Weekend Seiko Hopic, klem in M Rijen EN >IENST M/V Binnen een paar jaar zouden het beste, brave Hollanders worden: hagelslag op de zelf verdiende boterham en de kindertjes naar school. Maar alle ambtelijke bemoeienis, alle cursussen en subsidies ten spijt, bleven ze vooral zichzelf. Vijfhonderd zigeuners. Opgejaagd als dieven en paria's stonden ze eind jaren zeventig aan de grens. Nu wonen ze dan wel in echte huizen, maar hun ziel zwerft nog altijd. De overheid sluit niettemin het dossier: integratie mislukt. Snelle integratie van Rom-zigeuners in Nederlandse gemeenten faalt TIE Op het tegelpaadje voor het huis glimmen de chromen pootjes van een eenzame keukenstoel in de najaarszon. En voor het doorzonraam valt alleen een kleurrijke, exotische draperie op. De keurige woning aan de Van Bleiswijkhof in Rijen valt nauwelijks uit de grijze toon. Hier woont Sefko Hopic met zijn vrouw en tien kinderen. „We zijn te lang hier, onze tradities vervagen." Een zigeunerfamilie, gevangen tussen verleden en toekomst. ZATERDAG 29 OKTOBER 1994 E4 6596 MA Milsbeek 782 SC Moerdijk 1)76-215452 om een en. [N B.V. I99 DA ganisatie. i Nederland gevestigd Ier vestigingen in o.a. Duitsland, Ier van openheid en dynamiek, liteit door een perfecte organisatie puidelijke functies en bevoegdheden. ment van het grootste lardere lijnfunctie bm in de organisatie pp universitair/HBO-niveau, an de zaak, ■en. (culum vitae te zenden aan: Door Joop van der Pol en Hans van Alebeek Vrije vogels in een kanariekooi Verschoppelingen waren het, de 500 zigeuners die in 1977 illegaal in ons land verbleven. Overal waren ze weggeknuppeld en uitgekotst, de Rom, zoals ze zichzelf noemen. Neder land streek met de hand over het hart en verleende generaal pardon: in oktober 1977 kregen ze drie dagen de tijd om zich te laten registreren. Ze ontvingen een verblijfsvergun ning en mochten kosteloos een wis selwoning betrekken in een van de tien opvanggemeenten. Voor de mannen kwamen er taalcursussen, de vrouwen kregen naailes en de kinderen werden onderwezen door speciaal aangetrokken remedial teachers. De rekening, vier miljoen gulden per jaar, ging naar het rijk. De ambtenaren van CRM, zo heette dat ministerie toen nog, hadden het allemaal bedacht. Integratie, luid de het toverwoord. Binnen enkele jaren zouden de zigeuners onher kenbaar zijn omgesmeed tot brave burgers in de Nederlandse zin van dat woord. Heel Europa zou be wonderend toekijken bij dit ken merkende vertoon van oud-Hol landse tolerantie en maatschappij besef. Nederland liep weer eens voorop. Een dramatische misrekening, bleek al snel. De zigeuners, die eeuwenlang door Europa hadden rondgezworven, waren niet vatbaar voor onze ingemetselde normen en waarden. De Rom-mensen wisten geen raad met ingewikkelde for mulieren en begrepen niet waarom ze in een rij moesten staan voor een loket. En als dan hun uitkering werd stopgezet, omdat ze niet had den ingeschreven voor de alfabeti seringscursus, zag je ze plotseling zonder afrekenen de Albert Heijn uitlopen met een tas vol bood schappen. Nagestaard door de pu blieke verontwaardiging. „Ze hebben, laat ik zeggen een wat anders ontwikkeld gevoel voor mijn en dijn. Dat geeft wel 'ns problemen, evenals het feit dat ze 11983: Een zigeuner-gezin in een rijtjeshuis in Oldenzaal. De zigeuners in die plaats kregen al gauw het aloude stigma: dat van onbetrouwbare dieven. foto anp veelal buiten leven, rommel maken en nog wel eens wat vee willen slachten. Wellicht dat er bij de tweede generatie nieuwe kansen ■liggen. Maar dan nog moeten de gezinnen zelf eieren voor hun geld kiezen en hun kinderen die kans bieden. (Wel'zijns-wethouder Van Dorp, Berkel-Enschot; 45 zigeuners in 1979) Al binnen twee jaar trok de burge meester van Ede, waar zestig zi geuners woonden, verontrust aan de bel: het experiment is volledig mislukt, zei hij, en de overheid moest voortaan maar 'strenger op treden'. Hij eiste extra politiemen sen, en hij bleef niet de enige. Behalve over winkeldiefstallen kwamen er uit de zigeunergemeen ten klachten over rondslingerend afval en illegale slachtingen. In 1985 zag Binnenlandse Zaken zich genoodzaakt aan zes opvangge meenten elk 200.000 gulden te ge ven voor meer politie. In Oldenzaal waren ze nog wel zo blij geweest met de komst van die prachtige, mysterieuze mensen, met hun kampvuren, hun melan cholische vioolmuziek en beeld schone gitana's met ravenzwart haar. Maar dat romantische plaatje maakte plaats voor het aloude stig ma: dat van onbetrouwbare dieven.' Niet zonder reden, want in veel opvanggemeenten nam de crimina liteit inderdaad toe. Andersom creëerde de politie zelf haar eigen waarheid: geruime tijd was een rapport van een CRI-inspecteur in zwang, die zich baseerde op het aantal aanhoudingen, niet op het aantal veroordelingen van zigeu ners. Maar ook onder de Rom-zigeuners zelf bestond achterdocht. Zij wan trouwen bijna per definitie elke Gadjo, elke niet-zigeuner. Hun dochter die voor het eerst menstru eert, is huwbaar en hoort niet op school. Hun zoon van 16 is een volwassen man en hoort niet op school. Wie hen dwingt om toch te gaan, zondigt tegen hun cultuur, hun normen. Als eind mei de hele familie op vakantie gaat, bekom mert zich niemand om de verplich te cursus voor het Jeugdwerkga rantieplan. Als ze terugkomen, vindt zoonlief het contract wegens absentie verbroken En zo liep het mis. Goed, de meeste zigeuners wonen nu in keurige hui zen, maar 99 procent van hen is werkloos. Van de eerste generatie spreekt bijna niemand fatsoenlijk Nederlands. Iets beter gaat het met de tweede generatie, wat vooral hoop biedt voor de derde generatie. IntegratieHet blijft een zigeuner familie, dat merk je aan alles. Maar ze functioneren en dat is het be langrijkste. (F. van Marsbergen, hoofd voor lichting Epe; één familie van zeven mensen in 1981) De gemeente Nieuwegein heeft haar conclusies inmiddels getrok ken. Daar wordt een dikke punt gezet achter bijna alle integratie- en begeleidingsprojecten voor zi geuners. Bijna alles in Nieuwegein heeft gefaald. Zo is er na vijftien jaar cursussen, trajecten en projec ten voor de 170 Rom-zigeuners nog niemand aan werk geholpen en zijn de resultaten op het gebied van onderwijs en maatschappelijke be geleiding minimaal. De ervaringen in Nieuwegein wor den grotendeels gedeeld door de andere opvanggemeenten. Woord voerders aarzelen, wikken en we gen en goochelen met woorden als ze praten over ervaringen met de zigeuners van de afgelopen jaren. Feitelijk komt hun verhaal op het zelfde neer: het hele integratie-pro ject is een fiasco. Net als Nieuwe gein hebben de meeste gemeenten hun speciale zigeunerbeleid al aan gepast of stopgezet. „We hebben alle denkbare projec ten en faciliteiten gehad, maar het was van het begin af vallen en opstaan. Zelf beloofden de zigeu ners ook heel wat. Als ze maar eens een echt huis kregen, en als ze maar eens werk hadden. Er is niets van terechtgekomen. (Gemeente-ambtenaar Muurman, Veendam; 55 zigeuners in 1978) De rijksoverheid besloot een paar jaar geleden om na 1994 niet langer voor zigeuners 'geoormerkte' subsi dies te verschaffen. De zigeuner- gelden worden voortaan onderge bracht in het Fonds Sociale Ver nieuwing. Uit deze ruif eten alle gemeenten mee, zodat er voor de tien zigeunergemeenten niets meer te halen valt. Een mooi moment, vond ook Nieuwegein, om maar eens wat dikke punten te zetten. Het falen van de integratie kent volgens de woordvoerders van de gemeenten verschillende oorzaken. Als belangrijkste wordt het gigan tische cultuurverschil genoemd. Of zoals directeur M. van der Stuyft van het zigeuneropvangproject in Capelle aan den IJssel zegt: „Inder daad. Als u naar Nigeria gaat, moet u zich daar ook aanpassen. Maar een belangrijk verschil is dat u een levenslange ervaring van school en werk meeneemt. Bij zigeuners ont breekt die ervaring volledig." Ook wordt voorzichtig erkend dat vooral in de beginjaren de zigeu ners wellicht wat al te zeer in' de watten zijn gelegd. Afspraken niet nakomen, rijden zonder rijbewijs, er werd nog wel eens een oogje dichtgeknepen. „Als ik er op terug kijk, denk ik dat we te soft zijn geweest," zegt ambtenaar Muur man van de gemeente Veendam. „Misschien hadden we meer moe ten werken volgens het Zweedse model: de contractbasis. Zo van: u krijgt een vestigingsvergunning op voorwaarde dat u de taal leert, die opleiding volgt en dat werk doet." „Misschien hebben we in het begin ook wat al te makkelijk hulp aan geboden. Als je altijd alles regelt, ontbreekt ook de wil om zelf din gen op te pakken, te integreren. Door wat minder te doen, lukt het misschien wel. (D. Nauta, hoofd voorlichting Lely stad; 78 zigeuners in 1978) Wetenschappelijk onderzoekers Leo Lucassen en Wim Willems in Leiden maakten vier jaar geleden een studie van het opvangbeleid. „Overheden zouden beter moeten beseffen wat het effect is van hun beleid," zegt Willems. „Pas naar aanleiding van ons rapport kwam er in 1990 een einde aan het extra politiegeld voor opvanggemeenten. Gelukkig, want daarmee criminali seer je juist zigeuners." „Misschien moet je juist minder ver gaan met je minderhedenbeleid. Neem de Chinezen, dat is géén erkende minderheid in Nederland, Fysiek zijn zij volledig geïnte greerd, maar sociaal in het geheel niet. Toch vindt iedereen dat pri ma. Ook de Chinezen zelf. Die zeggen: als je ons voorwerp maakt van beleid, worden we arm, zielig en afhankelijk. Dan laten we het liever zo." „Het is niet juist om te roepen dat de integratie is mislukt. Je moet niet denken dat je een eeuwenlange nomadische cultuur van deze zi geuners in dertien jaar tijd achte loos kunt integreren in de Neder landse cultuur. Dat gaat dus niet. (W. Loeve, beleidscoördinator min derheden Capelle aan den IJssel; 36 zigeuners in 1981) Maar hoe moet het nu verder? On derzoeker Willems: „Het is hoe dan ook geen reële verwachting dat je een eeuwenlang zwervend en vluchtend volk in vijftien jaar kan integreren. De derÜe generatie zal het misschien redden. Maar alleen als het economisch tij meewerkt en de overheid hen de ruimte biedt, voor gezinsvorming. Maar zelfs dan' nog blijft de publieke beeldvor ming de meest dubieuze factor., Want net als joden zijn zigeuners de hele geschiedenis lang de ver volgden gebleven." ken reageren op de huidige vaca- g kenbaar maken voor vacatures :n ontstaan. ief aan het Hoofd Personeel en uibers, Postbus 13, 6590 AA u dan een sollicitatieformulier, plaatsvinden in Moerdijk. Een onderdeel zijn van de selectie- Door Joop van der Pol en Hans van Alebeek idden in het gesprek schiet hij naar het puntje van zijn stoel: „Jij hebt net koffie gehad hè," wijst hij naar het kopje op tafel. „Ehh, ja," zeg je vragend. Zijn hand gaat naar het kopje. „Pak het dan," daagt hij uit. Je eigen hand beweegt voorzichtig naar het oor, maar net als je het grijpen wilt, grist hij het kopje weg. „Pak het maar!" Zijn ogen dwin gen nu. Verder reikt je hand. Wéér trekt hij het weg, net voor je het pakken kunt. En nog eens. Het wordt nu flauw. „Kijk," zegt hij, „zo is het de zigeuners nou altijd vergaan." Sefko grijnst triomfantelijk. Een klein briljantje glinstert in een van zijn voortanden. Zijn grijze haren golven tot op de schouders. Ooit moeten ze zwart zijn geweest, zi- geunerzwart. Sefko is zigeuner, en dat wil hij weten ook. „Zigeuner is goei mensie," zegt hij in zijn eigen rammeltaaltje. „Maar Nederlands mense doen of wij giftig slang zijn." Soms windt hij zich op, en dan spatten de woorden als vuurwerk door de kamer Gedreven, met har de stem vertelt, nee, dicteert hij zijn verhaal. Zijn zoons, Ruzdya (17) en Alibaba (5), tolken gedwee. „Ik heb mijn leven lang door Euro pa rondgetrokken. Frankrijk, Duitsland, Denemarken, overal zijn we met onze groep geweest. We handelden in souvenirs en ver kochten bloemen, onze vrouwen bedelden. We kwamen naar Neder land omdat andere landen slecht voor ons waren, ons wegjoegen. Hier zouden wij een caravan krij gen met elektriciteit, school, geld, werk, alles." Al vijftien jaar woont hij nu in Rijen. „Ik denk dat de gemeente een fout heeft gemaakt; ze stuurde ons, volwassen mannen, naar school. Ik moest me inschrijven bij het arbeidsbureau, maar er was voor mij geen werk, zeiden ze. Nu ben ik 47, en krijg ik te horen dat ik te oud ben. De bazen willen ons gewoon niet, omdat ze zigeuners niet vertrouwen. Nu krijg ik drie honderd gulden per week, voor een gezin van twaalf mensen." „Mijn zoon is automonteur. Hij heeft twee maanden bij een garage gewerkt. De stoep vegen, poetsen, alles moest hij doen. Maar een schroevendraaier heeft hij al die tijd niet mogen aanraken. Toen hij daar wat van zei, werd hij ontsla gen omdat hij een grote mond had. Zo kunnen wij toch niet leven? En ik wil niet dat mijn kinderen crimi nelen worden. Wat moet ik doen?" Sefko vraagt zijn zoon een grote wissellijst van de muur te lichten. Op de foto poseert een zeer gesoig neerd heer. Hij draagt een trench coat, een zijden sjaal, en daaronder een donker kostuum. Een zorvuldig 8% vakantietoeslag, een 14e n premiespaar- en bedrijfsspaar- en een eigen pensioenregeling „De buren, daar zijn wij nog nooit geweest. Al die zeventien jaar in Nederland heeft niemand ons ooit op visite gevraagd. Wij hebben ze zelf wel eens gevraagd. Ze beloof den dat ze zouden komen, maar ze kwamen niet. Ze sturen wel de politie als we feest hebben en mu ziek maken. Of als er familie komt. Zigeunerfamilies zijn nogal groot, weet u. Als die dan allemaal tege lijk hier op bezoek komen, worden' de buren bang. Dan bellen ze de politie." Sefko Hopic: „Zigeuner zijn is als een bal: waar je hem heen schopt, daar rolt hij heen.foto gideon elings getrimde baard en een bril met een goudgerand montuur omringen zijn" gelaat. Een indrukwekkende ge stalte, een man van de wereld. Pavarotti? Orson Welles, the God- father? „Dat ben ik zelf," snuift Sefko. „Zo ben ik op stap geweest in Breda. In alle cafés waar ik kwam, begonnen mensen tegen mij te praten. Jij Americano, Anglés, vroegen ze. Wil je wat drinken? Heel leuk en gezel lig. Totdat ik zei dat ik zigeuner ben. Fffwoet, iedereen weg. Zo gaat het altijd. Kom ik op de sociale dienst in mijn ouwe kleren, zeggen ze: kun je je niet wat fat soenlijker aankleden, vieze zigeu ner. Ga ik in dat kostuum, dan vragen ze waar ik het geld vandaan haal. Het is nooit goed. Zigeuner zijn is als een bal: waar je hem heen schopt, daar rolt hij heen." „Ik wilde dat mijn kinderen naar school gingen, dat ze allemaal een diploma haalden. Maar nu hoeven ze van mij niet meer te gaan. Werk krijgen ze toch niet, omdat ze zi geuner zijn. Maar waarom zo? Als jij ziek wordt, kan ik toch óók bloed geven. Zigeunerbloed is óók rood." „Ik zou heel graag weer rondtrek ken, maar ik weet dat dat niet kan. Ik heb geen geld, en ik zou ook niet weten waarheen. We zijn te lang hier, onze tradities vervagen. Het zou beter zijn als ze de zigeuners een eigen kampje geven, waar nie mand last van ze heeft. Maar dat zal wel niet lukken." Een voor een druppelen de kinde ren binnen. De school is uit. Verle gen jochies op gympen, in smoeze lige jekkies, zoals ze vanmiddag overal in Rijen thuiskomen voor een kop thee en een boterham bij moeder. Ook Sulta huppelt de ka mer in. Een scheet van 9 jaar met een stemmetje van zilver. „Halloo," kwekt ze. En trots laat ze de poe- zie-plaatjes zien die ze op school heeft verdiend. Heb je vriendjes en vriendinnetjes? „Ja," zegt Sulta vrolijk. Spepl je vaak met ze? Ja." Komen ze ook wel eens hier spelen? „Nee," zegt Sulta zacht. Waarom niet? Sulta haalt haar schoudertjes op. Vader weet het antwoord.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 13