Breuk oud-katholieken 'Kerk zonder en dogma' Priesterwijding vrouwen leidt tot schorsing Duitse lidkerk Remonstrantse vrijheid heeft ook schaduwkanten Anglicaanse tegenstanders van vrouwenwijding willen eigen bisschoppen Prijspakket DE STEM GEESTELIJK LEVEN Door Ben van der Kruk, anp Nieuwe-stijl-kerkdiensteii luiden „spirituele revolutie" in DE STEM Katholieken hebben nog veel vooroordelen over joden ZATERDAG 29 OKTOBER 1994 D Amersfoort (anp) - De wijding van vrouwelijke priesters, al ge ruime tijd een heet hangijzer binnen de Oud-Katholieke Ker ken, heeft binnen dat kerkge nootschap nu tot een openlijke scheuring geleid. De Internatio nale Bisschopsconferentie (IBC) van de Oud-Katholieke Kerken heeft tijdens een recente verga dering in Den Haag de Duitse lidkerk geschorst. Daarmee reageert de EBC op het eenzij dige besluit van de Duitse Oud-Katho lieke Kerk eerder dit jaar om vrouwen tot het priesterambt toe te laten. „Een zeer ongelukkige situatie", noemt E. Verhey, secretaris van de Oud-Katho lieke Kerk van Nederland, de ontstane scheuring. Verhey bevestigt dat de IBC eind au gustus besloten heeft de Duitse lidkerk „het actieve lidmaatschap te ontzeg gen". De Duitse bisschop heeft sinds dien geen stemrecht meer binnen de IBC. Volgens Verhey hebben de Duitse oud katholieken zich niet aan de afspraken binnen de IBC gehouden. In 1991 be sloot de bisschopsconferentie dat over de priesterwijding van vrouwen eerst een discussie binnen de landskerken op gang moest komen. De IBC wilde de lidkerken daarvoor enkele jaren geven en op grond van de uitkomsten een uitspraak over het controversiële thema doen. Eenzijdig Met hun eenzijdige keuze voor vrouwe lijke priesters doorkruisen de Duitse oud-katholieken die besluitvorming, menen de bisschopen van de Unie van Utrecht, het internationale samenwer kingsverband van het kerkgenootschap. De Nederlandse bisschoppen hebben met het besluit van de IBC ingestemd, aldus Verhey. „Inhoudelijk heeft de Oud-Katholieke Kerk van Nederland geen probleem met het Duitse stand punt", benadrukt hij, „maar we vinden dat je zo "niet met de IBC kunt omgaan. Als je afspraken maakt, moet je je er ook aan houden." Volgens Verhey ontkomt de Unie van Utrecht na de eenzijdige actie van. de Protesten tegen vrouwelijke priester in Anglicaanse kerk Duitse oud-katholieken niet meer aan een discussie over het samenwerkings verband zelf. De Unie is nu een te strak keurslijf, vindt hij. Door de Unie een' federatieve structuur te geven, zou er meer ruimte komen voor lidkerken om afwijkende standpunten in te nemen. Vorig jaar stuitte de mogelijkheid van een lossere structuur tijdens de bis schopsconferentie in het Amerikaanse Scranton nog op tegenstand van behou dende lidkerken, met name die van Polen, Tsjechië en de Verenigde Staten. Deze kerken verzetten zich ook fel tegen de toelating van vrouwen tot het priesterambt. „Ik denk dat we nu niet meer ontkomen aan een lossere band", meent Verhey. Breuk De Oud-Katholieke Kerk ontstond in Nederland als reactie op de concentra tie van de macht binnen de Rooms- Katholieke Kerk bij de paus. Met de verkiezing van een eigen bisschop door het kapittel van Utrecht in 1723 werd de breuk met Rome definitief. Nog steeds kiezen de oud-katholieken hun eigen bisschoppen. Nadat in 1870 het Eerste Vaticaans Concilie het dogma van de pauselijke onfeilbaarheid had afgekondigd, zoch ten afscheidingsbewegingen binnen de Rooms-Katholieke Kerk in andere lan den contact met de Nederlandse oud katholieken. Hieruit ontstond in 1889 de Unie van Utrecht. De Unie is een samenwerkingsverband van de Oud-Katholieke Kerken in Ne derland, Zwitserland, Duitsland, Oos tenrijk, Polen, de Verenigde Staten en Canada. Ook enkele kleinere groeperin gen zonder bisschoppen in Frankrijk, Tsjechië, Scandinavië en Kroatië beho ren ertoe. Wereldwijd zijn er ongeveer 500.000 oud-katholieken. De Oud- Katholieke Kerk van Nederland telt 8000 leden. Priesterschap hangijzer vrouw heet FOTO ANP Vianen - De voormalige pinkstervoorganger Dick Voordewind heeft het bij zijn oude Amsterdamse gemeente verknald. Met de-organisatie van nieuwe-stijl-kerkdien- sten, die al snel New-Age- kerkdiensten zijn gedoopt, is hij in het kamp van de duivel terecht gekomen. En dus zul len de gelovigen bidden dat de kerkdiensten niet door gaan. De 57-jarige Voordewind, in middels „kerkloos" en „freelan ce-voorganger", kan er wel om lachen. Met gevoel voor public relations weet hij dat een beetje protest prima reclame is voor de drie bijzondere kerkdiensten die hij vanaf 25 september in de Amsterdamse Amstelkerk heeft belegd. De diensten zijn bedoeld voor kerkelijke en niet-kerkelij- ke gelovigen, voor EO-christe- nen en New-Age-aanhangers. Doel van het project De Nieuwe Kerk is mensen van verschillen de levenbeschouwelijke achter grond samen te brengen en erva ringen uit te laten wisselen. Vol gens de projectleider bestaat daaraan op dit moment enorme behoefte. Na een tijdperk waarin ook op religieus terrein het indi vidualisme welig tierde, is nu het moment aangebroken om in vie ringen „alles met elkaar te de- i len". Behalve voor deze vorm van „sharing" bieden de diensten ruimte voor een dienst der gene zing, ofwel „healing en aanra king". Christelijke en algemene liederen wisselen elkaar af, er is een gesprek met een min of meer bekende Nederlander en behalve het korte preekje veel aandacht voor positief nieuws uit de sa menleving. Bijzonder is volgens Voordewind ook dat luisteraars te allen tijde kunnen inbreken in de „open liturgie" en hun me ning kunnen geven. Formule Hoewel er sinds de jaren zestig heel wat geëxperimenteerd is met kerkdiensten - van beatmis tot dialoogdienst - gaat er dit keer echt iets veranderen. „Ex perimenten in de kerk hebben altijd een zeer beperkte actiera dius. Zij zijn vooral een binnen kerkelijk gebeuren." Voorde wind meent met zijn formule ook de niet-kerkelijken te kunnen bereiken. „Ik voer een pleidooi voor een drempelloze kerk. Een kerk zon der dogma's, ambten, sacramen ten en leden." Daar tegenover staat een open aanbod aan spiri tualiteit: „Kom bij elkaar en deel met elkaar". In de kerkdiensten moet vooral ruimte gecrëerd worden voor verdrongen spiri tuele ervaringen: voor bijna- dood-ervaringen, paranormale verschijnselen en alternatieve geneeswijzen. Maar dat betekent nog niet dat hij New-Age-kerkdiensten orga niseert, hoewel zijn critici an ders beweren. „Ik ben geen New Ager. Maar ik heb wel respect voor mijn medemens." Uit de mond van de voormalige pink stervoorganger zal dus geen ver oordeling klinken van gebedsge nezeres Yomanda die wekelijks haar duizenden bezoekers trekt. „Deze vrouw heeft aandacht voor veel noden in deze wereld", zegt hij. Niet voor niets zoeken ook veel christenen hun toe vlucht bij het medium uit Tiel. Revolutie Met allerlei „astrologische en kosmische begrippen die duide lijk maken dat wij in de Nieuwe Tijd leven", kan de voorganger echter moeilijk uit de voeten. „Ik geloof wel dat er een Nieuwe Tijd aankomt, maar die moeten zelf door ons geloof creëren. We mogen nooit onze eigen verant woordelijkheid afschuiven op kosmische sferen of zo." „Ik pleit voor een spirituele re volutie!" Maar namens wie spreekt Voordewind? „Namens mijzelf." De theoloog was van 1977 tot 1987 in Utrecht leger- predikant namens de Broeder schap van Pinkstergemeenten. Sindsdien is hij officieel „buiten dienst" en kan hij op kosten van de overheid zijn projecten uit voeren. Hij preekt geregeld in gereformeerde kerken en leidt de zogenoemde Logos Akademie, die door middel van cursussen „een bijdrage wil leveren aan de geestelijke ontwikkeling van on ze samenleving". „Waarom zou ik mijzelf niet als een steen in de vijver werpen?" vraagt hij. Vele anderen hebben dat voor hem gedaan, evenmin gesteund door kerk of club. „Waar zou de kerk geweest zijn zonder particulier initiatief? Wat was er van het christendom ge worden zonder Franciscus van Assisi, Dom Helder Camara, Martin Luther King, Moeder Te resa en Frère Roger?" Net als deze groten der aarde wil Voor dewind een „brug" tussen ver schillende mensen zijn. Thuis voelen Hij hoopt dat zijn particulier initiatief kerken uitdaagt hun kerkdiensten te vernieuwen. Te gelijk hoopt hij niet-kerkelijken „een soort gemeenschap aan te bieden waarin zij zich thuis kun nen voelen, zonder direct lid te moeten worden". Veel mensen hebben de kerk gefrustreerd of Dick Voordewind gekwetst verlaten, maar willen op zondag best naar een alterna tieve viering. „Er bestaat een heleboel spiri tualiteit, een heleboel geloof, hoop en liefde buiten de kerk. Dat is voor sommige kerkvorsten moeilijk te verteren, mgar het is wel zo." De kerken moeten niet langer hun „oude bolwerken" verdedigen, maar zich aansluiten bij de spirituele zoektocht van velen. Als ze de „gezapigheid" achter zich laten, gaan ze een goede toekomst tegemoet. De landelijke diensten in de Am stelkerk in Amsterdam zijn nog op 30 oktober en 11 december. De eerste had plaats in septem ber. Er was toen voor elk wat wils. De gereformeerde kon zich vinden in een lied uit het Lied boek der Kerken, het lid van de Pinkstergemeente kreeg zijn go spels, de „New-Ager" kon weg dromen op „engelenmuziek" en voor de vrijzinnige „basisgelo vige" was er het „Onze Vader, Onze Moeder". Nieuwsgierig Nieuwsgierigheid was de be langrijkste drijfveer van de FOTO ANP meeste van de circa tweehonderd mensen die ervoor naar de Am stelkerk waren gekomen. De le den van de projectgroep de Nieuwe Kerk hadden de kerk opgesierd met spandoeken als „God houdt van u en wij ook!" en „Let the earth be green and peaceful" (Laat de aarde groen en vredig zijn). „Liefde overwint alles" was het thema van de dienst, waarin zowel solo- als samenzang een belangrijke plaats had. Een van de leden van de voorbe reidingsgroep las een ingrijpen de bewerking van de bekende bijbeltekst 1 Corintiërs 13 voor: „Ook al zou ik alle talen spre ken, zoals Russisch, Chinees en Fries, dus echt een talenwonder zijn, maar dit niet doen met gevoel voor liefde en respect voor deze volkeren, dan lijk ik net een fietsbel of een holklin kende deurgong". Zo begon de lezing. Ze eindigde met: „LIEFDE slaat echt alles." Ds. Piet Schelling hield de „preek" die geen preek mocht heten. Hij is gereformeerd mis sionair predikant in de regio Den Haag en voorzitter van het Landelijk Centrum voor Gere formeerd Jeugdwerk (LCGJ). Na afloop van de bijeenkomst sprak hij zijn waardering uit voor het initiatief van Voordewind. „Veel mensen kunnen onvoldoende uit de voeten met oude woorden. Daar moeten niet te snel nieuwe vastomlijnde credo's voor in de plaats komen. De leegte heeft ook een functie", aldus Schel ling. Vlucht Na de „preek" nodigde Voorde wind de aanwezigen uit te bid den, te mediteren of gewoon te luisteren naar de „engelenmu ziek" van Joop Hogendoorn. Voor sommigen is hij bekend uit de IKON-serie De Zwevende He mel over de raakvlakken tussen kerk en New Age. Een enkeling verdroeg de dromerige synthesi zerklanken niet en ontvluchtte de kerk. De spontaniteit en eigen inbreng van mensen, die een belangrijke plaats moeten gaan innemen in De Nieuwe Kerk, kwamen tij dens de eerste dienst nog niet goed van de grond. De aanwezi gen (vooral dertigers en veerti gers) applaudiseerden na de „preek" en na elk muzikaal in termezzo. Maar vragen als „Gaat het goed met iedereen?" en „Hebt u vragen over de preek" waren (nog) niet aan hen be steed. Nadat Ada Voordewind drie kaarsen had ontstoken, voor ge loof, hoop en liefde, verzocht ze een ieder op zijn gemak te gaan zitten en „uw hart te openen, zodat God ook tot u kan spre ken". Ze nodigde iedereen uit de hand van degene naast hem te pakken en liefde uit te stralen naar elkaar, „want als wij onze harten openen naar elkaar, ont staat er al een mooiere wereld." ,,'t Is mij te veel hopsasa heisa- sa", oordeelde een oudere doops gezinde dame na afloop van de bijeenkomst. Het „Glory Glory Halleluja" en „Amen" tot slot gingen haar kennis te boven. Een humanist, die een cursus intuï tieve therapie bij Voordewind volgt, hield aan de dienst een „onbestemd gevoel" over. Hij kon nog niet beloven dat hij op 30 oktober en 11 december op nieuw van de partij zal zijn. Utrecht (anp) - De alom geroemde vrijheid binnen de Remonstrantse Broederschap heeft ook schaduwkanten. „Voor de liberale, vrijzinnige christenen is de vrijblij vendheid een reëel probleem", zei de remonstrantse theologe A. in 't Veld onlangs tijdens de jubileumbijeen komst ter gelegenheid van het 375-jarig bestaan van de Broederschap. Remonstranten gunnen elkaar de vrijheid, weet In 't Veld. Haar kerk (10.000 leden) liet als een van de eerste vrouwen toe tot het ambt en zegent met alle liefde homo-huwëlijken in. Maar dat is volgens de theologe niet genoeg. „Vrij heid betekent bij ons vaak: je mag zijn zoals je bent, als we er maar niet door gestoord worden." Het is de vraag of remonstran ten wel werkelijk in elkaar geïnteresseerd zijn. Nog te vaak wordt er ook in de Broe derschap generaliserend ge sproken over vrouwen en ho moseksuelen. „Het gaat erom dat mensen gezien worden en aangesproken op hun situatie. Een geloofsgemeenschap bete kent niet alleen elkaar vrijla ten, maar vooral ook elkaar aannemen." Toonbeeld „Hoe verdragen wij de vrij heid?", was het thema van de jubileumviering in Utrecht. Het antwoord was volgens de gereformeerde hoogleraar dr. F. de Lange kort en simpel: de remonstranten verdragen de vrijheid bijzonder goed. „De Remonstrantse Broederschap is een toonbeeld van religieuze tolerantie, wars van missie- drang en geloofsdwang; een open geloofsgemeenschap waar gewetens worden ont wikkeld, maar niet gekne veld." Dat is geenszins vanzelfspre kend, betoogde De Lange. „Religie is minstens zo vaak middel tot terreur als weg naar bevrijding. In veel ker ken worden mensen niet ver lost van hun frustraties, maar lopen ze er alleen maar nieu we op. En in sommige kerken wordt aan hele groepen nog de vrijheid ontzegd, die hen in de samenleving al lang is ge gund", aldus de hoogleraar, die nog eens wees op het lot van vrouwen en homo's. De kerken mogen wat dat be treft blij zijn met de opmars van de liberale vrijheid en de individualisering, ook binnen de eigen gelederen. De Lange voelde er niks voor om „vanuit theologische betweterij" te constateren „dat de vrijheid van het vrije westen zo vrij niet is en dat wij, vrije men sen, in werkelijkheid slaaf zijn van bij voorbeeld onze con sumptiedrift." Bakens In't Veld wees er in een reactie op dat het individualisme van de vrijzinnige christenen niet te vergelijken is met het indi vidualisme van de (post-) mo derne mens. Het ontstond im mers binnen „de veilige maat schappelijke kaders" van hu welijk, gezin, jeugdbeweging, vaste baan en een goede toe komst. Om de nieuwe genera ties, die al deze zekerheden moeten missen, te kunnen be reiken, is het ook voor de vergrijzende Remonstrantse Broederschap noodzakelijk de bakens te verzetten. Haarlem (anp) - Rooms-katholieken in Nederland hebben nog veel vooroordelen over joden. Dit geldt zowel voor gewone gelovigen als voor professionele werkers. De onwetendheid over de joodse levenswijze en godsdienst en over de geschiede nis van het joodse volk is „verontrustend". Dit zegt de Katholieke Raad NöüT Israël (KRI) in zijn beleidr- plan 1994 - 1999, getiteld 'Om zien naar de toekomst'. Het plan werd onlangs in Haarlem gepre senteerd bij het afscheid van oud-deken J. Kwaaitaal als voorzitter. Hij wordt opgevolgd door H. van Ogtrop, plebaan van de St. Bavokathedraal te Haar lem. Er is behoefte aan de verbrei ding van de nieuwe theologische visie van het Vaticaan op de verhouding van de RK-Kerk tot het joodse volk en de joodse godsdienst. „We weten intussen wat we niet moeten zeggen, maar we weten nog niet wat we wel moeten zeggen", zei een pas tor op een symposium van de KRI. Zowel pastores als katecheten willen dat de KRI behulpzaam is bij de ontwikkeling van concreet materiaal, waarmee zij kunnen werken. Het gaat hierbij om het uitwerken van nieuwe stof maar ook om het corrigeren van be staand materiaal. Verwezen wordt naar de inleidingen bij de weekendliturgie, waarin de te genstelling tussen „de wettische Farizeeën en de liefdevolle bood schap van Jezus" nog steeds voorkomt. Sleutelrol Verder valt het de KRI op, dat aan de zogenaamde leerhuizen verhoudingsgewijs weinig rooms-katholieken deelnemen. Bij de vorming en toerusting inzake de relatie van de R.K. Kerk met het joodse volk is een sleutelrol weggelegd voor de theologische opleidingen en de dekenale pastorale scholen. Verder bestaat er een „latente" behoefte aan kennis over de ge schiedenis van de jodenvervol ging en de rol van de R.K. Kerk. De KRI wil in deze behoefter voorzien door verbreding van d( dialoog, door het voorbereider van materiaal voor liturgie, pas toraat en katechese en dooi maatschappelijke actie. Londen (anp/epd) - De meerderheid van de traditionalistische priesters binnen de Anglicaanse kerk, die zich tegen de wijding van vrouwelijke priesters verzetten, wil eigen bis schoppen. 96 Procent van deze priesters is voor een aparte kerkelijke structuur, zo blijkt uit een enquête van hut koepelorganisatie Forward in Faith. Daarmee lijkt een scheuring bin nen de Anglicaanse Kerk een stap dichterbij gekomen. Offici eel is Forward in Faith tegen de wijding van eigen bisschoppen, omdat die de eenheid van de Anglicaanse Kerk in gevaar zou brengen. Een woordvoerder van de traditionalisten zei echter te verwachten dat het binnen twee jaar zover zal komen. De enquête werd onlangs gehou den onder de 500 deelnemers aan een bijeenkomst van For ward in Faith. Aanleiding was de benoeming door George Ca rey, aartsbisschop van Canter bury en hoofd van de Anglicaan se Kerk, van twee „vliegende bisschoppen" die zich speciaal met de tegenstanders van vrou welijke priesters bezighouden. Van de ondervraagde traditiona listen wijst 98 procent de benoe ming van deze twee bisschoppen af. Ook vindt een meerderheid het problematisch om met bis schoppen die vrouwen tot pries ter hebben gewijd, in één kerk te verkeren. Van de ondervraagden •- <-•«£- beschouwt 39 procent de relatie met deze bisschoppen als aange tast, en 46 procent als verbro ken. Drie groepen Binnen de beweging van tradi tionalisten tekenen zich drie groepen af. Ongeveer duizend Anglicaanse priesters zijn in middels uit afschuw over de wij ding van vrouwelijke priesters naar de Rooms-Katholieke Kerk overgegaan, of zijn van plan da' te doen. Een andere groep zon dat ook willen, maar schrikt te rug voor de voorwaarden die de Rooms-Katholieke Kerk aan ben stelt. De derde groep wil on danks zijn grieven binnen de Anglicaanse Kerk blijven. Onlangs traden twee gepensio neerde Anglicaanse bisschoppen toe tot de Rooms-Katholieke Kerk. In april werd Graham Leonard, voormalig Anglicaans bisschop van Londen, door de Rooms-Katholieke Kerk onder voorwaarden tot priester gewijd- NEDERLAND 1 07.00 Tekst-tv 10.30 Eucharistieviering 11.25 Tekst-tv 11.59 NMO-special, reportage 12.29 Divali, reportage over h doe-lichtfeest 13.00 Fryslan is te lyts 13.30 Nieuws voor dove slechthorenden (ook 15.52) 16.00 (TT) Dienst voor dov horenden vanuit de Eben H kerk te Nijkerkerveen 16.58 Wilde Ganzen 17.02 Nacht van de rom Deel 2 17.57 Hap, culinair spelletje 18.10 Kookgek 18.25 'Stel, het is je eigen korte film van de Nederlandse wonden Stichting 18.35 (TT) Studio Sport 20.00 (TT) Journaal 20.13 Ook dat nog, satirisch mentenmagazine 21.02 Brandpunt, actualitei briek 21.40 Nationale actie Rwan maanden later, reportage 22.46 The Chief, detective-seri 23.41 Leven voor de dood, over mensen die ooit een zelfmo ging deden: Het verhaal van Sjoe 00.02 Nachtgedachten: 'Ov stad', schilderij van Marc Chagall 00.09 Journaal NEDERLAND 2 11.00 (TT) Dromen 11.30 TV Sport (met om 12.0" naai) 13.40 Konkombe, docurrr over zwarte muziek in Nigeria 14.30 Isaac Steiner: From Ba until today (2), muziekdocumen 15.00 Jazz: The Lounge L Quintet, concert 16.00 (TT) Journaal 16.08 Schrijven van gedicht verhalen 16.40 The World of Surviv tuurfilmserie 17.05 Eric Clapton, videoclips 17.20 NJOY, 45:000 Cl Frames, 2-delige documentaire het Nationaal Jeugd Orkest (slot) 17.40 (TT) Knoop in je zakdoe 18.00 Journaal 18.10 Aquarelleren. Informati 18.15 12 en verderKinde de basisvorming 18.45 In de ban van de roos 19.15 (TT) Houden van huisdi 19.45 In de wetenschap 20.00 Eric Clapton plays the From the Cradle - The Preview, portret 21.00 (TT). De geld maakt gel show, amusement 22.15 (TT) Studio Sport met aanse en Spaanse voetbalco tie 23.05 De geheimen van het D PRIJSPUZZEL HORIZONTAAL: 1. handlager; 6. vis; 11. projectiel: 12 bonden; 14. liefkozing; 15. antwoord (Franse afk.); 17. pluis; 19. hoofdbed 20. verbrandingsrest; 21. omslag; 23. t 25. roofdier; 26. verpakkingsmiddel; 2 in amerika; 29. voorzetsel; 31. rivier land; 32. ijverig; 34. voorzetsel; 35. leidster; 36. insekt; 37. gomhars; 4 middel van; 41. onderricht; 42. dier 45. leefregel; 47. huidopening; 49. mast; 51. communicatiemiddel; 52. v turkse titel; 55. schel; 56. boom; 5" stier; 59. politieke groepering; 60. str zangspel; 62. bijb. vrouw; 63. paus' 65. boom; 67. gebogen been; 68. pe 70. edel; 72. pers. vnw.; 73. rijt heester; 78. vlaktemaat; 80. kraan; E ruimte; 84. sabelkwast; 87. insekt; 89 sing; 91. groot water; 92. ravijn; 94. Duitsland; 95. seintaal; 97. mand; 98. europese rivier; 100. klopje; 102. her 103. titel; 104. ontvangstbewijs; 106. opgave; 108. telegraaf restant; 109. rei; 110. graafwerktuig; 112. voord terdege; 115. godsdienst. VERTIKAAL 1. kwelling; 2. waLerstand; 3. drank; z 5. Leievisie; 6. pers. vnw.; 7. zuivelproi snel; 9. vogelprodukl; 10. Engels-I matroos; 13. matroos; 13. muzieknc wachtwoord; 18. voor; 19. sleepnet; lent; 22. worm; 24. hoekpilaster; 25. bied26. wasmiddel; 28. boom; 30 plaats; 31. maanstand; 33. telwoo putemmer; 38. rivier in Frankrijk; 3 griekse pasmunt; 41. baanbreker; 48. nis; 50. plant; 52. sober; 54. papeg werktuig; 57. grap; 58. op lange afsti éénjarig dier; 66. uitgelezen gedee halsbont; 71. bedrog; 74. delfstof; hout; 77. geste; 79. vrucht; 81. vecht 82. vakantieverblijf; 83. insekt; 85. m tie van zuurstof; 86. proef; 87. voorze aanbieding; 90. voorzetsel; 93. ma; 95. bezittelijk vnw.; 96. vordering; 9! gen; 101. fris; 104. vloek; 105. vo< 107. maand; 109. riv. in Italië; 110. si gewicht; 111voertuig; 113. rijksgrens De letters uit de vakjes: 5-39-87-28-75-45-67-89-17-73 92-103-32-30-96-13-69-105-62-97 twee sleutelwoorden. R. Soethaert uit Westdorpe is de wi week. Net als vele andere inzenders te vinden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 44