MPV van Fiat, Peugeot en Citroën wordt een stevige concurrent Amerikaans verkeersbureau dicht voor consumenten DE STEM SURPLUS Vondst Asbak,je AUTONIEUWS Kort Middenamerikaanse staat mikt op eco-toeristen en natuurliefhebbers Herstelkracht Parken Keveroffensief Door Jan Paalman Cystic Fibrosis ofwel taaislijmziekte is van de dodelijke erfelij ke ziekten de meest voorko mende. Per jaar worden onge veer vijftig kinderen met deze kwaal geboren en de kans dat ze ooit ouder zullen worden dan vijfentwintig jaar is onge veer vijftig procent. Tot nu toe tenminste. Door de explosieve toename van de kennis van onze erfelijkheid is het nu in principe mogelijk om geneesmiddelen te maken die heel gericht de erfelijke ■schade zouden kunnen repa reren. Ook weet men sinds 1989 precies waar het ziekma kende gen zit zodat men dra gers van deze ziekte in de bevolking tamelijk makkelijk kan opsporen. Daar zitten nogal wat ethische haken en ogen aan. In de internationale medische vakpers woedt een hevige discussie over wat men nu met die kennis aanmoet, want de ethiek kan de geneti sche revolutie nauwelijks meer bijbenen. Zestig jaar geleden, de ziekte werd in de jaren dertig ont dekt, was de diagnose taais lijmziekte een zekere aankon diging van een snelle dood. Bij deze kinderen, zo bleek alras, geven de klieren van longen en darm een dermate taai slijm af dat luchtwegen, darmen en pancreas (de al- vleeskier) voortdurend drei gen te verstoppen. Al bij de geboorte zit bij tien procent 'van de borelingen de darm potdicht met. uiterst taai me conium, de bekende eerste groene poep, een -zeker in die tijd - levensgevaarljke aandoening. Bij de andere kinderen ver oorzaken de verstopte lucht wegen zonder mankeren chronisch hoesten en hard nekkige, steeds weer de kop opstekende luchtweginfecties, en het taaie slijm in de dar men is weer de oorzaak van obstipatie en storingen in de voedselopname. Het kind 'doet het niet goed', het gedijt niet. In de jaren dertig was de igemiddelde overlevingsduur niet langer dan zes maanden. Dat de gemiddelde levensver wachting nu tot meer dan vij- fenwintig jaar is opgelopen komt niet doordat men een echte, oorzakelijke behande ling heeft uitgevonden. De therapie van taaislijmziekte is nog steeds symptomatisch; ,men behandelt de ziektever schijnselen en niet de oor zaak, een vorm van geavan ceerd pappen, poederen en nathouden die vooral moge lijk werd gemaakt door de uitvinding van de antibiotica. Een niet aflatend gevecht. Want het taaie slijm dreigt voortdurend de luchtwegen te verstoppen waardoor de lon gen een ideale voedingsbo dem dreigen te worden voor ziektekiemen, met als maar de kop opstekende de kop opstekende luchtweginfecties tot gevolg. De behandeling bestaat dan ook uit inentin gen tegen virussen, het ge bruik van antibiotica in hoge dosis, het aanleren van tech nieken om dat slijm makkelij ker op te hoesten en in een enkel geval het aanvullen van enzymen als ook de pancreas is aangedaan. De grenzen van deze therapie zijn nu bereikt; de helft van de patiënten wordt niet ouder dan vijfent wintig en van hen sterft ne gentig procent aan een long afwijking. Taaislijmziekte is erfelijk, om precies te zijn recessief erfe lijk. Dat wil zeggen dat je de eigenschap zowel van vader als moeder moet hebben geërfd om de ziekte te krij gen. Heb je van je ouders slechts één afwijkend gen geërfd, dan word je niet ziek, maar dan kun je wel die ei genschap doorgeven. Je bent dan drager. Welnu. In de blanke bevolking is 1 op de 30 mensen drager. De kans dat twee ouders met een afwij- Amsterdam - Het Amerikaans verkeersbureau in Amsterdam geeft geen toeristische informatie meer aan consumenten. Wel is er een gratis 06-nummer ingesteld waar Nederlandse geïnteresseerden een brochure aan kunnen vragen. De publieksinformatie van het Amerikaans verkeersbureau is hier mee danig verslechterd. Het verkeersbureau in Nederland is op één medewerkster na ontmanteld; de publiekstaken worden voortaan waar genomen door het verkeersbureau in Parijs. Dat kantoor heeft een verzendhuis in dienst genomen dat de informatievoorziening - in het Nederlands - voor zijn rekening neemt. Wie enige hordes neemt - zoals een bedriegelijke in-gesprek- toon en het opsturen van een Eurocheque of het afrekenen met een credit card - krijgt een 135 pagina's dikke brochure ('USA Holiday Planner', kosten tien gulden) toegestuurd over de vijftig staten van Amerika en de geassocieerde gebieden Puerto Rico, Guam en de Virgin Islands. Ook is het mogelijk via het verzendhuis nadere informatie te verkrijgen. Verder moeten Nederlanders via het reisbureau brochures aanvragen, dat mogen per keer echter niet meer dan drie verschillende publicaties zijn. Een jaar geleden presenteerden het Amerikaans en het Canadees verkeersbureau in Nederland de resultaten van een grootschalig gezamenlijk onderzoek naar de mogelijkheden van beide landen op de Nederlandse vakantiemarkt. Bij die gelegenheid werd nog gesteld ;dat het aantal Nederlandse Amerika-gangers binnen enkele jaren zou verachtvoudigen. Taa isl ijmziekte Helaas slaat de ziekte in meerderheid buiten die risico families toe zodat men al gauw op het idee kwam om de hele bevolking op drager schap te testen. Maar hoe?.En wanneer? En mag dat ethisch gezien wel? Het eenvoudigste zou zijn om elke pasgeborene gelijk met de hielprik ook op taaislijmziekte te controleren. Men vindt dit in meerderheid onethisch met als belangrijk ste bezwaar dat het kind on mogelijk in die test kan toe stemmen. Hetzelfde bezwaar geldt voor scholieren want die zijn minderjarig. Het screenen van de vrucht met een vlok kentest valt af, omdat dit een flinke toename van het aantal spontane miskramen zou ver oorzaken. Blijft over het screenen van paren die van plan zijn om kinderen te krijgen. Het is gebruikelijk om bij positief- negatieve uislagen het paar niet te informeren (dat zou onnodige ongerustheid ver oorzaken) maar daardoor wordt wel essentiële informa tie onthouden. Bovendien is de test niet honderd procent betrouwbaar: het blijft moge lijk dat het echtpaar na een valspositieve uitslag alsnog een kind met taaislijmziekte (krijgt. Maar de belangrijkste strijd vraag is of men iedereen die test moet aanbieden, of alleen op verzoek, omdat zo'n bevol kingsonderzoek wel heel erg op eugenetica gaat lijken. Daar komt bij dat men nu al in staat is om honderden erfe lijke ziekten op te sporen (en bij iedereen zit wel een erfe lijk steekje los) zodat men steeds beter ieders individuele kans op ziekte kan bepalen. En verzekeraars verzekeren liefst 'geen brandend huis'. Binnenkort debateert de Tweede Kamer over een re geringsvoorstel om mensen met de ziekte van Huntington en myotone dystonie uit te sluiten van levensverzekering en arbeidsongeschiktheidve- ezekering. 'En ga er maar ge rust van uit,' zo schreef on langs de arts C.A. Varkevis- ser, medische adviseur van de Vereniging van Huntington, 'dat het verlanglijstje van ove rige 'onverzekerbare' erfelij ke ziekten al in de bureaula den van de verzekeraars ligt.' We mogen hopen dat de Ka mer dit niet zo maar laat pas seren. VRIJDAG 28 OKTOBER 1994 E3 Door Rien van der Steen Nu Fiat, Peugeot .en Citroen gezamenlijk hun ruimte-auto gelanceerd hebben dringt de vergelijking met de Espace van Renault zich op. Want die Es pace heeft het als multi purpose vehicle ver gebracht. Zover, dat het type als soortnaam voor de MPV in zwang raakte. De Espace is wat minder zwaar dan de Ulysse/806 en Evasion, dankzij uitbundig gebruik van kunststof in de carrosserie. Het opvallendst zijn de normale portieren van de Espace en de twee grote schuifdeuren van de Fiat Ulysse. Schuifdeuren in een auto waren vroeger geheid van een bestel bus. Ze sloten slechts wanneer ze met enorme klappen dichtge smeten werden. Fiat/PSA heeft een uitstekend systeem be dacht. Een royale instap is het resultaat. Ietwat tegenvallend is de beenruimte voor de chauf feur, die nu en dan last heeft van de inspringende linkerwiel- kast. Bij de Espace is dat euvel groter, en het is geen toeval dat Renault nu (pas) besloten heeft iets te doen aan de positie van de chauffeur. Dat had al jaren geleden moeten gebeuren na tuurlijk. Maar bij gebrek aan echte concurrentie... Een mooie vondst van Fiat/PSA is de plaatsing van de versnel lingspook op het dashboard, zo dat de voorste passagier zonder omhaal in de auto naar achter kan klauteren. Nadeel is het ontbreken van een middencon sole voor het opbergen van klei ne dingetjes. Een zonnebril kan dan wel in een bakje aan het dak, maar allerlei andere prul letjes als sleutels en snoepjes kend gen elkaar treffen is dus 1 op de 30 maal 30 1 op de 900. Omdat van hun kinderen slechts 1 op de 4 kinderen het gen van beide ouders zullen erven is de gemiddelde kans op ziekte 1 op de 3600. In de praktijk is dat niet zo. Want het dragerschap komt in som mige families veel meer voor, en in de gemiddelde bevol king dus stukken minder. Sinds 1989 weet men de exac te plek van het bewuste gen en kan men (wat voordien alleen maar op een uiterst omslachtige wijze kon) het dragerschap tamelijk eenvou dig vaststellen. Maar wat moet men met die kennis en kunde aanvangen? Daarover nu woedt in de medische ge meente een hevig debat. In Nederland wordt op dit moment de test aangeboden aan ouders die een extra risi co lopen, dus afkomstig zijn uit families waar de ziekte vaker voorkomt. Dat is nog het eenvoudigste scenario. De pracht van Costa Rica Overigens biedt Fiat/PSA met deze nieuwe MPV dé remedie om van het roken af te komen. Alles is ruim en lekker groot, behalve de asbak. Een pietlut tig ding, dat prachtig vormge geven is. Dat wel. Maar daar kom je als roker geen steek verder mee. As en peukjes be landen vaker op de vloer dan in het lilliput-asbakje. Over de vorm van de auto zijn de meningen meest positief. De lage taille geeft de auto hier en daar de aanblik van een enig zins afgezakte broek: de ramen beginnen zo laag dat de propor ties daardoor wat scheef lijken. De Ulysse van Fiat is er uitslui tend met 2.0 benzinemotor. De goedkoopste kost 57.350,-, de luxe uitvoering met turbomotor is een kleine twintig mille duurder. Een diesel is alleen bij Peugeot te krijgen, die de 806 voor een vanafprijs van 57.900,- levert. En de goed koopste Evasion van Citroën moet 58.330,- opbrengen. Ter vergelijking: de Renault Espace kost een kleine negenenvijftig mille, bijna zesduizend gulden meer dan de eenvoudigste Chrysler Voyager. En Toyota's Previa zit sowieso al boven de 63.000 gulden. met uitstekende stoelen die wel een tamelijk korte zitting heb ben maar desondanks in orde zijn. De armleuning van de be stuurdersstoel brak op een avond gewoonweg af. De plas tic vergrendeling ervan is dus dunnetjes. Sturen doet de Fia,t als de beste. Goed handelbaar en op de neus na een overzichtelijke carrosse rie. Want bij parkeren is het maar gokken waar de neus op houdt. In beladen (vijf perso nen) toestand rijdt de auto be ter dan leeg. Veilig, matig over hellend in bochten en alleen achter uitbrekend als het echt hard gaat. De motor is mooi stil en het is de eerste benzine-tur bo die wij ooit reden zonder nadelige turbo-effecten. De mo tor is zeer vlot, de turbo - heel prettig - amper voelbaar. Costa Rica, oostkust. Columbus gaf het land een naam toen hij er in 1502 landde: 'Rijke kust'. foto taeke henstra De Fiat Ulysse, die bij Citroën Evasion heet en bij Peugeot 806. De auto is technisch een Peugeot, maar wordt bij de drie merken met een eigen front en gewijzigde achterlichtpartijen geleverd. Volgend jaar komt er ook nog een Lancia-exemplaar bij, voorzien van een zescilinder motor. foto wout van assendelft slingeren al gauw door de cabi ne heen. Vergeleken met de Es pace zit de Fiat beter en boven dien zijn de voorstoelen stan daard draaibaar. De bediening is logisch, het instrumentarium is duidelijk', behalve de kilometer- en dag teller die een duister leven lei den. Vreemd, dat Fiat/PSA geen niveauregeling voor zo'n auto in de aanbieding heeft. Want wie zo'n auto optimaal gebruikt zal regelmatig de stoe len in een handomdraai buiten zetten en een vrachtje willen verstouwen. Het verbruik van de Ulysse 2:0 Turbo schommelt tussen 1:8/9. De auto is hoogst comfortabel De auto gedraagt zich rustig en produceert weinig geruis onder het rijden. En één van de grote voordelen van dit soort auto's is behalve de ruimte de hoge posi tie van de inzittenden. Chauf feur en passagiers zitten als in het torentje, dat tegenwoordig van Kok heet: hoog boven de rest van de verkeersdeelnemers. En dat is plezierig omdat het een veilig gevoel geeft. De airbag in het stuur is stan daard. Ook daaruit blijkt dat de Espace een wat ouder concept aan het worden is. Want in die auto is de veilige luchtzak pas vanaf 1995 te krijgen. „Rijke kust," zei Colum bus toen hij in 1502 in Costa Rica landde. De Middenamerikaanse staat is bekend omdat het een van de weinige landen ter wereld is zon der leger. Het toerisme is sinds vorig jaar de be langrijkste bron van in komsten, belangrijker dan de koffie- en bana nen export. De toeristen komen er vooral voor de jaatuurpracht. „Je hoeft niet bang te zijn voor krokodillen, want die zijn allemaal al door de piranha's opgegeten". Soms is de bewoonde wereld in Costa Rica maar op twee manieren te bereiken: per vliegtuig of per boot. foto wim wormser^ De- Middenamerikaanse staat Costa Rica heeft onge veer 1,3 miljoen inwoners en is tweemaal zo groot als Nederland. De hoofdstad van de democratische repu bliek (zonder leger!) is San José. Het toerisme, hoewel pas een tiental jaren in ontwik keling, was in 1993 met 600 miljoen US dollar de voor naamste nationale bron van inkomsten en passeerde daarbij zelfs de koffie- en bananenexport. Het Caribische land heeft het hele jaar een mild kli maat met vrij veel regen, ofschoon er per landstreek grote verschillen zijn. Onge veer een-vierde van het land is nationaal park dan wel beschermd natuurgebied. KLM vliegt tweemaal per 'week van Schiphol naar San José. De oudste Caribi sche reisspecialist Maduro Travel biedt vanaf zo'n 3400 gulden (negen dagen inclu sief twee nachten in een 'hut' in de jungle) reizen aan, daarnaast hebben ook andere reisorganisaties Cos ta Rica in hun pakket. De nationale munteenheid is de colon, waarvan er on geveer 80 in een gulden gaan. De voertaal is Spaans. Het minste wat de reiziger aan medische voorzorg moet doen is een malariakuur. Door Wim Wormser Parasolmieren en het televisie-effect. Je stapt de eerste dag op een afgelegen plek in Costa Rica in de zinderende zon uit een klein eenmotorig vliegtuigje en het eerste bewegende oerwoudleven dat je ziet, zijn die mieren. In een meterslange rij sjou wen ze als nijvere kelners met 'parasol len' van boomblad naar hun nest, nadat ze die zelf met hun tanden hebben klein gesneden. Het insekt was tot nog toe alleen bekend van de televisie, gezien in een van die exotische dierenprogramma's waarbij werd uitgelegd dat de diertjes met behulp van de bladstukjes schimmels kweken. Fascinerend. En dan kruipen ze hier na de derde stap die je zet zomaar voor je voeten. Wie die verbazing koestert, behoort mo gelijk tot de doelgroep waarvoor de term eco-toerisme is uitgevonden. Maar wat eco-toerisme dan precies inhoudt kan niemand vertellen, hoewel je er in Costa Rica bijna mee wordt doodgegooid. De minister van toerisme, Carlos Roesch, spreekt het woord liefkozend uit als hij verklaart met hoeveel omzichtigheid zijn land het toerisme verder wil ontwikkelen. En zolang het om het toerisme gaat in de vorm van wat het plaatselijke bedrijf Costa Rica Expeditions biedt, wordt het voorlopig geen massa-recreatie. De on derneming exploiteert enkele bescheiden hotels die meer op hutten of tenten lijken. Ze staan in of vlakbij nationale parken en zijn alleen te bereiken per sportvliegtuig je of motorboot. De omstandigheden zijn primitief, de verzorging is prima. menstranden en ruige rivieren. Zo'n ach tentwintig procent van het land bestaat uit nationale parken (eenentwintig stuks) of is op een of andere manier beschermd; de conservering strekt zich soms ook uit' tot enkele kilometers in zee. De veelbe- kritiseerde houtkap in het tropisch regen woud dreigde in de kleine centraal-Ame- rikaanse republiek catastrofale vormen aan te nemen, maar in die achtentwintig procent van het land lijkt de bescherming thans redelijk afdoende. Wat niet wegneemt dat het plaatselijke groene front nog veel heeft om tegen te vechten. Maar goed, dit hier is de Tortuguero-baai langs de Caribische kust. De zon is heet, de lucht en het water zijn helblauw met een zoom van wuivende palmen. Het gelijknamige nationale park ligt een half uurtje vliegen van San José. Tortuguero is de belangrijkse broedplaats van de bedreigde groene zeeschildpad op het westelijk halfrond. Maar de schildpadden zijn nog in zee en voelen nog niet de aandrang om hun eieren op het strand te komen leggen. Anders mag jë daarvoor met een gids 's nachts het strand op om te zien hoe het lompe dier het strand op kruipt, een kuil graaft en haar eieren achterlaat, waarna de zon in twaalf we ken het werk moet voltooien. De parasolmieren zijn slechts het begin van de tropische pracht van Tortuguero- baai die zich gecombineerd weet met een immense rust en stilte - afgezien van de eeuwig ruisende branding van de zee. Costa Rica heeft een naam op te houden met zijn regenwouden vol beschermde planten en diersoorten, bergen, stille pal- Tot rond 1980 heeft een kaalslag gewoed die het oerwoud van nagenoeg al zijn oude bomen beroofde. Een stelsel van kanalen om het hout af te voeren, getuigt nog van die tijd, maar de herstelkracht van de natuur Iaat zich optimaal gelden. Wat er nu staat is primair bos, met een adembenemende variatie aan loofbomen en palmen die je per bootje over de kanalen en lagunes urenlang van dichtbij kunt zien. Er moet altijd een gids mee en de toe gangsprijs van 250 colons (ongeveer drie gulden) tot het park moet worden betaald aan een van de rangers die de bewaking vormen. Gids Juan heeft een platte vlet met een forse buitenboordmoter die hij moeiteloos manoeuvreert door de uitge strekte velden waterhyacint die het water dreigen te overwoekeren. Nijvere Costari- caanse waterhoentjes lopen dwars over de drijfplanten, zilverreigertjes vliegen als schitterende pijlen over het water. Twee macao ara's (grote rood-blauwe papegaaien) vliegen krijsend op uit een raffiapalm, achtervolgd door een toekan die onze aanwezigheid niet op prijs stelt. We tellen drie groene schildpadden en _één bruine, luierend op een boomstronk. O ver- het spiegelende' water passeert een vlinder met een spanwijdte van zeker een decimeter, zijn vleugels lijken blauw licht af te geven. „Dat is de blauwe morpho. Er zijn mensen in de stad die voor zo'n vlinder honderd dollar neerteUen, geen wonder dat hij zo zeldzaam aan het worden is," legt Juan uit. „Kijk, die noemen wij een jesus christ lizzard"zegt hij wijzend naar een kleine hagedis die over het water rennend een snel heenkomen zoekt. Gevoel voor hu mor kan de Tico's* zoals ze zichzelf noemen, niet ontzegd worden. „Je hoeft niet bang te zijn voor krokodillen," voegt Juan zijn gehoor toe. „Want die zijn allemaal al door de piranha's opgegeten." Dan kraken er plotseling takken een paar meter voor de boeg van het bootje en als de bootmotor is stilgevallen, blijkt er een complete familie mantelapen tussen de boomtakken te scharrelen. Moeders met jonkies op de rug of tegen de buik gedrukt, grote mannetjes post kiezend op strategische_takken. 's Morgens zijn hoog in de bomen bij de, Tortuga' Lodge brulapen om precies vijf uur een onvermurwbaar koor van wek-, kers. Van slapen was toch al niet veel gekomen. Het muskietengaas rond de eenvoudige slaapplaatsen was de godgan se nacht bestookt door duizenden kevers van het formaat luciferdoos. Het massale keveroffensief veroorzaakte een geluid alsof ér een stevige regenbui het dak bespeelde en de volgende ochtend waadt iedereen wat meewarig door de ontzielde resten. Een stevig ontbijt van roereieren, zwarte bonen met rijst, zwarte koffie, een moot gebakken snoek, papaja-sap en uiterst sappige brokken ananas maakt alles weer goed. Want eten doen de Tico's graag, veel en goed. De bewoonde wereld is maar op twee manieren te bereiken: per vliegtuig of per boot. Voor de afwisseling wordt voor de motorvlet gekozen. De dichtstbijzijnde verbinding met de hoofdstad San José ligt op twee uur varen, het bootje neemt op de terugweg proviand voor de lodge mee. Aan de wal kost het een half uur hobbelen per bus over een karrespoor voordat de grote weg naar San José opdoemt. In deze streek liggen de bananenplanta ges van Costa Rica: helaas zeer ónecologi- sche bomenakkers waar niets anders groeit dan bananen. Om vraat van insek- ten te voorkomen hangen die verpakt in blauwe zakken aan de bomen. Dit was vroeger ook regenwoud. Maar je kunt ook 'niet alles hebben.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 27