DE STEM Allied verkoopt koekfabrieken Hooimeijer Metaalnijverheid wil cao die niets kost Vanaf maandag sparen voor een gratis vliegreisje VROOM DREESMANN mekaar' )de in Rome Busondernemingen in westelijk Nederland bundelen hun krachten Alusta bouwt spuithal voor ventilatieroosters Samenwerking transportbedrijven I LAND kort I regering overlegt met andere (versnelling van de uitbreiding l'roegere Oostblok-landen. Dit Irie van Buitenlandse Zaken oller vereldklasse Franse regering weigert KLM vluchten op Orly A5 Oktoberdip ECONOMIE kort ook bij Tmimph Lingerie van wereldklasse |G 29 OKTOBER 1994 A4 Ireidiiig Navo Igroeid dat het systeem van foldoet. Het idee is vorig jaar 1 Oostbloklanden een vorm van fct heeft, erkennen de Amerika- Ix-Oostbloklanden zelf zien het Itreven naar spoedig volledig Ie tijd gekomen om daarover nu n^n praten. Ksisclie olie te lijf |eren de Russiche toendra in het i de olie op te ruimen van wat grootste milieurampen uit de I stuk pijpleiding van 52 km [lie zal worden opgeruimd. De henen liters olie de natuur in ploeg werd gisteren gehinderd I verwijderde olie uit een zijtak len van de stad Oesinsk. De olie plgens worden afgevoerd. Economie Den Haag - De Industriebond FNV is furieus over de cao- voorstellen van de werkge vers in de kleinmetaal (FWM). Die voorstellen staan volstrekt buiten de realiteit, zegt een woordvoerder. De werkgevers willen een tweejarige cao, die per saldo niets mag kosten. In de overeenkomst moet wat de FWM betreft sterk de nadruk liggen op verdere flexibiliteit van de werknemers. Oudere werknemers moeten gaan ver dienen in overeenstemming met hun arbeidsprestatie. Verder moet in de cao een forse prikkel tegen ziek thuisblijven komen. „Met deze toonzetting worden de onderhandelingen een harde dobber," zegt de Industriebond FNV. De onderhandelingen be ginnen eind november en moeten in principe vóór 1 januari 1995 leiden tot een cao-akkoord. Het gaat om bijvoorbeeld gara gebedrijven en cv-installateurs. Er werken bijna 300.000 mensen in 30.000 bedrijven van de 'kleinmetaal'. Volgens werkgeversonderhande laar B. Vonk is verdere kosten matiging de komende jaren noodzakelijk om de rendementen te verbeteren en om werk te kunnen behouden. Hij vond de aflopende cao achteraf te duur 'als je deze afzet tegen de ont wikkeling van de werkgelegen heid'. Een tweejarig contract biedt de bedrijfstak de mogelijk heid in rust in te spelen op veranderingen die voor de deur staan. De werkgevers willen bij elke ziekmelding de eerste dag niet uitbetalen. Gedurende de eerste zes weken ziekte willen zij de uitkering bovendien maar tot 90 procent aanvullen. De FWM stelt ook voor de zater dag als 'normale' werkdag (dus zonder de gebruikelijke toesla gen) in te roosteren en om 5 mei (Bevrijdingsdag) als vrije dag te schrappen 'nu blijkt dat 5 mei niet algemeen als een verplichte vrije dag is ingevoerd'. De 5e mei als vrije dag is al jaren stevig verankerd in de cao. De wens dat te veranderen, doet de bond af met 'waarin een grote be drijfstak klein kan zijn.' De werkgevers willen de huidige vut handhaven in 1995, zij het tegen iets lagere uitkeringsper centages. Een studie moet leiden tot ineenvlechting vut- en pen sioenregeling vanaf 1996, waar bij flexibele pensionering tot de mogelijkheden moet behoren. Om de arbeidsdeelname van oudere werknemers uit te brei den, stellen de werkgevers een specifiek ouderenbeleid voor, 'waarbij het voor werkgevers aantrekkelijk is mensen vast te houden en voor werknemers om te blijven werken.' De werkgevers vinden dat de vergroting van de arbeidsdeelna me van ouderen alleen een kans maakt, als ze in andere, minder zware functies terecht kunnen komen. De ondernemer maakt dan extra kosten en moet dus ook de vrijheid hebben de belo ning aan te passen aan de pro- duktiviteit en niet aan de leef tijd. Met andere woorden, oude ren gaan minder verdienen. Vooral over dit voorstel is de Industriebond FNV woedend. „Het staat bovendien haaks op de wens van werkgevers om de kennis en ervaring van oudere werknemer te behouden voor de bedrijfstak. Moeten ze daarvoor worden gestraft in hun inko men," vraagt de vakbonds woordvoerder zich af. ingeland bestraft Onder meer bedrijven in Rucphen, Roosendaal en Amsterdam Inders van 30 en 49 jaar zijn in m en twaalf jaar gevangenisstraf (betrokken bij een transport van |e van ruim 160 miljoen gulden. T in de Britse geschiedenis. De ÈSrits schip in november 1992 (Lowestoft. Op de Atlantische |er van een Spaanse trawler. De 1 werd veroordeeld tot acht jaar ■mam land uit leen Turkse islamitische geeste- lordt ervan beschuldigd deel uit gevestigde fundamentalistische I van de Islamitische Unie in I moskee in Sochaux, is 'op zijn lakt en op een vliegtuig naar 1de Federale Islamitische Staat bevestigde fundamentalistische ■gerije. Vorige week werd de ■ranse Metz het land uitgezet. leenpeace uit ipvarenden van het milieuschip loeten het land voor zondag lie aldaar hebben de medewer- Je wet overtreden door donder- len dat het Oekraïense schip Ipg van 30.000 kubieke meter Jenpeace heeft protest tegen de [Ie opvarenden bevindt zich één Lens Greenpeace is de Trubkin Bt. Een deel van de lading zou ^-commissaris Italië Radicale Partij en de econoom bor premier Berlusconi aange- Irissen in de Europese Commis- Ide nieuwe voorzitter Jacques (idige lidstaten betreft, lal zijn voordracht aanvaard, Bonino wekenlang getouwtrek leen negen uur durende zitting Izij in de nacht van donderdag ■emier over te laten. De nieuwe Ixemburg bijeen om de porte- 'aolo Berlusconi openbare aanklager van de f maanden gevangenisstraf en In geëist tegen Paolo Berlusco- I Italiaanse minister-president (gift van 170.000 gulden aan de Tartij in het gewest Lombardije. Jen 26 andere personen straffen If jaar. Het ging daarbij om Ideeld aan plaatselijke politici luil voor opdrachten voor de ÏNTIE) 'moederlijk gezicht van de kerk' zijn. De emancipatie heeft ook op het stuk van de synodeprocedures voortgang geboekt. Mochten de officiële waarnemers tot nu toe nooit de synode toespreken, op deze synode kregen ze voor het eerst ook spreektijd. Weliswaar maar zes minuten per persoon in rlaats van acht zoals elke bis schop, want verschil moet er blijven. De 48 vrouwelijke religieuzen op de synode hebben van dat spree krecht massaal gebruik ge maakt Op volgende synodes kan men de vrouwelijke deelnemers niet meer alleen maar toehoor ier laten zijn, concludeerde een Vaticaanse official. 3e synode over de religieuzen is volgens Danneels een hele kalme synode geworden, zonder span ningen. „We zijn eigenlijk heel .ief voor mekaar geweest, de religieuzen voor de bisschoppen in de bisschoppen voor de reli gieuzen. Niemand had goesting >m met mekaar te gaan vech- en." In theologisch opzicht ïoemde de Belgische primaat de litkomsten ronduit zwak. Van onze verslaggever Breda - Allied Domecq wil naast de brouwerijen van Breda en Arcen ook de koekfabrieken van Hooimeijer verkopen. Allied is met verschillende partijen in gesprek over de totale verkoop van de Europese bakkerijen. Dat zegt woordvoerder C. Tetley van Allied Domecq in Londen. Hij kan niet mededelen in welk stadium de onderhandelingen verkeren. „Verschillende bedrij ven hebben interesse getoond in deze activiteiten." De verkoop van deze bedrijven past in de strategie van Allied Domecq zich te conceren op de kernactiviteiten, gedestilleerd en retail. Hooimeijer is de bakkerij-divisie van Allied Domecq Nederland. Onder Hooimeijer vallen de fa brieken Baartmans in Rucphen, Brink in Roosendaal, Koek- en Banketfabriek AHO in Goirle, J.B. Bussink's Deventerkoekfa- brieken, Haust-fabriek in Am sterdam en Hooimeijer in Baren- drecht. Totaal werken er bij deze fabrie ken 560 mensen, van wie twee honderd in Rucphen en Roosen daal. Hooimeijer produceert pro- dukten als Hille-biscuitjes, stroopwafels en Haust-toastjes. De omzet van Hooimeijer be draagt circa tweehonderd mil joen gulden. Allied heeft naast deze fabrieken verder bakkerij activiteiten in Duitsland, Frank rijk en Spanje. Volgens mr. Vranken van Allied Domecq Europe, dat is gevestigd aan het Chasséveld in Breda, zal distributiedochter Hiram Walker Benelux, het oude Allied Spirits Wines, in Etten-Leur gewoon deel uit blijven maken van het Britse moederconcern, omdat ge destilleerd de kernactiviteit van het moederbedrijf is. Bij Hiram Walker werken in Nederland to taal 250 mensen. Het afstoten van de grote doch ters Oranjeboom en Hooimeijer zal volgens Vranken geen in vloed hebben op de werkgele genheid bij het Europese hoofd kantoor, waar twintig mensen werken. „Oranjeboom was maar een klein deel van ons werk." Van onze correspondente Rotterdam - De passagiers in Noord-Brabant, Zeeland en Zuid-Holland-Zuid moeten het in de praktijk nog ervaren, maar de sinds gisteren officieel gefuseerde busondernemingen. Westnederland en Zuid-West-Nederland zijn vast van plan de klant voorop te stellen in de nieuwe onderneming ZWN Groep. Zo gaf algemeen-directeur ir. P. van Vliet van de ZWN Groep gisteren in Rotterdam de nieuwe bedrijfscultuur weer, waarin 'we de klant datgene leveren wat we hebben beloofd'. Die klant kan in ieder geval vanaf 6 november gebruik ma ken van een directe busverbin ding van Waalwijk naar Dord recht. Verder worden twee be staande busverbindingen met comfortabeler materieel onder houden, namelijk de diensten Breda - Utrecht en Oosterhout - Utrecht. Dat hangt samen met het nieuwe Interliner-systeem, dat dan wordt ingevoerd. „Het initiatief tot de fusie is genomen om de markt beter te bewerken. Dat kan het best van uit één onderneming. De samen werking biedt ons ook een goede mogelijkheid om op verschillen de markten te opereren. Dat doen we dan ook in het open baar personenvervoer, taxiver voer, besloten busvervoer en technische dienstverlening. De ZWN Groep krijgt dochteron dernemingen voor de diverse ac tiviteiten," zegt Van Vliet. Voor het openbaar vervoersnet werk zijn vijf regionale 'business units' opgezet: Rijnmond, Haag landen, Rijn- en Bollenstreek/ Midden-Holland, Zuid-Holland- Zuid en Zeeland. Van Vliet zegt het niet met zo veel woorden, maar vast staat dat de gefuseerde busonderne mingen min of meer uit kosten- en efficiency-overwegingen in tensief zijn gaan samenwerken. De organisaties zijn in elkaar geschoven zonder gedwongen ontslagen. Volgens het met de vakbonden opgestelde sociale statuut zijn dubbelfuncties in de organisatie verdwenen. Er wer ken ruim 3.300 mensen bij de ZWN Groep. FOTO DE STEM/DICK DE BOER In de nieuwe spuithal kunnen ventilatieroosters een andere kleur krijgen dan 'ral 9010'. Van onze verslaggever Etten-Leur - De vraag naar ventilatie roosters is het grootst in de kleur wit. Soms is er echter behoefte aan een rooster1 in een andere kleur. Sinds gisteren kan het Etten-Leurse bedrijf Alusta, dat de venti latieroosters maakt, die kleuren zelf aan brengen. Daarvoor is een spuithal ge bouwd, die een investering van twee mil joen gulden vergde. Alusta maakt al ruim zestig jaar ventila tieroosters. De onderneming is sinds 1967 gevestigd op industrieterrein Vosdonk in Etten-Leur. Twee jaar geleden betrok Alusta daar een volledig nieuw complex. De onderneming groeit de laatste jaren gestaag. De omzet steeg in twee jaar tijd met 60 procent tot 16 miljoen gulden, de werkgelegenheid van 50 naar 85 arbeids plaatsen. Het Etten-Leurse bedrijf heeft 20 procent van de Nederlandse ventilatierooster- markt in handen. Behalve gewone roosters maakt het bedrijf ook sus-kasten, ventilatieroosters, die wel frisse lucht maar geen geluid doorlaten. Van deze markt heeft Alusta 60 procent in handen. De standaardkleur van de aluminium roos ters en kasten is wit. Oftewel 'ral 9010', zoals ze bij Alusta zeggen. Hoewel dat de meest gevraagde kleur is, blijkt er ook behoefte te zijn aan andere kleuren dan 'ral 9010'. Samen met Herberts Breda heeft Alusta nu een procédé ontwikkeld om een gekleurde laklaag aan te brengen op de witte laag. En dat gebeurt dan in de nieuwe spuithal. Ongeveer 40 procent van de twee miljoen gulden die de nieuwe hal kostte, is trou wens besteed aan milieubeschermende maatregelen. De nieuwe hal is gistermiddag in gebruik genomen door directeur C. van Amstel van de branche-organisatie Vereniging van Metalen Ramen en Gevelelementen. Van onze verslaggever Breda - Mammoet Transport en Spliethoff's Bevrachtingsdivisie gaan samenwerken in Mammoet Shipping. Het gaat daarbij voor al om grote zeetransporten. Dat hebben de bedrijven giste ren bekendgemaakt. Er is een intentieverklaring getekend, waarbij de bedrijven hebben vastgelegd dat Mammoet Ship ping de hoofdzetel in Hoofddorp zal krijgen. „De samenwerking beoogt een integratie van 'break bulk'- en 'heavy lift'-zeetransport met het doel een vollediger pakket te kunnen aanbieden op de inter nationale scheepvaartmarkt voor constructiemateriaal- en projectlading," heet het in de officiële mededeling. De bedrij ven rekenen erop dat eind no vember de overeenkomst geheel is afgerond. Dan volgt nadere informatie. Mammoet Transport, met onder meer een vestiging in Breda, is onderdeel van de Koninklijke NedLloyd Groep. Het bedrijf draait een omzet van ruim 130 miljoen. Er werken meer dan vijfhonderd mensen. Spliethoff's Bevrachtingskantoor is een in ternationaal opererende scheep vaartorganisatie en rederij. Er werken circa 350 mensen. De omzet ligt rond de 130 miljoen. Van onze verslaggever Breda - Winkelend en tan kend Nederland krijgt er maandag een nieuwe spaar mogelijkheid bij: Air Miles. Met een elektronisch pasje kun nen klanten eenvoudig sparen voor gratis vliegtickets, een Center Parcs-huisje of een dag je dierentuin of Efteling. Maandenlang is er geheimzin nig gedaan over de Air Miles spaaractie. Zondagavond wordt die stilte verbroken met een reclamespot op tv, gevolgd door een grootscheepse reclamecam pagne op de radio en in de krant. Vanaf maandag kan de consu ment terecht bij zo'n 300 win kels en tankstations die aan Air Miles meedoen. Air Miles is een initiatief van ABN Amro, Albert Heijn, Shell en Vroom Dreesmann. On der het motto 'Hoe meer je spaart, hoe verder je gaat' kun nen klanten sparen voor reizen en andere vormen van vrije tijdsbesteding. Deelname kost vijf gulden, daarvoor krijgen de klanten een info-folder plus twee 'bankpasjes' waarmee elektronisch Air Miles ('vliegki- lometers') gespaard kunnen worden. Bij Shell kunnen de klanten voortaan kiezen tussen de ver trouwde zegels of Air Miles. Elke vijftien liter benzine levert één Air Mile op. Bij V D en Albert Heijn is elke 25 gulden die besteed wordt, goed voor één Air Mile. Bij ABN Amro wordt het spaar systeem vooral ingezet om het gebruik van de creditcard te bevorderen. Boven de honderd gulden levert elke besteding van 75,- één vliegmijl op. Ook zijn er mijlen te verdienen door drie of meer verzekeringen af te sluiten bij de ABN Amro. Behalve bij deze grote vier kun nen er ook Air Miles (ƒ25,- is één mijl)' gespaard worden bij de volgende bedrijven: Perry Sport, de modeketens Hun- kemöller, Kien en Kreymborg, de elektronicawinkels Dixons, Valkenberg, Guco, Rovato, Electro-Jacobs en Heijmans, bouwmarkt Praxis en Stouten- beek-Mondileder. Verder vallen er punten te verdienen door een zaktelefoon bij PTT Telecom te nemen of KLM Oor reizen te boeken. Via het elektronische pasje worden alle uitgegeven bedra gen maandelijks omgezet in Air Miles. Klanten kunnen via een servicenummer hun spaarte goed opvragen. Elk kwartaal krijgen de spaarders sowieso een overzichtje thuisgestuurd. Overigens moet er wel flink gewinkeld en getankt worden voordat het interessant wordt. Gratis toegang tot het Noorder Dierenpark Emmen kost bij voorbeeld 65 Air Miles, de Efte ling zelfs 90 Air Miles. Gemid deld 300 Air Miles zijn er nodig om de helft korting te krijgen op een meerdaags verblijf in een huisje van Center Pares. Sparen kan verder voor alle 150 lijnvluchten van de KLM. Een retourtje Londen of Parijs kost bij voorbeeld 500 Air Miles, Kopenhagen 800 en Wenen 1200. De verste reis uit het pakket is Sydney. Die trip kost 20.700 Air Miles ofwel een half miljoen gulden aan benzine of boodschappen. Woordvoerster J. Stenvert be strijdt dat mensen veel te lang moeten sparen voor een ticket. „Het spaarsysteem is niet be doeld om je vakantie te kunnen regelen. U moet het zien als een extraatje. Een gratis beloning voor trouwe klanten." Binnen afzienbare tijd kan de consument echter nóg een nieuw spaarsysteem tegemoet zien. Dit Nationaal Vakantie Spaarplan is een initiatief van OAD Reizen en de Trendgroep in Haarlem. Bij dit systeem sparen klanten 'Helios-geld' dat afgetrokken wordt van het be drag dat iemand moet betalen als hij een reis boekt. „Dat kan variëren van een weekend Euro Disney tot 27 dagen rondtrek ken door Zuid-Amerika," zegt woordvoerder M. de Haan. Mogelijke deelnemers aan het Helios-spaarplan zijn Texaco, drogisterij-keten DA, Weh- kamp en de Vendex Foodgroep of Unigro. Eind november moet duidelijk zijn wie er aan dit spaarplan meedoen. De Haan denkt niet dat zijn actie nadeel ondervindt van Air Miles: „De klant beslist straks wel wat het beste systeem is. Wij beginnen op 1 januari." Schiphol (anp) - De KLM moet noodgedwongen haar voorgeno men nieuwe dienst tussen Schip-I hol en de luchthaven Orly bij Parijs uitstellen. De Franse regering heeft gewei gerd de KLM toe te laten. De vliegmaatschappij wilde maan dag de eerste retourvlucht op Orly uitvoeren. De Franse regering handelt met deze weigering volgens de KLM volledig in strijd met Europese regelgeving inzake de toegang tot luchthavens in de landen van de Europese Unie. Ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat is deze mening toegedaan. De KLM stelt de Franse staat aansprakelijk voor de schade die ze nu ondervindt. De luchtvaart maatschappij heeft de Europese Commissie verzocht op korte termijn een beschikking af te geven waarin ze de Franse over heid oplegt de regels na te leven. De KLM gaat er van uit dat de Fransen binnenkort alsnog goed keuring voor de vluchten verle nen. Voor de winterdienstrege- ling, die zondag ingaat, waren op werkdagen twee retourvluch ten per dag tussen Schiphol en Orly voorzien. Deze diensten zouden worden gevlogen met Fokker 100 vliegtuigen. Mensen die al hadden geboekt, krijgen vervoer op de bestaande lijn diensten naar de Parijse lucht haven Charles de Gaulle, die zes keer per dag worden uitgevoerd. ZATERDAG 29 OKTOBER 1994 DEEL Als herfstbladeren dwarrelen de CBS- berichten dezer dagen neer. De industrie meldt een verdere verbetering van de bezettingsgraad, naar het peil van juni 1992. De bouw meldt een groei van de activiteiten met ruim tien pro cent in de zomermaanden, de automatisering is uit het dal. Ook uit Duitsland komen be moedigende prognoses voor de economische groei, die voor de Nederlandse satellie teconomie uiteraard niet te versmaden is. In deze vrolijke herfstsymp- honie klonk één schrille toon door: de consument is, voor het eerst dit jaar, juist som berder geworden. De index die het CBS daarover maan delijks publiceert vertoont in oktober altijd een deuk, maar daarmee is de terugval van dit jaar niet helemaal te verkla ren. De index is een cijfer dat de verhouding tussen positieve en negatieve verwachtingen over de eigen economische situatie en de economie in het algemeen weergeeft. Lezen de mensen dan geen krant, zien ze al dat goede economi sche nieuws over het hoofd? En hoe zit het met die jaar lijkse oktoberdip? Naar dat laatste fenomeen is volgens CBS-specialist W. Ludwig nog nooit echt onder zoek gedaan, maar hij heeft wel zijn vermoedens. Met een collectieve najaarsdepressie kan het om te beginnen niets te maken hebben want de gegevens voor het cijfer dat het CBS in oktober meldt, zijn verzameld tot de eerste weken van september. Toen zaten de bomen nog vol in het blad en zelfs de sobere bood schap van Prinsjesdag kon de stemming nog niet bederven. Mogelijk worden de mensen in september wat bedrukt door de grote bedragen die van hun rekening verdwijnen. Betalingen of geldopnamen in de vakantieperiode, schooi en collegegeld en andere sei zoengebonden uitgaven ver oorzaken in deze weken een piek die de consument blijk baar de kooplust beneemt. Net als vroeger, herinnert zich de CBS-expert, toen in deze periode de aanschaf van een wintervoorraad brandstof (het kolengeld) een gevoelige aanslag op de gemiddelde beurs deed. Dat het oktobercijfer voor het consumentenvertrouwen dit jaar extra uit de toon valt, ogenschijnlijk zelfs tegen draads is aan de positieve sta tistieken uit het bedrijfsleven, kan te maken hebben met de tegenstrijdigheid die deze her stelfase kenmerkt. Met de economie mag het dan wel goed gaan, maar we merken er nog zo weinig van: de koopkracht stijgt niet of nau welijks en met de werkloos heid gaat het nog steeds niet best. De voelhorens van de consu ment zijn zo slecht nog niet. De positieve ontwikkeling in de industrie bijvoorbeeld, heeft ook haar schaduw- kwant. De machines zijn wel iswaar beter bezet, maar de werkgelegenheid kalft nog steeds af. Een jaar geleden voorzagen de industriëlen nog een daling van het aantal ba nen in hun sector met twee procent, nu denken zij het komende half jaar nog een half procent minder mensen nodig te hebben. Er zit dus wel een verbetering in, maar nog geen echte plus. Ondernemers hebben in de afgelopen jaren driftig de be zem door hun organisaties ge haald en zijn nu, terwijl de orderboeken weer vollopen, nog even met stoffer en blik bezig. De voormalige DSM- strateeg P. van der Grinten signaleerde deze week in het blad van de chemische indus trie dat ook in die branche de 'rationalisaties' langer zijn volgehouden dan voorheen het geval was. Hij ziet daarin een van de verklaringen van het ongekend scherpe herstel. Ook nu het crescendo gaat, mag volgens hem dat proces van produktiviteitsverbete- ring (meer produceren met minder mensen en minder kosten) niet stoppen. Dat de cao-lonen dit jaar ge middeld een paar procent achterblijven bij de prijsstij gingen schijnt weinig af te doen van deze niet aflatende saneringsijver. Daar wordt de consument niet vrolijk van. Etos sluit drogisterijen in België Zaandam - Ahold-dochter Etos trekt zich volledig terug van de Belgische markt. Alle 22 vestigingen van de drogisterijketen gaan dicht. Voor de ruim honderd medewerkers is ontslag aangevraagd. Ahold verwacht dat het merendeel van de Bel gische personeelsleden op korte termijn elders emplooi vindt. De operatie moet medio volgend jaar zijn afgerond. De winkels zitten, op een enkele uitzondering na, in Vlaanderen. Ze draaiden het afgelopen jaar met licht verlies. Over de omvang daarvan doet Ahold geen mededelingen. Etos startte in 1988 in België. De formule is volgens een woordvoerder van Ahold nooit echt aangeslagen bij de zuiderburen. Aantal gevallen bedrijfsfraude stabiel Amsterdam - Het aantal bedrijven dat dit jaar last van fraude heeft gehad, is niet gestegen. Net als in 1993 noteerde een op de vier ondernemingen onder meer te hoge onkostendeclaraties, verduistering, valse facturen en manipulatie van bank- en giroformulieren, blijkt uit een gisteren gepubliceerd onderzoek van accountantbureau KPMG. De uitkomst is gebaseerd op antwoorden van 286 ondernemingen. Opvallende uitzondering: corruptie. In tegenstelling tot wat algemeen wordt gedacht, komt dit nauwelijks bij het bedrijfsleven voor. Wel worden de fraudebedragen hoger. In de afgelopen drie jaar steeg het getal naar 9 miljoen gulden. In 1993 kwam KPMG nog een bedrag tegen van 3 miljoen gulden. Waarom dat bedrag zo explosief is gestegen, is niet onderzocht. Per firma kwam er een schadepost van 30.000 gulden te voorschijn. Ruzie NedCar bijgelegd Born - De ruzie tussen president ir. F. Sevenstern en de centrale ondernemingsraad van automobielproducent NedCar in Born is bijgelegd. Ruim een half jaar is er geen overleg geweest. Na een intensieve uitwisseling van standpunten, die een aantal concrete afspraken heeft opgeleverd, is het overleg hervat. Beide partijen hebben dit gisteren in een gezamenlijke verklaring bekend gemaakt. De vertrouwensbreuk ontstond destijds door het plotselinge vertrek van produktiedirecteur drs. J. Huberts. Een officiële reden voor dat vertrek is nooit gegeven. In de wandel gangen viel echter te beluisteren dat hij het slachtoffer was geworden van een machtsstrijd met zijn hoogste baas. (ADVERTENTIE) I NT E R NATIONAL

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 5