'Denk niet dat de moslims lieverdjes zijn Tam 4 Bisschoppensynode ziet geen heil in ge- en verboden9 Vorstje -DE STEM- Jeugdzorg DESTEM Het buiten DE STEM BINNENLAND BUITENLAND A2 Hereniging van Sarajevo is voor Serviërs gepasseerd station pESTEM VRIJDAG 28 OKTOBER 1994 Dr. Tije Brattinga is secretaris van de katholieke Sint Willibrordvereniging. Die vereniging is het katholieke orgaan voor de bevordering van de oecumene, dat wil zeg gen, een steeds intensievere samenwerking met andere christelijke kerkgenootschap pen tot hereniging van al die kerken in een of andere vorm erop volgt. De vereniging wil de gewone katholieken in de parochies gevoelig maken voor de oecu mene, zodat zij samenwerking met andere christenen in hun omgeving vanzelfsprekend gaan vinden. De vereniging is op dit terrein ook het officiële adviesorgaan van de bisschop pen en maakt als zodanig deel uit van allerlei oecumenische verbanden. Als ambtelijk se cretaris is dr. Brattinga vele jaren een spin in dat web geweest. Dat zal niet lang meer duren, want op vrijdag 4 november neemt hij tijdens de algemene ledenvergadering in Den Bosch afscheid. Dat doet hij met een voordracht onder de titel 'Kan het een toon lager? Over oecumene, kerk en sa menleving'. Wat of wie moet een toon lager? Een tip van de sluier heeft Brattinga al opgelicht op het jaarlijkse congres van de Mariënburg- vereniging, onlangs in Tilburg gehouden en geheel gewijd aan de huidige stand van de oecumene in Nederland. Brattinga was daar een van de sprekers. Hij zong niet mee in het koor van al diegenen die spreken over stagnatie van de oecumene en daarvoor de verantwoordelijkheid leggen bij de leiders van de kerken die vaker op de rem trappen dan hindernissen uit de weg ruimen. Brattinga richtte zijn kritiek op de gewone katholieken en protestanten. Die zijn in zijn ogen veel te laks. Die laten het er veel te veel bij zitten. Die praten alsmaar over wat er niet mag van de bisschop pen of andere kerkleiders: Maar de vele mogelijkheden van praktische samenwerking die er wel zijn, laten ze gro tendeels onbenut. Oecumene begint niet bij gemeenschap pelijke vieringen van protes tanten en katholieken; dat is geen goed uitgangspunt voor oecumenische samenwerking. Hij verduidelijkte dat ge meenschappelijke liturgische vieringen weinig zin hebben als de mensen zich niet op en bij elkaar betrokken voelen. Hij af 'liet voorbeeld van plaatselijke gemeenten en pa rochies 'die een keer of vier per jaar een gezamenlijke er- dienst houden, maar voor de rest niets met elkaar te maken hebben. Ieder gaat de rest van het hele jaar volstrekt zijn eigen gang. Wat hebben ze dan eigenlijk samen te vieren, luidde Brattinga's pittige kri tiek. De scheidende secretaris van de Willibrordvereniging heeft gelijk. Tachtig procent van al le activiteiten in parochies en gemeenten kunnen probleem loos gezamenlijk worden on dernomen. Activiteiten op het gebied van diaconie (mate riële én spirituele hulp verle nen aan mensen in nood in je eigen omgeving) en van kate- chese (kennis bijbrengen van het geloof). Maar dat gebeurt niet of nog veel te weinig. Nou mag ik in mijn eigen omgeving niet mopperen. Daar is in de loop der jaren tussen protestanten en katho lieken toch iets gegroeid. Maar het heeft een hele 'tijd geduurd, voordat bij het op zetten van nieuwe activiteiten meteen gedacht werd aan de mogelijkheid om samen te werken. En nu nog is het niet die vanzelfsprekendheid die het zou moeten zijn. Niet uit onwil, maar simpelweg de macht der gewoonte om er niet of pas in een later sta dium aan te denken. Dat kun Samenwerken je kerkleiders dus inderdaad niet verwijten. Toch is dat niet het enige op dit moment. Ook plaatselijk pijnigen katholieken en pro testanten hun hersens weer wat meer over ieders eigen dan over hun gezamenlijke toekomst. Het gaat hierbij nog veel eerder om een psy chologisch proces dan over een gevoerd beleid of dogma- tatische obstakels op de oecu menische weg. De toekomst van vergrijzing en inkrimping die wetenschappelijke onder zoekingen tien, twintig jaar geleden voorspelden, is in de parochies en gemeenten aan gebroken. Ieder ziet om zich heen het draagvlak kleiner worden. Dat is nog wel te verteren, maar men wil als afzonderlij ke parochie of gemeente wel graag overleven. De wil tot overleven begint de geesten meër bezig te houden. Een houding van ieder voor zich en God voor ons allen krijgt dan gemakkelijker de over hand, ook in de kerken. Ze zoeken het daar in West-Brabant maar een poosje zelf uit. Als ik ze een dol geld geef, ben ik er voorlopig mooi vanaf. Baron Ed en zijn vazallen in het wilde westen van de provincie willen toch zo graag baasje .spelen in eigen regio. Zo'n experimentje met een deelprovincie houdt ze wel even koest. Kunnen wij in Den Bosch ook weer gewoon aan de slag- Gedeputeerde Jan de Geus heeft zijn ideetje amper over zijn ivoren wachters getild of de grootste lastpak van allen hapt gretig toe. Zelden zo'n goed.verhaal uit Den Bosch gehoord, watertandt de ongekroonde vorst van West-Brabant. Collega Michel uit de spoorstad zegt nog: dit is een sigaar uit eigen doos. Niet de provincie, maar de gemeenten leveren dan taken in. Maar de baron uit Breda rookt 'niet. De oud-bewindsman snakt. Naar een nieuwe pauwentroon. (HB) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader en D. Ahles (adjunct). Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Bezorgklachten en abonnementenadministratie: Afdeling Lezerscontact 06-0226116 (gratis) ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur, zat. 8.00-12.00 uur. Kantoren: Bergen op Zoom, Postbus 65,4600 AB; 01640-36850, fax 01640-40731redactie 01640-372r3. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-1782r Goes, Klokstraat 101100-28030fax 01100-21920. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-1969 Oosterhout, Bredaseweg 108B,® 01620-54957, fax 01 :-.J-34782. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 0165 >44929. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Vlissingen, Scheldestraat 7-9, @01184-19910, fax 0184-11446. Openingstijden: van 8.30-17.00 uur. (Middagpauze van 12.30-13.30 uur m.u.v. Oosterhout) Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 87.20, per half jaar 173.45 óf per jaar 337.30. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 29.05, per kwartaal 84.70, per halfjaar 168.45 óf per jaar 327.30. Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Ginnekenweg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881Fax 076-236405. Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 076-236881fax 076-236405 zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-236242/236911 Alle advertentie-opdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de Algemene Voorwaarden van Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. als mede de Regelen voor het Advertentiewezen. Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. De Stem op band: Centrum voor gesproken lektuur 08860-82345. JE SNAPT pas hoe ge makkelijk het is om Sa rajevo te vernietigen als je vanuit de hoog in de bergen gelegen Servische stellingen op de beleger de Bosnische hoofdstad neerkijkt. Je hebt niet alleen een helder en open zicht op de meeste gebouwen be neden in de stad, maar je ziet ook mensen lopen en auto's rijden. Als sluipschutter of tankcommandant kan het niet mooier. Zelfs een beginner kan de volgebouwde stad niet missen. Van onze correspondent Harald Doornbos DE SERVIËRS bevinden zich op de hellingen en de toppen van de heuvels die Sarajevo omfingen. In de stad zitten al 30 maanden lang ongeveer 300 duizend bewoners gevan gen. De meesten zijn mos lims, maar er wonen ook nog altijd vele duizenden Kroaten en Serviërs, die hun soortge noten in de bergen af doen als terroristen en oorlogsmis dadigers. Op dit moment is het relatie! rustig in Sarajevo. Er wordt nog wel geschoten, maar de Serviërs hebben afgelopen februari hun zware wapens weggehaald na dreiging van Navo luchtaanval len op hun posities. De Serviërs controleren slechts een klein gedeelte van de stad zelf. Alleen de wijk Grbavica is van hun. Vanuit de rest van' Bosnië dat onder controle staat van de Bosnische Serviërs is het mogelijk om per auto Grbavica te bezoeken. Om er te komen moet je eerst een stuk door de bergen rijden, waarna Sarajevo zichtbaar wordt. Bunkers De weg gaat vervolgens langs kilometers lange Servische frontlinies. De soldaten zitten verschanst in bunkers en hebben overal houten schuttingen ge bouwd die hun moeten bescher men tegen kogels van sluip- schuuters van het door Moslims gedomineerde Bosnische rege ringsleger. Op de bunkers staan veelvuldig de vier letters S ge schilderd, dat het teken is van de extremistische Serviërs, de cetn- ciks. „De moslims zitten honderd me ter beneden ons," zegt Branko, een 30-jarige Servische gids, die ons door de Servische autoritei ten is opgedrongen en elke stap moet controleren die we zetten. In de heuvels rond de stad bevinden de strijdende partijen zich soms op maar 100 meter van elkaar. Het (moslim-)regeringsleger zet ook vrouwen in. F0T0 EPA „Denk niet dat de moslims lie verdjes zijn", meent Branko, „ze hebben Grbavica evenveel be schoten als wij Sarajevo onder vuur hebben genomen. En beide partijen beschikken over sluip schutters die op kinderen schie ten. Maak je geen illusies." Via een klein weggetje dat stijl naar beneden loopt, belanden we in Grbavica. De meeste moslims en Kroaten die in Grbavica woonden, zijn aan het begin van de oorlog naar de andere kant van de stad gevlucht. De Ser viërs zijn gebleven. Slechts een enkele moslim woont nu nog in Grbavica. Het is waar dat de Serviërs hier gedurende de oorlog veel last hebben gehad van Bosnische sluipschutters die vanuit hoge gebouwen in de stad op Grbavi ca schoten. Maar hoe je het ook wendt of keert; de Servische wijk is nog bijna volledig intact. De flats tonen slechts zelden sporen van de oorlog. Het meeste glas zit nog in de ramen, hier en daar een kogelgat en een enkel uitgebrand huis of winkel. Grbavica lijkt in niets op de andere kant van Sarajevo, waar sinds de 30 maanden durende belegering ruim anderhalf mil joen granaten door de Serviërs op zijn afgevuurd. Sarajevo ligt aan puin. Grbavica niet. In Sa rajevo zijn rond de 13 duizend mensen omgekomen, in Grbavi ca enkele honderden. Sarajevo lijkt op Beirut of Kabul, Grbavi ca heeft meer weg van een oude volkswijk in Rotterdam of Den Haag. „Kunnen jullie er achter komen of mijn zoon nog in leven is," mompelt een huilende oude vrouw in Grbavica. „Ik ben mos lim," zegt ze, „en mijn zoon zit Franse VN-militairen patrouilleren in hun voertuigen langs de scheidslijn tussen het gedeelte van 'Sarajevo dat in handen is van de regering en de Servische wijk Grbavica. FOTO AP aan de andere kant van de stat Ik weet Jat hij in de tram zat dn onlangs door de Serviërs is t» schoten. Ik weet niet of hij in leven is, alsjeblieft probee hem te bereiken." Turken De vrouw geeft het telefoon, nummer van haar zoon. Huilenc vervolgt ze haar weg. Branko, dt gids die voor de Servische auto riteiten werkt, is enthousias over de ontmoeting. „Zie ji wel," zegt hij, „het westen zegt altijd dat wij de moslims slecht behandelen, maar deze vroun klaagde er niet over dat ze dooi de Serviërs wordt g neerd. Moslims leven hier ondei dezelfde omstandigheden als Serviërs." De opdeling van Sarajevo is niet meer terug te draaien. Op de markt in Grbavica - waar trou- wens alles te krijgen valt tegei heel redelijke prijzen - iedereen op 'die Turken', de andere kant wonen. „Alijaii een klootzak die dood moet, roept een vrouw vanachter ee kraampje, doelend op de Bosni sche president Alija Izetbegovic. De Serviërs hebben inmiddels hun eigen krant opgericht. Inde stad lezen ze 'Oslobodjenije', in Grbavica lezen ze 'Serpski Oslo bodjenije'. „Ik kan nog wel be grijpen dat moslim-journalisten voor de moslim-Oslobodjenije werken," zegt hoofdredacteur Drazenko Dukanovic van de Servische tegenhanger, Serviërs die nog steeds voor moslimkrantje werken zijn in mijn ogen verraders." Dukanovic is 'er binnen zijn krant geen ruimte voor „Die tijd is voorbij," vindt hij. Ook hebben de Serviërs nieuwe nummerplaten op hun auto zet. SS valt er te lezen. „Ser visch Sarajevo," verduidelijk! Branko. Fanaten Volgens Branko moeten weeeits kijken in de geïmproviseerde Servisch orthodoxe kerk, die is gehuisvest in een kantoortje waar vroeger de communistische partij zetelde. Er hangen een tiental ikonen aan de muren, terwijl in het midden van de ruimte een altaar staat. Priester Vojslav Carkic komt a „Een goed christen," zegt Bran ko, Maar wie denkt dat religieu ze leiders vreedzamer zijn de doorsnee bevolking, komt be drogen uit. Carkic: „De moslims zijn fana ten, zij willen geen vrede, lijden, wij willen vrede, maardie fundamentalisten gaan maar door met de oorlog. Hier zijn al duizenden doden gevallen. Dui zenden doden! We lijden honger. Ik bezoek vaak mijn mannen aat de frontlinie. Ik probeer het mo reel goed te houden, ondersteun ze waar ik kan. Mijn mannen zijn alles voor me." Branko op trotse toon: „Als de priester zijn gewaad uittrekt loopt bij altijd in een uniform rond.'1 Door Jan Bouwmans Rome - „Spanningen tussen bis schoppen en religieuzen los je niet op met een pakket geboden en ver boden. Dat lukt alleen maar door goed met elkaar te communiceren." Dat is volgens bisschop Frans Wiertz van Roermond de gedachtengang ge weest die eigenlijk van meet af aan van alle kanten naar voren is gebracht op de bisschoppensynode over de religieuzen, die morgen in Rome eindigt. Aan het begin kregen de synodeleden onverbloemd de vraag voorgelegd wat te doen als religieuzen publiekelijk stel lingen betrekken die afwijken van paus en bisschoppen? En wat te doen als ze in de uitoefening van hun apostolaat een beleid voeren dat tegengesteld is aan dat van paus en bisschoppen? Beide vragen wilden aan de synode klaarblijkelijk een advies voor discipli naire maatregelen ontlokken. Wiertz: „Disciplinering? Van een dergelijk ver langen heb ik niets gemerkt op de synode; die toon heb ik, op een enkele uitzondering na, niet gehoord! Wel heeft hij wat dit probleem betreft ervaringen gehoord uit andere landen en continenten, waar de Nederlandse kerkprovincie haar voordeel mee kan doen. Als er één continent is waar er spanningen zijn (geweest) tussen bis schoppen en religieuzen, dan is het Zuid-Amerika wel. Daar hebben bisschoppenconferenties de religieuzen op zeker moment direct bij hun beleidsontwikkeling betrokken door hen in de bisschoppenvergaderin gen zelf mee te laten praten en denken. Voor bisschop Wiertz lijdt het geen twijfel dat de Nederlandse bisschoppen er wijs aan doen dit voorbeeld na te volgen. Dat neemt hij in elk geval van deze synode mee naar huis. Het zijn een paar vermoeiende weken voor hem geweest, maar dat is hem niet aan te zien. Ontspannen praat hij hon derd uit. Het is voor hem ook de eerste keer geweest dat hij de wereldkerk op zo'n wijze heeft ontmoet. „Heel interessant en vooral heel inspi rerend. Je zit een maand lang met steeds zo'n 250 bijeen in een soort drukketel. Dan kan het natuurlijk niet anders dan dat het een zeker effect heeft. Ik heb het op de eerste plaats beleefd als heel verrijkend. Dag in dag uit heb je steentjes aangereikt gekregen die samen het mozaïek zijn gaan vor men van Christus in onze wereld, 'zowel de lijdende als de verrezen Christus." „Je hoort hoe het met de kerk in andere landen en continenten gesteld is, over de moeilijkheden daar, maar ook posi tieve verhalen. Het beste nog in de wandelgangen en bij de koffie. Bisschop U-il Kang uit Korea. Dat is toch een modern, geïndustrialiseerd land gewor den. Anderzijds is daar sprake van een explosie van religiositeit, vertelde hij aan de synode. Bij de koffie trof ik hem en ik vroeg hoe dat toch mogelijk was. Zijn verklaring was rustig, maar heel resoluut: in Korea is het geloof bijna 200 jaar lang alleen maar doorgegeven door leken, in de gezinnen. Het land was voor missionarissen verboden. Het gevolg is nu dat de kerk in Korea een echte lekenkerk is. De leken dragen er de verantwoordeüjkheid. Het is een kerk van de families en gezinnen. Daar Bisschop Wiertz FOTO ANP om brengt die kerk ook zoveel priesters voort." De bisschoppensynode is op zichzelf een belangrijk instrument voor directe communicatie tussen de kerken in de diverse landen en continenten, heeft bisschop Wiertz meteen al ervaren. In de ruim 25 jaar dat ze nu bestaat in de katholieke kerk, heeft de helft van de ongeveer 4000 bisschoppen in de wereld een synode bezocht. Dat schept banden, dwarsverbindingen waarvan je het effect niet moet onderschatten. „Elke synode werkt in feite heel lang door." Bisschop Wiertz vertelt van een zuster uit Wit-Rusland, 'zonder kap op.' En van een zuster uit Cuba, 'ook zonder kap, die gewoon naast de paus zat zonder kap.' Hij wil ermee zeggen dat zulk soort triviale zaken op de synode in feite geen rol spelen. Of religieuzen weer in habijt gekleed moeten gaan, daar is het echt niet over gegaan. Maar wel over het gegeven dat het religieuze leven helemaal draait om het navolgen van Christus en dat andere mensen dat aan de religieuzen moeten kunnen proeven. Hoe ze dit laatste in de diverse continenten en culturen kunnen realiseren, moeten de religieuzen zelf bepalen. Dat is de opvatting van de synode, aldus Wiertz. Wat neemt de bisschop van Roermond nu verder van deze synode mee naar huis voor de Nederlandse paters, broe ders, zusters, monniken en monialen? „Mij is hier onomstotelijk duidelijk ge worden dat de kerk niet kan zonder de religieuzen en de religieuzen niet zon der de kerk. Waar de religieuzen in problemen verkeren, daar zit de kerk in moeilijkheden. Want de opdracht van de religieuzen is- in feite hetzelfde als van alle andere gedoopten: Christus navolgen. Dat is de kern waar alles om draait." „De religieuzen willeiï dat radicaal doen door de drie geloften: armoede, gehoorzaamheid en celibaat. Alle reli gieuzen hebben de taak om het geloof door te geven. Maar niet alleen door te preken en te bidden, doch door het geloof voor te leven. Daarin mogen moeten ze fantasierijk zijn. Daarom is op de synode unaniem gepleit om .niet te snel te komen met regels en structuren voor de nieuwe vormen die ontstaan. De synode wenst de vrijheid en het enthou siasme voor de navolging van Christus te stimuleren en juicht nieuwe wegen toe. Wel moet uit die nieuwe wegen de inspiratie van de navolging te proeven zijn." Voorleven, de weg van- de getuigenis Dat is volgens mgr. Wiertz in de over tuiging van de synode de enige weg om de roepingencrisis te bezweren. Hoe zuiverder dat voorleven gebeurt,- ht* meer vruchten het zal opleveren. Wiertz: „We hoeven ook niet meteen in paniek te raken. De kerk wordt door de geschiedenis gedragen, ze schuift als een gletsjer in de geschiedenis voort een gletsjer kun je niet even sturen Wellicht verschuift het zwaartepunt naar andere continenten. India telt '80.000 jonge religieuzen, in Afrika kun nen ze de roepingen niet meer bergen, zo veel zijn het er. In Zuid-Amerita neemt het aantal toe, ook in Oost-Euro pa met uitzondering van Hongarije." „Laten we dus even wel wezen: het bestaan van de kerk is niet afhankelijk van aantallen in een bepaald deel van de wereld, ons deel dus. Natuurlijk speelt in het gebrek aan nieuwe roepin gen de welvaart een rol. Maar dat is niet per definitie het geval, zie Korea." „Een bisschop uit Canada zei ronduit: 'Bij ons sterven de congregaties uit, maar het religieuze leven zal doorgaan in nieuwe bewegingen.' Ik denk dat in West-Europa de beschouwende orden hun gestaagheid zullen tonen." Guillermo Van onze verslaggever Den Haag - De bezuir1, ten aanzien van de t; strekkende gevolgen, wordt én voor zieken^ verzekerden met inj verminderd. Volwassenen kunnen dan nog rekenen op volledige v£ ding van preventieve hul periodiek onderzoek, instf mondhygiëne en tandstee» wijderen. l Vullingen, tandvleesbehanl gen, trekken van kiezen eir den, zenuwbehandelingen, I sprothesen en orthodontie 1 straks buiten het standaarg ket, blijkt uit het pakket I nigingsmaatregelen. Minister Borst van Volksges heid heeft de plannen inml ter beoordeling aan de Ti en Eerste Kamer voorgele^ bezuiniging op zich was augustus aangekondigd. Hl binet wil zo 450 miljoen J besparen op de collectieve' heelkundige lasten van jaa 2,3 miljard gulden. De VNZ (ziekenfondser KLOZ/KPZ (particuliere - keraars) onderschrijven de j zaak tot bezuinigingen in zondheidszorg. Ze betrl echter het schrappen van dl voudige tandheelkundige h deling, bijvoorbeeld vuil) van volwassenen uit het f daardpakket. Aanvullende verzeke Minister Borst heeft het Ce' Orgaan Tarieven Gezond zorg (COTG) gevraagd on verrichtingen die vanaf 1 jl buiten het ziekenfondstf vallen voor ziekenfonds eij ziekenfondsverzekereden zelfde tarief vast te stellen de hulp die uit het pakkd dwijnt, kunnen de patiënte) aanvullend verzekeren. De ziektenkostenverzek zullen naar verwachting hl vember een premiestijging kondigen. De vergoeding van tandhel dige hulp aan de jeugd (r HANS VAN DEN BROEK Buitenlandse Zaken zoal: gekend. Onderkoeld, afs richting van de volksve afspiegeling van de werk daar functionerende amb Zijn opvolger Kooijmans toch nog diplomaat in ha De huidige minister van weinig gelegen liggen vindt het hard nodig dat gaat waaien. Hij verooi gedachten hardop uit t< ontstaat maakt weinig ine Van Mierlo is er nameli] ministerie 'om' moet. gemaakt dat hij die herijk Die ombuiging heeft n frivolere presentatie. Het minister die zich niet zo laat wringen. Tot nu toe heeft Nederl gevaren. Die houding, zichzelf aangewezen wil men. Nederland heeft zich zet om de vestigingsplaatse De afloop was voor on: hoge Europese en mo vergaan. Nederland is ge Het is terecht dat premii pruilend in een hoekje laatste weken zogenaar aan Frankrijk en Duitslan uitpraten en hebben ze te uit te zetten. De uitkomst is duidelijk België en Luxemburg in: meer richten op de bela besef dat we niet het m niet toonaangevend. Al: realiteitszin leidt, is er op veel gewonnen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 2