radio en in de
krant.
Vanaf maandag kan de consu
ment terecht bij zo'n 300 win
kels en tankstations die aan Air
Miles meedoen.
Air Miles is een initiatief van
ABN Amro, Albert Heijn, Shell
en Vroom Dreesmann. On
der het motto 'Hoe meer je
spaart, hoe verder je gaat' kun
nen klanten sparen voor reizen
en andere vormen van vrije
tijdsbesteding. Deelname kost
vijf gulden, daarvoor krijgen de
klanten een info-folder plus
twee 'bankpasjes' waarmee
elektronisch Air Miles ('vliegki-
lometers') gespaard kunnen
worden.
Bij Shell kunnen de klanten
voortaan kiezen tussen de ver
trouwde zegels of Air Miles.
Elke vijftien liter benzine levert
één Air Mile op.
Bij V D en Albert Heijn is
elke 25 gulden die besteed
wordt, goed voor één Air Mile.
Bij ABN Amro wordt het spaar
systeem vooral ingezet om het
gebruik van de creditcard te
bevorderen. Boven de honderd
gulden levert elke besteding
van 75,- één vliegmijl op.
Ook zijn er mijlen te verdienen
door drie of meer verzekeringen
af te sluiten bij de ABN Amro.
Behalve bij deze grote vier kun
nen er ook Air Miles (ƒ25,- is
één mijl)' gespaard worden bij
de volgende bedrijven: Perry
Sport, de modeketens Hun-
kemöller, Kien en Kreymborg,
de elektronicawinkels Dixons,
Valkenberg, Guco, Rovato,
Electro-Jacobs en Heijmans,
bouwmarkt Praxis en Stouten-
beek-Mondileder. Verder vallen
er punten te verdienen door een
zaktelefoon bij PTT Telecom te
nemen of KLM Oor reizen te
boeken.
Via het elektronische pasje
worden alle uitgegeven bedra
gen maandelijks omgezet in Air
Miles. Klanten kunnen via een
servicenummer hun spaarte
goed opvragen. Elk kwartaal
krijgen de spaarders sowieso
een overzichtje thuisgestuurd.
Overigens moet er wel flink
gewinkeld en getankt worden
voordat het interessant wordt.
Gratis toegang tot het Noorder
Dierenpark Emmen kost bij
voorbeeld 65 Air Miles, de Efte
ling zelfs 90 Air Miles. Gemid
deld 300 Air Miles zijn er nodig
om de helft korting te krijgen
op een meerdaags verblijf in
een huisje van Center Pares.
Sparen kan verder voor alle 150
lijnvluchten van de KLM. Een
retourtje Londen of Parijs kost
bij voorbeeld 500 Air Miles,
Kopenhagen 800 en Wenen
1200. De verste reis uit het
pakket is Sydney. Die trip kost
20.700 Air Miles ofwel een half
miljoen gulden aan benzine of
boodschappen.
Woordvoerster J. Stenvert be
strijdt dat mensen veel te lang
moeten sparen voor een ticket.
„Het spaarsysteem is niet be
doeld om je vakantie te kunnen
regelen. U moet het zien als een
extraatje. Een gratis beloning
voor trouwe klanten."
Binnen afzienbare tijd kan de
consument echter nóg een
nieuw spaarsysteem tegemoet
zien. Dit Nationaal Vakantie
Spaarplan is een initiatief van
OAD Reizen en de Trendgroep
in Haarlem. Bij dit systeem
sparen klanten 'Helios-geld' dat
afgetrokken wordt van het be
drag dat iemand moet betalen
als hij een reis boekt. „Dat kan
variëren van een weekend Euro
Disney tot 27 dagen rondtrek
ken door Zuid-Amerika," zegt
woordvoerder M. de Haan.
Mogelijke deelnemers aan het
Helios-spaarplan zijn Texaco,
drogisterij-keten DA, Weh-
kamp en de Vendex Foodgroep
of Unigro. Eind november moet
duidelijk zijn wie er aan dit
spaarplan meedoen. De Haan
denkt niet dat zijn actie nadeel
ondervindt van Air Miles: „De
klant beslist straks wel wat het
beste systeem is. Wij beginnen
op 1 januari."
Schiphol (anp) - De KLM moet
noodgedwongen haar voorgeno
men nieuwe dienst tussen Schip-I
hol en de luchthaven Orly bij
Parijs uitstellen.
De Franse regering heeft gewei
gerd de KLM toe te laten. De
vliegmaatschappij wilde maan
dag de eerste retourvlucht op
Orly uitvoeren.
De Franse regering handelt met
deze weigering volgens de KLM
volledig in strijd met Europese
regelgeving inzake de toegang
tot luchthavens in de landen van
de Europese Unie.
Ook het ministerie van Verkeer
en Waterstaat is deze mening
toegedaan.
De KLM stelt de Franse staat
aansprakelijk voor de schade die
ze nu ondervindt. De luchtvaart
maatschappij heeft de Europese
Commissie verzocht op korte
termijn een beschikking af te
geven waarin ze de Franse over
heid oplegt de regels na te leven.
De KLM gaat er van uit dat de
Fransen binnenkort alsnog goed
keuring voor de vluchten verle
nen. Voor de winterdienstrege-
ling, die zondag ingaat, waren
op werkdagen twee retourvluch
ten per dag tussen Schiphol en
Orly voorzien. Deze diensten
zouden worden gevlogen met
Fokker 100 vliegtuigen. Mensen
die al hadden geboekt, krijgen
vervoer op de bestaande lijn
diensten naar de Parijse lucht
haven Charles de Gaulle, die zes
keer per dag worden uitgevoerd.
ZATERDAG 29 OKTOBER 1994 DEEL
Als herfstbladeren
dwarrelen de CBS-
berichten dezer
dagen neer. De industrie
meldt een verdere verbetering
van de bezettingsgraad, naar
het peil van juni 1992. De
bouw meldt een groei van de
activiteiten met ruim tien pro
cent in de zomermaanden, de
automatisering is uit het dal.
Ook uit Duitsland komen be
moedigende prognoses voor
de economische groei, die
voor de Nederlandse satellie
teconomie uiteraard niet te
versmaden is.
In deze vrolijke herfstsymp-
honie klonk één schrille toon
door: de consument is, voor
het eerst dit jaar, juist som
berder geworden. De index
die het CBS daarover maan
delijks publiceert vertoont in
oktober altijd een deuk, maar
daarmee is de terugval van dit
jaar niet helemaal te verkla
ren.
De index is een cijfer dat de
verhouding tussen positieve
en negatieve verwachtingen
over de eigen economische
situatie en de economie in het
algemeen weergeeft. Lezen
de mensen dan geen krant,
zien ze al dat goede economi
sche nieuws over het hoofd?
En hoe zit het met die jaar
lijkse oktoberdip?
Naar dat laatste fenomeen is
volgens CBS-specialist W.
Ludwig nog nooit echt onder
zoek gedaan, maar hij heeft
wel zijn vermoedens. Met een
collectieve najaarsdepressie
kan het om te beginnen niets
te maken hebben want de
gegevens voor het cijfer dat
het CBS in oktober meldt,
zijn verzameld tot de eerste
weken van september. Toen
zaten de bomen nog vol in het
blad en zelfs de sobere bood
schap van Prinsjesdag kon de
stemming nog niet bederven.
Mogelijk worden de mensen
in september wat bedrukt
door de grote bedragen die
van hun rekening verdwijnen.
Betalingen of geldopnamen in
de vakantieperiode, schooi
en collegegeld en andere sei
zoengebonden uitgaven ver
oorzaken in deze weken een
piek die de consument blijk
baar de kooplust beneemt.
Net als vroeger, herinnert zich
de CBS-expert, toen in deze
periode de aanschaf van een
wintervoorraad brandstof
(het kolengeld) een gevoelige
aanslag op de gemiddelde
beurs deed.
Dat het oktobercijfer voor het
consumentenvertrouwen dit
jaar extra uit de toon valt,
ogenschijnlijk zelfs tegen
draads is aan de positieve sta
tistieken uit het bedrijfsleven,
kan te maken hebben met de
tegenstrijdigheid die deze her
stelfase kenmerkt. Met de
economie mag het dan wel
goed gaan, maar we merken
er nog zo weinig van: de
koopkracht stijgt niet of nau
welijks en met de werkloos
heid gaat het nog steeds niet
best.
De voelhorens van de consu
ment zijn zo slecht nog niet.
De positieve ontwikkeling in
de industrie bijvoorbeeld,
heeft ook haar schaduw-
kwant. De machines zijn wel
iswaar beter bezet, maar de
werkgelegenheid kalft nog
steeds af. Een jaar geleden
voorzagen de industriëlen nog
een daling van het aantal ba
nen in hun sector met twee
procent, nu denken zij het
komende half jaar nog een
half procent minder mensen
nodig te hebben. Er zit dus
wel een verbetering in, maar
nog geen echte plus.
Ondernemers hebben in de
afgelopen jaren driftig de be
zem door hun organisaties ge
haald en zijn nu, terwijl de
orderboeken weer vollopen,
nog even met stoffer en blik
bezig. De voormalige DSM-
strateeg P. van der Grinten
signaleerde deze week in het
blad van de chemische indus
trie dat ook in die branche de
'rationalisaties' langer zijn
volgehouden dan voorheen
het geval was. Hij ziet daarin
een van de verklaringen van
het ongekend scherpe herstel.
Ook nu het crescendo gaat,
mag volgens hem dat proces
van produktiviteitsverbete-
ring (meer produceren met
minder mensen en minder
kosten) niet stoppen.
Dat de cao-lonen dit jaar ge
middeld een paar procent
achterblijven bij de prijsstij
gingen schijnt weinig af te
doen van deze niet aflatende
saneringsijver. Daar wordt de
consument niet vrolijk van.
Etos sluit drogisterijen in België
Zaandam - Ahold-dochter Etos trekt zich volledig terug van de
Belgische markt. Alle 22 vestigingen van de drogisterijketen
gaan dicht. Voor de ruim honderd medewerkers is ontslag
aangevraagd. Ahold verwacht dat het merendeel van de Bel
gische personeelsleden op korte termijn elders emplooi vindt. De
operatie moet medio volgend jaar zijn afgerond. De winkels
zitten, op een enkele uitzondering na, in Vlaanderen. Ze
draaiden het afgelopen jaar met licht verlies. Over de omvang
daarvan doet Ahold geen mededelingen. Etos startte in 1988 in
België. De formule is volgens een woordvoerder van Ahold nooit
echt aangeslagen bij de zuiderburen.
Aantal gevallen bedrijfsfraude stabiel
Amsterdam - Het aantal bedrijven dat dit jaar last van fraude
heeft gehad, is niet gestegen. Net als in 1993 noteerde een op de
vier ondernemingen onder meer te hoge onkostendeclaraties,
verduistering, valse facturen en manipulatie van bank- en
giroformulieren, blijkt uit een gisteren gepubliceerd onderzoek
van accountantbureau KPMG. De uitkomst is gebaseerd op
antwoorden van 286 ondernemingen. Opvallende uitzondering:
corruptie. In tegenstelling tot wat algemeen wordt gedacht,
komt dit nauwelijks bij het bedrijfsleven voor. Wel worden de
fraudebedragen hoger. In de afgelopen drie jaar steeg het getal
naar 9 miljoen gulden. In 1993 kwam KPMG nog een bedrag
tegen van 3 miljoen gulden. Waarom dat bedrag zo explosief is
gestegen, is niet onderzocht. Per firma kwam er een schadepost
van 30.000 gulden te voorschijn.
Ruzie NedCar bijgelegd
Born - De ruzie tussen president ir. F. Sevenstern en de centrale
ondernemingsraad van automobielproducent NedCar in Born is
bijgelegd. Ruim een half jaar is er geen overleg geweest. Na een
intensieve uitwisseling van standpunten, die een aantal concrete
afspraken heeft opgeleverd, is het overleg hervat. Beide partijen
hebben dit gisteren in een gezamenlijke verklaring bekend
gemaakt. De vertrouwensbreuk ontstond destijds door het
plotselinge vertrek van produktiedirecteur drs. J. Huberts. Een
officiële reden voor dat vertrek is nooit gegeven. In de wandel
gangen viel echter te beluisteren dat hij het slachtoffer was
geworden van een machtsstrijd met zijn hoogste baas.
(ADVERTENTIE)
I NT E R NATIONAL